TY - JOUR ID - 1975 TI - ارزیابی اثر ارتفاع ستون و تعداد دهانه بر روی آسیب پذیری لرزه ای پله ای قوسی چند دهانه عرشه باکس بتن آرمه JO - نشریه مهندسی عمران امیرکبیر JA - CEEJ LA - fa SN - 2588-297X AU - پهلوان, حسین AU - ناصری, علی AU - رفیعی, صالح AU - باقری, هدی AD - دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران AD - دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل،مازندران، ایران AD - دانشکده مهندسی عمران، موسسه آموزش عالی پردیسان، مازندران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 50 IS - 3 SP - 529 EP - 542 KW - پل قوسی بتنی KW - اختلاف ارتفاع پایه‌ها KW - تغییر مکان نسبی ستون‌ها KW - رفتار لرزه‌ای KW - آنالیز تاریخچه زمانی غیر خطی DO - 10.22060/ceej.2017.12135.5130 N2 - پل ها به عنوان یکی از اصلی ترین و آسیب پذیرترین سازه ها در شریانهای حیاتی هر کشور محسوب می شوند. تعداد زیادی از پل های عرشه جعبه ای بتن آرمه در دنیا دارای قوس در پلان و درزمیانی هستند که پلهای قوسی چندقابی نامیده می شوند. وجود انحنا و درزمیانی در عرشه جعبه ای شکل پل های بتن آرمه باعث بروز رفتار دینامیکی پیچیده شده و میزان آسیب پذیری لرزهای اینگونه از پل ها در قیاس با پل های بدون قوس بیشتر خواهد بود. هدف این مقاله بررسی تاثیر اختلاف ارتفاع پایه های پل و تعداد دهانه در رفتار لرزهای پل های قوسی شکل عرشه باکس بتن آرمه می باشد. بدین ترتیب، پنج پل با تعداد دهانه ها و ارتفاع پایه های متفاوت در نرمافزار Csi Bridgeمدلسازی شدند. نتایج این پژوهش نشان داده است که افزایش ارتفاع ستونها و کاهش تعداد دهانه ها سبب افزایش تغییر مکان نسبی پل و افزایش میزان آسیب پذیری پلها میگردد. به طوری که حداکثر تغییر مکان نسبی در مدل چهار دهانه با ارتفاع های متفاوت 1.25H-1.5H-Hو 1.75H-2.5H-Hنسبت به مدل چهار دهانه پایه ها یکسان به ترتیب 11/3و 33/31درصد افزایش می یابد، که در مدل سه دهانه این مقدار به 81/33 درصد افزایش و در مدل پنج دهانه 40/38درصد کاهش تغییر مکان نسبی، نسبت به مدل چهار دهانه مبنا می گردد. UR - https://ceej.aut.ac.ir/article_1975.html L1 - https://ceej.aut.ac.ir/article_1975_73f58ff5b18bc2b7d5b6dfef3558dbef.pdf ER -