TY - JOUR ID - 4153 TI - بررسی اثر مقایسه‌ای الیاف ماکرو و میکرو پلی‌پروپیلن بر کنترل یا کاهش ترک‌خوردگی‌های ناشی از جمع‌شدگی خمیری در روسازی‌های بتنی در شرایط دمایی بالا JO - نشریه مهندسی عمران امیرکبیر JA - CEEJ LA - fa SN - 2588-297X AU - وزیری کنگ علیائی, سید جواد AU - فضایلی, حسن AD - گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران AD - گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرات- شمال، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 53 IS - 1 SP - 3 EP - 20 KW - روسازی بتنی KW - ترک‌خوردگی ناشی از جمع‌شدگی خمیری KW - شرایط دمایی بالا KW - الیاف ماکرو پلی‌پروپیلن KW - الیاف میکرو پلی‌پروپیلن DO - 10.22060/ceej.2020.18767.6957 N2 - ترک­خوردگی ناشی از جمع‌شدگی خمیری در روسازی بتنی، محلی برای ورود آب و مواد خورنده به داخل روسازی بوده و باعث کاهش دوام و در نهایت شکست دال روسازی می‌گردد. استفاده از الیاف، یکی از راه‌های کنترل و کاهش این ترک‌ها است. این پژوهش، به بررسی اثر افزودن الیاف پلیمری ماکرو در مقایسه با الیاف پلیمری میکرو بر ترکخوردگی ناشی از جمعشدگی خمیری بتن، می‌پردازد. بدین منظور از یک نوع الیاف میکرو پلیپروپیلن و دو نوع الیاف ماکرو پلیپروپیلن در درصد حجمی 1.0 %در ساخت نمونه‌ها استفاده شد. آزمایش‌های مکانیکی شامل مقاومت فشاری و خمشی و آزمایش ارزیابی ترک‌خوردگی ناشی از جمع‌شدگی خمیری بر اساس 1579 C ASTM در شرایط محیطی شامل رطوبت نسبی هوا 20 ،%سرعت جریان باد 30 کیلومتر بر ساعت و در دو دمای 35 و 40 درجه سانتیگراد انجام شد. نتایج نشان داد نمونه‌های بتن حاوی هر دو نوع الیاف ماکرو و میکرو در کنترل ترک‌خوردگی‌ها عملکرد مناسب تری نسبت به نمونه‌های شاهد داشتند. در این میان، الیاف میکرو در کنترل عرض ترک‌خوردگی در هر دو دمای آزمایش شده، عملکرد بهتری داشتند. در مقابل، الیاف ماکرو در کاهش طول ترک‌خوردگی، به ویژه در دماهای بالاتر، اثر بهتری از خود نشان دادند. استفاده از الیاف ماکرو می‌تواند تا حد قابل توجهی منجر به کاهش ابعاد و مساحت ترک‌خوردگی ناشی از جمع‌شدگی خمیری در روسازی‌های بتنی گردد. UR - https://ceej.aut.ac.ir/article_4153.html L1 - https://ceej.aut.ac.ir/article_4153_d4597d13fb34c95e2f1e64dfdf68d8e6.pdf ER -