تحلیل انواع تصادفات آزادراهی با استفاده از مدل لوجیت آشیانه ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران

2 دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران

3 دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران

چکیده

تصادفات جاده‌ای و عواقب ناشی از آن یکی از مهمترین مشکلاتی است که زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده‌است. به منظور کاهش تلفات و هزینه‌های تصادفات، محققان ایمنی ترافیک به‌طور مستمر در حال بررسی رویکردهایی برای کاهش وقوع و پیامدهای تصادفات هستند. مدلسازی نوع تصادف یکی از متداول‌ترین ابزارها برای پیاده‌سازی اهداف ایمنی در تسهیلات حمل‌ونقل است. هدف از مدلسازی نوع تصادف، برقراری ارتباط بین فراوانی تصادفات بر اساس نوع آن و سایر متغیرهای موثر است. از جمله مزایای مدل‌های نوع تصادف آن است که با کمک این مدل‌ها می‌توان مکان‌هایی که در آن ها احتمال وقوع نوع خاصی از تصادفات خطرناک وجود دارد را شناسایی نمود و تاثیر متغیرهای مختلف بر انواع مختلف تصادفات را بررسی نمود. در پژوهش پیش رو با استفاده از داده‌های تصادفات آزادراهی کشور ایران، به شناسایی نوع تصادف توسط رویکردی جدید تحت عنوان مدل لوجیت آشیانه‌ای پرداخته شده‌است. تصادفات در ابتدا به دو دسته تصادفات تک وسیله‌ای و چندوسیله‌ای تقسیم شدند و سپس تصادفات تک وسیله‌ای به سه دسته‌ تصادفات برخورد با شیء ثابت، تصادفات خروج از جاده و تصادفات واژگونی تقسیم شدند و تصادفات چندوسیله‌ای به دو دسته تصادفات برخورد با یک وسیله نقلیه و تصادفات برخورد با چند وسیله نقلیه تقسیم شدند. هم‌چنین تاثیر متغیر های مختلف از ویژگی‌های محیط، راه، راننده و علل تصادف با انواع مختلف تصادفات بررسی شد و به کمک اثر حاشیه‌ای تاثیر متغیرهای معنی‌دار بر هر یک از انواع تصادفات بیان شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing types of freeway crashes using nested logit model

نویسندگان [English]

  • Ali Tavakoli Kashani 1
  • Ali Rashidi 2
  • Saeideh Amirifar 3
1 IUST
2 Iran University of Science and Technology
3 Iran University of Science and Technology
چکیده [English]

Road crashes and their consequences are one of the most important problems that affect people's lives. In order to reduce the fatalities and related cost of crashes, traffic safety researchers are continuously investigating approaches to reduce the occurrence and consequences of crashes. Crash type modeling is one of the most common tools for road safety goals in transportation facilities, and the purpose of crash type modeling is to establish a relationship between the frequency of crashes based on its type and other effective variables. One of the advantages of crash type models is that with the help of these models, it is possible to identify the places where there is a possibility of a certain type of crashes and to examine the effect of different variables on different types of crashes. In this research, using the data of freeway accidents in Iran, the type of crash was identified with a new approach called nested logit model. To this aim, crashes were initially divided into two categories of single-vehicle and multi-vehicle crashes, and then single-vehicle crashes were divided into three categories of collision with a fixed object, off-road crashes, and overturning crashes, and multi-vehicle accidents were divided into two categories of collision with a vehicle and multi-vehicle collision crashes. Then the effect of different variables of environment, road, driver, and causes of crashes with different types of crashes were investigated and the effect of significant variables on each type of crash was explored with marginal effect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Crash Type
  • Nested logit
  • Freeway crashes
  • Traffic Safety
  • Rural crashes