دانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023Evaluation of Moisture Durability of Modified Asphalt Mixture with Nano-Titanium Dioxide Using Surface Free Energy Methodارزیابی دوام رطوبتی مخلوط آسفالتی اصلاح شده با نانو تیتانیوم دی اکسید با استفاده از انرژی آزاد سطحی28312850464710.22060/ceej.2021.19458.7180FAعلیرضاماهپوردانشکده مهندسی عمران آب و محیطزیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمجتبیخدادادیدانشکده مهندسی عمران و محیطزیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانمحمدشهرکیدانشکده مهندسی ، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایرانفریدونمقدس نژاددانشکده مهندسی عمران و محیطزیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایرانJournal Article20210105Moisture damage is one of the forms of asphalt pavement distress that occurs due to the presence of water and its effect on the mechanical properties of the asphalt mixture. Using nanomaterial as an additive is one of the solutions that delays this event and increases the durability of the mixture. In this study, the effect of nanomaterial (Nano-TiO<sub>2</sub>) on the moisture susceptibility of asphalt mixtures was investigated using the surface free energy method, indirect tensile strength test (ITS) and resilient modulus (Mr). Asphalt samples were fabricated by neat bitumen with a penetration grade of 85/100 and Siliceous aggregate. The bitumen was modified with 3and 6% (weight of bitumen) of Nano-TiO<sub>2</sub>. The results of the bitumen section indicate that by modifying the bitumen with Nano-TiO<sub>2</sub>, the acidic component of surface free energy decreases and its basic component increases. On the other hand, as the non-polar component increases, the bitumen-free energy would be increased. The addition of Nano-TiO<sub>2</sub> to the asphalt mixture also increased the TSR. TSR reduction through the different freezing-thaw cycles for the modified mixtures was less compared to the control mixtures. The separation energy between bitumen-rock materials is also reduced by modifying the bitumen with this nanomaterial. Therefore, it improves the stripping resistance of the asphalt mixture. In addition, the results of resilient modulus indicate that bitumen modification with Nano-TiO<sub>2</sub> increased the Mr values. Similar to changes in the TSR, the RMR value has been increased for the modified HMA and it increased the hot mix asphalt durability. خرابی رطوبتی یکی از خرابی های متداول روسازی آسفالتی است که به دلیل حضور آب و تاثیر آن بر ویژگی های مکانیکی مخلوط به وقوع می پیوندد. از جمله راهکارهایی که این رخداد را به تاخیر می اندازد، استفاده از مواد نانو به عنوان افزودنی میباشد. در این تحقیق با به کار بردن نانو TiO<sub>2</sub>، اثر استفاده از نانو مواد بر پتانسیل حساسیت رطوبتی مخلوط با استفاده از روش انرژی آزاد سطحی، آزمایش مقاومت کششی غیرمستقیم (ITS) و مدول برجهندگی (M<sub>r</sub>) مورد بررسی قرار گرفت. نمونه های آسفالتی از قیر خالص با درجه نفوذ 100/85 و قیر اصلاح شده حاوی 3 و 6% وزنی نانو TiO<sub>2</sub> و مصالح سنگی گرانیت ساخته شد. نتایج بخش قیر بیان می کند که با اصلاح قیر به وسیله نانو TiO<sub>2</sub>، مولفه اسیدی انرژی آزاد سطحی کاهش و مولفه بازی آن افزایش می یابد و این باعث افزایش چسبندگی بین قیر و مصالح سنگی در حضور آب شده است. از طرف دیگر با افزایش مولفه غیرقطبی، انرژی آزاد پیوستگی قیر نیز افزایش می یابد. همچنین اضافه کردن نانو TiO<sub>2</sub> نسبت مقاومت کشش غیرمستقیم (TSR) را 10% افزایش داده و کاهش این نسبت در طی سیکل های ذوب و یخبندان برای مخلوط های اصلاح شده، در قیاس با مخلوطهای کنترلی کمتر بوده است. انرژی جدا شدگی بین قیر-مصالح سنگی نیز با اصلاح قیر به وسیله نانو مواد، کاهش یافته و باعث افزایش مقاومت مصالح در برابر عریان شدگی شده است. نتایج مدول برجهندگی حاکی از آن است که اصلاح قیر با نانو TiO<sub>2</sub> افزایش 12% در مدول برجهندگی داشته است. مشابه روند TSR، مقادیر RMR نیز برای مخلوط اصلاح شده در حدود 10% بیشتر شده است.https://ceej.aut.ac.ir/article_4647_11eba60e16ba1e43cc5ddca59d094c6c.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023Experimental Study of Eccentricity and Width-to-Thickness Ratio Effects of Arched Steel Haunches on Cyclic Behaviorبررسی آزمایشگاهی تاثیر خروج از مرکزیت و نسبت پهنا به ضخامت مقاطع دستکهای قوسی فلزی بر رفتار چرخهای28512876468410.22060/ceej.2022.19890.7283FAابراهیمامامیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانعلیخیرالدیندانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0001-7802-2013امیدرضائی فردانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0002-4753-7775Journal Article20210421This paper introduces arched steel haunches (ASHs) as a novel technique in the seismic retrofitting of RC frames. In this regard, parameters such as ASH initial eccentricity and width-to-thickness ratio are evaluated as two factors affecting their cyclic behavior. A series of cyclic loading tests were performed on four specimens with single and double rectangular cross-sections and with the same nominal area and length, but with different eccentricities of 0.1 and 0.2 nominal length. Experimental results showed that the slenderness and width-to-thickness ratios play a significant role in the cyclic performance in compression and even tension, and by reducing the buckling potential and the cross-section reaching the fully plastic state, a more desirable hysteretic behavior is achieved. Therefore, with 50% reduction of these ratios simultaneously, the maximum compressive and tensile strength enhanced up to 59% and 27%, respectively, and the dissipated energy and the maximum viscosity damping ratio increased up to 152% and 14%, respectively. Also, the arched haunches showed different behavior in tension and compression for ultimate strength and plastic stiffness, which with decreasing the initial eccentricity, became more apparent. With increasing the initial eccentricity, the cross-sectional area effect on the increase of compressive strength and especially maximum tensile strength decreased. In addition, by reducing it by 50% and despite 59% reduction in cross-sectional area, the ultimate tensile plastic strength and stiffness increased up to 1.31 and 3.5 times, respectively. In addition, the obtained results will be used for further research on the experimental behavior of RC beam-column joints.<span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; font-weight: normal;">این مقاله به معرفی دستکهای قوسی فلزی به عنوان روشی نوین در بهسازی لرزهای قابهای بتن آرمه میپردازد. در این راستا عواملی چون خروج از مرکزیت اولیه و نسبت پهنا به ضخامت مقاطع دستکهای قوسی به عنوان دو عامل موثر بر رفتار چرخهای آنها مورد ارزیابی قرار میگیرد. یک سری بارگذاری چرخهای روی چهار نمونه آزمایشگاهی با مقاطع مستطیلی تکی و دوبل با مساحت و طول اسمی یکسان ولی با خروج از مرکزیتهای مختلف 1/0 و 2/0 طول اسمی انجام گرفت. نتایج آزمایشگاهی نشان دادند که نسبتهای لاغری و پهنا به ضخامت نقش بسیار مهمی بر عملکرد چرخهای در فشار و حتی کشش ایفا کرده و با کاهش پتانسیل کمانش و افزایش امکان پلاستیک شدن کامل مقطع، رفتار هیسترزیس مطلوبتری حاصل میگردد. بنابراین با کاهش50% همزمان این دو نسبت، حداکثر مقاومت فشاری و کششی به ترتیب تا 59% و 27% و انرژی تلف شده و حداکثر نسبت میرایی ویسکوز به ترتیب تا 152% و 14% افزایش یافتند. همچنین دستکهای قوسی در کشش و فشار از لحاظ مقاومت نهایی و سختی پلاستیک رفتار متفاوتی از خود نشان دادند که این تفاوت با کاهش خروج از مرکزیت اولیه آشکارتر گردید. با افزایش خروج از مرکزیت محوری اولیه، تاثیر مساحت مقطع بر افزایش مقاومت فشاری و به ویژه حداکثر مقاومت کششی کمتر شد. از طرفی با کاهش 50% آن و علیرغم کاهش 59% مساحت مقطع، مقدار مقاومت و سختی پلاستیک نهایی درکشش به ترتیب تا 1/31 و 3/5 برابر افزایش یافتند. همچنین نتایج این پژوهش برای تحقیقات بیشتر روی رفتار آزمایشگاهی اتصالات تیر-ستون بتن آرمه استفاده خواهد شد.</span>https://ceej.aut.ac.ir/article_4684_ec542d0e3ac7c9432ec6ab9eed28e9d1.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023An Experimental Investigation on Fracture Parameters of Concrete Beams Made of Engineered Cementitious Composites (ECC)بررسی آزمایشگاهی پارامترهای شکست تیر بتنی ساخته شده از ماده مرکب سیمانی مهندسی شده28772894469010.22060/ceej.2022.19326.7140FAسید مهدیامیرفخریاندانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمحمدرضااصفهانیدانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20201129Due to the existence of cracks in concrete structures, the conventional strength criteria may not be able to predict their failure. It has been shown that the theories of fracture mechanics can predict the behavior of these structures appropriately. In this experimental and analytical study, by using fracture mechanics theories, fracture parameters of flexural different specimens made of Engineered Cementitious Composites (ECC) are investigated. 24 flexural specimens with the notch at their mid-length were manufactured and tested. Six of these specimens with the dimensions of 350×100×100 mm were conducted under Work of Fracture Method (WFM) and other 18 specimens with the dimensions of 190×70×70 mm<sup>3</sup>, 380×140×70 mm<sup>3</sup> and 760×280×70 mm<sup>3</sup> were studied under Size Effect Method (SEM). The materials used for ECC included polypropylene fibers, cement, iron furnace slag, silica fume and stone powder. Two ratios of fibers (1% and 2%) were used in different mixtures of ECC. It was observed that by increasing fibers from 1% to 2%, the amount of flexural strength, fracture energy and fracture toughness (<em>K<sub>IC</sub></em>) of the specimens increased. On the other hand, compressive strength, characteristic length (<em>L<sub>ch</sub></em>) and brittleness number of specimens decreased. The Bažant’s size effect law was also discussed for the ECC specimens.وجود ترک در سازههای بتنی سبب می شود که در بسیاری از موارد معیارهای متداول قادر به پیشبینی صحیح شکست آنها نباشند. با بهره گیری از علم مکانیک شکست و معیارهای موجود آن میتوان رفتار شکست اینگونه سازه ها را به درستی پیش بینی کرد. در این پژوهش آزمایشگاهی با استفاده از روش های مکانیک شکست، پارامترهای شکست تیر خمشی ساخته شده از ماده مرکب سیمانی مهندسی شده (ECC) مورد بررسی قرار می گیرد. 6 نمونه تیر آزمایشگاهی شکافدار با ابعاد 100×100×350 میلیمتر مکعب بر اساس روش کار شکست (WFM) و 18 نمونه تیر آزمایشگاهی شکافدار با ابعاد 70×70×190، 70×140×380 و 70×280×760 میلیمتر مکعب بر اساس روش اثر اندازه بازانت (SEM) ساخته و آزمایش شدند. مواد مورد استفاده برای تهیه ECC شامل الیاف پلیپروپیلن، سیمان، غبار کوره آهن، میکروسیلیس و پودر سنگ بودند. از دو نسبت الیاف (1 و 2 درصد) در مخلوط های مختلف استفاده شد. مشاهده شد که با افزایش الیاف از 1 درصد به 2 درصد مقدار مقاومت خمشی، انرژی شکست در روش WFM(<em>G<sub>F</sub></em>)، انرژی شکست در روش SEM (<em>G<sub>f</sub></em>) و چقرمگی شکست (<em>K<sub>IC</sub></em>) نمونه ها افزایش مییابند. از طرف دیگر، مقاومت فشاری، طول مشخصه (<em>L<sub>ch</sub></em>) و عدد تردی نمونه ها با افزایش الیاف کاهش می یابند. همچنین قانون اثر اندازه بازانت در نمونه های مختلف ساخته شده از ECC مورد بحث و بررسی قرار گرفت.https://ceej.aut.ac.ir/article_4690_cd7f68fc866491caaebebf3ac9e9a4d9.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023Investigation the effect of Different Types of Fuzzy Controllers in Relieving the Sensitivity to Seismic Excitation of an 11-Story Structure with an Active Mass Damperتاثیر انواع مختلف کنترل گرهای فازی در رفع حساسیت به تحریک لرزهای یک سازه 11 طبقه با میراگر جرمی تنظیم شده فعال28952914469110.22060/ceej.2022.20286.7405FAکامبیزتکیندانشکده مهندسی عمران، واحد صفادشت، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانروزبهدرودیدانشکده مهندسی عمران، واحد صفادشت، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسیامکدرودیدانشکده مهندسی عمران، واحد صفادشت، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210803The application of active tuned mass damper (ATMD) has been considered to control the seismic responses of the building in recent years. LQR and PID are two common methods in classical structural control. Both methods are sensitive to the input signal (seismic excitation). Therefore, in this study, the efficiency and effectiveness of three approaches are investigated to estimate the control force of ATMD; (1) fuzzy-LQR, (2) fuzzy-PID, and (3) fuzzy logic controller. The first and second one are the combination of linear quadratic regulator (LQR), and proportional–integral–derivative (PID) with fuzzy logic controller (FLC). The Observer-Teacher-Learner-Based Optimization algorithm (OTBLO) is utilized to enhance the performance of FLC. The fuzzy membership functions for inputs are tuned and fuzzy rules are extracted to find out proper control force to reduce the peak seismic response of a structure. In this study, five control criteria including maximum displacement, maximum acceleration, maximum Inter story drift, base shear force and base moment for the performance of each control system are evaluated. The results show that, although three optimized controllers can effectively reduce the peak seismic response of the building, the performance of fuzzy logic controller is slightly better than two other hybrid controllers to reduce seismic responses. در سالهای اخیر، استفاده از میراگر جرمی تنظیم شده فعال برای کاهش پاسخهای لرزهای ساختمان بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است. الگوریتمهای LQR و PID دو روش مرسوم در کنترل سازه ها می باشند که برای به دست آوردن نیروی کنترلی میراگر جرمی تنظیم شده فعال به کار برده میشوند. هر دو روش ذکر شده نسبت به سیگنال ورودی (تحریک لرزهای) به سیستم حساس می باشند. برای حل مشکل بیان شده، در این بررسی هر دو روش با کنترلگر فازی ترکیب شده تا حساسیت آنها نسبت به سیگنال ورودی کاهش یابد. لذا در این مطالعه، کارآیی و اثربخشی سه روش برای تخمین نیروی کنترل میراگر جرمی تنظیم شده فعال بررسی شده است که شامل کنترلگر ترکیبی فازی-LQR، کنترلگر ترکیبی فازی-PID و کنترل کننده منطق فازی میباشند و ضمناً، از الگوریتم بهینه سازی مبتنی بر مبصر-معلم –دانشآموز (OTBLO) برای افزایش عملکرد FLC استفاده شده است. توابع عضویت فازی برای ورودیها تنظیم شده و قوانین فازی برای یافتن نیروی کنترل مناسب برای کاهش پاسخ لرزهای سازه استخراج شده است. در این مقاله پنج معیار کنترلی شامل حداکثر جابجایی، حداکثر شتاب، حداکثر جابجایی نسبی طبقات، نیروی برشی پایه و گشتاور پایه برای کارایی هر کدام از سیستم های کنترلی مورد بررسی قرار گرفته و همچنین پاسخهای تاریچه زمانی سازه نیز مورد نظر قرار گرفته است. به عنوان مثال عددی ساختمان 11 طبقه مجهز به میراگر جرمی تنظیم شده فعال که به منظور به دست آوردن نیروی کنترلی میراگر از کنترل کنندههای مختلفی شامل کنترلگر ترکیبی فازی-LQR، کنترلگر ترکیبی فازی-PID، کنترلگر منطق فازی و همچنین کنترلگر غیرفعال میراگر جرمی تنظیم شده که در معرض زلزله های گوناگونی قرار گرفته است استفاده شده است. نتایج نشان می دهند که سه کنترل کننده بهینه فعال به طور میانگین بین 9 تا 28 درصد، پاسخهای سازه که شامل حداکثر جابجایی، حداکثر شتاب، حداکثر جابجایی نسبی طبقات، نیروی برشی پایه و گشتاور پایه را در مقایسه با حالت کنترل نشده در زلزلههای گوناگون کاهش داده و می توانند به طور موثری از پاسخ لرزهای ساختمان بکاهند، در عین حال عملکرد کنترل کننده منطق فازی برای کاهش پاسخهای لرزهای کمی بهتر از دو کنترل کننده ترکیبی دیگر است.https://ceej.aut.ac.ir/article_4691_a94af22a40e7ae92231703611da68b4d.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023The Effect of Trapezoidal Corrugated Steel Plates and Coupling Beam Action on the Seismic Behavior of Coupled Steel Shear Wall Systemsتاثیر پانلهای فولادی موجدار ذوزنقهای و نوع عملکرد تیر همبندی بر رفتار لرزهای سیستمهای دیوار برشی فولادی همبند29152934469510.22060/ceej.2022.20137.7354FAفربدآجریدانشکده مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانفرشتهامامیدانشکده مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-5410-7992Journal Article20210609Steel shear walls are one of the lateral load-resisting systems that have been considered by researchers and designers in the last four decades. Though steel shear walls have proven effective, they are limited due to the opening on their bay. To address this, coupled shear walls can be used. As a result, there has recently been widespread use of corrugated sheets in the steel shear walls for low- and mid-rise buildings. However, there are limited studies on the coupled shear wall. Hence, as a symbol of low- and mid-rise buildings, Abaqus software was utilized in this study to model and analyze samples of coupled steel shear wall 3-, 6-, and 12-story buildings under pushover analysis up to 4% roof drift. The effect of the trapezoidal corrugated steel plate with vertical and horizontal waves was investigated on the five key factors: bearing capacity, energy dissipation, degree of coupling, coefficient of behavior and ductility ratio of the coupled steel shear wall. Furthermore, the effect of increasing both the cross-sectional area of the coupling beam and the length of the coupling beam was assessed in this study. The results demonstrate that vertical and horizontal corrugated sheets cause a reduction of three factors: the base shear, degree of coupling, and energy dissipation. In addition, the behavior coefficient and ductility ratio decrease in the vertical corrugated sample and increase in the horizontal corrugated sample. Furthermore, increasing the beam's length or cross-sectional area causes a decrease in four factors: the bearing capacity, coefficient of behavior, ductility, and energy dissipation ratio. The degree of coupling decreases in the vertical corrugated samples and increases in the horizontal corrugated samples. Moreover, the degree of coupling increases in both cases of flat and corrugated steel sheets with increasing the number of stories. <br /> دیوارهای برشی فولادی یکی از سیستمهای باربر جانبی است که در چهار دهه اخیر مورد توجه محققین و طراحان قرار گرفته است که یکی از معایب آن محدودیت در ایجاد بازشو در دهانه خود است که میتوان از دیوار برشی فولادی همبند، به عنوان راه حلی برای رفع این مشکل استفاده کرد. در سالهای اخیر استفاده از ورق فولادی موجدار در دیوار برشی فولادی مورد توجه قرار گرفته است اما مطالعات محدودی در این زمینه در دیوار برشی همبند وجود دارد. بنابراین در این پژوهش، نمونههایی از دیوار برشی فولادی همبند 3، 6 و 12 طبقه که نمادی از ساختمآنهای کوتاه و میان مرتبه هستند در نرمافزار آباکوس مدل شدند و تاثیر استفاده از ورق فولادی موجدار ذوزنقهای با جهتگیری قائم و افقی، بر ظرفیت باربری، میزان جذب انرژی، درجه همبندی، ضریب رفتار و نسبت شکلپذیری، تحت تحلیل بارافزون تا دریفت بام 4 درصد، بررسی شد؛ همچنین تاثیر افزایش مساحت مقطع و افزایش طول تیر همبندی، در هر سه ارتفاع، مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از ورق موجدار قائم و افقی موجب کاهش حداکثر برش پایه، درجه همبندی و جذب انرژی میشود. ضریب رفتار و نسبت شکلپذیری در نمونه موجدار قائم کاهش و در نمونه موجدار افقی افزایش مییابد. همچنین با افزایش طول یا مساحت مقطع تیر همبندی، ظرفیت باربری، ضریب رفتار، نسبت شکلپذیری و جذب انرژی کاهش و درجه همبندی در نمونه موجدار قائم کاهش و در نمونه موجدار افقی افزایش مییابد. در ضمن درجه همبندی با افزایش تعداد طبقات، هم در حالت ورق صاف و هم موجدار افزایش مییابد.https://ceej.aut.ac.ir/article_4695_78d6b09a9352ec61de860e3a86c7d9e6.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023A comprehensive method for identifying key stakeholders in infrastructure civil projects of the country (Case study: Part B2 of Tehran-North Highway Project, Iran)ارائه روش جامع شناسایی ذینفعان کلیدی در پروژههای عمرانی زیرساختی کشور (مطالعه موردی: آزادراه تهران – شمال، قطعه B2)29352952469710.22060/ceej.2022.20102.7341FAحسینطوسیدانشکده معماری، دانشگاه تهران، تهران، ایرانپردیسقشقاییدانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20210531Several methods have been proposed to identify the projects’ stakeholders. However, project managers are still confronting severe challenges in selecting an appropriate stakeholders’ identification method while meeting their expectations in the project. This research is mainly aimed to present a comprehensive method to identify stakeholders in the infrastructure projects of the country by applying the Meta Synthesis Method in part B2 of the Tehran-North Highway project. In this study, a systematic investigation was initially carried out regarding the management of stakeholders. Then, using the Meta Synthesis Method, all the stakeholder identification models were examined and the important components were extracted. By combining the different extracted components, a comprehensive method was proposed as a thorough and functional strategy for the managers to identify the key stakeholders in the infrastructure projects. This model consists of five main components including the project inputs, environmental factors of the project, projects’contradictions, tools for stakeholders’ identification, and tools for stakeholders’classification, which simplify the stakeholders’ identification process in projects. Ultimately, to evaluate the presented method, semi-structured interviews were conducted with the senior executive managers of part B2 of the Tehran-North Highway project. The obtained data from interviews were codified by axial coding and the coded data were then analyzed. The results reveal that utilizing the proposed method in the target project of this study leads to the identification of 45 more stakeholders in addition to the 23 stakeholders previously identified based on conventional methods.مدیران پروژه معیار مناسبی برای انتخاب روش مناسب شناسایی ذینفعان از بین روش های مختلف موجود ندارند. هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه روشی جامع برای شناسایی ذینفعان است تا به مدیران پروژه برای تصمیمگیری و انتخاب بین ابزارهای متنوع موجود کمک کند. اهمیت مسئله شناسایی ذینفعان در پروژههای زیرساختی و پیچیده کشور بیشتر میشود. در این پژوهش با رویکرد نظاممند فراترکیب، تمامی مدلها و روشهای موجود شناسایی ذینفعان مورد بررسی قرار گرفت و اجزای مهم هر روش استخراج شد. سپس با ترکیب مؤلفههای مستخرج از روشها و مدلهای قبلی، به ارائه یک روش جامع برای شناسایی ذینفعان پروژههای بزرگ پرداخته شد. روش جامع ارائه شده در این پژوهش از بررسی ۵ مولفه اصلی شامل ورودیهای پروژه، عوامل محیطی پروژه، تعارضات موجود در پروژه، ابزارهای شناسایی ذینفعان و ابزارهای طبقهبندی ذینفعان تشکیل شده است. ساختار مولفههای تعریف شده برای روش شناسایی ذینفعان در این پژوهش، باعث تسهیل فرآیند شناسایی ذینفعان در پروژه ها می شود. در نهایت جهت ارزیابی و اعتبارسنجی نتایج این پژوهش، روش ارائه شده در بخشی از پروژه آزاد راه تهران- شمال (قطعه B2) پیادهسازی شد تا نتایج آن با ذینفعان شناسایی شده در بازه زمانی 2 سال ابتدای پروژه مقایسه شود. در حالی که به دلیل اهمیت شناسایی ذینفعان در پروژه مورد مطالعه، انواع روشهای متعارف شناسایی ذینفعان مورد استفاده قرار گرفته بود، به کارگیری روش جامع معرفی شده در این مقاله توانست منجر به شناسایی ۴۵ ذینفع جدید علاوه بر ۲۳ ذینفع شناسایی شده در پروژه شود.https://ceej.aut.ac.ir/article_4697_defcc8c34e1b2ab3851edcf1c71495a5.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023Optimum Use of Microsilica in Reducing Corrosion Reinforcing Steel of Marine Concrete Structuresاستفاده بهینه میکروسیلیس در کاهش خوردگی آرماتور در سازههای بتنی دریایی (مطالعه موردی اسکله P1 بندر امام خمینی)29532968469810.22060/ceej.2022.18954.7008FAعبدالرضاتنگ تکابیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانمحمد حسنرامشتدانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانعلیگلصورت پهلویانیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانتوحیدپور رستمدانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران0000-0002-3981-4111Journal Article20200905Marine structures are considered as infrastructural structures due to their special geographical location and their important share in the country's economy. The most important damage to marine concrete structures in the tidal zone is due to the corrosion of reinforcements in concrete. These conditions reduce the useful life of concrete structures. One of the effective methods to prevent corrosion of reinforcement and reduce the penetration of chloride ions in concrete structures in marine environments is to improve the quality and mechanical properties of concrete using microsilica, although various studies have been conducted on this subject. However, this paper intends to investigate the optimal use of microsilica in reducing reinforcement corrosion in marine concrete structures on the properties of hardened concrete in 18 months and at different times. In the Sample laboratory, with a ratio of water to cement, 34% ,40% and superplasticizer range from 3% to 6%, and the microsilica with the percentages 7,10,13, made, and after the exposed conditions on aggressive, etc. testing corrosion rate, has been measured. The results show that. The effect of concrete mix containing 10% silica fume with a ratio of water to cement 34%, the durability of the reinforcement against corrosion and service life of marine structures increases.سازههای دریایی با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و سهم مهمی که در اقتصاد کشور دارند جزء سازههای زیربنایی به شمار میروند، که تعمیر و مرمت این سازهها در برابر خوردگی به منظور افزایش دوام و عمر بهرهبرداری از موضوعات اساسی به حساب میآید. مهمترین خسارت به سازههای بتنی دریایی در منطقه جزر و مد و در اثر خوردگی آرماتورها در بتن میباشد. این شرایط عمر مفید سازههای بتنی را کاهش میدهد. یکی از روشهای موثر برای جلوگیری از خوردگی آرماتور و کاهش نفوذ یونهای کلر در سازههای بتنی در محیطهای دریایی، بهبود کیفیت و خواص مکانیکی بتن با استفاده از میکروسیلیس میباشد، اگرچه تاکنون مطالعات گوناگونی در مورد این موضوع انجام گرفته است ولی این مقاله در نظر دارد، استفاده بهینه میکروسیلیس در کاهش خوردگی آرماتور در سازههای بتنی دریایی را بر روی خواص بتن سخت شده در 18 ماه و طی زمانهای مختلف بررسی نماید. در نمونههای آزمایشگاهی با نسبت آب به سیمان 34% و 40% و فوق روان کننده محدوده 3% تا 6% و میکروسیلیس با درصدهای 7، 10 و 13 ساخته شده و پس از قرارگیری در معرض شرایط تهاجمی، آزمایش سرعت خوردگی، اندازهگیری شده است. نتایج حاصله مبین آن است که، اثر مخلوط بتن حاوی 10% میکروسیلیس با نسبت آب به سیمان 34% دوام آرماتور در برابر خوردگی و عمر مفید سازههای دریایی را افزایش میدهد.https://ceej.aut.ac.ir/article_4698_52d9d2784f10a3aeee0e924b0ed319dd.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023Investigation of the technical and economic desirability of recycled concretes containing pozzolanبررسی مطلوبیت فنی و اقتصادی بتنهای بازیافتی حاوی پوزولان29692994469910.22060/ceej.2022.20411.7415FAسیدفتح الهساجدیدانشیار گروه عمران، واحد اهواز، دانشگاه ازاد اسلامی، اهواز، ایران0000-0003-3933-2793حسنجلیلی فردانشجوی دکتری عمران- مهندسی و مدیریت ساخت، گروه عمران، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانJournal Article20210815The present paper investigates the effect of the replacement of recycled concrete aggregates (RCA’s) on the mechanical properties and durability of RC’s and their technical and economic desirability. Concretes made to replace RA’s including 25%, 50% and 100% were made. To improve the quality of RC’s, micro-silica, fly ash and natural zeolite pozzolans were replaced separately with partial cement. A total of 40 mixing designs were made in the form of 1000 standard concrete specimens. In a period of 28 days, tests of compressive strength, splitting tensile strength, static elasticity modulus and ultra-pulse velocity (UPV) and in a period of 180 days, tests of immersion water absorption (IWA), capillary water absorption (CWA), electrical resistivity, electrical conductivity and rapid chloride penetration (RCPT) was applied to the specimens. It was concluded that even with the replacement of pozzolanic materials, the results of IWA and CWA conditions in RC’s are affected by the development of porous and capillary space due to increased replacement of RCA’s. From the viewpoint of the results related to electrical resistivity, electrical conductivity and RCPT, due to changes in the chemical structure of the pore flow in RC’s, it is possible to achieve RC’s with similar durability to ordinary concrete. The desirability of RC’s made from both technical and economic perspectives and their interaction were examined. Among the concretes made, 25% RC’s containing 10% and 15% micro-silica and 10% natural zeolite and 50% RC containing 10% micro-silica showed more technical and economic desirability than reference concrete.مقاله حاضر تاثیر جایگزینی درشت دانه های بتنی بازیافتی بر دوام بتن ها را و میزان مطلوبیت فنی- اقتصادی آنها را بررسی نموده است. بتن ها در جایگزینی درشت دانه های بازیافتی شامل 25%، 50% و 100% ساخته شدند. برای بهبود کیفیت بتن های بازیافتی، پوزولان های میکروسیلیس، خاکستر بادی و زئولیت طبیعی به صورت جداگانه با بخشی از سیمان جایگزین شدند. در مجموع 40 طرح اختلاط در قالب 1000 نمونه بتنی استاندارد ساخته شد. در بازه زمانی 28 روزه، آزمایش های مقاومت های فشاری و کششی دو نیم شدن، ضریب ارتجاعی استاتیکی و سرعت انتشار امواج فراصوت و در بازه 180 روزه، آزمایش های جذب آب غوطه وری و مویینه، مقاومت ویژه الکتریکی، ضریب هدایت الکتریکی و نفوذ تسریع شده یون کلراید انجام شدند. نتایج نشان داد که حتی با وجود جایگزینی مواد پوزولانی، نتایج جذب آب در حالات غوطه وری و مویینه بتن های بازیافتی تحت تاثیر توسعه فضای متخلخل و مویینه ناشی از افزایش میزان جایگزینی درشت دانه های بازیافتی است. از منظر نتایج مربوط به مقاومت ویژه الکتریکی، ضریب هدایت الکتریکی و نفوذ تسریع شده یون کلراید، به دلیل تغییر در ساختار شیمیایی جریان منفذی موجود در بتن های بازیافتی، امکان دستیابی به بتن های بازیافتی بادوام مشابه با بتن معمولی وجود دارد. مطلوبیت (میزان صرفه همزمان اقتصادی و فنی بتن بازیافتی نسبت به بتن مرجع) بتن های بازیافتی از منظرهای فنی و اقتصادی و تاثیر متقابل این دو بررسی شد. در بین بتن های ساخته شده، بتن های با 25% درشت دانه بازیافتی حاوی 10% و 15% میکروسیلیس و 10% زئولیت طبیعی و بتن 50% بازیافتی حاوی 10% میکروسیلیس از مطلوبیت فنی- اقتصادی بیشتری نسبت به بتن مرجع برخوردار شدند.https://ceej.aut.ac.ir/article_4699_9d99d916ae36e840df8a5f470bf16ace.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023Concrete Beam Life Model Based on Shear Strength Degradation Under Different States of Chloride Ion Ingressمدل عمر تیر بتنی بر مبنای مقاومت برشی تحت اثر حالتهای مختلف نفوذ یون کلراید29953008470010.22060/ceej.2022.19296.7133FAسید عباسحسینیدانشکده صنعت و معدن، دانشگاه یاسوج، چرام، ایران0000-0001-5694-0366منصورباقریگروه مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی بیرجند، بیرجند، ایران0000-0003-0024-1683Journal Article20201125<span style="letter-spacing: .05pt;">Concrete structures undergo a reduction in strength and ultimately premature deterioration during their life due to environmental factors. Corrosion of reinforcement is known as one of the most important factors in reducing the performance of concrete structures. Assessing the current condition as well as predicting the remaining useful life of structures is very important for providing maintenance plans. In this research, considering the limit-state function of the shear strength of reinforced concrete beams, the life model is calculated under different scenarios of chloride ion penetration. Reduction of the cross-section of longitudinal and transverse rebars, reduction of the cross-section of the concrete beam, and reduction of mechanical properties of concrete and rebar, which are known as side effects of rebar corrosion, have been considered in evaluating the life model. Stochastic properties of effective parameters in shear strength, as well as chloride ions, are also considered for the probabilistic evaluation of the life model. The Monte Carlo sampling method was used to generate the input values of the models. The results show that considering the effect of concrete scaling causes a large difference in the predicted values for the shear strength of concrete beams, so in the critical case, considering the effects of concrete scaling reduces the shear strength by 20% and a more realistic estimate of the remaining life of the structure will be obtained</span>.<span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; font-weight: normal;">سازههای بتنی در طی عمر خود تحت اثر عوامل محیطی دچار کاهش مقاومت و در نهایت زوال زود هنگام میشوند. خوردگی میلگردها به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کاهش عملکرد سازههای بتنی شناخته شده است. ارزیابی وضعیت کنونی و همچنین پیشبینی عمر مفید باقیمانده سازهها برای ارائه برنامههای تعمیر و نگهداری از اهمیت زیادی برخوردار است. در این تحقیق با در نظر گرفتن تابع شرایط حدی نهایی مقاومت برشی تیر بتن مسلح، مدل عمر تحت سناریوهای مختلف نفوذ یون کلراید محاسبه گردیده است. کاهش سطح مقطع میلگردهای طولی و عرضی، کاهش سطح مقطع تیر بتنی که به عنوان اثرات جانبی خوردگی میلگرد شناخته میشوند در ارزیابی مدل عمر در نظر گرفته شدهاند. خواص تصادفی پارامترهای مؤثر در مقاومت برشی و همچنین نفوذ یون کلراید برای ارزیابی احتمالاتی مدل عمر نیز در نظر گرفته شده است. در زمانهای بعد از شروع خوردگی، بر اساس کاهشهای صورت گرفته در پارامترهای موثر بر مقاومت برشی، با استفاده از روش نمونهبرداری مونتکارلو از هر پارامتر بر اساس خواص تصادفی آن تعداد صد هزار مقدار برای هر متغیر تولید شد. با استفاده از مقادیر تولید شده، مقاومت برشی در هر زمان محاسبه گردیده است. نتایج نشان میدهد که در نظر گرفتن اثر پوسته شدن بتن موجب تفاوت زیاد در مقادیر پیشبینی شده برای مقاومت برشی تیر بتنی میشود به طوری که در حالت بحرانی در نظر گرفتن اثرات پوسته شدن بتن موجب کاهش 20 درصدی مقاومت برشی میشود و ارزیابی واقع بینانهتری از عمر باقیمانده سازه به دست خواهد آمد.</span>https://ceej.aut.ac.ir/article_4700_55b53ad10001a9d926022e9276f5d806.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023Optimal position of outriggers for minimizing the base moment under lateral loadمحاسبه محل بهینه مهارهای بازویی در سازه با مینیمم کردن لنگر پای هسته تحت بار جانبی30093024470110.22060/ceej.2022.20827.7537FAسجادبایگیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، تربت جام، ایرانJournal Article20211128In this paper, the optimum position of Outriggers in a structure for minimizing the base moment under lateral loads is investigated. To do so, the base moment and top story displacement are formulated. Then, a Matlab code is employed to find the optimum positions of the Outriggers. Different kinds of lateral loads including concentrated, uniform, triangular and a combination of such loads are taken into account. Moreover, the effects of the variation of structural elements such as columns, Outriggers and core on the base moment and top story displacement are examined. The outcomes indicated that the optimum points of Outriggers get closer when the flexural rigidity of Outriggers increases. Furthermore, it is shown that the greatest decrease in the base moment occurs in a specific range which depends on the structure parameters such as axial rigidity of columns, the distance of columns, the flexural rigidity of Outriggers and height of the structure. The results show that when the wind load intensity increases, the optimum position of the Outriggers will move to the top of the structure.<span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Nazanin';">یکی از مشکلات اساسی در سازه های بلند مقابله با نیروی جانبی و در نتیجه جابجایی زیاد ایجاد شده تحت اثر این نیروها به ویژه در طبقات بالای سازه و همچنین افزایش لنگر پای سازه می باشد. یکی از سیستم هایی که در سازه های بلند برای مقابله با این نیروها و جابجایی ایجاد شده به وسیله این نیروها مورد استفاده قرار میگیرد، استفاده از مهاربازویی است. در این سیستم هسته مرکزی به وسیله یک یا چند مهاربازویی به ستون های کناری متصل می شود. در این تحقیق به بررسی موقعیت بهینه مهارهای بازویی تحت بارگذاری همزمان مثلثی- متمرکز و بارگذاری باد با در نظر گرفتن چهار مهاربازویی در سازه و اثر تغییرات سختی المان های سازه بر روی کاهش لنگر پای سازه پرداخته شده است. همچنین بازدهی کاهش حداکثر لنگر ایجاد شده در سازه دارای مهارهای بازویی در مقایسه با سازه بدون مهاربازویی مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج نشان دهنده آن است که با افزایش سختی مهارهای بازویی محل بهینه مهارهای بازویی به سمت پایین سازه جابجا خواهد شد و همچنین فاصله مهارهای بازویی از یکدیگر کاهش می یابد. محل بهینه مهارهای بازویی هنگامی که شدت بارگذاری باد افزایش یابد، به سمت بالای سازه جابجا خواهد شد. همچنین فاصله مهارهای بازویی در این حالت از یکدیگر افزایش خواهد یافت.</span>https://ceej.aut.ac.ir/article_4701_331c5c9789bc306d5d65bccafbb01cb7.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023A bibliometric analysis on incineration ash during 2000 to 2020تحلیل بیبلیومتریک تحقیقات صورت گرفته در خصوص خاکستر زبالهسوز طی سالهای 2000 تا 202030253040470210.22060/ceej.2022.20084.7339FAامیرمصطفی حاتمیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، تهران، ایرانمحمدرضاصبوردانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، تهران، ایرانمرتضینیکرواندانشکده فنی، دانشگاه برلین، برلین، آلمانJournal Article20210524Even though incineration has been extensively studied by many researchers, a few bibliometric analyzes have been presented in this area. This bibliometric paper aims to value the research trend and identify the most used topics in the field of "incinerator ash" during the years 2000 to 2020 by social network analysis comprehensively. This research includes examining document type, distribution of journals, the activity of institutes and countries, language, and keywords. The results show that among the 6,179 publications surveyed related to incinerators, more than 57% of them belong to the field of environment and the number of publications in 2020 was almost four times larger than the ones in 2000. “China” has played a key role in publishing among the countries, followed by Japan and the United States. “Waste Management” was the leading scientific journal in the field with a total of 579 articles related to incinerators, and the “Journal of Cleaner Production” had the most growth. The keywords “fly ash”, “heavy metals” and “bottom ash” have been the most frequently used keywords in 21 years. In recent years, words related to stabilization and solidification have been among the most widely used words, which shows the growth of this category of research. The significant growth of the words in the newfound fields of “life cycle assessment” and “sustainable development” as well as laboratory incineration-related research containing “XRD” and “SEM” can also be seen. The paper results provide a better comprehension of recent research and can also affect forthcoming research in this field.<span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; font-weight: normal;">اگرچه زبالهسوزی به طور گسترده توسط بسیاری از محققان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، اما تعداد بسیار کمی تحلیل مروری هدفمند در این زمینه ارائه شده است. مقاله حاضر با استفاده از روش بیبلیومتریک و به کمک تحلیل شبکه اجتماعی با هدف ارزیابی روند تحقیقات و مشخص نمودن موضوعات پرکاربرد، به بررسی جامع تحقیقات حوزه «خاکستر زبالهسوز» طی سالهای 2000 تا 2020 پرداخته است. این تحقیق شامل بررسی نوع و توزیع تألیفات، حوزه موضوعات، معرفی مجلات علمی، مؤسسات و کشورهای پیشرو و در نهایت بررسی روند کلیدواژههای پرکاربرد در این زمینه است. نتایج نشان میدهد در میان 6179 تألیفات بررسی شده مرتبط با خاکستر زبالهسوز، بیش از 57% آنها متعلق به حوزه محیطزیست بوده و تعداد تألیفات در سال 2020 نزدیک به 5 برابر تعداد تألیفات در سال 2000 بوده است. کشور چین در میان کشورها، نقشی اساسی در تألیفات داشته و رتبههای بعدی متعلق به ژاپن و امریکا هستند. مجله «</span><span dir="LTR" style="font-size: 9.0pt; line-height: 107%; font-weight: normal;">Waste Management</span><span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; font-weight: normal;">» با مجموع 579 مقاله مرتبط با خاکستر زبالهسوز پیشروترین مجله علمی این حوزه بوده و بیشترین رشد را مجله «</span><span dir="LTR" style="font-size: 9.0pt; line-height: 107%; font-weight: normal;">Journal Of</span><span dir="LTR" style="font-weight: normal;"> </span><span dir="LTR" style="font-size: 9.0pt; line-height: 107%; font-weight: normal;">Cleaner Production</span><span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; font-weight: normal;">» داشته است. کلیدواژههای «خاکستر بادی»، «فلزات سنگین» و «خاکستر زیرین» پرتکرارترین کلمات کلیدی طی این 21 سال بودهاند.</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-weight: normal;"> </span><span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; font-weight: normal;">در سالهای اخیر، کلمات مرتبط با حوزه تثبیت و جامدسازی جزو کلمات پرکاربرد و در حال رشد بودهاند، که رشد این دسته از تحقیقات را نشان میدهد. رشد چشمگیر کلمات حوزههای نوظهور «ارزیابی چرخه عمر» و «توسعه پایدار» و همچنین تحقیقات مرتبط با خاکستر زبالهسوز که حاوی «</span><span dir="LTR" style="font-size: 9.0pt; line-height: 107%; font-weight: normal;">XRD</span><span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; font-weight: normal;">» و «</span><span dir="LTR" style="font-size: 9.0pt; line-height: 107%; font-weight: normal;">SEM</span><span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; font-weight: normal;">» باشند، نیز قابل مشاهده است.</span>https://ceej.aut.ac.ir/article_4702_89f245edb579500d4f353246a730a938.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023Forecasting Generation of Freight Groups with Regression Models for Traffic Analysis Zones in Iranبرآورد ایجاد بار گروههای بار توسط مدل روندگرای خطی در نواحی ترافیکی ایران30413066470510.22060/ceej.2022.20385.7409FAحمیدرضانجفیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانخشایارخاوریاندانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانلعیاحسین رشیدیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانمحمداربابیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانامیرصمیمیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانJournal Article20210808<span style="letter-spacing: .05pt;">In this research, for the first time, linear regression models are developed for Iran’s inland freight production & attraction classified by commodity types which provide an insight into long-term transportation planning. The dependent variables of these models are the total road and railway freight shipped to/from 418 counties across the country. In these models, general population and employment variables are implemented together with the binary variable of significant industrial and borderland counties to explain variations in the response variable. Validation of models involved considering a causal relationship between independent and response variables and measuring the statistical significance of regressors. The R-square statistic of the calibrated models stands between 0.85 and 0.98 which is appropriate considering the limited variables employed. To predict independent variables over the study horizon, the age profile of the base year is developed in a 25-year timeline starting from 2016, using time-varying birth rates and constant mortality and migration rates. Then assuming four unemployment scenarios, employment in each county is projected using the last predicted populations. According to the models’ estimation, the total freight produced/attracted is expected to reach 545/551 million tons in 2021 and 668/660 million tons in 2041 with a 12.5 percent unemployment rate. Furthermore, with the unemployment rate rising to 25 percent, the total produced/attracted freight is expected to fall 8.6/2.2 percent in 2021 and 9.4/2.4 percent in 2041. The results indicate the inadequacy of employment as the only explanatory variable of the production models while the population appropriately explains the bulk of the freight demand variations. </span><span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; font-weight: normal;">در این پژوهش برای اولین بار مدلهای رگرسیون ایجاد بار در سطح شهرستان و به تفکیک ده گروه کالایی پرداخت شده است که میتواند در برنامهریزیهای کلان حمل و نقلی کشور راهگشا باشد. متغیر وابسته تناژ این مدلها بار زمینی ایجاد شده برای 430 شهرستان (418 ناحیه) است. در این مدلها از متغیرهای اشتغال، جمعیت کل، و متغیرهای دوتایی شهرستانها استفاده شد. ﻣﻌﻨﯽﺩﺍﺭﯼ ﺑﺎﻻﯼ ﺿﺮاﯾﺐ، ﻭﺟﻮﺩ ﺭﺍﺑﻄﻪﯼ ﻣﻨﻄﻘﯽ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﻭ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ دلایل ﻗﺮﺍﺭﮔﯿﺮﯼ ﻣﺘﻐﯿﺮها ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻣﺪﻝ است. ضریب برازش مدلها بین 0/85</span><span dir="LTR" lang="FA" style="font-weight: normal;"> </span><span lang="FA" style="font-family: 'B Nazanin'; font-weight: normal;">و 0/98 به دست آمده که مناسب ارزیابی میشود. متغیر جمعیت در اکثر گروههای کالایی به خصوص کالاهای مصرفی نهایی به خوبی قادر به توصیف بار جذب شده به شهرستان شناسایی شد. به دلیل نقش کلیدی تجارت خارجی در بنادر و نقاط مرزی، متغیر اشتغال به تنهایی و بدون در نظرگیری این عوامل سهم اندکی در توصیف تولید بار دارد. متغیرهای جمعیت شهری و روستایی با رشد هرم سنی جمعیت سال پایه و استفاده از سه عامل نرخ تولد، مرگومیر و مهاجرت پیشبینی شده است. تعداد شاغلین و سهم جمعیت فعال اقتصادی با چهار سناریوی نرخ بیکاری برآورد شده است. طبق نتایج به دست آمده، مقدار تولید و جذب بار کشور با نرخ بیکاری (حفظ وضع موجود) 12/5 درصد به ترتیب برابر 545 و 551 میلیون تن در سال 1400 و 668 و 660 میلیون تن در سال 1420 پیشبینی میشود. با نرخ بیکاری 25 درصدی، مقادیر یاد شده به ترتیب 8/6 و 2/2 درصد در سال 1400 و 9/4 و2/4 درصد در سال 1420 کاهش یابد. </span>https://ceej.aut.ac.ir/article_4705_fadc91a375faff1bdf236936cb3d8a4d.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023Investigation of the Effect of Natural Rice Straw Fibers on the Mechanical Behavior of Clayey Soils Stabilized with Cementبررسی اثر الیاف ساقه برنج بر رفتار مکانیکی خاکهای رسی تثبیت شده با سیمان30673082470610.22060/ceej.2022.19397.7158FAمحسنکرامتیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانفاطمهصباغزادهدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانامینرامشدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایرانJournal Article20201218Increased production of lignocellulosic waste and its incineration by farmers have raised bio-environmental concerns. Reusing these fibers to change the mechanical properties of loose soil can reduce these problems. It should be noted that the use of natural fibers has received more attention due to their compatibility with the environment and the realization of sustainable geotechnical goals. The reinforcement effect of rice straw fibers on the mechanical behavior of clayey soils stabilized with cement has been investigated. Studying the effect of different percentages of mixing these fibers on the compressive strength of clayey soils stabilized with different amounts of cement through performing unconfined compressive strength test and evaluation of the effect of the so-called fibers on the results of standard compaction test form the basis of laboratory research in this project. Cement can be used as an additive along with fiber reinforcement to create the required cohesion to increase the compressive strength of the sample. The results of unconfined compressive strength on the uncured samples stabilized with different amounts of cement (4%, 8% and, 12%), and reinforced with different amounts of rice straw fibers (0.25% and, 1%) show that at a constant content of cement, increasing the fiber percentage can increase the compressive strength up to 148% and also, at a constant content of fibers, increasing the cement percentage can increase the compressive strength up to 183%.تولید روزافزون پسماندهای لیگنوسلولزی و سوزاندن بخشی از آنها توسط کشاورزان سبب نگرانیهای زیستمحیطی شده است. استفاده مجدد از این الیافها جهت بهسازی خاکهای سست میتواند از این قبیل از مشکلات بکاهد. لازم به ذکر است استفاده از الیاف طبیعی به دلیل سازگاری با محیط زیست و نیز تحقق اهداف ژئوتکنیک پایدار بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در این تحقیق به ارزیابی اثر تسلیح الیاف طبیعی ساقه برنج بر رفتار مکانیکی خاکهای ریزدانه رسی تثبیت شده با سیمان پرداخته شده است. مطالعه اثر درصدهای مختلف اختلاط این الیاف بر روی مقاومت فشاری خاک رسی تثبیت شده با مقادیر مختلف سیمان با انجام آزمایش مقاومت فشاری محدود نشده و نیز بررسی اثر الیاف فوق و سیمان بر نتایج آزمایش تراکم استاندارد، اساس تحقیقات آزمایشگاهی این پروژه را تشکیل دادهاند. در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از سیمان به عنوان یک افزودنی در کنار الیاف ساقه برنج، چسبندگی مورد نیاز ایجاد شده تا مقاومت فشاری نمونهها افزایش یابد. نتایج آزمایش مقاومت فشاری محدود نشده نمونههای عملآوری نشده حاوی مقادیر وزنی مختلف الیاف (0/25% و 1%) و سیمان (4%، 8% و 12%) نشان داده است که در یک مقدار ثابت سیمان، افزایش مقدار الیاف سبب افزایش مقاومت فشاری تا 148% و همچنین در مقدار الیاف یکسان، افزایش مقدار سیمان سبب افزایش مقاومت فشاری تا 183% شده است. https://ceej.aut.ac.ir/article_4706_9111443ef1597d251bb543ef3229eb4b.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023Investigation of Frozen Soil Behavior under Unconfined Compression Testبررسی رفتار خاک منجمد تحت آزمایش فشاری محدود نشده30833096470710.22060/ceej.2022.20113.7374FAعلیرضانگهداردانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانعلیرضااحمدی باروقدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانمیرمهدیسیدرحیمی نیارقدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20210704Frozen sand soils are often observed in underground urban and engineering constructions in cold climates. Artificial ground freezing is a soil improvement technique, and soils in coastal areas are mostly comprised of poorly-graded sand with low moisture and temperature. Thus, it is required to explore the effects of different factors on the strength of frozen soils in such areas. In addition, the freezing age required to obtain sufficient strength is studied. The present study investigates sand from the Shorabil Lake shore in Ardabil, Iran, frozen in cold seasons. To evaluate the effects of the soil grain size, sands with gran sizes of 0.15 and 0.25 mm mixed with clay in different ratios were employed. Uniaxial compressive testing was implemented to measure the unconfined compressive strength of ten soil mixtures with four moisture contents. Thus, a total of 40 mixtures were studied at three freezing ages. The stress-strain curves showed strain softening. The specimens had almost the same strength at shorter freezing ages. As the freezing age increased, different stresses were observed due to the clay content; the strength of a specimen with a low clay content remained almost unchanged as the freezing age increased. The specimen with a clay content of 50% and a moisture content of 15% had a strength of 205.5 kPa at a freezing age of 24 h and 283.8 kPa at a freezing age of 72 h. Also, the specimen with a clay content of 10% and a moisture of 15% was found to have strengths of 265.4 and 283.8 kPa at the freezing ages of 24 and 72 h, respectively. Several specimens underwent an up to 36% decline in strength as the sand grain size decreased; however, the trend was still the case, and the specimen with 30% clay showed the highest strength in most cases.در ساخت و سازهای زیرزمینی شهری و مناطق سردسیری، اغلب خاک های ماسه ای منجمد مشاهده می شود. از طرف دیگر انجماد مصنوعی خاک به عنوان یکی از روش های بهسازی خاک شناخته می شود. همچنین می دانیم بیشتر خاک مناطق ساحلی از نوع ماسه بددانهبندی شده است و این نوع خاکها با رطوبت بالا و در معرض دمای پایین می باشند، در چنین مواقعی ضروری است تاثیر عوامل مختلف بر مقاومت خاک منجمد بررسی شود. از این رو برای شناخت دقیق، مدت زمان لازم انجماد برای رسیدن خاک مورد نظر به مقاومت کافی نیز مورد مطالعه قرار می گیرد. خاک مورد مطالعه، ماسه برداشت شده از اطراف دریاچه شورابیل شهر اردبیل است که تعداد بالای روزهای یخبندان اردبیل (130 روز) در سال گویای ضرورت تحقیق می باشد. برای بررسی تاثیر اندازه ذرات خاک، از دو اندازه مختلف ماسه، شامل اندازهmm 0/25 وmm 0/15 که با نسبت های مشخص با خاک رس مخلوط می شود استفاده شده است. در این پژوهش، از آزمایش فشاری تک محوره برای بررسی مقاومت فشاری محصور نشده 10 ترکیب خاک مختلف و 4 درصد رطوبت متفاوت استفاده شده است. 40 ترکیب در 3 مدت زمان انجماد مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در خروجی نتایج آزمایش، منحنی های تنش-کرنش به طور کلی حالت نرم شدن کرنش را نشان می دهند. مقاومت نمونه ها در مدت زمان کوتاه تر، مقدار تقریباً مشابهی دارند. با افزایش سن انجماد، تنش ناشی از وجود رس، مقادیر متقاوتی را نشان می دهد. به طوری که با افزایش سن انجماد، نمونه با درصد کم رس رشدی نداشته و از یک مقدار ثابت، دیگر بیشتر نمیشود به عنوان مثال، نمونه با 50% رس در با سن انجماد 24 ساعت و رطوبت 15% تنشی برابر با kPa 208/5 و در مدت انجماد 72 ساعت، kPa 283/8 را تحمل می کند، در حالی که این ارقام برای نمونه با 10% رس با رطوبت مشابه برابر باkPa 265/4 برای سن انجماد 24 ساعت و kPa 283/8 برای سن انجماد 72 ساعت می باشد. در آخر اینکه، با کوچک تر شدن اندازه ماسه مصرفی، مقاومت تا حدود 36% در برخی نمونه ها کاهش می یابد اما همچنان روال آزمایش حفظ می شود و نمونه با 30% رس در اغلب موارد بیشترین مقاومت را دارا هستند.https://ceej.aut.ac.ir/article_4707_4ff3df601a3fad74ed451176f40eeea0.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023Probabilistic Evaluation of Seismic Performance of Moment Resisting Steel Frames with and without Masonry Infill on Rigid and Flexible Floorارزیابی احتمالاتی عملکرد لرزهای قابهای خمشی فولادی با و بدون میانقاب روی بستر صلب و انعطافپذیر30973118470810.22060/ceej.2022.20043.7325FAمصطفیحاجاتیدانشکده مهندسی عمران، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایرانسید محمدمتولی امامیدانشکده مهندسی عمران، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران0000-0002-7397-1639Journal Article20210515<span style="letter-spacing: .05pt;">Examination of the damage caused by past earthquakes, such as the Kermanshah earthquake, confirms that infilled-frame buildings, which were built on soft soil, experienced more damage than these buildings on site with hard soil. One reason for this damage is ignorance of the effects of masonry infill on the behavior of the structure, despite the recommendations of seismic codes. Therefore, in this research, the effect of the presence or absence of masonry infills on the seismic performance of steel moment-resisting frames with considering the effect of soil-structure interaction has been investigated. In this regard, incremental nonlinear dynamic analyzes were performed on two-dimensional frames with 3, 6, 9, 12, 15, and 20 stories and three bays, which were designed in soil type B o based on Eurocode-8. For this purpose, 21 far-field ground motions were selected according to the FEMA-P695 and time history analyses were performed in SeismoStruct. Also, the effects of soil-structure interaction on both rigid and flexible substrates were considered. Then, probabilistic evaluation of the frames was performed by obtaining the seismic fragility curves in immediate occupancy (IO), life safety (LS), and collapse prevention (CP) performance levels. The results showed that the presence of infill panels reduces the vulnerability of structures, especially by increasing the frame height. The spectral acceleration required to create collapse prevention performance increases from 1.2 to 3 times. However, considering the effects of soil-structure interaction in the estimation of structural capacity is more reliable and leads to the more realistic capacity estimation of structures</span>.بررسی خسارتهای ناشی از زلزلههای گذشته، مانند زلزلهی کرمانشاه، مؤید این مطلب است که ساختمآنهای دارای میانقاب، که بر روی زمینهای نرم احداث شده بودند، آسیبهای بیشتری را نسبت به این ساختمآنها بر روی خاک صلب تجربه کردند. یکی از دلایل این خسارت، نادیده گرفتن اثرات میانقاب بر رفتار سازه علی رغم توصیهی آییننامههای لرزهای میباشد. از این رو در این تحقیق به بررسی و مقایسه اثر وجود یا عدم وجود میانقابهای مصالح بنایی بر عملکرد لرزهای سازههای با قاب خمشی فولادی با در نظرگیری اثرات اندرکنش خاک – سازه پرداخته شده است. در این راستا، تحلیلهای دینامیکی غیرخطی افزاینده بر روی قابهای دو بعدی با 3، 6، 9، 12، 15 و 20 طبقه و سه دهانه که در ساختگاه نوع B بر اساس یوروکد 8 طراحی شده بودند، انجام شد. بدین منظور 21 عدد شتابنگاشت دور از گسل مطابق با پیشنهاد FEMA-P695 انتخاب و تحلیلهای مزبور در نرمافزار SeismoStruct انجام گردید. همچنین اثرات اندرکنش خاک - سازه بر روی دو بستر صلب و انعطافپذیر در نظر گرفته شد. سپس ارزیابی احتمالاتی با به دست آوردن منحنیهای شکنندگی لرزهای مدلهای مورد مطالعه برای سه سطح عملکردی بهره برداری بیوقفه، ایمنی جانی و آستانه فروریزش انجام شد. نتایج نشان داد که با افزایش تعداد طبقات، وجود میانقاب باعث کاهش آسیبپذیری سازه میشود. نتایج نشان داد که وجود میانقاب باعث کاهش آسیبپذیری سازه با ارتفاعهای مختلف میشود به طوری که شتاب طیفی مورد نیاز برای ایجاد عملکرد آستانه فروریزش از 1/2تا 3 برابر افزایش مییابد. همچنین در نظرگیری و یا عدم در نظرگیری SSI در قابهای با ارتفاع کم تاثیر اندکی در برآورد خسارت دارد. هر چند در نظرگیری اثر اندرکنش خاک سازه با افزایش ارتفاع در جهت اطمینان بوده و برآورد واقع گرایانهتری از ظرفیت سازه را به دست میدهد.https://ceej.aut.ac.ir/article_4708_47e02bd7d8d447b441cd650a5b3b0d60.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023Evaluation of Grout Curtain Performance in Seepage Control from Rock Formations by 3D Analysis (A Case Study of Haigher RCC Dam)ارزیابی کارآیی پرده تزریق در کنترل نشت از ساختگاه سنگی به کمک آنالیز سه بعدی (مطالعه موردی: سد بتن غلتکی هایقر)31193138471110.22060/ceej.2022.20508.7446FAمیلادرحیم پوردانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانمسعودرابطی مقدمدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانمنصورپرویزیدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانمحمدصدقی اصلدانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایرانجعفرفاضلیسد هایقر، فیروزآباد، فارس، ایرانJournal Article20210905The issue of water seepage from foundations and abutments is one of the main challenges related to the design and construction of dams. One of the most important parameters in dam design in the study of seepage is to determine the permeability of the dam site, especially in rock formations. In this study, first, the permeability of Haigher roller compacted concrete dam site, located in Fars province, was determined through extensive Lugeon tests before and after the grout curtain. Then, using PLAXIS 3D FEM software, the site topography was modeled in three dimensions and three-dimensional dam seepage analysis was performed. The efficiency of the grout curtain was evaluated using numerical analysis. The results show that the total seepage discharge in the Haigher dam construction site without grout curtain is 1.075 * 10<sup>-2</sup> m<sup>3</sup>/s and after the construction of the grout curtain is reduced to 2.305 × 10<sup>-3</sup> m<sup>3</sup>/s, which indicates a reduction of about 80% seepage discharge. The results of the parametric study showed that with increasing the depth of the grout curtain, the seepage flow decreases and with increasing the reservoir water level, the seepage flow rate from the dam increases linearly.مسئله نشت آب از پی و تکیهگاهها از چالشهای اساسی در ارتباط با طراحی و احداث سدها میباشد. از جمله مهمترین پارامتر در طراحی سد در بررسی مسئله نشت، تعیین نفوذپذیری ساختگاه سد به ویژه در ساختگاههای سنگی میباشد. در این پژوهش ابتدا نفوذپذیری ساختگاه سد بتن غلتکی هایقر، واقع در استان فارس، که در دهانه دره ژرف و پر پیچ و خم هایقر قرار دارد، از طریق آزمایشهای وسیع لوژان قبل و پس از اجرای پرده تزریق تعیین شد. سپس با استفاده از نرمافزار اجزا محدود سه بعدی PLAXIS 3D، توپوگرافی ساختگاه به صورت سه بعدی مدلسازی گردید و آنالیز سه بعدی نشت سد انجام گرفت. میزان کارایی پرده ترزیق اجرا شده به کمک تحلیلهای عددی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مقادیر دبی نشت کل در ساختگاه سد هایقر بدون پرده تزریق 0/01075 متر مکعب بر ثانیه بوده که پس از احداث پرده تزریق به <sup>3-</sup>10×2/305 متر مکعب بر ثانیه رسیده است که نشانگر کاهش حدود 80 درصدی دبی نشت در اثر احداث پرده تزریق میباشد. نتایج مطالعه پارامتری نشان داد که با افزایش عمق پرده آببند دبی نشت کاهش مییابد و با افزایش ارتفاع آب مخرن، میزان دبی نشت از کل ساختگاه به صورت خطی افزایش مییابد.https://ceej.aut.ac.ir/article_4711_5b4200d7618cfd33ce98ab9fb1e6c58f.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023New equation to determine the load percentage carried by raft in piled raft foundationsمعرفی رابطهای جدید برای تعیین سهم باربری کلاهک در سیستمهای رادیه شمع31393154471210.22060/ceej.2022.20051.7329FAعلیاسدی نیادانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانساسانامیرافشاریدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانعلیقنبریدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-8264-0540Journal Article20210516Piled raft foundations are an effective and economical system in case of high-rise buildings and are a suitable alternative to conventional deep foundations. In this type of foundations, raft is in direct contact with the soil and hence it carries a significant portion of the load. Regarding the design of piled raft foundations, one of the most important issues is to determine the proportion of load carried by the raft. In this paper, numerical analyses using the Finite Element Method (FEM) were carried out by developing 3D finite element models and with considering interaction effects for a piled raft foundation, the effective factors and their impact on load percentage carried by raft, are investigated. In addition, a new equation for determining the load percentage carried by raft in granular soil is proposed for a group less than a 9´9 pile configuration. The developed model is verified with available experimental results. The results of numerical analyses show that the load percentage carried by the raft is significantly affected by several parameters, such as the distance of the piles from each other, the diameter of the piles, the internal friction angle of the soil and the number of piles in the group. In the current study, from the numerical analyses, it has been observed that the percentage of the raft carried load in piled raft system varies from 15% to 42% of the applied load.پی رادیه شمع، یک سیستم فونداسیون موثر و اقتصادی برای ساختمآنهای بلند است و به عنوان جایگزینی مناسب برای پی های عمیق سنتی شناخته می شود. در این نوع از پی ها، سرشمع (کلاهک) نظیر یک پی گسترده بر روی خاک قرار دارد و درصدی از بار کل وارد بر سیستم را تحمل می کند. در طراحی پی های رادیه شمع، تعیین سهم باربری کلاهک از بار کل حائز اهمیت است. در این مقاله با استفاده از مدلسازی عددی سه بعدی که توسط نرم افزار المان محدود آباکوس انجام می شود، با در نظر گرفتن اثرات متقابل شمع ها و کلاهک، به بررسی عوامل موثر و میزان تاثیر آنها بر سهم باربری کلاهک پرداخته شده است. علاوه بر این، یک رابطه جدید برای تعیین سهم باربری کلاهک مستقر بر خاک دآنهای، برای گروه شمع های با تعداد کمتر از 9 در 9 ارائه شده است. جهت صحتسنجی نرم افزار، مطالعات آزمایشگاهی بارگذاری گروه شمع مورد استفاده قرار گرفت که تطابق قابل قبولی بین نتایج مدلسازی عددی و نتایج حاصل از مطالعات آزمایشگاهی وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل های عددی نشان می دهند که فاصله شمع ها از یکدیگر، قطر شمع ها، زاویه اصطکاک داخلی خاک و تعداد شمع ها در گروه، از جمله مهمترین و تاثیرگذارترین پارامترها در تعیین سهم کلاهک از باربری هستند. نتایج به دست نشان داد که سهم باربری کلاهک از بار کل وارد بر پی، بین 15 تا 42 درصد است. این تحقیق نشان میدهد که هر چه نسبت فاصله شمع ها از یکدیگر بیشتر یا قطر شمع ها کوچکتر شود، با ثابت بودن سایر پارامترها، سهم باربری کلاهک افزایش می یابد، اما با ثابت بودن نسبت فاصله به قطر برای یک تعداد شمع مشخص، هر چه زاویه اصطکاک داخلی خاک بزرگتر باشد، سهم باربری کلاهک بیشتر می شود. همچنین با کاهش تعداد شمع ها در گروه و ثابت بودن زاویه اصطکاک داخلی خاک، سهم باربری کلاهک افزایش خواهد یافت.https://ceej.aut.ac.ir/article_4712_c85d2f2098105bd26dacd2ea35faac1a.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023Investigation of engineering properties of biological lightweight concrete and evaluating the air-entrained protective effect on bacteria performance improvementبررسی خواص مهندسی بتن سبک بیولوژیکی و سنجش اثر حفاظتی هوازا بر بهبود عملکرد باکتری31553178471310.22060/ceej.2022.19671.7229FAپریادینارونددانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانعلیرضارشنودانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایرانJournal Article20210225Regarding the particular position of lightweight concrete in the world's construction industry, producing high-quality lightweight concrete, which is based on creative materials, has become one of the fundamental aspects of this ever-developing industry. Microbial calcite precipitation induction is known as a new environmental friendly strategy. Although the main goal of developing biological concrete has been crack healing, achieving this goal must not only be without negative effects on the mechanical properties and durability of concrete, but also through knowing and testing the key effective parameters, a biological concrete with the ideal engineering properties can be obtained that is distinguished among the other typical kinds of concrete. In this study, to produce lightweight concrete with desirable durability and resistance, the technique of using bacteria in concrete has been enjoyed. Small concrete pores, alkaline environment, inaccessibility to nutrients and enough oxygen are the basic challenges of using biological minerals in concrete. Therefore, the air-entrained has been used as a protective approach to enhance bacteria durability and preserve colonies. The results of the tests conducted show that calcium carbonate precipitation resulted from the metabolic activity of microorganisms has resulted in the increase of mechanical properties and improved durability of lightweight concrete. Also, air-entrained as an effective factor has had a fundamental role in preserving durability and improving bacteria performance. The use of bacteria in concrete has led to an increase of 19.8% in compressive strength and 63.9% in electrical resistance. Also, the maximum reduction of water absorption and reduction of chloride ion penetration in the biological sample was 62.7% and 40.7%, respectively. با توجه به جایگاه ویژهی بتن سبک در صنعت ساختوساز جهان، تولید بتن سبک با کیفیت و مبتنی بر مواد بدیع، به یکی از جنبههای اساسی این صنعت رو به رشد تبدیل شده است. القای رسوب کلسیت میکروبی به عنوان یک استراتژی نوین و دوستدار محیط زیست شناخته شده است. اگر چه هدف اصلی توسعه بتن بیولوژیکی ترمیم ترک بوده است، با این حال تحقق این هدف نه تنها باید بدون تاثیر منفی بر خصوصیات مکانیکی و دوام بتن باشد، بلکه میتوان با شناخت پارامترهای موثر، به بتن بیولوژیکی با خواص مهندسی ایدهآل دست یافت که این نوع بتن را از بتنهای معمولی متمایز میکند. در این مطالعه با هدف تولید بتن سبک با دوام و مقاومت مطلوب، از تکنیک استفاده از باکتری در بتن بهره گرفته شده است. منافذ بتن، محیط قلیایی، عدم دسترسی به مواد مغذی و اکسیژن کافی، از چالشهای اساسی کاربرد مواد معدنی زیستی در بتن هستند. به همین منظور از افزودنی هوازا به عنوان یک رویکرد حفاظتی جهت افزایش بقای باکتری استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمایشهای انجام شده نشان داد که، رسوب کلسیم کربنات ناشی از فعالیت متابولیک میکروارگانیسمها منجر به افزایش خواص مکانیکی و بهبود ویژگیهای دوام بتن شده است. همچنین افزودنی هوازا به عنوان فاکتوری موثر در حفظ زیستپذیری و بهبود عملکرد باکتری نقش اساسی داشته است. استفاده از باکتری در بتن منجر به افزایش 19/8% مقاومت فشاری و 63/9% مقاومت الکتریکی شده است. همچنین حداکثر کاهش جذب آب و کاهش نفوذ یون کلر در نمونهی بیولوژیکی به ترتیب 62/7% و 40/7% بوده استhttps://ceej.aut.ac.ir/article_4713_d6303902543f0b74a51e0bd5cf1248de.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023Evaluation of Non-sway Flexural Buckling of One-bay Gabled Frames by Solving Characteristic Equationکمانش خمشی سولههای یک دهانه بدون حرکت جانبی با تعیین و حل معادله مشخصه31793196472510.22060/ceej.2022.19048.7047FAعباسحق اللهیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانعلی اصغرصفویدانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه گلستان، علیآباد کتول، گلستان، ایرانJournal Article20200924 Flexural buckling is one of the buckling limit states in columns, which have at least one symmetric axis. Due to the lack of analytical solution for the differential equation of deformation of a non-prismatic column, its flexural buckling load has been determined by numerical methods, resulting in approximate solutions. This research aims at the analytical evaluation of non-sway in-plane flexural buckling of gabled frames. The equilibrium and differential equations were simultaneously used in the elastic flexural energy, consequently the characteristic equation is achieved. The effective length coefficient can be determined only with having two geometrical parameters of a gabled frame, using the relevant graph. Accurate results and simple use of the drawn graphs are among the benefits of the introduced method.کمانش خمشی یکی از حالات حدی کمانش در ستونهایی است که دستکم یک محور تقارن دارند. به خاطر فقدان حل دقیق معادله دیفرانسیل تغییر شکل در ستون های غیرمنشوری، تعیین بار بحرانی آنها با روش های عددی و تقریبی صورت می گرفت که منجر به جوابهای تقریبی می شد. هدف این تحقیق بررسی تحلیلی کمانش خمشی درون صفحه و مقید در برابر حرکت جانبی برای سازه های صنعتی یک دهانه است که به قاب های شیب دار (سوله ها) موسوم هستند و از اعضای با جان شیب دار ساخته شده اند. در سازه های مدنظر تکیه گاه های پای ستون ها، تماما مفصلی یا گیردار است و فرض اویلر- برنولی برای رفتار اعضا در نظر گرفته شده است. ابتدا معادله دیفرانسیل ستون تغییر شکل یافته و دیاگرام آزادهای مناسب مد نظر قرار گرفت، سپس از معادلات تعادل و دیفرانسیل به طور همزمان در انرژی ارتجاعی خمشی استفاده گردید. با برابری کار خارجی و انرژی ارتجاعی خمشی، معادله مشخصه کمانش (برای تعیین بار بحرانی) حاصل و شرایط رسم نمودار فراهم شد. نمودارهای طراحی برای تعیین ضریب طول موثر (محور قائم دستگاه مختصات) بر حسب نسبت طول تیر مورب به ارتفاع ستون (محور افقی) رسم شدند. با افزایش فزایندهی مقادیر روی محور افقی دستگاه مختصات، سختی خمشی تیرها بسیار کم و سختی اتصال آنها به سر ِستون ها مشابه اتصال مفصلی می شود. نهایتا چند مثال با روش پیشنهادی و روش های تقریبی حل و مقایسه شد. در روش پیشنهادی تنها با داشتن دو پارامتر هندسی ساده از قاب شیبدار، سپس با کمک منحنی مربوط و با محاسباتی کوتاه می توان ضریب طول موثر را تعیین کرد. نتایج تحلیلی و استفاده آسان از نمودارهای طراحی از مزایای این مطالعه نسبت به مطالعات دیگران است.https://ceej.aut.ac.ir/article_4725_f46fb953bf641381c0550e8298864c30.pdfدانشگاه صنعتی امیرکبیرنشریه مهندسی عمران امیرکبیر2588-297X54820221023A modified lateral load pattern for linear static analysisیک الگوی بار جانبی اصلاح شده در تحلیل استاتیکی خطی31973214472710.22060/ceej.2022.20443.7429FAعلیرضاحبیبیدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانمهدیایزدپناهدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران0000-0002-3208-8321هومنصفاریدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانJournal Article20210823linear static analysis is one of the most widely used methods proposed by the codes for the seismic analysis of structures. Several methods have been presented for determining the static lateral load pattern. In spite of the simplicity of these procedures, their accuracy, especially for structures in which the influences of higher modes are significant, is not desirable. In this study, a new method is developed to improve the lateral load pattern in linear static analysis. To achieve the proposed lateral load distribution, firstly, the average responses of some structures subjected to some earthquakes are acquired. Then, regarding the dynamic responses of the structures, the static lateral load pattern compatible with the average responses is developed. Eventually, to derive a straightforward and hands-on lateral load distribution, using a statistical study, some relations coupled with a graph are developed. Since the proposed method is developed based on the structural responses resulting from linear dynamic analysis (time-history analysis), it is shown that the suggested way, despite its simplicity and efficiency, presents appropriate accuracy in predicting the responses of the structures subjected to seismic excitations. The developed lateral load is applied for three frames with 5, 10 and 14 stories. The inter-story drifts of these frames are achieved under 14 earthquake excitations. After that, the proposed lateral loads of code 2800 and FEMA 356 are used on these frames and the responses are derived. The outcomes show that whereas the average error of the proposed lateral load for these frames is around 7, 5 and 7%, the average errors of code 2800 and FEMA 356 are almost 20, 10 and 25%. Comparing the inter-story drifts for the developed lateral load pattern with the dynamic results, validates its performance. The developed method is evaluated for a set of structures with different fundamental periods. Results show that the method gives higher accuracy in comparison with the static method of Iranian standard 2800 and FEMA 356. Also, the developed procedure can be considered as an appropriate technique for determining lateral load distribution in seismic codes.روش های متفاوتی جهت تعیین الگوی بار جانبی استاتیکی ارائه شده است. علیرغم سادگی روش های موجود، دقت این روش ها به ویژه در مورد سازه هایی که اثر مودهای ارتعاشی بالاتر در آنها حائز اهمیت است، مطلوب نیست. در این مقاله یک روش جدید جهت اصلاح الگوی بارگذاری در تحلیل استاتیکی خطی ارائه شده است. در روش پیشنهادی ابتدا پاسخ میانگین سازه از تحلیل دینامیکی تحت چند رکورد زلزله محاسبه می گردد. سپس الگوی استاتیکی متناظر با این پاسخ از طریق محاسباتی مبتنی بر دینامیک سازه ها بسط می یابد. در پایان جهت کاربردی نمودن این ایده، با استفاده از یک جامعه آماری، رابطه و گرافی جهت محاسبه الگوی بارگذاری در سایر ساختمآنها به دست میآید. با توجه به استخراج این روش بر اساس پاسخ سازه تحت تحلیل تاریخچه زمانی خطی، نشان داده می شود که این روش دقت مناسبی در تخمین پاسخ سازه در برابر نیروی زلزله دارد. علاوه بر این دارای سادگی و کارآئی روش های سنتی نیز می باشد. روش توسعه یافته در تحقیق حاضر، برای سه قاب 5، 10 و 14 طبقه با دوره تناوب های مختلف و تحت تحریک 14 شتابنگاشت، مورد ارزیابی قرار می گیرد و نتایج آن با الگوهای پیشنهادی استاندارد 2800 و دستورالعمل FEMA-356 مقایسه می گردد. نتایج نشان میدهد، متوسط خطای روش پیشنهادی در سازه 5، 10 و 14 طبقه تقریباً در حدود 7، 5 و 7 درصد است. در حالی که مقادیر خطای الگوهای پیشنهادی دو آیین نامه تقریبا 20، 10 و 25 درصد است. ضمناً مقایسه توزیع جابجایی نسبی در ارتفاع این قاب ها برای روش پیشنهادی و تحلیل دینامیکی، نشان از عملکرد مطلوب روش پیشنهادی دارد. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که روش پیشنهادی در محاسبه پاسخ سازه در مقایسه با روش تحلیل استاتیکی معادل استاندارد 2800 و دستورالعمل FEMA-356 از دقت بالاتری برخوردار است و می تواند جهت تعیین یک الگوی بار جانبی مناسب در آئین نامه های لرزه ای پیشنهاد گردد. https://ceej.aut.ac.ir/article_4727_bab679a55b1c95eab51aacc487e9183a.pdf