TY - JOUR ID - 4404 TI - بررسی عملکرد غشائی در ظرفیت باربری تیرهای بتن مسلح لاغر مقید JO - نشریه مهندسی عمران امیرکبیر JA - CEEJ LA - fa SN - 2588-297X AU - کوهستانی, مهدی AU - اصفهانی, محمدرضا AD - گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - عضو هیئت علمی، دانشکده مهندسی، گروه عمران، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 54 IS - 4 SP - 1533 EP - 1552 KW - عمل غشائی KW - تیر KW - لاغری KW - بتن مسلح KW - مدل عددی DO - 10.22060/ceej.2021.19684.7235 N2 - در سال­ های اخیر در پژوهش­ های متعددی به عملکرد غشائی و چگونگی محاسبه آن پرداخته شده است. عوامل و پارامترهای متعددی در تحلیل و محاسبه این پدیده نقش دارند. تعیین میزان اثرگذاری هر پارامتر بر پاسخ ظرفیت باربری با توجه یه افزایش طول، باعث شد در این پژوهش ضرورت بر آن باشد تا با بهره ­گیری از یک مدل عددی به تحلیل تیرهای بتن مسلح با نسبت ­های لاغری (طول دهانه به ارتفاع مقطع) متفاوت و بررسی تاثیر پارامترهای مقاومت فشاری بتن، نسبت مسلح ‌کننده، سختی محوری و سختی دورانی تکیه‌گاهی بر پاسخ ظرفیت باربری تیر پرداخته شود. این مدل عددی مبتنی بر تحلیل‌های مقطعی در امتداد تیر و برقراری شرایط تعادل و سازگاری در هر مقطع و در کل تیر است که با استفاده از نرم‌افزار برنامه نویسی فرترن کدنویسی شده است. نتایج تحلیل­ ها نشان می‌دهد با افزایش لاغری میزان تاثیر پارامترها بر عمل غشائی در تیرهای بتن مسلح کاهش می‌یابد. همچنین مشاهده می‌شود تاثیر افزایش هر چهار پارامتر بر ظرفیت باربری در تیرهای کوتاه بیشتر است. به صورتی که افزایش 0/75 درصدی مقاومت فشاری بتن در تیر با نسبت لاغری 9 باعث افزایش ظرفیت باربری به میزان ­kN 111 می‌شود در حالی که برای لاغری ­31 این مقدار ­kN 26 افزایش می­یابد که برای سایر پارامترها نیز به همین نسبت کاهش مشاهده می ­شود. همچنین برای سختی‌های تکیه ­گاهی نیز مشاهده شد اثرپذیری پاسخ ظرفیت باربری با مقدار سختی‌ها رابطه غیرخطی دارد به صورتی که افزایش 10 درصدی در سختی‌های پایین تاثیر بیشتری نسبت به افزایش 10 درصدی در سختی­ های بالا بر پاسخ تیر دارد. UR - https://ceej.aut.ac.ir/article_4404.html L1 - https://ceej.aut.ac.ir/article_4404_ccde797ccc42911b9d77e9ad9f23f7ce.pdf ER -