بررسی تاثیر مولفه‌های هوش هیجانی بر مولفه‌های تعهد سازمانی کارکنان در پروژه‌های ساخت شرکت‌های رتبه یک ساختمان و ابنیه شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت ساخت/دانشکده عمران/دانشگاه علم و صنعت

2 دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر معناداری هوش هیجانی بر تعهد سازمانی در پروژه‌های ساخت می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی و از نظر نحوه جمع‌آوری اطلاعات از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر کارکنان در شرکت‌های ساختمان و ابنیه رتبه یک تهران در زمینه مشاوره و پیمانکاری هستند. روش نمونه‌گیری به صورت نمونه‌گیری تصادفی بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 383 نفر انتخاب شدند و 385 پرسش‌نامه در اختیار کارکنان قرار گرفت، پس از حذف پرسش نامه‌های ناقص 271 پرسش نامه مورد بررسی قرار گرفت. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های استاندارد با تغییراتی متناسب با محیط پروژه‌ها در ایران استفاده شد. همچنین در تحقیق حاضر، میزان آلفای کرونباخ کل پرسش‌نامه بالای 0.7 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار اسمارت PLS شامل آزمون‌های معادلات ساختاری به روش تحلیل مسیر استفاده شده‌است. نتایج پژوهش نشان داد که: هوش هیجانی بر تعهد سازمانی کارکنان پروژه‌های ساخت تاثیر معناداری دارد. همچنین نتایج آزمون نشان داد همه‌ی مولفه‌های هوش هیجانی شامل: خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط بر تعهد سازمانی و مولفه‌های آن شامل: تعهد مستمر، تعهد عاطفی و تعهد هنجاری تاثیر معناداری داشتند. هوش هیجانی بیشترین اثر را بر تعهد مستمر نشان داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of emotional intelligence components on organizational expert components in the construction projects of first-rate construction companies in Tehran

نویسنده [English]

  • reza reisi 1
1 construction management/school of civil engineering/Iran university of science and technology
2
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the significant impact of emotional intelligence on organizational commitment in construction projects. The current research is applied research in terms of purpose and survey type in terms of data collection. The statistical population of the current research is the employees in the projects of Tehran's first-ranked building and construction companies in the field of consulting and contracting. The sampling method was random sampling. The sample size was 383 people selected using Cochran's formula and 385 questionnaires were given to the employees, After removing incomplete questionnaires, 271 questionnaires were examined. standard questionnaires were used with changes appropriate to the environment of projects in Iran, were used to collect data. Also, in this research, Cronbach's alpha of the whole questionnaire was calculated above 0.7. In order to analyze the data, Smart PLS software including structural equation tests using path analysis method was used. The research results showed that: emotional intelligence has a significant effect on the organizational commitment of construction project employees. Also, the test results showed that all components of emotional intelligence including: self-awareness, self-management, social awareness and relationship management had a significant effect on organizational commitment and its components including: continuous commitment, emotional commitment and normative commitment. Emotional intelligence showed the greatest effect on continuous commitment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional intelligence
  • organizational commitment
  • construction projects
  • Smart PLS
  • Self-awareness