TY - JOUR ID - 2994 TI - بررسی رفتار لرزه‌ای اتصالات بال سوراخ شده با سوراخ لوبیایی JO - نشریه مهندسی عمران امیرکبیر JA - CEEJ LA - fa SN - 2588-297X AU - شادمان حیدری, پویا AU - احمدی جزنی, روح الله AD - مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایران AD - عمران استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران شرق ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 53 IS - 1 SP - 229 EP - 246 KW - اتصال بال سوراخ شده KW - اتصال بال سوراخ شده با سوراخ لوبیایی KW - اتصال مقطع تیرکاهش یافته KW - اتصال بال تقویت نشده KW - چشمه اتصال DO - 10.22060/ceej.2018.14422.5652 N2 - به علت بوجود آمدن آسیب در اتصالات بال جوش شده تقویت نشده در زلزله 1994 نورتریج، اتصالات خمشی مقطع تیر کاهش یافته و در بعد از آن اتصالات بال سوراخ شده برای جلوگیری از گسیختگی ترد زودرس در اتصالات جوشی رایج شد. در این مقاله، عملکرد لرزه­ای اتصالات مقاوم خمشی با بال سوراخ شده با سوراخ لوبیایی را که به عنوان یک روش ساده برای اتصالات بال سوراخ شده در نواحی لرزه­ای، مورد بررسی قرار می‌دهد. اتصالات بال سوراخ شده با بوجود آوردن سوراخ بوسیله مته بروی بال‌های بالا و پایین، در امتداد محور اصلی تیر برای ایجاد یک منطقه ضعیف کنترل شده مفصل پلاستیک جهت کمتر شدن تمرکزهای تنش در لبه‌های اتصال، ایجاد می­شوند. در این بررسی، بوسیله تعدادی از مطالعات تحلیلی، بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی قبلی، برای ارزیابی اثر استفاده از سوراخ لوبیایی در اتصالات بال سوراخ شده بر پتانسیل شکست در اتصالات جوش شده نفوذی در مقایسه با اتصالات بال سوراخ شده انجام می­شود. سوراخ‌های لوبیایی با نسبت‌های متفاوت هندسی و نسبت‌های مقاومت برشی چشمه اتصال استفاده گردید تا بهینه ترین طرح بدست آید که از شکست زودرس در جوش‌های شیاری با نفوذ کامل جلوگیری شود. نتایج نشان داد که طول بهینه سوراخ‌های لوبیایی در نسبت طول لوبیایی به قطر سوراخ تقریباً برابر عدد 2 می­باشد که این نسبت با توجه به الگوی ثابت قطر سوراخ‌ها که بوسیله مطالعات قبلی بدست آمده است می‌تواند سبب کاهش کرنش پلاستیک در جوش نفوذی اتصال مستقیم تیر به ستون به طور متوسط به اندازه 28% و کاهش کرنش پلاستیک در کنار سوراخ‌ها به اندازه 70% شود. UR - https://ceej.aut.ac.ir/article_2994.html L1 - https://ceej.aut.ac.ir/article_2994_080093506f3d6edb5bfe5d501de35491.pdf ER -