TY - JOUR ID - 702 TI - نقش الگوی اتصال مرکز ناحیه‌ها بر نتایج تخصیص ترافیکـ (مطالعه موردی شهر قزوین) JO - نشریه مهندسی عمران امیرکبیر JA - CEEJ LA - fa SN - 2588-297X AU - بشیری نیا, مهدی AU - ممدوحی, امیررضا AD - دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 49 IS - 1 SP - 175 EP - 184 KW - کمان اتصال KW - مرکز ناحیه ترافیکی KW - مدل تخصیص ترافیک استاتیک KW - تعادل کاربر KW - تحلیل حساسیت DO - 10.22060/ceej.2016.702 N2 - در ادبیات برنامه‌ریزی حمل‌ونقل جهت برقراری ارتباط بین جانب عرضه (شامل شبکه معابر) و جانب تقاضا (شامل ناحیه‌های ترافیکی)، نیاز به تعریف مرکز ناحیه و کمان اتصال است. انتخاب مرکز ناحیه و کمان‌های اتصال معمولاً بر اساس تجربه، قضاوت کارشناسی و شناخت محقق از شبکه حمل‌ونقل صورت می‌گیرد، که با وجود اهمیت بسیار، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی مقاله حاضر، تحلیل کمی نقش الگوی اتصال‌ها بر نتایج تخصیص ترافیک استاتیک است. با استفاده از روش تخصیص تعادل کاربر، سناریوهای مختلف اتصال، از تنها یک اتصال برای هر ناحیه تا تمام اتصال‌های ممکن، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. جهت پیاده‌سازی این مفاهیم به شکل کمی، از مدل شبکه معابر شهر قزوین با 113 ناحیه ترافیکی و حدود 400 هزار نفر جمعیت، به عنوان مطالعه موردی، استفاده می‌شود. نتایج اجرای شش سناریوی مختلف، به عنوان نمونه، نشان می‌دهد که تغییر نحوه و تعداد اتصال‌ها می‌تواند تا 10 درصد بر متوسط حجم تردد در معابر و تا 20 درصد بر کل مسافت پیموده شده و زمان صرف شده در شبکه تأثیر داشته باشد؛ همچنین تعدد سناریوهای ممکن و تنوع معیارهای ارزیابی، که باعث دشواری ایجاد الگوی اتصال بهینه می‌شود، بر نقش این عناصر مجازی در فرآیند تخصیص تأکید دارد. UR - https://ceej.aut.ac.ir/article_702.html L1 - https://ceej.aut.ac.ir/article_702_fb512953cee53eccd204045004f53b1b.pdf ER -