ارزیابی تعیین مقاومت الکتریکی خاک در گستره وسیع جهت سنجش میزان خورندگی خاک ها- مطالعه موردی: قطارشهری کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه صنعتی کرمانشاه

چکیده

در این مطالعه نتایج مطالعات میدانی کاوش های ژئوالکتریکی زیرزمینی در مقیاس وسیع ارائه می شود. محدوده مورد مطالعه مسیر 14 کیلومتری اجرای خط نخست پروژه قطار شهری کرمانشاه است. مطالعه مقاومت الکتریکی خاک ها در عمق گمانه ها می تواند اطلاعات مفیدی در خصوص میزان استعداد خورندگی خاک ها در اختیار طراحان ابنیه بتن مسلح و فولادی قرار دهد. روش چهار الکترودی ونر مبنای اندازه گیری های صحرایی این مطالعه و ارائه یافته های آن است. آزمایش های مقاومت الکتریکی در تعداد 15 گمانه در 12 ایستگاه مختلف پروژه در حداقل سه ژرفای 3، 5 و 7 متری انجام شده است. با توجه به مقایسه نتایج حاصله از این آزمایش و جدول رواداری ها، مقدار خورندگی خاک در ایستگاه های 4 ، 6 و 9 بر اساس معیار رومانوف در زمان انجام آزمایش ها، در حد متوسط تا شدید و در مابقی ایستگاه ها در حد متوسط است. نتایج میدانی این مطالعه و یافته های سایر تحقیقات علمی معتبر نشان می دهد که وجود رودخانه های قره سو و آبشوران درون شهر کرمانشاه و نشت و نفوذ فاضلاب به داخل این رودخانه ها و نیز وجود بسترهای خاکی رسی و آهکی گسترده، عامل اصلی شناسایی پتانسیل خورندگی متوسط تا شدید در اغلب نقاط شهر به ویژه در مجاورت این رودخانه ها هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of determining the electrical resistance of soil over a wide range to measure the corrosivity of soils - Case study: Kermanshah urban train

نویسنده [English]

  • Yazdan Shams Maleki
Kermanshah University of Technology
چکیده [English]

In this study, the results of field studies of underground geoelectric explorations on a large scale are presented. The studied area is the 14 km route of the first line of the Kermanshah urban train project. Studying the electrical resistance of soils in the depth of boreholes can provide useful information about the corrosiveness of soils to designers of reinforced concrete and steel structures. Wenner's four-electrode method is the basis of the field measurements of this study and the presentation of its findings. Electrical resistance tests have been conducted in 15 boreholes at 12 different stations of the project in at least three depths of 3, 5 and 7 meters. According to the comparison of the results of this test and the table of tolerances, the amount of soil corrosion in stations 4, 6 and 9 at the time of conducting the tests is moderate to severe and in the rest of the stations it is moderate. The field results of this study show that the presence of Qarasu and Abshuran rivers in the city of Kermanshah and the leakage and infiltration of sewage into these rivers, as well as the presence of extensive clay and limestone soil beds, are the main factors in identifying the potential of moderate to severe corrosion in most parts of the city, especially in the vicinity of these rivers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Geophysical study
  • soil electrical resistance
  • soil corrosion
  • 4-electrode method
  • Kermanshah urban railway