تحلیل تأثیرات فصلی شرایط اقلیمی بر حجم ترافیک وسایل نقلیه سبک در آزادراه‌ها با تطابق زمانی پارامترهای آب ‌و هوایی و اطلاعات ترددشماری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

2 دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

چکیده

تغییرات احتمالی روی ‌داده در الگو‌های ترافیکی در امتداد یک قطعه راه تابع عوامل بی‌شماری است. یکی از عوامل مؤثر بر حجم ترافیک، آب ‌و هوا می‌باشد. لذا هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر پارامترهای آب‌ و هوایی من جمله متغیرهای دید افقی، سرعت باد، بارش باران، عمق برف و درجه‌ حرارت بر حجم ترافیک وسایل ‌نقلیه سبک به تفکیک فصول مختلف سال در محور برون‌شهری لوشان- قزوین می‌باشد. در این پژوهش، آمار ترددشماری و هواشناسی در سه قطعه مجزی مورد آزمون واقع شده است. به منظور تحلیل آماری بررسی وجود تفاوت میان گروه‌بندی‌های متفاوت آب‌ و هوایی با تعداد وسیله ‌نقلیه سبک عبوری، از آزمون‌های آماری یو- من‌ویتنی و یا کروسکال والیس استفاده شده است. به علاوه جهت بررسی وجود ارتباط میان تلفیق دو متغیر آب ‌و هوایی با حجم ترافیک به تفکیک در قطعات مورد مطالعه از آزمون‌ تحلیل واریانس دو طرفه استفاده شده است. نتایج نشان داد که میزان تردد در تمامی قطعات با کاهش میزان دید، به طور متوسط حدود 18 درصد کاهش یافته است. افزایش میزان بارش باران نیز تنها در فصول گرم‌تر بهار و تابستان منجر به کاهش حجم ترافیک گشته است. نتایج تحلیل آماری بررسی اثر تلفیقی دو به دو متغیرهای هواشناسی بر میزان تردد نیز به طور کلی نشان داد که در قطعه کوهین- محمودآباد نمونه تلفیق دو حالت بارش و برف و برف همراه با وزش باد تأثیرگذار بوده است. خروجی‌های روش پیشنهادی ضمن آشکارسازی تغییرات تردد در آزادراه‌ مورد مطالعه تحت شرایط آب ‌و هوایی متفاوت، اطلاعات سودمندی را جهت مدیریت و برنامه‌ریزی حجم ترافیک و انجام امور پیشگیرانه در شرایط مشابه در اختیار متولیان مربوطه قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Seasonal Impact Analysis of climatic conditions on freeways light- vehicle traffic volume with temporal adaptation of weather parameters and traffic information

نویسندگان [English]

  • Chakavak Atrchian 1
  • meysam Effati 1
  • Mahmud Davudi 2
1 M.Sc. Student of Civil Engineering (Transportation), Faculty of Engineering, University of Guilan. Guilan, Iran
2 Assistant Professor, Department of Geography and Urban Planning, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Guilan, Iran
چکیده [English]

Weather conditions are one of the most effective factors in traffic volume. So the main purpose of this study is to identify the effect of variables related to seasonal changes in climate parameters including visibility (m), wind speed (m/s), rainfall (mm), snow depth (cm) and temperature (℃) on of Lowshan- Qazvin freeway light-vehicle traffic volume. In this research, traffic and meteorology data are evaluated on three separate sections. In order to examine the existence of differences between the different climatic groups and the number of Light vehicles, U-Mann-Whitney or Kruskal-Wallis statistical tests were employed. In addition, in the proposed research method, a two-way analysis of variance test was used to statistically analyze the relationship between the combination of two climatic variables with traffic volume in the studied sections. The results showed that the amount of traffic in all parts decreased by an average of about 18% with a decrease in visibility. Also increasing rainfall only in warmer seasons of spring and summer has led to a decrease in traffic volume. The results of statistical analysis of the combined effect of two-way meteorological variables on the amount of traffic, in general, showed that in the Kouhin-Mahmoudabad nemune section combination of rainfall and snow and snow with wind speed has affected the number of vehicles. The outputs of the proposed method, while revealing changes in freeway traffic volume under different climatic conditions, provide useful information to the relevant authorities for the management and planning of traffic volume.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Seasonal Changes
  • Threshold Indices
  • Light-Vehicle Traffic Volume
  • Freeway
  • Statistical Analysis
[1] S.C. Calvert, M. Snelder, Influence of weather on traffic flow: an extensive stochastic multi-effect capacity and demand analysis, Institute for Transport Studies in the European Economic Integration, 2016.
[2] I.S. Oslakovic, H. ter Maat, A. Hartmann, G. Dewulf, Risk assessment of climate change impacts on railway infrastructure,  (2013).
[3] R. Hranac, E.D. Sterzin, D. Krechmer, H. Rakha, M. Farzaneh, Empirical studies on traffic flow in inclement weather, United States. Federal Highway Administration. Road Weather Management Program, 2006.
[4] A.D. Stern, V. Shah, L.C. Goodwin, Analysis of weather impacts on traffic flow in metropolitan Washington, DC,  (2003).
[5] A. Alim, A. Joshi, F. Chen, C.T.J.G. Lawson, Techniques for efficient detection of rapid weather changes and analysis of their impacts on a highway network, (2020) 1-31.
[6] F. Xing, H. Huang, Z. Zhan, X. Zhai, C. Ou, N. Sze, K.J.A.m.i.a.r. Hon, Hourly associations between weather factors and traffic crashes: non-linear and lag effects, 24 (2019) 100109.
[7] H.S. Mahmassani, J. Dong, J. Kim, R.B. Chen, B.J.U.D.o.T. Park, Washington, Incorporating weather impacts in traffic estimation and prediction systems, 108 (2009).
[8] I. Juga, A. Vajda, The effect of weather on transportation: assessing the impact thresholds for adverse weather phenomena, in:  Proceedings of SIRWEC 16th international road weather conference, Helsinki, Finland, 2012.
[9] L. Andrew, Investigating the Effects of Rainfall on Traffic Operations on Florida Freeways, University of North Florida, 2019.
[10] K. Iqbal, F. Alam, F. Riaz, A. Hashmi, M.N. Khalid, A.J.r. Gohar, Application of Numerical Analysis in Real Life, 55  7.
[11] Road Safety Regulations: Deputy of Strategic Supervision of Technical System Affairs of the Ministry of Roads and Urban Development, No. 267.6 (1384), (in persian).
[12] H.N. Majid, K. Gholamali, Climate and road safety: Tehran, ministry of roads and transportation, (1385), (in persian).
[13] P.GH, Mohammadreza, F.Z. Manuchehr, G. Amir, H.Z. Ashab, Analysis of road accidents with a climatic approach and providing a model for preventive intervention of traffic police, 1396. (in persian).
[14] S. Datla, P. Sahu, H.-J. Roh, S. Sharma, A comprehensive analysis of the association of highway traffic with winter weather conditions, Procedia-social and behavioral sciences, 104 (2013) 497-506.
[15] T.H. Maze, M. Agarwal, G.J.T.r.r. Burchett, Whether weather matters to traffic demand, traffic safety, and traffic operations and flow, 1948(1) (2006) 170-176.
[16] M.L. Angel, T. Sando, D. Chimba, V. Kwigizile, Effects of rain on traffic operations on Florida freeways, Transportation Research Record, 2440(1) (2014) 51-59.
[17] A. Dehman, A.J.T.R.R. Drakopoulos, How weather events affect freeway demand patterns, 2615(1) (2017) 113-122.
[18] B.H. Munro, Statistical methods for health care research, lippincott williams & wilkins, 2005.
[19] J. Gholamreza, which statistical test should we choose, Management culturem, Second year, 6 (1383) 111-121. (in persian).
[20] W.M.O.C.f.M. Meteorology, The Beaufort Scale of Wind Force:(technical and Operational Aspects), WMO, 1970.
[21] W.M. Organization, Manual on the Global Observing System WMO-No. 544-2017
[22] K. Keay, I.J.A.a. Simmonds, prevention, The association of rainfall and other weather variables with road traffic volume in Melbourne, Australia, 37(1) (2005) 109-124.
[23] S. Datla, S.J.T.R.R. Sharma, Variation of impact of cold temperature and snowfall and their interaction on traffic volume, 2169(1) (2010) 107-115.
[24] S.S. Pulugurtha, V.R. Duddu, Y.J.A.A. Kotagiri, Prevention, Traffic analysis zone level crash estimation models based on land use characteristics, 50 (2013) 678-687.
[25] T. Jafar, F.P. Saeid, Meteorology, Tehran, Ministry of education, Iran, Textbook publishing company, 1395. (in persian).
[26] R.P. Roess, E.S. Prassas, W.R. McShane, Traffic engineering, Pearson/Prentice Hall, 2004.
[27] D. Sathiaraj, T.-o. Punkasem, F. Wang, D.P. Seedah, Data-driven analysis on the effects of extreme weather elements on traffic volume in Atlanta, GA, USA, Computers, Environment and Urban Systems, 72 (2018) 212-220.
[28] Comprehensive Guide to Driver Health: Environmental Research Institute, 1390. (in persian).