دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
ارزیابی تأثیر پارامترهای کلیدی طرح اختلاط بتن پودری واکنشی (RPC) بر مقاومت فشاری
2663
2676
FA
سید حلال
موسوی فرد
دانشکده مهندسی عمران و مکانیک، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
sj.mousavifard@iaukhsh.ac.ir
محمد
رئیسی
0000-0003-4459-0789
دانشکده مهندسی عمران و مکانیک، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
mreisi@iaukhsh.ac.ir
10.22060/ceej.2019.16047.6114
تن پودری واکنشی نوع جدیدی از بتنهای توانمند است که به دلیل ریزی مواد پودری و پوزولانی مورد استفاده در آن و نیز مقدار زیاد موادی که به صورت هیدرولیکی فعال هستند، به این نام شناخته میشود. مشخصات بتن پودری واکنشی، حساسیت زیادی به نوع و مشخصات مصالح مورد استفاده در ساخت آن دارد؛ بنابراین برای دستیابی به مشخصات فیزیکی و مکانیکی مطلوب لازم است در انتخاب مصالح و انتخاب نسبتهای مخلوط دقت نمود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر نسبت آب به مواد سیمانی (W/CM)میزان مواد سیمانی(CM ،)نسبت دودهسیلیس به مواد سیمانی(SF/CM )نوع سیمان و نوع دانهبندی ماسهی سیلیسی بر مقاومت فشاری RPC بود؛ بدین منظور 21 مخلوط بتن پودری واکنشی طراحی و ساخته شد. در هر گام از انجام این تحقیق، یکی از پارامترهای موثر بررسی شد و بر اساس نتایج بدست امده گامهای بعدی تحقیق انجام شد. نمونههای ساخته شده به مدت 7 روز در آب 90 عملآوری شدند. نتایج بدست m3/kg 1100 ،نسبت آب به مواد سیمانی برابر 0/2 ، آمده نشان داد که با استفاده از سیمان تیپ 5 ،مواد سیمانی به میزان نسبت دودهسیلیس به مواد سیمانی برابر 0/2 و استفاده از ماسهی سیلیسی با ریزترین دانهبندی، میتوان به بیشترین مقاومت فشاری دست یافت.
بتن پودری واکنشی,نسبت آب به مواد سیمانی,دودهسیلیس,ماسهی سیلیسی,مقاومت فشاری
https://ceej.aut.ac.ir/article_3624.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3624_9c6f3ddbf028aec05d510b219e437664.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
بررسی تأثیر سربار قائم بر رفتار دیوارهای خشتی تحت بار جانبی چرخهای
2677
2690
FA
علی
میرجلیلی
دانشکده عمران،دانشگاه یزد
alimirjalili@stu.yazd.ac.ir
رضا
مرشد
0000-0002-0811-6409
عضو هیئت علمی / دانشگاه یزد
morshed@yazd.ac.ir
ابوالفضل
اسلامی
0000-0002-5739-435X
دانشگاه یزد/دانشکده عمران
a.eslami@yazd.ac.ir
10.22060/ceej.2019.16076.6118
ساختمانهای خشتی از بناهای آسیبپذیر در برابر بارهای جانبی محسوب میشوند، به طوری که خرابی آنها در زلزلههای گذشته با خسارت و تلفات جانی زیادی همراه بوده است. با این وجود، هنوز ساختمانهای خشتی زیادی در مناطق لرزهخیز جهان از جمله در کشور ایران در حال استفاده است که بسیاری از آنها دارای ارزش تاریخی نیز هستند. لذا، شناخت رفتار این گونه ساختمانها در برابر بارهای جانبی از اهمیت به سزایی برخوردار بوده و منجر به اتخاذ تصمیم مناسب در چگونگی حفظ بنا خواهد شد. در تحقیق حاضر رفتار جانبی دیوارهای ساخته شده از خشت و ملات گل که تحت اثر بار محوری ثابت قرار داشتند، تحت بارگذاری جانبی چرخهای مورد ارزیابی قرار گرفت. نمونههای آزمایشگاهی شامل 4 دیوار خشتی به طول 1000 میلیمتر، ارتفاع 900 میلیمتر و ضخامت 200 میلیمتر بودند. متغیر اصلی آزمایشگاهی، تنش محوری قائم روی نمونههای دیوار بود. نتایج آزمایشگاهی به صورت منحنیهای چرخهای بار-جابجایی، الگوی ترکخوردگی، مد شکست، افت سختی، اتلاف انرژی تجمعی و میرایی چرخهای با یکدیگر مقایسه گردیدند. بر اساس نتایج تحقیق، میزان تنش محوری دیوار تاثیر زیادی روی نحوه شکست و رفتار دیوار خشتی تحت بارهای جانبی و در نتیجه اتخاذ روش مناسب مقاوم سازی دارد. با افزایش تنش محوری از 0/1به 0/7 مگاپاسکال مد شکست از گهواره ای-برشی به برشی - فشاری تغییر کرد. همچنین با افزایش تنش محوری مقاومت جانبی افزایش اما جابجایی متناظر شکست کاهش یافت.
دیوار خشتی,مد شکست,بار چرخهای,مقاومت جانبی,میرایی چرخهای
https://ceej.aut.ac.ir/article_3528.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3528_1cc609d0ac2d16520e5ce9739b1f2bb3.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
شناسایی سختی طبقات در ساختمانهای برشی با استفاده از آزمایش ارتعاش محیطی با نوفه بالا
2691
2712
FA
رسول
خدایاری
گروه مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
rasoolkhodayari@gmail.com
امید
بهار
0000000296554512
عضو هیات علمی/ پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
omidbahar@iiees.ac.ir
10.22060/ceej.2019.16095.6123
شناسایی سیستم بر پایه دادهبرداری ارتعاش سازه به عنوان ابزاری قدرتمند برای رسیدن به یک مدل ریاضی از رفتار دینامیکی سازه در سالهای اخیر مورد توجه مهندسان سازه قرار گرفته است. از میان رویکردهای توسعه یافته، رویکردهای مبتنی بر استفاده از دادههای آزمایش ارتعاش محیطی که بدون نیاز به ابزارهای تحریک پیچیده و بدون محدودیت توقف در سرویسدهی سازه، به شناسایی سیستم میپردازند، از محبوبیت بیشتری برخوردارند. با توجه به تعداد بالای درجات آزادی در برخی سازهها و عدم امکان دادهبرداری در تمام درجات آزادی، در مواقعی لازم است تا دادهبرداری در درجات آزادی محدودی انجام گرفته و علاوه بر تعیین پارامترهای مدی، مشخصههای فیزیکی نیز شناسایی گردند. از میان مشخصههای فیزیکی سازه، مشخصهی سختی در مسائل تشخیص خرابی دارای اهمیت بیشتری است. هدف این مقاله ارائهی روشی جهت شناسایی سختی طبقات در ساختمانهای برشی با استفاده از دادههای پاسخ ناکامل خروجی است. بر اساس روش پیشنهادی که بر پایه تئوریهای دینامیک سازهها و روش شناسایی زیرفضای تصادفی استوار است، نخست زیرماتریس سختی شناسایی شده و سپس با معادلات ساده ریاضی سختی طبقات تعیین میگردند. از آنجایی که در آزمایش ارتعاش محیطی، وجود نوفه دور از انتظار نمیباشد، در این مقاله اثرات نوفه نیز مورد بررسی قرار گرفته است. برای ارزیابی روش پیشنهادی از مدل تحلیلی سازهی پنج طبقه و بیست طبقهی برشی استفاده شده است. تحلیلهای گسترده توانمندی و دقت روش پیشنهادی را در شناسایی صحیح سختی طبقات در دادهبرداریهای ناکامل حتی در حضور نوفه را تایید میکنند.
شناسایی سیستم,سختی طبقه,تحریکات محیطی,دادهبرداری ناکامل,ساختمانهای برشی
https://ceej.aut.ac.ir/article_3596.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3596_e054f753c0e42524ff95f5113bf5da8f.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
هیدروکربنهای حلقوی معطر (PAHs) در رسوبات رواناب شهری (مطالعه موردی شهر تهران)
2713
2726
FA
امین
حسنی مقدم
دانشگاه شهید بهشتی
hasani5020@gmail.com
سید حسین
هاشمی
0000-0002-5351-3630
دانشگاه شهید بهشتی
h_hashemi@sbu.ac.ir
علی
قدیری
دانشگاه شهید بهشتی
aghadiri06@gmail.com
10.22060/ceej.2019.16098.6124
هیدروکربنهای حلقوی معطر (PAHs )بهدلیل سمیت، پایداری، چربی دوستی، تجمع زیستی و اثرات سرطانزایی و جهشزایی مورد توجه ویژه هستند. روانابهای شهری مقادیر قابل توجهی ترکیبات PAHs دارند که انتقال آنها به محیطهای پذیرنده مخاطرات محیط زیستی و بهداشتی در پی دارد. بهدلیل ویژگی آبگریزی، بیشتر این ترکیبات در محیطهای آبی بهصورت هم پیوند با ذرات معلق و رسوبات تجمع و انتقال مییابند. بنابراین ارزیابی رسوبات بهعنوان یکی از محیطهای موثر بر سرنوشت آنها اهمیت دارد. این پژوهش با هدف ارزیابی مقدار و منشا ترکیبات PAHs در رسوبات رواناب تهران انجام شده است. نمونهها از سه زیرحوضه اصلی شهر تهران در اردیبهشت 1396 برداشت و غلظت 16 ترکیب PAHs و کربن آلی اندازهگیری و با پنج شاخص نسبتهای تشخیصی، منابع انتشار محتمل آنها تعیین شد. غلظت مجموع PAHs در گستره57 تا2/978 نانوگرم برگرم وزن خشک رسوب بود. پراکندگی غلظت کل ترکیبات در زیرحوضه 2(57- 976/6 نانوگرم برگرم) بهدلیل قرارگیری در مرکز شهر و تنوع منابع آلاینده نسبت به زیرحوضه 1(84/4 -773/2 نانوگرم بر گرم)و زیرحوضه 3(76/3 -978/2 نانوگرم بر گرم) بالاتر بود. همچنین، بین کربن آلی کل و غلظت PAHs همبستگی معنیدارو قوی وجود دارد، اما ضریب آن در هر زیرحوضه متفاوت است. در تمام ایستگاهها به استثنای ایستگاه C1S27 ،ترکیبات 3 و 4 حلقهای بهویژه کرایزن، فلئورانتن و پایرن غالب بودند. چهار شاخص منشاء ترکیبات را پایروژنیک و شاخصHMW/LMW در 30 درصدایستگاهها منشاء پتروژنیک نشان داد. بهطور کلی، بهدلیل تراکم بالای جمعیت و ترافیک و فعالیتهای انسانی، منابع پایروژنیک نسبت به پتروژنیک سهم غالب را دارند.
رسوب,هیدورکربن های حلقوی معطر,کربن آلی کل,رواناب,منشایابی
https://ceej.aut.ac.ir/article_3562.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3562_a426f7904e0da258e39cf581515823ba.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
مطالعهی تغییرات ضریب نفوذپذیری و میزان نشست پذیری خاکهای مارنی در اثر اعمال حرارت از دیدگاه ریزساختاری
2727
2742
FA
محمد
امیری
0000-0002-3751-0261
استادیار
eng.amirii.mohammad@gmail.com
مسعود
دهقانی
استادیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه هرمزگان
mdehzad38@gmail.com
مائده
پاپی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشگاه هرمزگان
maedeh.papi@gmail.com
10.22060/ceej.2019.16118.6131
حرارت سبب ایجاد تغییرات در رفتار مهندسی خاکهای رسی میشود. استفاده از خاکهای رسی به عنوان پوشش محافظ در دفن زبالههای سطح بالا از جمله مواردی است که رس تحت رژیمهای حرارتی متوسط تا زیاد قرار میگیرد. مارنها از جمله نهشتههای رسوبی هستند که از کانیهای رسی و کربنات کلسیم تشکیل شدهاند. وجود کانیهای رسی و کربنات کلسیم در خاکهای مارن به شدت در رفتار مهندسی خا کها تأثیرگذار است. پژوهش حاضر به مطالعه خصوصیات مهندسی خاک های مارنی تحت رژیمهای حرارتی با نگرش ویژه به تغییرات ضریب نفوذپذیری، نشست پذیری و مقاومت فشاری از منظر ریز ساختاری میپردازد. در این راستا پس از تعیین خصوصیات ژئوتکنیکی خاک مارن، نمونههای خاک در معرض سطوح حرارتی بین °C ۲۵ تا °C 9۰۰ قرار داده شده است. تغییر مشخصات خاکهای مارنی در اثر اعمال حرارت از طریق انجام آزمایشهای مختلف مکانیکی (نفوذپذیری، تحکیم، مقاومت فشاری محدود نشده (UCS ))و آزمایشهای ریزساختاری (pH ،پراش اشعه ایکس (XRD )و تصویر میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM ))تجزیه و تحلیل شد. پایش ریزساختار خاکهای مارنی نشان میدهد که به دلیل تخریب و شکلگیری کانیهای جدید و همچنین آرایش ذرات خاک و بافت میکروسکوپی تحت رژیمهای حرارتی، ضریب نفوذپذیری روند افزایشی دارد به نحوی که در دمای °C 500 میزان ضریب نفوذپذیری حدود 245 برابر فزایش یافته است اما در دمای °C 700 بـه دلـیـل تـشـکیل ترکیبات سیمانی ضریب نفوذپذیری حدود 85% کاهش مییابد. شایان ذکر است با افزایش اعمال حرارت در حالی که میزان تخلخل روند صعودی دارد اما میزان نشست پذیری کاهش مییابد.
مارن,حرارت,ضریب نفوذپذیری,XRD,SEM
https://ceej.aut.ac.ir/article_3607.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3607_bf3af80bede414cb15457c177e94d0ad.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
ارزیابی معادلات برآورد بار بستر در رودخانههای استان گلستان با استفاده از نرم افزار توسعه یافته STE
2743
2760
FA
رضا
تیموری
دانشجو کارشناسی ارشد / گروه مهندسی آب، دانشکده مهندسی آب و خاک، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
rezateimourey@gmail.com
امیر احمد
دهقانی
0000-0002-5237-8975
گروه مهندسی آب، دانشکده مهندسی آب و خاک، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
amirahmad.dehghani@yahoo.com
10.22060/ceej.2019.16122.6132
تخمین مناسب دبی جریان و رسوب در رودخانهها به عنوان اطلاعات پایه برای بسیاری از طرحها و پروژههای مهندسی رودخانه دارای اهمیت است. برای محاسبه بار بستر در رودخانهها، روابط تجربی و نیمهتجربی زیادی توسعه یافتهاند که بسته به شرایط هیدرولیکی و مشخصات رسوب در هر رودخانه، ممکن است برخی از این روابط نتایج بهتری ارایه نمایند. در این تحقیق با توسعه یک نرم افزار کاربر پسند، توانایی 27 رابطه موجود در برآورد بار بستر رودخانههای استان گلستان (چهل چای، خرمالو و سوسرا) که در آنها بار بستر اندازهگیری میشود، مورد ارزیابی قرار گرفته است. لازم بذکر است که در این نرمافزار قابلیت استفاده از مدلهای شبه دو بعدی در محاسبه توزیع عرضی سرعت و استفاده در روابط بار رسوبی نیز وجود دارد. همچنین این نرمافزار قادر به افزایش دقت محاسبات بار رسوبی با محاسبه ضرایب کالیبراسیون در رودخانه مورد مطالعه میباشد. نتایج نشان داد که با استفاده از نرمافزار توسعه یافته، بهترین روش برای برآورد بار بستر در رودخانههای مورد مطالعه با استفاده از روابط تجربی و نیمه تجربی موجود، روش یانگ میباشد. در این حالت فراوانی نسبت ناجوری بین نیم تا دو برای رودخانههای چهلچای، خرمالو و سوسرا بترتیب 43/8 ،50 و30/8 میباشد. همچنین با استفاده از مدلهای شبه دو بعدی، نسبت ناجوری بین نیم تا دو برای رودخانههای چهلچای، خرمالو و سوسرا، بترتیب 6/3 ، 6 و 8 درصد افزایش مییابد. نتایج همچنین نشان داد که با استفاده از یک ضریب کالیبراسیون میتوان دقت تعداد زیادی از روشها در رودخانههای مورد مطالعه را افزایش داد.
مدل ریاضی شبه دوبعدی,ظرفیت انتقال رسوب,روابط تجربی رسوبی,حمل رسوب,بار کف
https://ceej.aut.ac.ir/article_3550.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3550_c1269f4d3d5f59d96e4b7c514baf8353.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
مطالعهی پارامتری اندرکنش سازه-خاک-سازه در حوزههای زمان و فرکانس
2761
2778
FA
بهاره
مدنی
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان
madani.bahareh@yahoo.com
فرهاد
بهنام فر
0000-0002-9365-8295
اصفهان-دانشگاه صنعتی اصفهان-دانشکده عمران.
farhad@cc.iut.ac.ir
10.22060/ceej.2019.16156.6143
در این مقاله، با تمرکز بر تحلیل اندرکنش سازه-خاک-سازه، رفتار دینامیکی همزمان دو سازه ی مجاور و متکی بر بستر انعطاف پذیر مورد مطالعه قرار گرفته است. شاخصهای اصلی معرف این سیستم سازه -خاک-سازه به صورت چند پارامتر بی بعد معرفی و درنظر گرفته شده و با منظور کردن بازهای منطقی از مقادیر، حالات متنوعی شامل اغلب موارد عملی ممکن محاسبه گردیده است. انعطاف پذیری خاک و همبستگی دینامیکی دو سازه از طریق خاک، با استفاده از تعبیهی فنرها و میراگرهایی در تکیه گاه سازه اعمال شده و مورد بررسی قرار گرفته است. معادلات حرکت در حوزه های زمان و فرکانس برای دو سیستم یک درجه آزاد مجاور حل شده و از این طریق مطالعه پارامتری اثر اندرکنش سازه-خاک- سازه بر واکنشها ممکن گردیده است. در نتیجهی تحلیلهای دینامیکی هارمونیکی، فرکانس های طبیعی، نسبتهای میرایی و دامنه ی واکنش دینامیکی سیستم محاسبه گردیده و با حالت عدم وجود سازهی مجاور مقایسه گردیده است. همچنین حالات محتمل برای وقوع ضربه بین دو سازهی مجاور تعیین شده است. در انجام تحلیلها، کاربرد تحلیل در حوزه ی فرکانس و در حوزه ی زمان برای مطالعات فوق بررسی گردیده و نشان داده شده که با تمهیدات مناسب میتوان از هر دو تحلیل به نتایج یکسانی از محاسبه اندرکنش بین سازههای مجاور دست یافت. در نتیجه، مشاهده شده که درنظر گرفتن اندرکنش متقابل در اغلب حالات منجر به افزایش فرکانسهای طبیعی سیستم شده که به بیشترین افزایش مربوط به حرکت افقی پایه، تا بیش از %20 ،میباشد. از سوی دیگر، در مودهای مربوط به حرکت افقی روسازه تغییر فرکانس چندانی مشاهده نمیشود. همچنین، مجاورت تأثیر چندانی بر مشخصات دینامیکی ساختمانهای کوتاه و سنگین ندارد، در حالیکه ساختمان بلند و سبک بیشتر تحت تأثیر مجاورت است طوریکه نسبت میرایی چنین سیستمی در حرکت گهوارهای تا دو و نیم برابر افزایش مییابد. اندرکنش متقابل سازههای سبک و بلند در خاکهای نرم تر موجب افزایش پاسخ سازه سخت تر تا حدود %40 و کاهش پاسخ سازه نرم تر تا حدود %15 میشود، اما روی خاک سخت پاسخ هر دو سازه کاهش مییابد که بیشینه تغییر، حدود %40 میباشد.
سازههای مجاور,اندرکنش خاک-سازه,اندرکنش سازه-خاک-سازه,فرکانسهای طبیعی,میرایی
https://ceej.aut.ac.ir/article_3730.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3730_cddd1f933cf11c4257bf680b1d4de07c.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
بهینه سازی مدل سختشوندگی کششی بتن براساس تحلیل غیرخطی لایهای تیرهای بتنی مسلح شده با میلگردهای FRP
2779
2794
FA
آرزو
کمالی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
arezookamali@pgs.usb.ac.ir
سید روح ا...
موسوی
0000-0002-8936-9378
دانشیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
s.r.mousavi@eng.usb.ac.ir
محمدرضا
قاسمی
0000-0002-7014-6668
گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی شهید نیکبخت، دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان، ایران
mrghasemi@eng.usb.ac.ir
10.22060/ceej.2019.16440.6229
اثر سخت شوندگی کششی که ناشی از مشارکت بتن بین ترکها در تحمل کشش است، منجر به کاهش کرنشهای عضو بتن مسلح نسبت به کرنش میلگردها به تنهایی میشود. در برخی پیشنهادها، این اثر در رفتار تنش- کرنش بتن بعد از ترکخوردگی گنجانده شده است که تعداد اندکی از آنها بتن با مسلح کنندههای FRP را بررسی کردهاند. در ً گستردهای از تیرهای بتنی این تحقیق از مقایسه نتایج تحلیل غیرخطی لایهای و نتایج آزمایشگاهی مجموعهی نسبتا مسلح شده با میلگردهای FRP نسبت به تحقیقات پیشین، برای استخراج رابطهی تنش- کرنش بتن بعد از ترکخوردگی استفاده شدهاست. مدل به دست آمده برخلاف مدلهای پیشین برای همهی انواع میلگردهای FRP ارائه شده است. ثابتهای مدل با کاربرد روش بهینهسازی ژنتیک به دست میآیند. از 87 نمودار بار- خیز آزمایشگاهی تیرهای بتنی مسلح شده با میلگردهای FRP تحت خمش چهارنقطهای ، 78 نمودار برای استخراج ثابتهای مدل و 9 نمودار برای بررسی مدل بهینه به دست آمده به کار میروند. علاوه براین 20 درصد از دادههای 78 تیر درنظر گرفته شده برای استخراج مدل، به صورت تصادفی حذف شده و به جای محاسبهی مدل در کنترل مدل به کار میروند. میانگین لگاریتم طبیعی نسبت خیز آزمایشگاهی به محاسباتی برای دادههای انتخاب شده برای کنترل، با کاربرد مدل اولیه 1/0457و با کاربرد مدل بهینه 0/2668 است. با توجه به اینکه مقدار ایدهآل لگاریتم نسبت خیز آزمایشگاهی به محاسباتی صفر است، کاربرد مدل بهینه این پارامتر آماری را 74 درصد بهبود داده است. نتایج تحلیل غیرخطی با مدلهای اولیه و بهینه با روابط آییننامهای نیز مقایسه شدهاند.
خیز,سخت شوندگی کششی,میلگردهای FRP,تحلیل غیرخطی,بهینه سازی
https://ceej.aut.ac.ir/article_3683.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3683_2a02257c8d2a3e6dc7e290fc16f14b09.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
بررسی و مقایسهی تأثیر پلیمرهای محلول در آب و نانوذرات بر خصوصیات فیزیکی، مکانیکی و تورمپذیری خاک رس
2795
2808
FA
غلام
مرادی
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
gmoradi@tabrizu.ac.ir
سجاد
عباسی
دانشگاه تبریز
sajadabasi1373@gmail.com
علیرضا
عباس نژاد
تبریز- دانشگاه تبریز
abbasnejad_ar@yahoo.com
10.22060/ceej.2019.16472.6242
بدون تردید یکی ازمقدماتیترین ومهمترین اصول در اجرای طرحهای عمرانی،داشتن زمینی مقاوم برایاحداث بناست و لازمهی آن وجود خاکی مناسب، با ویژگیهای ژئوتکنیکی مطلوب در محل است. در سالهای اخیر، تحقیقات گستردهای در خصوص استفاده از مواد شیمیایی نوین از جمله پلیمرهای شیمیایی و نانوذرات به منظور اصلاح خاکهای ریزدانه صورتگرفته است. استفاده ازپلیمرهای آلی در سالیان اخیراهمیت فراوانی یافته است واین پلیمرها توانایی خودرا برای آنکه به عنوان مادهی افزودنی جهت تثبیت خاک استفاده شوند، نشان دادهاند. از سوی دیگردر سالهایاخیرگامهای بزرگی در زمینه فناوری نانوبرداشته شده است و پیشرفتهای فراوانی مبتنی برفناوری نانودر مهندسی ژئوتکنیک اتفاق افتاده است. در این مقاله از دو ماده نانوسیلیکا و پلیالکترولیت کاتیونی برای بهسازی و تثبیت خاک استفاده شده است، این مواد با درصدهای مختلف به خاک اضافه شده و تأثیرآنها برمشخصات خاک در زمانهای عملآوری 3 ،7 ،14 و 28 روزه موردبررسی قرار گرفته است. با افزایش هردو ماده به خاک درصد رطوبت بهینه، حد روانی، مقاومت فشاری محدود نشده و پتانسیل حفظ رطوبت خاک افزایش یافته و وزن مخصوص خشک حداکثر و درصد تورم آزاد نمونههای خاک کاهش نشان داده است، از سویی با توجه به تغییرات ناچیز حد خمیری، شاهد افزایش شاخص خمیری خاک نیزهستیم.
خاک رس,پلی الکترولیت کاتیونی,نانوسیلیکا,مشخصات فیزیکی و مکانیکی,تورم و pH
https://ceej.aut.ac.ir/article_3632.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3632_eb7fb0e66c06358a5e776e9f47481142.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
ارزیابی فروریزش قاب های خمشی فولادی بر اساس توسعه ی مفاصل پلاستیک
2809
2830
FA
وحید
صابری
استادیار گروه عمران دانشگاه ایوانکی
saberi.vahid@gmail.com
حمید
صابری
استادیار دانشکده عمران دانشگاه ایوانکی، سمنان، ایران
saberi.hamid@gmail.com
عباسعلی
صادقی
0000-0002-3016-9080
گروه عمران، دانشکده مهندسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
sss1991b@gmail.com
10.22060/ceej.2020.16177.6146
فروریزش ساختمان سطحی از عملکرد سازه است که در آن میزان صدمات جانی و مالی به حداکثر خود میرسد، لذا این رخداد میتواند ناگوارترین حادثه در صنعت ساختوساز باشد. در این تحقیق، سه قاب خمشی فولادی 3 ، 6 و 9 طبقهی منظم با شکلپذیری ویژه بر اساس ضوابط آییننامهای با استفاده از نرمافزار ETABS طراحی و سپس فروریزش قاب های مذکور توسط تحلیل های غیرخطی استاتیکی بار افزون و دینامیکی افزایشی (IDA )با استفاده از نرم افزار SeismoStruct مورد ارزیابی قرارگرفته است. از تحلیلهای غیرخطی بار افزون با سه الگوی مختلف بار جانبی به منظور تعیین موقعیت محتمل مفاصل پلاستیک در لحظهی فروریزش استفاده شده است تا بتوان با بهرهگیری از آنها، مکانیسمهای خرابی محتمل قابهای مذکور را مشخص نمود و از تحلیلهای دینامیکی غیرخطی افزایشی به منظور ارزیابی شدتهای لرزهای متناظر با شکلگیری هر یک از مکانیسمهای خرابی استفاده شده است. بدین ترتیب، شدت زلزله و مقادیر پاسخ دریفت متناظر با فروریزش قابهای موردمطالعه محاسبه گردیده و برای انجام تحلیلهای دینامیکی غیرخطی از 10 رکورد حوزهی دور از گسل استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که فروریزش قابهای موردمطالعه تحت رکوردهای دور از گسل در دریفتها و شدتهای لرزهای مختلف رخ میدهد و مقدار دریفت نسبی معادل حد فروریزش بین 2 تا 5 درصد متغیر است و همچنین مشخص شد که ظرفیت فروریزش در قابهای 3 و 6 طبقه در روش بار جانبی یکنواخت بیشتر و به ترتیب معادل g 3/3 و g 3/4 میباشد و در قاب 9 طبقه، ظرفیت فروریزش در روشهای بار جانبی مد اول و خطی بیشتر و معادل g 5/2 است.
فروریزش,مفاصل پلاستیک,قاب خمشی فولادی ویژه,تحلیل های غیرخطی,رکورد حوزه ی دور از گسل
https://ceej.aut.ac.ir/article_3772.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3772_27b51c147d59ce9bd2f379023611b18c.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
بررسی آزمایشگاهی اثر تثبیت سیمانی فصل مشترک خاک و ژئوتکستایل و ضخامت آن در مقاومت بیرون کشیدگی
2831
2846
FA
احد
اوریا
هیات علمی /دانشگاه محقق اردبیلی
aouria@uma.ac.ir
صباح
امامی
دانشگاه محقق اردبیلی
sabah.7emami@gmail.com
سعید
کرم زادگان
دانشگاه محقق اردبیلی
saeedkaramzadegan@gmail.com
10.22060/ceej.2019.16191.6149
یکی از مهمترین پارامترهای تحلیل و طراحی سیستمهای خاک مسلح، مشخصات مکانیکی فصل مشترک بین خاک و مسلح کننده است. مشخصات مکانیکی فصل مشترک، تعیین کننده طول مهاری مسلح کننده در این سیستمها است. در بسیاری از موارد، بدلیل عدم امکان تامین طول مهاری مورد نیاز، استفاده از خاک مسلح با محدودیت روبرو میشود. تقویت مشخصات مکانیکی فصل مشترک خاک و مسلح کننده، میتواند دامنه کاربرد این روش تسلیح خاک را گستردهتر نماید. در این تحقیق، اثر ایجاد لایه سیمانی در فصل مشترک مسلح کننده و ماسه بعنوان روشی برای تقویت مقاومت بیرون کشیدگی مسلح کننده و کاهش طول مهاری مورد نیاز در طراحیها، بصورت آزمایشگاهی بررسی شده است. با توجه به اینکه ایجاد لایه سیمانی باعث افزایش ضخامت مسلح کننده شد، تاثیر افزایش ضخامت مسلح کننده در مقاومت بیرون کشیدگی آن از خاک نیز بررسی شد. آزمایشها در دستگاه مخصوص بیرون کشیدن مسلح کننده از خاک صورت گرفت. در این آزمایشها، با قرار دادن لایههای ماسه در هر رویه مسلح کننده اشباع به همراه 1/5 گرم بر سانتیمتر مربع سیمان و عمل آوری آن، دو لایه سیمانی در هر دو طرف مسلح کننده ایجاد گردید. نمونههای مسلح کننده با ضخامتهای مختلف آزمایش شده و نتایج مقاومت بیرون کشیدگی آنها مقایسه گردید. نتایج این بررسیها نشان داد که تثبیت سیمانی مسلح کنندهها باعث افزایش مقاومت بیرون کشیدگی آنها میشود. همچنین در مسلح کنندههای مشابه، افزایش ضخامت مسلح کننده باعث افزایش مقاومت بیرون کشیدگی آنها میشود.
خاک مسلح,مقاومت بیرون کشیدگی,ژئوتکستایل,تثبیت سیمانی,فصل مشترک خاک و ژئو تکستایل
https://ceej.aut.ac.ir/article_3650.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3650_f07fb13a93106fc49e692ea222377239.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
تعیین مشخصات یخ و باد همزمان برای بارگذاری سازههای خطوط انتقال نیرو در کشور
2847
2866
FA
محمد علی
جعفری صحنه سرایی
عضو هیأت علمی- گروه سازه های صنعت برق، پژوهشگاه نیرو (NRI)، تهران، ایران
mjafari@nri.ac.ir
سلمان
رضازاده بقال
گروه سازه های صنعت برق، پژوهگاه نیرو، تهران، ایران
srezazadeh@nri.ac.ir
10.22060/ceej.2019.16450.6232
در این مقاله، متغیرهای مورد نیاز برای حالت بارگذاری یخ و باد همزمان شامل ضخامت یخ معادل شعاعی و سرعت باد همزمان با آن به ازای دورههای بازگشت معین در سازههای خطوط انتقال نیرو، منطبق بر معیارهای استاندارد 60826 IECتعیین و ارائه شدهاند. متغیرهای بارگذاری مورد نظر با استفاده از تهیه منحنیهای خطر دو متغیره، ارائه و با روشهای ساده شده در استاندارد 60826 IECمقایسه شدهاند. منحنیهای خطر یخ و باد همزمان با استفاده از دادههای ثبت شده در 15 عدد از ایستگاههای هواشناسی منتخب در مناطق سردسیر کشور (شامل مناطق سنگین و فوقسنگین طبق نقشه پهنهبندی آب و هوایی خطوط انتقال) تهیه شدهاند. برای تعیین ضخامت یخ تشکیل شده حول هادی خطوط انتقال با توجه به فقدان دادههای مستقیم حاصل از اندازهگیری آن، از شبیهسازی عددی با مدل کریل برای باران یخی و مدل گسترش استوانهای برف مرطوب برای برف مرطوب، استفاده شده است. نتایج حاصله نشاندهنده محافظهکاری قابل توجه ضرایب کاهشی یخ و باد همزمان ارائه شده در استاندارد 60826 IECدر اغلب ایستگاههای هواشناسی مورد مطالعه هستند. بر این اساس، با استفاده از منحنیهای خطر یخ و باد همزمان در ایستگاههای مورد نظر، مقادیر ضرایب کاهشی جهت تعیین مقادیر متغیرهای بارگذاری در حالت یخ و باد همزمان بر حسب مقادیر مرجع آنها (که در نقشههای پهنهبندی موجودند)، تعیین و ارائه شدهاند. ضرایب کاهشی ارائه شده سازگار با معیارهای استاندارد 60826 IEC بوده و برای بارگذاری و طراحی سازههای خطوط انتقال با دورههای بازگشت مختلف در مناطق سردسیر کشور، قابل استفاده هستند.
خطوط انتقال نیرو,یخ و باد همزمان,بارگذاری,دکلهای انتقال نیرو,دوره بازگشت
https://ceej.aut.ac.ir/article_3692.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3692_7c28f7b527ddd2eae8a12baeca7f2c9f.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
بررسی رفتار ستون های فولادی پوشیده شده با بتن و مقاوم سازی آن با الیاف پلیمری کربن تحت اثر همزمان بارگذاری محوری و بارگذاری جانبی رفت و برگشتی
2867
2886
FA
سید امید
حسینی
0000-0002-0982-6584
مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی شهید نیکبخت، گروه عمران، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
s.omidhoseini96@pgs.usb.ac.ir
سعید
حسینایی
0000-0003-0371-3068
مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی شهید نیکبخت، گروه عمران، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
saeedhosseinaei@pgs.usb.ac.ir
محمد
قاسمی
0000-0002-4692-7392
گروه آموزشی مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران
m.ghasemi@velayat.ac.ir
10.22060/ceej.2019.16429.6241
کاربرد مقاطع مرکب در سالیان اخیر به علت محاسن فروان آن ها در کشورهای پیشرفته رو به افزایش است. علیرغم استفاده گسترده از مقاطع مرکب در دهههای اخیر، کماکان از لحاظ طراحی به این قابها همانند قاب های بتن آرمه و فولادی نگریسته میشود، از سهم همکاری توام بتن و فولاد چشم پوشی میگردد و بررسی رفتار شکلپذیری آنها با کاستیهایی همراه است. استفاده موثر و کارآمد از قابهای مرکب نیازمند نگرشی متفاوت به قابهای بتنی و فولادی برای ورود به پروسه طراحی این نوع از قابها میباشد. از آنجا که انجام آزمایش برای بررسی هر مسئله امری زمان بر و پرهزینه است، استفاده از شبیهسازی ابزاری مناسب میباشد. هدف از این تحقیق بررسی پارامترهای موثر بر ظرفیت باربری ستون های فولادی پوشیده شده با بتن تحت اثر همزمان بارگذاری محوری و جانبی چرخهای شامل شکل مقطع فولادی، مقاومت بتن و مقاوم سازی با الیاف پلیمری کربن است. استفاده از ستون فولادی پوشیده شده با بتن در مقایسه با ستون فولادی تنها و یا ستون بتن مسلح باعث افزایش ظرفیت چشم گیری در ظرفیت نهایی میشود، به عبارت دیگر ستونهای مرکب از ظرفیت بار بسیار بالایی برخوردار میباشند. بدین منظور جهت بررسی رفتار ستونهای فولادی پوشیده شده با بتن تحت اثر همزمان بارگذاری محوری و جانبی چرخهای پس از صحت سنجی مدلسازی در نرمافزار اجزای محدود آباکوس به بررسی رفتار این ستونها در حالات مختلف سطح مقطع فولاد، مقاومت فشاری 28 روزه بتن متفاوت و مقاومسازی با الیاف پلیمری کربن بر ظرفیت نهایی آن پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد پارامترهایی همچون شکل و ابعاد سطح مقطع ستون فولادی، مقاومت فشاری 28 روزه بتن و مقاوم سازی با الیاف پلیمری کربن تاثیر به سزایی در افزایش یا کاهش ظرفیت نهایی این ستون ها دارد. در نهایت به بررسی الگوی ترک خوردگی در بتن پرداخته شده است و با توجه به الگوی گسترش ترک، مقاوم سازی با الیاف پلیمری کربن بر روی سطح بتن برای کاهش ترک خوردگی انجام شده است.
ستون فولادی پوشیده شده با بتن,بارگذاری محوری,بارگذاری جانبی چرخه ای,مقاوم سازی
https://ceej.aut.ac.ir/article_3557.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3557_90f71402f8976c2c80dc224086a08bbf.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
بررسی رفتار دال های تخت پس از برش پانچینگ برای جلوگیری از تخریب پیشرونده
2887
2898
FA
سعید
سروری
گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
sarvari@mail.um.ac.ir
محمدرضا
اصفهانی
گروه عمران دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
esfahani@ferdowsi.um.ac.ir
10.22060/ceej.2019.16471.6245
چنانچه در اتصال دال تخت به ستون تحت اثر بارهای غیرقابل پیشبینی، گسیختگی پانچینگ رخ دهد، بنا به ماهیت ترد این گسیختگی پس از بازتوزیع نیروها در اتصالات مجاور، ممکن است تخریب پیشرونده به صورت افقی یا قائم رخ دهد. جهت پیشگیری از تخریب پیشرونده و گسیختگی ترد و بدون اخطار اتصال دال به ستون، ایجاد یک سازوکار پشتیبان پس از گسیختگی پانچینگ و بازتوزیع در اتصال یادشده، ضروری به نظر میرسد. در این تحقیق راهکارهای برقراری یک سازوکار پشتیبان در اتصال دال تخت به ستون پس از برش پانچینگ از طریق پیشنهاد تغییراتی در آرماتور و بتن بررسی میگردد. 9 نمونه دال مربعی با ابعاد 1600 میلیمتر و ضخامتهای 125( 7 نمونه)، 135( 1 نمونه) و 145( 1 نمونه) میلیمتر با جزئیات متفاوت در آرماتور گذاری بر روی تکیهگاههای ساده مورد آزمایش قرار گرفت. در این پژوهش اثرات آرماتورهای یکپارچگی )آرماتورهای عبوری از ستون در بخش فشاری)، آرماتورهای فشاری، قطر آرماتور کششی، پوشش بتن آرماتورهای کششی و آرماتورهای یکپارچگی خمشده به بالا بر روی مقاومت پس پانچینگ بررسی گردیده است. نتایج آزمایشها نشانگر آن است که با افزودن آرماتور یکپارچگی مقاومت پس پانچینگ افزایش یافته و با افزودن آرماتورهای فشاری در ناحیه ستونی دال تخت افزایش چشمگیری در مقاومتهای یادشده اتفاق نمیافتد. افزایش پوشش بتن در ناحیه کششی باعث افزایش مقاومت پانچینگ و پس پانچینگ بهطور همزمان میگردد. با کاهش قطر آرماتور کششی، مقاومت پس پانچینگ افزایش مییابد. خم کردن آرماتور یکپارچگی به سمت ناحیه کششی دال، باعث افزایش مقاومت پانچینگ و پس پانچینگ اولیه خواهد شد.
مقاومت پس پانچینگ,دال تخت,تخریب پیشرونده,آرماتور یکپارچگی,گسیختگی پانچینگ
https://ceej.aut.ac.ir/article_3536.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3536_f37b46006cc36c5e8669df22479659b6.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
ارزیابی مشخصه های مقاومتی خاک ریزدانه حاوی نانوآهک
2899
2912
FA
احمدرضا
حسن زاده
کارشناسی ارشد عمران، دانشکده فنی مهندسی گرگان، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
hasanzadeh.ahmadreza@gmail.com
علی
بیگلری فدافن
0000-0002-9616-1823
استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی گرگان، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
biglari.a@gmail.com
سید یاسین
موسوی
هیات علمی گروه مهندسی عمران، دانشگاه گلستان
s.yasinmousavi@yahoo.com
علیرضا
طبرسا
0000-0001-5475-122X
استادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی مهندسی گرگان، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
a.tabarsa@gu.ac.ir
10.22060/ceej.2019.16198.6152
امروزه با توجه به رشد جمعیت، لزوم ساخت و ساز و مناسب نبودن خاک طبیعی موجود در محل برای احداث سازه، بهسازی خاک از اهمیت ویژهای برخوردار شده است. یکی از روشهای بهسازی استفاده از افزودنیهایی همچون آهک و سیمان در ارتقا کیفیت خاک میباشد. از افزودنیهای نوین در جهت بهسازی خاک میتوان به نانو مواد اشاره کرد که کارآمدتر و مقرون به صرفهتر از افزودنیهای سنتی میباشند. نانو آهک از جمله نانو موادی میباشد که میتواند به منظور بهسازی خاک مورد استفاده قرار گیرد. از این رو در این پژوهش به بررسی اثر نانو آهک بر روی پارامترهای مقاومتی خاک پرداخته شد. بدین منظور نمونه خاکهای حاوی 0/5 ،1 و 2 درصد وزنی خاک در سه سن عملآوری 7 ،14 و 28 روز تحت آزمایش سه محوری تحکیم نیافته زهکشی نشده قرار گرفت. مطابق نتایج مقادیر بیشینه تنش انحرافی نمونهها با افزودن نانو به خاک افزایش مییابد و این امر با افزایش درصد نانو آهک در خاک همچنین گذشت زمان عملآوری فزونی مییابد. به این ترتیب که حضور 0/5 ،1 و 2 درصد نانوآهک در زمان عملآوری 28 روز سبب افزایش بیشینه تنش انحرافی در محدوده 21/3 الی 38/3 ،27 الی 59/3 و 29/6 الی 8/ 70برای فشارهای همهجانبه 100 ،200 و 300 کیلوپاسکال میباشد. علاوه بر این در نمونههای حاوی نانو آهک نسبت به نمونه خاک تمیز افزایش سختی دیده شد. همچنین نتایج افزایش چسبندگی نمونههای خاک را تحت تاثیر نانو آهک نشان داد که این امر با گذشت زمان عملآوری افزایش یافت.
نانو آهک,آزمایش سه محوری,منحنی تنش-کرنش,سختی,چسبندگی
https://ceej.aut.ac.ir/article_3649.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3649_bc3c5421581fe25ff9ec33484e4b0c93.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
بررسی عددی رفتارجریان فوق بحرانی برروی سرریزهای جانبی کلیدپیانویی
2913
2930
FA
امیرعلی
محمدعلی پوراهری
دانشجو کارشناسی ارشد مهندسی عمران- آب و سازههای هیدرولیکی، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی تهران
a.mohamadalipoor@mail.sbu.ac.ir
محمدرضا
جلیلی قاضی زاده
استادیار دانشکده عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی تهران
m_jalili@sbu.ac.ir
جلال
عطاری
دانشیار دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی تهران
j_attari@yahoo.com
محمود
کریمی
دانشجوی دکتری عمران-آب دانشگاه شهید بهشتی، تهران
mahmoud1099@yahoo.com
10.22060/ceej.2019.16228.6160
سرریزهای جانبی از جمله سازههای هیدرولیکی هستند که به عنوان یک سازه انحرافی میتوانند به منظور کنترل و تقسیم دبی درجریانهای سیلابی و با سرعت بالا، به کار گرفته شوند. جریان برروی این سازهها از نوع متغیر مکانی و در حالت کاهش دبی است. باتوجه به بکارگیری سرریزهای جانبی در انتقال و کنترل دبی در جریانهای سیلابی و مقادیر قابل توجه سرعت، وقوع جریان فوق بحرانی برروی سرریز جانبی بسیار محتمل است. هنگامی که طول دهانه سرریز محدود باشد میتوان از سرریزهای جانبی کنگرهای و کلید پیانویی استفاده نمود. یکی از مزایای این سرریزها افزایش طول مؤثر سرریز نسبت به بازشدگی دهانه است. عمده مطالعات انجام شده در زمینه سرریزهای جانبی کلیدپیانویی محدود به روش آزمایشگاهی بوده، بنابراین با توجه به شرایط محدود آزمایشگاه هزینه زیاد انجام آنها و پیشرفتهای اخیر در زمینه مدلهای عددی، شبیهسازی این سرریز با نرمافزارهای دینامیک سیالات محاسباتی حائز اهمیت است. در این تحقیق سرریزهای جانبی با اشکال مختلف در پلان توسط نرمافزارFLOW-3D شبیه سازی شده است. ابتدا با نتایج آزمایشهای موجود، مدل عددی FLOW-3Dکالیبره و صحت سنجی برای شبیهسازی سرریزهای جانبی انجام شد. ازجمله نتایج بدست آمده در این تحقیق، تعیین و ارائه رابطه بین ضریب تصحیح انرژی جنبشی(α )وضریب تصحیح اندازه حرکت (β ،)تعیین و ارائه ضریب آبگذری برای سرریزهای جانبی کلیدپیانویی در جریان فوق بحرانی و همچنین مقایسه شکل سرریزهای کلیدپیانویی است. نتایج تحقیق حاضر میتواند در طراحی سرریزهای جانبی مورد استفاده قرار بگیرد
سرریزکلیدپیانویی,سرریز جانبی,جریانفوقبحرانی,ضریب آبگذری,مدل عددی
https://ceej.aut.ac.ir/article_3529.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3529_0f4608805d04e7af0ea76e23e708e211.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
بررسی روند تغییرات زمانی- مکانی دما و بارش در حوضه آبریز طشک-بختگان
2931
2944
FA
سمیه
ایمانی امیرآباد
گروه مهندسی محیط زیست-منابع آب، دانشکده محیط زیست، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران.
somaye.imani@gmail.com
اشکان
فرخ نیا
سرپرست گروه آب های سطحی، موسسه تحقیقات آب
a.farokhnia@wri.ac.ir
سعید
مرید
استاد، گروه مهندسی منابع آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
morid_sa@modares.ac.ir
رضا
روزبهانی
مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات مناب آب،موسسه تحقیقات آب
r.roozbahani@wri.ac.ir
10.22060/ceej.2019.16244.6168
یکی از چالشهای جدی در عصر حاضر تغییر اقلیم و تأثیر آن بر منابع آب در دسترس است. در این راستا بررسی تغییرات زمانی و مکانی بارندگی و دما، به عنوان پارامترهای تأثیرگذار بر وضعیت منابع آب، میتواند در ارزیابی شرایط هیدروکلیماتولوژی حوضه و اتخاذ سیاستهای مدیریتی مناسب باشد. در این تحقیق ابتدا روند زمانی بارش و دما سالانه حوضه آبریز طشک-بختگان در یک دوره آماری 30 ساله (2010-1981 )با استفاده از روشهای آماری غیرپارامتریک من- کندال، اسپیرمن، شیب سن و پتی بررسی شد. سپس برای درک تفاوت مکانی این پارامترها در سطح حوضه از تکنیکهای درونیابی عکس فاصله (IDW ،)چندجملهای محلی (LPI ،)چندجملهای جهانی (GPI )و روش تابع و روش تابع شعاعی(RBF )مختلف استفاده شد. نتایج نشان داد بارندگی طی دوره 1981-2010 به میزان 14/3درصد کاهش و دما به میزان3/5 درصد افزایش داشته است که روند تغییرات برای بارش و دما به ترتیب در سال 2004 و 1985 اتفاق افتاده است. اما روند کاهش بارندگی در منطقه برخلاف افزایش دما معنیدار نیست. با این وجود، استفاده از روش کریجینگ برای بررسی تغییرات مکانی بارندگی و روش تابع شعاعی برای بررسی تغییرات مکانی دما در حوضه مورد مطالعه بدلیل کمترین خطای گزارش شده پیشنهاد میگردد. مقایسه تکنیکهای درونیابی نیز نشان داد روش کریجینگ معمولی و توابع پایه شعاعی با حداقل خطا، بهترین روش برای تجزیه و تحلیل مکانی بارش و دما هستند.
روند زمانی و مکانی,بارش,دما,حوضه آبریز طشک-بختگان,درونیابی
https://ceej.aut.ac.ir/article_3654.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3654_bf3d0fa189dfc4e208f3b8fad089c4ca.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
52
11
2021
01
20
ارزیابی مشخصات مکانیکی بتنهای ساخته شده با ضایعات متاکائولن، سربارهی ذوب آهن و سربارهی ذوب مس
2945
2962
FA
مهدی
درویش نژادعلی آباد
کارشناس ارشد عمران سازه دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران
mahdidarvishnezhad@iauba.ac.ir
یوسف
زندی
0000-0002-3555-3073
استادیار گروه عمران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
mahdidarvishnezhadaliabad@gmail.com
زهرا
درویش نژادعلی آباد
کارشناس ارشد معماری، موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس، تهران، ایران
z_darvishnezhad@yahoo.com
10.22060/ceej.2019.15623.6196
بتن مهمترین مصالح مصرفی در ساخت و سازهای عمرانی میباشد که استفاده از آن رو به افزایش است. سیمان به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده بتن انرژی فراوانی برای تولید آن مصرف میشود و از سوی دیگر موجب تولید 8 درصد گازکربنیک تولید شده در جهان است. در تحقیق حاضر به بررسی خصوصیات مکانیکی و دوام بتن ساخته شده با پوزولان های سرباره ذوب مس، سرباره ذوب آهن و متاکائولن به عنوان جایگزین سیمان پرداخته شده است. تعداد 16 طرح اختلاط با درصدهای مختلف جایگزینی سرباره ذوب مس، سرباره ذوب آهن، ضایعات متاکائولن جمعا 384 نمونه ساخته SSD1 در نظر گرفته شده است، ابتدا سنگدانه شد. طرح اختلاط طبق آییننامه آمریکا 1.211 ACIو شرایط مصالحهای خشک سپس مواد سیمانی پس از آن آب و در نهایت محلول فوق روان کننده به تدریج به مخلوط اضافه شد. بر روی طرحها در حالت تازه، آزمایش اسلامپ و در حالت سخت شده در سنین 7 ،14 ،28 و 90 روزه آزمایش مقاومت فشاری براساس استاندرد 1881 BSو در سن 28 روزه آزمایش نفوذ آب تحت فشار طبق 5-1048 DIN انجام گرفت. در تمامی طرحهای حاوی پوزولان شاهد کاهش جذب آب در مقایسه با طرح بدون پوزولان هستیم. در، درصد ثابت جایگزینی نفوذ آب تحت فشار مربوط به طرحهای حاوی متاکائولن و بیشترین مربوط به طرحهای حاوی سرباره ذوب مس میباشد .
تکنولوژی بتن,مشخصات مکانیکی بتن,ضایعات متاکائولن,سرباره ذوب آهن,سرباره ذوب مس
https://ceej.aut.ac.ir/article_3544.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_3544_b8222e3324e72be4f4b3b35cfdfd76f9.pdf