2024-03-29T21:49:26Z
https://ceej.aut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=95
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1395
48
1
مدلسازی و حل تحلیلی مسئله مکش در لایه مرزی اطراف استوانه با مقطع بیضی
عبدالرضا
کبیری سامانی
محمد حسین
گل محمدی
کنترل لایه مرزی در مسائل مختلف و در کنترل و جلوگیری از جدایش جریان اطراف پایهها حائز اهمیت است. از روشهای مختلف کنترل لایة مرزی در اطراف سازهها میتوان به حرکت جدار جامد، اعمال شتاب به لایة مرزی از طریق دمش یا مکش، جلوگیری از جدایش جریان با اتخاذ شکلهای مناسب و مکش لایة مرزی اشاره نمود. تاریخچه مطالعاتی نشان میدهد که حل تحلیلی مکش در لایة مرزی روی اجسامی با مقطع بیضی، تاکنون ارائه نشده است. در این تحقیق، ضمن بررسی معادلات حاکم بر جریان دوبعدی تراکمناپذیر در لایه مرزی اطراف سیلندرهای بیضی و دایرهای شکل، به بررسی کنترل لایة مرزی با اعمال مکش از درون پایه پرداخته میشود. در این تحقیق روش حل تحلیلی مسئلة مکش لایة مرزی با اعمال شرایط مناسب روی مقطع بیضی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس حل حاصل به مقاطع دایره و صفحة تخت تعمیم داده شده و پاسخ مربوط به صفحة تخت با نتایج محققین پیشین مقایسه شده است. همچنین بر اساس معیارهای تخمین و تطابق، مقایسه کمی بین نتایج حاصل از تحقیق حاضر و نتایج تحقیقات پیشین در چند حالت خاص مکش انجام شده است. مقایسة نتایج نشان میدهد که حل تحلیلی ارائه شده از دقت بسیار خوبی برخوردار است. در این تحقیق همچنین توزیع سرعتها در جهات متعامد و توزیع تنش برشی روی سطح تعیین و روابطی جهت محاسبه ضریب و نیروی درگ ارائه گردیده است. همچنین معادلاتی برای تابع جریان نیز استخراج شده است.
Boundary layer control
Suction
Analytical modeling
Laminar
Elliptical section
2016
05
21
1
12
https://ceej.aut.ac.ir/article_639_10f47f25c33b8bc07f66fcd918589b32.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1395
48
1
بررسی تأثیر استفاده از نانو تیوب های کربنی چند دیواره در افزایش مقاومت خمشی و قابلیت جذب انرژی ملات های سیمانی
جمشید
اسماعیلی
علیرضا
محمدجعفری صادقی
در این پژوهش اثر بکارگیری نانوتیوب های کربنی چند دیواره (MWCNT) بر روی مقاومت های خمشی و فشاری و قابلیت جذب انرژی و تغییرشکل نهایی ملات سیمانی استاندارد باتوجه به تأثیر درصدهای وزنی مختلف الیاف بکار رفته و همینطور روش های مختلف پراکنده کردن الیاف داخل مخلوط مورد بررسی قرار گرفته است. نکته مهم و تأثیرگذار در افزودن الیاف به کامپوزیت ها که پراکنده کردن مناسب آنها داخل مخلوط می باشد با استفاده از دو روش مختلف مقایسه شده است. در این تحقیق با توجه به نتایج آزمایش های خمشی و تصاویر اسکن میکروسکوپ الکترونی (SEM)، روش استفاده از MWCNT عاملدار در محلول تحت اولتراسونیک، روش پخش مناسبتر معرفی شده است. بدلیل استفاده از نانوتیوب ها در ملات سیمانی، قابلیت جذب انرژی ملات سیمانی به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته که نشانگر قابلیت نانوتیوب ها در پل زدن و بستن ریزترک ها درصورت پخش مناسب می باشد.
Carbon Nanotube
Cement Mortar
Dispersion
Energy absorption capability
Flexural Strength
2016
05
21
13
22
https://ceej.aut.ac.ir/article_640_41b2c1b442bedf8e973f1c4fdea08a6d.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1395
48
1
تحلیل همبسته ترموهیدرومکانیکی شکست در محیط متخلخل غیر اشباع
مرضیه
فتحعلیخانی
بهروز
گتمیری
در این مقاله چهارچوب تئوریک یک مدل شکست ترموهیدرومکانیکی (مدل شکست THHMD ) برای محیط متخلخل غیراشباع غیرهمدما ارائه شده است. چهارچوب این مدل بر اساس استفاده از متغیرهای حالت مستقل (تنش خالص، مکش و تنش حرارتی) میباشد.قانون رفتاری شکست از مفاهیم میکرومکانیکی و توضیح پدیدهای نشات گرفته میشود. روابط مزدوج ترمودینامیکی تنش- کرنش از انرژی آزاد که جمع انرژیهای تغییرشکل الاستیک شکست و پتانسیلهای کرنش باقیمانده است گرفته شده است. سختی-های مکانیکی شکست با اعمال اصل انرژی الاستیک معادل(PEEE) برای هر هر متغیر حالت تنش محاسبه میشود. اثر شکست بر انتقالات آب و بخار با معرفی نفوذپذیری ذاتی ناشی از شکست اعمال شده است. مدل THHMD شکست در برنامه المان محدود θ-Stock وارد شده است. در این مقاله پس از توضیحات مدل مذکور یک مطالعه عددی جهت بررسی اثرات ناحیه شکسته ناشی از حفاری (EDZ) به پاسخ مدفن زبالههای اتمی در طول فاز حرارت دهی صورت گرفته شده است. روند مشاهده شده با انتظارات تئوریک تطابق مناسبی دارد.
Unsaturated soil- Thermohydromechanical damage model- Multiphase porous media- Finite Element Method- Micromechanics
2016
05
21
23
34
https://ceej.aut.ac.ir/article_641_f98f223dad19610f55b8da2a7726cf56.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1395
48
1
تاثیر چگالی و ابعاد ذرات کوارتز آلفا و سیلیس آمورف بر شناورسازی آنها
جعفر
شهریورقوزوللو
بهرام
رضایی
فاطمه
منعمی مطلق
یونس
شکاریان
محمد رضا
اصلانی
چگالی ذرات یکی از پارامترهای موثر بر شناورسازی ذرات میباشد. ذرات سنگینتر، نیروی گرانشی بیشتری را از نیروی چسبندگی بین حباب-ذره ایجاد میکنند و احتمال انفصال ذره از حباب هوا را افزایش میدهند. در این پژوهش به منظور بررسی تاثیر چگالی ذرات بر شناورسازی، از دو ماده معدنی کوارتز آلفا و سیلیس آمورف به ترتیب با چگالی 67/2 و 2/2 گرم بر سانتیمتر مکعب استفاده میشود. نتایج حاصل از شناورسازی این ذرات نشان داد که، در محدوده ابعادی درشت (212+300- میکرون) با افزایش چگالی، بازیابی شناورسازی به میزان قابل توجهی کاهش مییابد. در محدوده ابعادی میانی (125+180- میکرون) این کاهش بازیابی کمتر بود. در محدوده ابعادی ریزتر (53+106- میکرون) با افزایش چگالی، بازیابی شناورسازی افزایش یافت. با بررسی اندرکنش ابعاد و چگالی نشان داده شد که با افزایش ابعاد و چگالی احتمال انفصال ذرات افزایش می یابد. همچنین با افزایش چگالی ذرات، محدوده بهینه ابعادی جهت شناورسازی کاهش مییابد.
Density
Particles size
Flotation
2016
05
21
35
38
https://ceej.aut.ac.ir/article_642_d2bb1e840279eff469ecc913e3d331dd.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1395
48
1
مقاومت نهایی تیرهای بتنی تقویت شده با FRP در شرایط دمای بالا و یخ زدگی
محمود
نادری
سیامک
اسمعلی زاده
در دو دهه اخیر استفاده از پلیمر های مسلح شده با الیاف کربن (CFRP) برای مقاوم سازی سازه های موجود می باشد بطور چشمگیری افزایش یافته است. به همین منظور در این مقاله نتایج مطالعات یر روی تاثیر دما بر نمونه های تیر بتنی تقویت شده با CFRP را ارائه گردیده است. بدین منظور نمونه های تیر بتنی به ابعاد 350x100x100mm با سه رده مقاومتی بتن مقاوم شده با CFRP انعطاف پذیر و سخت در دماهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. این نمونه ها پس از طی سیکل های دمایی مشخص تحت آزمایش خمشی چهار نقطه ای قرار گرفت. به نظر می رسد، جدا شدگی CFRP به دلیل وجود ترک های خمشی و تنش های برشی در دماهای بالا و پایین ، باعث گسیختگی تیر ها شده باشد. انتظار می رود که به دلیل اختلاف ضرایب انبساط حرارتی موجود بین CFRP وبتن، تغییرات دما بر روی مقاومت چسبندگی، تاثیر منفی گذاشته باشد. این عامل می تواند بر ظرفیت تحملی (نیروی گسیختگی) تاثیر بگذارد. بر اساس نتایج به دست آمده می توان گفت که با رسیدن چسب به دمای گذار شیشه ای (Tg) کاهش مقاومت نهایی تیر ها قابل توجه می باشند. همچنین نتایج به دست آمده نشان می دهند که تغییر دما بر نوع رفتار گسیختگی تیر های تقویت شده نیز تاثیر می گذارد.
CFRP
Strengthening
Temperature
concrete beam
Debonding
Ultimate strength
2016
05
21
39
52
https://ceej.aut.ac.ir/article_643_5720e9ed204c58e26b5a6ddf83ba95fd.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1395
48
1
نمودارهای اندرکنش ستون بتنی مسلح توخالی محصور با FRP
مجید
برقیان
مسعود
فرزام
پری
رمضانی
ستون های توخالی بتن مسلح برای کاهش هزینه و کاهش نسبت وزن به سختی اعضا استفاده می شوند. این ستون ها اغلب بارهای محوری همراه با لنگر خمشی را تحمل می کنند. مقاوم سازی ستون توخالی بتن مسلح با پوشش FRP حالت محصور شدگی برای بتن فراهم می کند. در این مطالعه ستون ها بدون پوشش و با پوشش پیرامونی FRP بررسی و تحلیل شده، نمودار اندرکنش هر گروه با نتایج تجربی موجود مقایسه شده است. بر اساس نتایج بدست آمده، افزایش لایه های FRP تا اندازه ای در افزایش مقاومت ستون موثر است، اما افزایش لایه ها به بیش از 5 لایه اقتصادی نیست. استفاده ازسه لایه، مقاومت محوری ستون ها را بین%30 تا %40 افزایش می دهد، اما در خمش خالص این مقدار به %50 هم می رسد. افزایش مقاومت با هفت و نه لایه حدود %5 بیشتر از مقاوم سازی با پنج لایه است. همچنین افزایش ابعاد سوراخ باعث کاهش مقاومت نهایی ستون ها می شود. مقایسه ستون های با سوراخ مربعی و دایره ای نشان می دهد ستون های با سوراخ دایره ای عملکرد بهتری دارند.
Hollow Core Reinforced Concrete
Fiber Reinforced Polymer
FRP
2016
05
21
53
63
https://ceej.aut.ac.ir/article_492_28ac1c4e1ecc17ffded5441bf7d5faec.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1395
48
1
تحلیل دینامیکی سدهای بتنی وزنی تحت حرکات غیریکنواخت انتقالی و دورانی زلزله با احتساب اندرکنش سد و مخزن
لیلا
کلانی سروکلایی
بهرام
نوائی نیا
هدف این تحقیق ارائه فرمولبندی مناسب به منظور بررسی حرکات غیریکنواخت انتقالی و اثر همزمان آن با مولفه دورانی حرکت زمین بر پاسخ دینامیکی سدهای بتنی وزنی با احتساب اندرکنش سد و مخزن به روش اجزا محدود میباشد. بدین منظور حرکات غیریکنواخت زمین با در نظر گرفتن تاخیر زمانی حرکت امواج در کف سد و مخزن تولید میشوند. مولفه دورانی حرکت زمین نیز با استفاده از مولفههای انتقالی و نیز روابط کلاسیک تئوری الاستیسیته و تئوری انتشار امواج به صورت تابعی از فرکانس تعیین و سپس با اعمال همزمان مولفههای انتقالی غیریکنواخت و دورانی به روشهای مناسب، پاسخ دینامیکی مدل اجزا محدود سیستم سد- مخزن با استفاده از روش نیومارک و با درنظرگیری تغییرمکان به عنوان متغیر در گرههای شبکه اجزا محدود کل سیستم که به روش لاگرانژی-لاگرانژی معروف میباشد به دست میآید. نتایج به دست آمده نشان میدهد که مولفه گهوارهای همراه با حتی مقادیر بسیار کم تاخیر زمانی مولفههای انتقالی میتواند بر پاسخ دینامیکی خطی سدهای بتنی وزنی تحت شرایط خاص، بسته به تراز آب مخزن و نیز محتوای فرکانسی حرکت زمین، تاثیرگذار باشد.
Nonuniform Translation of Ground Motion
Rocking Component
Dam - Reservoir Interaction
Lagrangian method
2016
05
21
65
77
https://ceej.aut.ac.ir/article_373_51560daae8a83eb6fb195a0f5c211665.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1395
48
1
تدوین قوانین انگیزشی مطالعات مهندسی ارزش در شرکتها و سازمانهای دولتی (مطالعه موردی: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور)
حمید
بهبهانی
سعید
جغتایی
فرشیدرضا
حقیقی
علیرغم اینکه مهندسی ارزش به عنوان تکنیکی که دارای بیش از 50 سال سابقه در جهان بوده و در عمل امتحان خود را پس داده است و بارها در قوانین و اسناد بالادستی کشور به عنوان روشی مؤثر برای بهبود طرحها و پروژههای عمرانی مطرح شده است، در کشور ما هنوز به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکرده است. این مسئله علل زیادی از جمله عدم خوشبینی مدیران به نتیجه کار، دید غلط نسبت به این تکنیک و عدم وجود فرهنگ و انگیزه کافی در بین ارکان پروژه دارد. این تحقیق سعی بر آن دارد تا ضمن بررسی لزوم ایجاد انگیزه در میان عوامل مهندسی ارزش، به تدوین قوانین انگیزشی مهندسی ارزش در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان یکی از شرکتهای بزرگ کشور با پروژههای عمرانی بزرگ و پرشمار بپردازد و بتواند این شرکت و سایر شرکتهای دولتی را از مزایای این تکنیک بهبود، بیش از پیش بهرهمند سازد. تحقیق حاضر با استفاده از نظرات خبرگان مهندسی ارزش که با شرایط شرکت ساخت نیز آشنایی کافی داشتهاند از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه انجام شده است.
value engineering
culture customizing and motivation creating
compensation
grants
Construction and Development of Transportation Infrastructure Company (CDTICO)
2016
05
21
79
85
https://ceej.aut.ac.ir/article_595_86ff97b389b32078fa0a52ea103b5dca.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1395
48
1
مطالعه تحلیلی مزایا و معایب انواع سیستم های رایج در سازه های بلند با مقایسه با سیستم لوله پیرامونی تحت بارگذاری باد براساس ASCE7-05
نوید
سیا ه پلو
علی
خیرالدین
محسن
گرامی
سازههای بلند از نظر سیستم باربر به دو نوع داخلی و خارجی طبقهبندی میشوند. مهمترین شکلهای سازهای خارجی عبارتند از سیستم لوله پیرامونی، لوله در لوله با هسته داخلی، لوله در لوله با کلاهک خرپایی، لوله مهاربندی شده و لوله دسته بندی شده. به منظور بررسی محاسن و معایب هر یک از این موارد، ضمن مدلسازی کلیه سیستمهای مذکور به صورت سه بعدی، ارزیابی عملکرد لرزهای و پارامترهای موثر بر پاسخ آنها به عنوان هدف اصلی این تحقیق تعریف شده است که از آن جمله میتوان به درصد جذب برش، تغییر مکان مطلق طبقات، اندیس رانش، ضریب تاخیر برشی و نرخ تغییرات آن، زمان تناوب اصلی و معیار رفاه و ایمنی ساکنین در بیشینیه تغییر مکان و شتاب طبقه بام اشاره نمود. نتایج تحقیق نشان داد که بکارگیری انواع شکلهای سازهای در مقایسه با سیستم لوله پیرامونی باعث بهبود در پاسخ جانبی سازه شد. اما استفاده از شکل لوله مهاربندی شده در مقایسه با سایر سیستمها تاثیر قابل ملاحظهای بر کاهش پاسخ داشت. از طرفی نرخ تغییرات ضریب تاخیر برش در ستونهای بال کششی به مراتب یکنواخت تر شده و با افزایش طبقات در تمامی ستونهای یک طبقه به عدد 1 نزدیک شد. همچنین بیشینه تغییر مکان و شتاب بام برای تامین معیار رفاه ساکنین براساس ضوابط ASCE7-05 تنها توسط این سیستم تامین شد.
Shear Lag
Drift Index
Tall Building
Tube system
Shear Absorption Percentage
2016
05
21
87
100
https://ceej.aut.ac.ir/article_644_367cc8dd129cf16ca517276ce32e8d77.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1395
48
1
تحلیل ریسک استفاده از پساب تصفیه شده در کشاورزی با استفاده از شبکه بیزی
مسعود
طاهریون
وجیهه
علوی
آزاده
احمدی
پساب تصفیه شده به دلیل مزایایی نظیر کاهش محدودیت منابع آبی و کاهش آلودگی محیط زیست مورد توجه و استفاده در بخش کشاورزی قرار گرفته است. اما آلایندههای احتمالی موجود در پساب باعث ایجاد محدودیت هایی در استفاده از آن میگردد. ارزیابی ریسک یکی از ابزارهای مهم برای شناخت خطرات احتمالی یک پروژه و پیامدهای بالقوه ناشی از آن میباشد. در این تحقیق ارزیابی ریسک استفاده مجدد از پساب با استفاده از تکنیک شبکه بیزی انجام میگردد. در این روش با ایجاد شبکه علت و معلولی و با تعریف شاخص مخاطرات ناشی از آلایندههای موجود در فاضلاب تصفیه شده و شاخص اثرات بر انسان و گیاه به عنوان پذیرندههای اصلی به شناسایی و تحلیل ریسک پرداخته میشود. تحقیق حاضر برای ارزیابی ریسک استفاده از پساب تصفیه خانه شهرک صنعتی البرز درحومه قزوین در آبیاری زمینهای کشاورزی مجاور به کار گرفته شده است. نتایج تحلیل نشان دهنده وجود 46 درصد ریسک برای انسان و 38 درصد برای گیاه بوده که به ترتیب کادمیوم ، دترجنت و نیترات بیشترین سهم را در ایجاد ریسک دارند. راهکارهای در نظر گرفته شده برای کاهش ریسک مواردی نظیر ایجاد واحدهای پیشتصفیه ، نظارت دقیق ، بهبود وضعیت بهرهبرداری و پایش مداوم میباشد.
Treated Wastewater
Hazards Index
Impact Index
risk assessment
Bayesian Network
2016
05
21
101
109
https://ceej.aut.ac.ir/article_372_3a717ae3d0274f73516dfe3ed842b030.pdf