بررسی اثر گازوئیل بر روی خواص ژئوتکنیکی خاکهای سیلتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه صنعتی قم، قم، ایران،

2 گروه شیمی، دانشگاه صنعتی قم، قم، ایران

چکیده

امروزه محیط زیست با آلودگی‌‌های مختلفی رو به رو می ‌‌شود که آلودگی با نفت و مشتقات نفتی از قبیل بنزین و گازوئیل یکی از خطرناک‌‌ترین آنها است. مواد شیمیایی آلی، پایه و اساس صنایع بسیاری مانند پالایش سوخت، مجتمع‌‌های پتروشیمی، سموم دفع آفات و مواد شوینده است. استفاده نادرست از مواد شیمیایی آلی می‌‌تواند خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کند که باعث نگرانی روز افزون کشورهای مختلف شده است. علاوه بر تاثیرات مخرب زیست محیطی مانند آلودگی آبهای زیرزمینی و آب دریاها، باعث تغییراتی در خصوصیات ژئوتکنیکی خاک میشود که در خاکهای چسبنده با تغییر در بافت و ساختار کلی خاک نمود پیدا میکند. در ایــن پژوهــش بــه بررســی آزمایشگاهی خصوصیات ژئوتکنیکی خاک سیلتی آلوده به درصدهای مختلف گازوئیل(5،10،15%) با انجام آزمایشهای حدود آتربرگ (تعیین حد روانی و تعیین حد خمیری)، مقاومت فشاری تک محوری، برش مستقیم و آزمایش تراکم پرداخته شده است. نتایج بدست آمده از این تحقیق، نشان دهنده کاهش 27 درصدی حد روانی و کاهش 48 درصدی حد خمیری با افزایش میزان آلودگی خاک با گازوئیل می‌‌باشد. همچنین روند کاهشی در پارامترهای مقاومت برشی خاک سیلتی آلوده به درصدهای مختلف گازوئیل مشاهده شد. نتایج هر دو آزمایشهای برش مستقیم و مقاومت برشی تک محوری با روند مشابه، کاهش مقاومت برشی خاک آلوده را نشان داده‌‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effects of Gasoline Contamination on Geotechnical Properties of Silty Soils

نویسندگان [English]

  • Masoud Amelsakhi 1
  • Afsane Najafpour 1
  • Mohammad Hadi Meshkatalsadat 2
1 Assistant Professor, Civil Engineering department, Faculty of Engineering, Qom University of Technology, Qom, Iran
2 Associate Professor, Chemical Department, Qom University of Technology, Qom, Iran.
چکیده [English]

The environment is faced with various pollution. Pollution with oil and oil derivatives such as gasoline and diesel is one of the most dangerous environmental aspects. Organic chemical materials are the basis of many industries such as fuel refining, petrochemical complexes, pesticides, and detergents. Inappropriate use of organic chemical materials can cause irreparable damage to the environment which has caused increasing concern in different countries. In addition to the harmful environmental effects such as groundwater and seawater pollution, it causes changes in the geotechnical properties of the soil, which manifests itself in cohesive soils with changes in the texture and overall structure of the soil. In this research, the laboratory investigation of the geotechnical properties of silty soil contaminated with different percentages of gasoline (5, 10, 15%) by performing the Atterberg limit tests (the liquid limit and the plastic limit), uniaxial compression strength, direct shear and compaction tests were carried out. The obtained results show that 27% decrease in the liquid limit and 48% decrease in the plastic limit with an increase in the amount of soil pollution with gasoline. Also decreasing trend is observed in the shear strength parameters of silty soil polluted with different percentages of gasoline. The results of both direct shear and uniaxial compression strength tests demonstrate decreasing in the shear strength of polluted soil with the same trend.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Oil Pollution
  • Gasoline
  • Geotechnical Parameters
  • Silty Soils
[1] Khamehchiyan, Mashalah, Amir Hossein Charkhabi, and Majid Tajik. "Effects of crude oil contamination on geotechnical properties of clayey and sandy soils." Engineering geology 89.3-4 (2007): 220-229.
[2] Safehian, Hossein, Ali M. Rajabi, and Hasan Ghasemzadeh. "Effect of diesel-contamination on geotechnical properties of illite soil." engineering geology 241 (2018): 55-63.
[3] Nazir, Ashraf K. "Effect of motor oil contamination on geotechnical properties of over consolidated clay." Alexandria Engineering Journal 50.4 (2011): 331-335.
[4] Soltani-Jigheh, Hossein, et al. "Effect of oil-degrading bacteria on geotechnical properties of crude oil–contaminated sand." Environmental & Engineering Geoscience 24.3 (2018): 333-341.
[5] Puri, Vijay K. "Geotechnical aspects of oil-contaminated sands." Soil and Sediment Contamination 9.4 (2000): 359-374.
[6] Kermani, Mohammad, and Taghi Ebadi. "The effect of oil contamination on the geotechnical properties of fine-grained soils." Soil and Sediment Contamination: An International Journal 21.5 (2012): 655-671.
[7] Khosravi, Elahe, et al. "Geotechnical properties of gas oil-contaminated kaolinite." Engineering Geology 166 (2013): 11-16.
[8] Al-Sanad, H. A., W. K. Eid, and N. F. Ismael. "GEOTECHNICAL PROPERTIES OF OIL-CONTAMINATED KUWAITI SAND. DISCUSSIONS AND CLOSURE." Journal of Geotechnical Engineering 122.9 (1996).
[9] Abousnina, Rajab M., et al. "Oil contaminated sand: An emerging and sustainable construction material." Procedia Engineering 118 (2015): 1119-1126.
[10] ASTM Committee D-18 on Soil and Rock. Standard test methods for one-dimensional consolidation properties of soils using incremental loading. ASTM International, 2011.
[11] Estabragh, A. R., et al. "Impacts of heating and surfactant treatments on the geotechnical properties of a cohesive soil." International Journal of Mechanical Sciences 144 (2018): 909-918.
[12] Ratnaweera, Prasanna, and Jay N. Meegoda. "Shear strength and stress-strain behavior of contaminated soils." Geotechnical Testing Journal 29.2 (2006): 133-140.
[13] Meegoda, Namunu J., and Ruwan A. Rajapakse. "Short-term and long-term permeabilities of contaminated clays." Journal of Environmental Engineering 119.4 (1993): 725-743.
[14] Shin, Eun Chul, and Braja M. Das. "Bearing capacity of unsaturated oil-contaminated sand." International Journal of offshore and polar Engineering 11.03 (2001).
[15] Ghasemzadeh, H., and M. Tabaiyan. "The effect of diesel fuel pollution on the efficiency of soil stabilization method." Geotechnical and Geological Engineering 35 (2017): 475-484.
[16] Rahman, Zulfahmi A., et al. "Influence of oil contamination on geotechnical properties of basaltic residual soil." American journal of applied sciences 7.7 (2010): 954.
[17] Abousnina, Rajab M., et al. "Oil contaminated sand: An emerging and sustainable construction material." Procedia Engineering 118 (2015): 1119-1126.