TY - JOUR ID - 4139 TI - بررسی آزمایشگاهی و عددی رفتار خمشی تیرهای ساندویچی با رویه‌های فولادی و هسته الاستومری JO - نشریه مهندسی عمران امیرکبیر JA - CEEJ LA - fa SN - 2588-297X AU - گلشن, علیرضا AU - گلشن, محمودرضا AD - کارشناس ارشد، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران AD - عضو هیأت‌علمی، کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز، شیراز، ایران‎ ‎ Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 53 IS - 11 SP - 4743 EP - 4766 KW - تیر ساندویچی KW - بار خمشی سه‌نقطه KW - هسته الاستومری KW - رویه فولادی KW - پل‌سازی DO - 10.22060/ceej.2020.18510.6884 N2 - صفحات ساندویچی روزبه‌روز در حال تکامل بوده و مدل‌‏های جدید ساخته ‌شده نسبت به مدل‌‏های قبلی دارای مقاومت و باربری ‏بیشتری هستند و به دلیل نسبت استحکام به وزن و جذب انرژی زیاد، کاربرد وسیعی در صنایع مختلف از جمله هوافضا، صنایع دریایی و ‏پل‌سازی دارند. اما مشکلی که در بیشتر این نوع صفحات وجود دارد، خردشدن هسته در اثر اعمال بارگذاری و در نتیجه تخریب ‏تیر است. در تحقیق حاضر، کارکرد تحمل بار و مقاومت نهایی در نوع جدیدی از تیر‏های ساندویچی با رویه‌های فولادی و هستۀ ‏فوم‏ الاستومری مورد بررسی عددی و آزمایشگاهی قرار گرفته که استفاده از این نوع هسته در ‏تیر‏های ساندویچی در تحقیقات قبلی ‏گزارش نشده است.‏ فوم‌های الاستومری دارای مدول الاستیسیته کمتری هستند، اما در تغییرشکل‌های بزرگ رفتار برگشت‌پذیر دارند. از این‌رو در مورد سازه‌هایی از جمله پل که برای جذب انرژی بالا بکار می‌روند می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. در این مقاله، با ساخت پانل‌های ساندویچی، علاوه بر تعیین مشخصات مکانیکی مصالح، تأثیر اضافه کردن هستۀ الاستومری در مقدار تغییرشکل تیر ساندویچی و میزان جذب انرژی آن، مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین شبیه‌سازی ‏سازۀ ساندویچی و صفحات فولادی تحت بار خمش سه‌نقطه به کمک نرم‌افزار آباکوس انجام ‌شده است. بررسی‌های تجربی و مطالعات ‏پارامتریک انجام ‌شده نشان می‌دهند که بین نتایج عددی و تجربی، تطابق خوبی وجود دارد و می‌توان در تحقیقات آتی، در ابعاد بزرگ‌تر به عنوان عرشه پل مورد بررسی قرار گیرد.  UR - https://ceej.aut.ac.ir/article_4139.html L1 - https://ceej.aut.ac.ir/article_4139_055de8fca257b3bbc15cbe47fd5c049a.pdf ER -