TY - JOUR ID - 3662 TI - ارزیابی عملکرد آسفالت گرم ساخته شده با خرده آسفالت و مسلح شده با الیاف پارافایبر JO - نشریه مهندسی عمران امیرکبیر JA - CEEJ LA - fa SN - 2588-297X AU - زیاری, حسن AU - دیواندری, حسن AU - اروئی, مهدی AD - راه و ترابری دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران AD - معاونت مرکز تحقیقات قیر و مخلوط های آسفالتی، دانشگاه علم و صنعت ایران عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی AD - دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده عمران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 53 IS - 3 SP - 977 EP - 994 KW - بازیافت آسفالت KW - عملکرد آسفالت گرم KW - خرده آسفالت KW - افزودنی پارافایبر KW - کائوواکس DO - 10.22060/ceej.2019.16736.6323 N2 - بازیافت آسفالت یکی از راهکارهای افزایش کارآمدی بودجه و سرمایه موجود در زمینه‌ نگهداری و بهسازی شبکه راه‌ها بوده و همچنین موجب حفظ منابع طبیعی و صرفه­جویی در هزینه‌ها می‌شود. اما در فرآیند تولید آسفالت داغ با استفاده از مصالح خرده آسفالت، درجه حرارت بالا موجب سخت‌تر شدن قیر و نیز تولید گاز­های سمی شده که منجر به آلودگی زیست‌محیطی فراوانی می‌شود. با استفاده از تکنولوژی آسفالت ‌گرم، ضمن کاهش دما، علاوه بر کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، شرایط بهتری برای کارگران در محیط کار به لحاظ درجه حرارت پایین‌تر و انتشار مواد سمی کمتر فراهم می‌گردد و نیز سبب کاهش میزان پیرشدگی قیر و کاهش سخت شدگی ناشی از اکسیداسیون قیر می‌شود. این پژوهش استفاده از دو تکنولوژی جهت کاهش هزینه و آلودگی زیست‌محیطی ناشی از تولید آسفالت و همچنین بهبود عملکرد آسفالت را ارزیابی نمود که یکی استفاده از آسفالت ‌گرم با افزودنی کائوواکس و دیگری استفاده از خرده آسفالت در طرح مخلوط آسفالتی است. از الیاف پارافایبر نیز با مقادیر مختلف جهت بهبود خواص عملکردی آسفالت استفاده گردید. جهت مقایسه و بررسی عملکرد مخلوط‌های آسفالتی، آزمایش‌های مدول برجهندگی، خزش دینامیکی و خستگی انجام گردید. طبق نتایج به ‌دست ‌آمده، استفاده از خرده آسفالت موجب افزایش مدول برجهندگی و بهبود مقاومت در برابر تغییر شکل دائمی مخلوط می‌شود، که دلیل آن را می‌توان افزایش سختی مخلوط آسفالتی به واسطه افزودن خرده آسفالت دانست. با توجه به نتایج آزمایش خستگی، مشخص گردید که با اضافه کردن خرده آسفالت، عمر خستگی مخلوط، کاهش چشم‌گیری می‌یابد؛ اما با اضافه کردن الیاف پارافایبر، عمر خستگی بهبود قابل توجهی می‌یابد که به نظر می‌رسد مقاومت کششی و انعطاف پذیری بالای الیاف را می‌توان دلیل بهبود عملکرد خستگی مخلوط آسفالتی دانست. بدین ترتیب این امکان فراهم می­شود که ضمن کاهش قابل ملاحظه هزینه­ها و آلودگی­های زیست محیطی، آسفالتی با عملکرد مناسب تولید نمود. UR - https://ceej.aut.ac.ir/article_3662.html L1 - https://ceej.aut.ac.ir/article_3662_244a3e1c6801276560867fde18a20dd1.pdf ER -