2024-03-28T22:32:46Z
https://ceej.aut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=393
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
کارایی، مشخصات مکانیکی و دوام بتن خودتراکم حاوی گل قرمز و پودر سنگ مرمر و گرانیت
منصور
قلعه نوی
نعیم
روشن
مهرالله
رخشانی مهر
نیاز به ویسکوزیته بالا در بتن خودتراکم به منظور حفظ یکنواختی و عدم جداشدگی ذرات، زمینه را برای کاربرد ماده پودری در طرح اختلاط این نوع بتن هموار ساخته است. تولید ضایعات پودری نزدیک به 50 درصدی در مراحل مختلف سنگبری و نیاز به دفن این ضایعات نگرانیهایی را از نظر زیستمحیطی در پی دارد. از سوی دیگر، امروزه پژوهشگرانی با دغدغههای زیستمحیطی و همچنین اقتصادی استفاده از مواد جایگزینِ سیمان در طرح اختلاط بتن و در نتیجه کاهش تولید گاز کربندیاکسید ناشی از تولید سیمان را لازم میدانند. دفن گلقرمز خام که به عنوان ضایعات کارخانه آلومینیومسازی شناخته میشود، با اثرات مخرب زیستمحیطی برای خاک، آب و هوای اطراف سدهای باطله همراه است. در این طرح پژوهشی تاثیر استفاده از گلقرمز به عنوان جایگزین بخشی از سیمان در طرح اختلاط بتن خودتراکم مورد پرسش قرار میگیرد. همچنین از ضایعات کارخانههای سنگبری (پودر سنگهای مرمریت و گرانیت) به عنوان ماده پرکننده در بتن خودتراکم استفاده شده است. کارایی، مشخصات مکانیکی و دوام بتن خودتراکم با استفاده از آزمایشهای مناسب سنجیده شد. هر چند گلقرمز خام خاصیت پوزلانی ندارد، ریزدانه بودن ذرات آن سبب متراکم شدن ماتریس بتن در درصدهای جایگزینی کم (تا 5 درصد) شده است. از سوی دیگر نشان داده میشود که استفاده از پودر سنگهای مرمیت و گرانیت به جای پودر سنگ آهک در بتن خودتراکم از نظر کارایی، مقاومتی و دوام مشکلی را در پی نخواهد داشت.
Red mud
Self-Compacting Concrete
Marble powder
Granite powder
2022
04
21
379
394
https://ceej.aut.ac.ir/article_4565_8b9fae1661e05796ad49d69a4b977250.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
شرکت یا عدم شرکت در مناقصه، تحلیل هزینه فرصت سرمایهگذاری مشارکت عمومی خصوصی
گرشاسب
خزائنی
علی
خزائنی
کاهش بودجه عمرانی برای تکمیل طرحهای نیمه تمام موجب شده است تعداد زیادی از دستگاههای دولتی و بخش عمومی علاقهمند برای جذب سرمایهگذاران خصوصی بوده و فراخوانهای متعددی برای جذب سرمایهگذار به روش مشارکت عمومی خصوصی در کشور برگزار شود. ولی تمامی پروژههای تعریف شده برای این روش موفق نبوده و سرمایهگذاران خصوصی برای شرکت در مناقصات این نگرانی را دارند که هزینه و زمان صرف شده برای تامین ضمانت نامهها، مذاکرات تامین کنندگان مالی، تهیه طرحهای توجیهی و .... را متضرر شوند. به همین دلیل سرمایهگذاران نیازمند یک مدل برای تصمیمگیری برای شرکت یا عدم شرکت در مناقصه هستند. در این مقاله، یک مدل تصمیمگیری چند معیاره ارائه شده است که با ارزیابی معیارهای موفقیت در یک مناقصه میتواند به سرمایهگذاران هزینه فرصت هر مناقصه را ارزیابی نماید. نتایج پیادهسازی این مدل در 11 پروژه حوزه صنعت آب و نیروگاهی کشور، نشان میدهد تصمیم سرمایهگذاران برای شرکت یا عدم شرکت در مناقصه علاوه بر جذابیت مالی طرح، به نحوه سازماندهی و سوابق پایبندی تعهدات توسط دستگاه اجرائی وابسته است. همچنان که سرمایهپذیران دولتی و عمومی میتوانند با ارائه مشوقهای مالی و مکانیسمهای کاهش ریسک شانس موفقیت طرح را افزایش دهند.
Infrastructure
PPP projects
BOT contracts
Success Evaluation
MCDM model
2022
04
21
395
412
https://ceej.aut.ac.ir/article_4510_2d3bda0ebd5d01ccf393fa1418c15a58.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
افزایش هزینه، عاملی تاثیرگذار بر مدیریت پایدار پروژههای ساختمانی در ایران (دلایل افزایش هزینه در پروژههای ساختمانی)
امید
ایلکا
مهدی
رجحانی
صنعت ساختمان بخش بزرگی از اقتصاد ایران را تشکیل میدهد. حجم عظیمی از منابع ملی اعم از انرژی و مصالح در این بخش مصرف میگردد. از این رو کارایی این صنعت نقش مهمی در توسعه پایدار کشور دارد. افزایش هزینه در پروژههای ساختمانی، از عوامل بسیار تاثیرگذار بر کاهش کارایی این صنعت و بروز مشکلات متعدد در آن میباشد. بر این اساس شناخت دقیق دلایل انحراف هزینه از بودجه، عامل بسیار مهمی در مدیریت هزینه پروژههای ساختمانی میباشد. اگر چه پیرامون دلایل انحراف هزینه مطالعات متعددی صورت گرفته است؛ لیکن هیچ یک با تمرکز بر صرفاً پروژههای ساختمانی ایران نبوده است. زیست بوم پروژههای ساختمانی ایران، تفاوت چشمگیری با سایر بخشهای عمرانی دارد. در این مقاله با تمرکز بر این موضوع و مرور تحقیقات مشابه، فهرست بلندی از دلایل انحراف هزینه پروژههای ساختمانی تهیه و سپس مبتنی بر زیست بوم صنعت ساختمان ایران، این فهرست اصلاح و تکمیل شده است. در نهایت میزان تکرار و شدت اثر هر عامل این فهرست، در قالب پرسشنامهای از 230 نفر از فعالان صنعت ساختمان پرسش شده است. بر اساس نتایج به دست آمده تورم، طولانی شدن پروژه، فرایندهای کند اداری، برنامهریزی نامناسب منابع و بهرهوری کم و دوبارهکاری به علت طراحی غلط یا غیریکپارچه در تخصصهای مختلف، از جمله مهمترین عوامل ایجاد کننده افزایش هزینه و انحراف از بودجه شناسایی شده است. اصلیترین عوامل افزایش هزینه در حیطه خارج از سازمان پروژه و با منشا دولتی و مقررات حاکم میباشد. نتایج این پژوهش با تحقیقات مشابه در جهان همخوانی مناسبی دارد.
Project management
Cost Management
Cost overruns
Building Project
Causes of Cost Overruns
2022
04
21
413
434
https://ceej.aut.ac.ir/article_4481_326f9fef9eb1074892134bc5c464e533.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
کنترل غیرفعال و نیمهفعال ارتعاشات سازه جداسازی شده تحت بارگذاری انفجار در فواصل متوسط تا دور
میثم
رمضانی
محمد صالح
لباف زاده
با پیشرفت روزافزون تسلیحات نظامی و تنوع مواد منفجره در کشورهای دنیا، حملات تروریستی یک تهدید رو به افزایش محسوب میشود. علم کنترل ارتعاشات در برابر بارهای طبیعی به خوبی توسعه یافته است. گرچه بار انفجار دارای ماهیت متفاوتی نسبت به بارهای طبیعی است، اما از این علم میتوان برای کاهش پاسخهای بارهای انفجاری نیز بهره برد. برای این منظور از دو روش غیرفعال و نیمهفعال که شامل میراگر جرمی تنظیم شده و میراگر مغناطیسی است، به منظور کاهش ارتعاشات ناشی از بار انفجار در سازه جداسازی شده استفاده شده است. در این مطالعه از سیستم فازی نوع-2 برای تعیین ولتاژ مناسب میراگر مغناطیسی استفاده شده است تا عدم قطعیتهای موجود باعث تأثیر سوء بر عملکرد آن نگردد. شبیهسازی عددی دو بار انفجار در فاصله 15 متری از یک سازه 5 درجه آزادی، توسط روابط تجربی و عددی انجام شد. استفاده از ابزارهای کنترل پیشنهادی در کنار سیستم جداساز نشان داد که این روشها میتواند علاوه بر حفظ عملکرد مناسب جداساز، در تحریکهای بزرگتر، جابجاییها و آسیبهای احتمالی جداساز را محدود کنند. نتایج مقایسه نشان داد که استفاده از میراگر مغناطیسی در کنار جداساز میتواند بهترین عملکرد را در برابر بارهای انفجار و بارهای لرزهای داشته باشد. استفاده از این سیستم به طور میانگین موجب کاهش حداکثر تغییر مکان نسبی طبقات تا حدود 36% در بارهای انفجار، 68% در بارهای لرزهای حوزه دور و 46% در بارهای لرزهای حوزه نزدیک گردید در حالی که جابجایی نسبی جداساز به طور قابل ملاحظهای نسبت به سیستم جداساز به همراه میراگر جرمی تنظیم شده محدود شده بود.
Blast Loading
Magnetorheological damper
type-2 fuzzy control algorithm
Tuned Mass Damper
Base Isolation
2022
04
21
435
456
https://ceej.aut.ac.ir/article_4346_67244ec592f30cf3f625833e19ff35a8.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
ارزیابی اثر مقدار مادهی هوازا در کاهش شدت ترک خوردگیهای ناشی از جمع شدگی خمیری در روسازیهای بتنی هوادار
سید جواد
وزیری کنگ علیائی
سینا
گلچین
اسما سادات
دبیری
حسن
فضایلی
ترک خوردگی ناشی از جمع شدگی خمیری یکی از خرابیهای شایع در روسازیهای بتنی بوده که باعث کاهش دوام و سطح سرویس جاده میگردد. استفاده از مواد افزودنی مختلف به مقدار بهینه میتواند باعث کاهش این ترک خوردگی گردد. این تحقیق به بررسی اثر مقدار مصرف ماده هوازا در ایجاد هوای عمدی در روسازیهای بتنی هوادار، در کنترل یا کاهش شدت ترک خوردگیهای ناشی از جمع شدگی خمیری میپردازد. بدین منظور اثر افزودن مادهی هوازا به مقدار 0/04، 0/07 و 0/10 درصد وزن سیمان بر شدت ترک خوردگیهای خمیری در طرحهای اختلاط بتن روسازی با نسبتهای آب به سیمان 0/40، 0/45 و 0/49 ، با استفاده از روش ASTM C1579 بررسی شد. نتایج نشان داد که افزودن مادهی هوازا، باعث کاهش شدت ترک خوردگی خمیری در بتن هوادار نسبت به بتن معمولی گردید. دیده شد که با مصرف بیشتر مادهی هوازا از یک درصد مشخص، شدت ترک خوردگی بیشتر شده که این مقدار مصرف مشخص و بهینه، در این تحقیق به میزان 0/07% به دست آمد. نتایج نشان داد که افزایش نسبت آب به سیمان در بازههای تغییر پایینتر، اثر بیشتر بر شدت ترک خوردگی دارد. همچنین درصد هوای عمدی ایجاد شده ناشی از مصرف بهینهی مادهی هوازا، کمتر از حداکثر درصد هوای عمدی مجاز در روسازیهای بتنی میباشد. بنابراین با مصرف بهینهی این ماده، میتوان شدت ترک خوردگیهای خمیری در روسازیهای بتنی را کاهش داد.
Air-entraining agent
entrained air
air-entrained concrete pavement
Plastic shrinkage cracking
Air-entraining agent content
2022
04
21
457
474
https://ceej.aut.ac.ir/article_4430_ce2acba885513600658811608210c629.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
تحلیل قابلیت اطمینان روش میخگذاری در پایدارسازی گودهای شهری-مطالعه موردی یک گود در شهر تهران
سعید
غفارپور جهرمی
ناصر
شابختی
پرستو
تاجیک
امروزه در پایدارسازی گودبرداری خاکی و سنگی به خصوص در محیطهای شهری به طور گسترده از روش میخگذاری (Nailing) استفاده میشود که عدم قطعیت در متغیرهای مختلف خاک، تأثیر به سزایی بر تحلیل پایداری آنها دارد. روشهای سنتی در ارزیابی و تحلیل پایداری گودبرداری معمولاً بر پایه معیارهای تجربی و مفاهیم ضریب اطمینان و بیشتر بر روش تعادل حدی استوار است که عدم قطعیتها را در نظر نمیگیرند. در این تحقیق از تحلیل قابلیت اطمینان جهت بررسی سه حالت خرابی در گودهای پایدار شده توسط میخگذاری استفاده میشود که شامل گسیختگی کلی، بیرون کشیدگی (Pull out) میخ (میلگرد مسلح کننده) و گسیختگی میخ (میلگرد مسلح کننده) میباشد. متغیرهای تصادفی در این تحقیق شامل چسبندگی خاک و زاویه اصطکاک داخلی، وزن مخصوص خاک، قدرت پیوند دوغاب-خاک و مقاومت گسیختگی میلگرد میباشند. در این پژوهش جهت مطالعه موردی از دادههای یک گود پایدار شده به روش میخگذاری نیز استفاده شده و تحلیل قابلیت اطمینان نیز با استفاده از نرمافزارهای معروف MATLAB و همچنین RT انجام شده است. یکی دیگر از اهداف این مطالعه بررسی میزان تأثیر همبستگی متغیرهای مختلف خاک و نوع توزیع متغیرهای تصادفی بر شاخص قابلیت اطمینان بوده و تحلیل حساسیت به منظور تعیین اهمیت متغیرها در شاخص قابلیت اطمینان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان داد همبستگی بین متغیرهای مقاومتی خاک یعنی چسبندگی و زاویه اصطکاک داخلی تاثیر چندانی بر بیرون کشیدگی میلگرد ندارد در صورتی که بر ناپایداری کلی گود و گسیختگی میلگرد تاثیر قابل ملاحظهای دارند که باید در تحلیلها در نظر گرفته شوند. همچنین این مطالعه نشان داد که نوع تابع توزیع نیز بر شاخص قابلیت اطمینان اثرگذار بوده و در تحلیل و طراحی گودبرداری دارای اهمیت میباشد.
Reliability Index
Monte Carlo simulation
Types of rupture
Excavation
Uncertainty
Correlation
2022
04
21
475
494
https://ceej.aut.ac.ir/article_4561_7e7e3ee9c8e745f973e26e5997619e14.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
بررسی تاثیر ترافیک و زلزله حوزه نزدیک بر گودهای پایدارسازی شده به روشهای میخکوبی و مهاربندی
سیدرضا
غفاری خلف محمدی
نوید
خیاط
نوید
سیاه پلو
بررسی اثر سربارهای دینامیکی بر جداره گود شهری با توجه به ماهیت آماری و احتمالاتی آن در شرایط ساختگاهی ضروری است. در این مطالعه عملکرد گود پایدارسازی شده به دو روش میخکوبی و مهاربندی تحت اثر دو تحریک دینامیکی ارتعاش ناشی از عبور بار ترافیکی و تحریک زلزله حوزه نزدیک در چهار منطقه اهواز بررسی و مقایسه شدهاند. گمانههای بحرانی در هر منطقه با سنجش پارامترهای مقاومتی لایهها و انتخاب گمانههایی با کمترین پارامترهای مقاومتی خاک در هر منطقه انتخاب گردیدهاند. مدلهای عددی جهت جلوگیری از انعکاس امواج لرزهای در مرزها به ابعاد 20 × 100 متر و با دیوارهای جاذب طراحی شدهاند و نسبت میرایی به طور معمول 2% مفروض میباشد. تحریک ناشی از عبور ترافیک توسط یک موج هارمونیک در سرعتهای متفاوت شبیهسازی شده است. فرکانسهای تشدید ناشی از ارتعاش بار ترافیکی در محدوده سرعت 56 الی 72 کیلومتر بر ساعت قرار گرفته است. تحت اثر بار ترافیکی، سیستم مهاربندی، تغییر شکل قائم کمتر و سیستم میخکوبی تغییر شکل افقی کمتر داشتهاند. همچنین گودها تحت 7 نگاشت دارای خصوصیات حوزه نزدیک همپایه شده به شتاب طرح اهواز (g 0/25) تحلیل شدهاند. منطقه گلستان بیشترین تغییر شکل را تحت بار ترافیک نشان داده است. تحت زلزله حوزه نزدیک به استثنای کیانپارس سیستم میخکوبی تغییر شکل قائم ماندگار کمتر و سیستم مهاربندی تغییر شکل افقی ماندگار کمتر را نشان داده است. خطای نتایج مدلهای تحلیلی در تغییر شکل قائم 15% و در تغییر شکل افقی 26% کمتر از برداشت میدانی یک گود میخکوبی شده واقع در منطقه کیانپارس میباشد.
Urban excavation
Ahvaz
Traffic induced vibration
Resonance frequency
Near-Field Earthquake
2022
04
21
495
520
https://ceej.aut.ac.ir/article_4441_4991b604636072dcb7645e978b566c64.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
مقایسه رفتار دینامیکی نمونهی خاک ماسهای بازسازی شده و مغزهگیری شده توسط آزمایش ستون تشدید در خمش
عطا
آقایی آرایی
سمیه
احمدی
حمید
مهرنهاد
ناهید
عطارچیان
تعیین خواص دینامیکی خاکها مسئلهای مهم در حل مسائل مهندسی ژئوتکنیک لرزهای به شمار میرود. در این راستا انواع متعددی از روشهای صحرایی و آزمایشگاهی با مزیتها و محدودیتهای متفاوت با توجه به حل مسائل مختلف در دسترس هستند. یکی از معضلات پیش روی مهندسین اختلاف بین نتایج آزمایشهای در محل و آزمایشگاهی است. از دلایل تفاوت بین مقادیر پارامترهای دینامیکی حاصل از آزمایشهای در محل و آزمایشگاهی دستخوردگی نمونهها، تفاوت شرایط تنش و از بین رفتن سیمانی شدن است که عدم توجه به این موارد بر خواص دینامیکی خاکها میتواند موجب وقوع صدمات جدی در اثر تحلیلهای غیرواقعی زمین شود. از میان روشهای آزمایشگاهی، آزمایش ستون تشدید یکی از آزمایشهای تعیین خواص دینامیکی خاکها در کرنشهای کوچک به شمار میرود. در این پژوهش با انجام آزمایش ستون تشدید در خمش، مدول یانگ و نسبت میرایی مصالح خاکی دست نخورده و بازسازی شده مورد ارزیابی قرار گرفته است. اثرات تنش محدود کننده و ناهمسانی تنش نیز در روند تغییرات مدول یانگ و نسبت میرایی بررسی شده است. نتایج بررسیها کاهش مدول یانگ را بر اثر دست خوردگی نشان میدهد در حالی که بر نسبت میرایی اثر قابل ملاحظهای نداشته است. افزایش تنش محدود کننده و ناهمسانی تنش افزایش مدول یانگ را به دنبال داشته است. مقایسهی نتایج نسبت میرایی با دو روش زوال دامنهی ارتعاش و نصف عرض توان بیشتر بودن مقادیر نسبت میرایی حاصل از روش نصف عرض توان را نشان میدهد.
Young’s modulus
Damping Ratio
Flexural mode of resonant column
Core Barrel sample
Reconstituted Sample
2022
04
21
521
540
https://ceej.aut.ac.ir/article_4405_46f5e23d7785c2f833e548d5f5d35a08.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
اثر تونل بر پاسخ لرزهای ساختمان بلند مجاور با در نظر گرفتن اندرکنش دینامیکی سیستم ساختمان-خاک-تونل
مازیار
فهیمی فرزام
بابک
علینژاد
علیرضا
سعیدی عزیزکندی
رضا
عالینژاد
حفر تونل به دلایل مختلف در مناطق شهری خصوصیات ساختگاه و ارتعاش میدان آزاد زمین را تغییر میدهد و در نتیجه پاسخ لرزهای ساختمانهای مجاور تونل نیز تغییر خواهد کرد. در این مقاله با در نظر گرفتن اندرکنش سیستم ساختمان-خاک-تونل، اثر وجود تونل بر پاسخ لرزهای یک ساختمان 15 طبقه مقیاس شده معیار مورد بررسی قرار میگیرد. از 4 رکورد زلزله معیار (دو رکورد حوزه دور و دو رکورد حوزه نزدیک) جهت بررسی عملکرد لرزهای این ساختمان استفاده شده است. ساختمان به صورت دو بعدی و با در نظر گرفتن رفتار غیرخطی مصالح و هندسی مدل شده است. رفتار خاک با استفاده از معیار شکست موهر-کولمب و روش معادل خطی در نظر گرفته میشود. اندرکنش خاک و ساختمان با استفاده از المان رابط و اندرکنش بین تونل و خاک با استفاده از اصطکاک کولمب مدل شده است. در این مطالعه هدف بررسی اثر شکل مقطع و عمق قرارگیری تونل و همچنین نوع خاک ساختگاه بر پاسخ لرزهای ساختمان با پایه انعطافپذیر در حضور تونل نسبت به بدون تونل میباشد. نتایج نشان میدهد نسبت حداکثر جابجایی در حضور تونل، برای زلزلههای حوزه نزدیک و دور برای خاک با سرعت موج برشی m/s 150 و 320 به میزان حداکثر 10% کاهش دارد.
Building-Soil-Tunnel Interaction
Dynamic analysis
Seismic Response
2022
04
21
541
564
https://ceej.aut.ac.ir/article_4469_163def5fb6362407d90c72416e942831.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
ارزیابی نیازهای لرزهای قاب بتن آرمه مسلح به دیوار برشی فولادی تحت زلزلههای متوالی
حمزه
روحی
مجید
قلهکی
زلزلههای متوالی در مقایسه با زلزلههای منفرد اثرات نامطلوبی برروی سازهها از جمله تجمع آسیبهای سازهای و غیرسازهای داشته و به دلیل عدم فرصت کافی جهت بازسازی سازه، احتمال تخریب سازه افزایش پیدا میکند. در این تحقیق تاثیر پدیده توالی لرزهای بر سیستم نسبتا جدید قابهای خمشی بتن آرمه مسلح به دیوار برشی فولادی بررسی شده است. بر این اساس چهار قاب 4، 8 ،12 و24 طبقه که نمایندهای از سازههای کوتاه، متوسط، بلند میباشند، در نرمافزار المان محدود مدلسازی و در برابر چهار مجموعه شتابنگاشت منفرد و متوالی قرار گرفته و با انواع روشهای اعمال زلزلههای متوالی شامل روشهای واقعی (As Recorded)، تکراری (Back to Back) و تصادفی (Randomized) و تحت چهار مجموعه شتابنگاشت منفرد و متوالی تحت تحلیل دینامیکی غیرخطی قرار گرفتهاند. سناریوهای لرزهای مورد استفاده شامل زلزلههای متوالی بحرانی ثبت شده میباشد. تحلیل نشان داد که پریود غالب پسلرزه تاثیر مهمی در پاسخ سازه پس از زلزله اصلی دارد. توالی لرزهای واقعی، بیشینه نیاز دریفت طبقات را به طور متوسط 2 برابر و نیاز شکلپذیری را به طور متوسط 52/1 برابر نیاز نظیر آن در زلزله منفرد افزایش داده است. در توالی لرزهای مصنوعی به روش تکرار، بیشینه نیاز دریفت طبقات در مقیاسهای پسلرزه 1، 5/1 و 2 نسبت به زلزله اصلی به طور متوسط 2/1، 0/2 و 6/2 برابر تقاضای نظیر در زلزله منفرد میباشد. پسلرزهها ممکن است جهت و مقادیر تغییر مکانهای پسماند را در توالیهای لرزهای واقعی و مصنوعی تغییر دهند. در ادامه تحقیق معادله محاسبه تقاضای شکلپذیری توالی لرزهای استخراج شد.
Reinforced Concrete Frame
Steel Plate Shear Wall
seismic sequence
Drift
residual
Non-linear dynamics
2022
04
21
565
604
https://ceej.aut.ac.ir/article_4373_47d4ef367f1fd8704bb81e8cad9a8b67.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
اثر اندرکنش سازه– خاک– سازه بر پاسخ لرزهای سازههای قاب خمشی فولادی کوتاه، میان و بلندمرتبه
امیرحسین
فتح الله پور
سید اصغر
ارجمندی
احسان
تفکری
وضعیتهای ناشناخته و یا عوامل در نظر گرفته نشده در طراحی یک سازه مانند مشخصات خاک زیر آن و نیز وجود سازههای مجاور، میتوانند بر ضریب اطمینان طراحی و به تبع آن، قیمت تمام شده پروژه تاثیرگذار باشند. از این رو، این مطالعه به بررسی اثرات اندرکنش سازه و خاک و نیز اثرات همزمان این اندرکنش با حضور سازه مجاور بر پاسخ لرزهای سه ساختمان بنچمارک قاب خمشی فولادی 3، 9 و 20 طبقه در شش حالت مختلف همسایگی میان آنها و در سه فاصله مختلف پرداخته است. برای اعمال اثرات اندرکنش خاک و سازه، ماتریس سختی محیط خاک، از طریق تحلیل مدل دو بعدی کرنش مسطحه در نرمافزار آباکوس به دست آمده و با استفاده از مجموعهای از المانهای از پیش تعریف شده و المان جدید گسترشیافته در نرمافزار اپنسیس به مدلهای دو بعدی غیرخطی از سازهها اضافه میگردد. میانگین نتایج به دست آمده از تحلیل تاریخچه زمانی تحت اثر ده رکورد لرزهای حوزه دور نشان میدهند، که تاثیر اندرکنش خاک و سازه در پاسخ سازه بلندمرتبه 20 طبقه نسبت به دو سازهی دیگر قابل توجهتر است و منجر به افزایش 9 درصدی بیشینهی میانگین نسبت دریفت و کاهش 6/99 درصدی میانگین برش پایه در این سازه نسبت به حالت بستر صلب میگردد. به علاوه، وجود سازههای بلندمرتبه و میانمرتبه، بیشینهی میانگین نسبت دریفت سازهی کوتاهمرتبه را در نزدیکترین فاصلهی دو سازه به ترتیب 10/44 و9/36 درصد و میانگین برش پایه در این سازه را به ترتیب 2/87 و3/93 درصد نسبت به حالت بستر انعطافپذیر افزایش میدهد.
soil-structure interaction (SSI)
Structure – Soil – Structure Interaction (SSSI)
Substructure Method
Finite Element Method (FEM)
Steel Moment Resisting Frame
2022
04
21
605
630
https://ceej.aut.ac.ir/article_4341_8b0156b461e984a69432c67fffcd6429.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
استفاده ازآزمایش مقاومت کشش و کنده شدن (Pull off)در تعیین مقاومت چسبندگی قیرهای امولسیونی اصلاح شده با شیره لاستیک SBR
محمد
نگارچی
امیر
کاووسی
امروزه وزن و حجم ترافیک به شدت افزایش یافته که باعث ایجاد خرابیهای زیاد و نیازهای جدی جهت تعمیر و نگهداری و بهسازی روسازیهای آسفالتی شده است. کاهش میزان چسبندگی بین قیر و سنگدانهها و همچنین کاهش قدرت پیوستگی قیر موجود در مخلوطهای آسفالتی که سنگدانهها را به یکدیگر متصل میکند، باعث عریان شدگی مصالح سنگی و شن زدگی آسفالت میشود. ادامه این خرابی منجر به ایجاد چاله و خرابیهای دیگر در روسازی میشود که برای رفع آنها به انجام عملیات تعمیر و نگهداری اساسی نیاز خواهد بود. به منظور تعیین مقاومت چسبندگی میان قیر و سنگدانهها در این تحقیق از آزمایش تعیین مقاومت کشش کنده شدن (Pull off) استفاده شد. نمونهها شامل دو نوع قیر امولسیون کاتیونی زودکن و کندشکن بودند که همچنین با مقادیر مختلف شیره لاستیک (SBR) مورد اصلاح قرار گرفتند. سنگدانههای مورد استفاده نیز متشکل از دو نوع سنگدانه گرانیتی و دولومیتی بودند که خصوصیات اجزاء تشکیل دهنده آنها با انجام آزمایش XRF تعیین شد. در انجام پژوهش، تاثیر پارامترهای دما و زمان عملآوری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که اصلاح قیر امولسیون با 3 درصد شیره لاستیک موجب افزایش قابل توجه مقاومت چسبندگی و دوام نمونهها گردید. همچنین مشاهده شد که تاثیر اندرکنش قیر امولسیون و نوع سنگدانه زیاد است. مقایسه تاثیر دو نوع سنگدانه فوق الذکر حاکی از آن بود که بین قیر و سنگدانه دولومیتی مقاومت چسبندگی بیشتری ایجاد شد. همچنین نتایج نشان داد که اثر دما و زمان عملآوری در مقاومت چسبندگی قیرهای امولسیونی زیاد و این افزایش در نمونههای اصلاح شده با شیره لاستیک به مراتب بیشتر بود.
Bitumen bond strength
Bitumen emulsions
SBR latex
Aggregate types
2022
04
21
631
648
https://ceej.aut.ac.ir/article_4429_8da6f2f650452d1b72150d8a01bb3961.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
ارزیابی رفتار لرزهای قابهای دوگانه فولادی با مهاربند برون محور دارای میلهی آلیاژ حافظهدار شکلی
منصور
باقری
عباس
حسینی
امین
وداد
به دلیل مناسب بودن سیستم مهاربندهای برون محور از نظر عملکرد و شکلپذیری مطلوب و نیز بررسی میزان تأثیر مصالح برگشتپذیر مانند آلیاژ حافظهدار شکلی در کاهش تغییر مکان پسماند در انتهای زمان زلزله، ارزیابی لرزهای سازههای با تعداد طبقات مختلف در این پژوهش انجام شد. سازههای دارای سیستم دوگانه قاب خمشی فولادی با مهاربند برون محور در 5، 10 و 15 طبقه با میلهی آلیاژ حافظهدار شکلی، تحت تحلیل دینامیکی غیرخطی تاریخچهی زمانی قرار گرفته و بیشینه جابجایی مطلق بام و نسبی طبقات، بیشینه تغییر مکان پسماند بام، بیشینه برش پایه و شتاب بام در قابهای مورد نظر، ارزیابی و مقایسه شدند. نتایج نشان داد که تغییر مکان مطلق و نسبی بین طبقهای در هر سه سازه مورد نظر دارای میله آلیاژهای حافظهدار شکلی به دلیل ضریب کشسانی پایین این آلیاژ بیشتر از سازه بدون آن میباشد. از طرفی نیز، مقادیر تغییر مکان پسماند به سبب خاصیت فوق الاستیک مصالح آلیاژ حافظهدار شکلی و نیز برش طبقات و شتاب نظیر طبقه بام با توجه به افزایش زمان تناوب و نرمی سازه، در مدلهای دارای این نوع آلیاژ نسبت به سازههای بدون آن، کاهش مشخصی داشتهاند. همچنین مقایسهی پاسخهای سازه در طبقات مختلف نیز حاکی از اثر کاهشی بیشتر در تغییر مکان پسماند سازهی 5 طبقه و نیز در برش پایه و شتاب بام سازههای 10 و 15 طبقه دارد.
Dual steel moment-resisting frame
Chevron eccentric brace
Shape Memory Alloy
residual displacement
Non-linear dynamic time history analysis
2022
04
21
649
670
https://ceej.aut.ac.ir/article_4419_c76d9f41dfee5ee75a3c44cce1d5ff40.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
مطالعه تأثیر اندرکنش تونل و ساختمان بر پاسخ لرزهای طبقات ساختمان با مدلسازی عددی
آرش
سروی
مسعود
رابطی مقدم
منصور
پرویزی
علی
علی پور منصورخانی
در آییننامههای طراحی ساختمان، در محاسبه نیروهای اعمالی به ساختمان، توجهای به اثر اندرکنشی سازههای زیرزمینی و ساختمان و تأثیر آن بر تغییر نیروهای اعمالی بر ساختمان نشده است. لذا در مطالعه حاضر با استفاده از مدلسازی عددی توسط نرمافزار FLAC 2D به بررسی تأثیر اندرکنش تونل و ساختمان بر پاسخ لرزهای طبقات ساختمان پرداخته شده است تا در زمینه طراحی ساختمان، ارزیابی از نیروهای اعمالی لرزهای بر ساختمان دقیق شود. جهت انجام این مطالعه در ابتدا مدل در حالت وجود ساختمان به تنهایی (SF) تحت تحریک امواج هارمونیک برشی درون صفحه و امواج واقعی زلزله قرار گرفت. پس از آن با اضافه کردن تونل به مدل (STF) سیستم تحت تحریک قرار گرفت. در نهایت با قیاس نتایج ماکزیمم شتاب طبقات ساختمان در حالت STF به SF تأثیر اندرکنش تونل و ساختمان بر شتاب طبقات مورد مطالعه قرار گرفته است. با توجه به مطالعه انجام شده، با تغییر فاصله محوری تونل از ساختمان تأثیر منفی تونل بر پاسخ شتاب طبقات در فرکانسهای پایین به علت ایجاد بزرگنمایی و تأثیر مثبت تونل در فرکانسهای بالا بر پاسخ شتاب طبقات به علت ایجاد کوچکنمایی مشاهده شد. تغییر امواج واقعی زلزله و سرعت موج برشی خاک میتواند پاسخ شتاب طبقات را با بزرگنمایی و یا کوچکنمایی مواجه کند. در قیاس بین امواج واقعی زلزله و امواج هارمونیک هم فرکانس با فرکانس غالب موج اعمالی، در اکثر زلزلهها امواج هارمونیک بزرگنمایی بیشتری را در پاسخ شتاب طبقات ایجاد کردهاند.
Interaction
Tunnel
Building
Seismic Response
Numerical modeling
FLAC 2D
2022
04
21
671
694
https://ceej.aut.ac.ir/article_4381_f5fbfb68b4948497f8aeddeb989653d8.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
تاثیر الیاف امباس (پلیپروپیلن اصلاح شده) بر رفتار بتن مورد استفاده در روسازیهای بتنی
مسعود
غلامی
فریدون
مقدس نژاد
علی اکبر
رمضانیان پور
امیرمحمد
رمضانیان پور
کاهش منابع نفتی، طول عمر پایین و نیاز به عملیات تعمیر و نگهداری بیشتر روسازیهای آسفالتی، استفاده از روسازی بتنی را در ایران و جهان مورد توجه قرار داده است. پدیده جمع شدگی و ترکهای ناشی از آن یکی از مشکلات جدی روسازیهای بتنی است که کنترل کننده فاصله بین درزهای طولی و عرضی (ابعاد دال) است. الیاف از جمله موادی است که با هدف کنترل جمع شدگی و عرض ترکهای ناشی از آن مورد استفاده قرار میگیرند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر استفاده از الیاف پلیپروپیلن بر مشخصات فیزیکی و مکانیکی روسازیهای بتنی است. به همین منظور آزمایشهای اسلامپ، مقاومت فشاری، خمشی، الکتریکی، اصطکاک سطحی، جمع شدگیهای آزاد و مقید بر روی بتن شاهد و بتن الیافی حاوی الیاف به میزان0/44 درصد حجمی بتن در دو نسبت آب به سیمان 0/35 0/4 انجام گردید. نتایج حاکی از آن است که استفاده از الیاف پلیپروپیلن موجب کاهش اسلامپ و کارایی بتن گردید. همچنین تاثیر این نوع الیاف در نسبتهای مختلف آب به سیمان در مقاومتهای فشاری، خمشی و الکتریکی متفاوت بود، با این حال الیاف پلیپروپیلن سبب افزایش تا حدود سه برابری انرژی جذب شده در آزمایش خمش سه نقطهای شده است. به علاوه کاهش حدود 10 درصدی در میزان جمع شدگی مقید، کاهش 20 درصدی جمع شدگی آزاد بتن، کاهش سن ترک خوردگی و کاهش 35 درصدی عرض ترک نتیجه استفاده از الیاف پلیپروپیلن بوده است. قابل ذکر است که تاثیر الیاف بر خروجیهای اصطکاک سطحی چندان واضح و مشخص نبود.
concrete pavement
Drying shrinkage
Shrinkage cracks
Emboss Fibers
polypropylene fibers
2022
04
21
695
714
https://ceej.aut.ac.ir/article_4379_a17d34b129e9ea9a848680ee73d7d93f.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
شناسایی اطلاعات مودال پل بتنی پیشتنیده با استفاده از تجزیه مود متغیر
پیام
دیندار
میرحمید
حسینی
محمدرضا
منصوری
در این تحقیق، الگوریتم تجزیه مود متغیر برای شناسایی مشخصات مودال سازه با استفاده از تجزیه پاسخهای شتاب ثبت شده توسط سنسورها به کار برده شده است. این الگوریتم برتریهایی نسبت به سایر روشهای تجزیه سیگنال دارد که در برابر نویز و فرکانس نمونهبرداری مقاوم است. همچنین، الگوریتم تجزیه مود متغیر فرکانسهای اصلی سازه را به طور همزمان استخراج میکند. علاوه بر این، نسبتهای میرایی سازه با برازش دادن یک تابع خطی بر نمودار لگاریتمی پاسخ مودال در لحظه افت دامنه و محاسبه شیب این خط تخمین زده میشوند. کارایی و دقت این الگوریتم با تجزیه پاسخهای شتاب به دست آمده از سنسورهای نصب شده بر روی یک پل بتنی پیشتنیده که تحت بار خودروهای عبوری قرار دارد، بررسی شد. برای پردازش سیگنال و تخمین فرکانسهای اصلی، نسبتهای میرایی و شکل مودهای ارتعاشی پل از الگوریتم تجزیه مود متغیر در نرمافزار متلب و به منظور صحتسنجی نتایج از نرمافزار آرتمیس استفاده شد. علاوه بر این، مدلسازی اجزا محدود و تحلیل مودال پل در نرمافزار آباکوس انجام شد و فرکانسهای اصلی و شکل مودهای ارتعاشی پل به دست آمدند. بررسی نتایج نشان داد، شکل مودهای ارتعاشی که توسط الگوریتم تجزیه مود متغیر تخمین زده شدند، با مدل اجزا محدود و نرمافزار آرتمیس انطباق خوبی دارند. همچنین، نسبتهای میرایی تخمین زده شده توسط این الگوریتم نزدیک به مقدار میرایی پلهای بتنی پیشتنیده به دست آمدند. اختلاف بین فرکانسهای محاسبه شده توسط الگوریتم تجزیه مود متغیر و نرمافزار آرتمیس در حدود 1 درصد و اختلاف آن با فرکانسهای مدل اجزا محدود نزدیک به 5 درصد میباشند.
Modal data identification
Variational mode decomposition
signal processing
Ambient Vibration
Prestressed concrete bridge
2022
04
21
715
736
https://ceej.aut.ac.ir/article_4376_70b4a0a8a269122b3efb664aebf7911a.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
بررسی فروریزش تدریجی و تحلیل شکنندگی لرزهای قابهای دارای مهاربند کمانشتاب مجهز به آلیاژهای حافظهدار شکلی
سیده وحیده
هاشمی
محمود
میری
محسن
راشکی
صادق
اعتدالی
اگر چه مهاربندهای کمانشتاب قادر به اتلاف مقادیر زیادی از انرژی ورودی زلزله میباشند، اما به دلیل تغییر شکلهای ماندگار بزرگ بعد از یک زلزله قوی نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. لذا، استفاده از آلیاژهای حافظهدار شکلی در این مهاربندها مورد توجه قرار گرفته است. این آلیاژها میتوانند پس از باربرداری به وضعیت اولیه خود باز گردند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی فروریزش تدریجی و تحلیل شکنندگی قابهای دارای مهاربند کمانشتاب مجهز به آلیاژهای حافظهدار تحت زلزلههای نزدیک به گسل در مقایسه با قابهای بدون آلیاژ است. برای این منظور، دو قاب 5 و 15 طبقه دارای مهاربند کمانشتاب با و بدون آلیاژ حافظهدار تحت 7 زوج شتابنگاشت نزدیک گسل مورد مطالعه قرار گرفتهاند. تحلیلهای دینامیکی غیرخطی افزایشی با استفاده از نرمافزار OpenSees بر روی قابها انجام شده است. نتایج نشان داد که به طور میانگین، ظرفیت و مدت زمان مورد نیاز جهت فروریزش سازههای دارای مهاربند کمانشتاب مجهز به آلیاژ نسبت به سازههای دارای مهاربندهای کمانشتاب به ترتیب 30 و 35 درصد بیشتر است. به عنوان نمونه، به ازای شتاب طیفی g3، احتمال فروریزش برای قاب 5 طبقه با مهاربند کمانشتاب مجهز به آلیاژ 38 درصد و برای قاب بدون آلیاژ 60 درصد میباشد. در قاب 15 طبقه نیز در سطح آماری50 درصد، مدت زمان فروریزش قاب با مهاربند کمانشتاب مجهز به آلیاژ، 25/6 ثانیه و قاب بدون آلیاژ، 10 ثانیه میباشد. علاوه بر این، به ازای شتابهای طیفیg 1 تاg 4، استفاده از آلیاژ حافظهدار، امکان رسیدن به سطح عملکردی آستانهی فروریزش را بیش از 50 درصد کاهش میدهد.
Buckling Restrained Brace
Shape Memory Alloy
Nonlinear incremental dynamic analysis
Seismic fragility analysis
Collapse duration
2022
04
21
737
758
https://ceej.aut.ac.ir/article_4386_d7ad2cbb04b888fb9c35584d712712b2.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
ارزیابی تاثیر زئولیت و خرده لاستیک فرسوده بر تثبیت ماسه با سیمان
محمد سجاد
سلطانی
مرتضی
جیریایی شراهی
مسعود
عامل سخی
تثبیت خاک، یکی از موضوعات مهم در ارتباط با بهسازی خاکهای ضعیف در مهندسی ژئوتکنیک است. افزایش روز افزون پسماندهای لاستیکی و دپو آنها از مشکلات زیست محیطی قابل توجه است. در مهندسی ژئوتکنیک میتوان از این مواد پسماند در بهسازی خاکها استفاده کرد. از طرف دیگر تولید سیمان باعث آلودگیهای زیست محیطی میشود. در صورتی که از مواد سیمانی طبیعی مانند زئولیت که منابع آن در ایران فراوان است، استفاده شود ضمن اقتصادی بودن باعث کمک به محیط زیست خواهد بود. در این تحقیق استفاده از خرده لاستیک و زئولیت به عنوان افزودنی در تثبیت خاکهای ماسهای با سیمان ارزیابی میشود. با این هدف، آزمایش مقاومت فشاری تک محوری روی نمونههای با مقادیر مختلف سیمان 6 ، 8 و 10% نسبت به ورن خشک نمونه و درصدهای جایگزینی 0، 10، 30، 50، 70 و 90 از زئولیت نسبت به سیمان و درصدهای جایگزینی 0، 2/5، 5،7/5، 10 و 12/5 از خرده لاستیک به صورت گرانول لاستیکی نسبت به سیمان در عمل آوری 28 روزه انجام شد. نتایج نشان میدهد که نه تنها با جایگزینی گرانول لاستیکی و زئولیت مقاومت کاهش نمییابد بلکه میتواند باعث افزایش مقاومت نهایی به میزان حداکثر تا 100% و همچنین کرنشپذیری نمونهها تا حداکثر 58% شود. نتایج نشان میدهد که خرده لاستیکها باعث بهبود عملکرد تثبیت در حضور زئولیت میشود. تصویر برداری میکروسکوپ الکترونی (SEM) از نمونهها پیوستگی و یکپارچگی تثبیت در اثر افزودنی زئولیت و خرده لاستیک را نشان داد. بهترین ترکیب اختلاط در تحقیق حاضر 5/7 % خرده لاستیک به صورت گرانول و 30% زئولیت جایگزین سیمان مشاهده میشود.
sand stabilization
zeolite
eco-friend
rubber granule
Cement
2022
04
21
759
774
https://ceej.aut.ac.ir/article_4345_0c3abc36e72947c9a3fb40f649a7547b.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
اولویتبندی موانع پیادهسازی مدلسازی اطلاعات ساختمان در صنعت ساخت ایران
نیلوفر
روحانی
سید یاسر
بنی هاشمی
همزمان با گسترش کاربرد جهانی مدلسازی اطلاعات ساختمان (Building Information Modeling) در صنعت ساخت و آشکار شدن مزایای این رویکرد بر همگان، بهکارگیری این شیوه نوین در بسیاری از کشورها از جمله ایران با موانع فراوانی رو به روست. بدین سبب، یکی از اقداماتی که در راستای افزایش پذیرش و پیادهسازی این رویکرد نوین در ایران ضروری تلقی میشود، بررسی موانع و چالشهای پیشِ روی آن است. در این مقاله، ابتدا پیشینه تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و موانع پیادهسازی BIM شناسایی و دستهبندی گردید. سپس با استفاده از پرسشنامه، میزان اهمیت موانع و چالشها از دیدگاه متخصصان سنجیده شد. تحلیل اطلاعات گردآوری شده با کمک رتبهبندی کندال نشان داد که مهمترین چالشها و موانعی که پیش روی پذیرش و پیادهسازی BIM در صنعت ساخت ایران قرار دارند، به ترتیب عبارتند از: فقدان سیاستگذاری و نقشه راه در سازمان، عدم آگاهی و حمایت مدیریت ارشد از BIM، آماده نبودن صنعت ساخت، فقدان توجه به جنبههای مختلف BIM در قراردادهای کنونی و فقدان راهنماها و استانداردهای کاربردی. همچنین، متولیان رفع این موانع و چالشها در چهار سطح تصمیمگیری (1) دولت، (2) انجمنها و اصناف، (3) سازمان و (4) بینسازمانی شناسایی شدند. در پرسشنامه مذکور میزان مسئولیت هر یک از سطوح در مقابل رفع موانع نیز ارزیابی شد و با استفاده از روش تحلیل ریسک، اولویتبندی موانع و چالشها برای سطوح مختلف تصمیمگیری مشخص گردید. بر این اساس، موانع "پیادهسازی BIM نیازمند تغییر در رویههای قانونی است"، "فقدان راهنماها و استانداردهای کاربردی"، "عدم آگاهی و حمایت مدیریت ارشد" و "مشارکت ضعیف بین مشاور و پیمانکار" به ترتیب پر اهمیتترین موانع در سطوح دولت، انجمنها و اصناف، سازمان و بینسازمانی شناخته شدند.
Building Information Modeling
BIM
BIM implementation
BIM barriers
Decision-Making Levels
2022
04
21
775
792
https://ceej.aut.ac.ir/article_4384_767e8d454eec742ca83c9a27032f6c59.pdf
Amirkabir Journal of Civil Engineering
CEEJ
2588-297X
2588-297X
1401
54
2
تعیین الگوی بهینه بار لغزش میراگرهای اصطکاکی پال با احتساب اندرکنش خاک و سازه
فرناز
رفیع
حامد
حمیدی
جواد
واثقی امیری
در طراحیهای مهندسی، تحلیل سازهها عموما با فرض بستر صلب انجام میشود. در حالی که وارد کردن اثر انعطافپذیری بستر سازه در پاسخ و خصوصیات دینامیکی سازهها حائز اهمیت است. معرفی راهکارهای مختلف برای کاهش پاسخ سازه در برابر نیروهای دینامیکی یکی دیگر از مسائل مهم در طراحیهای مهندسی است که در این مقاله از سیستم غیرفعال میراگر اصطکاکی پال استفاده شده است. در تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته روشهای بهینهسازی گوناگونی برای طراحی بهینه میراگرهای اصطکاکی استفاده شده است ولی در اکثر این روشها برای میراگرهای اصطکاکی اثر اندرکنش خاک-سازه لحاظ نشده است در حالی که در هنگام زلزله اثرات متقابل خاک و سازه حائز اهمیت میباشد. از اهداف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر اندرکنش خاک-سازه بر بهینهسازی میراگرهای اصطکاکی میباشد. نیروها و تغییر مکانهای واقعی یک سازه تحت اثر حرکتهای لرزهای سطح آزاد را میتوان با لحاظ کردن اثرات اندرکنش تعیین نمود. در این راستا در این مقاله قابهای دو بعدی 4، 8 و 12 طبقه مجهز به میراگر در نرمافزار تحلیل غیرخطی سازهها به روش تاریخچه زمانی غیرخطی یکبار با در نظر گرفتن اثر اندرکنش و با معرفی سه الگوی مختلف بارگذاری جانبی و بار دیگر بدون اثر آن مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد در نظر گرفتن این موضوع با لحاظ الگوی بار لغزش مثلثی تجمعی در عمده موارد سبب افزایش اتلاف انرژی ورودی زلزله توسط این نوع میراگرها گردیده است. همچنین بسته به نوع الگوی بار، رکورد اعمالی و ارتفاع سازه، کاهش هم مشاهده شده است که در بخش نتایج بدان اشاره گردیده است.
Pall Friction Damper
Soil-structure interaction
Optimal slip load pattern
Winkler method
nonlinear dynamic analysis
2022
04
21
793
808
https://ceej.aut.ac.ir/article_4506_4f9818741eacefcf5fc6d224b5370193.pdf