TY - JOUR ID - 3501 TI - ارایه روشی جهت تحلیل شدت تصادفات راه های برون شهری مبتنی بر توابع خوشه‌بندی مکانی و داده‌کاوی به روش درخت تصمیم، محور مورد مطالعه: آزادراه قزوین-لوشان JO - نشریه مهندسی عمران امیرکبیر JA - CEEJ LA - fa SN - 2588-297X AU - بهبهانی, حمید AU - عفتی, میثم AU - مرتضایی, سمانه AD - دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم‌و‌صتعت ایران، تهران، ایران AD - استادیار، گروه مهندسی عمران (راه و ترابری) دانشکده فنی، دانشگاه گیلان AD - دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم‌و‌صنعت ایران، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 52 IS - 6 SP - 1419 EP - 1438 KW - ایمنی راه KW - شدت تصادفات KW - تحلیل مکانی KW - مدل خودهمبستگی مکانی گتیس-ارد جی استار KW - تابع مکانمند تراکم کرنل KW - درخت طبقه بندی و رگرسیون DO - 10.22060/ceej.2019.15376.5903 N2 - تحلیل مکانی تصادفات رخ داده در راه های برون شهری با هدف شناسایی پارامترهای مؤثر بر افزایش شدت تصادفات، می تواند در تصمیم‌گیری متخصصین و دستاندرکاران اصلاح و بهبود ایمنی راه ها به منظور کاهش شدت تصادفات جاده ای موثر باشد. هدف این تحقیق ارایه روشی جهت تحلیل شدت تصادفات و تعیین عوامل موثر بر آن در آزادراه‌های برون شهری مبتنی بر توابع خوشه‌بندی مکانی و مدل داده کاوی درخت طبقه بندی و رگرسیون است. روش پیشنهادی در آزادراه قزوین-لوشان مورد ارزیابی و آزمون قرار می‌گیرد. در این راستا به منظور بررسی توزیع مکانی تصادفات در محور مورد مطالعه طی دوره 6 ساله 1390 تا 1395 شمسی، از توابع خودهمبستگی مکانی گتیس-ارد جی استار و تراکم کرنل استفاده شده است. خروجی تحلیل‌های مکانی نشان داد، که تمرکز تصادفات در بخش اعظمی از قوس‌های افقی محور مورد مطالعه بیشتر می‌باشد. باتوجه به این دستاورد در فاز بعدی تحقیق به منظور بررسی عوامل موثر بر شدت تصادفات، از مدل داده کاوی درخت طبقه بندی و رگرسیون بر روی تصادفات رخ داده در کل محور و به طور خاص تصادفات رخ داده در قوس‌های افقی استفاده گردید. نتایج حاکی از آن بود که مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش شدت تصادفات در محور مورد مطالعه، دو متغیر نوع تصادفات و عامل انسانی با ضرایب اهمیت نسبی متغیرهای مستقل به ترتیب 100 و 7/39 درصد برای کل محور و 100و 9/65 درصد برای قوس‌های افقی هستند. بررسی اهمیت نسبی سایر متغیرهای مدل پیشنهادی نیز نشان داد که طرح هندسی، نحوه برخورد و روز وقوع تصادف از جمله عوامل موثر در افزایش تصادفات با شدت خسارتی در آزادراه قزوین-لوشان می‌باشد. این تحقیق نشان داد که تلفیق توابع مکانمند GIS با تحلیل‌های ناپارامتریک داده‌کاوی مبتنی بر درخت تصمیم که قابلیت مدل‌سازی توامان داده‌های کمی و کیفی را همزمان دارا می‌باشد، در تعیین عوامل موثر بر شدت تصادفات و تحلیل مکانمند الگوهای رایج تصادفات در محورهای برونشهری کارا و موثر است. UR - https://ceej.aut.ac.ir/article_3501.html L1 - https://ceej.aut.ac.ir/article_3501_0b899fb8455a5b36faf1706dd327b0b9.pdf ER -