دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Developing the plastic analysis theory for braced frames and its optimization using genetic algorithm to predict the collapse of steel braced framesتوسعهی روش تحلیل پلاستیک برای قابهای مهاربندی و بهینهسازی آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک جهت پیشبینی فروریزش قابهای فولادی با مهاربند421438317710.22060/ceej.2018.15001.5819FAامیرساعدی داریاناستادیار دانشگاه شهید بهشتیسهیلپالیزیکارشناسی ارشد گروه مهندسی عمران، دانشکده عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20180928<span>The plastic analysis method is one of the most effective and most used methods in this field. Analysis of moment frames has been carried out with the aid of simple plastic analysis by many researchers. However, the analysis of braced frames due to the buckling of braces and the presence of axial and shear forces simultaneously in the frame members is very complex, and therefore, little research has been done in this area. In this research, a special theory based on a combination of mechanisms method for the plastic analysis of steel braced frames has been presented. Using the genetic algorithm, a program has been proposed to determine the failure mechanism and collapse load of the steel braced frames based on this methodology. The comparison of the results shows that the proposed formula is very accurate and can accurately determine the failure mode and its corresponding load. According to this, three arbitrary frames with differences in the number of stories are investigated. The collapse mechanism corresponding to the critical load factor is obtained using of the Genetic optimization algorithm and the virtual work theory. For Verification, a pushover analysis is performed for the determination of the collapse mode of each frame. In examples one and two which the frames are low-rise, the solution is the same, while in the third example, a slight difference is observed in the location of hinge formations. However, this error had been observed in moment frames due to the difference of the principals in the two applied analysis.</span>روش تحلیل پلاستیک از جمله موثرترین و پرکاربردترین روشها در این حوزه میباشد. با وجود این که استفاده از روش تحلیل پلاستیک در قابهای خمشی به صورت دستی امری بسیار زمانبر و خستهکننده میباشد، روند تحلیل ساده بوده و محققین متعدد در این حوزه فعالیتهایی داشتهاند. لکن تحلیل قابهای مهاربندی به دلیل مسئله کمانش مهاربندها و وجود نیروهای محوری و برشی در اعضای قاب بسیار پیچیده بوده و لذا تحقیق چندانی در این حوزه انجام شدهاستنشدهاست. در این تحقیق، ابتدا روشی ویژه جهت تحلیل پلاستیک قابهای فولادی مهاربندی بر اساس روش ترکیب مکانیزمهای پایه ارائه شدهاست و در ادامه با استفاده از الگوریتم ژنتیک، برنامهی مدونی جهت تعیین مکانیزم خرابی و بار فروریزش قابهای فولادی مهاربندی بر اساس این روش ابداعی ارائه شدهاست. مقایسهی نتایج نشان میدهد روش ارائه شده بسیار دقیق بوده و با دقت بالایی توانایی تعیین مود خرابی و بار معادل آن را دارد. بر این اساس، سه قاب فرضی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. مکانیزم فروریزش متناظر با ضریب بار فروریزش بحرانی، با کمک تئوری کار مجازی و بهینهیابی با استفاده از الگوریتم ژنتیک بهدست آمد. به منظور صحتسنجی، یک تحلیل پوشاور هم برای تعیین مود فروریزش در هر مثال انجام شد. در دو مثال اول که سازهها کوتاه مرتبهتر بودند، مود فروریزش هر دو روش یکسان بود. در حالی که اندکی خطا در تشکیل مفاصل در قاب بلندمرتبه مشاهده شد که این خطا به دلیل تفاوت بین دو روش تحلیل در برخی قابهای خمشی هم مشاهده شده بود.دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Sulfate Removal from Water Using Activated Red Mud: Kinetic, Isotherm and Thermodynamic Studiesبررسی حذف سولفات با استفاده از گل قرمز فعال از محلولهای آبی: مطالعه سینتیک، ایزوترم و ترمودینامیک جذب439456326610.22060/ceej.2019.15356.5894FAعلیرضاارحمی دولت آباددانشکده مهندسی عمران و محیطزیست ، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانحسینگنجی دوستدانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20181128<span>In this study, the absorption of sulfates on activated aluminum industry waste (red mud) has been investigated in a batch system by the OFAT method. The properties of the absorbent were analyzed using a scanning electron microscope (SEM), BET surface area, X-ray diffraction (XRD), XRF. The process of sulfate absorption was done in a volume of 200 mL and a mixer speed of 150 rpm. The optimum absorption conditions were derived in an equilibrium time of 90 minutes, initial concentration of 100 ppm, pH=4, the temperature of 65 ◦C, and 7.5 g/L doses of the absorbent. The efficiency of sulfate removal was 73.1 percent at the optimum conditions. Thermodynamic analysis of absorption showed that the absorption process at all analyzed temperatures had occurred spontaneously. Sulfate absorption kinetics on composite surfaces followed a pseudo second-order equation and absorption isotherm had high conformity with Langmuir isotherm (r=0.994) and the maximum absorption capacity of it according to Langmuir isotherm is 13.07 mg of sulfate per gram of the absorbent.</span>در این تحقیق، فرآیند جذب سولفات به کمک گل قرمز فعال در یک سیستم ناپیوسته و به روش تک فاکتوریل (OFAT) مورد بررسی قرار گرفت. خصوصیات جاذب و صحت فرایند فعالسازی به کمک آنالیزهای میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، سطح ویژه BET، پراش اشعه ایکس(XRD) و XRF بررسی و تایید شد. فرآیند جذب سولفات در حجم 200 میلیلیتر و دور همزن rpm 150 انجام شد. شرایط بهینه جذب برای جاذب در مدت زمان تعادلی 90 دقیقه، غلظت اولیه 100 میلیگرم بر لیتر، 4 = pH، دمای °C 65 و مقدار جاذب g/L 5/7 بهدستبهدست آمد. راندمان حذف سولفات در شرایط بهینه 1/73 درصد بهدستبهدست آمد. مطالعات ترمودینامیکی جذب نشان داد که فرآیند جذب در تمامی دماهای بررسی شده به صورت کاملا خود به خودی انجام شد. سینتیک جذب سولفات بر روی سطوح گل قرمز فعال از معادله شبه درجه دوم پیروی کرد. ایزوترم جذب به خوبی و با ضریب تشخیص 994/0 بر معادله ایزوترمی لانگمویر منطبق شد و ظرفیت جذب حداکثری آن طبق ایزوترم لانگمویر 07/13 میلیگرم سولفات بر گرم جاذب بهدست آمد. نتایج حاصل شده از این تحقیق نشان داد که جاذب فعال شده با توجه به هزینه پایین ماده اولیه و مقدار ظرفیت جذب مورد قبول آن میتواند به عنوان جاذب کمهزینه مورد توجه قرار گیرد.<br /> دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Probabilistic Seismic Assessment of RC Buildings Considering Soft and Extreme Soft Story irregularities Subjected to Main Shock-Aftershock Sequencesارزیابی احتمالاتی عملکرد لرزهای ساختمانهای بتن مسلح دارای طبقه نرم و خیلی نرم تحت اثر توالی زلزله و پسلرزه457478330510.22060/ceej.2019.15385.5906FAحامدکوهستانیاندانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرودحسینپهلواناستادیار گروه سازه و زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود0000-0002-7016-9683جلیلشفائیاستادیار گروه سازه و زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود0000-0002-7590-4042محمدشامخی امیریاستادیار گروه سازه و زلزله، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرودJournal Article20181204Recent Iranian earthquake damages like the damages caused by the Kermanshah earthquake revealed that RC buildings having soft-story irregularities experienced more seismic vulnerability. Moreover, earthquake aftershocks increased the seismic failures in past earthquake events. But they are not included in recent seismic design codes. In this article, for assessing the effects of soft-story irregularities and also the earthquake aftershocks, 3,5 and 8 story RC models having intermediate sway frames are designed and then modeled in OPENSEES and then IDA analysis is performed in order to produce the seismic fragility curves consistent with HAZUS definitions. The resulting seismic fragility curves revealed the influence of soft-story irregularities and also main shock-aftershock sequences on the vulnerability of considered RC models. By increasing the height of the RC structures, the effects of soft-story irregularities and the aftershocks decreased in the seismic vulnerability of the considered buildings.بررسی خسارتهای ناشی از زلزلههای گذشته مانند زلزلهی کرمانشاه، مؤید این مطلب است که ساختمانهایی که دارای نامنظمی از نوع طبقه نرم هستند، آسیبهای بیشتری را در زلزله تجربه کردهاند. همچنین پسلرزهی زلزلههای گذشته موجب افزایش آسیب در ساختمانها گردیده است، درصورتیکه در آییننامههای فعلی اثر پسلرزه در محاسبات طراحی دیده نمیشود. در این پژوهش بهمنظور مشاهده اثرات نامنظمی و پسلرزه در سازههای بتنآرمه، منحنیهای شکنندگی برای مدلهای سه، پنج و هشت طبقه با سیستم لرزهای قاب خمشی بتنآرمه، دارای طبقه نرم و خیلی نرم تحت اثر زلزله اصلی و توالی زلزله و پسلرزه بررسیشدهاست. این مدلها مطابق با ضوابط آییننامههای ایران طراحی و پس از نهایی شدن مقاطع، سازه در نرمافزار OpenSees بهصورت سهبعدی مدلسازی گردید. سپس با انتخاب تعدادی شتابنگاشت مناسب و سازگار با شرایط منطقه، مدلها تحت تحلیل دینامیکی غیرخطی فزاینده IDA قرار میگیرند و بیشترین دریفت طبقات بهعنوان پارامتر تقاضا محاسبهشدهاست، با انتخاب ظرفیت تغییر مکان نسبی سطوح عملکرد لرزهای چهارگانه آسیب جزئی، متوسط، گسترده و کامل از آییننامه Hazus آمریکا و با استفاده از روابط قابلیت اعتماد سازهها منحنیهای شکنندگی لرزهای این سیستم برای چهار سطح آسیب متفاوت محاسبه شد. نتایج تحلیلهای غیرخطی حاکی از آن است که در مدلهای پنج و هشت طبقه در مقایسه با مدل سهطبقه تأثیر نامنظمی طبقه نرم و اثر پسلرزه در افزایش آسیبپذیری ساختمان بیشتر بوده است و با افزایش ارتفاع سازه از میزان تأثیر نامنظمی طبقه نرم و پسلرزه در آسیبپذیری ساختمان کاسته شدهاست.دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Investigation of circular concrete-filled double-skin steel tubular (CFDST) columns under Axial Compressive Loadبررسی ستونهای دایرهای دو جداره فولادی پر شده با بتن تحت بار محوری فشاری479494330710.22060/ceej.2019.15430.5918FAامیرمختاریدانشجوی کارشناسی ارشد سازه دانشگاه ایوانکی، سمنان ایرانحمیدصابریاستادیار دانشکده عمران دانشگاه ایوانکی، سمنان، ایرانوسامکلمی زادهدانشجوی کارشناسی ارشد سازه دانشگاه ایوانکی، سمنان، ایرانوحیدصابریاستادیار دانشکده عمران دانشگاه ایوانکی، سمنان، ایرانJournal Article20181211<span>Two-layer composite columns are a family of single-layer composite columns consisting of two circular steel tubes, which are assembled in a center and are filled with concrete. In this type of column, the important effect of concrete is that it delays local buckling of the steel skin and that the concrete in its confined state can tolerate higher strains and tensions than the non-confined state. The advantages of two-layer composite columns, in comparison to single-layer columns, can be attributed to the lower weight of two-layer composite columns, more ductility, and greater axial force strengthening. The behavior of these columns under pure axial load is of interest. Therefore, the study of the behavior of two-layer composite columns under the influence of axial load is of particular importance due to the behavior close to the reality in these columns. In this paper, the capacity of double-skin steel columns filled with concrete has been investigated using ABAQUS finite element, under the influence of axial stress. in this paper, sections were compared with changing the thickness of the layers and the diameter of the inner core, and the existence and absence of concrete core. the results showed that the diameter of the tube increases with increasing the core diameter and the effective parameter in this issue is the ratio of thickness to diameter (D/t). In the discussion of the existence and absence of concrete in the core, the confinement effect has an important result and has increased the load strength capacity of the columns.</span>ستونهای مرکب دو لایه نیز از خانواده ستونهای مرکب CFDSTمیباشد که از دو جداره فولادی دایره تشکیل شده و بهصورت هممرکز مونتاژ میگردد و بین این دو جداره با بتن پر میگردد. در این نوع از ستونها اثر مهم بتن این است که کمانش موضعی جداره فولادی را به تأخیر میاندازد و خود بتن در حالت محصور شدگی قادر است کرنشها و تنشهای بالاتری را نسبت به حالت غیر محصورشدگی تحمل کند. از مزایای ستونهای مرکب دو لایه نسبت به ستونهای مرکب تک لایه میتوان به وزن کمتر ستونهای مرکب دولایه، شکلپذیری بیشتر و تحمل نیروهای محوری بیشتر اشاره کرد. رفتار این ستونها تحت بار محوری خالص مورد توجه است لذا بررسی رفتار ستونهای مرکب دو لایه تحت اثر بار محوری برای رفتار نزدیک به واقعیت این ستونها از اهمیت ویژهای برخوردار خواهد بود. در این مقاله ظرفیت ستونهای دو جداره فولادی پر شده با بتن با استفاده از نرم افزار اجزاء محدود ABAQUS تحت اثر فشار محوری بررسی شدهاست. در این تحقیق با تغییر پارامترهای ضخامت لایهها و قطر هسته داخلی و وجود و عدم وجود بتن درون هسته، مقاطع با یکدیگر مقایسه گردیدند. بررسیها نشان دادند که ستونهای دایرهای با افزایش قطر هسته به طور حتم ظرفیت باربری هاآنها نیز افزایش نمییابد و پارامتر موثر در این مسئله نسبت ضخامت به قطر میباشد. در بحث وجود و عدم وجود بتن در هسته، مسئله محصورشدگی نتیجهی مهمی داشته و در نمونههایی که بتن هسته موجود بوده ظرفیت مقاطع افزایش یافته است.دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Site Layout Optimization and its Impact on the Cost of Construction Projectsبهینهسازی جانمایی داخلی کارگاه و تاثیر آن بر هزینهی پروژههای ساخت با الگوریتم بهینهسازی علفهای هرز495514413510.22060/ceej.2020.15506.5945FAمحمدجوادطاهری امیریاستادیار گروه عمران موسسه آموزش عالی پردیسانمیلادهمتیاندانشجوی دکترای مهندسی صنایع دانشگاه علوم و فنون مازندرانفرشیدرضاحقیقیاستادیار دانشکده عمران گروه راه و ترابریمائدهجواهری بارفروشیدانشجوی دکترای مهندسی و مدیریت ساخت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراکJournal Article20181230<strong>The dynamic site layout is identifying the optimum location for temporary equipment, materials, and other available tools and offices at construction sites. The Site layout is classified as a dynamic problem because the necessary equipment is changed continuously during the project lifetime. Some research investigated this issue in recent years and tried to develop various algorithms to solve such problems due to its complexity. In this study, a linear programming model is proposed to minimize total transportation cost among different parts, relocation cost for the moveable facility, and transportation cost between the warehouse and other parts. An invasive weed optimization algorithm is developed to solve large-scale problems. Computational results show that different layout is obtained based on priorities considered for each part so that their layout can be changed if priority is varied. To validate the proposed algorithm, its results for the small-scale problem are compared with results obtained from solving it in GAMS software. Results obtained from the proposed algorithm for small problems reveal that they are so close to obtained from the exact method. Furthermore, scenario analysis indicates that the proposed metaheuristic algorithm is outperformed, thus the proposed IWO algorithm can be applied for solving the large-scale problem in the real world.</strong>جانمایی دینامیکی سایتبه معنای شناسایی مکانی بهینه برای تجهیزات موقت، مصالح و سایر ابزار و دفاتر موقت موجود در سایت ساختمانی است. جانمایی داخلی سایت، به عنوان یک مسئلهی دینامیک طبقهبندی میشود، چراکه تجهیزات مورد نیاز و همچنین نیازهای پروژه در مراحل مختلف و در طول عمر پروژه مدام در حال تغییر است. تحقیقات متعددی در گذشته به این مسئله پرداخته و با ارائهی الگوریتمهای مختلف، سعی در حل این مسئله پیچیده نمودهاند. در این راستا، در این مطالعه یک مدل برنامهریزی ریاضی خطی برای مسئله جانمایی داخلی دینامیکی پروژههای ساخت با هدف حداقلسازی مجموع هزینههای حمل و نقل بین بخشهای مختلف، هزینهی مکانیابی مجدد و هزینه جابهجایی بین انبار و تجهیزات توسعه داده شدهاست. از آنجاییکه پیچیدگی مدل پیشنهادی با افزایش ابعاد مسئله زیاد میشود، به منظور حل آن یک الگوریتم بهینهسازی علفهای هرز ارائه شدهاست. نتایج محاسباتی، نشاندهندهی تنوع در جوابهای بهدست آمده از چیدمان بخشهای مختلف با توجه به اولویتهای در نظر گرفته شده برای آنهاست، بهطوری که با تغییر اولویت تجهیزات مختلف، چیدمان بهینهای از آنها در کارگاه با کمترین فاصله ایجاد خواهد شد.. اعتبارسنجی مدل پیشنهادی از طریق مقایسه نتایج بهدست آمده از الگوریتم پیشنهادی برای مسئله در ابعاد کوچک با نتایج بهدست آمده از حل آن در نرم افزار GAMS انجام گرفتهاست. همچنین بررسی سناریوهای مختلف، حاکی از عملکرد مناسب الگوریتم بهینهسازی علفهای هرز پیشنهادی بودهاست.دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Performance Based Plastic Design of Steel Moment Frame and Comparing It with Force Based Designطراحی پلاستیک قاب خمشی فولادی بر مبنای عملکرد و مقایسه آن با روش مبتنی بر نیرو515534342410.22060/ceej.2019.15827.6044FAفاطمه الساداتموسوی نژادگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه کاشانحسناستادحسینگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه کاشان، شهر کاشان، ایرانJournal Article20190214In conventional seismic design methods the performance of structure has not been considered in base shear estimation and structural drift, as a measure of damage, will be checked at the end of design stages. This weakness of force-based design (FBD) methods causes special attention to performance-based design. Performance-based plastic design (PBPD) is of performance-based design (PBD) in which the desired damage level and plastic mechanism of the structure are predefined at the beginning of the design procedure, to estimate internal forces. It is expected that applying PBPD ends to a structural behavior with more compliance with the desired mechanism. In this paper, the priority of PBPD over FBD has been investigated. The PBPD and FBD methods are applied to the design of four special steel moment frames of 4, 8, 12, and 16 stories. The nonlinear behavior of designed structures has been evaluated by push-over and nonlinear time history analysis. Analysis results show that the PBPD frame has mechanism mode closer to assumed mechanism mode in the design procedure. Another conclusion is that the PBPD frame mechanism in the push-over analysis is more ductile than the FBD frame. Also, it concluded that in the PBPD frame, plastic hinges are approximately distributed uniformly all over the structure. The general reason for PBPD ductility improvement, versus FBD, is the strength of columns which prevent undesirable mechanism.<span lang="FA">در روش</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های متداول طراحی لرزه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ای، که نیروی اعضا به حد مقاومت محدود می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">گردند، عملکرد سازه به طور مستقیم در طراحی وارد نمیشود. تنها موردی که در روش نیرو به عنوان کنترل عملکرد سازه لحاظ میگردد، کنترل جابجایی نسبی سازه در گام نهایی طراحی است. این ضعف روش طراحی مبتنی بر نیرو، سبب شده که توجه ویژهای به روشهای طراحی مبتنی بر عملکرد معطوف گردد. روش طراحی پلاستیک بر اساس عملکرد یکی از روشهای طراحی عملکردی است که در آن سطح خرابی و مکانیزم خرابی مطلوب در گامهای نخستین طراحی از پیش مشخص است. انتظار میرود که سازه طراحی شده با روش مذکور از لحاظ رفتاری انطباق بیشتری با مکانیزم مطلوب داشته باشد. در این تحقیق هر دو روش طراحی برای سازههای چهار، هشت، دوازده و شانزده طبقه به کار گرفته شده و رفتار غیرخطی سازهها با تحلیلهای غیرخطی استاتیکی و دینامیکی بررسی شدهاست. تحلیلهای انجام شده نشان میدهد سازههای طراحی شده با روش پلاستیک بر اساس عملکرد دارای مکانیزم خرابی نزدیکتری به آنچه در روند طراحی فرض شدهاست، میباشند. همچنین سازههای مذکور در تحلیل استاتیکی غیرخطی، شکل پذیری بیشتری از خود نشان داده اند. در این سازهها، توزیع مفاصل پلاستیک در تحلیل دینامیکی غیرخطی به صورت یکنواخت و فراگیر است. همچنین تمرکز خرابی شدید و مکانیزم موضعی در ستونهای سازه های طراحی شده با روش طراحی پلاستیک براساس عملکرد به دلیل مقاومت بیشتر آنها ایجاد نمی شود.</span>دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Using pre-splitting controlled blasting method and comparing it with non-control method in Chehel Kooreh copper mineاستفاده از روش آتشکاری کنترل شده پیش شکافی و مقایسه آن با روش غیر کنترلی در معدن مس چهل کوره535554352010.22060/ceej.2019.15931.6081FAمیلادقاسمونددانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)مهدیحسینیدانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)محمد رضاهمتیمهندسین مشاور کاوشگرانJournal Article20190306<strong>In blasting operations in tunnels, the occurrence of back breaks caused by the high energy content of explosives leads to many problems. This project, it is tried to solve the problems caused by non-controlling blasting by controlled blasting in a pre-splitting method in one of the march tunnels of the Chehel Kooreh mine in Zahedan. To design the blasting pattern in the tunnel section, the "theory of energy transfer" and "nitronobel (Swedish) methods" were investigated with parallel and angular holes, which ultimately led to a blast pattern based on the "energy transfer theory" with parallel holes as the final design of the selection And the control hole pattern was also designed in a "pre-splitting" manner. Finally, the proposed design was implemented in the march tunnel of the Chehel Kooreh mine. Finding the results of the blasting based on the proposed design showed that the face and the roof and walls were much smoother than the blasting based operation according to the current design, which would result in more and better matching of the units with the walls and roof And preventing increased stress concentration on them. To evaluate the pre-splitting controlled blasting performance, the QCB factor is used quantitatively, after which the factor was used, the controlled blasting performance of the Chehel Kooreh mine march tunnel was excellent based on the proposed design.</strong>در عملیات آتشکاری در تونل ها، بروز عقب زدگی ناشی از انرژی زیاد مواد منفجره مشکلات فراوانی را به دنبال دارد. در این پروژه سعی می شود با اجرای آتشکاری کنترل شده به روش پیش شکافی در یکی از تونل های پیشروی معدن مس چهل کوره زاهدان، مشکلات بوجود آمده در اثر اجرای آتشکاری به روش غیر کنترلی تا حد زیادی برطرف شود. بمنظور طراحی الگوی آتشکاری در مقطع تونل روش های «تئوری انتقال انرژی» و «نیترونوبل(سوئدی)» با چال های موازی و زاویه ای بررسی شد که در نهایت الگوی آتشکاری براساس «تئوری انتقال انرژی» با چال های موازی به عنوان طرح نهایی انتخاب و الگوی چال های کنترلی نیز به روش «پیش شکافی» طراحی شد. سرانجام طرح پیشنهادی در تونل پیشروی معدن چهل کوره اجرا شد. مشاهده نتایج آتشکاری بر اساس طرح پیشنهادی نشان داد که سطح سینه کار و سقف و دیواره ها ، نسبت به اجرای آتشکاری بر اساس طرح فعلی، بسیار صاف تر ایجاد شده اند که این امر موجب انطباق بیشتر و بهتر واحد های نگه داری با دیواره و سقف و جلوگیری از افزایش تمرکز تنش برآنها می شود. جهت ارزیابی عملکرد آتشکاری کنترل شده پیش شکافی بصورت کمی از فاکتور QCB استفاده شد که پس از بکارگیری فاکتور مذکور عملکرد آتشکاری کنترل شده در تونل پیشروی معدن چهل کوره بر اساس طرح پیشنهادی، عالی ارزیابی شد.دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Life cycle cost analysis (LCCA) of railway tracks maintenance decisions using the Markov forecast model based on the track recording machine dataتحلیل هزینهی چرخهی عمر تصمیمات تعمیر و نگهداری با استفاده از خروجی مدل پیشبینی مارکوف بر مبنای اطلاعات ماشین اندازهگیر خط راهآهن555574411810.22060/ceej.2020.15952.6122FAسیدالیاسهاشمیاندانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر،تهران،ایرانیوسفشفاهیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانفریدونمقدس نژاددانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران0000-0003-3830-4555Journal Article20190407Rail transportation system plays an important role in the development of the economies of the countries. This system will be worn over time by operation and weather conditions and will require maintenance. One of the goals of this operation is to keep the tracks in an acceptable condition and prevent their excessive deviation from the optimal situation. Railways maintenance and repair management system has been studied and implemented to optimize activities and reduce related costs. Such systems have used various techniques to predict the future state of failure. Choosing the best maintenance policy is the goal of these systems. For policymaking, the best and most cost-effective option, life-cycle cost analysis is required. In the following, with help of the Markov prediction model, the life cycle cost (LCC) model is suggested for rail and ballast. In the end, it was found that the main costs in the ballast part are renewal costs and the track unavailability costs. The effect of renewal tonnage on these two costs is far higher than other costs. As you can see, the lowest ballast life cycle cost in the range of 100 to 150 million gross tons. In this study, assuming annual tonnage (16 million gross tonnages) as previously mentioned, it results in a renewal life of about 6 to 10 years. This value for the rails is from 500 to 540 million gross tons, which is equivalent to 30 to 35 years.<span lang="FA">سیستم حملونقل ریلی نقش مهم و حیاتی در توسعه اقتصاد کشورها دارد. این سیستم در طول زمان بر اساس بهرهبرداری و شرایط آب و هوایی فرسوده میشود و به تعمیر و نگهداری نیاز دارد. یکی از اهداف این عملیات، نگهداری خطوط در یک وضعیت قابلقبول و جلوگیری از انحراف بیشازحد آنها نسبت به وضعیت مطلوب است. در راهآهن سامانه مدیریت تعمیر و نگهداری خط آهن جهت بهینه کردن فعالیتها و کاهش هزینههای مرتبط با آنها مطالعه و پیادهسازی شدهاست. چنین سامانههایی برای پیشبینی وضعیت آتی خرابی، از تکنیکهای مختلفی استفاده کردهاند. انتخاب بهترین سیاست تعمیر و نگهداری هدف این سامانهها است. برای اینکه سیاست اتخاذی، بهترین و مقرونبهصرفهترین انتخاب باشد، نیاز است که تحلیل هزینه دوره عمر صورت پذیرد. در ادامه به کمک مدل پیشبینی زوال مارکوف پیشین، مدل هزینه دوره عمر برای بالاست و ریل به عنوان اجزای نگران کننده پیشنهاد میشود. در انتها مشخص شد که هزینههای اصلی در بخش بالاست مربوط به هزینه نوسازی بالاست و عدم در دسترس بودن خط است. همانگونه که مشاهده شد کمترین هزینه دوره عمر بالاست در بازه تناژ 100 تا 150 میلیون تن ناخالص رخ میدهد. در این مطالعه با فرض تناژ سالیانه (16 میلیون تن ناخالص) که پیشتر عنوان شد، نتیجه میشود که عمر نوسازی بالاست حدودا 6 تا 10 سال است. این عدد برای ریل 500 تا 540 میلیون تن ناخالص است که معادل 30 تا 35 سال است.</span>دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Effect of Lead Nitrate on the Behavior and Shear Strength Parameters of clayey sandبررسی تاثیر نیترات سرب بر رفتار و مقاومت برشی ماسهی رُسدار575588349710.22060/ceej.2019.16146.6142FAمحمودحسنلورادقزوین بلوار امام خمینی دانشگاه بین المللی امام خمینی دانشکده فنی گروه عمرانمحمدحسین زادهدانشکده فنی،دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایرانسید ابوالحسننائینیگروه عمران دانشکده فنی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایرانJournal Article20190416<strong>By the </strong><strong>expansion of the industrial zones, heavy metals enter the environment, which contaminates the soil and groundwater. The leakage of heavy metals such as lead, zinc, copper, etc. is not only an environmental crisis but also</strong><strong> causes changes in soil shear resistance parameters. In this research, with triaxial tests, the behavior of sandy soils with different percentages of kaolinite in two cases of non-contaminated and contaminated with lead is investigated. It was seen that b</strong><strong>y increasing the lead concentration, the hydrogen bonding between kaolinite particles and </strong><strong>the resistance of contaminated soils reduces.</strong> <strong>Then, to investigate the effect of clay minerals on contaminated soils, the shear resistance parameters of soil with kaolinite and bentonite clay were compared. The results showed, clay minerals in contaminated soils, resulted in different shear behavior and resistance parameters, so that, increasing the lead concentration in bentonite causes the shear strength to increase.</strong>با گسترش مناطق صنعتی، فلزات سنگین از طریق پسابهای صنعتی و یا نشت از مخازن ذخیره وارد محیط زیست گردیده، که پیامد آن آلودگی خاک و آبهای زیرزمینی به این ترکیبهای سمی شدهاست. نشت فلزات سنگین از قبیل سرب، روی، کادمیم و... علاوه بر اینکه یکی از بحرآنهای محیط زیستی میباشد، منجر به تغییرات پارامترهای مقاومتی خاک نیز میگردد. جنس خاک و میزان غلظت آلاینده از پارامترهای تاثیر گذار بر روی رفتار خاکهای آلوده میباشد. در این تحقیق به کمک آزمایشهای سه محوری به بررسی رفتار خاکهای ماسهای با درصدهای مختلف کائولینیت در دو حالت آلوده و غیرآلوده با فلز سنگین سرب پرداخته شدهاست. نتایج نشان میدهد افزایش غلظت سرب باعث کاهش پیوند هیدروژنی بین ذرات کائولینیت و کاهش مقاومت خاک آلوده گردیده است. بهطوریکه با افزایش غلظت آلاینده تا ppm 20000 مقاومت خاک ماسه رُسدار با %15 و %25 کائولینیت به ترتیب %18 و %24 کاهش یافت. در ادامه به منظور بررسی اثر نوع کانی رُسی در خاکهای آلوده، پارامترهای مقاومتی خاکهای حاوی کائولینیت و بنتونیت با یکدیگر مقایسه شدهاست. نتایج نشان میدهد با تغییر در نوع کانی رُسی در خاکهای آلوده با فلز سنگین، پارامترهای مقاومتی روند متفاوتی خواهند داشت. افزایش غلظت آلاینده سرب در خاک حاوی بنتونیت، منجر به ایجاد ساختار فلوکولهای و افزایش مقاومت برشی شدهاست. همچنین افزایش غلظت نیترات سرب در خاکهای بنتونیتدار سبب افزایش 20% تا %30 مقاومت خاک آلوده گردید.دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Damage detection in continuous deck bridges using statistical cross-correlation function methodتشخیص محل آسیب در پلهای عرشه پیوسته با استفاده از روش آماری تابع همبستگی متقابل589606381210.22060/ceej.2020.16248.6173FAمحمد جوادخسرویانیگروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانامیدبهارعضو هیات علمی/ پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله0000000296554512سید هومنقاسمیگروه مهندسی عمران، گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانJournal Article20190504<span class="alt-edited"><span>The damage detection (DD) of the bridge has always been a major concern for engineers. This paper attempts to detect damage in the continuous deck bridges by providing a new method based on acceleration responses and their instantaneous amplitudes. The DD in this paper has two steps: firstly, determining the vicinity of damage in global DD. Secondly, determining the location of damage in local DD. Then by acceleration signals, the instantaneous amplitude values of healthy and damaged structural responses are extracted via HHT. Further, for the accurate evaluation of the proposed method, damage locations are determined by the cross-correlation damage index (DICC). To assess the feasibility and reliability of proposed methods, several analytical models of concrete bridges of one to three spans, as well as as experimental model of a simply supported steel beam, have been used. In order to consider noise pollution during data acquisition, a certain amount of noise is added to the response. The results in the analytical and experimental models showed that the proposed methods can determine the damage locations with appropriate accuracy for different damage scenarios and it could provide more exact results with a rapid estimation.</span></span> <br /> تشخیص بههنگام آسیب پلها یکی از دغدغههای همیشگی مهندسین بوده است. در این مقاله تلاش شده با ارائهی روش جدیدی براساس پاسخهای شتاب سازه و دامنه های آنی آنها، محل آسیب در عرشهی پلها تشخیص داده شود. برای این منظور، ابتدا براساس پاسخهای شتاب، مقادیر دامنه آنی پاسخهای سازهی سالم و آسیب دیده از طریق تبدیل HHT محاسبه شدهاست. در ادامه، با معرفی شاخص جدید آسیب همبستگی متقابل (DICC) به تعیین محلهای آسیب در حالتهای کلی (Global) و موضعی (Local) پرداخته شدهاست. برای ارزیابی امکانپذیر بودن، و تخمین قابلیت اعتماد روشهای پیشنهادی در تشخیص آسیب در دو سطح کلی و موضعی، از چند مدل تحلیلی پلهای بتنی یک تا سه دهانه، و همچنین یک مدل آزمایشگاهی تیر دو سر ساده فلزی استفاده شدهاست. به منظور درنظرگرفتن اغتشاشات محیطی در هنگام برداشت دادهها و نشان دادن کارایی روش، مقدار نوفه مشخصی به پاسخها اضافه شدهاست. نتایج ارزیابیها در مدلهای تحلیلی و آزمایشگاهی نشان دادند که روش پیشنهادی، میتواند برای سناریوهای مختلف آسیب، محلهای آسیب را با دقت کافی تعیین نمایند. همچنین نتایج روش شاخص آسیب همبستگی متقابل DICC برای تمامی مدلهای تحلیلی و آزمایشگاهی، بیانگر این نکته است که با ارزیابی سریعتر توانست است نتایج دقیقتری را ارائه دهد.دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Evaluating the Economic and Environmental Impacts of Smart Management Systems for Cooling and Heating Systems in Building: Case study of Office Building in Tehranارزیابی اثرات اقتصادی و زیستمحیطی سیستمهای مدیریت هوشمند سرمایش و گرمایش در ساختمان: مطالعهی موردی ساختمان اداری در شهر تهران607626400710.22060/ceej.2020.16361.6200FAغلامرضاهرویهیات علمی دانشگاه تهران0000-0002-2727-4920میلادرستمیدانشکده مهندسی عمران، پردیس دانشکده های دانشکده فنی، دانشگاه تهرانمریمشکاریمدیر نظارت، شرکت پیشران انرژی، تهران، ایرانJournal Article20190518<span>Considering the increasing rate of energy consumption and its environmental detrimental effects, as well as considering the use of non-renewable energy sources such as fossil fuels, energy management issues have become more important. Given the 40% share of the building industry's total energy consumption, as well as the 80% share of energy consumed during the operation period, attention to the areas of energy management and optimization during the operation period of the buildings can have a major impact on buildings’ energy performance. In this research, through identifying building energy management tools and studying previous studies, and assessing the effects of building energy management systems, the economic and environmental impacts of using building energy management systems on the annual energy consumption in an office building in Tehran as a case study has been investigated. The results indicate a 32 percent reduction in energy consumption and a significant reduction in the release of the environmental pollutants in smart mode compared to the base mode. Moreover, considering the social costs associated with the emitted pollutants as well as the return period, it has been attempted to identify the factors contributing to the economic justification of using smart heating and cooling systems. According to the results, the use of smart energy management systems can be considered an effective step in optimizing and managing energy consumption in the construction sector.</span><span lang="FA">با توجه به روند افزایشی مصرف انرژی در سطح جهان و آثار مخرب زیستمحیطی ناشی از آن و با توجه به بهکارگیری منابع تجدیدناپذیر انرژی نظیر سوختهای فسیلی، توجه به بحث مدیریت و بهینهسازی مصرف انرژی اهمیت بیشتری یافته است</span><span dir="LTR">.</span><span lang="FA">با توجه به سهم ۴۰ درصدی صنعت ساختمان از کل مصرف انرژی و همچنین سهم 80 درصدی انرژی مصرفی دوره بهرهبرداری از کل انرژی مصرفی در طول چرخه حیات ساختمان، توجه به حوزههای مدیریت و بهینهسازی مصرف انرژی در طول دوره بهره برداری ساختمانها می تواند تاثیرات عمدهای بر بهبود مصرف انرژی داشته باشد. در پژوهش حاضر ضمن شناسایی ابزارهای مدیریت هوشمند انرژی سیستمهای سرمایش و گرمایش ساختمان و مطالعه پژوهشهای پیشین و ارزیابی تاثیرات بهکارگیری ابزارهای مدیریت مصرف انرژی ساختمان، تاثیرات اقتصادی و زیستمحیطی بهکارگیری این ابزارها بر روی میزان مصرف انرژی سالیانه در یک ساختمان اداری در شهر تهران به عنوان مطالعه موردی بررسی شدهاست. نتایج بهدست آمده نشان دهنده کاهش 32 درصدی میزان انرژی مصرفی و همچنین کاهش قابل توجه انتشار آلایندههای زیستمحیطی در حالت هوشمند در مقایسه با حالت پایه است. علاوه بر آن با در نظر گرفتن هزینههای اجتماعی ناشی از انتشار آلایندههای زیستمحیطی و همچنین دوره بازگشت سرمایه سعی شدهاست تا عوامل موثر در توجیهپذیری اقتصادی بهکارگیری سامانههای مدیریت هوشمند سیستمهای سرمایش و گرمایش مشخص شود. ، بهکارگیری فناوریهای مدیریت هوشمند انرژی ساختمان میتواند به عنوان گام موثری در زمینه بهینهسازی و مدیریت مصرف انرژی در بخش ساختمان شناخته شود.</span>دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Effect of arch height on wind load in shape dome structureاثر ارتفاع قوس بر بار باد سازههای گنبدی شکل627638385710.22060/ceej.2020.16424.6220FAسعیدخسروجردیدانشجوی کارشناسی ارشد عمران، دانشگاه حکیم سبزواریحامدسرکردهاستادیار دانشکده عمران دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20190526In an optimal design of a dome building, the outer shell with a curved shape, plays an important role in the architectural approach, bearing capacity, and the structural strength in vertical and lateral loads. In this research, the effect of the arch in domes against the wind is studied, numerically. For this purpose, domes with fixed height–diameter proportion in Type C ground and with the speed and turbulence intensity matching ASCE7 regulations are numerically simulated and the amounts of pressure coefficients (<em>C<sub>p < /sub></sub></em>) are represented on the central line corresponding to the wind direction and the rings around the dome with different heights including 0, 25h, 0.5h, 0.75h, and h. Results indicated the great effect of arch height on <em>C<sub>p < /sub></sub></em> and the percent of under pressure surfaces.در طراحی بهینهی گنبد که معمولا برای پوشش فضاهای وسیع و بدون استفاده از تکیهگاه داخلی ساخته میشود، فرم پوسته خارجی گنبد از جهت رویکرد معماری، ظرفیت باربری و سازه ای در بارهای ثقلی و بارهای جانبی نقش اساسی دارند. بنابراین طراح برای طراحی بهینه، علاوهبر زیبایی باید به تاثیر فرم سازه در ظرفیت باربری بارهای ثقلی و جانبی به صورت توام، با توجه به منطقه احداث سازه توجه نماید. در این مقاله اثر ارتفاع قوس بر بار باد سازههای گنبدی شکل بصورت عددی شبیه سازی و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. از اینرو گنبدها با نسبت ارتفاع به دهانه ثابت و ارتفاع قوسهای مختلف در زمین نوع C و با سرعت و شدت آشفتگی مطابق آییننامهی ASCE7، شبیه سازی عددی شدهاست. همچنین مقادیر ضرایب فشار (Cp) بر روی خط مرکزی گنبد در راستای جهت وزش باد، و بر روی حلقه های دور گنبد در ارتفاع های 0، h5/2، h5/0، h75/0 و h رائه شدهاست. نتایج این مطالعه تاثیر ارتفاع قوس بر توزیع ضریب فشار روی سطح خارجی گنبد، تاثیر تیزی راس گنبد در مقدار حداقل ضریب فشار و تاثیر ارتفاع قوس بر درصد سطح تحت فشار و کشش در گنبدها را نشان میدهد.دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Performance Assessment of the Roll-N-Cage (RNC) Isolators impacts on Progressive Collapse Behavior in Cable-Stayed Bridgesارزیابی عملکرد جداساز غلطکی درون قفس بر رفتار خرابی پیشرونده پلهای کابلی مطالعه موردی پل کابلی بیل امرسون639658405210.22060/ceej.2019.16458.6236FAمحمداسماعیل نیا عمرانتهران-میرداماد-سیفیه شرقی- پلاک 36 طبقه سوم شرقیعباسحسینی کرانیدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه کردستان سنندج، ایران،Journal Article20190531<span>Structural safety can be threatened by the failure of one member of the structure if it fails other members of the structure. This phenomenon, which has recently attracted the attention of designers and engineers, is known as progressive collapse. Progressive collapse, especially during a severe earthquake, could threaten the general stability of structures and lead to their collapse. This research has been aimed to investigate the performance of the isolated cable-stayed bridges with modern Rolled-N-Cage (RNC) isolators under near-fault seismic loads and after losing a cable. In this regard, Bill Emerson isolated Cable-Stayed Bridge is implemented under three near-fault seismic events and assessed the results of the cable loss. Then, the buffer mechanism of the RNC isolator and its effects against preventing the progressive collapse is evaluated on preventing progressive collapse of the bridge. The results indicate that the RNC isolator with an activated buffer mechanism appropriately decreases the permanent displacement under near-fault seismic loads. While, not using the RNC isolator and buffer mechanism, causes the damage propagation and progressive collapse of the bridge.</span><span lang="FA">بروز خرابی در یک عضو سازه چنانچه منجر به خرابی دیگر عضوهای سازه شود، میتواند ایمنی سازه را تهدید نماید. این پدیده که اخیرا مورد توجه طراحان و مهندسان قرار گرفته، خرابی پیشرونده شناخته میشود. خرابی پیشرونده بهخصوص در زمان وقوع زمین لرزههای شدید، میتواند پایداری سازهها را بهطور کلی مورد تهدید قرار داده و منجر به انهدام آنها شود. در این پژوهش سعی شده تا عملکرد پلهای کابلی جداسازی شده با استفاده از جداسازهای نوین غلطکی درون قفس تحت بارهای لرزهای حوزهی نزدیک گسل و بعد از حذف یک کابل از آن مورد مطالعه قرار گیرد. به همین منظور پل کابلی جداسازی شدهی بیل امرسون تحت سه رکورد لرزهای حوزهی نزدیک و بعد از حذف یک کابل مورد بررسی قرار گرفته و تاثیر مکانیسم خودنگهدار جداساز غلطکی درون قفس بر ممانعت از وقوع خرابی پیشرونده در پل مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد استفاده از جداساز غلطکی درون قفس با مکانیسم خودنگهدار موجب افزایش سختی جداساز و نیروی مقاوم آن تا 10 برابر شده که کاهش نیروی کابلهای مجاور کابل حذف شده را تا 30 درصد موجب میگردد. در نتیجه جابهجایی تحت رخدادهای لرزهای حوزهی نزدیک گسل و تحت پدیدهی حذف کابل تا حدود 45 درصد کاهش مییابد. در مواردی که گسیختگی در بحرانی ترین حالت، یعنی خرابی در کابل متصل کنندهی انتهای عرشه به بالای پایه، مکانیسم خودنگهدار باعث جلوگیری از توسعهی خرابی به کابلهای مجاور شدهاست. این در حالی است که عدم استفاده از جداساز غلطکی درون قفس و مکانیسم خود نگهدار موجب گسترش خرابی و به طبع آن بروز خرابی پیشرونده و انهدام کامل میگردد.</span>دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Evaluation of a by-product and enviromental-friendly chemical additives for clay soils with different mixing and curing methodsارزیابی تثبیت خاک رس با افزودنی لیگنوسولفونات کلسیم، با در نظر گرفتن روشهای مختلف اختلاط659674390410.22060/ceej.2020.16461.6238FAامیر سعیدگیاهیدانشجو کارشناسی ارشد ژئوتکنیک، گروه عمران، دانشگاه صنعتی قم، قم، ایرانمرتضیجیریایی شراهیاستادیار دانشگاه صنعتی قمبایرام علیمحمدنژادگروه مهندسی عمران دانشگاه صنعتی قم0000-0003-3074-007XJournal Article20190601<strong>Soil stabilization is one of the most important methods of improving the soil in geotechnical engineering.</strong><strong>Traditional stabilizers such as cement and lime have long been used and investigated, however, the use of these materials has environmental problems. Calcium lignosulphonate is a natural polymer produced from waste from the paper and timber industry.</strong><strong>In this study, the effect of adding different percentages of ligno on Atterberg limits, compressive properties, and uniaxial clay strength is investigated, the effect of ligno addition by different mixing methods on soil strength and soil morphology is also investigated.</strong><strong>The results of experiments showed that adding ligno generally improves soil mechanical properties, decreases soil plasticity index (PI), and increases soil strength and ductility.</strong><strong>For the soil used in this study, the optimum percentage of calcium lignosulfonate additive was determined 1% soil by dry weight, which was able to increase the soil resistance from 322 to 828 kPa (2.5 times increase) after 28 days.</strong>تثبیت خاک، یکی از مهمترین روشهای بهسازی خاکهای ضعیف در مهندسی ژئوتکنیک است. تثبیت کنندههای سنتی مثل سیمان و آهک از دیرباز تاکنون مورد استفاده و تحقیق قرار گرفتهاند اما استفاده از این مواد، مشکلات زیست محیطی در پی دارد. لیگنو سولفونات کلسیم یک پلیمر طبیعی است که از پسماند صنعت کاغذ و تمبرسازی تولید میشود و طبق آمارهای دولتی سالانه 50 میلیون تن از آن دور ریخته میشود. این پودر قهوه ای رنگ، سمی و خورنده نیست و برای سلامت انسان و محیط زیست خطر آفرین نمیباشد. در این پژوهش اثر افزودن درصدهای مختلف از لیگنو بر حدود اتربرگ، خصوصیات تراکمی و مقاومت تک محوری خاک رس مورد بررسی قرار میگیرد و همچنین اثر افزودن لیگنو با روشهای مختلف اختلاط بر مقاومت خاک و مورفولوژی خاک بررسی میشود. نتایج آزمایشها نشان داد که افزودن لیگنو به طور کلی باعث بهبود خواص مکانیکی خاک میشود، شاخص خمیری خاک (PI) کاهش، مقاومت و شکلپذیری خاک افزایش مییابد. برای خاک مورد استفاده در این پژوهش، درصد بهینه از افزودنی لیگنو سولفونات کلسیم %1 وزن خشک خاک تعیین شد که توانست پس از 28 روز عمل آوری مقاومت خاک را از 322 به 828 کیلوپاسکال (5/2 برابر افزایش) برساند. همچنین نحوهی اختلاط نیز بر مقاومت نمونهها تاثیر به سزایی دارد. در تثبیت خاک توزیع مناسب افزودنی در بین ذرات خاک میتواند بر خصوصیات مهندسی خاک اثر گذار باشد به عنوان مثال نمونههای مخلوط شده به روشهای مختلف، مقاومت حداکثریشان تا تا 80% افزایش یافته است.دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421A Macro/Micro Structural Study of the Seawater Effect on the Process of Stabilizing Clay Soils with Lime and Nano-SiO2بررسی بزرگساختاری و ریزساختاری تاثیر آب دریا بر فرآیند تثبیت خاکهای رُسی با آهک و نانوسیلیس675686388910.22060/ceej.2020.16500.6256FAعادلعساکرهگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران0000-0003-4706-2957محمدامیریاستادیار دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه هرمزگانریحانه الساداتبحرینیدانشجوی کارشناسی ارشد ژئوتکنیک، دانشگاه هرمزگانJournal Article20190607<span>There is a large number of restrictions in the application of soil consolidation processes in many coastal areas due to the lack of fresh water. Besides, further studies are required on the effects of using saline water on soil improvement due to the widespread of saline water at the land surface. Therefore, in this paper, several macro/microstructural experiments were carried out to study the effect of ions in the seawater on the chemical stabilization process of clay soils with lime and nano-silica to stabilize kaolinite clay from varying amounts of lime, nano-silica, distilled water, and Persian Gulf water. A kaolinite clayey sample was cured with different amounts of lime and nano-silica. Accordingly, grain tests, Atterberg limits, pH changes, and changes in the uniaxial compressive strength over time were taken into account to evaluate the microstructures of X-ray diffraction analysis and to scan the electron microscopy images. Uniaxial compressive strength results indicated improvement in the samples without additives made with the seawater compared to the samples made with the distilled water. Additionally, the resistance of the samples mixed with the seawater increased by 4% compared to the samples mixed with the distilled water with 28-day curing, while the samples were modified with 6% lime.</span>در بسیاری از مناطق ساحلی به علت کمبود آب شیرین محدودیتهای فراوانی برای استفاده در فرآیند تثبیت خاک وجود دارد. از سوی دیگر بهعلت گستردگی آبهای شور در سطح زمین نیاز به مطالعات بیشتری در مورد اثرات استفاده از آب شور در بهسازی خاک است. از این رو در این مقاله با انجام آزمایشهای بزرگ ساختاری و ریزساختاری به مطالعه اثر یونهای موجود در آب دریا، بر فرآیند تثبیت شیمیایی خاکهای رُسی با آهک و نانوسیلیس پرداخته شدهاست. برای تثبیت خاک رُس کائولینیت از مقادیر مختلف آهک، نانوسیلیس، آب مقطر و آب دریای خلیجفارس استفاده شدهاست. نمونه رُسی کائولینیت با مقادیر مختلف آهک و نانوسیلیس اصلاح و عملآوری شدهاست. در این راستا آزمایشهای دانهبندی، حدود اتربرگ، تغییرات pH نمونهها، تغییرات مقاومت فشاری در طی زمان مورد بررُسی قرار گرفته است و همچنین برای ارزیابی ریزساختاری از آنالیز پراش اشعه ایکس استفاده شدهاست. براساس نتایج حاصل شده مقاومت تکمحوری نمونههای فاقد مواد افزودنی که با آب دریا ساخته شدهاند نسبت به نمونههای حاوی آب مقطر بهبود یافته است. همچنین در حالتی که نمونهها توسط 6% آهک اصلاح شدهاند، مقاومت نمونههای حاوی آب دریا نسبت به نمونههای آب مقطر در دوره عملآوری 28 روزه 4 درصد افزایش یافته است.دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Numerical study of arch corner brace segments in simple steel frames to provide seismic resisting systemمطالعهی عددی مهارهای زانویی قوسی شکل برای تأمین سیستم باربر لرزهای در گوشههای قاب ساده فولادی687706427610.22060/ceej.2021.16557.6267FAنیماعباس مرام کندولیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسید مهدیزهرائیدانشکده عمران دانشگاه تهران0000-0003-2759-2424Journal Article20190615Braced and rigid frames are the most typical systems that are used to resist lateral loads. Typical braced frames, in comparison with rigid frames, have higher stiffness they have low ductility. On the other hand, rigid frames have high ductility but due to their low lateral stiffness, they maintain large displacements throughout the earthquake, which is not favorable. Furthermore, in rigid frames, the beam to column connection is a critical area that often experiences damage during the earthquake. In this research, the objective is to create a lateral load-carrying system and improve the seismic performance of steel frames using the placement of arch segments cut of steel plates at the corner of simple steel frames and they are yielding. Due to the eccentricity, these components are subjected to an interaction of axial and flexural forces and like yielding dampers absorb the major part of the input energy. In this study, first, the hysteresis curve of arch segments made by ST37 steel was achieved using finite element software, ABAQUS. Then this damper was modeled in SAP software to create the same hysteresis curve. Then, 3, 6, and 9-story bare rigid frames and simple frames with arch segments were modeled and subjected to time-history analysis of 12 different earthquakes. Based on achieved results, maximum roof displacement and maximum story drifts of frames, in simple frames with arch segments compared to bare rigid frames in average reduced 22 and 8%, respectively. Also in simple frames with arch segments on average 46% of input energy was absorbed by arch segments that indicate the relatively good performance of this system.قابهای مهاربندیشده و خمشی، سیستمهایی هستند که برای مقابله با بارهای جانبی مورداستفاده قرار میگیرند. قابهای مهاربندی متداول در مقایسه با قابهای خمشی دارای سختی جانبی بالایی بوده اما شکلپذیری پایینی دارند. قابهای خمشی دارای شکلپذیری بالایی بوده اما به علت سختی جانبی کم به هنگام زلزله تغییرمکانهای بزرگی از خود نشان میدهند که مطلوب نیست. علاوه بر این در قابهای خمشی ناحیه اتصال تیر به ستون، یک ناحیه بحرانی است که اغلب در هنگام اعمال بارهای جانبی دچار خرابی میشود. در این تحقیق با استفاده از استقرار مهارهای زانویی کمانی شکل بریدهشده از ورق فولادی در گوشه قابهای ساده و تسلیم آنها، با ایجاد یک سیستم باربر جانبی مناسب توسط این قطعات، بهبود عملکرد لرزهای این قابهای فولادی بررسی میشود. این قطعات به علت وجود خروج از مرکزیت موجود، بهصورت اندرکنشی از نیروی محوری و لنگر خمشی تسلیم شده و مشابه یک میراگر جاری شونده، انرژی ورودی را مستهلک میکنند. در این مطالعه، ابتدا منحنی هیسترزیس قطعات کمانی شکل با فولاد ST37، با استفاده از نرمافزار اجزای محدود آباکوس به دست آمد و سپس این عضو کمانی با تطابق منحنی هیسترزیس بهدستآمده، در نرمافزار SAP مدلسازی گردید. در ادامه قابهای خمشی 3، 6 و 9 طبقه و قاب های ساده مشابه به همراه قطعات کمانی، مدلسازی شده و تحت تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی رکورد زلزلههای مختلف قرار گرفتند. بر اساس نتایج بهدستآمده، حداکثر جابهجایی بام و جابهجایی نسبی طبقات، در حالت قاب ساده به همراه قطعات قوسی نسبت به حالت قاب خمشی تنها، بهطور میانگین، به ترتیب 22 و 8 درصد کاهش یافت. همچنین در قابهای ساده به همراه قطعات کمانی، بهطور میانگین 46 درصد انرژی ورودی توسط این قطعات مستهلک شده که حاکی از عملکرد نسبی خوب این سیستم میباشد.دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Evaluation of Shadow Stress between Hydraulic Fracturesبرآورد اثر اندرکنش بین ترکهای هیدرولیکی707722406310.22060/ceej.2020.16566.6277FAعلیعسگریگروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0002-2359-8696علی اکبرگلشنی- استادیار گروه مکانیک خاک و پی، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20190619In order to increase the productivity of extraction of hydrocarbons reservoirs, the well is usually drilled in the direction of the minimum horizontal in situ stress, and hydraulic fractures simultaneously initiate and propagate perpendicular/transverse to the wellbore. In the last decade, more than 10,000 horizontal wells per year have been bored and hydraulically fractured, with up to a hundred hydraulic fractures placed in the horizontal segment of the well. In order to reduce operational cost, it is usual to create several hydraulic fractures at once. The well is there for stimulated in stages, with one stage consisting of a single pumping operation aimed at initiating and propagating simultaneously typically between 3-8 cracks spaced about 10–30 m apart. When the fluid pressure is applied on the surface of the fracture, the crack can propagate in the medium, but the pressure, induced from the fluid injection, may have a negative influence on the extension of adjacent cracks which is stated as shadow or interaction stress. Certainly, an accurate estimation of interaction/shadow stress between the cracks leads to a more optimal design. In this research, the effect of the interaction between the hydraulic cracks with respect to the spacing and the number of cracks on each other and considering the position of the fractures are evaluated using the pseudo traction method. The results are shown that inner-fractures are further affected by shadow stress compared to outer-fractures. On the other hand as the distance of hydraulic fractures increases, shadow stresses decrease. In the last, the results can be useful in determining the optimum number and spacing of cracks in the design of hydraulic fractures.به منظور افزایش بهرهوری استخراج هیدروکربنها و گسترش ترکها تا محل مخزن آنها، ترکها معمولا عمود بر تنش حداقل و به صورت دستهای رشد داده میشوند. از دهه اخیر، هر ساله در قارهی آمریکا بیش از ده هزار چاه افقی برای ایجاد و رشد ترک عمودی بر تنش کمینه در حال حفاری است و در هر چاه افقی بالغ بر صد ترک هیدرولیکی ایجاد میگردد. به منظور کاهش هزینه اجرایی، معمولا 3-8 ترک را به طور هم زمان در یک محدوده 10-30 متری ایجاد میکنند و آنها را در مخزن گسترش میدهند. رشد همزمان ترکها با توجه به شکل، تعداد، موقعیت، فاصله و طول آنها بر چگونگی رشد یکدیگر موثر است. بهعبارت دیگر وقتی ترکی در سطوح خود تحت فشار ناشی از تزریق سیال قرار میگیرد، باعث رشد آن میشود اما ممکن است این فشار بر روی رشد ترکهای مجاور اثر منفی داشته باشد، که به این اثر سایه یا اندرکنش گفته میشود. مسلما برآورد صحیح از اثر تنش سایه بین ترکها منجر به طراحی بهینهتری میشود در این نوشتار به کمک روش کشش کاذب ارتقا یافته به بررسی اثر اندرکنش بین ترکهای هیدرولیکی با توجه به فواصل ترکها بر روی یکدیگر پرداخته میشود. نتایج نشان میدهدکه در ترکهای میانی تحت تاثیر تنش سایه بیشتری نسبت به ترکهای کناری قرار دارند و از طرفی افزایش فواصل بین ترکها باعث کاهش اثر سایه میشود. نتایج این پژوهش در تعیین تعداد و فواصل ترکها، در طراحی شکست هیدرولیکی بسیار کاربردی است.دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Removal efficiency of penicillin G in horizontal subsurface flow wetlandsراندمان حذف آنتیبیوتیک پنیسیلین جی در تالاب مصنوعی با جریان افقی زیرسطحی723732368410.22060/ceej.2019.16625.6284FAمحمد جوادذوقیگروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند0000-0002-6999-4221محمد رضادوستیعمران دانشگده مهندسی دانشگاه بیرجندوحیدگل کاریگروه عمران/ دانشکده مهندسی/ دانشگاه بیرجندJournal Article20190623<span>Antibiotics are potential pollutants that represent an important environmental problem because of their toxic effects on the food chain and aqueous streams. The goal of this study was to determine the efficiency of a horizontal subsurface flow constructed wetland for a pharmaceutical pollutants antibiotic penicillin G. This study used constructed wetland pilot system for removal of penicillin G in artificial wastewater. in this study, the effects of initial concentration of wastewater, hydraulic retention time, and reed on the pollutant removal efficiency were investigated. The data was analyzed using the central composite design which is the most commonly used response surface methodology design. 30 Samples of wastewater were taken from the output of constructed wetlands subsurface and tested in the laboratory-based on the standard reference method for experiments in water and wastewater. The results showed that reed, and retention time, have a direct relationship, and enhance them to increase efficiency. The initial concentration of wastewater is inversely related to removal efficiency. In the constructed wetland, the removal efficiency for 72 hours and different input concentrations was between 94.17% and 73.61%. Based on the study results, it can be stated that subsurface constructed wetland can remove the maximum concentration of hospital wastewater and even double this concentration with efficiency up to 90 percent, and it can be used as a proper treatment system for removal of penicillin G.</span> آنتیبیوتیکها بهدلیل اثرات سمی بر زنجیرهی غذایی و بوم سازگانهای آبی و ایجاد مقاومت دارویی، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی برای انسان ایجاد مینمایند. در این مطالعه با استفاده از تالاب مصنوعی جریان افقی، حذف پنیسیلین جی، از فاضلاب مصنوعی انجام شد. هدف کلی این تحقیق، تعیین کارآیی سیستم پایلوت تالاب مصنوعی با جریان افقی زیرسطحی در حذف آلاینده دارویی آنتیبیوتیک پنیسیلین جی است. برای بررسی تاثیر و بهینهسازی متغیر غلظت آلاینده در فاضلاب ورودی، زماند، ماند و وجود و عدم وجود گیاه در تالاب بر روی حذف آلاینده از روش سطح پاسخ استفاده شد. تالاب مصنوعی زیرسطحی در شرایط مختلف مورد بهره برداری قرار گرفت و 30 نمونه فاضلاب از خروجی تالاب در شرایط مختلف، آزمایش شد. نتایج نشان داد که وجود گیاه نی، و زمان ماند با راندمان حذف، رابطه مستقیم و غلظت ورودی آلاینده با راندمان حذف رابطه معکوس دارد، وجود گیاه سبب افزایش تاثیر زمان ماند بر کاهش غلظت آلاینده در خروجی تالاب میشود. بهطوری که در تالاب مصنوعی گیاهکاری شده، راندمان حذف برای زمان ماند 72 ساعت و غلظتهای ورودی مختلف بین %17/94 تا %61/73 بود. همچنین ضریب همبستگی، ضریب همبستگی اصلاحی و دقت تناسب در مدل بهدست آمده از روش سطح پاسخ برای تخمین غلظت پنیسیلین جی در خروجی تالاب بترتیب برابر 9929/0، 9902/0 و 55/65 بود. بر مبنای نتایج حاصل از این مطالعهی تالاب مصنوعی زیرسطحی میتواند فاضلاب حاوی پنیسیلین جی با غلظت دوبرابر متوسط غلظت حداکثری موجود در فاضلابهای بیمارستانی را با راندمان بالای 90 درصد حذف و به عنوان یک سیستم تصفیه مناسب در حذف پنیسیلین جی، مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Laboratory Investigation of the Effect of “NICOFLOK” Polymer on the Compressive and Tensile Strength of Desert and Coastal Sand at the pavement Layersبررسی آزمایشگاهی تاثیر افزودنی پلیمری «نیکوفلاک» بر روی مقاومت فشاری و کششی ماسهبادی بیابانی و ساحلی در لایههای روسازی733748378810.22060/ceej.2020.16612.6288FAفرزادرضائی مقدمگروه عمران-فنی و مهندسی- محقق اردبیلی- اردبیل- ایرانبهمنجعفری نادرمهندسی عمران - اردبیل - ایرانتقیرضائی مقدماردبیل- تهرانJournal Article20190625<span>Dune sand can be easily found on beaches and deserts. In this study samples from beaches of the Caspian Sea in Astara and Mazandaran and also from deserts around Kerman were recognized and collected. The effect of adding Nikoflok polymer with cement to samples after stabilization was investigated. This study aims to improve the compressive and tensile strength of samples made of dune sand from beaches and deserts to assess the possibility of using them with cement in the subgrade, sub-base and base. 200 samples with 3, 6, and 12 percent of cement, 0.3, 0.6, and 1.2 percent of Nikoflok and dune sand were made and underwent 7, and 28 day compressive and indirect tensile tests. Also, the strength degradation of samples under 45 cycles of freeze-thaw was investigated. The results showed that by stabilizing dune sand with cement and Nikoflok, its compressive and tensile strength increases and it can be used in pavement layers.</span> <br /> <span lang="FA">ماسه</span><span lang="FA">بادی</span><span lang="FA">جزو</span><span lang="FA">مصالحی</span><span lang="FA">است</span><span lang="FA">که</span><span lang="FA">در</span><span lang="FA">نواحی</span><span lang="FA">بیابانی</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">ساحلی</span><span lang="FA">به</span><span lang="FA">مقدار</span><span lang="FA">زیاد</span><span lang="FA">وجود</span><span lang="FA">دارد. در</span><span lang="FA">این</span><span lang="FA">تحقیق</span><span lang="FA">نمونههایی</span><span lang="FA">از</span><span lang="FA">مناطق</span><span lang="FA">ساحلی</span><span lang="FA">دریای</span><span lang="FA">خزر در شهر آستارا و مازندران</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">همچنین</span><span lang="FA">مناطق</span><span lang="FA">بیابانی</span><span lang="FA">اطراف</span><span lang="FA">شهر</span><span lang="FA">کرمان</span><span lang="FA">شناسایی</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">جمعآوری</span><span lang="FA">شدهاست</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">بر</span><span lang="FA">روی</span><span lang="FA">نمونههای</span><span lang="FA">گردآوری</span><span lang="FA">شده</span><span lang="FA">تاثیر</span><span lang="FA">افزودن</span><span lang="FA">پلیمر</span><span lang="FA">طبیعی</span><span lang="FA">معدنی</span><span lang="FA">نیکوفلاک</span><span lang="FA">به</span><span lang="FA">همراه</span><span lang="FA">سیمان به صورت تثبیت شده بر روی مقاومت آنها بررسی شدهاست. در این تحقیق سعی بر آن است تا با بهبود مقاومت فشاری و کششی ماسه بادی موجود در سواحل دریاها و بیابانها، امکان استفاده از این مصالح در لایههای خاک بستر، زیراساس و اساس راهها بصورت تثبیت شده با سیمان مورد بررسی قرارگیرد. در این تحقیق تعداد 200 نمونه با 3 درصد، 6 درصد و 12 درصد سیمان به همراه 3/0 درصد، 6/0 درصد و 2/1 درصد نیکوفلاک از مصالح ماسه بادی نمونه برداری شده، ساخته شدهاست و مقاومت فشاری و کششی غیرمستقیم 7 روزه و 28 روزه نمونهها بهدست آمده است و سپس میزان افت مقاومت آنها در 45 سیکل ذوب و یخ مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است، تثبیت مصالح ماسه بادی با سیمان به همراه افزودنی نیکوفلاک، بدلیل افزایش مقاومت فشاری و کششی این مصالح، امکان استفاده از آن را در لایههای روسازی راهها فراهم میآورد.</span>دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Optimal design of groynes with hydraulic, technical and economic criteriaطراحی بهینهی آبشکنها با لحاظ توأم معیارهای هیدرولیکی، فنی و اقتصادی749766370010.22060/ceej.2019.16646.6289FAنسرینابوذریدانشکده مهندسی عمران،آب و محیط زیست، شهیدبهشتی، تهران، ایرانمحمد رضامجدزاده طباطباییدانشکده شهید عباسپور، دانشگاه شهید بهشتیجعفریزدیدانشکده شهید عباسپور، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190625Groynes are one of the most important protective structures for river regulation and are constructed to prevent erosion in the river. A multi-objective optimization model has been used to provide a technically and economically optimal design. In the present study, the hydraulic design as well as the design of the groyne structures were formulated in the form of an optimization problem using the NSGA-II algorithm. The objective functions of the optimization model include simultaneously minimizing costs and maximizing sediment load transport. The first objective function is to economize the design and the second objective function is based on the definitions of river stability in order to keep the riverstable. Model calibration was performed using Zanjanrood River information of bed load and scour equation. The model was investigated for sensitivity to change inlet flow parameters and longitudinal slope and its effect on output parameters and model validation with case study structural information. The optimization problem pareto front was derived based on cost and bed load functions. By comparing the five optimal possible designs (5 different design scenarios) from the pareto front with the existing design and the ideal design, the results show that the design selected among five scenarios has the closest approximation to Utopia point. The selected design suggests that the length of the groynes and the distance between them are reduced compared to the existing design and the slope of the side of the groynes is also lower than the groyne's root. The selected design has 64.95% less cost and 39.96% more sediment transport than those of the current condition.آبشکن یکی از سازههای حفاظتی برای ساماندهی رودخانه است که اهمیت بسیاری داشته و بهمنظور جلوگیری از فرسایشدر رودخانه احداث میشوند. بهمنظور ارائه طرحی که از لحاظ فنی و اقتصادی بهینه باشد، از مدل بهینهسازی چندهدفه استفاده شدهاست. در تحقیق حاضر طراحی هیدرولیکی و همچنین طراحی سازهای آبشکن در قالب یک مسالهی بهینهسازی فرمولبندی شده که برای حل آن از الگوریتم <em>NSGA-II</em> استفاده شدهاست. توابع هدف مدل بهینهسازی شامل حداقلسازی هزینهها و حداکثرسازی انتقال بار رسوب به صورت همزمان در نظر گرفته شدهاست. هدف اول برای مقرون بهصرفه کردن طرح و تابع هدف دوم بر اساس تعاریف پایداری رودخانه بهمنظور پایدار ماندن رودخانه لحاظ شدهاست. واسنجی مدل با استفاده از اطلاعات رودخانه زنجانرود معادله بار بستر و آبشستگی انجام و مدل نسبت به تغییر پارامترهای ورودی دبی جریان و شیب طولی حساسیت سنجی و تاثیر آن روی پارامترهای خروجی بررسی شده و صحتسنجی مدل با اطلاعات سازهای مطالعه موردی انجام شد. جبهه جواب مساله بهینهسازی بر اساس توابع هزینه و بار بستر استخراج شد. با مقایسه پنج طرح بهینه (5 سناریوی مختلف طراحی) از جبهه جواب با طرح موجود و نقطه ایدهآل نتایج نشان میدهد طرحی که به عنوان طرح منتخب از بین 5 سناریو برگزیده شده نزدیکترین نتیجه را با نقطه ایدهآل دارد. طرح منتخب پیشنهاد میدهد که طول آبشکن و فاصله بین آبشکنها نسبت به طرح موجود بیشتر و شیب یالهای جانبی آبشکن کم شود همچنین ریشه آبشکن مقدار کمتری از ریشه در طرح موجود دارد. طرح منتخب به اندازهی 95%/64 هزینهی کمتر و %96/39 بار رسوب انتقالی را نسبت به طرح موجود افزایش میدهد.دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X53220210421Evaluation of the Effect of Macro-Synthetic Fibers on Thickness and Cost Index of Jointed Concrete Pavements Considering the Impact of Post-Cracking Flexural Strengthارزیابی تاثیر الیاف ماکروسینتتیک بر ضخامت و شاخص هزینهی ساخت روسازیهای بتنی درزدار با در نظر گرفتن اثر مقاومت خمشی پس از ترک خوردگی767784424110.22060/ceej.2021.19050.7048FAابوالفضلحسنیگروه راه و ترابری،دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانسید جوادوزیری کنگ علیائیگروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانمحمد رضاحاجی زادهدانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایرانJournal Article20200924Considering the effect of post-cracking strength and the cost of pavement construction in designing the thickness of jointed concrete pavements lead to more effective and economical pavement design. Therefore, this study evaluates the effect of the addition of macro-synthetic fibers on the thickness and construction cost of jointed concrete pavements, considering the impact of post-cracking flexural strength. The effect of polypropylene macro fibers in the amounts of 0, 1, 2, and 3 kg/m<sup>3</sup> on changes of thickness and construction cost index of jointed concrete pavements was studied considering the modulus of rupture and equivalent flexural strength ratio of each mix design in pavement thickness design. It was observed that the addition of macro fibers reduced the thickness of jointed concrete pavement up to 25%. The highest pavement thickness reduction occurred in fiber consumption from 0 to 1 kg/m<sup>3</sup>. With the addition of more fibers, no more significant decrease in thickness occurred. The addition of fibers increased the cost index of pavement construction up to 57%. Using macro-synthetic fibers up to 1 kg/m<sup>3</sup> caused the lowest pavement cost index's growth rate compared to other consumption contents. It was concluded that the optimal amount of macro-synthetic fibers could be determined for economic reduction of the pavement thickness by considering the growth rate of the pavement cost index, which in this study was obtained at the content of 1 kg/m<sup>3</sup>.در نظر گرفتن اثر مقاومت پس از ترکخوردگی و هزینهی ساخت روسازی در طراحی ضخامت روسازیهای بتنی درزدار، منجر به طراحی موثرتر و اقتصادیتر روسازی میگردد. بدین جهت این تحقیق به ارزیابی اثر افزودن الیاف ماکروسینتتیک بر ضخامت و هزینهی ساخت روسازیهای بتنی درزدار، با در نظر گرفتن اثر مقاومت خمشی پس از ترکخوردگی بتن میپردازد. اثر الیاف ماکرو از جنس پلیپروپیلن در مقادیر 0، 1، 2 و 3 کیلوگرم بر مترمکعب بر تغییرات ضخامت و شاخص هزینهی ساخت روسازیهای بتنی درزدار، با در نظر گرفتن مدول گسیختگی و نسبت مقاومت خمشی معادل هر طرح اختلاط در طراحی ضخامت روسازی، بررسی گردید. مشاهده شد که افزودن الیاف ماکرو، باعث کاهش ضخامت روسازی بتنی درزدار تا میزان 25 درصد گردید. بیشترین نرخ کاهش ضخامت روسازی در مقدار مصرف الیاف 0 تا 1 کیلوگرم اتفاق افتاده، و با افزودن بیشتر الیاف، کاهش ضخامت چشمگیر بیشتری رخ نداد. افزودن الیاف، باعث افزایش شاخص هزینهی ساخت روسازی تا میزان 57 درصد شد. مصرف الیاف ماکروسینتتیک تا مقدار 1 کیلوگرم بر متر مکعب، باعث ایجاد کمترین نرخ رشد شاخص هزینه روسازی، نسبت به مقادیر مصرف دیگر گردید. نتیجه شد که با در نظر گرفتن شدت رشد شاخص هزینهی روسازی، میتوان مقدار مصرف بهینهی الیاف ماکروسینتتیک را جهت کاهش اقتصادی ضخامت روسازی تعیین کرد که در این تحقیق، <span style="text-decoration: line-through;">به</span> مقدار 1 کیلوگرم بر متر مکعب بهدست آمد.