ارزیابی اثرات احداث مجتمع فرامنطقه‌‌ای تهران مال بر شاخص‌‌های سیستم حمل‌و‌نقل شهری تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران

10.22060/ceej.2021.19456.7181

چکیده

پیش‌‌بینی درست اثرات کاربری‌‌های شهری بر شاخص‌‌های سیستم حمل‌و‌نقل نقشی اصلی در سیاست‌‌گذاری و مدیریت ترافیکی شهری دارد. در این مقاله، با استفاده از روش مدلسازی 4-مرحله‌‌ای حمل‌و‌نقل، اثرات احداث مجتمع فرامنطقه‌‌ای تهران مال بر شاخص‌‌های کلی سیستم حمل‌و‌نقل شهری تهران و نیز محل احداث آن یعنی منطقه 22 بررسی می‌‌شوند. برای پیش‌‌بینی جذب سفر این مجتمع، مدل‌‌های جذب سفر کاربری‌‌های فرامنطقه‌‌ای، با استفاده از اطلاعات شمارش حجم و پرسشگری، پرداخت می‌‌شوند. سپس دو سناریو برای افق سال 1400 شهر تهران در نظر گرفته می‌‌شود. در سناریوی اول، وضعیت سیستم حمل‌و‌نقل شهری تهران قبل از احداث این مجتمع، و در سناریوی دوم، وضعیت سیستم پس از احداث آن شبیه‌‌سازی می‌‌شود. این شبیه‌‌سازی‌‌ها در محیط نرم‌‌ افزار emme انجام شده، و برای هر دو سناریو شاخص‌‌های سیستم حمل‌و‌نقل تهران، شامل شاخص‌های شبکه معابر، تقاضای خودروی شخصی و حمل‌ونقل همگانی، میزان نشر گازهای آلاینده هوا و مصرف سوخت محاسبه می‌‌شوند. مقایسه نتایج این دو سناریو نشان می‌دهد که در صورت احداث تهران مال، تقاضای سفر با حمل‌و‌نقل همگانی حدود 44/0 درصد در کل شهر تهران، و 09/11 درصد در منطقه 22 افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین، سرعت متوسط در کل شبکه 02/1 درصد افزایش یافته و مصرف بنزین و تولید آلاینده CO به ترتیب 00/1 درصد و 64/0 درصد کاهش می‌یابند. این نتایج نشان می‌‌دهند که احداث یک مجتمع جاذب فرامنطقه‌‌ای در منطقه‌‌ای با ظرفیت ترافیکی غیر اشباع توانسته است با جذب بخشی از تقاضای سفر از سایر نواحی، باعث بهبود شاخص‌‌های سیستم حمل‌و‌نقل شهری شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Impacts of Constructing Tehran Mall Trans-Regional Complex on Indicators of Tehran’s Urban Transportation System

نویسندگان [English]

  • Abbas Babazadeh 1
  • Sajjad Hosseini 2
1 School of Civil engineering, University of Tehran
2 School of civil engineering, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The interaction between urban land uses and urban transportation system is one of the most important issues in traffic policy and urban management. In order to investigate how these land uses interact with the transportation system, the construction effects of “Tehran Mall” trans-regional complex on the general measures of Tehran transportation system and its District 22 are studied based on the 4-step modelling approach. In order to modeling the travel attraction of this complex, models of mixed trans-regional land uses are calibrated using volume counting and query information. Then, two scenarios are defined for Tehran in the year 1400. The first scenario is the status of the Tehran transportation system in absence of Tehran Mall and the second one its status in presence of Tehran Mall. After modeling both scenarios in EMME software, a comparison between the two scenarios is performed based on the general measure of the transportation system, which include transportation network measures, auto and public travel demand, air pollution emissions and fuel consumption. Comparing the results of these two scenarios shows that in the case that Tehran Mall is constructed, important measures of Tehran transportation system improve. It can be concluded, therefore, that the construction of a trans-regional attractive land use in an area with unsaturated traffic capacity can attract part of the travel demand from other areas, and so can improve the transportation system while reducing emissions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • trans-regional land uses
  • trip attraction model
  • air pollution emissions
  • Sustainable Development
  • traffic assignment