TY - JOUR ID - 5030 TI - بررسی زمان شروع خوردگی سازه‌های بتن ‌آرمه در فواصل مختلف از دریا JO - نشریه مهندسی عمران امیرکبیر JA - CEEJ LA - fa SN - 2588-297X AU - جعفری, امیرحسین AU - شایان فر, محسنعلی AU - قانونی بقا, محمد AD - دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران AD - دانشکده مهندسی عمران، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 55 IS - 2 SP - 389 EP - 406 KW - سازه‌های بتن آرمه KW - خوردگی KW - زمان شروع خوردگی KW - شبیه‌سازی مونت کارلو KW - عدم قطعیت DO - 10.22060/ceej.2022.20005.7312 N2 - یکی از آسیب­ هایی که در سازه ­های بتن آرمه به وجود می­ آید و باعث می­ شود که سازه مورد نظر عملکرد مورد انتظار را در هنگام وقوع زلزله محتمل نداشته باشد، خوردگی آرماتور می ­باشد. سازه­ های بتن آرمه نزدیک به ساحل، پل ­هایی که در معرض نمک یخ زدایی در فصل زمستان هستند، پایه ­های سازه­ های دریایی که تحت اثر جزر و مد هستند، از جمله مواردی است که خوردگی باعث آسیب در عملکرد مورد انتظار می ­شود. خوردگی بیشتر تحت دو عامل کلر (خوردگی حفره­ای) و کربناسیون (خوردگی یکنواخت) رخ می­ دهد. بعد از عبور این یون­ ها از پوشش فیزیکی (کاور بتنی) و پوشش شیمیایی (لایه محافظ غیرفعال دور میلگرد) به سطح میلگرد رسیده و خوردگی آغاز می­شود. در اثر خوردگی خصوصیات مکانیکی فولاد و بتن کاهش یافته و عملکرد لرزه­ای سازه را تحت تأثیر قرار می ­دهد. یکی از پارامترهای مهم در بررسی آثار خوردگی بر عملکرد لرزه ­ای در طول عمر مفید سازه، زمان شروع خوردگی می­ باشد. بر اساس قانون فیک زمان شروع خوردگی تابعی از کلرید سطحی، ضریب انتشار کلرید در بتن، پوشش بتنی روی آرماتورها و کلرید بحرانی می‌باشد. در این تحقیق خوردگی ناشی از کلر در نظر گرفته شده است. زمان شروع خوردگی در دو حالت غیراحتمالاتی و احتمالاتی مونت کارلو (با در نظر گرفتن عدم قطعیت‌ها­ در پارامترهای تأثیرگذار بر پیش‌بینی زمان شروع خوردگی) تعیین می‌شود. در پایان با مقایسه این دو حالت با یکدیگر میزان تأثیر عدم قطعیت‌ها در احتمال زمان شروع خوردگی نشان داده شده است. همچنین میزان اثر فاصله از دریا و نسبت آب به سیمان‌های متفاوت نیز در نظر گرفته شده است. UR - https://ceej.aut.ac.ir/article_5030.html L1 - https://ceej.aut.ac.ir/article_5030_619263a510337d154c85e66f142f705d.pdf ER -