2024-03-29T16:09:23Z
https://ceej.aut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=392
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
مطالعه آزمایشگاهی بررسی اثر تراکم و نوع بارگذاری بر روی رفتار روانگرایی ماسهها تحت بارگذاری نامنظم زلزله
بهاره
کاتبی
نوید
گنجیان
مهدی
درخشندی
عباس
قلندرزاده
آزمایشهای سه محوری سیکلی به منظور بررسی پتانسیل روانگرایی خاکها به صورت گستردهای در تحقیقات آزمایشگاهی استفاده میشوند. هنگامی که یک نمونه ماسۀ سست تحت بارگذاری برشی تناوبی قرار میگیرد، تمایل به متراکمتر شدن دارد و در صورت عدم امکان زهکشی باعث ایجاد فشار آب حفرهای و در نتیجۀ آن کاهش تنش مؤثر میشود. این پژوهش به تفصیل رفتار روانگرایی ماسۀ اشباع با تراکم 30، ۵۰ و ۷۰ درصد را با استفاده از دستگاه سه محوری سیکلی تحت بارگذاری نامنظم زلزله مورد مطالعه قرار میدهد. در این آزمایشها از ماسۀ شمارۀ ۱۶۱ فیروزکوه و دادههای ثبت شده از زلزلۀ ۱۹۹۹ چیچی تایوان در ایستگاههای مختلف، استفاده شده است. دادههای لرزهای از نظر ظاهری به دو دستۀ شوکی و لرزشی تقسیم شدهاند تا اثر اِعمال هر کدام از این دو دسته بارگذاری بر رفتار روانگرایی نمونههای ساخته شده از ماسۀ فیروزکوه بررسی شود. همچنین به منظور مقایسۀ این نتایج با مطالعات پیشین، تعدادی آزمایش سه محوری سیکلی با بارگذاری سیکلی هارمونیک سینوسی و در تراکمهای مختلف 30، 50 و 70 درصد نیز انجام شده است. نتایج آزمایشهای سه محوری سیکلی انجام شده در شرایط بارگذاری نامنظم، وابستگی اضافه فشار آب حفرهای و مقاومت روانگرایی را به تراکم نسبی نمونههای ماسهای نشان میدهد. همچنین با افزایش مدت زمان مؤثر رکورد در یک PGA یکسان رکوردهای لرزشی پتانسیل روانگرایی بیشتری نسبت به رکوردهای شوکی دارند.
روانگرایی
آزمایشهای سه محوری سیکلی
تراکم نسبی
ماسۀ فیروزکوه
بارگذاری لرزهای نامنظم
2022
03
21
3
20
https://ceej.aut.ac.ir/article_3502_51ea1cca6e2e8c79ebb383bc9d02df73.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
کاربرد روش روندیابی ماسکینگام غیرخطی در پیشبینی منحنیهای غلظت زمان آلایندهها در رودخانهها
جعفر
چابکپور
روش ماسکینگام در هر دو نوع خطی و غیرخطی آن از روشهای بسیار متداول در روندیابی سیلاب درون بازههای رودخانهها میباشند. سادگی کار و مرحلهای بودن محاسبه دبی سیلاب خروجی از بازه رودخانهای از مزایای این روش هستند. به دلیل شباهت شکلی هیدوگرافهای خروجی از رودخانهها و منحنیهای رخنه آلایندهها، در این مطالعه سعی گردید تا کارائی روش ماسکینگام غیرخطی به منظور پیشبینی منحنیهای غلظت-زمان در پائین دست بازه رودخانهها آزمون شود. از دادههای صحرائی برداشت شده در رودخانههای مونوکیسی و آنتیاتم (برداشت شده توسط USGS) که در آنها از آلاینده رودامین استفاده شده بود و در سنوات مختلف به ترتیب در چهار و هشت مقطع عرضی، برداشت شده بودند، استفاده شد. سریهای سه تایی برای ضرایب مدل غیرخطی مذکور در هر بازه رودخانه استخراج شد و سپس منحنیهای رخنه آلاینده در هر موقعیت بازسازی گردید. نتایج امر مبین این مسئله میباشد که از لحاظ ابعادی این مدل قادر به بازسازی مطلوب منحنی است ولی در بازسازی ترم انتقال حاصل از سرعت عمومی جریان، این مدل با محدودیتهایی همراه میباشد و برای رفع آن میبایستی منحنی رخنه به اندازه نسبت طول بازه به سرعت عمومی جریان شیفت داده شود. همچنین به منظور فهم بهتر تاثیر پارامترهای مدل در میزان غلظت شبیهسازی شده، آنالیز حساسیت انجام شد و مشاهده گردید که پارامترهای ، k و به ترتیب بیشترین تا کمترین تاثیر را در میزان غظت آلاینده دارد. همچنین مشخص شد که پارامتر توان این مدل ( ) برای انتقال آلایندهها، در محدوده (1/4-0/1) نوسان نموده و دارای مقدار متوسط 0/85 است. مقدار ضریب وزنی ( ) نیز در محدوده (1- تا 1+) به دست آمد ولی درصد مقادیر بزرگتر از صفر بیشتر بوده مقدار میانگین آن 0/91 به دست آمد.
رودخانه
آلاینده
ماسکینگام غیرخطی
سیلاب
منحنی رخنه
2022
03
21
21
34
https://ceej.aut.ac.ir/article_4471_f08b551c68db6b8cd97e92d529033840.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
بررسی آزمایشگاهی بالازدگی لولهی مدفون در خاک مستعد روانگرایی در اعماق مختلف
سیما
بهرام قناد
مسعود
حاجی علیلوی بناب
مارال
قربانی
در زلزلههای اخیر بسیاری از سازههای مدفون از جمله تونلها و خطوط شریان حیاتی دچار آسیب جدی شدهاند. قابل ذکر است که پدیدهی روانگرایی خاک، نقش پررنگی در به وقوع پیوستن این خسارات داشته است. خسارات ناشی از بالازدگی خطوط شریان حیاتی سبب ایجاد انگیزه برای مطالعهی بالازدگی سازههای مدفون گردیده است. بدین جهت در این پژوهش سعی بر آن شده است که بالازدگی لولهی مدفون در خاک مستعد روانگرایی به صورت مدلسازی فیزیکی در اعماق مختلف مورد مطالعه قرار گیرد. خاک مورد استفاده در این مطالعه ماسهی قوم تپه بوده و از میزلرزه به جهت شبیهسازی بار لرزهای استفاده شده است. همچنین به سبب اهمیت مکانیزم تغییر شکل در این روند، از روش سرعتسنجی تصویری ذرات برای پی بردن به نحوهی حرکت خاک اطراف لوله به هنگام روانگرایی، استفاده شده است. لولهی مدفون در سه عمق: 1/5، 2/5 و 5 برابر قطر لوله، تحت بارلرزهای قرار گرفته و میزان بالازدگی و مکانیزم تغییر شکل بررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که با کاهش عمق مدفون لوله، با توجه به اضافه فشار آب حفرهای نسبتا بالا در عمق پایینتر خاک، اضافه فشار ایجاد شده بعد از بارگذاری دینامیکی تمایل به اتلاف دارد و به سمت نقاط کم فشار (قسمت سطح) جریان مییابند و چون در نواحی سطحی، جریان رو به بالاست بنابراین بالازدگی تا حدودی ادامه مییابد. همچنین حرکت بردارهای جابهجایی در طرفین لوله به شکل حلقههای دایروی شکل میباشد که سعی در بالازدگی لوله را دارند.
روانگرایی
بالازدگی
لولهی مدفون
سرعتسنجی تصویری ذرات
مدلسازی فیزیکی
2022
03
21
35
52
https://ceej.aut.ac.ir/article_4497_90ea7bf546ba30bccf9750b00c47c933.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
شمدلسازی عددی پدیدهی تولید ماسه به کمک همبستهسازی روشهای اجزای مجزا و شبکه بولتزمن
سیاوش
هنری
سید احسان
سیدی حسینی نیا
پدیده تولید ماسه سالانه هزینهی گزافی را به صنعت نفت تحمیل میکند و در این پژوهش، به شبیهسازی عددی این پدیده پرداخته شده است. هدف از این پژوهش، علاوه بر شناخت کاملتر سازوکار ریزمقیاس تولید ماسه در تودههای ماسهای تحکیمنیافته (فاقد چسبندگی)، بررسی اثرگذاری دو عامل تنش همه جانبه و فشار سیال است. از روشهای اجزای مجزا برای مدلسازی توده و روش شبکهی بولتزمن جهت شبیهسازی رفتار جریان سیال از میان محیط متخلخل خاکی استفاده شد و اندرکنش جریان سیال و محیط دانهای با استفاده از روش مرز متحرک مستغرق همبسته گردید. با توسعه یک برنامه رایانهای، پدیدهی تولید ماسه تحت جریان شعاعی سیال در دو بُعد شبیهسازی شد. نتایج نشان داد با افزایش مقدار تنش همه جانبه، مقدار ماسهی تولیدی و نرخ تولید ماسه افزایش مییابد. همچنین، پس از شروع تولید ماسه و افزایش تعداد سیکلهای محاسباتی، به دلیل تشکیل کمان ماسهی پایدار در اطراف حفرهی مرکزی چاه، نرخ تولید ماسه در تمام نمونهها کاهش مییابد. کمانهای ماسهای مستعد فروپاشی بوده و پس از ناپایداری هر یک از آنها، کمان جدید با قطری بزرگتر جایگزین کمان قبل میشود. با بررسی چگونگی تولید ماسه با مقادیر گوناگون افت فشار سیال مشخص گردید که علیرغم تأثیر اندک مقدار فشار سیال بر تولید ماسه در تنشهای کم، در سطوح تنش بالا افزایش اختلاف فشار سیال سبب افزایش فرسایش ذرات (بیش از دو برابر، با افزایش 50 درصدی فشار سیال) میشود. این مطالعه نشان داد مدل همبستهی اجزای مجزا - شبکهی بولتزمن در حالت دو بُعدی، میتواند سازوکار حاکم بر پدیدهی تولید ماسه را به خوبی بیان کند.
جریان شعاعی
تولید ماسه
روش اجزای مجزا
روش شبکه بولتزمن
کمان ماسه
2022
03
21
53
74
https://ceej.aut.ac.ir/article_4417_9c701a641d8b9c281b5297fc09d0b657.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
مطالعه عددی اثر چرخش انتهایی جداگرهای الاستومری بر رفتار مکانیکی آنها در پلهای انعطافپذیر
تورج
تقی خانی
وحید
گروسی
در زمین لرزههای سالهای اخیر ثابت شده است که استفاده از جداگرهای الاستومری در پلها، رفتار لرزهای این نوع زیر ساختهای شهری را بهبود میدهد. کاربرد این جداگرها در زیر عرشه ی پلهای دهانه بلند و یا زیر ستونهای با ارتفاع زیاد ممکن است باعث ایجاد چرخش در جداگرهای الاستومری شود و در نتیجه بر رفتار لرزه ایی جداگرها و پلها اثر گذارد. رفتار این جداگرها تحت بارگذاری خالص (فشار، برش، خمش) و یا ترکیب فشار برش در سطوح مختلف مطالعه شده است، لیکن مطالعات اندکی به بررسی رفتار این جداگرها تحت ترکیب بارگذاری که شامل چرخش نیز باشد، پرداخته است. در این مطالعه با استفاده از یک مدل مکانیکی دو بعدی از جداگرهای الاستومری، رفتار آنها تحت اثر همزمان فشار، برش و چرخش بررسی شده است. این مدل مکانیکی شامل سه لایه از فنرهای محوری با رفتار هیسترزیس غیرخطی است که نقش توزیع تغییر شکلهای خمشی و فشاری را بر عهده دارند. مقایسه نتایج آنالیز خمشی استاتیکی مدل با مطالعات آزمایشگاهی نشان از تطابق مناسب آن دارد. نتایج نشان میدهد که تغییرات سختی چرخشی با میزان بار فشاری نسبت مستقیم و با تغییر شکل برشی نسبتی معکوس دارد. همچنین وجود چرخش در جداگرهای الاستومری سبب تغییرات قابل ملاحظهای بر مقدار نیروی برشی بحرانی میباشد.
جداگر الاستومری
مدل مکانیکی
چرخش انتهایی
روش المان محدود
رفتار هیسترزیس غیرخطی
2022
03
21
75
94
https://ceej.aut.ac.ir/article_4406_1cf73be8e1bf03966125f4ed16df24db.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
مقایسه اندرکنش سطح تماس ماسه و ماسه رسدار با ژئوگرید PET در آزمایش بیرونکشیدگی بر مبنای طول موثر
علی
ماهیگیر
علیرضا
اردکانی
محمود
حسنلوراد
آزمایش بیرونکشیدگی بزرگ مقیاس برای بررسی رفتار بیرونکشیدگی ژئوگرید در ناحیه مهاربندی شده مورد استفاده قرار میگیرد. هنگامی که نیروی بیرونکشیدگی به ژئوگرید اعمال میگردد، این نیرو به تدریج در طول نمونه پیش میرود تا اینکه به انتهای نمونه برسد. به قسمتی از طول ژئوگرید که با فعال شدن مکانیرم اندرکنشی در آن، در برابر نیروی بیرونکشیدگی مقاومت میکند، طول موثر گفته میشود. جهت بررسی دقیقتر اندرکنش سطح تماس خاک و ژئوگرید، میبایست رفتار بیرونکشیدگی ژئوگرید بر مبنای طول موثر مورد ارزیابی قرار گیرد. در این مطالعه با انجام یک سری آزمایش بیرونکشیدگی بزرگ مقیاس، ضمن تخمین طول موثر ژئوگرید، به برسی نحوه توزیع تنش برشی، ضریب اندرکنش بیرونکشیدگی، کرنش طولی سطح تماس دو نوع ژئوگرید تک سویه PET با ساختار هندسی یکسان و سختی متفاوت، مدفون در دو نوع خاک ماسهای و ماسه حاوی 20% رس تحت اثر تنشهای قائم موثر مختلف و بر مبنای طول موثر پرداخته شد. نتایج نشان داد مقدار نیروی بیرون کشیدگی جهت شروع حرکت آخرین نوار عرضی ژئوگرید با افزایش تنش قائم موثر در هر دو نمونه ژئوگرید و هر دو نمونه خاک افزایش پیدا کرد. همچنین، کرنش موثر در هر دو مرحله انتقال نیرو و بیرونکشیدگی در ژئوگرید سختتر مدفون در ماسه و ماسه رسدار نسبت به ژئوگرید شکلپذیرتر، کمتر بود. در مقادیر کم جابجاییهای جلویی، افزایش سختی ژئوگرید موجب کاهش تنش برشی موثر در خاک ماسهای و خاک ماسه رسدار میگردد. در تمامی آزمایشهای بیرون کشیدگی ضریب اندرکنش بیرونکشیدگی موثر در نقطه تبدیل مرحله انتقال نیرو به مرحله بیرونکشیدگی حداقل مقدار را داشت.
طول موثر
تنش برشی
ضریب اندرکنش بیرونکشیدگی
مقاومت بیرونکشیدگی
ماسه رسدار
2022
03
21
95
112
https://ceej.aut.ac.ir/article_4427_dec678ff65abaa2f1aee4eee74076874.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
بررسی اثر ویژگیهای فردی و پنداری بر تواتر تخلف سرعت غیرمجاز: مطالعه موردی شهروندان تهران
علی
موحد
علی
شفاعت
میقات
حبیبیان
سرعت غیرمجاز به عنوان پرتکرارترین تخلف رانندگی در شهر تهران، علت 21 درصد از تصادفات سه ماهه اول سال 1398 استان تهران شناخته شده است. سرعت رانندگی تابع متغیرهای فردی رانندگان است که این مطلب برای شهر تهران تا کنون تنها به صورت محدود مورد مطالعه قرار گرفته است. این مطالعه قصد دارد با بررسی تواتر تخلف سرعت غیرمجاز با استفاده از ویژگیهای فردی و پنداری مرتبط با رانندگان، رانندگان پر خطر را شناسایی نماید. در این راستا، اطلاعات 470 نفر از ساکنین شهر تهران در سالهای 1397 و 1398 جمعآوری و مورد ارزیابی قرار گرفته است. مدل شمارش پر صفر دو جملهای منفی با سطح اهمیت 1 درصد نشان میدهد که طول زمان فعالیت فیزیکی و ورزش در هفته (مثبت)، داشتن پندارهایی شامل کندرو بودن رانندگان دیگر (مثبت) و غیراخلاقی دانستن تخلف رانندگی (منفی) بر احتمال وقوع تخلف سرعت غیرمجاز اثرگذار بوده و به طور غیرمستقیم بر تواتر تخلف سرعت غیرمجاز اثر میگذارند. همچنین، متغیرهای تأخیر داشتن در بیشتر سفرهایی که فرد ملزم به رانندگی است (مثبت)، سابقه رانندگی کمتر از پنج سال (منفی) و داشتن بیمه بدنه خودرو (مثبت) به طور مستقیم بر تواتر تخلف سرعت غیرمجاز اثرگذار هستند. جهت بهبود وضعیت تخلفات در سطح شهر تهران پیشنهاد میشود با بازنگری در قوانین موجود، سختگیری بیشتری برای متخلفین پرتکرار لحاظ شود و برخی از امتیازهای رایج برای آنها؛ مانند بیمه بدنه، با محدودیت ادامه داشته باشد. همچنین، تشکیل ساختار آموزشی نظاممند در زمینه آگاهسازی همگانی نسبت به تخلفات به صورت دورهای -به ویژه برای رانندگان با سابقه بیشتر از پنج سال- میتواند موثر واقع شود.
تخلفات رانندگی
تخلف سرعت غیرمجاز
ویژگیهای فردی
ویژگیهای پنداری
مدل رگرسیون شمارش پرصفر دو جملهای منفی
2022
03
21
113
124
https://ceej.aut.ac.ir/article_4415_5ebd3e6008363a30fe59835e7610f0ba.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
شرایط جریان موجکی و ضریب دبی جریان در سرریزهای لبهپهن مستطیلی
بهرام
نورانی
فرزین
سلماسی
هادی
ارونقی
فائزه
رضایی
سرریزها یکی از انواع سازههای هیدرولیکی هستند که در سیستمهای انتقال آب به منظور اهداف خاصی مانند افزایش عمق جریان در بالادست سازه جهت آبگیری و یا اندازهگیری دبی جریان به کار گرفته میشوند. در این تحقیق به بررسی پارامترهای هیدرولیکی جریان و چگونگی وقوع جریان موجکی در سرریزهای لبهپهن مستطیلی به روش عددی با استفاده از روش حجم محدود (FVM) پرداخته شد و نتایج آن با روش آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که محدوده ضریب دبی برای دادههای آزمایشگاهی بین 321/0 تا 332/0 است و با استفاده از مدل عددی این محدوده بین 301/0 الی 354/0 میباشد. همچنین مشاهده گردید که در صورتی که عدد فرود جریان در مقطعی که حداقل عمق در روی تاج (dmin) اتفاق میافتد، کمتر از مقدار 5/1 باشد (5/1>(Fr1، در بالای تاج سرریز موجکهایی به فرم سینوسی تشکیل میشود، که میتواند دقت در قرائت اشل را کاهش و باعث ایجاد خطا در برآورد دبی عبوری گردد. برای جلوگیری از وقوع جریان موجکی، عمق جریان نباید از حد معینی کمتر گردد. در تحقیق حاضر جریان موجکی در شرایطی که نسبت عمق آب روی تاج سرریز به طول تاج سرریز در جهت جریان بزرگتر از 1/0 باشد (1/0 H/L)، مشاهده نشد. بنابراین میتوان گفت برقراری جریان موجکی در سرریزهای لبهپهن طولانی (1/0 H/L) مستعدتر از سرریزهای لبهپهن حقیقی (4/0 H/L 1/0) است. همچنین با استفاده از روش رگرسیونی، رابطهای برای تعیین ضریب دبی سرریزهای لبهپهن حقیقی با دقت مناسب و بالا ارائه شد.
سرریز
لبه پهن حقیقی
ضریب دبی جریان
جریان موجکی
روش حجم محدود
2022
03
21
125
140
https://ceej.aut.ac.ir/article_4512_9308ce79d389d4864f9eb1c427cb5512.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
اثر درجه حرارت و تعداد سیکلهای گرم شدن- خنک شدن بر روی چقرمگی شکست مود I، مود II و مود ترکیبی (Ӏ-II) بتن
شیما
لطیفی
مهدی
حسینی
مهدی
مهدی خانی
بتن همواره در برابر تغییرات محیطی همچون تغییرات دمایی فصلها، تغییرات دمایی شب و روز و آتش سوزی قرار دارد. این شرایط بر روی خصوصیات فیزیکی و مکانیکی و گسترش ترکها و چقرمگی شکست بتن اثر میگذارد. در این پژوهش اثر درجه حرارت و تعداد سیکلهای گرم شدن – خنک شدن روی چقرمگی مود ترکیبی (I-II) بتن مورد بررسی قرار گرفته شده و آزمایشها در دو سری انجام گرفته است. در سری اول آزمایشها، اثر درجه حرارت در یک سیکل گرم شدن- خنک شدن روی چقرمگی شکست تحلیل شد. در مرحله گرمایش، نمونهها تا دمای 60، 150، 200، 300، 500، و 700 درجه سانتیگراد گرم و سپس در محیط خنک میشوند. یک سری آزمایش هم روی نمونههایی که سیکل گرم شدن- خنک شدن را تحمل نکردهاند در دمای 25 درجه سانتیگراد انجام شد. نتایج این سری آزمایشها نشان داد که بیشترین و کمترین میزان چقرمگی شکست مود ترکیبی به ترتیب در دمای 150 و 700 درجه سانتیگراد میباشد. در سری دوم آزمایشها اثر تعداد سیکلهای گرم شدن – خنک شدن بر روی چقرمگی شکست مود ترکیبی بتن در دمای 150 درجه و تحت زاویه انحراف 45 درجه بررسی شد نتایج سری دوم آزمایشها نشان داد که در سیکل اول، چقرمگی شکست افزایش و با افزایش تعداد سیکلهای گرم شدن – خنک شدن میزان چقرمگی شکست مود ترکیبی کاهش مییابد. همچنین اثر زاویه بارگذاری نسبت به امتداد ترک در زوایای صفر، 15، 8/28، 45، 60، 75 و 90 درجه بر روی چقرمگی شکست بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که در بتن با افزایش زاویه انحراف ترک، مقدار موثر چقرمگی شکست مود ترکیبی (I-II) افزایش مییابد و با افزایش زاویه انحراف ترک، چقرمگی شکست مود II تا زاویه 45 افزایش و بعد از آن کاهش مییابد در ضمن با افزایش زاویه انحراف ترک تغییر مود شکستگی از مود I در زاویه انحراف صفر درجه به مود ترکیبی (کشش - برش) برای زاویه انحراف کمتر از28/8 درجه اتفاق میافتد. برای زاویه انحراف ترک بیش از 28/8 درجه مود شکست از مود ترکیبی کشش- برش به مود ترکیبی فشار-برش تغییر میکند.
چقرمگی شکست
سیکل گرم شدن – خنک شدن
مود ترکیبی
بتن
زاویه انحراف ترک
2022
03
21
141
164
https://ceej.aut.ac.ir/article_4413_bd5b365cc177ceb7596a1ef38434bcc1.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
مطالعه آزمایشگاهی و عددی بر روی عملکرد لرزهای دیوار مسلح شدهی ترکیبی
نبی اله
احمدی
مجید
یزدان دوست
محدودیتها و معایب موجود در هر یک از روشهای پایدار سازی توده خاک سبب شده است تا در دههی اخیر، استفادهی همزمان از چند روش مختلف در کنار هم در قالب یک سیستم مرکب ابداع و معرفی گردد. در این راستا، سیستم خاک مسلح شدهی ترکیبی به صورت تلفیقی از دو روش خاک میخکوبی شده و خاک مسلح، ضمن اختصاص جایگاه مناسبی در میان روشهای پایدارسازی، با استقبال گستردهای مواجه شده است. عدم وجود شناخت کافی از عملکرد این سیستم نوظهور به خصوص در شرایط لرزهای، ما را بر آن داشت تا در تحقیق حاضر ضمن ساخت 3 مدل فیزیکی g1 با ارتفاع یکسان و طول میخهای مختلف بر روی میزلرزه و همچنین 10 مدل عددی با مقادیر متفاوت از ارتفاع دیوار و طول المان تسلیح، به بررسی عملکرد لرزهای این سیستم در قالب مرزهای سطوح عملکرد، اشکال گوه گسیختگی، بزرگ نمایی شتاب و تغییر مکانهای افقی در شرایط لرزهای مختلف پرداخته شود. نتایج به دست آمده حاکی از ورود سیستم به فاز پلاستیک و آغاز تشکیل گوه گسیختگی به ازای تغییر مکانهای افقی نرمالیزه شده (∆x/H) 0/55 الی 1/10 درصد و 5/0 الی5/6 درصد میباشد. همچنین مشاهده شد که گوه گسیختگی احتمالی به صورت ترکیبی از یک سطح منحنی با تقعر رو به پایین و یک سطح مایل با نقطه تلاقی مشخص میباشد. رشد ناگهانی 26 تا 33 درصدی تغییر شکلهای افقی سیستم ضمن عبور از مرز ردهی طولی H 0/8 در خلال کاهش طول المانهای تسلیح صحت توصیههای آییننامه FHWA را در خصوص انتخاب 0/7H به عنوان طول بحرانی المانهای تسلیح در شرایط لرزهای تأیید کرد. از سوی دیگر، کاهش تأثیرپذیری تغییر شکلهای سیستم مرکب سری از تغییرات طول المان تسلیح، شتاب پایه و CAV در خلال افزایش ارتفاع سیستم نشان داد که انتخاب طول المانهای میخ و المانهای تسمه در سیستم مرکب سری به صورت ضریبی یکسان از ارتفاع کل سیستم میتواند به عنوان یک چیدمان کارآمد معرفی گردد.
خاک مسلح ترکیبی
عملکرد لرزهای
سطوح گسیختگی
آزمایش میزلرزه
مدلسازی
2022
03
21
165
190
https://ceej.aut.ac.ir/article_4420_d5b8560041572923609a3910134459f2.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
کنترل ارتعاشات سازههای نامنظم در سختی تحت بارگذاری زلزلههای حوزه دور و نزدیک توسط میراگرهای مغناطیسی با کنترل کنندههای فازی
محمدرضا
زمانیان
علی
خیرالدین
علیرضا
مرتضائی
با افزایش جمعیت شهرها و کمبود فضاهایی برای ساخت و ساز، ایجاد کاربری متنوع و معماری و زیبایی سازهها، نیاز به سازههای نامنظم بالاجبار در حال افزایش است. یکی از راهکارهای کاهش خطرات ساخت و استفاده از این سازهها، استفاده از ابزارهای کنترل ارتعاشات در آنها است. در مطالعه حاضر عملکرد میراگر مغناطیسی با کنترل کننده فازی برای کاهش ارتعاشات سازه نامنظم سختی تحت زلزلههای دور و نزدیک مورد بررسی قرار گرفته است. ظرفیت میراگر مغناطیسی معرفی شده معادل 1000 کیلونیوتن است که در طبقه اول بین تراز کف و تراز سقف طبقه اول تعبیه شده است. سیستم فازی بر اساس سرعت نسبی دو سر میراگر طراحی شده است تا با مشخص شدن سرعت نسبی، مقدار ولتاژ و در نتیجه نیروی کنترلی که به سازه وارد میشود تعیین گردد. سه حالت مختلف نامنظمی غیرهندسی در ارتفاع که شامل نامنظمی سختی با ضریب نامنظمی 60 درصد در یک سازه 10 طبقه استفاده و در نرمافزار اپنسیس مدلسازی شده است. این نامنظمیها در سه مکان متفاوت ارتفاعی شامل نیمه پایینی ارتفاع سازه (طبقات 1 تا 5)، پایینترین طبقه (طبقه اول) و طبقه میانی سازه (طبقه 5) مورد بررسی قرار گرفته است. بر مبنای تحلیلهای عددی انجام گرفته برای این سازهها تحت تحریک ورودی زلزلههای حوزه دور و نزدیک، تغییر مکان باقیمانده به طور میانگین به ترتیب 23/15% و 45/64% کاهش مییابد. علاوه بر بهبود معیارهایی همچون حداکثر تغییر مکان، برش و لنگر پایه در هر دو نوع زلزله، بیشترین بهبود برای سازه نامنظم در طبقه اول و کمترین آن برای سازه نامنظم در طبقه میانی رخ داده است.
سازههای نامنظم در سختی
کنترل نیمه فعال
میراگرهای مغناطیسی
الگوریتم کنترل فازی
زلزلههای دور و نزدیک
2022
03
21
191
208
https://ceej.aut.ac.ir/article_4480_0ae6014bc5ef869a364f744d88adc9e4.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
ارزیابی اثر افزودنی دوگانه پودر لاستیک و PET به صورت عددی و آزمایشگاهی در مخلوط آسفالتی گرم
امیرحسین
عامری
محمود
عامری
حمید
شاکر
فائزه
جعفری
بیت اله
بدرلو
استفاده از دو ماده پلیاتیلن ترفتالات (PET) و پودر لاستیک (CR) به صورت همزمان در مخلوطهای آسفالتی به دلیل بهره بردن همزمان از خاصیت نرم شدگی پودر لاستیک و سخت شدگی پلیاتیلن ترفتالات، میتواند منجر به حذف این دو ماه از طبیعت و ساخت مخلوط آسفالتی مقاومتر با بهرهمندی حداکثری از دو افزودنی CR و PET گردد. بدین منظور، درصدهایی از دو افزودنی با مقادیر (0 و 100) %، (25 و 75) %، (50 و 50) %، (75 و 25) % و (100 و 0)% با هم ترکیب شده و افزودنی را شکل دادهاند که در دو درصد 10 و 15 درصد وزنی قیر به مخلوط اضافه شدهاند، برای بررسی مخلوطهای اصلاح شده، از آزمایشهای مدول برجهندگی، خزش دینامیکی، حساسیت رطوبتی و ITS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داده است که مادهی معرفی شده دارای مشخصات مطلوب بوده است، به طوری که استفاده از دو افزودنی به ازای 15% افزودنی دوگانه به قیر مصرفی، منجر به افزایش1/5 درصدی مدول برجهندگی و میزان خزش دینامیکی میگردد، همچنین مقدار کشش غیرمستقیم در حالت خشک به میزان 1/14 برابر نمونه شاهد میشود که مقدار افزودنی در این نمونه 25% پودر لاستیک و 75% پلیاتیلن ترفتالات میگردد. از طرفی برای آزمایش حساسیت رطوبتی، نمونه حاوی 10 درصد پودر لاستیک تنها باعث بهبود حدود 11 درصدی حساسیت رطوبتی مخلوط میشود. در نهایت، از شیوه شبکه عصبی به منظور برآورد نتایج آزمایشگاه استفاده شده است و دقت مدل سنجیده شده است.
پودر لاستیک
پلیاتیلن ترفتالات
مخلوط آسفالتی
شبکه عصبی
تخمین دادههای آزمایشگاهی
2022
03
21
209
228
https://ceej.aut.ac.ir/article_4394_df2925a105e7da02b24411bcab61b6d2.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
شیوهای نوین در تعیین مدهای طبیعی و فرکانسهای متناظر سیستمهای با چند درجه آزادی بر اساس مفهوم گره ارتعاش
علی اصغر
صفوی
روشهای گوناگون تحلیل دینامیکی سازهها با مفهوم مدهای طبیعی سر و کار دارند و در ریاضیات به مدهای طبیعی اصطلاحا بردارهای مشخصه گفته میشود. روش مرسوم برای تعیین مدهای طبیعی یک سیستم حل مسئله مقادیر ویژه است. در این روش بر اساس ماتریسهای سختی و جرم، ماتریس مشخصه ساخته میشود که با صفر قرار دادن دترمینان آن، فرکانس2های طبیعی سیستم به دست میآید. با تعیین فرکانسها، بردار مدهای ارتعاش ساخته میشوند. روشی که در این مقاله بیان میشود مبتنی بر تعیین مکان (مکانهایی) است که در هر شکل مد، جابجایی آن (آنها) صفر است که به گره موسوم است. در واقع با این روش، یک سیستم با چند درجه آزادی در هر مد به چند سیستم با یک درجه آزادی تبدیل میشود که در محل گرههای فرضی از یکدیگر جدا شدهاند. جرمهای سیستمهای مزبور به طور همزمان، با یک فرکانس ارتعاش میکنند که همان فرکانس ارتعاش در مد مورد نظر است. هر فنری که بین دو جرم مجاور قرار دارد، در محل گره به دو فنر متوالی تفکیک میشود، به طوری که فنر اولیه دارای سختی معادل فنرهای متوالی (سری) است. این روش درک فیزیکی مناسبی برای مفهوم مد ارتعاش ارائه میکند. روش به کار رفته دقیق بوده و در برخی موارد، ساده و سریعتر از روش مرسوم عمل میکند.
مدهای طبیعی
فرکانس طبیعی
گره
سیستم با چند درجه آزادی
سیستمهای با یک درجه آزادی
2022
03
21
229
246
https://ceej.aut.ac.ir/article_4360_1734f908a188773e757949573af468dc.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
مدلسازی تنش خاک در سدهای خاکی با روشهای هوش مصنوعی و تعیین ویژگیهای موثر
حسین
حکیمی خانسر
چواد
پارسا
علی
دلیر حسین زاده
جلال
شیری
هدف کلی این مقاله انتخاب ویژگیهای موثر و مدلسازی تنش خاک در سدهای خاکی در زمان ساخت با شبکه عصبی به کمک یک الگوریتم بهینهساز و در ادامه نتایج مدل هیبریدی با روشهای مرسومANFIS وGEP مقایسه شده است. پنج ویژگی شامل تراز خاکریزی، زمان ساخت سد، تراز مخزن (آبگیری)، سرعت آبگیری و سرعت خاکریزی به عنوان ورودیهای مدل هیبریدی انتخاب شده است. با اجرای الگوریتم هیبریدی و تحلیل حساسیت و روش انتخاب ویژگی، تراز خاکریزی و زمان ساخت سد، مؤثرترین ویژگیها در مدلسازی تنش کل در سلولهای منتخب بودند؛ زیرا ترکیب دوتایی شامل تراز خاکریزی و زمان ساخت در سلولهای TPC25.1 و TPC25.3 و TPC25.4 به ترتیب با مقادیر خطا (MSE) برابر 1/523، 2/747 و 0/750 موثرترین ویژگیها در این سلولها بودند. در سلول TPC25.2 انتخاب سه ویژگی تراز خاکریزی، زمان ساخت و تراز مخزن با توجه به مقدار خطای 5/245 بیشترین تأثیر را در مدلسازی تنش کل خاک در این سلول داراست. مقایسه بین مدل ANN با ANFIS و GEP نشان داد، هر چند که اختلاف در دقت مدلها بسیار ناچیز است، میتوان گفت هر سه مدل جواب قابل قبول و نزدیک به هم داشتهاند. همچنین نتایج نشان میدهد که هر چه پراکندگی دادههای ورودی مدل بیشتر باشد، مدل استنتاج عصبی- فازی تطبیقی دارای توانایی بیشتری در شبیهسازی نسبت به دو مدل ANN و GEP است، زیرا در سلول TPC25.4 مدل ANFIS در دوره آزمون با شاخصهای آماری ، RMSE ، MAEو NS به ترتیب برابر مقادیر 0/9955، 0/0227، 0/0185 و 0/9666 دارای عملکرد بهتری نسبت به دو مدل دیگر است.
سد خاکی
الگوریتم هیبریدی PSO-ANN
انتخاب ویژگی
سیستم استنتاج عصبی- فازی تطبیقی
تنش قائم خاک
2022
03
21
247
262
https://ceej.aut.ac.ir/article_4354_a6f4e026c305f9ffd6eeb1ddb6bc21cc.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
ارائه روش جدید مبتنی بر نمودار برای طراحی برشی ورقهای فولادی در دماهای بالا
عباس
قدمی بدرلو
غزاله
پورموسوی
علی
قمری
افزایش استفاده از ورقهای جدار نازک، لزوم بررسی عمیقتر رفتار این اعضا را نشان میدهد. با توجه به هزینه قابل توجه انجام کارهای آزمایشگاهی و از طرفی عدم دسترسی همیشگی به نرمافزارهای شبیهسازی عددی پیشرفته نظیر آباکوس، انسیس و...، نیاز به وجود روش طراحی ساده جهت ارزیابی مقاومت برشی ورقها احساس میشود. این نیاز در دماهای بالا با توجه به تغییر مد خرابی برشی ورق فولادی در برابر حرارت بیش از پیش خود را نشان میدهد. در این مقاله، روابط طراحی برشی آییننامه فولاد و پل آمریکا به کمک ضرایب کاهشی آییننامه اروپا برای استفاده در دماهای بالا اصلاح شده و روابط و نمودارهای طراحی جهت تخمین مقاومت برشی نهایی و دمای متناظر با لحظه خرابی انواع ورق (سخت شده و سخت نشده) با شرایط مرزی مختلف با در نظرگرفتن تغییر مد خرابی پیشنهاد شده است. مطابق نتایج، نمودارهای پیشنهادی در هر دو دمای محیط و دمای بالا در ورقهای فشرده دارای دقت بیشتری نسبت به ورقهای غیرفشرده و لاغر هستند. بدین ترتیب که حداکثر اختلاف بین نتایج نمودارهای پیشنهادی و نتایج شبیهسازی اجزاء محدود مقاله حاضر در دمای محیط در ورقهای فشرده، غیرفشرده و لاغر به ترتیب به حدود 1/1%، 23% و 28% میرسد. از طرفی نمودارهای پیشنهادی در دمای 400 و 600 درجه سانتیگراد تقریبا با حفظ دقت خود در محدوده ورقهای فشرده، در تخمین مقاومت برشی ورقهای غیرفشرده و لاغر منجر به خطایی در حدود 3% تا 11% میشوند. همچنین، حداکثر خطا در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی و عددی سایر محققین به ترتیب به حدود 20% و 4% محدود میشود.
آتشسوزی
لاغری ورق
تیرورق فولادی
مقاومت برشی
نمودار طراحی
2022
03
21
263
282
https://ceej.aut.ac.ir/article_4355_f518922f47d064a967dc56975b58e532.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
تعیین کیفیت آبهای زیرزمینی با استفاده از یک سیستم GIS-AHP مبنا و مقایسه آن با دیاگرام ویلکوکس (مطالعه موردی دشت رفسنجان)
سمیه
صالحی
علی
اسماعیلی
هادی
فرهادی
تعیین کیفیت آبهای زیرزمینی با توجه به ضرورت استفاده از آنها در مصارف شرب، کشاورزی و صنعت، یک امر ضروری به شمار میرود. دشت رفسنجان به علت وجود باغات پسته یکی از اقتصادیترین دشتهای کشور محسوب میشود. بنابراین مدیریت صحیح و مطالعات دقیق آبهای زیرزمینی در این دشت امری ضروری است. تحقیق حاضر در جهت ارزیابی کیفیت آبهای زیرزمینی دشت رفسنجان با کاربرد کشاورزی انجام شده است. در مرحله اول پس از انتخاب پارامترهای ارزیابی کیفیت آب، وزندهی به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام شده و سپس با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) کیفیت آبهای زیرزمینی منطقه مورد مطالعه با توجه به طبقهبندی کیفیت آب آبیاری دانشگاه کالیفرنیا تعیین شد. با توجه به نتایج حاصل از پهنهبندی نهایی کیفیت آب زیرزمینی، حدود 1/6 درصد از منطقه مورد مطالعه دارای آبهایی با کیفیت خیلی خوب، 20 درصد دارای کیفیت متوسط، 52/7 دارای کیفیت نامناسب و 25/7 دارای کیفیت خیلی بدی میباشند. همچنین بر اساس تحلیل آماری دیاگرام ویلکوکس، آب 1/5 درصد از چاههای منطقه دارای کیفیت خوب، 16/2 درصد دارای کیفیت متوسط و 60/2 درصد دارای کیفیت نامناسب میباشند. 22/1 درصد از چاهها نیز به دلیل کیفیت بسیار بد در دیاگرام جای نمیگیرند. این پژوهش نشان داد که با به کارگیری یک روش GIS-AHP مبنا، میتوان این نوع داده را به صورت مکانی تجزیه و تحلیل کرد و نتایج متقن بهدست آورد.
تعیین کیفیت آب زیرزمینی
دشت رفسنجان
تحلیل سلسله مراتبی
سیستم اطلاعات جغرافیایی
دیاگرام ویلکوکس
2022
03
21
283
298
https://ceej.aut.ac.ir/article_4486_159175700c7855c6e878b99869fbfa76.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
بررسی رفتار لرزهای اتصالات بال سوراخ شده تیر با آرایش مایل سوراخها
پیمان
شادمان
آرمین
عظیمی نژاد
عبدالرضا
سروقد مقدم
محمد علی
جعفری
اتصالات گیردار جوشی تقویت نشده در زلزله 1994 نورتریج در ناحیه جوشهای نفوذی بال تیر به ستون دچار شکست ترد و زودرس شدند، محققان به منظور بهبود رفتار لرزهای اتصالات صلب، اتصالات با مقطع کاهش یافته تیر را پیشنهاد دادند. شکست ترد جوش نفوذی و کمانش پیچشی جانبی بال تیر در محل تشکیل مفصل پلاستیک در اتصالات کاهش یافته بال تیر، سبب شد تا شکلهای اصلاح شده از این نوع اتصالات پیشنهاد گردند. از شکلهای نوین این نوع اتصالات میتوان به اتصالات سوراخکاری شده بال تیر با ردیفهای سوراخکاری موازی اشاره کرد. در این مطالعه، به منظور بهبود عملکرد اتصالات با ردیفهای سوراخکاری موازی بال تیر، از آرایشهای سوراخکاری مایل بال تیر نسبت به محور تیر همراه با تغییر قطر سوراخها استفاده شد. بررسیها نشان داد که در آرایش سوراخکاری مایل، مقدار دوران پلاستیک مقطع در این نوع اتصال 0/059 رادیان است که 7/3 درصد بیشتر از دوران پلاستیک اتصال برش دایرهای بال تیر میباشد. همچنین در مناسبترین نمونه آرایش سوراخکاری مایل، شاخص کرنش پلاستیک معادل مرکز و گوشه خط جوش نفوذی به ترتیب تا92/3 و87/7 درصد نسبت به اتصال برش دایرهای بال تیر، کاهش یافته است. شاخص میسز مرکز و گوشه خط جوش نفوذی اتصال سوراخکاری مایل به ترتیب تا45/5 و 39/9 درصد نسبت به اتصال برش دایرهای بال تیر، کاهش یافته است که نمایانگر عملکرد مناسبتر و حساسیت کمتر این نوع اتصال در مقابل شکست ترد جوش نفوذی اتصال تیر به ستون در مقایسه با اتصال برش دایرهای بال تیر و اتصالات با آرایش سوراخکاری موازی میباشد.
آرایش سوراخکاری مایل بال تیر
رفتار چرخهای
شاخص کرنش پلاستیک معادل
شاخص فشار
شاخص میسز
2022
03
21
299
322
https://ceej.aut.ac.ir/article_4470_f4835a052a772d7ddc6f4d2bec37bcfa.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
مدل تصمیمگیری گراف برای تخصیص ریسک در قراردادهای طرح و ساخت، با استفاده از تئوری بازیها
گرشاسب
خزائنی
علی
خزائنی
توافق بر نحوه تخصیص ریسکها شرط موفقیت پروژه شناخته میشود. به دلیل برداشتهای متفاوت و منافع متضاد عوامل پروژه، مذاکرات تخصیص ریسک به منظور انتخاب تخصیص بهینه ریسکها، فرآیندی دشوار و پر هزینه است. در این مقاله با مدلسازی مذاکرات تخصیص ریسک در چهارچوب تحلیل حل اختلاف بر مبنای تئوری بازیها، یک رویکرد تصمیمگیری بر مبنای مدل گراف برای حل مذاکرات قراردادی و انتخاب تخصیص ریسک بهینه توسعه داده شده است. در این رویکرد، با تحلیل رفتار بازیگران و تصمیم گیرندگان فرآیند تخصیص ریسک، اولویتهای تصمیمگیری ذینفعان در قالب تحلیل هزینه-فایده هر تخصیص ریسک محاسبه شده و با پیشبینی حرکتهای متقابل هر طرف برای کسب بیشترین منافع یا فرار بیشترین زیان، مدلی خاص برای دستیابی به تفاهم بین تصمیم گیرندگان به منظور توافق بر انتخاب تخصیص بهینه ارائه میشود. مدل پیشنهادی در قالب یک برنامه نرم افزاری در محیط متلب پیادهسازی شده است و نتایج آن در یک پروژه موردی حوزه آب و نیرو مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. مقایسه نتایج مدل پیشنهادی با دیگر مدلهای کمی تخصیص ریسک نشان میدهد که استفاده از تئوری بازیها میتواند الگوی متعادلتری برای تخصیص ریسکها ارائه دهد. مدل پیشنهادی این مزیت حیاتی را دارد که برخلاف مطالعات مشابه، صرفا عامل مسئول مدیریت ریسک را تعیین نمیکند بلکه اقدامات لازم برای رسیدن به تخصیص ریسک متعادل را بیان کرده و تبعات تصمیم را برای تصمیم گیرنده روشن مینماید.
مدیریت ریسک
مذاکرات تخصیص ریسک
مدیریت پروژه
تئوری بازیها
منطق گراف
تصمیمگیری
2022
03
21
323
342
https://ceej.aut.ac.ir/article_4508_c24ef7ab17b6d7c2b34d9370498d026c.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
تاثیر جنس و دانه بندی مصالح سنگی ریزدانه و بافت سطحی مختلف بر پایایی مقاومت سایشی رویه بتن غلتکی
مصطفی
آدرسی
مشکل اصلی استفاده از رویههای بتن غلتکی، مقاومت اصطکاکی و بعضاً مقاومت سایشی کم آن به ترتیب به دلیل کوبیدگی مخلوط و عدم عملآوری مناسب در حین اجرا است. برای رفع این دو مشکل، در این مقاله بافتهای مختلف درشت بر روی نمونههای بتنی ایجاد شدند. همچنین به منظور بهبود بافت ریز در این تحقیق از ریزدانههای سیلیسی، آهکی و ترکیب 50-50 درصد این دو با هم به صورت شکسته و طبیعی، در مجموع 8 طرح اختلاط استفاده شد. هدف از این مقاله بررسی پایایی مقاومت سایشی بافتهای میکرو و ماکرو مخلوطهای بتن غلتکی به روش شبیهسازی پیشنهاد شده در استاندارد ASTM C 944 است. نتایج نشان داد که بافتهای مختلف درشت مقاومت سایشی تقریباً یکسانی دارند. نتایج مختلف نشان داد که مقاومت سایشی با حساسیت بیشتری به طرح اختلاط بتن وابسته است. نتایج نشان داد به جز ماسه سیلیسی شکسته که بهترین مقاومت سایشی را ایجاد میکرد، ترکیب مصالح آهکی و سیلیسی طبیعی با هم باعث بهبود مقاومت سایشی مخلوط نسبت به مخلوطهای ساخته شده با هر یک از این سه نوع ماسه میشود.
روسازی بتن غلتکی
مقاومت سایشی
بافت ریز
بافت درشت
طرح اختلاط بهینه
2022
03
21
343
362
https://ceej.aut.ac.ir/article_4374_d2e9a5452b318e433fc39a059c7bee50.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1401
54
1
بررسی مشخصات خمشی مصالح پایه سیمانی با عملکرد زیاد مسلح به الیاف فولادی درامیکس
سید امیرحسین
مدنی
سیدمحمد
میرحسینی
احسان اله
ضیغمی
علی رضا
نظام آبادی
بتن داراى مقاومت زیادى در فشار مىباشد ولى مقاومت کششى بسیار پایین و شکنندگى نسبتا زیاد آن باعث گردیده که در آیین نامههاى طراحى، مقاومت کششى براى بتن منظور نگردد. استفاده از الیاف فولادى در ماتریسهاى بتنى باعث کاهش ضعف شکنندگى و تردى بتن مىگردد. بهبود مشخصات مکانیکى، ماتریسهاى بتنى مسلح به الیاف فولادى را به مصالحى مناسب براى کاربردهاى سازهاى تبدیل مىنماید. در تحقیق حاضر، مشخصات مکانیکی کامپوزیتهای پایه سیمانی مسلح به درصدهای حجمی مختلف الیاف (1% و 2%) مورد بررسی قرار گرفته است. ماتریس پایه سیمانی، دارای مقاومت فشاری 64 مگاپاسکال و الیاف به کار رفته از خانواده درامیکس در سه حالت 4D, 3D , 5D میباشند. در این پژوهش جهت بررسی مقاومت خمشی، آزمون خمش 4 نقطهای روی المانهای خمشی مسلح به درصدهای مختلف الیاف فولادی انجام گرفته است. پارامترهای خمشی شامل نمودار نیرو-تغییر مکان، نحوه ترک خوردگی، میزان جذب انرژی و تنش خمشی ارزیابی و مقایسه شدهاند. نتایج نشان میدهند در برخی از نمونهها رفتار سخت شوندگی کرنشی تا قبل از تمرکز ترک و گسیختگی و سپس رفتار نرم شوندگی کرنشی اتفاق میافتد. بروز رفتار سخت شدگی باعث بهبود مشخصات مکانیکی مصالح میشود. در این حالت گسیختگی نمونهها از طریق ایجاد ترکهای متعدد اتفاق میافتد.
کامپوزیتهای پایه سیمانی
رفتار سخت شوندگی و نرم شوندگی کرنشی
ترکهای متعدد
خانواده درامیکس
2022
03
21
363
376
https://ceej.aut.ac.ir/article_4551_b20967ce59c7784378a3ae63d31816b0.pdf