TY - JOUR ID - 4668 TI - بررسی پذیرش ربات کالارسان توسط خریداران اینترنتی با استفاده از تئوری انتشار نوآوری و مدل معادلات ساختاری JO - نشریه مهندسی عمران امیرکبیر JA - CEEJ LA - fa SN - 2588-297X AU - ادریسی, علی AU - گنجی پور, هومان AD - دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 54 IS - 7 SP - 2699 EP - 2712 KW - ربات‌های زمینی کالارسان KW - تئوری انتشار نوآوری KW - مدل معادلات ساختاری KW - رفتار خریداران KW - روش حداقل مربعات جزئی DO - 10.22060/ceej.2022.19258.7116 N2 - ارسال کالاهای خریداری شده از اینترنت همواره یکی از موارد کلیدی در زمینه‌های حمل و نقل و محیط زیست است. با توجه به افزایش نرخ خرید اینترنتی (به ویژه در دوران همه‌گیری کرونا)، بحث ارسال کالاها به یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو برای برنامه‌ریزان حوزه حمل و نقل تبدیل شده است. تکنولوژی‌های جدیدی در مقایسه با روش‌های سنتی ارسال کالا ابداع شده است که از آن جمله می‌توان به ربات‌های زمینی کالارسان اشاره کرد. این ربات‌ها نسل جدیدی از تکنولوژی‌های نوظهور برای ارسال سریع کالاها به شمار می‌روند. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل موثر بر پذیرش این سیستم توسط خریداران اینترنتی در ایران است. بدین منظور مدلی بر اساس تئوری انتشار نوآوری پیشنهاد گردید. تعداد 287 نمونه از طریق یک پرسشنامه اینترنتی جمع آوری و با استفاده از مدل معادلات ساختاری (روش حداقل مربعات جزئی) مدل‌سازی شد. نتایج این مدل‌سازی نشان می‌دهد که متغیرهایی همچون مزیت نسبی، سازگاری  و قابلیت مشاهده دارای تاثیر مثبت و پیچیدگی دارای تاثیر منفی بر تمایل خریداران به استفاده از ربات کالارسان می‌باشند. همچنین، رابطه معناداری بین قابلیت امتحان و تمایل به استفاده از ربات کالارسان یافت نشد. نتایج این پژوهش کمک بسیاری از نظر تئوری و کاربردی به برنامه‌ریزان و بازاریابان فعال در این زمینه می‌کند.   UR - https://ceej.aut.ac.ir/article_4668.html L1 - https://ceej.aut.ac.ir/article_4668_45bc786a3dc3b80982b8c3b06cbf69a5.pdf ER -