TY - JOUR ID - 3790 TI - تأثیر حفاری تونل شهری موردی تهران بر پاسخ استاتیکی و دینامیکی سازه موجود با لحاظ اندرکنش خاک و سازه JO - نشریه مهندسی عمران امیرکبیر JA - CEEJ LA - fa SN - 2588-297X AU - فرج محمدیه, مهدی AU - بهنام فر, فرهاد AU - محمدی, سید جاهد AD - گروه عمران، آموزشکده رازی اردبیل، اردبیل، ایران. AD - دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 53 IS - 5 SP - 1889 EP - 1916 KW - تونل شهری KW - حفاری KW - سازه نگهبان KW - تحلیل دینامیکی KW - نشست DO - 10.22060/ceej.2020.17201.6493 N2 - حفاری تونل­ ها می­ تواند باعث حرکت زمین شوند که این حرکت­ ها در پاسخ استاتیکی و دینامیکی سازه­ها قابل توجه می­ باشند. دراین پژوهش بررسی تأثیر حفاری‌ تونل شهری موردی تهران بر پاسخ استاتیکی و دینامیکی سازه در سه بخش انجام شده است. در بخش اول در نرم‌افزار PLAXIS نشست زیر پی در دو مرحله­ ی قبل و بعد از حفاری محاسبه ‌شده است. بخش دوم نیز در PLAXIS تحلیل دینامیکی برای هر دو مرحله انجام گرفته و پاسخ شتاب در زیر پی محاسبه شده که هدف از این بخش دوم، بررسی تأثیر حفاری بر پاسخ شتاب و استفاده از آن در نرم‌افزار SAP 2000 به ‌عنوان ورودی جهت تحلیل سازه می­ باشد. در بخش سوم سازه در نرم­افزار ­SAP 2000 مدل‌سازی شده و نتایج جابه‌جایی‌هایی بخش اول به پی اعمال و با استفاده از پاسخ شتاب (خروجی PLAXIS) تحلیل دینامیکی غیرخطی زمانی سازه در دو مرحله انجام گرفته است. نتایج تحلیل‌ها نشان می‌دهد که در اثر حفاری تونل، نشست زیر پی سازه افزایش یافته است و بیشترین نشست ایجاد شده در اثر حفاری در مدل 6 (مرحله بهره‌برداری) می­ باشد که متوسط 1/2برابر، نشست نسبت به مرحله­ ی قبل از حفاری افزایش یافته است. تأثیر سازه‌های نگهبان در مراحل اجرا نسبت به مرحله بهره‌برداری که در آن دیوارهای کناری بتنی اجرا می ­شود، در کاهش نشست 4 درصد مؤثر بوده و حداکثر شتاب زیر پی 1/5 برابر افزایش گردیده و در سازه نیز جابه‌جایی 1/25برابر نسبت به پاسخ مرحله­ ی قبل از حفاری افزایش یافته است. UR - https://ceej.aut.ac.ir/article_3790.html L1 - https://ceej.aut.ac.ir/article_3790_56fa1161e4bf3f5fc5d768a4b31a8ab4.pdf ER -