2024-03-29T09:02:56Z
https://ceej.aut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=265
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
پارامترهای مؤثر بر رفتار و ظرفیت باربری دیوار برشی بتن مسلح دارای گشودگی های منظم
ابوالفضل
عرب زاده
مهران
مظفرجزی
برشی بتن مسلح ایجاد گردیده که باعث تغییراتی در رفتار، سختی، ظرفیت باربری و مکانیزم شکست این نمونه ها می شوند. دراین مقاله، پارامترهای مؤثر بر رفتار و ظرفیت باربری دیوارهای برشی بتن مسلح دارای گشودگی مورد بررسی قرار گرفته است. برای مدلسازی عددی و بررسی پارامترهای بیان شده، از نرمافزار ABAQUS6-13استفاده شده و برای صحت سنجی و تحلیل حساسیت نتایج حاصل از این نرمافزار، یک نمونه آزمایشگاهی معتبر در این نرمافزار مدلسازی شده و خروجی حاصل با نتایج موجود مقایسه گردیده است. پس از صحت سنجی نرم افزار، پارامترهای موقعیت، مساحت گشودگی، تعداد ردیف گشودگی، ابعاد تیر همبند و میلگردگذاری قطری با استفاده از مدل خسارت خمیری بتن و روش حل صریح تحت اثر بارگذاری مونوتیک در نرم افزار بررسی شده و مقایسه ای میان آنها انجام گرفته است. نتایج حاکی از آن است که موقعیت گشودگی، پارامتری مؤثرتر در کاهش ضریب همبستگی و ظرفیت باربری نمونه نسبت به مساحت آن می باشد. در نمونههای با بیش از یک ردیف گاهی به دلیل مسائل معماری و محدودیت های موجود در پلان سازه، گشودگی هایی مانند در، پنجره و داکت های تأسیساتی در دیوار گشودگی، ایجاد نسبت دهانه کناری دیوار به دهانه ی میانی بزرگتر از 0/5سبب شده تا با بیشینه شدن ناحیه تحت فشار و افزایش حداکثری ضریب همبستگی، دیوار به حداکثر ظرفیت باربری خود برسد. همچنین، با بررسی اثر جمعی پارامترهای بررسی شده در محدوده مدلسازی عددی نمونه ای با نسبت ارتفاع تیر همبند به ارتفاع طبقه ،0/52استفاده از میلگرد قطری در تیر همبند و همچنین در ناحیه پای دیوار به عنوان پیشنهادی برای طراحی مناسب در مورد دیوارهای برشی بتن مسلح دارای گشودگی ارائه گردیده است.
دیوار برشی بتن مسلح
گشودگی
خسارت خمیری
پارامترهای مؤثر
ظرفیت باربری
2018
08
23
421
432
https://ceej.aut.ac.ir/article_896_87cf5c1d935a8099811cff08019fad3e.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
بررسی تاثیر مقاومت کششی بخش الیاف بر مقاومت برشی پسماند جامد شهری
نادر
شریعتمداری
امیر حسین
صادقپور
امیرحسین
کرم داد
فرشاد
دگمه چی
تحقیق حاضر به منظور ارزیابی تاثیر مقاومت کششی قسمت الیاف بر مقاومت برشی پسماند جامد شهری برای زباله مرکز دفن کهریزک تهران انجام شده است. بررسی مقاومت برشی نمونه های پسماند از طریق آزمایش های سه محوری بزرگ مقیاس در حالت تحکیم شده زهکشی نشده بر روی نمونه بازسازی شده زباله های تازه و سالخورده ( 9ساله) در شرایط مرکز دفن، انجام گردید. تحلیل و مقایسه نتایج روی نمونه های بازسازی شده زباله با دانسیته 11کیلو نیوتن بر متر مکعب در حالت بدون الیاف و دارای %12وزنی الیاف پلاستیکی انجام گرفت. برای مطالعه الیاف از جنس های مختلف کیسه های پلاستیکی نازک با سه محدوده مقاومت کششی 16 ،7و 21مگاپاسکال استفاده گردید که به صورت ورقه های با ابعاد 8*2/5سانتی متر با نمونه ها مخلوط گردید. نتایج نشان می دهد که بخش الیاف یکی از عوامل اصلی تامین کننده مقاومت برشی زباله بوده و با افزایش مقاومت کششی الیاف، مقاومت برشی توده افزایش می یابد، به طوری که با افزایش حدود 200درصدی مقاومت کششی بخش الیاف، تنش اضافی در نمونه ها تا بیش از 100درصد افزایش نشان می دهد. وجود الیاف پلاستیکی در نمونه ها باعث کاهش چسبندگی(C )و افزایش زاویه اصطکاک داخلی(Φ )نمونه ها شده و تاثیر آن در افزایش مقاومت برشی نمونه های سالخورده بیش تر از نمونه های تازه مشاهده می گردد. علاوه بر مقاومت کششی، خاصیت کشسانی و میزان تغییر شکل های قبل از گسیختگی بخش الیاف در رفتار توده زباله تاثیر گذار است.
مقاومت برشی
زباله جامد شهری
ژئوتکنیک زیست محیطی
آزمایش سه محوری
الیاف
سالخوردگی
2018
08
23
433
444
https://ceej.aut.ac.ir/article_1951_4412eca086b88331e68b90a56bf3ac63.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
پیشبینی حرکات سواش امواج فراثقلی بر روی سواحل طبیعی با استفاده از مدلهای درختیM5′ و MARS
عباس
یگانه بختیاری
سید محمود
حمزه ضیابری
وقوع امواج طوفانی حدی، زمینه را برای فرسایش سواحل طبیعی فراهم می کنند. در حین وقوع این امواج طوفانی، انرژی سواش فراثقلی نقش مهمی را در میزان فرسایش ایجاد شده، ایفا می کند. فرمول موجود برای سواش فراثقلی تنها براساس پارامترهای ارتفاع موج و طول موج است و دارای دقت پایینی است. اخیراً، مدل های درختی به عنوان یکی از روش های جدید داده کاوی معرفی شده اند. بطوری که تمام روابط ممکن بین پارامترهای درگیر را درنظر می گیرند. در این مطالعه با استفاده از مدل های درختی ′ M5و ،MARSمدلی براساس پارامترهای هیدرودینامیکی شامل تشابه شکست، شار مومنتوم و پارامتر جدید بی-بعد سرعت مشخصه ارائه شده است. جهت ساخت و ارزیابی مدل از 579داده میدانی جمع آوری شده از منابع موجود استفاده شده است. عملکرد مدل های توسعه داده شده و موجود برای سواش فراثقلی با استفاده از شاخص های خطای آماری مورد ارزیابی قرارگرفتند. نتایج نشان دادند که مدل MARSتوسعه داده شده بترتیب مقادیر RMSEو Rرا به میزان 42و 26 درصد و مدل ′ M5نیز به میزان 16و 12درصد این مقادیر را نسبت به رایجترین مدل تجربی موجود بهبود دادند. طبق آنالیز حساسیت انجام شده توسط روش MARSو همچنین نتایج مدل′ ،M5پارامتر بی بعد سرعت مشخصه بیشترین وابستگی و پارامتر تشابه شکست کمترین وابستگی را به سواش فراثقلی از خود نشان دادند. عملکرد مدل های توسعه داده شده همچنین با یک مطالعه عددی انجام گرفته بر روی سواحل تیزمین در مکزیک مقایسه شده است.
سواحل طبیعی
حرکات سواش
بالاروی موج
مدل درختی
2018
08
23
445
452
https://ceej.aut.ac.ir/article_1976_a6840b71c5243c74df71008cc11b8589.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
تولید سنگ مصنوعی از ضایعات سنگ تزئینی
زهرا
سپهوند
کیانوش
بارانی بیرانوند
سالانه میلیون ها تن را به دنبال دارند. در این تحقیق ضایعات درشت و پودر پساب کارخانجات سنگبری با رزین ترکیب و اسلب های سنگ مصنوعی تولید شده است. نتایج نشان می دهد اسلب های تولیدی دارای مشخصات فیزیکی و شیمیایی مطابق با استانداردهای ملی ایران برای سنگ ساختمانی می باشند. با افزایش مقدار رزین در ترکیب سنگ، مقاومت خمشی و کششی افزایش و مقاومت فشاری و ضریب جذب آب کاهش یافته است. اسلب های تولیدی از ضایعات سنگ گرانیت در مقایسه با اسلب های تولیدی از ضایعات سنگ مرمریت دارای مشخصات فیزیکی و مکانیکی بهتری هستند. در بهترین شرایط، با هدف بیشترین مصرف ضایعات، با ترکیبی شامل 90درصد ضایعات مرمریت و 10درصد رزین، اسلب های تولید شده است که دارای مقاومت فشاری 143مگاپاسکال، مقاومت خمشی 21مگاپاسکال، مقاومت کششی 25مگاپاسکال، ضریب جذب آب 1درصد و وزن مخصوص 32/2می باشند.
ضایعات سنگ تزئینی
سنگ مصنوعی
کارخانجات سنگبری
بازیابی ضایعات
2018
08
23
453
460
https://ceej.aut.ac.ir/article_1042_6fe187ddc66d26ad4f4b3e5356072003.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
ظرفیت برش دوطرفه دالهای تخت ساخته شده از بتن خودتراکم شونده سبک
علی
مهندسی
محمد رضا
اصفهانی
امیرمحمد
خواجه محمودآبادی
هدف از این تحقیق بررسی ظرفیت برش دوطرفه در دال های بتن خود متراکم شونده سبک و بتن سبک ساخته شده از سبک دانه لیکا و مقایسه آن ها با بتن معمولی است. از آنجا که بیشتر ضوابط بیان شده در آیین نامه ها در مورد برش دوطرفه دال ها بر اساس اطلاعات تجربی به دست آمده از نمونه دال های بتن معمولی می باشد، بنابراین ضروری است که میزان دقت این روابط را برای دال های بتن خودمتراکم شونده سبک و بتن سبک مورد ارزیابی و بررسی قرارداد. در این پژوهش 9نمونه دال مربعی با ابعاد 1000×1000×100و 1000×1000×150میلیمتر ساخته شده است. پارامترهای متغیر در این دال ها نوع بتن، مقاومت بتن، درصد آرماتور کششی و ضخامت دال است. نمونه های فوق مورد آزمایش قرارگرفته و مقدار برش دوطرفه و تغییر مکان نهایی برای هر یک از آنها اندازه گیری شده است. در این پژوهش نتایج آزمایش ها با روابط آیین نامه های ،ACI ایران (مبحث )9و BS-8110مقایسه شده است. نتایج آزمایش ها نشان داد که در دال های بتن خودمتراکم شونده سبک و بتن سبک نیز همانند بتن معمولی با افزایش نسبت آرماتور خمشی ظرفیت برش دوطرفه افزایش و تغییر مکان نهایی کاهش می یابد که منجر به افزایش سختی دال می شود. همچنین در نمونه های آزمایشگاهی این پژوهش با % 50افزایش در ضخامت دال به طور میانگین ظرفیت برش دوطرفه % 65افزوده و تغییر مکان نهایی % 26کاهش یافت. نتایج آزمایش ها همچنین نشان داد که آیین نامه های ACIو ایران (مبحث )9در محاسبه ظرفیت برش دوطرفه دارای محافظه کاری و پراکندگی زیادتری نسبت به آیین نامه BS-8110می باشند. آیین نامه ایران (مبحث )9با انحراف معیار 0/188و آییننامه BSبا انحراف معیار 0/108دارای بیشترین و کمترین انحراف معیار بودند.
بتن خودمتراکم شونده سبک
بتن سبک
دال تخت
سبکدانه لیکا
ظرفیت برش دوطرفه
2018
08
23
461
470
https://ceej.aut.ac.ir/article_930_ff0c548ed4d03b30d6e4360d6d89f05e.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
بهبود سازه ای تیر رابط دیوارهای برشی همبند با جایگزینی بتن الیافی توانمند (HPFRCC) با بتن معمولی
علی
خیرالدین
مرتضی
دهقان
محمد کاظم
شربتدار
تیرهای همبند ساخته شده از بتن های سیمانی مسلح الیافی توانمند از نسل های پیشرفته بتن های الیافی به شمار می آیند و جایگزین مناسبی برای تیرهای همبند بتنی معمولی می باشند. با استفاده از این مصالح علاوه بر افزایش شکل پذیری سازه و کاهش مقادیر آرماتورهای عرضی و قطری می توان به ظرفیت برشی بالاتری دست یافت. این مقاله به بررسی آزمایشگاهی HPFRCC، High Performance Fiber Reinforcement Cementitious( تأثیر جایگزینی بتن الیافی توانمند )Compositeبه جای بتن معمولی در تیر رابط دیوارهای برشی همبند بتنی می پردازد. نمونه اول با بتن معمولی و نمونه دوم از بتن الیافی توانمند طراحی و ساخته شده است. نتایج نشان داد که وجود الیاف باعث جلوگیری از افزایش عرض و پخش ترک ها در نمونه ساخته شده از بتن الیافی توانمند نسبت به نمونه بتن معمولی و افزایش میزان جذب انرژی نمونه ها و تأخیر در ایجاد گسیختگی شده و شکست برشی-کششی در نمونه بتن معمولی به شکست برشی-لغزشی در نمونه بتن الیافی تبدیل شد. همچنین، افزایش ٪ 117مقاومت برشی بتن و ٪60جذب انرژی تیر همبند ساخته شده با بتن الیافی توانمند نسبت به نمونه مرجع از دیگر مزایای آن بوده است.
دیوار برشی همبند
تیر رابط
HPFRCC
بتن مسلح
جذب انرژی
2018
08
23
471
484
https://ceej.aut.ac.ir/article_1949_09332d5f8aa682e487893153488f4e45.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
تأثیر استفاده از انرژی فراصوتی و نانولولهی کربنی بر روی مقاومت برشی خاک های مسئلهدار
علیرضا
نگهدار
بیژن
زارعی
خاک های مسئله دار خصوصیات ژئوتکنیکی نامطلوبی دارند و باید اصلاح یا جایگزین گردند؛ مانند خاک های تورمی، واگرا و خاک هایی که در زمان اشباع شدگی مقاومتشان کاهش می یابد. خاک های سیلتی و ماسه بادی علاوه بر خصوصیات فیزیکی نامناسب، در زمان اشباع شدگی مقاومت پایینی دارند و از اینرو در رسته خاک های مسئله دار قرار می گیرند. تحقیقات نشان داده است که تثبیت این نوع خاکهای مسئله دار با سیمان، نتیجه خوبی را ارائه داده است. در این مطالعه تغییرات مقاومت برشی دو نوع خاک ماسه بادی و خاک سیلتی اشباع به وسیله سیمان و مسلح کنندهای بی نظیر با نام نانولوله کربنی با مقاومت، مدول الاستیسیته و سختی بسیار بالا (حتی بالاتر از فولاد) و سایر ویژگی های منحصر به فرد، بررسی شده است. تحقیقات در مورد استفاده از این ماده در تثبیت شیمیایی خاک کمتر به چشم می خورد. نانولوله های کربنی همدیگر را به شدت جذب می کنند، برای استفاده حداکثر از خصوصیات بی نظیر آنها، این مواد باید به وسیله انرژی فراصوتی (عامل مکانیکی) و سورفکتانت (عامل شیمیایی) از هم جدا شوند. از اهداف این تحقیق، بررسی تغییرات انرژی فراصوتی لازم برای جداسازی و همگن سازی محلول نانولوله بر مقاومت برشی خاک های مورد مطالعه است. از میان انرژی های انتخاب شده برای پراکندگی نانو ذرات انرژی 500 ژول بر میلی لیتر، بهترین نتیجه را ارائه داده است. همچنین مقدار بهینه سورفکتانت مورد استفاده 1/5درصد برای خاک سیلتی و 1درصد برای خاک ماسه ای به دست می آید. با افزودن 0/125درصد نانولوله کربنی چند جداره (نسبت به وزن سیمان،) مقاومت برشی خاک سیلتی و ماسه ای به ترتیب 19/7درصد و 21درصد افزایش داشته است.
خاک سیلتی
ماسه بادی
نانو لولهی کربنی
تثبیت خاک
پارامترهای برشی خاک
2018
08
23
485
498
https://ceej.aut.ac.ir/article_1043_759348643c4ba18b21ea386597c1f9e3.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
بررسی ضریب دبی و افت انرژی جریان عبوری از سرریز و سرریز- دریچه نیم استوانهای
فروغ
علی زاده صنمی
مجتبی
صانعی
محسن
مسعودیان
پژوهش حاضر به بررسی ضریب دبی و افت انرژی جریان عبوری از سرریز-دریچه نیم استوانه ای متمرکز شده است. آزمایش ها در یک کانال آزمایشگاهی مستطیلی به طول 8، عرض 282 / 0 و عمق 3/ 0 متر بر بستر صاف در آزمایشگاه پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، با استفاده از مدل های فیزیکی با قطرهای 70 ، 120 و 160 میلی متر در ارتفاع بازشدگی های مختلف بین صفر تا شعاع سازه و در دبی های متفاوت انجام شده اند. نسبت ارتفاع سازه به عرض کانال محدوده 0D/B بین 0/25 و 57/0 را پوشش داده است و جریان ورودی محدوده Fr بین 0/012 و 0/55 را در برگرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهند در تمام زوایای قرارگیری سازه ضریب دبی و پارامتر بی بعد Hf/H )نسبت افت انرژی به عمق آب بالادست( در هر دو حالت انحنا رو به بالادست و انحنا رو به پایین دست به ترتیب با افزایش پارامتر بی بعد H/P )نسبت عمق بالادست به تصویر سازه( افزایش و کاهش می یابند. در یک H/P ثابت، پارامتر بی بعد Hf/H و ضریب دبی در حالتی که انحنا سرریز- دریچه نیم استوانه ای به سمت بالادست می باشد به علت جمع شدگی تدریجی خطوط جریان ، ضریب دبی بیشتر و افت ورودی کمتری نسبت به حالتی که انحنا سرریز-دریچه نیم استوانه ای به سمت پایین دست است، دارا می باشند.
ضریب دبی
افت
سازه نیماستوانه
سرریز- دریچه
2018
08
23
499
510
https://ceej.aut.ac.ir/article_1989_b5cf473e4522256987523a1d11b1a797.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
پیشبینی توان کشی آسیای نیمه خود شکن با شبکه عصبی مصنوعی شعاعی بر اساس مولفههای اصلی
فاطمه السادات
حسینیان
بهرام
رضایی
سعید
سلطانی محمدی
ارائه مدل های آسیای نیمه خودشکن برای پیش بینی کارآیی آن یکی از ابزارهای مفید برای طراحی بهتر مدار خردایش است. هرچند پیش از این مدل های آسیای نیمه خودشکن زیادی ارائه شده است ولی در اکثر آنها پیش بینی کارآیی آسیا در مقیاس صنعتی انجام نشده است. توان کشی آسیای نیمه خودشکن تاثیر موثری بر کارآیی آسیا دارد؛ بنابراین در این مطالعه، مدل جدیدی بر اساس ترکیب شبکه عصبی مصنوعی شعاعی و مولفه های اصلی برای پیش بینی توانکشی آسیای نیمه خود شکن ارائه شده است. پارامترهای رطوبت بار اولیه، دبی بار اولیه، وزن بار داخل آسیا، درصد جامد بار اولیه، دبی آب ورودی و خروجی به آسیا و اندیس کار انتخاب و تاثیر آن بر توانکشی آسیا بررسی شد. نتایج نشان داد که مدل ترکیبی شبکه عصبی مصنوعی و مولفه های اصلی آموزش یافته با R = 0/8456و RMSE = 68/0752قابلیت استفاده برای پیش بینی توان کشی آسیای نیمه خودشکن در مقیاس صنعتی را دارد. نتایج آنالیز حساسیت نشان داد که تمامی پارامترهای ورودی به مدل تاثیر معناداری بر خروجی دارند.
آسیای نیمه خودشکن
توانکشی
شبکه عصبی مصنوعی
مولفههای اصلی
2018
08
23
511
518
https://ceej.aut.ac.ir/article_1952_99a1d92477695ad8fe848cb644476765.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
تحلیل مزایای تغییر شیوهی حمل کالا از جادهای به ریلی از نگاه توسعه پایدار؛ مطالعه موردی ایران
امیر
صمیمی
احسان
رحیمی
حمیدرضا
امینی
طی سال های اخیر حدود %90تناژ جابجایی کالا در ایران از طریق جاده انجام گرفته است، و شیوه ی حمل ریلی کم اقبال بوده است. شیوه ی حمل ریلی از جهت میزان مصرف سوخت، آلودگی هوا و همچنین امنیت در بروز سانحه نسبت به شیوه جاده دارای مزایای قابل توجهی است. در این پژوهش سه سیاست تشویقی یا منع کننده برای سال پایه 1390باهدف ترغیب به سمت استفاده از شیوه ریلی براساس یک مدل لوجیت دوگانه موردبررسی قرار می گیرد. مدل اشاره شده دارای متغیرهای مهم شامل هزینه، مسافت و دسترسی به شبکه ریلی است. سیاست های مورد تحلیل براساس مدل ایجاد شده شامل: حذف یارانه گازوئیل، تخفیف در هزینه حمل ریلی و تکمیل خطوط ریلی در دست احداث می باشند. بر اساس تحلیل منابع کلان انرژی کشور میزان مصرف سوخت گازوئیل و تولید آلاینده های هوا به ازای هر تن کیلومتر در بخش جاده 9/5برابر ریل است. از طرفی هزینه تلفات جاده ای با عامل ناوگان باری به ازای هر تن کیلومتر عملکرد بیش از 80برابر بخش ریلی بوده است. با استفاده از یک مدل انتخاب وسیله بین شیوه حمل بار در جاده و ریل برای چهار گروه کالای قابل رقابت بین ریل و جاده شامل کالاهای معدنی، فلزات خام، کالاهای ساختمانی و مواد نفتی و ارزش گذاری سیاست ها از جهت هزینه، میتوان گفت ارائه تخفیف بیشتر دارای تأثیر بالایی بر تغییر شیوه حمل بوده و پسازآن حذف یارانه اثرگذار است. همچنین به ازای هر تن کیلومتر تغییر شیوه حمل از جاده به ریل، به طور متوسط منفعت خالصی در حدود 3300ریال مورد انتظار است.
حملونقل کالا
مدل انتخاب وسیله
هزینه سوخت
آلودگی هوا
تلفات جادهای
2018
08
23
519
528
https://ceej.aut.ac.ir/article_968_d8373ee7ad53626a39136c3cea0a3b56.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
ارزیابی اثر ارتفاع ستون و تعداد دهانه بر روی آسیب پذیری لرزه ای پله ای قوسی چند دهانه عرشه باکس بتن آرمه
حسین
پهلوان
علی
ناصری
صالح
رفیعی
هدی
باقری
پل ها به عنوان یکی از اصلی ترین و آسیب پذیرترین سازه ها در شریانهای حیاتی هر کشور محسوب می شوند. تعداد زیادی از پل های عرشه جعبه ای بتن آرمه در دنیا دارای قوس در پلان و درزمیانی هستند که پلهای قوسی چندقابی نامیده می شوند. وجود انحنا و درزمیانی در عرشه جعبه ای شکل پل های بتن آرمه باعث بروز رفتار دینامیکی پیچیده شده و میزان آسیب پذیری لرزهای اینگونه از پل ها در قیاس با پل های بدون قوس بیشتر خواهد بود. هدف این مقاله بررسی تاثیر اختلاف ارتفاع پایه های پل و تعداد دهانه در رفتار لرزهای پل های قوسی شکل عرشه باکس بتن آرمه می باشد. بدین ترتیب، پنج پل با تعداد دهانه ها و ارتفاع پایه های متفاوت در نرمافزار Csi Bridgeمدلسازی شدند. نتایج این پژوهش نشان داده است که افزایش ارتفاع ستونها و کاهش تعداد دهانه ها سبب افزایش تغییر مکان نسبی پل و افزایش میزان آسیب پذیری پلها میگردد. به طوری که حداکثر تغییر مکان نسبی در مدل چهار دهانه با ارتفاع های متفاوت 1.25H-1.5H-Hو 1.75H-2.5H-Hنسبت به مدل چهار دهانه پایه ها یکسان به ترتیب 11/3و 33/31درصد افزایش می یابد، که در مدل سه دهانه این مقدار به 81/33 درصد افزایش و در مدل پنج دهانه 40/38درصد کاهش تغییر مکان نسبی، نسبت به مدل چهار دهانه مبنا می گردد.
پل قوسی بتنی
اختلاف ارتفاع پایهها
تغییر مکان نسبی ستونها
رفتار لرزهای
آنالیز تاریخچه زمانی غیر خطی
2018
08
23
529
542
https://ceej.aut.ac.ir/article_1975_73f58ff5b18bc2b7d5b6dfef3558dbef.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
بررسی اثر مانع از نوع سرریز w شکل نامتقارن برروی خصوصیات هیدرولیکی کالورتها
جواد
احدیان
زینب
گله دار شوشتری
سید محسن
سجادی
تکاور
محمدیان
در سال های اخیر استفاده از مانع درون کالورت های دارای شیب، به منظور استهلاک انرژی و سهولت و بهبود عبور ماهی ها رونق یافته است. در تحقیق حاضر از سرریز wشکل نامتقارن به عنوان موانع در کالورت رو باز استفاده شد. برای زاویه رأس سرریز مذکور دو زاویه رأس 40درجه در ارتفاع پایه 10و 15سانتی متر از کف فلوم در نظر گرفته شد. آزمایش های تحقیق حاضر در یک فلوم شیب پذیر به عرض کف 25سانتی متر انجام شد که سرریزهای wشکل در طول حدود 5متر از فلوم چسبانیده شد و آزمایش ها با متغیرهای، فاصله بین موانع، شیب متغیر فلوم از 3تا 7/6درصد در دبی های مختلف برنامه ریزی شد. در این مطالعه سه مدل فیزیکی شامل مدل با 30عدد مانع از نوع سرریز wشکل نامتقارن با فاصله نسبی ) λ+=0/6( 0/6و مدل با 15عدد مانع با فاصله نسبی 1/2و یک مدل با 10عدد مانع با فاصله نسبی 1/8برپا شد. نتایج حاصل از این آزمایش ها نشان می دهد با افزایش فاصله نسبی ضریب مانینگ و ضریب دارسی ویسباخ کاهش یافته است و همچنین با افزایش شیب نیز ضریب مانینگ و ضریب دارسی ویسباخ کاهش می یابد. بر اساس نتایج به دست آمده در شیب 3درصد ضریب زبری مانینگ از 0/065در فاصله نسبی 0/6به 0/048در فاصله نسبی 1/8می رسد. همچنین جذر ضریب دارسی ویسباخ در شیب مشخص 3درصد از 0/87به 0/65در فاصله نسبی 1/8می رسد.
بهبود عبور ماهی ها
کالورت مانع دار
سرریز w شکل نامتقارن
ضریب زبری مانینگ
جذر ضریب اصطکاک مودی
2018
08
23
543
556
https://ceej.aut.ac.ir/article_1539_b83010770870bfa364d6e076c40be863.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
پارامترهای مؤثر بر فشار شکست در آزمون شکست هیدرولیکی، مدلسازی به روش تفاضل محدود
علی
لکی روحانی
سعید
فرخنده
اگرچه شکست هیدرولیکی دارای کاربردهای فراوانی می باشد اما فشار شکست بدست آمده از پروسه شکست هیدرولیکی دارای اهمیت فراوانی است، از این جهت که این فشار به تنش های برجای محیطی ارتباط پیدا می کند. در شکست هیدرولیکی سیال در طی زمان، به درون یک گمانه تزریق می شود تا زمانیکه فشار آن به حدی برسد که در جدار گمانه شکست کششی رخ دهد. فشار سیال درون گمانه، در لحظه رخداد شکست را فشار شکست می گویند که معادل است با نقطه پیک بدست آمده از منحنی فشار-زمان. روابط ساده و کلاسیکی وجود دارد که فشار شکست را به تنش های برجای محیطی ارتباط می دهد و تخمین تنش های برجا از چالش های مهم در ژئومکانیک می باشد. در این مقاله به مدل سازی شکست هیدرولیکی با استفاده از شبکه تفاضل محدود پرداخته می شود. مدلسازی به صورت دوبعدی با فرض کرنش مسطح می باشد. هدف از مدلسازی بررسی بر روی پارامترهای موثر بر فشار شکست می باشد، پارامترهایی که در روابط کلاسیک وجود ندارند اما موثر بر فشار شکست هستند. پس از صحت سنجی مدل و مطابق با نتایج این مقاله فشار شکست نه تنها به تنش های برجا و مقاومت کششی سنگ ارتباط دارد، بلکه شعاع گمان های که در آن شکست انجام می شود و ترک های از قبل موجود در جدار گمانه پارامترهایی موثر در شکست هیدرولیکی و فشار شکست هستند. تغییرات شعاع گمانه در حالت تنش های برجای همسان، تأثیری بر فشار شکست ندارد، اما در حالت تنشهای ناهمسان، افزایش شعاع گمانه موجب کاهش فشار شکست میشود و با افزایش تنش انحرافی (اختلاف بین تنش های برجا،) نرخ کاهش فشار شکست نیز افزایش می یابد.
شکست هیدرولیکی
تفاضل محدود
مدلسازی عددی
فشار شکست
تنشهای برجا
شعاع گمانه
2018
08
23
557
566
https://ceej.aut.ac.ir/article_2684_8b5dc04d4ee5f832a38c70845f662527.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
بررسی عددی عملکرد صفحات مستغرق در پتانسیل آبشستگی و رسوبگذاری جریان کانال باز با تقاطع °90
سعید
محمدیون
سید علی اکبر
صالحی نیشابوری
حمید
پرهیزکار
حامد
وهابی
تقاطع کانال های باز پدیدهای رایج در رودخانه ها، کانال های زهکش، شبکه های آبیاری و دیگر موارد می باشد. شکل گیری ناحیه جدایش در لبه پایین-دست تقاطع (ناحیه با جریان های چرخشی و پتانسیل رسوب گذاری بالا) و نیز ناحیه انقباض در دیواره روبرویی تقاطع (ناحیه دارای سرعت های بالا و با پتانسیل آب شستگی زیاد) از مهمترین مشخصه های جریان در این کانال ها به حساب می آیند. تاکنون تحقیقات وسیعی در زمینه شناسایی الگوی جریان در این کانال ها و رفع مشکلات هیدرولیکی مذکور با کاربرد روش های مختلفی مانند اصلاح هندسه تقاطع، کاربرد دیوار جداکننده کانال جانبی، تغییر زاویه کانال جانبی و مانند آن، صورت گرفته است. در این تحقیق نیز استفاده از صفحات مستغرق به عنوان راه کاری به منظور کاهش آب شستگی و رسوب گذاری مورد بررسی کامل قرار گرفته است. بدین ترتیب که ابتدا مدل عددی یک نمونه آزمایشگاهی موجود تولید شده و نتایج آن صحت سنجی شده اند. در ادامه اثر راهکار مذکور بر الگوی جریان مورد بررسی قرار گرفته و پارامترهای بهینه مربوطه (ارتفاع، چینش، تعداد و زاویه قرارگیری) ارائه شده است. نتایج این تحقیق کاهش قابل ملاحظه ای را در پتانسیل آب شستگی و رسوب گذاری جریان نشان می دهد. یک راهکار پیشنهادی، منجر به کاهش 89درصدی طول ناحیه جدایش و لذا تا حد زیادی کاهش پتانسیل رسوب گذاری گردیده است. همچنین، با بررسی نسبت دبی های مختلف کانال اصلی و جانبی، بهترین عملکرد صفحات در دبی نسبی 0/25مشاهده شده و کاربرد صفحات با ارتفاع بیش از نصف عمق جریان و/یا با زاویه بیش از 40درجه نسبت به راستای جریان اصلی، توصیه نمی گردد.
تقاطع کانالهای باز
صفحات مستغرق
حل عددی
رسوبگذاری
آبشستگی
2018
08
23
567
578
https://ceej.aut.ac.ir/article_2005_0624231b7280b54eaf601f93cf526e00.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
بررسی پاسخ های لرزه ای ساختمان های جداسازی شده پایه تحت اثر زلزلههای حوزهی نزدیک گسل
سپیده
حاصلی
مهدی
پورشاء
به علت تاثیر قابل توجه زلزله ا بر ساختمان های واقع در مناطق نزدیک گسل، در این مطالعه سعی می شود که رفتار قاب های خمشی فولادی جداسازی شده ی پایه تحت اثر زلزله های حوزه نزدیک گسل با استفاده از تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور 2قاب خمشی فولادی با ارتفاع متوسط ( 9و 12طبقه) با استفاده از جداسازهای لاستیکی با هسته ی سربی 1(LRB) جداسازی می شوند. برای هر سازه سه نوع جداساز با سختی های مختلف، شامل جداسازهای سخت) H)، جداسازهای متوسط (N ) و جداسازهای نرم (S) در نظر گرفته می شود. به منظور انجام تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی از چهار گروه 7تایی شتاب نگاشت استفاده می شود. یک گروه شامل 7رکورد زلزله ی حوزهی دور از گسل 2(FF) بوده و سه گروه دیگر، رکوردهای حوزه ی نزدیک گسل هستند که نمایندهی سه ویژگی مهم این زلزله ها شامل جهت پذیری رو به جلو ( ،(FD) 3حرکت پرتابی 4(FS) ، و زلزله های نزدیک گسل فاقد پالس 5می باشند. پاسخ های لرزهای مختلف تحت اثر چهار گروه متفاوت زلزله بررسی می شود و اثر سختی جداساز و پریود پالس (TP ) زلزله های نزدیک گسل روی پاسخ های لرزهای مورد مطالعه قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که تغییر سیستم جداسازی از نوع سخت به نوع متوسط و نرم (افزایش میرایی و زمان تناوب) باعث کاهش نیازهای لرزهای می شود. همچنین قاب های با جداسازی نوع نرم (S )( میرایی بیشتر) پاسخ تغییرمکان نسبی طبقات مناسب تری را به ازای مقادیر مختلف TPارائه می دهند، اما حساسیت پاسخ قاب های جداسازی شده با جداساز نوع سخت (میرایی پایین) به پریود پالس TPزلزله های نزدیک گسل بیشتر می باشد که عملکرد چنین قاب هایی را غیرقابل اطمینان می کند.
جداسازی پایه
زلزلههای نزدیک گسل
اثر پرتابی
اثر جهتپذیری رو به جلو
تحلیل دینامیکی غیر خطی
2018
08
23
579
596
https://ceej.aut.ac.ir/article_940_0049d1efae760d42eed54efe6eb46c16.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
ارزیابی اصلاح کننده نانو بر مشخصات حجمی و مکانیکی خاک ریزدانه رسی
سعید
غفارپور جهرمی
حمید
زاهدی
امروزه استفاده از نانوتکنولوژی در دهه های اخیر به منظور بهبود خصوصیات رفتاری مصالح مورد استقبال محققان در علوم مختلف قرار گرفته است. یکی از این موضوعات در مهندسی ژئوتکنیک، استفاده از نانو مواد در بهبود خصوصیات رفتاری خاک های مسئله دار به منظور افزیش ظرفیت باربری، کاهش نشست، کاهش تورم و همچنین کاهش هزینه های اقتصادی به منظور تثبیت خاک در کوتاه مدت و دراز مدت می باشد. در این تحقیق، نتایج یک مطالعه در مقیاس آزمایشگاهی تشریح می شود که در آن تاثیر نانوآلومینیوم اکسید گاما بر مشخصات حجمی و مکانیکی نوعی خاک رس مسئله دار مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این تحقیق ابتدا تاثیر سیمان در اصلاح خاک مورد ارزیابی قرار می گیرد و در ادامه تاثیر توام سیمان و نانو آلومینیوم بر مشخصات خاک مورد کنکاش قرار می گیرد. بررسی این تاثیرات در دوره های عمل آوری 1روزه تا 28روزه انجام شده است. خصوصیات مورد ارزیابی در این تحقیق شامل حدود اتربرگ، مشخصات تراکمی، مقاومت فشاری تک محوری، نسبت باربری کالیفرنیا و درجه اسیدیته (pH ) برای خاک اصلاح نشده، خاک اصلاح شده با مقادیر مختلف سیمان و خاک اصلاح شده با سیمان در درصدهای مختلف نانوآلومینیوم می باشد. همچنین به منظور کنترل و ارزیابی تأثیر مواد در مقیاس نانو از آنالیز میکروسکوپ الکترونی روبشی نیز استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که تأثیر نانو آلومینیوم در رفتار کوتاه مدت به منظور افزایش مقاومت و سرعت خودگیری بسیار محسوس است بطوریکه با افزودن %2ماده نانو، مقاومت تک محوری نمونه ها در روز اول تا %20در مقایسه با نمونه های متناظر افزایش می یابد. همچنین نتایج این تحقیق نشان می دهند با افزودن کمتر از 6درصد ماده نانو (بر حسب وزن سیمان) می توان مقاومت مکانیکی خاک را تا بیش از 35درصد افزایش داد و به دنبال آن بخش قابل توجهی از مصرف سیمان در اصلاح و به سازی خاک را کاهش داد که نشان دهنده تاثیر اقتصادی ماده نانو و متعاقب آن کاهش مصرف انرژی و آلودگی های زیست محیطی می باشد.
خاک رس
نانوآلومینیوم گاما
اصلاح و بهسازی
مشخصات مکانیکی
مشخصات حجمی
2018
08
23
597
606
https://ceej.aut.ac.ir/article_924_54eaa37dc78568f7abe9ba9c914874cd.pdf
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-297X
1397
50
3
ارائه ی رابطه ی تحلیلی محاسبه سختی دیوارهای برشی فولادی کامپوزیت
مجید
قلهکی
مریم
موحدی نیا
امید
رضائی فر
دیوار برشی فولادی کامپوزیت یک سیستم نوین باربر جانبی و متشکل از یک ورق فولادی به همراه پوشش بتن مسلح است که این پوشش از یک سمت یا هر دو سمت توسط برش گیرهایی به ورق متصل شده است. در دیوار برشی فولادی کامپوزیت، پوشش بتنی مسلح با مهار کردن ورق فولادی و جلوگیری از کمانش آن باعث بالا رفتن ظرفیت برشی دیوار برشی فولادی تا حد تسلیم در برش داخل صفحه ی ورق به جای کشش در راستای میدان کششی می شود. در سیستم نوین دیوار برشی فولادی کامپوزیت، فاصله ای بین پوشش بتنی و تیرها و ستون های مرزی ایجاد می گردد. آزمایشات روی دیوار برشی فولادی کامپوزیت معمولی و نوین نشان از خرابی اندک سیستم نوین در مقایسه با سیستم معمولی دارد. در این مقاله به منظور محاسبه سختی دیوار برشی فولادی کامپوزیت، ورق فولادی، قاب و پوشش بتنی از یکدیگر تفکیک شده و با در نظر گرفتن اندرکنش بین آنها ( ،)CPFIسختی دیوار برشی فولادی کامپوزیت محاسبه شده است. برای در نظر گرفتن اثر سختی بتن در سختی دیوار برشی فولادی کامپوزیت، فاصله بین پوشش بتنی و اعضای مرزی مورد بررسی قرار گرفته و به دنبال آن، دو رابطه برای محاسبه سختی دیوار برشی فولادی کامپوزیت پیشنهاد شده است. نتایج نشان می دهد استفاده از ورق فولادی با تنش تسلیم پایین دارای ضخامت معادل با ورق فولادی معمولی، موجب افزایش سختی دیوار برشی فولادی کامپوزیت خواهد شد. همچنین درگیر شدن پوشش بتنی با اعضای مرزی موجب افزایش مقدار سختی خواهد شد.
دیوار برشی فولادی کامپوزیت
فولاد با تنش تسلیم پایین
سختی
2018
08
23
607
616
https://ceej.aut.ac.ir/article_1016_fa8d5e4791188cd83d0262aa3dbcd742.pdf