2024-03-28T16:54:00Z
https://ceej.aut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=415
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
بررسی اجزای محدود تقویت اتصالات T-شکل بتن آرمه به کمک بولتهای خارجی
احسان
توسلی
امید
رضائی فر
علی
خیرالدین
عملکرد سازه های بتن آرمه در برابر بار زلزله یکی از مهمترین عوامل در طراحی این گونه سازه ها می باشد. یکی از مسایل تعیین کننده ی عملکرد سازه های بتنی در مقابل بار زلزله، رفتار اتصال و شکل پذیری مناسب آن است. در حقیقت شرط رسیدن به شکل پذیری کافی در تیرها و ستون ها آن است که اتصال از مقاومت و شکل پذیری کافی در تحمل بارهای نهایی تیر و ستون برخوردار باشد. در بسیاری از سازه های بتن آرمه که در معرض زلزله های شدید قرار گرفته اند، شکست برشی اتصال مشاهده شده است. این امر ممکن است به دلیل این باشد که سازه های بتن مسلح در منطقه ی اتصال تیر-ستون خود از لحاظ تقویت های عرضی دچار ضعف باشند. در مقاله حاضر روش استفاده از بولت های پرمقاومت خارجی تحت اثر بارهای محوری و چرخ های رفت و برگشتی در نرم افزار اجزای محدود ABAQUS مورد بررسی قرار گرفته است. متغیرهای مورد بررسی آرایش و میزان پس تنیدگی بولت ها می باشد. نتایج به دست آمده از به کارگیری بولت های خارجی جهت تقویت اتصالات تیر-ستون بتن آرمه نشان دهنده افزایش محصور شدگی و در نتیجه بهبود عملکرد در محل چشمه اتصال است. استفاده از روش پیشنهادی علاوه بر اینکه از گسیختگی برشی در محل چشمه اتصال جلوگیری می کند، افزایش ظرفیت برشی در حدود 44 درصد را در نمونه های دارای پستنیدگی ایجاد می کند و همچنین موجب افزایش جذب انرژی در حدود 50 درصد در نمونه های تقویتی می شود.
اتصال تیر-ستون
ظرفیت برشی اتصال
بولت پرمقاومت
پستنیدگی
روش اجزا محدود
بهسازی
2022
06
22
1219
1248
https://ceej.aut.ac.ir/article_4375_d1d6712350971f20b805a5edfb13fafa.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
مدلسازی عددی نفوذپذیری بتن مسلح به گرافناکساید با استفاده از رویکرد تحلیل چندمقیاسی
مهنا
صفرخانی
محمود
نادری
نفوذپذیری را می توان از عوامل مهم و تأثیرگذار بر دوام بتن دانست. در این مطالعه، از نانوذرات گرافناکساید (GONPs)(Banthia, 2005 #2) به منظور کاهش حجم نفوذ آب در بتن استفاده شده است. GONPs محصول لایه برداری شیمیایی گرافیت بوده و شامل طیف وسیعی از گروه های عاملی اکسیژن فعال می باشند. در این پژوهش به منظور مطالعه ی خواص انتقال بتن غیراشباع تقویت شده با GONPs از رویکرد تحلیل چندمقیاسی استفاده شده است. در مقیاس نانو، پارامترهای انتقال در کلسیم سیلیکات هیدراته ی تقویت شده با GONPs از طریق شبیه سازی دینامیک مولکولی (MD) تعیین می شوند. در مقیاس میکرو مدل سازی سیمان هیدراته انجام گرفته و مشخصه های نفوذپذیری آن مشخص می شود. در آخر و در مقیاس مزو، یک مدل سه فازی از بتن شامل سنگدانه، خمیر سخت شده ی سیمان و ناحیه ی انتقال بین دو سطح (ITZ) مدل سازی شده تا شبیه سازی جریان اشباع نشده تحت اثرات توأم مکش موئینه، فشار هیدرواستاتیک خارجی و گرانش انجام گیرد. به منظور صحت سنجی و تأیید قابلیت اطمینان مدل چندمقیاسی، نتایج عددی با داده های آزمایشگاهی انجام گرفته در این مطالعه جهت پیش بینی خواص انتقال آب در بتن اشباع نشده مقایسه شدند. مقایسه ی نتایج آزمایشگاهی و عددی نشان داد که روش پیشنهادی می تواند پیش بینی قابل قبولی از پارامترهای نفوذپذیری در بتن را ارائه دهد. نتایج مدل سازی عددی نیز نشان داد که اختلاط درصد بسیار کمی از GONPs ها می تواند به طور مؤثری از ورود مولکول های آب به بتن جلوگیری کند. درواقع با افزودن GONPs خواص انتقال بتن ارتقاء یافته که متعاقباً دوام آن نیز بهبود می یابد.
گرافناکساید
دوام
تحلیل چندمقیاسی
بتن
نفوذپذیری
2022
06
22
1249
1272
https://ceej.aut.ac.ir/article_4442_fc1bc896db3e3671bf93dcfde0b9a0ec.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
بررسی عملکرد اتصالات صلب تیر با مقطع کاهش یافته با سخت کنندههای افقی و قائم در قاب خمشی فولادی
وحید
صابری
حمید
صابری
مسعود
سلیمی کیا
عباسعلی
صادقی
در این تحقیق، رفتار اتصالات تیر با مقطع کاهش یافته (RBS) تقویت شده با استفاده از سخت کننده های افقی و قائم تحت بارگذاری چرخه ای مورد بررسی قرار گرفته و تأثیر سخت کننده ها بر بهبود رفتار چرخه ای اتصالات مطالعه گردیده است. از نرم افزار اجزا محدودی ABAQUS جهت صحتسنجی و شبیه سازی رفتار اتصال RBS استفاده شده است. مطالعه ی پارامتری با تغییر جنس و نحوه ی آرایش سخت کننده ها در محل اتصال انجام شد. نتایج تحلیل های اجزا محدودی انجام شده نشان داد که در حالت استفاده از ترکیب دو سخت کننده ی افقی و دو سخت کننده ی قائم، مقاومت اولیه و نهایی اتصال در مقایسه با اتصال بدون سخت کننده به ترتیب 6/2 و 26/1 درصد افزایش یافته است. در حالت استفاده از سخت کننده های افقی و قائم با پیکربندی مستطیلی، با طول برابر با 75 درصد طول ناحیه ی کاهش مقطع و ارتفاع برابر با 75 درصد ارتفاع تیر، مقاومت اولیه و نهایی اتصال در مقایسه با حالت بدون تقویت به ترتیب حدود 6 و 20 درصد افزایش یافته است. با مقایسه استفاده از فولادهای ST37 و ST52 در سخت کننده ها، مشاهده گردید که هر دو حالت دارای تأثیر یکسانی در افزایش مقاومت اتصال بوده اند و می توان از تأثیر جنس فولاد سخت کننده ها در افزایش مقاومت اتصال صرف نظر کرد.
اتصال تیر با مقطع کاهش یافته (RBS)
بارگذاری چرخهای
سخت کننده افقی
سخت کننده قائم
نرمافزار ABAQUS
2022
06
22
1273
1310
https://ceej.aut.ac.ir/article_4474_9ebf8d44e4ca8c501a970992bb867df7.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
مدلسازی عددی رفتار چرخهای دیوارهای بنّایی کلافدار با استفاده از روش دستک معادل
سعید
یوسفوند
امین
محب خواه
دیوارهای بنّایی محصور در داخل کلافهای پیرامونی همواره به عنوان یک سیستم باربر جانبی مناسب در مناطق لرزهخیز مورد استفاده قرار میگیرند. اعضای کلافبندی در این قبیل دیوارها غالباً به منظور تأمین انسجام و افزایش شکلپذیری مجموعهی دیوارها در ساختمانهای بنایی به کار برده میشوند. با توجه به پیچیدگیهای ذاتی رفتار سازهای مصالح بنایی و اندرکنش بین کلاف و دیوار، مدلسازی و تحلیل دیوارهای بنایی کلافدار یکی از مسائل پرچالش در تحلیل ساختمانها تحت بارهای جانبی است. در بین روشهای تحلیل ساختمانهای بنایی، روشهای مدلسازی ماکرو با توجه به دقت و کارآیی مناسبی که دارند، همواره مورد توجه محققین بودهاند. هدف از انجام این پژوهش، اصلاح و صحتسنجی یک روش مدل ماکروی مناسب مبتنی بر روش دستک معادل (مدل میان قاب کریسافولی) جهت تحلیل چرخهای غیرخطی دیوارهای بنّایی کلافدار است. برای این منظور، ابتدا با قیاس رفتار دیوارهای کلافدار با قابهای میانپر و شناسایی نقاط تشابه و تمایز آنها و با استفاده از روابط مطرح شده توسط محققین در ادبیات فنی، مشخصات و پارامترهای این مدل برای دیوارهای بنّایی کلافدار (با و بدون بازشو) و همچنین دیوارهای دارای کلافهای میانی اصلاح و پیشنهاد میگردد. سپس بر اساس پاسخ آزمایشگاهی چندین نمونه دیوار بنّایی و یک مورد ساختمان بنّایی کلافدار، دقت روش مدلسازی دستک معادل در برآورد سختی و ظرفیت نمونهها مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان میدهد که پیشبینی پاسخ کلی دیوارهای بنّایی کلافدار با دقت مناسبی به وسیلهی روش مدلسازی اصلاح شده در این پژوهش، امکانپذیر است.
دیوار بنّایی کلافدار
مدلسازی عددی
مدل ماکرو
دستک معادل
تحلیل استاتیکی غیرخطی
2022
06
22
1311
1340
https://ceej.aut.ac.ir/article_4484_db31375d12c715bb47b1ea0dad751468.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
تاثیر نحوه خطیسازی معیار هوک و براون در تعیین ظرفیت باربری تودهسنگها به روش تحلیل حدی مرز بالا
سعید
شاملو
سید میثم
ایمانی
یکی از مسائل مهم در موضوع ظرفیت باربری توده سنگ ها، نحوه به کارگیری معیار خرابی است. در روش های مبتنی بر مرز بالای تحلیل حدی، معیار خرابی غیرخطی هوک و براون که یکی از کاربردیترین معیار موجود برای مسائل عملی است، به صورت یک یا چند خط معادل در نظر گرفته می شود. در این تحقیق با استفاده از تحلیل حدی مرز بالا، به بررسی تاثیر نحوه خطی سازی معیار غیرخطی هوک و براون بر ظرفیت باربری پی های سنگی با در نظر گرفتن اثر عمق مدفون پرداخته شده است. با توجه به متفاوت بودن سطح تنش در نقاط مختلف بستر سنگی، تکنیک معادلسازی چندخطی برای این معیار غیرخطی استفاده شده است تا بیشترین مشابهت با معیار غیرخطی هوک و براون ایجاد شود. عمق مدفون پی نیز برخلاف سایر تحقیقات گذشته، با سربار معادل جایگزین نشده و به صورت واقعی خود در نظر گرفته شده است که در نتیجه، امکان توسعه خطوط گسیختگی زیر پی در آن وجود دارد. مطابق نتایج به دست آمده، استفاده از تکنیک معادل سازی چندخطی به جای معادل سازی یک خطی، باعث بهبود قابل توجهی در مقادیر ظرفیت باربری خواهد شد. همچنین قرارگیری پی در عمق مدفون، باعث افزایش ظرفیت باربری نهایی می شود که این مسئله به دلیل توسعه خطوط گسیختگی در توده سنگ واقع در ترازهای بالاتر از کف پی است و در روش هایی که عمق مدفون با سربار معادل جایگزین می شود، این افزایش ظرفیت باربری ناشی از عمق مدفون به درستی به دست نمی آید.
خطیسازی
ظرفیت باربری
تحلیل حدی
هوک و براون
عمق مدفون
2022
06
22
1341
1360
https://ceej.aut.ac.ir/article_4439_80802b4177a50e20f6a4fa11415955c3.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
ارزیابی اثرات احداث مجتمع فرامنطقهای تهران مال بر شاخصهای سیستم حمل و نقل شهری تهران
سجاد
حسینی
عباس
بابازاده
پیشبینی درست اثرات کاربریهای شهری بر شاخصهای سیستم حمل و نقل نقشی اصلی در سیاستگذاری و مدیریت ترافیکی شهری دارد. در این مقاله، با استفاده از روش مدلسازی 4-مرحلهای حمل و نقل، اثرات احداث مجتمع فرامنطقهای تهران مال بر شاخصهای کلی سیستم حمل و نقل شهری تهران و نیز محل احداث آن یعنی منطقه 22 بررسی میشوند. برای پیشبینی جذب سفر این مجتمع، مدلهای جذب سفر کاربریهای فرامنطقهای، با استفاده از اطلاعات شمارش حجم و پرسشگری، پرداخت میشوند. سپس دو سناریو برای افق سال 1400 شهر تهران در نظر گرفته میشود. در سناریوی اول، وضعیت سیستم حمل و نقل شهری تهران قبل از احداث این مجتمع، و در سناریوی دوم، وضعیت سیستم پس از احداث آن شبیهسازی میشود. این شبیهسازیها در محیط نرمافزار emme انجام شده، و برای هر دو سناریو شاخصهای سیستم حمل و نقل تهران، شامل شاخصهای شبکه معابر، تقاضای خودروی شخصی و حمل و نقل همگانی، میزان نشر گازهای آلاینده هوا و مصرف سوخت محاسبه میشوند. مقایسه نتایج این دو سناریو نشان میدهد که در صورت احداث تهران مال، تقاضای سفر با حمل و نقل همگانی حدود0/44 درصد در کل شهر تهران، و 11/09 درصد در منطقه 22 افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین، سرعت متوسط در کل شبکه 1/02 درصد افزایش یافته و مصرف بنزین و تولید آلاینده CO به ترتیب 1/00 درصد و 0/64 درصد کاهش مییابند. این نتایج نشان میدهند که احداث یک مجتمع جاذب فرامنطقهای در منطقهای با ظرفیت ترافیکی غیراشباع توانسته است با جذب بخشی از تقاضای سفر از سایر نواحی، باعث بهبود شاخصهای سیستم حمل و نقل شهری شود.
کاربریهای فرامنطقهای
مدل جذب سفر
نشر آلایندههای گازی
توسعه پایدار
2022
06
22
1361
1374
https://ceej.aut.ac.ir/article_4567_62c13e8c2f94faf470a644da7e628f9a.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
بررسی شکنندگی لرزهای قابهای بتنی مسلح با دیوارهای پر کننده تحت اثر زلزله اصلی و پسلرزه
سامان
یغمائی سابق
سئودا
نسجیان
هدف این مقاله ارزیابی شکنندگی لرزهای و ظرفیت باقیماندهی قابهای بتنی مسلحبا دیوارهای پر کننده بنایی تحت توالی زلزله اصلی و پسلرزه در حوزه دور و نزدیک است. در تحلیل دینامیکی افزایشی استاندارد (IDA)، فقط اثر زلزله اصلی در تحلیلها در نظر گرفته میشود، در حالی که در این مقاله از روش تحلیل دینامیکی افزایشی دوبل (D-IDA)، برای در نظر گرفتن اثرات پسلرزه استفاده شده است. اساس روش تحلیل دینامیکی افزایشی دوبل ترکیب زلزلهی اصلی در شدتهای مختلف با مجموعهای از پسلرزهها است که در دامنهی ماکزیمم شتاب زمین مقیاس شدهاند. در این مطالعه 20 رکورد نزدیک و20 رکورد دور انتخاب شده است. در هر تحلیل از یک رکورد برای زلزله اصلی و پسلرزه استفاده شده است. منحنیهای شکنندگی قاب سالم و آسیب دیده با استفاده از مدلسازی فایبر در نرمافزار اپنسیس، برای زلزلههای حوزه نزدیک و دور تهیه شده است. همچنین با استفاده از نتایج به دست آمده از تحلیل دینامیکی افزایشی منحنی ظرفیت قابها تعریف و پاسخ قاب با دیوار پر کننده و تنها در شدتهای مختلف زلزله اصلی مقایسه شده است. با توجه به نتایج به دست آمده برای قاب با دیوار پر کننده مشاهده میشود، شکنندگی لرزهای قاب بتن مسلح تحت اثر زلزله اصلی و پسلرزه به شدت کاهش مییابد. با مشاهده منحنیهای شکنندگی میتوان گفت زمانی که در قاب تنها فروپاشی 100 درصد اتفاق میافتد، احتمال فروپاشی قاب با دیوار پر کننده در همان شدت PGA (ماکزیمم شتاب زمین) برای زلزله دور و نزدیک، کاهش چمشگیری پیدا میکند که بیانگر نقش موثر دیوارهای پر کننده در افزایش مقاومت جانبی است.
تحلیل دینامیکی افزایشی
منحنی شکنندگی
زلزلههای حوزه دور و نزدیک
قاب با دیوار پر کننده بنایی
2022
06
22
1375
1398
https://ceej.aut.ac.ir/article_4450_f0d9a81ad05b48562a7c39d195646bea.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
بررسی اثر صلبیت اتصال بر احتمال خرابی قابهای مهاربندی زیپر تحت اثر زلزلههای دور و نزدیک گسل با رویکرد سطوح مختلف عملکردی
امین
حسن نژاد
مهدی
مهدوی عادلی
نوید
سیاه پلو
سیدعبدالنبی
رضوی
عباس
نظری
عدم اجرای صحیح جزییات اتصال و در نتیجه تغییر در صلبیت اتصال مورد انتظار میتواند سبب شود که توزیع واقعی نیروهای اعضا و در نتیجه رفتار سازه، تفاوتهای قابلملاحظهای با مفروضات طراحی داشته باشد. از این رو تعیین درجهی صلبیت واقعی اتصال یکی از دغدغههای بزرگ مهندسین طراح به شمار میرود. از طرفی قابهای مهاربندی شده زیپـر یکـی از انـواع سیستمهای مهاربنـدی جدیـد در سازههای فـولادی میباشند که انتظار میرود در صورت طراحی درست پیکربندی زیپر، مشکلات و نقاط ضعف سیستم مهاربندی شورون را برطرف نموده و جایگزین مناسبی برای این نوع سیستم مهاربندی باشد. به کار بردن المان قائم در قاب با بادبند شورون و تبدیل آن به قاب زیپر، باعث بالا رفتن مقاومت، شکلپذیری و افزایش جذب انرژی میشود. در این تحقیق رفتار لرزهای قابهای مهاربندی شده زیپر برای درصد گیرداری مختلف اتصال تیر به ستون تحت اثر 7 زلزلهی دور و 7 زلزلهی نزدیک به گسل مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور 2 تیپ قاب فولادی 4 و 8 طبقه با درصد گیرداریهای 100، 75، 25 و صفر درصد در تحت آنالیز دینامیکی افزاینده قرار گرفتهاند. نتیجتا منحنیهای شکنندگی در 4 سطح عملکردی مختلف ترسیم و با یکدیگر مقایسه میشوند. نتایج حاصل از تحلیل IDA و منحنیهای شکنندگی به دست آمده، نشان میدهد تغییر در درصد گیرداری تحت اثر زلزلههای نزدیک گسل نسبت به زلزلههای دور از گسل محسوستر است، به طوری که با کاهش درصد گیرداری و مفصلی کردن اتصالات، درصد فروریزش سازه کاهش پیدا میکند. همچنین این احتمال به ارتفاع قاب نیز وابسته است.
صلبیت اتصال
تحلیل دینامیکی افزاینده
مهاربندی زیپر
منحنی شکنندگی
سطوح عملکرد
2022
06
22
1399
1418
https://ceej.aut.ac.ir/article_4418_7fd491037ce55a81d48bde648850a3f9.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
اولویتبندی عوامل زیرساختی مؤثر بر ایمنی راههای دوخطه با رویکردهای پیشگیرانه و واکنشگرا (مطالعه موردی: محور اهر-تبریز)
شهاب
حسن پور
فرهاد
حدادی
شناسایی عوامل زیرساختی مؤثر در تصادفات راههای دوخطه برون شهری مبتنی بر دو رویکرد پیشگیرانه و واکنش گرا از روش های ارتقاء ایمنی جادهای است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر ایمنی راه برونشهری دوخطه محور اهر- تبریز توسط سه مدل شبکه عصبی، تاپسیس و رگرسیون لجستیک است. از روش تحلیل سلسله مراتبی نیز برای تعیین اوزان معیارها و زیرمعیارهای مرتبط در روش تاپسیس استفاده می شود. سپس، این مطالعه به مقایسه نتایج اولویت بندی سه روش پیشنهادی بر اساس دو رویکرد مورد نظر می پردازد. نتایج حاصل از مدل شبکه عصبی نشان داد که این مدل با درستی پیش بینی 86 درصد متغیرهای زیرساختی به ترتیب وجود قوس های افقی و قائم، درصد خودروهای سنگین، وضعیت روسازی، وضعیت زهکشی راه، حجم ترافیک عبوری و وضعیت دوربین کنترل سرعت را اولویت بندی می کند. در حالی که بر اساس روش تاپسیس، اولویت متغیرهای زیرساختی مؤثر بر ایمنی مسیر به ترتیب شامل وضعیت زهکشی، وضعیت روسازی، وضعیت دوربین کنترل سرعت، وجود قوس های افقی و قائم، وضعیت علائم مورد استفاده در راه، درصد خودروهای سنگین، وضعیت روشنایی راه، حجم ترافیک عبوری و وضعیت آرامسازی ترافیک می باشد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که این مدل با درستی 74/82 درصد توانایی اولویت بندی عوامل زیرساختی شامل متغیرهای وضعیت روسازی، وضعیت دوربین کنترل سرعت، وضعیت روشنایی راه، حجم ترافیک عبوری، و وضعیت علائم مورد استفاده در راه دارد که این متغیرها به ترتیب اثرگذاری بیشتری بر اساس شانس بیشتر در مدل نسبت به دیگر متغیرهای زیرساختی در احتمال وقوع شدت تصادفات دارند. مقایسه عملکردی رویکردهای واکنشگرا و پیش گیرانه با استفاده از آزمون های اسپیرمن و تی-تست نیز نشان داد که بین دو مدل شبکه عصبی و رگرسیون لجستیک همبستگی در عملکرد وجود دارد و دو مدل در رویکرد واگنش گرا تفاوت معناداری وجود ندارد. در حالی که بین این مدل ها و مدل تاپسیس تفاوت معناداری در عملکرد رویکرد وجود دارد. در نتیجه دو مدل عصبی و رگرسیون لجستیک در رویکرد واکنش گرا و مدل تاپسیس در رویکرد پیش گیرانه طبقه بندی می شوند و مدل شبکه عصبی به دلیل مقدار درستی پیش بینی قابل توجه در پیش بینی شدت تصادفات از قابلیت بهتری نسبت به سایر مدل ها در شناسایی و اولویت بندی عوامل زیرساختی کاربرد دارد.
راههای دوخطه
ایمنی جادهای
رویکرد پیشگیرانه
رویکرد واکنشگرا
روشهای اولویتبندی
2022
06
22
1419
1440
https://ceej.aut.ac.ir/article_4426_05b8b623a0e31fab94139fe55c21736a.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
ارزیابی عملکرد یک ستون بتن مسلح در برابر بار انفجار با استفاده از روش تحلیل انفجاری نموی
علی
سیفی نیا
محمدرضا
محمدی زاده
برای جامعه ی مدرن به منظور محافظت و امنیت شهروندان خود، طراحی ایمن سازه ها در برابر بارهای انفجار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجا که اعتبارسنجی و بهینهسازی سازه های محافظ در برابر بارهای انفجار با استفاده از تست های تجربی در مقیاس واقعی، یک چالش به حساب می آید. لذا بایستی از ابزارهای عددی پیشرفته مانند روش المان محدود، حجم محدود و تفاضل محدود در این خصوص استفاده نمود. در این مطالعه، هدف ارزیابی عملکرد یک ستون بتن مسلح با استفاده از روش آماری تحلیل انفجاری نموی که الهام گرفته از روش تحلیل دینامیکی نموی است، می باشد. به منظور رسیدن به این هدف یک ستون بتنی در نرمافزار AUTODYN در فواصل مختلف به صورت افزایشی در معرض بار انفجار نیمکره در سطح زمین به صورت شبیه سازی روش همبستگی اویلری-لاگرانژی قرار می گیرد. سپس با انتخاب شاخص مناسب خرابی و حدود عملکرد چرخش تکیه گاهی اعضای فشاری بر اساس مبحث 21 از مجموعه مقررات ملی ایران و ASCE/SEI 59-11 نمودارهای IEA ترسیم و خلاصه سازی می شوند. در پایان، منحنی شکنندگی و نمودارهای فشار-ضربه برای سازه ستون به منظور تعیین سطح عملکرد از تحلیلIEA به دست میآید. نتایج نشان می دهد احتمال فراگذشت از حالت حدی درج (میزان خرابی کم) برای مقیاس شدت برابر با یک (1=IM=1⁄Z) به طور تقریبی برابر 80%، برای حالت حدی (خرابی متوسط) حدود 60% و حالت خرابی زیاد %40 است.
تحلیل انفجاری نموی
تحلیل دینامیکی افزاینده
عملکرد
منحنی شکنندگی
نمودارهای IEA
فشار-ضربه
2022
06
22
1441
1460
https://ceej.aut.ac.ir/article_4518_334a89ab610bb62e24c160f8fe130e41.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
انتخاب مشخصه ابعادی و رفتاری مناسب برای مدلسازی عددی خطوط لوله مدفون تحت جابجایی گسل امتداد لغز با کمک روابط آییننامه
محمدرضا
ردایی
محمدحسین
ارمی
طی دهه های اخیر، به دلیل استفاده روزافزون از خطوط لوله جهت انتقال انواع سیالات، ضرورت تحلیل و ارزیابی این خطوط در محل عبور از گسلها افزایش یافته است. در همین راستا، مطالعات عددی بسیاری در خصوص لولههای مدفون مواجه با گسل صورت پذیرفته است. در غالب پژوهشهای پیشین، مشخصات انتخابی برای ایجاد مدلها بر مبنای تجربیات پژوهشگران انتخاب گردیده است. به همین جهت طبیعتا نتایج عددی به دست آمده از نرمافزارها میتواند محافظه کارانه یا با خطا روبرو گردد. از طرفی آییننامهها و استانداردهای متداول طراحی خطوط لوله به عنوان مراجع اصلی، شرایط و ضوابط خاصی را در این خصوص الزام میدارند. لذا طی پژوهش حاضر، با استناد به روابط آییننامهای موجود در این زمینه، نسبت به بررسی اثر طول لوله انتخابی و مدل رفتاری خاک در دقت نتایج مدل نرم افزاری آباکوس اقدام گردیده است. در این راستا، ابتدا مدل لوله فولادی مدفون در سه قطر انتخابی و دارای دو طول متفاوت و سایر شرایط یکسان و سپس، تحت سایر شرایط یکسان و صرفاً متفاوت از نظر نحوه مدل نمودن رفتار خاک در مواجهه با جابه جایی گسل امتداد لغز مورد مقایسه قرار گرفت. در نهایت نتایج به دست آمده از نرمافزار با روابط آییننامهای مقایسه گردید. بررسی نتایج به دست آمده بیانگر آن است که میبایست از این پس از طول مهار نشده لوله جهت مدلسازی بعد طولی لوله استفاده گردد. همچنین مدل رفتاری دراکر-پراگر اصلاح شده با توجه به تقریب نتایج با روابط آییننامه به عنوان مدل مناسب جهت شبیهسازی رفتار خاک ماسهای انتخاب گردید.
خطوط لوله فولادی مدفون
گسل امتداد لغز
طول موثر مهار نشده
مدل رفتاری دراکرپراگر اصلاح شده
مدلسازی عددی
2022
06
22
1461
1482
https://ceej.aut.ac.ir/article_4521_dbd8f5cb80078f951a8c4a47341c1eb9.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
بررسی اثر زلزله های دور و نزدیک بر رفتار لرزهای گروه ریزشمع در خاک دانه ای سست و متراکم
احسان
محمدی اصفهانی
رضا
نادری
مطالعه عملکرد سیستم ریزشمع به عنوان یک روش موثر، اجرایی و مقرون به صرفه برای مقاومسازی لرزهای ساختگاه و فونداسیون و در نظر گرفتن ویژگیها و اثرات متفاوت زلزلههای حوزه دور و نزدیک بر سازهها، ضرورت مطالعه عملکرد گروه ریزشمع تحت اثر زلزلههای دور و نزدیک را توجیه مینماید. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار Opensees، دو نوع خاک دانهای سست (40% Dr=) و متراکم (80% Dr=) با رفتار الاستوپلاستیک و دو مدل تسلیح شامل گروه ریزشمع قائم و مایل با رفتار الاستیک و مصالح بتنی با توجه به سرعت موج برشی ساختگاه (Vs30) تحت اثر سه مجموعه زلزله دور و نزدیک قرار گرفت. پاسخهای گروه ریزشمع شامل تغییر مکان افقی، شتاب و نیروهای داخلی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت و نتایج مهم برای بهرهگیری از گروه ریزشمع به منظور مقاومسازی لرزهای در مناطق نزدیک به کانون لرزهزا و دور از آن ارائه گردید. نتایج نشان داد اثر رکوردهای نزدیک گسل موجب افزایش قابل ملاحظه تغییر مکان افقی به ویژه در ساختگاه دانهای سست میگردد. افزایش تغییر مکان جانبی در اثر زلزلههای نزدیک نسبت به زلزلههای دور برای گروه ریزشمع قائم و مایل در ساختگاه دانهای سست به ترتیب 125% و 124% و برای گروه ریزشمع قائم و مایل در ساختگاه دانهای متراکم به ترتیب 15% و 13% میباشد. همچنین گروه ریزشمع مایل عملکردی تقریبا مشابه در کنترل شتاب و تغییر مکانهای افقی و عملکرد بهتری در کنترل نیروهای داخلی نسبت به گروه ریزشمع قائم از خود نشان میدهد.
گروه ریزشمع
زلزلههای دور و نزدیک
اجزاء محدود
تحلیل تاریخچه زمانی
OpenSEES
2022
06
22
1483
1502
https://ceej.aut.ac.ir/article_4541_a469a596cf09c8559c06874c5238523e.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
پیشبینی وضعیت ترافیک با الگوریتمهای یادگیری ماشین برای افقهای زمانی کوتاه مدت و میان مدت
آرش
رساءایزدی
سید احسان
ابریشمی
پیشبینی متغیرهای ترافیکی و اطلاعرسانی آن به مسافرین و گردانندگان شبکه حملونقل یکی از راهکارهای مدیریت تقاضای سفر است. با اطلاعرسانی وضعیت آینده ترافیک از طریق سیستمهای حملونقل هوشمند، آمادگی بیشتری جهت اجتناب از وقوع تراکم ترافیک به وجود میآید. در این مطالعه به منظور پیشبینی وضعیت ترافیک ساعتی، شامل سه وضعیت روان، نیمهسنگین و سنگین، در جاده برونشهری کرج به چالوس در شمال ایران، سه مدل یادگیری ماشین، شامل ماشین بردار پشتیبان، جنگل تصادفی و حافظه طولانی کوتاه مدت به دو صورت کوتاه مدت و میان مدت آموزش داده شدهاند. متغیرهای پیشبینی کننده در مدلهای میان مدت اطلاعات تقویمی، آب و هوا و محدودیتهای ترافیکی هستند در صورتی که در مدلهای کوتاه مدت علاوه بر متغیرهای نام برده، وضعیت ترافیک مشاهده شده در سه تا هشت ساعت گذشته نیز استفاده شده است و این مدلها تنها قادر به پیشبینی وضعیت ترافیک یک و دو ساعت آینده هستند. نتایج نشان میدهد مدل حافظه طولانی کوتاه مدت با دقتی معادل با 90/11 درصد دقیقترین مدل پیشبینی کننده وضعیت ترافیک با افق کوتاه مدت است. این مدل برای افق بلند مدت نیز متغیر وضعیت ترافیک را با 82/07 درصد دقت، دقیقتر از دو مدل دیگر پیشبینی کرده است و بیشترین مقادیر شاخص F (F1) برای پیشبینی سه وضعیت ترافیک سبک، نیمهسنگین و سنگین را به همراه داشته که به ترتیب برابر با 0/86، 0/93 و 0/81 به دست آمدهاند. همچنین متغیرهای ساعت و تعطیلی همان روز و نوع تعطیلی و متغیرهای مشاهدات سه تا هشت ساعت پیش وضعیت ترافیک به ترتیب بیشترین تأثیر را بر افزایش دقت مدلهای میان مدت و کوتاه مدت دارند.
پیشبینی وضعیت ترافیک
ماشین بردار پشتیبان
جنگل تصادفی
حافظه طولانی کوتاهمدت
سیستمهای حملونقل هوشمند
2022
06
22
1503
1520
https://ceej.aut.ac.ir/article_4403_e043489707730641b325fa4e093d7d76.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
حذف همزمان نیترات و فسفات از آب توسط فرایند انعقاد الکتریکی با الکترود آلومینیومی پوشش داده شده با نانوذرات ZnO
شیما
ترابی نژاد
محمد
دلنواز
استفاده بیش از حد از کودهای نیتروژندار باعث حضور آلایندههای معدنی نظیر فسفات و نیترات در منابع آبهای زیرزمینی میشود. با توجه به خطرات حضور این ترکیبات در آب، یافتن روشی مناسب جهت حذف همزمان این آنیونها از منابع آبی بسیار حائز اهمیت است. هدف از این مطالعه، استفاده از فرایند انعقاد الکتریکی و بررسی اثر پارامترهای سختی، فاصله الکترود، نوع پوششدهی الکترود با نانوذرات و اثر ولتامتری چرخهای به عنوان متغیر در شرایط غلظت اولیه ۱۰۰ میلیگرم بر لیتر از دو آلاینده، دانسیته جریان 22/5 آمپر بر متر مربع، pH برابر ۶ و زمان ماند ۴۰ دقیقه بر حذف نیترات و فسفات به صورت همزمان است. بهترین بازده حذف فسفات و نیترات در فاصله ۲ سانتیمتری بین الکترودها به ترتیب 93/8 و ۷۸ درصد و در سختی ۶۵ میلیگرم بر لیتر کربنات کلسیم به میزان 99/3 و ۸۶ درصد به دست آمد. جهت بهبود فرایند انعقاد الکتریکی و کاهش سرعت غیرفعال شدن آند آلومینیومی، الکترودها با نانوذرات ZnO به روش سل-ژل پوششدهی شدند. صحت پوششدهی الکترود با نانوذرات ZnO توسط آنالیزهای SEM، EDX و XRD ارزیابی شد. برای بررسی اثر پوششدهی نانوذرات از آزمایش ولتامتری چرخهای استفاده گردید. نتایج حاکی از بهبود 202/44 درصدی شدت جریان الکتریکی در الکترود اصلاح شده بود.
انعقاد الکتریکی
نیترات و فسفات
سل-ژل
ولتامتری چرخهای
ZnO
2022
06
22
1521
1532
https://ceej.aut.ac.ir/article_4483_a8d1f9896394b4e4b007ccc9b80c99b5.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
بررسی عملکرد غشائی در ظرفیت باربری تیرهای بتن مسلح لاغر مقید
مهدی
کوهستانی
محمدرضا
اصفهانی
در سال های اخیر در پژوهش های متعددی به عملکرد غشائی و چگونگی محاسبه آن پرداخته شده است. عوامل و پارامترهای متعددی در تحلیل و محاسبه این پدیده نقش دارند. تعیین میزان اثرگذاری هر پارامتر بر پاسخ ظرفیت باربری با توجه یه افزایش طول، باعث شد در این پژوهش ضرورت بر آن باشد تا با بهره گیری از یک مدل عددی به تحلیل تیرهای بتن مسلح با نسبت های لاغری (طول دهانه به ارتفاع مقطع) متفاوت و بررسی تاثیر پارامترهای مقاومت فشاری بتن، نسبت مسلح کننده، سختی محوری و سختی دورانی تکیهگاهی بر پاسخ ظرفیت باربری تیر پرداخته شود. این مدل عددی مبتنی بر تحلیلهای مقطعی در امتداد تیر و برقراری شرایط تعادل و سازگاری در هر مقطع و در کل تیر است که با استفاده از نرمافزار برنامه نویسی فرترن کدنویسی شده است. نتایج تحلیل ها نشان میدهد با افزایش لاغری میزان تاثیر پارامترها بر عمل غشائی در تیرهای بتن مسلح کاهش مییابد. همچنین مشاهده میشود تاثیر افزایش هر چهار پارامتر بر ظرفیت باربری در تیرهای کوتاه بیشتر است. به صورتی که افزایش 0/75 درصدی مقاومت فشاری بتن در تیر با نسبت لاغری 9 باعث افزایش ظرفیت باربری به میزان kN 111 میشود در حالی که برای لاغری 31 این مقدار kN 26 افزایش مییابد که برای سایر پارامترها نیز به همین نسبت کاهش مشاهده می شود. همچنین برای سختیهای تکیه گاهی نیز مشاهده شد اثرپذیری پاسخ ظرفیت باربری با مقدار سختیها رابطه غیرخطی دارد به صورتی که افزایش 10 درصدی در سختیهای پایین تاثیر بیشتری نسبت به افزایش 10 درصدی در سختی های بالا بر پاسخ تیر دارد.
عمل غشائی
تیر
لاغری
بتن مسلح
مدل عددی
2022
06
22
1533
1552
https://ceej.aut.ac.ir/article_4404_ccde797ccc42911b9d77e9ad9f23f7ce.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
مطالعه تجربی تاثیر افزودن الیاف پلیپروپیلن بر خاک تثبیت شده با سیمان و جایگزینی زئولیت
مسعود
عامل سخی
رضا
یوسفی
امیر عباس
عموئی
عبدالرضا
کریمی
یکی از روشهای رایج و کمهزینه جهت بهبود خصوصیات ژئوتکنیکی خاک ماسهای، تثبیت آن به وسیله مواد افزودنی مانند سیمان است. با توجه به آلودگیهای زیستمحیطی حاصل از تولید و مصرف سیمان، استفاده از آن همچنان در پروژههای عمرانی از ارکان اصلی به حساب میآید. به همین دلیل این پژوهش به دنبال یافتن راهحلی برای کاهش مصرف سیمان است. به منظور بررسی تاثیر الیاف پلیپروپیلن بر مقاومت تکمحوری خاک، مقادیر الیاف پلیپروپیلن، سیمان، زئولیت، نوع خاک ماسهای و همچنین زمان عملآوری مدنظر قرار گرفته و در مجموع تعداد 126 آزمایش مقاومت تکمحوری انجام شده است. به منظور بهسازی این دو نوع خاک از مقادیر 4% وزنی سیمان، مقادیر 0، 0/25، 0/5، 0/75 و 1 درصد الیاف پلیپروپیلن با توزیع تصادفی و مقادیر 0، 10، 30 و 50 درصد جایگزینی زئولیت در زمان عملآوری 7، 14 و 28 روز استفاده شده است. طبق نتایج آزمایش تراکم، با افزودن 0/5 درصد الیاف پلیپروپیلن به ماسه خوب دانهبندی و 1 درصد به ماسه بد دانهبندی، مقدار رطوبت بهینه، افزایش و پس از آن کاهش یافته است. از طرفی با افزایش درصد الیاف پلیپروپیلن، وزن مخصوص خشک هر دو نوع خاک، کاهش یافته است. همچنین طبق نتایج آزمایش مقاومت تکمحوری، درصد بهینه جایگزینی زئولیت و الیاف پلی پروپیلن در طرح بهسازی ماسه خوب دانهبندی به ترتیب 30% و 5/0% و در ماسه بد دانهبندی به ترتیب 10% و 75/0% به دست آمده است. استفاده از مقادیر بهینه زئولیت و الیاف پلیپروپیلن در طرح جایگزینی سیمان، علاوه بر افزایش مقاومت تکمحوری نمونهها، باعث افزایش کرنش گسیختگی آنها نیز شده است.
تثبیت خاک
الیاف پلیپروپیلن
سیمان پرتلند
زئولیت
مقاومت تکمحوری
2022
06
22
1553
1572
https://ceej.aut.ac.ir/article_4440_9e8c683f3448383bf31349437c3ee5f8.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
تحلیل عددی شمع کوتاه تحت بارگذاری کشش کج در خاک ماسهای
محسن
رنجی
رضا
پورحسینی
در موارد متعددی از شمع ها برای مقابله با نیروی کششی در پروژههای مهندسی مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله، رفتار شمع کوتاه، با نسبت لاغری (λ=L/B) کوچکتر از 10، در بارگذاری کششی کج با زوایای مختلف و در محیط خاک ماسهای با استفاده از مدل های غیرخطی نرم افزار Flac3D مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. معیار گسیختگی خاک از نوع موهر-کلمب انتخاب شد و تحلیلها در محدوده تغییر شکلهای بزرگ انجام پذیرفت. در این مطالعه شمع از مصالح بتن مسلح با مقطع 2/1×2/1 متر در خاک ماسهای متراکم و عمق مدفون شدگی 10 متر در نظر گرفته شد. با توجه به نتایج تحلیل عددی، روابط داس و سیلی 1975 به چالش کشیده شد. منحنی های بار– جابجایی با زوایای مختلف برای بار کششی ارائه گردید، این منحنی ها نشان داد که با اضافه شدن مولفه افقی نیرو ظرفیت کششی شمع افزایش مییابد. به عنوان مثال در زاویه بار 60 درجه نسبت به خط افق ظرفیت کششی شمع 12 درصد نسبت به حالت کشش خالص بیشتر شده است. منحنیهای خیز و جابجایی قائم سرشمع در برابر زاویه اعمال بار، بر اساس نتایج عددی مدلها ارائه گردیده است. همچنین رابطه معناداری بین ضریب β که توسط اسماعیل و ال سند 1994 معرفی شده است و نسبت لاغری شمع (λ) با توجه به نتایج عددی این پژوهش و مطالعات آزمایشگاهی محققان دیگر به دست آمد.
کشش کج
خاک ماسه ای
شمع کوتاه
مدلسازی عددی
مقاومت کششی
2022
06
22
1573
1590
https://ceej.aut.ac.ir/article_4572_17d2d395a793326cc0745c4846388918.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
توصیف احتمالاتی انتقال بار بستر بعد از آستانه در یک بررسی آزمایشگاهی با استفاده از روش ردیابی سرعت ذره
حامد
فرهادی
کاظم
اسماعیلی
مانوسوس
والیراکیس
عبدالرضا
ظهیری
حرکت رسوب با اهمیت فراوانی که در مهندسی و علم هیدرولیک دارد فیزیک کاملاً شناخته شدهای ندارد. نادیده گرفتن حرکت نوسانی و طبیعت ناپیوسته انتقال بار بستر، کاربرد روابطی که بر این اساس برای تخمین بار انتقال رسوب ارائه شدهاند را دچار چالش کرده است. این پژوهش سعی دارد حرکت غیرمعلق (حرکت بار بستر) یک ذره با وزنهای متفاوت را در شرایط مختلف جریان با استفاده از تکنیکهای رهگیری ذره، مورد کاوش قرار دهد و آن را در قالب توابع توزیع احتمالاتی توصیف کند. با مشخص شدن رفتار آماری در رابطه با عامل یا عوامل مؤثر انتقال در رژیمهای مختلف انتقال رسوب، میتوان اظهار نظر دقیقتری داشت. در این راستا با استفاده از تکنیک رهگیری ذره (PTV)، موقعیت ذره در هر سری آزمایش مشخص شد. در نهایت با محاسبه سرعت لحظهای ذره توابع توزیع احتمالاتی مختلف بر دادهها برازش داده شد تا بهترین تابع با توجه به معیار سنجش آماری کولموگروف-اسمیرنوف (در سطح اطمینان 5 درصد) انتخاب شود. نتایج نشان داد که انتقال ذره در اعداد رینولدز پایین جریان از تابع توزیع لوگ-نرمال و در اعداد رینولدز جریان بالا از تابع توزیع نرمال تبعیت میکند. همچنین به وسیله این مشاهدات در رابطه با عامل حرکت در شرایط مختلف رژیم انتقال رسوب بحث شد که با توجه به ویژگیهای توابع توزیع احتمالاتی به دست آمده، انتقال رسوب در شرایط آستانه با عاملیت ارتباط ذره-بستر و در شرایط تعادلی تحت نیروهای سیال انجام میشود. در انتها با توجه به تفاوت رفتار حرکت رسوب در رژیم انتقال ضعیف و تعادلی میتوان دو پارامتر آستانه معرفی کرد. با توجه به اهمیت کاربرد نتایج در مهندسی، به دلیل اینکه قالب پژوهش، قالب آماری و توصیف پدیده تصادفی بوده است میتوان با در نظر گرفتن شرایط مختلف انتقال رسوب (با نمایندگی پارامتر عدد رینولدز ذره) احتمال وقوع سرعت ذرات را با استفاده از توابع توزیع ارائه شده، تخمین زد. همچنین نتایج این پژوهش در شرایط هیدرولیکی مشابه از جمله پژوهشهای اکو-هیدرولیک و تونل باد قابل استفاده میباشد.
انتقال رسوب
بار بستر
تابع توزیع احتمالاتی
ردیابی سرعت ذره
حرکت تصادفی ذرات
2022
06
22
1591
1606
https://ceej.aut.ac.ir/article_4416_1ddabca4267476b1b56795cbcabffad2.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
پاسخ لرزهای ساختمانهای بتنآرمه با سیستم دوگانه و پایه جداسازی شده در ساختگاه نزدیک به گسل
محمد رضا
سیفی اسگ شهر
سعید
رفیعی
در ساختمانهای بتنآرمه بلند مرتبه استفاده از سیستمهای جداساز میتواند منجر به افزایش پاسخ سازه شود که برای کنترل این مسئله افزایش سختی ساختمان با استفاده از سیستمهای باربر جانبی مانند دیوار برشی پیشنهاد میشود. در مطالعه حاضر، به مقایسه پاسخ لرزهای ساختمانهای بتنآرمه دوگانه با پای ثابت و جداسازی شده با جداساز لاستیکی-سربی تحت رکوردهای حوزه نزدیک با استفاده از روش تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی مطابق با ضوابط ویرایش چهارم استاندارد 2800 و آییننامه ASCE/SEI 7-16 پرداخته شده است. به این منظور ساختمانهای بتنآرمه 10، 15 و 20 طبقه که دارای سیستم دوگانه قاب خمشی ویژه همراه با دیوار برشی ویژه بوده و نیز در پلان مشابه و منظم هستند، به عنوان مطالعه موردی انتخاب شدهاند. سازه 20 طبقه به عنوان سازه بلند در این مطالعه در نظر گرفته شده است. نتایج نشان دهنده آن است که پاسخ ساختمانهای جداسازی شده شامل میانگین، میانه و صدکهای 16% و 84% دریفت و شتاب طبقات و همچنین میانگین و بیشینه برش پایه کاهش قابل ملاحظهای نسبت به ساختمان با پای ثابت بر اساس هر دو آییننامه داشته است. نتایج دلالت بر آن دارند که در سازههای جداسازی شده نسبت به سازههای با پای ثابت، بر اساس آییننامه ASCE نسبت به استاندارد 2800، دریفت حداکثر در سازهها 23% کاهش بیشتر و شتاب و برش پایه میانگین 11% کاهش بیشتری نشان داده است. نتایج به دست آمده در این تحقیق میتواند مبنای توسعه ضوابط استاندارد 2800 برای بررسی پاسخ لرزهای ساختمانهای بتنآرمه جداسازی شده واقع شده در ساختگاه نزدیک به گسل باشد.
ساختمان بتنآرمه دوگانه
زلزله حوزه نزدیک
جداساز لاستیکی-سربی
ویرایش چهارم استاندارد 2800
آیین نامه ASCE/SEI 7-16
2022
06
22
1607
1630
https://ceej.aut.ac.ir/article_4425_7ba625fd841f72efefb72f181bfc3446.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
4
بررسی نشت، نیروی بالابرنده و گرادیان هیدرولیکی در زیر سازههای هیدرولیکی با ترکیببندی مختلفی از دیوارهای آببند دوگانه
فرزین
سلماسی
بهرام
نورانی
رضا
نوروزی
در طراحی سازههای هیدرولیکی از دیوارهای آببند، برای کنترل نیروی بالابرنده و گرادیان هیدرولیکی خروجی استفاده میشود. در این تحقیق نحوه قرارگیری دیوار آببند دوگانه در زیر سازههای هیدرولیکی از لحاظ موقعیت، فاصله و همچنین عمق کارگذاری آنها به روش عددی مورد بررسی قرار گرفت. حل معادلات حاکم به همراه شرایط مرزی، به روش المانهای محدود (FEM) انجام گرفت. نتایج نشان داد که اگر دیوار آببند پاییندست از دیوار آببند بالادست عمیقتر باشد، باعث افزایش برآیند نیروی بالابرنده نسبت به حالت بدون دیوار آببند خواهد شد. به ازای یک عرض ثابت برای سازه، با کاهش فاصله دو دیوار آببند نسبت به هم، نیروی بالابرنده (U) کاهش پیدا میکند. هر چه عرض سازه کمتر و یا عمق پی نفوذپذیر بیشتر باشد، نیروی بالابرنده کمتر خواهد بود. با افزایش فاصله دو دیوار آببند نسبت به هم و افزایش عمق دیوار آببند انتهایی، گرادیان هیدرولیکی خروجی (GR) کاهش مییابد. مقدار GR هنگامی که دو دیوار آببند در ابتدا و انتهای سازه قرار داشته باشند، نسبت به حالتی که دیوار آببند انتهایی در موقعیت 0/33= L/B و 0/66 =L/B نسبت به دیوار آببند ابتدایی باشد، کمتر خواهد شد. مقایسه نتایج حاصل از مدل عددی با نتایج ارائه شده در تحقیقات قبلی برای یک شرایط یکسان نشان داد که حداکثر خطا در مدل عددی جهت برآورد فشار آب منفذی در انتهای سازه (Pc) و گرادیان هیدرولیکی خروجی (GR) کمتر از 5% میباشد.
دیوار آببند
نیروی بالابرنده
گرادیان هیدرولیکی خروجی
سازه هیدرولیکی
المان محدود
2022
06
22
1631
1650
https://ceej.aut.ac.ir/article_4488_63adddd3e32dd30fb941e4e92fa7927c.pdf