TY - JOUR ID - 3788 TI - بررسی آزمایشگاهی تاثیر افزودنی پلیمری «نیکوفلاک» بر روی مقاومت فشاری و کششی ماسه‌بادی بیابانی و ساحلی در لایه‌های روسازی JO - نشریه مهندسی عمران امیرکبیر JA - CEEJ LA - fa SN - 2588-297X AU - رضائی مقدم, فرزاد AU - جعفری نادر, بهمن AU - رضائی مقدم, تقی AD - گروه عمران-فنی و مهندسی- محقق اردبیلی- اردبیل- ایران AD - مهندسی عمران - اردبیل - ایران AD - اردبیل- تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 53 IS - 2 SP - 733 EP - 748 KW - ماسه‌بادی KW - نیکوفلاک KW - سیمان KW - مقاومت فشاری و کششی KW - تثبیت DO - 10.22060/ceej.2020.16612.6288 N2 - ماسه‌بادیجزومصالحیاستکهدرنواحیبیابانیوساحلیبهمقدارزیادوجوددارد. دراینتحقیقنمونه‌هاییازمناطقساحلیدریایخزر در شهر آستارا و مازندرانوهمچنینمناطقبیابانیاطرافشهرکرمانشناساییوجمع‌آوریشده‌استوبرروینمونه‌هایگردآوریشدهتاثیرافزودنپلیمرطبیعیمعدنینیکوفلاکبههمراهسیمان به صورت تثبیت شده بر روی مقاومت آنها بررسی شده‌است. در این تحقیق سعی بر آن است تا با بهبود مقاومت فشاری و کششی ماسه ‌بادی موجود در سواحل دریاها و بیابان‌ها، امکان استفاده از این مصالح در لایه‌های خاک بستر، زیراساس و اساس راه‌ها بصورت تثبیت شده با سیمان مورد بررسی قرارگیرد. در این تحقیق تعداد 200 نمونه با 3 درصد، 6 درصد و 12 درصد سیمان به همراه 3/0 درصد، 6/0 درصد و 2/1 درصد نیکوفلاک از مصالح ماسه‌ بادی نمونه برداری شده، ساخته شده‌است و مقاومت فشاری و کششی غیرمستقیم 7 روزه و 28 روزه نمونه‌ها به‌دست آمده است و سپس میزان افت مقاومت آنها در 45 سیکل ذوب و یخ مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده است، تثبیت مصالح ماسه‌ بادی با سیمان به همراه افزودنی نیکوفلاک، بدلیل افزایش مقاومت فشاری و کششی این مصالح، امکان استفاده از آن را در لایه‌های روسازی راه‌ها فراهم می‌آورد. UR - https://ceej.aut.ac.ir/article_3788.html L1 - https://ceej.aut.ac.ir/article_3788_48c33cc699fff028552258945b8a9c26.pdf ER -