TY - JOUR ID - 3422 TI - شناسایی و بررسی موانع استفاده از مدیریت پروژه‌ چابک در پروژه های راهسازی JO - نشریه مهندسی عمران امیرکبیر JA - CEEJ LA - fa SN - 2588-297X AU - پورشفیع اردستانی, مجتبی AU - سروری, هادی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ساخت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران AD - استادیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 52 IS - 7 SP - 1837 EP - 1852 KW - پروژه‌های راهسازی KW - مدیریت چابک KW - موانع KW - پروژه ها KW - ارزیابی DO - 10.22060/ceej.2019.15677.5996 N2 - جهت اتمام به موقع پروژه و پیشبرد دقیق برنامه‌های ساخت و بهره‌برداری، استفاده از متدولوژی مدیریت پروژه چابک در پروژه‌های راه‌سازی، به عنوان شبکه‌های اصلی ارتباطی، ضروری است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع و راه‌کارهای استفاده از مدیریت پروژه چابک در پروژه‌های راه سازی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران پروژه، کارشناسان، مشاوران و پیمانکاران، اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان به تعداد 150 نفر تشکیل می‌دهد. روش نمونه‌گیری در دسترس بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 108 نفر محاسبه گردید. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته موانع مدیریت پروژه چابک است که ذیل 6 بعد )مدیریتی-سازمانی، مهارت و شایستگی، مدیریت دانش، منابع انسانی، هزینه، پیچیدگی پروژه( و 30 گویه بر اساس مقیاس 5 درجه لیکرت تدوین گردید. روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامه تایید شد. ضریب پایایی پرسشنامه موانع استفاده از مدیریت پروژه چابک (0/891 )برآورد شد. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که میزان موانع شناسایی شده در استفاده از مدیریت پروژه چابک در پروژه های راه سازی در سطح بالاتر از متوسط قرار دارد. علاوه بر این در رتبه بندی موانع شناسایی شده، بعد مدیریت دانش با میانگین رتبه ای (4/02 )رتبه اول، بعد منابع انسانی با میانگین رتبه ای (3/69 )رتبه دوم، بعد پیچیدگی پروژه با میانگین رتبه ای (3/50 )رتبه سوم، بعد مدیریتی-سازمانی و هزینه با میانگین رتبه ای (3/37 )رتبه چهارم و بعد مهارت و شایستگی با میانگین رتبه ای (3/06 )رتبه پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. در نهایت برای حل مشکلات استفاده از مدیریت پروژه چابک راه‌کارهایی ارائه شد. UR - https://ceej.aut.ac.ir/article_3422.html L1 - https://ceej.aut.ac.ir/article_3422_48672d7f4b8d642b502a2604c3b23a9d.pdf ER -