2024-03-29T16:00:06Z
https://ceej.aut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=359
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
توسعهی روش تحلیل پلاستیک برای قابهای مهاربندی و بهینهسازی آن با استفاده از الگوریتم ژنتیک جهت پیشبینی فروریزش قابهای فولادی با مهاربند
امیر
ساعدی داریان
سهیل
پالیزی
روش تحلیل پلاستیک از جمله موثرترین و پرکاربردترین روشها در این حوزه میباشد. با وجود این که استفاده از روش تحلیل پلاستیک در قابهای خمشی به صورت دستی امری بسیار زمانبر و خستهکننده میباشد، روند تحلیل ساده بوده و محققین متعدد در این حوزه فعالیتهایی داشتهاند. لکن تحلیل قابهای مهاربندی به دلیل مسئله کمانش مهاربندها و وجود نیروهای محوری و برشی در اعضای قاب بسیار پیچیده بوده و لذا تحقیق چندانی در این حوزه انجام شدهاستنشدهاست. در این تحقیق، ابتدا روشی ویژه جهت تحلیل پلاستیک قابهای فولادی مهاربندی بر اساس روش ترکیب مکانیزمهای پایه ارائه شدهاست و در ادامه با استفاده از الگوریتم ژنتیک، برنامهی مدونی جهت تعیین مکانیزم خرابی و بار فروریزش قابهای فولادی مهاربندی بر اساس این روش ابداعی ارائه شدهاست. مقایسهی نتایج نشان میدهد روش ارائه شده بسیار دقیق بوده و با دقت بالایی توانایی تعیین مود خرابی و بار معادل آن را دارد. بر این اساس، سه قاب فرضی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. مکانیزم فروریزش متناظر با ضریب بار فروریزش بحرانی، با کمک تئوری کار مجازی و بهینهیابی با استفاده از الگوریتم ژنتیک بهدست آمد. به منظور صحتسنجی، یک تحلیل پوشاور هم برای تعیین مود فروریزش در هر مثال انجام شد. در دو مثال اول که سازهها کوتاه مرتبهتر بودند، مود فروریزش هر دو روش یکسان بود. در حالی که اندکی خطا در تشکیل مفاصل در قاب بلندمرتبه مشاهده شد که این خطا به دلیل تفاوت بین دو روش تحلیل در برخی قابهای خمشی هم مشاهده شده بود.
تحلیل پلاستیک
تئوری کینماتیک
قاب مهاربندی
بهینهیابی
الگوریتم ژنتیک
2021
04
21
421
438
https://ceej.aut.ac.ir/article_3177_2174db84fac27ee34c4b92ac547a518d.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
بررسی حذف سولفات با استفاده از گل قرمز فعال از محلولهای آبی: مطالعه سینتیک، ایزوترم و ترمودینامیک جذب
علیرضا
ارحمی دولت آباد
حسین
گنجی دوست
در این تحقیق، فرآیند جذب سولفات به کمک گل قرمز فعال در یک سیستم ناپیوسته و به روش تک فاکتوریل (OFAT) مورد بررسی قرار گرفت. خصوصیات جاذب و صحت فرایند فعالسازی به کمک آنالیزهای میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، سطح ویژه BET، پراش اشعه ایکس(XRD) و XRF بررسی و تایید شد. فرآیند جذب سولفات در حجم 200 میلیلیتر و دور همزن rpm 150 انجام شد. شرایط بهینه جذب برای جاذب در مدت زمان تعادلی 90 دقیقه، غلظت اولیه 100 میلیگرم بر لیتر، 4 = pH، دمای °C 65 و مقدار جاذب g/L 5/7 بهدستبهدست آمد. راندمان حذف سولفات در شرایط بهینه 1/73 درصد بهدستبهدست آمد. مطالعات ترمودینامیکی جذب نشان داد که فرآیند جذب در تمامی دماهای بررسی شده به صورت کاملا خود به خودی انجام شد. سینتیک جذب سولفات بر روی سطوح گل قرمز فعال از معادله شبه درجه دوم پیروی کرد. ایزوترم جذب به خوبی و با ضریب تشخیص 994/0 بر معادله ایزوترمی لانگمویر منطبق شد و ظرفیت جذب حداکثری آن طبق ایزوترم لانگمویر 07/13 میلیگرم سولفات بر گرم جاذب بهدست آمد. نتایج حاصل شده از این تحقیق نشان داد که جاذب فعال شده با توجه به هزینه پایین ماده اولیه و مقدار ظرفیت جذب مورد قبول آن میتواند به عنوان جاذب کمهزینه مورد توجه قرار گیرد.
جذب
گل قرمز
گل قرمز فعال
سولفات
ترمودینامیک
2021
04
21
439
456
https://ceej.aut.ac.ir/article_3266_a25ea1c3c79593fc1a1ea51e562cf111.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
ارزیابی احتمالاتی عملکرد لرزهای ساختمانهای بتن مسلح دارای طبقه نرم و خیلی نرم تحت اثر توالی زلزله و پسلرزه
حامد
کوهستانیان
حسین
پهلوان
جلیل
شفائی
محمد
شامخی امیری
بررسی خسارتهای ناشی از زلزلههای گذشته مانند زلزلهی کرمانشاه، مؤید این مطلب است که ساختمانهایی که دارای نامنظمی از نوع طبقه نرم هستند، آسیبهای بیشتری را در زلزله تجربه کردهاند. همچنین پسلرزهی زلزلههای گذشته موجب افزایش آسیب در ساختمانها گردیده است، درصورتیکه در آییننامههای فعلی اثر پسلرزه در محاسبات طراحی دیده نمیشود. در این پژوهش بهمنظور مشاهده اثرات نامنظمی و پسلرزه در سازههای بتنآرمه، منحنیهای شکنندگی برای مدلهای سه، پنج و هشت طبقه با سیستم لرزهای قاب خمشی بتنآرمه، دارای طبقه نرم و خیلی نرم تحت اثر زلزله اصلی و توالی زلزله و پسلرزه بررسیشدهاست. این مدلها مطابق با ضوابط آییننامههای ایران طراحی و پس از نهایی شدن مقاطع، سازه در نرمافزار OpenSees بهصورت سهبعدی مدلسازی گردید. سپس با انتخاب تعدادی شتابنگاشت مناسب و سازگار با شرایط منطقه، مدلها تحت تحلیل دینامیکی غیرخطی فزاینده IDA قرار میگیرند و بیشترین دریفت طبقات بهعنوان پارامتر تقاضا محاسبهشدهاست، با انتخاب ظرفیت تغییر مکان نسبی سطوح عملکرد لرزهای چهارگانه آسیب جزئی، متوسط، گسترده و کامل از آییننامه Hazus آمریکا و با استفاده از روابط قابلیت اعتماد سازهها منحنیهای شکنندگی لرزهای این سیستم برای چهار سطح آسیب متفاوت محاسبه شد. نتایج تحلیلهای غیرخطی حاکی از آن است که در مدلهای پنج و هشت طبقه در مقایسه با مدل سهطبقه تأثیر نامنظمی طبقه نرم و اثر پسلرزه در افزایش آسیبپذیری ساختمان بیشتر بوده است و با افزایش ارتفاع سازه از میزان تأثیر نامنظمی طبقه نرم و پسلرزه در آسیبپذیری ساختمان کاسته شدهاست.
ارزیابی احتمالاتی
قاب خمشی بتن مسلح
طبقه نرم
منحنیهای شکنندگی
تحلیل دینامیکی فزاینده (IDA)
2021
04
21
457
478
https://ceej.aut.ac.ir/article_3305_4487597c9f53deade084dcd754eba19f.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
بررسی ستونهای دایرهای دو جداره فولادی پر شده با بتن تحت بار محوری فشاری
امیر
مختاری
حمید
صابری
وسام
کلمی زاده
وحید
صابری
ستونهای مرکب دو لایه نیز از خانواده ستونهای مرکب CFDSTمیباشد که از دو جداره فولادی دایره تشکیل شده و بهصورت هممرکز مونتاژ میگردد و بین این دو جداره با بتن پر میگردد. در این نوع از ستونها اثر مهم بتن این است که کمانش موضعی جداره فولادی را به تأخیر میاندازد و خود بتن در حالت محصور شدگی قادر است کرنشها و تنشهای بالاتری را نسبت به حالت غیر محصورشدگی تحمل کند. از مزایای ستونهای مرکب دو لایه نسبت به ستونهای مرکب تک لایه میتوان به وزن کمتر ستونهای مرکب دولایه، شکلپذیری بیشتر و تحمل نیروهای محوری بیشتر اشاره کرد. رفتار این ستونها تحت بار محوری خالص مورد توجه است لذا بررسی رفتار ستونهای مرکب دو لایه تحت اثر بار محوری برای رفتار نزدیک به واقعیت این ستونها از اهمیت ویژهای برخوردار خواهد بود. در این مقاله ظرفیت ستونهای دو جداره فولادی پر شده با بتن با استفاده از نرم افزار اجزاء محدود ABAQUS تحت اثر فشار محوری بررسی شدهاست. در این تحقیق با تغییر پارامترهای ضخامت لایهها و قطر هسته داخلی و وجود و عدم وجود بتن درون هسته، مقاطع با یکدیگر مقایسه گردیدند. بررسیها نشان دادند که ستونهای دایرهای با افزایش قطر هسته به طور حتم ظرفیت باربری هاآنها نیز افزایش نمییابد و پارامتر موثر در این مسئله نسبت ضخامت به قطر میباشد. در بحث وجود و عدم وجود بتن در هسته، مسئله محصورشدگی نتیجهی مهمی داشته و در نمونههایی که بتن هسته موجود بوده ظرفیت مقاطع افزایش یافته است.
ستونهای دو جداره پر شده با بتن
بار محوری
ستونهای دایرهای
روش اجزاء محدود
آباکوس
2021
04
21
479
494
https://ceej.aut.ac.ir/article_3307_027c4d6669cd2f15ec083596c4099909.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
بهینهسازی جانمایی داخلی کارگاه و تاثیر آن بر هزینهی پروژههای ساخت با الگوریتم بهینهسازی علفهای هرز
محمدجواد
طاهری امیری
میلاد
همتیان
فرشیدرضا
حقیقی
مائده
جواهری بارفروشی
جانمایی دینامیکی سایتبه معنای شناسایی مکانی بهینه برای تجهیزات موقت، مصالح و سایر ابزار و دفاتر موقت موجود در سایت ساختمانی است. جانمایی داخلی سایت، به عنوان یک مسئلهی دینامیک طبقهبندی میشود، چراکه تجهیزات مورد نیاز و همچنین نیازهای پروژه در مراحل مختلف و در طول عمر پروژه مدام در حال تغییر است. تحقیقات متعددی در گذشته به این مسئله پرداخته و با ارائهی الگوریتمهای مختلف، سعی در حل این مسئله پیچیده نمودهاند. در این راستا، در این مطالعه یک مدل برنامهریزی ریاضی خطی برای مسئله جانمایی داخلی دینامیکی پروژههای ساخت با هدف حداقلسازی مجموع هزینههای حمل و نقل بین بخشهای مختلف، هزینهی مکانیابی مجدد و هزینه جابهجایی بین انبار و تجهیزات توسعه داده شدهاست. از آنجاییکه پیچیدگی مدل پیشنهادی با افزایش ابعاد مسئله زیاد میشود، به منظور حل آن یک الگوریتم بهینهسازی علفهای هرز ارائه شدهاست. نتایج محاسباتی، نشاندهندهی تنوع در جوابهای بهدست آمده از چیدمان بخشهای مختلف با توجه به اولویتهای در نظر گرفته شده برای آنهاست، بهطوری که با تغییر اولویت تجهیزات مختلف، چیدمان بهینهای از آنها در کارگاه با کمترین فاصله ایجاد خواهد شد.. اعتبارسنجی مدل پیشنهادی از طریق مقایسه نتایج بهدست آمده از الگوریتم پیشنهادی برای مسئله در ابعاد کوچک با نتایج بهدست آمده از حل آن در نرم افزار GAMS انجام گرفتهاست. همچنین بررسی سناریوهای مختلف، حاکی از عملکرد مناسب الگوریتم بهینهسازی علفهای هرز پیشنهادی بودهاست.
جانمایی داخلی دینامیکی سایت
الگوریتم بهینهسازی علفهای هرز
کاهش هزینه جانمایی
پروژه ساخت
مکانیابی تجهیزات
2021
04
21
495
514
https://ceej.aut.ac.ir/article_4135_02bbd1ed6e9c2c83d1c2776362b4dcb3.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
طراحی پلاستیک قاب خمشی فولادی بر مبنای عملکرد و مقایسه آن با روش مبتنی بر نیرو
فاطمه السادات
موسوی نژاد
حسن
استادحسین
در روشهای متداول طراحی لرزهای، که نیروی اعضا به حد مقاومت محدود میگردند، عملکرد سازه به طور مستقیم در طراحی وارد نمیشود. تنها موردی که در روش نیرو به عنوان کنترل عملکرد سازه لحاظ میگردد، کنترل جابجایی نسبی سازه در گام نهایی طراحی است. این ضعف روش طراحی مبتنی بر نیرو، سبب شده که توجه ویژهای به روشهای طراحی مبتنی بر عملکرد معطوف گردد. روش طراحی پلاستیک بر اساس عملکرد یکی از روشهای طراحی عملکردی است که در آن سطح خرابی و مکانیزم خرابی مطلوب در گامهای نخستین طراحی از پیش مشخص است. انتظار میرود که سازه طراحی شده با روش مذکور از لحاظ رفتاری انطباق بیشتری با مکانیزم مطلوب داشته باشد. در این تحقیق هر دو روش طراحی برای سازههای چهار، هشت، دوازده و شانزده طبقه به کار گرفته شده و رفتار غیرخطی سازهها با تحلیلهای غیرخطی استاتیکی و دینامیکی بررسی شدهاست. تحلیلهای انجام شده نشان میدهد سازههای طراحی شده با روش پلاستیک بر اساس عملکرد دارای مکانیزم خرابی نزدیکتری به آنچه در روند طراحی فرض شدهاست، میباشند. همچنین سازههای مذکور در تحلیل استاتیکی غیرخطی، شکل پذیری بیشتری از خود نشان داده اند. در این سازهها، توزیع مفاصل پلاستیک در تحلیل دینامیکی غیرخطی به صورت یکنواخت و فراگیر است. همچنین تمرکز خرابی شدید و مکانیزم موضعی در ستونهای سازه های طراحی شده با روش طراحی پلاستیک براساس عملکرد به دلیل مقاومت بیشتر آنها ایجاد نمی شود.
طراحی پلاستیک بر مبنای عملکرد
طراحی بر اساس نیرو
تحلیل بار افزون
تحلیل تاریخچه زمانی
اهداف عملکردی
2021
04
21
515
534
https://ceej.aut.ac.ir/article_3424_811c90e157cb2252279f6920f4ad156d.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
استفاده از روش آتشکاری کنترل شده پیش شکافی و مقایسه آن با روش غیر کنترلی در معدن مس چهل کوره
میلاد
قاسموند
مهدی
حسینی
محمد رضا
همتی
در عملیات آتشکاری در تونل ها، بروز عقب زدگی ناشی از انرژی زیاد مواد منفجره مشکلات فراوانی را به دنبال دارد. در این پروژه سعی می شود با اجرای آتشکاری کنترل شده به روش پیش شکافی در یکی از تونل های پیشروی معدن مس چهل کوره زاهدان، مشکلات بوجود آمده در اثر اجرای آتشکاری به روش غیر کنترلی تا حد زیادی برطرف شود. بمنظور طراحی الگوی آتشکاری در مقطع تونل روش های «تئوری انتقال انرژی» و «نیترونوبل(سوئدی)» با چال های موازی و زاویه ای بررسی شد که در نهایت الگوی آتشکاری براساس «تئوری انتقال انرژی» با چال های موازی به عنوان طرح نهایی انتخاب و الگوی چال های کنترلی نیز به روش «پیش شکافی» طراحی شد. سرانجام طرح پیشنهادی در تونل پیشروی معدن چهل کوره اجرا شد. مشاهده نتایج آتشکاری بر اساس طرح پیشنهادی نشان داد که سطح سینه کار و سقف و دیواره ها ، نسبت به اجرای آتشکاری بر اساس طرح فعلی، بسیار صاف تر ایجاد شده اند که این امر موجب انطباق بیشتر و بهتر واحد های نگه داری با دیواره و سقف و جلوگیری از افزایش تمرکز تنش برآنها می شود. جهت ارزیابی عملکرد آتشکاری کنترل شده پیش شکافی بصورت کمی از فاکتور QCB استفاده شد که پس از بکارگیری فاکتور مذکور عملکرد آتشکاری کنترل شده در تونل پیشروی معدن چهل کوره بر اساس طرح پیشنهادی، عالی ارزیابی شد.
آتشکاری کنترل شده
پیش شکافی
تونلسازی
معدن
مس چهل کوره
2021
04
21
535
554
https://ceej.aut.ac.ir/article_3520_2cd35f19306ad78a12bc6a95aab9096a.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
تحلیل هزینهی چرخهی عمر تصمیمات تعمیر و نگهداری با استفاده از خروجی مدل پیشبینی مارکوف بر مبنای اطلاعات ماشین اندازهگیر خط راهآهن
سیدالیاس
هاشمیان
یوسف
شفاهی
فریدون
مقدس نژاد
سیستم حملونقل ریلی نقش مهم و حیاتی در توسعه اقتصاد کشورها دارد. این سیستم در طول زمان بر اساس بهرهبرداری و شرایط آب و هوایی فرسوده میشود و به تعمیر و نگهداری نیاز دارد. یکی از اهداف این عملیات، نگهداری خطوط در یک وضعیت قابلقبول و جلوگیری از انحراف بیشازحد آنها نسبت به وضعیت مطلوب است. در راهآهن سامانه مدیریت تعمیر و نگهداری خط آهن جهت بهینه کردن فعالیتها و کاهش هزینههای مرتبط با آنها مطالعه و پیادهسازی شدهاست. چنین سامانههایی برای پیشبینی وضعیت آتی خرابی، از تکنیکهای مختلفی استفاده کردهاند. انتخاب بهترین سیاست تعمیر و نگهداری هدف این سامانهها است. برای اینکه سیاست اتخاذی، بهترین و مقرونبهصرفهترین انتخاب باشد، نیاز است که تحلیل هزینه دوره عمر صورت پذیرد. در ادامه به کمک مدل پیشبینی زوال مارکوف پیشین، مدل هزینه دوره عمر برای بالاست و ریل به عنوان اجزای نگران کننده پیشنهاد میشود. در انتها مشخص شد که هزینههای اصلی در بخش بالاست مربوط به هزینه نوسازی بالاست و عدم در دسترس بودن خط است. همانگونه که مشاهده شد کمترین هزینه دوره عمر بالاست در بازه تناژ 100 تا 150 میلیون تن ناخالص رخ میدهد. در این مطالعه با فرض تناژ سالیانه (16 میلیون تن ناخالص) که پیشتر عنوان شد، نتیجه میشود که عمر نوسازی بالاست حدودا 6 تا 10 سال است. این عدد برای ریل 500 تا 540 میلیون تن ناخالص است که معادل 30 تا 35 سال است.
هزینه دوره عمر
شاخص کیفیت
ریل و بالاست
مدل پیشبینی مارکوف
زیرساخت ریلی
2021
04
21
555
574
https://ceej.aut.ac.ir/article_4118_db934a7a7aed0540a6e0d49e14ba2aa8.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
بررسی تاثیر نیترات سرب بر رفتار و مقاومت برشی ماسهی رُسدار
محمود
حسنلوراد
محمد
حسین زاده
سید ابوالحسن
نائینی
با گسترش مناطق صنعتی، فلزات سنگین از طریق پسابهای صنعتی و یا نشت از مخازن ذخیره وارد محیط زیست گردیده، که پیامد آن آلودگی خاک و آبهای زیرزمینی به این ترکیبهای سمی شدهاست. نشت فلزات سنگین از قبیل سرب، روی، کادمیم و... علاوه بر اینکه یکی از بحرآنهای محیط زیستی میباشد، منجر به تغییرات پارامترهای مقاومتی خاک نیز میگردد. جنس خاک و میزان غلظت آلاینده از پارامترهای تاثیر گذار بر روی رفتار خاکهای آلوده میباشد. در این تحقیق به کمک آزمایشهای سه محوری به بررسی رفتار خاکهای ماسهای با درصدهای مختلف کائولینیت در دو حالت آلوده و غیرآلوده با فلز سنگین سرب پرداخته شدهاست. نتایج نشان میدهد افزایش غلظت سرب باعث کاهش پیوند هیدروژنی بین ذرات کائولینیت و کاهش مقاومت خاک آلوده گردیده است. بهطوریکه با افزایش غلظت آلاینده تا ppm 20000 مقاومت خاک ماسه رُسدار با %15 و %25 کائولینیت به ترتیب %18 و %24 کاهش یافت. در ادامه به منظور بررسی اثر نوع کانی رُسی در خاکهای آلوده، پارامترهای مقاومتی خاکهای حاوی کائولینیت و بنتونیت با یکدیگر مقایسه شدهاست. نتایج نشان میدهد با تغییر در نوع کانی رُسی در خاکهای آلوده با فلز سنگین، پارامترهای مقاومتی روند متفاوتی خواهند داشت. افزایش غلظت آلاینده سرب در خاک حاوی بنتونیت، منجر به ایجاد ساختار فلوکولهای و افزایش مقاومت برشی شدهاست. همچنین افزایش غلظت نیترات سرب در خاکهای بنتونیتدار سبب افزایش 20% تا %30 مقاومت خاک آلوده گردید.
نیترات سرب
کائولینیت
بنتونیت
آزمایش سه محوری
پارامترهای مقاومتی
2021
04
21
575
588
https://ceej.aut.ac.ir/article_3497_5375ed1220a6f5138fbe48305dd285ae.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
تشخیص محل آسیب در پلهای عرشه پیوسته با استفاده از روش آماری تابع همبستگی متقابل
محمد جواد
خسرویانی
امید
بهار
سید هومن
قاسمی
تشخیص بههنگام آسیب پلها یکی از دغدغههای همیشگی مهندسین بوده است. در این مقاله تلاش شده با ارائهی روش جدیدی براساس پاسخهای شتاب سازه و دامنه های آنی آنها، محل آسیب در عرشهی پلها تشخیص داده شود. برای این منظور، ابتدا براساس پاسخهای شتاب، مقادیر دامنه آنی پاسخهای سازهی سالم و آسیب دیده از طریق تبدیل HHT محاسبه شدهاست. در ادامه، با معرفی شاخص جدید آسیب همبستگی متقابل (DICC) به تعیین محلهای آسیب در حالتهای کلی (Global) و موضعی (Local) پرداخته شدهاست. برای ارزیابی امکانپذیر بودن، و تخمین قابلیت اعتماد روشهای پیشنهادی در تشخیص آسیب در دو سطح کلی و موضعی، از چند مدل تحلیلی پلهای بتنی یک تا سه دهانه، و همچنین یک مدل آزمایشگاهی تیر دو سر ساده فلزی استفاده شدهاست. به منظور درنظرگرفتن اغتشاشات محیطی در هنگام برداشت دادهها و نشان دادن کارایی روش، مقدار نوفه مشخصی به پاسخها اضافه شدهاست. نتایج ارزیابیها در مدلهای تحلیلی و آزمایشگاهی نشان دادند که روش پیشنهادی، میتواند برای سناریوهای مختلف آسیب، محلهای آسیب را با دقت کافی تعیین نمایند. همچنین نتایج روش شاخص آسیب همبستگی متقابل DICC برای تمامی مدلهای تحلیلی و آزمایشگاهی، بیانگر این نکته است که با ارزیابی سریعتر توانست است نتایج دقیقتری را ارائه دهد.
تشخیص آسیب
پایش سلامت سازه
دامنه آنی
شاخص همبستگی متقابل
2021
04
21
589
606
https://ceej.aut.ac.ir/article_3812_a5bf6f5b62f763e270fc631ff3242165.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
ارزیابی اثرات اقتصادی و زیستمحیطی سیستمهای مدیریت هوشمند سرمایش و گرمایش در ساختمان: مطالعهی موردی ساختمان اداری در شهر تهران
غلامرضا
هروی
میلاد
رستمی
مریم
شکاری
با توجه به روند افزایشی مصرف انرژی در سطح جهان و آثار مخرب زیستمحیطی ناشی از آن و با توجه به بهکارگیری منابع تجدیدناپذیر انرژی نظیر سوختهای فسیلی، توجه به بحث مدیریت و بهینهسازی مصرف انرژی اهمیت بیشتری یافته است.با توجه به سهم ۴۰ درصدی صنعت ساختمان از کل مصرف انرژی و همچنین سهم 80 درصدی انرژی مصرفی دوره بهرهبرداری از کل انرژی مصرفی در طول چرخه حیات ساختمان، توجه به حوزههای مدیریت و بهینهسازی مصرف انرژی در طول دوره بهره برداری ساختمانها می تواند تاثیرات عمدهای بر بهبود مصرف انرژی داشته باشد. در پژوهش حاضر ضمن شناسایی ابزارهای مدیریت هوشمند انرژی سیستمهای سرمایش و گرمایش ساختمان و مطالعه پژوهشهای پیشین و ارزیابی تاثیرات بهکارگیری ابزارهای مدیریت مصرف انرژی ساختمان، تاثیرات اقتصادی و زیستمحیطی بهکارگیری این ابزارها بر روی میزان مصرف انرژی سالیانه در یک ساختمان اداری در شهر تهران به عنوان مطالعه موردی بررسی شدهاست. نتایج بهدست آمده نشان دهنده کاهش 32 درصدی میزان انرژی مصرفی و همچنین کاهش قابل توجه انتشار آلایندههای زیستمحیطی در حالت هوشمند در مقایسه با حالت پایه است. علاوه بر آن با در نظر گرفتن هزینههای اجتماعی ناشی از انتشار آلایندههای زیستمحیطی و همچنین دوره بازگشت سرمایه سعی شدهاست تا عوامل موثر در توجیهپذیری اقتصادی بهکارگیری سامانههای مدیریت هوشمند سیستمهای سرمایش و گرمایش مشخص شود. ، بهکارگیری فناوریهای مدیریت هوشمند انرژی ساختمان میتواند به عنوان گام موثری در زمینه بهینهسازی و مدیریت مصرف انرژی در بخش ساختمان شناخته شود.
سیستم مدیریت هوشمند ساختمان
ساختمان هوشمند
مدیریت مصرف انرژی
مدیریت پاسخ به تقاضا
بهینهسازی مصرف انرژی
2021
04
21
607
626
https://ceej.aut.ac.ir/article_4007_24cbcebce3d6ff2a2a4afa63e2ab21f8.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
اثر ارتفاع قوس بر بار باد سازههای گنبدی شکل
سعید
خسروجردی
حامد
سرکرده
در طراحی بهینهی گنبد که معمولا برای پوشش فضاهای وسیع و بدون استفاده از تکیهگاه داخلی ساخته میشود، فرم پوسته خارجی گنبد از جهت رویکرد معماری، ظرفیت باربری و سازه ای در بارهای ثقلی و بارهای جانبی نقش اساسی دارند. بنابراین طراح برای طراحی بهینه، علاوهبر زیبایی باید به تاثیر فرم سازه در ظرفیت باربری بارهای ثقلی و جانبی به صورت توام، با توجه به منطقه احداث سازه توجه نماید. در این مقاله اثر ارتفاع قوس بر بار باد سازههای گنبدی شکل بصورت عددی شبیه سازی و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. از اینرو گنبدها با نسبت ارتفاع به دهانه ثابت و ارتفاع قوسهای مختلف در زمین نوع C و با سرعت و شدت آشفتگی مطابق آییننامهی ASCE7، شبیه سازی عددی شدهاست. همچنین مقادیر ضرایب فشار (Cp) بر روی خط مرکزی گنبد در راستای جهت وزش باد، و بر روی حلقه های دور گنبد در ارتفاع های 0، h5/2، h5/0، h75/0 و h رائه شدهاست. نتایج این مطالعه تاثیر ارتفاع قوس بر توزیع ضریب فشار روی سطح خارجی گنبد، تاثیر تیزی راس گنبد در مقدار حداقل ضریب فشار و تاثیر ارتفاع قوس بر درصد سطح تحت فشار و کشش در گنبدها را نشان میدهد.
گنبد
دینامیک سیالات محاسباتی
بار باد
سازه فضاکار
قوس
2021
04
21
627
638
https://ceej.aut.ac.ir/article_3857_fcdbbafa24999929a8668fe0fc045e8c.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
ارزیابی عملکرد جداساز غلطکی درون قفس بر رفتار خرابی پیشرونده پلهای کابلی مطالعه موردی پل کابلی بیل امرسون
محمد
اسماعیل نیا عمران
عباس
حسینی کرانی
بروز خرابی در یک عضو سازه چنانچه منجر به خرابی دیگر عضوهای سازه شود، میتواند ایمنی سازه را تهدید نماید. این پدیده که اخیرا مورد توجه طراحان و مهندسان قرار گرفته، خرابی پیشرونده شناخته میشود. خرابی پیشرونده بهخصوص در زمان وقوع زمین لرزههای شدید، میتواند پایداری سازهها را بهطور کلی مورد تهدید قرار داده و منجر به انهدام آنها شود. در این پژوهش سعی شده تا عملکرد پلهای کابلی جداسازی شده با استفاده از جداسازهای نوین غلطکی درون قفس تحت بارهای لرزهای حوزهی نزدیک گسل و بعد از حذف یک کابل از آن مورد مطالعه قرار گیرد. به همین منظور پل کابلی جداسازی شدهی بیل امرسون تحت سه رکورد لرزهای حوزهی نزدیک و بعد از حذف یک کابل مورد بررسی قرار گرفته و تاثیر مکانیسم خودنگهدار جداساز غلطکی درون قفس بر ممانعت از وقوع خرابی پیشرونده در پل مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد استفاده از جداساز غلطکی درون قفس با مکانیسم خودنگهدار موجب افزایش سختی جداساز و نیروی مقاوم آن تا 10 برابر شده که کاهش نیروی کابلهای مجاور کابل حذف شده را تا 30 درصد موجب میگردد. در نتیجه جابهجایی تحت رخدادهای لرزهای حوزهی نزدیک گسل و تحت پدیدهی حذف کابل تا حدود 45 درصد کاهش مییابد. در مواردی که گسیختگی در بحرانی ترین حالت، یعنی خرابی در کابل متصل کنندهی انتهای عرشه به بالای پایه، مکانیسم خودنگهدار باعث جلوگیری از توسعهی خرابی به کابلهای مجاور شدهاست. این در حالی است که عدم استفاده از جداساز غلطکی درون قفس و مکانیسم خود نگهدار موجب گسترش خرابی و به طبع آن بروز خرابی پیشرونده و انهدام کامل میگردد.
پل کابلی
جداساز غلطکی درون قفس
مکانیسم خودنگهدار
لرزهی حوزهی نزدیک گسل
خرابی پیشرونده
حذف کابل
2021
04
21
639
658
https://ceej.aut.ac.ir/article_4052_0106ca5832975488b294e8363fb3b03d.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
ارزیابی تثبیت خاک رس با افزودنی لیگنوسولفونات کلسیم، با در نظر گرفتن روشهای مختلف اختلاط
امیر سعید
گیاهی
مرتضی
جیریایی شراهی
بایرام علی
محمدنژاد
تثبیت خاک، یکی از مهمترین روشهای بهسازی خاکهای ضعیف در مهندسی ژئوتکنیک است. تثبیت کنندههای سنتی مثل سیمان و آهک از دیرباز تاکنون مورد استفاده و تحقیق قرار گرفتهاند اما استفاده از این مواد، مشکلات زیست محیطی در پی دارد. لیگنو سولفونات کلسیم یک پلیمر طبیعی است که از پسماند صنعت کاغذ و تمبرسازی تولید میشود و طبق آمارهای دولتی سالانه 50 میلیون تن از آن دور ریخته میشود. این پودر قهوه ای رنگ، سمی و خورنده نیست و برای سلامت انسان و محیط زیست خطر آفرین نمیباشد. در این پژوهش اثر افزودن درصدهای مختلف از لیگنو بر حدود اتربرگ، خصوصیات تراکمی و مقاومت تک محوری خاک رس مورد بررسی قرار میگیرد و همچنین اثر افزودن لیگنو با روشهای مختلف اختلاط بر مقاومت خاک و مورفولوژی خاک بررسی میشود. نتایج آزمایشها نشان داد که افزودن لیگنو به طور کلی باعث بهبود خواص مکانیکی خاک میشود، شاخص خمیری خاک (PI) کاهش، مقاومت و شکلپذیری خاک افزایش مییابد. برای خاک مورد استفاده در این پژوهش، درصد بهینه از افزودنی لیگنو سولفونات کلسیم %1 وزن خشک خاک تعیین شد که توانست پس از 28 روز عمل آوری مقاومت خاک را از 322 به 828 کیلوپاسکال (5/2 برابر افزایش) برساند. همچنین نحوهی اختلاط نیز بر مقاومت نمونهها تاثیر به سزایی دارد. در تثبیت خاک توزیع مناسب افزودنی در بین ذرات خاک میتواند بر خصوصیات مهندسی خاک اثر گذار باشد به عنوان مثال نمونههای مخلوط شده به روشهای مختلف، مقاومت حداکثریشان تا تا 80% افزایش یافته است.
تثبیت خاک
خاک رس
لیگنو سولفونات کلسیم
زیست سازگار
روش اختلاط
2021
04
21
659
674
https://ceej.aut.ac.ir/article_3904_96d754dc034931f554d25a3b76c8540b.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
بررسی بزرگساختاری و ریزساختاری تاثیر آب دریا بر فرآیند تثبیت خاکهای رُسی با آهک و نانوسیلیس
عادل
عساکره
محمد
امیری
ریحانه السادات
بحرینی
در بسیاری از مناطق ساحلی به علت کمبود آب شیرین محدودیتهای فراوانی برای استفاده در فرآیند تثبیت خاک وجود دارد. از سوی دیگر بهعلت گستردگی آبهای شور در سطح زمین نیاز به مطالعات بیشتری در مورد اثرات استفاده از آب شور در بهسازی خاک است. از این رو در این مقاله با انجام آزمایشهای بزرگ ساختاری و ریزساختاری به مطالعه اثر یونهای موجود در آب دریا، بر فرآیند تثبیت شیمیایی خاکهای رُسی با آهک و نانوسیلیس پرداخته شدهاست. برای تثبیت خاک رُس کائولینیت از مقادیر مختلف آهک، نانوسیلیس، آب مقطر و آب دریای خلیجفارس استفاده شدهاست. نمونه رُسی کائولینیت با مقادیر مختلف آهک و نانوسیلیس اصلاح و عملآوری شدهاست. در این راستا آزمایشهای دانهبندی، حدود اتربرگ، تغییرات pH نمونهها، تغییرات مقاومت فشاری در طی زمان مورد بررُسی قرار گرفته است و همچنین برای ارزیابی ریزساختاری از آنالیز پراش اشعه ایکس استفاده شدهاست. براساس نتایج حاصل شده مقاومت تکمحوری نمونههای فاقد مواد افزودنی که با آب دریا ساخته شدهاند نسبت به نمونههای حاوی آب مقطر بهبود یافته است. همچنین در حالتی که نمونهها توسط 6% آهک اصلاح شدهاند، مقاومت نمونههای حاوی آب دریا نسبت به نمونههای آب مقطر در دوره عملآوری 28 روزه 4 درصد افزایش یافته است.
تثبیت
آب حفرهای
کائولینیت
آهک
نانوسیلیس
2021
04
21
675
686
https://ceej.aut.ac.ir/article_3889_d2bed3befa206e6b95c3ef0d901fa47d.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
مطالعهی عددی مهارهای زانویی قوسی شکل برای تأمین سیستم باربر لرزهای در گوشههای قاب ساده فولادی
نیما
عباس مرام کندولی
سید مهدی
زهرائی
قابهای مهاربندیشده و خمشی، سیستمهایی هستند که برای مقابله با بارهای جانبی مورداستفاده قرار میگیرند. قابهای مهاربندی متداول در مقایسه با قابهای خمشی دارای سختی جانبی بالایی بوده اما شکلپذیری پایینی دارند. قابهای خمشی دارای شکلپذیری بالایی بوده اما به علت سختی جانبی کم به هنگام زلزله تغییرمکانهای بزرگی از خود نشان میدهند که مطلوب نیست. علاوه بر این در قابهای خمشی ناحیه اتصال تیر به ستون، یک ناحیه بحرانی است که اغلب در هنگام اعمال بارهای جانبی دچار خرابی میشود. در این تحقیق با استفاده از استقرار مهارهای زانویی کمانی شکل بریدهشده از ورق فولادی در گوشه قابهای ساده و تسلیم آنها، با ایجاد یک سیستم باربر جانبی مناسب توسط این قطعات، بهبود عملکرد لرزهای این قابهای فولادی بررسی میشود. این قطعات به علت وجود خروج از مرکزیت موجود، بهصورت اندرکنشی از نیروی محوری و لنگر خمشی تسلیم شده و مشابه یک میراگر جاری شونده، انرژی ورودی را مستهلک میکنند. در این مطالعه، ابتدا منحنی هیسترزیس قطعات کمانی شکل با فولاد ST37، با استفاده از نرمافزار اجزای محدود آباکوس به دست آمد و سپس این عضو کمانی با تطابق منحنی هیسترزیس بهدستآمده، در نرمافزار SAP مدلسازی گردید. در ادامه قابهای خمشی 3، 6 و 9 طبقه و قاب های ساده مشابه به همراه قطعات کمانی، مدلسازی شده و تحت تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی رکورد زلزلههای مختلف قرار گرفتند. بر اساس نتایج بهدستآمده، حداکثر جابهجایی بام و جابهجایی نسبی طبقات، در حالت قاب ساده به همراه قطعات قوسی نسبت به حالت قاب خمشی تنها، بهطور میانگین، به ترتیب 22 و 8 درصد کاهش یافت. همچنین در قابهای ساده به همراه قطعات کمانی، بهطور میانگین 46 درصد انرژی ورودی توسط این قطعات مستهلک شده که حاکی از عملکرد نسبی خوب این سیستم میباشد.
سیستم باربر جانبی
قطعات زانویی کمانی
قاب خمشی
تحلیل تاریخچه زمانی
اتلاف انرژی
2021
04
21
687
706
https://ceej.aut.ac.ir/article_4276_b25ec83b7c511396c8eff85cd32f471b.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
برآورد اثر اندرکنش بین ترکهای هیدرولیکی
علی
عسگری
علی اکبر
گلشنی
به منظور افزایش بهرهوری استخراج هیدروکربنها و گسترش ترکها تا محل مخزن آنها، ترکها معمولا عمود بر تنش حداقل و به صورت دستهای رشد داده میشوند. از دهه اخیر، هر ساله در قارهی آمریکا بیش از ده هزار چاه افقی برای ایجاد و رشد ترک عمودی بر تنش کمینه در حال حفاری است و در هر چاه افقی بالغ بر صد ترک هیدرولیکی ایجاد میگردد. به منظور کاهش هزینه اجرایی، معمولا 3-8 ترک را به طور هم زمان در یک محدوده 10-30 متری ایجاد میکنند و آنها را در مخزن گسترش میدهند. رشد همزمان ترکها با توجه به شکل، تعداد، موقعیت، فاصله و طول آنها بر چگونگی رشد یکدیگر موثر است. بهعبارت دیگر وقتی ترکی در سطوح خود تحت فشار ناشی از تزریق سیال قرار میگیرد، باعث رشد آن میشود اما ممکن است این فشار بر روی رشد ترکهای مجاور اثر منفی داشته باشد، که به این اثر سایه یا اندرکنش گفته میشود. مسلما برآورد صحیح از اثر تنش سایه بین ترکها منجر به طراحی بهینهتری میشود در این نوشتار به کمک روش کشش کاذب ارتقا یافته به بررسی اثر اندرکنش بین ترکهای هیدرولیکی با توجه به فواصل ترکها بر روی یکدیگر پرداخته میشود. نتایج نشان میدهدکه در ترکهای میانی تحت تاثیر تنش سایه بیشتری نسبت به ترکهای کناری قرار دارند و از طرفی افزایش فواصل بین ترکها باعث کاهش اثر سایه میشود. نتایج این پژوهش در تعیین تعداد و فواصل ترکها، در طراحی شکست هیدرولیکی بسیار کاربردی است.
شکست هیدرولیکی چندتایی
اندرکنش ترکها
رشد همزمان
روش کشش کاذب
روش تحلیلی
2021
04
21
707
722
https://ceej.aut.ac.ir/article_4063_802ce83ce2e0619f4cfcd18e7402dac7.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
راندمان حذف آنتیبیوتیک پنیسیلین جی در تالاب مصنوعی با جریان افقی زیرسطحی
محمد جواد
ذوقی
محمد رضا
دوستی
وحید
گل کاری
آنتیبیوتیکها بهدلیل اثرات سمی بر زنجیرهی غذایی و بوم سازگانهای آبی و ایجاد مقاومت دارویی، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی برای انسان ایجاد مینمایند. در این مطالعه با استفاده از تالاب مصنوعی جریان افقی، حذف پنیسیلین جی، از فاضلاب مصنوعی انجام شد. هدف کلی این تحقیق، تعیین کارآیی سیستم پایلوت تالاب مصنوعی با جریان افقی زیرسطحی در حذف آلاینده دارویی آنتیبیوتیک پنیسیلین جی است. برای بررسی تاثیر و بهینهسازی متغیر غلظت آلاینده در فاضلاب ورودی، زماند، ماند و وجود و عدم وجود گیاه در تالاب بر روی حذف آلاینده از روش سطح پاسخ استفاده شد. تالاب مصنوعی زیرسطحی در شرایط مختلف مورد بهره برداری قرار گرفت و 30 نمونه فاضلاب از خروجی تالاب در شرایط مختلف، آزمایش شد. نتایج نشان داد که وجود گیاه نی، و زمان ماند با راندمان حذف، رابطه مستقیم و غلظت ورودی آلاینده با راندمان حذف رابطه معکوس دارد، وجود گیاه سبب افزایش تاثیر زمان ماند بر کاهش غلظت آلاینده در خروجی تالاب میشود. بهطوری که در تالاب مصنوعی گیاهکاری شده، راندمان حذف برای زمان ماند 72 ساعت و غلظتهای ورودی مختلف بین %17/94 تا %61/73 بود. همچنین ضریب همبستگی، ضریب همبستگی اصلاحی و دقت تناسب در مدل بهدست آمده از روش سطح پاسخ برای تخمین غلظت پنیسیلین جی در خروجی تالاب بترتیب برابر 9929/0، 9902/0 و 55/65 بود. بر مبنای نتایج حاصل از این مطالعهی تالاب مصنوعی زیرسطحی میتواند فاضلاب حاوی پنیسیلین جی با غلظت دوبرابر متوسط غلظت حداکثری موجود در فاضلابهای بیمارستانی را با راندمان بالای 90 درصد حذف و به عنوان یک سیستم تصفیه مناسب در حذف پنیسیلین جی، مورد استفاده قرار گیرد.
تالاب مصنوعی
پنیسیلین جی
روش سطح پاسخ
گیاه نی
فاضلاب بیمارستانی
2021
04
21
723
732
https://ceej.aut.ac.ir/article_3684_f3cfaac7db4b28c3835acf12db6e38ec.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
بررسی آزمایشگاهی تاثیر افزودنی پلیمری «نیکوفلاک» بر روی مقاومت فشاری و کششی ماسهبادی بیابانی و ساحلی در لایههای روسازی
فرزاد
رضائی مقدم
بهمن
جعفری نادر
تقی
رضائی مقدم
ماسهبادیجزومصالحیاستکهدرنواحیبیابانیوساحلیبهمقدارزیادوجوددارد. دراینتحقیقنمونههاییازمناطقساحلیدریایخزر در شهر آستارا و مازندرانوهمچنینمناطقبیابانیاطرافشهرکرمانشناساییوجمعآوریشدهاستوبرروینمونههایگردآوریشدهتاثیرافزودنپلیمرطبیعیمعدنینیکوفلاکبههمراهسیمان به صورت تثبیت شده بر روی مقاومت آنها بررسی شدهاست. در این تحقیق سعی بر آن است تا با بهبود مقاومت فشاری و کششی ماسه بادی موجود در سواحل دریاها و بیابانها، امکان استفاده از این مصالح در لایههای خاک بستر، زیراساس و اساس راهها بصورت تثبیت شده با سیمان مورد بررسی قرارگیرد. در این تحقیق تعداد 200 نمونه با 3 درصد، 6 درصد و 12 درصد سیمان به همراه 3/0 درصد، 6/0 درصد و 2/1 درصد نیکوفلاک از مصالح ماسه بادی نمونه برداری شده، ساخته شدهاست و مقاومت فشاری و کششی غیرمستقیم 7 روزه و 28 روزه نمونهها بهدست آمده است و سپس میزان افت مقاومت آنها در 45 سیکل ذوب و یخ مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است، تثبیت مصالح ماسه بادی با سیمان به همراه افزودنی نیکوفلاک، بدلیل افزایش مقاومت فشاری و کششی این مصالح، امکان استفاده از آن را در لایههای روسازی راهها فراهم میآورد.
ماسهبادی
نیکوفلاک
سیمان
مقاومت فشاری و کششی
تثبیت
2021
04
21
733
748
https://ceej.aut.ac.ir/article_3788_48c33cc699fff028552258945b8a9c26.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
طراحی بهینهی آبشکنها با لحاظ توأم معیارهای هیدرولیکی، فنی و اقتصادی
نسرین
ابوذری
محمد رضا
مجدزاده طباطبایی
جعفر
یزدی
آبشکن یکی از سازههای حفاظتی برای ساماندهی رودخانه است که اهمیت بسیاری داشته و بهمنظور جلوگیری از فرسایشدر رودخانه احداث میشوند. بهمنظور ارائه طرحی که از لحاظ فنی و اقتصادی بهینه باشد، از مدل بهینهسازی چندهدفه استفاده شدهاست. در تحقیق حاضر طراحی هیدرولیکی و همچنین طراحی سازهای آبشکن در قالب یک مسالهی بهینهسازی فرمولبندی شده که برای حل آن از الگوریتم NSGA-II استفاده شدهاست. توابع هدف مدل بهینهسازی شامل حداقلسازی هزینهها و حداکثرسازی انتقال بار رسوب به صورت همزمان در نظر گرفته شدهاست. هدف اول برای مقرون بهصرفه کردن طرح و تابع هدف دوم بر اساس تعاریف پایداری رودخانه بهمنظور پایدار ماندن رودخانه لحاظ شدهاست. واسنجی مدل با استفاده از اطلاعات رودخانه زنجانرود معادله بار بستر و آبشستگی انجام و مدل نسبت به تغییر پارامترهای ورودی دبی جریان و شیب طولی حساسیت سنجی و تاثیر آن روی پارامترهای خروجی بررسی شده و صحتسنجی مدل با اطلاعات سازهای مطالعه موردی انجام شد. جبهه جواب مساله بهینهسازی بر اساس توابع هزینه و بار بستر استخراج شد. با مقایسه پنج طرح بهینه (5 سناریوی مختلف طراحی) از جبهه جواب با طرح موجود و نقطه ایدهآل نتایج نشان میدهد طرحی که به عنوان طرح منتخب از بین 5 سناریو برگزیده شده نزدیکترین نتیجه را با نقطه ایدهآل دارد. طرح منتخب پیشنهاد میدهد که طول آبشکن و فاصله بین آبشکنها نسبت به طرح موجود بیشتر و شیب یالهای جانبی آبشکن کم شود همچنین ریشه آبشکن مقدار کمتری از ریشه در طرح موجود دارد. طرح منتخب به اندازهی 95%/64 هزینهی کمتر و %96/39 بار رسوب انتقالی را نسبت به طرح موجود افزایش میدهد.
آبشکن
ساماندهی رودخانه
بهینهسازی
NSGA-II
هزینه
2021
04
21
749
766
https://ceej.aut.ac.ir/article_3700_693b6d9a361f5439d53f8175a76e7b86.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1400
53
2
ارزیابی تاثیر الیاف ماکروسینتتیک بر ضخامت و شاخص هزینهی ساخت روسازیهای بتنی درزدار با در نظر گرفتن اثر مقاومت خمشی پس از ترک خوردگی
ابوالفضل
حسنی
سید جواد
وزیری کنگ علیائی
محمد رضا
حاجی زاده
در نظر گرفتن اثر مقاومت پس از ترکخوردگی و هزینهی ساخت روسازی در طراحی ضخامت روسازیهای بتنی درزدار، منجر به طراحی موثرتر و اقتصادیتر روسازی میگردد. بدین جهت این تحقیق به ارزیابی اثر افزودن الیاف ماکروسینتتیک بر ضخامت و هزینهی ساخت روسازیهای بتنی درزدار، با در نظر گرفتن اثر مقاومت خمشی پس از ترکخوردگی بتن میپردازد. اثر الیاف ماکرو از جنس پلیپروپیلن در مقادیر 0، 1، 2 و 3 کیلوگرم بر مترمکعب بر تغییرات ضخامت و شاخص هزینهی ساخت روسازیهای بتنی درزدار، با در نظر گرفتن مدول گسیختگی و نسبت مقاومت خمشی معادل هر طرح اختلاط در طراحی ضخامت روسازی، بررسی گردید. مشاهده شد که افزودن الیاف ماکرو، باعث کاهش ضخامت روسازی بتنی درزدار تا میزان 25 درصد گردید. بیشترین نرخ کاهش ضخامت روسازی در مقدار مصرف الیاف 0 تا 1 کیلوگرم اتفاق افتاده، و با افزودن بیشتر الیاف، کاهش ضخامت چشمگیر بیشتری رخ نداد. افزودن الیاف، باعث افزایش شاخص هزینهی ساخت روسازی تا میزان 57 درصد شد. مصرف الیاف ماکروسینتتیک تا مقدار 1 کیلوگرم بر متر مکعب، باعث ایجاد کمترین نرخ رشد شاخص هزینه روسازی، نسبت به مقادیر مصرف دیگر گردید. نتیجه شد که با در نظر گرفتن شدت رشد شاخص هزینهی روسازی، میتوان مقدار مصرف بهینهی الیاف ماکروسینتتیک را جهت کاهش اقتصادی ضخامت روسازی تعیین کرد که در این تحقیق، به مقدار 1 کیلوگرم بر متر مکعب بهدست آمد.
روسازیهای بتنی درزدار
الیاف ماکروسینتتیک
ضخامت روسازی
شاخص هزینهی ساخت
مقاومت خمشی پس از ترکخوردگی
2021
04
21
767
784
https://ceej.aut.ac.ir/article_4241_e5107e8dd147b61b50cd5f9eeae8c3a0.pdf