دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
مطالعه رژیم بارش و دبی حداکثر رواناب شهری در شرایط اقلیمی آینده (مطالعه موردی: حوضه سیلبرگردان غرب)
815
826
FA
نگین
بینش
دانشکده محیط زیست، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
nbinesh14@gmail.com
محمد حسین
نیک سخن
دانشکده محیط زیست، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
niksokhan@ut.ac.ir
امین
سارنگ
دانشکده محیط زیست، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
sarang@ut.ac.ir
10.22060/ceej.2017.12927.5292
از جمله اثرات پدیده تغییر اقلیم، تغییر در رژیم هیدرولوژی و افزایش احتمال مواجهه با رخدادهای حداکثر میباشد. مقاله حاضر به بررسی رژیم (شدت و فراوانی) بارش و رواناب حداکثری تحت اثر تغییر اقلیم در حوضه سیل برگردان غرب تهران میپردازد و تغییرات رخ داده در دوره بازگشتهای بارش و رواناب حدی حوضه را در دوره آینده ( 2080تا )2090با دوره پایه ( 1999تا )2000مقایسه میکند. بدین منظور خروجی مدل اقلیمی MRI-CGCM2.3.2aتحت سناریوی انتشار A1Bبه صورت نقطهای (در مقیاس ایستگاهی) برداشت گردید و از روش عامل تغییر نیز جهت ریزمقیاسسازی و تولید سری زمانی بارش روزانه حوضه استفاده شد. سپس با استخراج دادههای حداکثر بارش روزانه، مقدار بارش یک ساعته حوضه با دوره بازگشت 10سال محاسبه و از آنجا منحنی شدت - مدت - فراوانی بارش حوضه برای دوره پایه و نیز دوره آتی مورد بررسی حاصل گردید. در مرحله بعد مقادیر روزانه بارش به مدل بارش-رواناب SWMM وارد و سری زمانی روزانه رواناب خروجی از حوضه تولید شد. در انتها با استخراج توابع چگالی احتمال دبی حداکثر، به تحلیل تغییرات رژیم رواناب حوضه در دوره آتی نسبت به دوره پایه پرداخته شد. نتایج نشان میدهد که شدت بارشهای حدی در دوره زمانی آینده نسبت به دوره پایه اندکی کاهش مییابد. به علاوه نتایج نشان از افزایش دبی رواناب حوضه در افق 2090نسبت به دوره پایه دارد. با حرکت به سمت آینده، با افزایش فراوانی و احتمال رخداد یک مقدار مشخص از دبی رواناب در حوضه مواجه هستیم و برای یک دوره بازگشت مشخص نیز شدت جریان سیل شهری افزایش پیدا میکند. بنابراین به کارگیری اقداماتی جهت تطبیق با اثرات پدیده تغییر اقلیم در این حوضه ضروری به نظر میرسد.
بارش حدی,دوره بازگشت,سیل شهری,تغییر اقلیم,بارش
https://ceej.aut.ac.ir/article_1849.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_1849_e2a6affc880f3e0ee386c0d6e326db59.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
بررسی آزمایشگاهی خصوصیات نوسانات سطحی حاصل از عبور جریان از میان پوشش گیاهی صلب
827
834
FA
نازنین
شاه کرمی
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
nshahkarami@yahoo.com
احسان
مقدسی
دانش آموخته دانشکده مهندسی علوم آب، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
ehsan.1987@iran.ir
10.22060/ceej.2017.12995.5307
در اثر عبور و برخورد جریان با پوشش گیاهی، در بالادست گیاه ناحیه پرفشار و در پایین دست ناحیه کم فشار تشکیل میگردد. وجود این اختلاف فشار، موجب جدایی لایهی مرزی و به دنبال آن تشکیل گردابه در پایین دست پوشش گیاهی میشود. با برابر شدن فرکانس انتشار ورتکس از پوشش گیاهی و فرکانس طبیعی مجرا، موج و نوسان سطحی ایستا در جهت عمود بر مسیر اصلی جریان تشکیل خواهد شد. در مجاری طبیعی در قسمتهایی که سرعت جریان کم است، احتمال رشد گیاهان زیاد است، بدین ترتیب همیشه جریانی آزاد در کنار جریانی که از میان گیاهان میگذرد وجود خواهد داشت. در تحقیق حاضر به مقایسهی خصوصیات نوسانات سطحی و عرضی جریان ناشی از پوشش گیاهی (موانع صلب) در حالتهای مختلفی که موانع درصدهای متفاوتی از عرض مجرا را پوشاندهاند، پرداخته شده است. در این پژوهش 378آزمایش در یک کانال مستطیلی به طول 9متر و عرض 50سانتیمتر انجام شد. دبی جریان در آزمایشها بین 5تا 15لیتر بر ثانیه متغیر بود. بررسیها نشان داد که با افزایش درصد عرض پوشیده شده از موانع، نوسانات عرضی در عمقهای بزرگتر تشکیل میگردد که دارای دامنهی نوسان بزرگتری نیز هستند. همچنین در یک عمق جریان ثابت با افزایش درصد عرض پوشیده شده از موانع، دامنهی نوسان افزایش پیدا نمود. در نهایت با استفاده از آنالیز ابعادی و تحلیل آماری، روابطی جهت پیش بینی دامنهی نسبی نوسانات عرضی با دخالت درصد عرض پوشیده شده از موانع استخراج شد؛ همچنین صحت روابط پیشنهادی با دادههای آزمایشگاهی مورد تأیید قرار گرفت.
جریان در کانال روباز,پوشش گیاهی صلب,انتشار ورتکس,نوسانات عرضی,خصوصیات نوسانات سطحی
https://ceej.aut.ac.ir/article_2685.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_2685_0eff3f56b2c370bc168180878d1e502c.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
تاثیر آلاینده فلز سنگین بر پارامترهای مقاومت برشی خاک رسی ماسهدار
835
844
FA
علیرضا
نگهدار
دانشکده فنی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
negahdar@uma.ac.ir
محمدرضا
شعبانیان
دانشکده فنی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
mohamadreza.shabanian@yahoo.com
مینو
نیک قلب پور
دانشکده فنی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
nikghalbpour@uma.ac.ir
10.22060/ceej.2017.12869.5287
ویژگیهای مطلوب فیزیکی و رفتاری خاکهای رسی، موجب استفادهی گسترده از آنها در مراکز دفن مهندسی زباله شده است. خاکهای رسی به دلیل ساختار خاص کانی خود قادرند با مواد موجود در آلایندهها در اندرکنش قرارگرفته و تمام یا قسمتی از مواد خطرناک موجود در شیرابهی نشت یافته در خود را جذب نمایند. مطالعات پیشین نشان دهنده آن است که تغییر در خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مایع منفذی در خاک، بسته به نوع کانیهای تشکیل دهنده خاکهای رسی و ساختار خاک، به میزان محسوسی بر مشخصات مهندسی خاک ازجمله پارامترهای برشی، میزان تورم و درصد جذب آب تأثیرگذار است. هدف تحقیق حاضر، مطالعه تأثیر حضور آلایندههای فلز سنگین بر برخی پارامترهای مقاومتی و ژئوتکنیکی خاکهای رسی ماسهدار است. برای این منظور پس از آمادهسازی نمونهها، آزمایشهای جذب، برش مستقیم و تعیین حد روانی بر روی نمونههایی که در معرض آلایندههای فلز سنگین سرب و روی قرارگرفته بودند، انجام شد. نتایج نشان دهندهی آن است که در سه نوع خاک موردمطالعه (نمونههای مخلوط کائولینیت-ماسه با درصدهای مختلف ماسه) با افزایش غلظت هر دو آلاینده چسبندگی خاک کاهش یافته است. به گونهای که با افزایش غلظت هر دو آلایندهی فلز سنگین تا 25سانتیمول بر کیلوگرم خاک، چسبندگی نمونههای حاوی %90و %60کائولینیت در حضور آلایندهی روی به ترتیب %20و %23و در حضور آلایندهی سرب به ترتیب به میزان %42و %51کاهش یافته است. درحالیکه زاویه اصطکاک داخلی نمونهها تحت تأثیر حضور آلایندههای فلز سنگین نبوده است.
خاک رسی ماسهدار,آلاینده فلز سنگین,چسبندگی,زاویه اصطکاک داخلی,حدود اتربرگ
https://ceej.aut.ac.ir/article_1997.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_1997_bbbfdaabcb37130789457e3a48564bc0.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
اثر توالی لرزه ای بر پاسخ افزایش یافته قاب های بتن آرمه با و بدون دیوار برشی
845
854
FA
Gholamreza
Ghodrati Amiri
0000-0003-3244-0943
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
ghodrati@iust.ac.ir
حامد
رجایی لک
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
hamed.rajaeelak@gmail.com
الهام
رجبی
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
elhamrajabi@iust.ac.ir
10.22060/ceej.2017.12551.5229
امروزه اکثر ارزیابیهای خطر لرزهای تنها با در نظر گرفتن خطر ناشی از لرزه اصلی صورت میگیرد. در حالی که اغلب پس لرزههایی که پس از لرزه اصلی رخ میدهند به قدری قوی میباشند که قابلیت ایجاد خسارات فاجعهانگیز در سازه و همچنین مرگ ساکنین را دارند. در مقاله حاضر تأثیر پدیده توالی لرزهای بر قابهای خمشی دیوار برشی بررسی و نتایج حاصل از تحلیل این قابها با قابهای خمشی مقایسه شده است. در این راستا سه قاب 7 ،4و 10 طبقه که نمایندهای از سازههای با ارتفاع کم، متوسط و زیاد میباشند، در محیط نرمافزاری OpenSessمدل سازی و تحت تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی قرار گرفتهاند. سناریوهای لرزهای مورد استفاده شامل زمین لرزههای متوالی بحرانی ثبت شده میباشند که بر اساس نسبت حداکثر شتاب (PGA ) زلزله متوالی به PGAلرزه نخست دسته بندی شدهاند. به منظور بررسی اثر توالی لرزهای بر پاسخ سازهها پارامترهای بیشینه نیاز شکل پذیری، جابجایی نسبی بین طبقات و تغییر شکل برشی دیوارها در نظر گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که زمین لرزههای با نسبت PGAحالت متوالی به لرزه نخست تا مقدار 0/46تأثیر قابل ملاحظهای بر پاسخ قابها ندارند. به ازای مقادیر بالاتر، با افزایش این نسبت، اثر پدیده توالی لرزهای بر پاسخ قابها افزایش مییابد. همچنین تأثیر این پدیده بر قابهای خمشی با دیوار برشی بیشتر از قابهای خمشی میباشد. از طرفی اثر توالی لرزهای بر برخی پاسخهای سازه از قبیل جابجایی نسبی طبقه و نیاز شکل پذیری با افزایش تعداد طبقات در هر دو نوع سیستم سازهای کاهش مییابد.
پدیده توالی لرزه ای,قاب خمشی,دیوار برشی,تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی,نیاز شکل پذیری
https://ceej.aut.ac.ir/article_2695.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_2695_ec007365dda369c232d196cadf893811.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
مودهای شکست ترک حلقوی در محیط الاستیک ایزوتروپ جانبی
855
864
FA
مرتضی
دهقان منشادی
دانشکده عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
m.manshadi70@ut.ac.ir
شهریار
ناطق
دانشکده عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
sh.nategh@ut.ac.ir
علی
خجسته
0000-0002-6369-536X
دانشکده علوم مهندسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
akhojasteh@ut.ac.ir
محمد
رحیمیان
دانشکده عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
rahimian@ut.ac.ir
10.22060/ceej.2017.12713.5255
ایجاد و گسترش ترک در جامدات یکی از عوامل مهم کاهش مقاومت سازهها میباشد، بنابراین چگونگی رفتار ترک در محیطهای مختلف از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. از آن جا که ترک میتواند در معرض مودهای مختلف شکست قرار گیرد، بررسی ترک تحت بارگذاریهای مختلف کمک شایانی به پیش بینی رفتار محیطهای دارای ترک میکند. این پژوهش حل تحلیلی اندرکنش ترک حلقوی مسطح با محیط بینهایت ایزوتروپ جانبی به گونهای که ترک در معرض مودهای مختلف شکست (بازشدگی، برشی و پارگی) میباشد را مورد مطالعه قرار داده است. در هر مود با نوشتن شرایط مرزی حاکم بر مساله و جایگذاری آنها در معادلات حاکم بر محیط، شرایط مرزی به معادلات انتگرالی سه گانه تبدیل میگردند. در ادامه با استفاده از تبدیلهای هنکل و ابل، معادلات انتگرالی سهگانه به معادلات فردهلم نوع دوم کاهش پیدا میکنند که به علت پیچیدگی دارای جواب تحلیلی نمیباشند. در نتیجه معادلات با به کارگیری روش عددی مناسب حل گردیدند و ضرایب شدت تنش نوک داخلی و خارجی ترک بر حسب نوع بارگذاری (خطی و یکنواخت) و نسبت شعاع داخلی به شعاع خارجی ترک حلقوی با دقت مناسب به دست آورده شدند. همچنین ضرایب شدت تنش برای حالتهای خاص ترک سکهای شکل و ترک خارجی به صورت تحلیلی محاسبه گردیدند که همخوانی نتایج با مطالعههای پیشین صحت روش حل را نشان میدهد. نتایج به دست آمده گویای آن است که ضرایب شدت تنش در هر سه مود شکست مستقل از خواص ماده تشکیل دهنده محیط میباشند به گونهای که این ضرایب فقط با تغییر در بارگذاری وارد بر محیط تغییر میکنند. همچنین جهت رشد ترک حلقوی نیز وابسته به نوع بارگذاری میباشد.
ایزوتروپ جانبی,ترک حلقوی,ضریب شدت تنش,معادله فردهلم,مود شکست
https://ceej.aut.ac.ir/article_1041.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_1041_977cf2a47b086a062f5aae8f7f4e8037.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
بررسی تاثیر اصلاح قیر با پلیمر SBR بر حساسیت رطوبتی مخلوط آسفالت گرم
865
876
FA
غلام حسین
حامدی
0000-0003-4421-3721
دانشکده فنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
hamedi@guilan.ac.ir
10.22060/ceej.2017.12929.5296
یکی از خرابیهای متداول در مخلوطهای آسفالتی ناشی از تاثیر تخریبی رطوبت بر پیوستگی قیر و چسبندگی قیر-سنگدانه میباشد که خرابی رطوبتی نام دارد. روشهای مختلفی برای بهبود چسبندگی و کاهش حساسیت رطوبتی وجود دارد که یکی از متداولترین آنها اصلاح قیر با مواد مناسب میباشد. در این پژوهش، به بررسی تاثیر استفاده از مواد پلیمری به عنوان اصلاح کننده قیر در کاهش خرابی رطوبتی مخلوط آسفالت گرم پرداخته میشود. آزمایش بارگذاری تکراری در شرایط خشک و مرطوب به همراه پارامترهای ترمودینامیک بر اساس اندازه گیری اجزای انرژی آزاد سطحی قیرها و سنگدانهها بر اساس روشهای صفحه ویلهلمی و روش جذب همگانی برای بررسی تاثیر مواد پلیمری استفاده شدهاند. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان میدهد که استفاده از پلیمر SBR)Styrene-Butadiene Rubber ) باعث شده است تا نسبت مدول مرطوب به خشک مخلوطهای آسفالتی که مقاومت آنها را در برابر خرابی رطوبتی نشان میدهد، در همه نمونهها به ویژه در نمونههای ساخته شده با سنگدانههای گرانیتی بهبود یابد. همچنین، پلیمر SBRباعث افزایش در انرژی آزاد پیوستگی و کاهش در انرژی آزادشده سیستم در رخداد عریان شدگی شده است که بیانگر کاهش تمایل سیستم برای عریان شدگی است. شاخص حساسیت رطوبتی، که درصد سطح سنگدانههای در معرض رطوبت است، بر اساس اندازهگیری اجزای انرژی آزاد سطحی قیر و سنگدانه و مدول مخلوط آسفالتی در سیکلهای بارگذاری به دست آمده است. نتایج این شاخص نیز نتایج مشابهی با نسبت مدول خشک به مرطوب را نشان میدهد. نتایج این شاخص نشان میدهد که SBRباعث کاهش قابل توجه در درصد عریان شدگی در نمونههای مخلوط آسفالتی کنترل شده است.
مخلوطهای آسفالتی,خرابی رطوبتی,بارگذاری تکراری,انرژی آزاد سطحی,پلیمر
https://ceej.aut.ac.ir/article_1953.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_1953_918e6b88f6de0d5b26448ceef81ed14a.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
مطالعه و بررسی پیش تغلیظ کانسنگ کرومیت سبزوار با روش سنگ جوری پیشرفته
877
886
FA
معصومه
قربانی
دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات، تهران، ایران
farzane.ghorbani@yahoo.com
بهرام
رضایی
null
دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
rezai@aut.ac.ir
10.22060/ceej.2017.12738.5261
سنگ جوری بهعنوان یک مرحله مؤثر در فرآیند فرآوری کرومیت مطرح است و نتایج محدودی در این زمینه گزارش شده است. با به کارگیری این روش، صرفهجویی قابل توجهی در انرژی و افزایش تولید در مرحله خردایش صورت میگیرد. سنگ جوری در سه مرحله ورودی به سنگ شکن اولیه، خروجی از سنگشکن اولیه و ورودی به جدایش ثقلی انجام میگیرد که مرحله خروجی سنگ شکن اولیه نتایج مطلوبتری به دنبال داشته است. در این تحقیق، برای جداسازی کرومیت با دستگاه سنگ جوری طراحی شده، شناسایی و خواص سنجی کرومیت انجام شده است. ابتدا کانیها توسط اسکنر سه بعدی تصویربرداری شده و پس از ایجاد ابر نقاط، حجم به دست میآید و بر اساس آن قطر معادل قطعه سنگ تعیین میشود. سپس قطعات بر روی نوار نقاله دستگاه ساخته شده قرار گرفته و توسط حسگر لودسل، جرم هر کانی روی نوار نقاله در حال حرکت اندازهگیری میشود و جرم مخصوص کانی را مشخص میسازد. در نهایت با توجه به ابعاد و شروط مشخص شده، از مدل مربوط به هر فراکسیون مقدار عیار قطعه سنگ مشخص شده و بر اساس حد مشخص شده برای عیار، به کنسانتره یا باطله هدایت میشود. نتایج به دست آمده نشان میدهد که کرومیت منطقه سبزوار با عیار 26/16درصد و کانیهای مزاحم همراه پس از ورود به دستگاه سنگ جوری طراحی شده، کنسانتره اولیهای معادل کرومیت 33/11درصد و بازیابی 83/92درصد تولید میکند.
سنگ جوری,جدایش فیزیکی,کرومیت,کارایی جدایش,DX10
https://ceej.aut.ac.ir/article_1848.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_1848_c5f9440d86a031f2530c5c09667ec7d7.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
روش ساده آنالیز کوتاه شدگی وابسته به زمان ستون در سازه های قابی بتن آرمه
887
906
FA
محمد
جلیل زاده افشاری
0000-0002-6679-9084
دانشجوی دکتری سازه
jalilzadeh.afshari@semnan.ac.ir
علی
خیرالدین
0000-0001-7802-2013
دانشکدة مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
kheyroddin@semnan.ac.ir
10.22060/ceej.2017.12625.5233
کوتاه شدگی تجمعی ستونها در آنالیزهای یک مرحلهای متداول سازه، مهمترین شاخصهای است که غفلت از رفتار واقعی ستونها، که تنها با اعمال مرحله ای بارهای ثقلی و لحاظ کرنشهای غیر الاستیک دراز مدت بتن حاصل میشود، درپی خواهد داشت. از این رو، توجه به تطابق طراحی سازههای بلند بتن آرمه و مراحل عملی اجرا، از طریق آنالیز غیر خطی مرحلهای با در نظر گرفتن رفتار دراز مدت بتن، همواره در سالهای اخیر مورد توصیه اکید پژوهشگران بوده امشخصات تا بدین وسیله از اثرات نا مطلوب سازهای احتمالی مانند اضافه لنگرهای اعمالی به اعضای افقی ناشی از تغییر شکلهای محوری متفاوت اعضای مجاور و گسترش ترک در اعضای غیر سازهای در پانلهای با نشستهای ثقلی نا همگون و عدم استفاده از ظرفیت در نظر گرفته شده در طراحی اعضای سازه جلوگیری شود. در این مقاله با انجام مدلسازی و آنالیزهای غیرخطی مرحلهای گسترده بر روی سازههایی با مشخصات هندسی مختلف، روابط تجربی بسیار ساده جهت تخمین کوتاه شدگی ستونها ناشی از خزش، آبرفتگی و تغییرات زمانی مدول الاستیسیته بتن، به گونهای که مستقل از پارامترهای مرسوم روش CEB-FIPدر تخمین کرنشهای محوری مذکور باشد، ارائه شده است. نتایج حاصل از صحت سنجی روابط پیشنهادی نشان از انطباق بسیار مطلوب تمامی روابط پیشنهادی تا 30طبقه و نیز صحت رابطه پیشنهادی آبرفتگی حتی برای سازههای قابی بلندتر از محدوده مورد بررسی تحقیق حاضر دارد.
آنالیز غیرخطی مرحله ای,آنالیز متداول,کوتاه شدگی ستون,خزش,آبرفتگی,رشد زمانی مدول الاستیسیته,پدیده های وابسته به زمان بتن
https://ceej.aut.ac.ir/article_2678.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_2678_7f8741480ac5fa1c54edc283fb0b0238.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
رفتار تیرهای بتن آرمه تقویت شده با ورقهای CFRP در مقاطع با فولاد کم و زیاد
907
918
FA
جواد
سبزی
دگروه عمران دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
sabzi.javad@mail.um.ac.ir
محمد رضا
اصفهانی
گروه عمران دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
esfahani@ferdowsi.um.ac.ir
10.22060/ceej.2017.12793.5270
تسلیح خارجی (EBR ) روشی مرسوم برای تقویت خمشی تیرهای بتنی با ورقهای FRPمیباشد. در این تحقیق تقویت خمشی تیرهای بتن مسلح با استفاده از ورقهای CFRPمورد بررسی قرار میگیرد. 8نمونه تیر آزمایشگاهی به ابعاد مقطع 250×300میلی متر و طول 2200میلی متر با درصدهای مختلف فولاد کششی (مقطع با فولادکم و زیاد) به روش EBR تقویت شد و به صورت دو سر ساده و تحت خمش چهار نقطهای مورد آزمایش قرار گرفت. 4نمونه از آنها با مقاومت معمولی 25مگاپاسکال و 4نمونهی دیگر با مقاومت بالای حدود 55مگاپاسکال ساخته شدند. برای تقویت تیرها، از دو لایه ورق CFRPبه عرض 160میلیمتر و طول 1700میلی متر استفاده شد و عوامل متعددی نظیر نحوه آرایش میلگردهای کششی، میزان فولاد کششی تیر و مقاومت بتن مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس پژوهش انجام شده، در صورت یکسان بودن مساحت کل آرماتورهای کششی، ریزتر شدن آرایش آرماتورها همراه با افزایش تعداد آن، در مقاطع با درصد فولاد کششی کم، باعث افزایش ظرفیت باربری و تغییر مکان وسط دهانه در لحظهی جداشدگی ورق FRPو برای مقاطع با درصد فولاد کششی زیاد، باعث کاهش آن میگردد. همچنین در مقاطع با فولاد کم، استفاده از میلگردهای کم قطر در ناحیهی کششی تیر باعث توزیع یکنواخت تر ترک در طول تیر میشود.
تیر بتن آرمه,تقویت خمشی,تسلیح خارجی,جداشدگی,CFRP
https://ceej.aut.ac.ir/article_1954.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_1954_78abdc9fffe7bf233bc514875e753526.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
حذف رقابتی آلاینده های کاتیونی با استفاده از نانوجاذب های GO و GO-NH2 و مقایسه کارایی سیستم تک جزئی و دو جزئی
919
928
FA
افسانه
شهبازی
پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
a_shahbazi@sbu.ac.ir
زینب
سلحشور
پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
z_salahshoor@sbu.ac.ir
10.22060/ceej.2017.12804.5276
بسیاری از پسابهای صنعتی حاوی آلایندههای کاتیونی متنوعی از جمله فلزات سنگین و رنگهای آلی با ساختارهای تجریهناپذیر هستند که تهدید جدی برای سلامت عمومی و محیط زیست بهشمار میروند. در مطالعه حاضر نانوجاذبهای اکسید گرافن (GO ) و اکسید گرافن اصلاح شده با -3آمینو پروپیل تری اتوکسی سیلان ( GO-NH2 ) به منظور حذف یونهای فلزی سرب + ،)Pb2کادمیوم (+ )Cd2و رنگ کاتیونی متیلن بلو (MB ) در محلولهای آبی در سیستم ناپیوسته تک جزئی و دوجزئی (Pb2+-Cd2+، Cd2+-MB ،Pb2+-MB ) سنتز گردید. ساختار کریستالی و شیمی سطح نانوجاذبها با استفاده از آنالیزهای پراش اشعه ایکس ( ،)XDRطیف سنج مادون قرمز (FTIR ) و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM ) شناسایی گردید. در سیستم تک جزئی، بیشترین درصد جذب با استفاده از جاذب GOبرای 99 MBدرصد، 72/5 Cd+2درصد و 49/5 Pb+2 درصد به دست آمد. نتایج جذب سیستم تک جزئی با ،GONH2انتخاب پذیری + Cd2+>MB<Pb2با درصد جذب %73 ،%90 و %35را نشان داد. در سیستم جذب دوجزئی با ،GOدرصد جذب کادمیوم و سرب در مجاورت متیلن بلو نسبت به سیستم تکجزئی حدودا کاهش 10درصدی یافته است (Rq<1.) بر اساس محاسبه نسبت ظرفیت جذب (Rq,Cd2+=1) نشان میدهد که ظرفیت جذب + Cd2در حضور MBبا استفاده از GO-NH2تغییری نکرد. درحالی که درصد جذب + Pb2در سیستم جذب Pb2+-MBبر روی ، GO-NH2کاهش قابل توجهی داشته است (%15.) نتایج حاصل از سینتیک جذب MBبا استفاده از GOو + Pb2بر روی GO-NH2در سیستم تک جزئی نشان داد که سینتیک جذب نسبتا سریع و از نوع شبه درجه دوم بود.
GO,GO-NH2,جذب همزمان,سرب,کادمیوم,متیلن بلو
https://ceej.aut.ac.ir/article_2699.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_2699_76eedd53127d919a306d774b9211e3a3.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
ارزیابی تأثیر درصد الیاف بر سرعت موج برشی و مدول برشی حداکثر زبالههای جامد شهری
929
936
FA
محسن
کرامتی
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
keramati@shahroodut.ac.ir
حسین
ترابی
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
hosseintoarbi89@yahoo.com
پوریا
علیدوست
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
pouryaalidoust@gmail.com
نادر
شریعتمداری
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
shariatmadari@iust.ac.ir
10.22060/ceej.2017.12930.5293
طی سالیان گذشته، محققان متفاوتی به ارزیابی میدانی و آزمایشگاهی جامعی از زبالههای بازیابی شده از مرکز دفن کهریزک پرداختهاند. در این راستا، به منظور اندازهگیری سرعت موج برشی و ارزیابی مدول برشی حداکثر، از دستگاه بندر المنت نصب شده بر دستگاه سه محوری سیکلیک استفاده شده است. آزمایشها بر روی نمونههای تازهی زباله در جهت ارزیابی اثرات درصد الیاف (سه ترکیب مختلف الیاف 3 ،0و 6درصد وزنی،) تنش همه جانبه ( 150 ،75و 300کیلوپاسکال) و وزن مخصوص ( 9و 12کیلونیوتن بر متر مکعب) بر سرعت موج برشی و مدول برشی حداکثر انجام شد. نتایج آزمایشها بیانگر تأثیر قابل توجه تنش همه جانبه و وزن مخصوص بر سرعت موج برشی و مدول برشی حداکثر زبالههای جامد شهری بود. همچنین اثر بسزا الیاف در حرکت امواج توسط بندر المنت ثبت شد. بطوریکه با افزایش درصد الیاف سرعت موج برشی افزایش یافته، هرچند امواج در نمونهها با درصد الیاف بالا، انرژی کمتری را دارا بودند. باید در نظر داشت که اثر درصد الیاف بر سرعت موج برشی در تنشهای همه جانبه بالاتر، بیشتر میشود. در این بین نکته کلیدی نقش تنشهای همه جانبه بالاتر در تراکم بیشتر نمونه است که منجر به افزایش سختی شده است. لازم به ذکر است که عواملی چون ترکیب زباله، وزن مخصوص و انرژی تراکمی بسیار به یک دیگر وابسته بوده که همین امر تعیین میزان تأثیر این عوامل را به تنهایی بر روی مدول برشی زباله بسیار دشوار ساخته است.
زبالههای جامد شهری,بندر المنت,درصد الیاف,سرعت موج برشی,مدول برشی حداکثر
https://ceej.aut.ac.ir/article_2720.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_2720_53875b1cdc9b0b02ab5d360217420ddc.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
ارزیابی مکانیزم گسیختگی دیوارهای حائل مهار صفحهای حاوی خرده لاستیکهای بازیافتی با بکارگیری تکنیک PIV
937
948
FA
متین
جلالی مقدم
0000-0002-2502-1065
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
matin.jalali.m@gmail.com
امیرعلی
زاد
0000-0002-5712-8246
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
a.zad@iauctb.ac.ir
نیما
مهران نیا
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
nima_mehr@yahoo.com
10.22060/ceej.2017.12719.5254
لاستیک خودروها مصالحی مصنوعی با ماندگاری بسیار بالایی هستند که تقریبا میتوان آنها را در زمره مواد تجزیه ناپذیر به حساب آورد. انهدام سنتی حلقه لاستیکها نظیر سوزاندن و دفن گسترده آنها سبب آلودگیهای زیست محیطی جبران ناپذیری نظیر آزاد شدن فلزات سنگین آرسنیک، کروم، سرب، منگنز و نیکل و آلودگی آبهای زیرزمینی میشود. امروزه از لاستیکهای بازیافتی به عنوان مصالح جایگزین سبک در فعالیتهای عمرانی همچون ساخت خاکریز دیوارهای حائل و بسترسازی جادهها استفاده میشود. در این پژوهش، قابلیت پایداری و مکانیزم گسیختگی دیوار حائل تثبیت یافته با مسلح کنندههای مکانیکی مهارهای صفحهای تحت بارگذاری استاتیکی بررسی گردیده و تاثیر شکل مربعی و دایرهای صفحات، چیدمان مسلح کنندهها و تاثیر افزودن خرده لاستیکها تحت دو درصد وزنی 10و 20درصد مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای مشاهده سطح لغزش بحرانی از تکنیک سرعت سنجی تصویری ذرات (PIV) استفاده شده است. بر این اساس، صفحات دایرهای در هر دو مقوله قابلیت باربری پاشنه بارگذاری و جابجایی دیواره دارای عملکرد بهتری از صفحات مربعی بوده است. بیشترین افزایش قابلیت باربری در مخلوط ماسه- %10وزنی خرده لاستیک بدست آمده است. افزایش درصد وزنی خرده لاستیکها به %20سبب کاهش قابل توجه قابلیت باربری نسبت به خاکریز حاوی %10وزنی شده است. با این حال تغییرمکانهای افقی دیواره در این مخلوط به میزان قابل توجهی کاهش یافته که این به سبب کاهش فشار جانبی وارده به مجموعه دیواره بوده است. با افزایش درصد وزنی خرده لاستیکها از شکل گیری گوه گسیختگی و به نوعی گسترش سطح لغزش دیواره کاسته شده بطوریکه گوه گسیختگی در مخلوط ماسه- %20وزنی خرده لاستیک تشکیل نشده است.
دیوار حائل,مکانیزم گسیختگی,مهار صفحهای,خرده لاستیک,سرعت سنجی تصویری ذرات (PI)
https://ceej.aut.ac.ir/article_1541.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_1541_38f0d9e6ea27ac245970017ff8b7063e.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
بررسی رفتار فصل مشترک خاک-ژئوگرید در آزمایش برش مستقیم، با تاکید بر اندازه ابعاد چشمههای ژئوگرید و تراکم نسبی
949
960
FA
علی
لکی روحانی
0000-0001-5449-8420
دانشکده فنی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
rou001@znu.ac.ir
مژگان
عباسیان
دانشکده فنی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
mojgan_abbasian@yahoo.com
10.22060/ceej.2017.12726.5258
رفتار و مقاومت برشی فصل مشترک خاک دانهای-ژئوسنتتیک مورد توجه برخی از محققین بوده است. اهمیت این مساله به دلیل کاربرد زیاد ژئوسنتتیکها در لایههای خاک به منظورهای مختلف میباشد. از خانواده بزرگ ژئوسنتتیکها میتوان گفت که ژئوگرید بیشترین کاربرد و سطح استفاده شده را در میان لایههای خاک داراست. این مقاله شرح و نتایج پژوهشی است که بر روی فصل مشترک خاک دانهای- ژئوگرید انجام گرفته است. روش مطالعه آزمایشگاهی با استفاده از دستگاه برش مستقیم بزرگ مقیاس برای ژئوگرید با اندازههای مختلف چشمه، و خاک دانهای با درصد تراکمهای مختلف میباشد. شاخص ارزیابی نتایج بر مبنای منحنیهای رفتاری خاک یعنی منحنیهای تنش-جابجایی و مقاومت پیک میباشد. هدف بررسی تاثیر اندازه چشمه ژئوگرید و درصد تراکم نسبی خاک بر روی رفتار و مقاومت برشی میباشد، چرا که مقدار مقاومت برشی ناشی از سه مولفه میباشد 1 ) :مقاومت ناشی از اصطکاک و قفل و بست دانههای خاک با یکدیگر. 2) مقاومت ناشی از اصطکاک دانههای خاک با سطح ژئوگرید. و 3 )مقاومت ناشی از برخورد خاک با نوارهای عرضی ژئوگرید. به منظور ارزیابی راحت تر، پارامتر αبه صورت نسبت تنش برشی حداکثر در سطح مشترک خاک-ژئوگرید به تنش برشی حداکثر در خاک تعریف شد. نتایج نشان میدهد با افزایش تراکم خاک، کاهش مقاومت در فصل مشترک خاک-ژئوگرید بیشتر میشود و همچنین با کاهش فواصل نوارهای عرضی ژئوگرید، مقاومت برشی فصل مشترک خاک-ژئوگرید بیشتر کاهش خواهد یافت.
خاک دانهای,ژئوگرید,آزمایش برش مستقیم,نسبت تنش برشی,فصل مشترک خاک- ژئوگرید
https://ceej.aut.ac.ir/article_1978.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_1978_399bdcd67fa2e63dbd7f1e7c35d330cc.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
رفتار ستونهای دانهای محصورشده با ژئوسنتتیک در خاک ماسه لایدار تحت آزمایش برش مستقیم
961
972
FA
رضا
دیناروند
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره،) قزوین، ایران
rezadinarvand1991@gmail.com
علیرضا
اردکانی
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره،) قزوین، ایران
a.ardakani@eng.ikiu.ac.ir
10.22060/ceej.2017.12979.5308
استفاده از ستونهای دانهای از دیرباز و به جهت مقرون به صرفه بودن و سازگار بودن با محیط زیست، برای بالا بردن مقاومت برشی خاک، کنترل نشست، سرعت بخشیدن به تحکیم، کنترل روانگرایی و افزایش ظرفیت باربریپیهارایج بوده است. در این تحقیق بهسازی خاک ماسهای سست با درصد ریزدانهی لای صفر تا 30درصد که با ستون دانهای بهسازی شد، بررسی شد. با انجام 48آزمایش برش مستقیم بزرگ مقیاس، عواملی نظیر نسبت سطح مقطع ستون دانهای، محصور شدگی ستون، تنش نرمال، اثر گروه ستون دانهای، و دانه بندی مصالح ستون مورد بررسی قرار گرفت. پس از بهسازی با ستون دانهای (SC )، مشخص شد که در تنش نرمال 10کیلوپاسکال تا 80درصد و در تنش نرمال 30کیلوپاسکال تا 35درصد، به ترتیب مقاومت پسماند و پیک افزایش مییابد. افزایش نسبت سطح مقطع ستون به سطح مقطع کل نمونه (Arr ) افزایش مقاومت برشی را به همراه داشت. با محصور کردن ستون دانهای به وسیلهی الیاف ژوتکستایل(ESC )، مقاومت نهایی مجموعه بین % 15تا % 40نسبت به ستون دانهای محصور نشده افزایش پیدا کرد. همچنین در یک Arrیکسان و در تنش نرمال 60کیلوپاسکال، گروه ستون دانهای محصور شده بین % 23تا % 40و ستون منفرد محصور شده بین % 15تا % ،25مقاومت پسماند را نسبت به ستون محصورنشده افزایش میدهد. با افزایش بعد دانههای ستون منفرد محصورشده در تنش نرمال 60کیلوپاسکال، مقاومت برشی نرمالیزه شده تا % 36نسبت به ستون منفرد محصور نشده افزایش مییابد. نتایج آزمایشها حاکی از این است که با افزایش ریزدانهی خاک، راندمان تاثیر حضور ستون دانهای در افزایش مقاومت برشی کمتر میشود.
ستون دانهای,محصور شدگی,ژئوتکستایل,مقاومت برشی,ماسه لای دار
https://ceej.aut.ac.ir/article_2002.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_2002_3f37d3220c297c7cbe01ce607dc645d9.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
مطالعه آزمایشگاهی ظرفیت باربری شالوده دایرهای واقع بر سطح خاک دانهای مسلح به ژئوگرید
973
986
FA
عبداله
تبرئی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مهندسی عمران، تهران، ایران
tabaroei_a@srbiau.ac.ir
سعید
ابریشمی
0000-0002-4627-5531
گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
s.abrishami@um.ac.ir
سید احسان
سیدی حسینی نیا
0000000298108698
گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
eseyedi@um.ac.ir
نوید
گنجیان
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مهندسی عمران، تهران، ایران
navidganjian@yahoo.com
10.22060/ceej.2017.13150.5339
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر مسلح سازی بر ظرفیت باربری شالوده دایرهای واقع بر خاک دانهای صورت گرفته ً است. بدین منظور، جمعا 7آزمایش بارگذاری صفحه بزرگ مقیاس بر روی صفحه دایرهای به قطر 300میلیمتر انجام گرفته و جهت آماده سازی نمونهها از سیستم بارش پردهای متحرک که توسط 60آزمایش بارش کالیبره گردیده، استفاده شده است. در سیستم آزمایشگاهی طراحی و ساخته شده، جهت اندازه گیری فشار زیر شالوده از روش جدیدی استفاده شده است. در کلیه آزمایشهای بارگذاری روی خاک مسلح به ژئوگرید، فقط از یک لایه مسلح کننده استفاده شده و اثر عمق این لایه از کف شالوده مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمایشها نشان دادند که استفاده از ژئوگرید، سبب افزایش ظرفیت باربری شالوده دایرهای تا حدود 1/56برابر حالت غیرمسلح میگردد. به علاوه، با افزایش عمق لایه ژئوگرید (نسبت ،)u/DFشیب نمودار بار- نشست (سختی پی) کاهش مییابد. به ازای مقادیر ،u/DF< 0/67اثر این پارامتر (عمق بیبعد) بر ظرفیت باربری شالوده ثابت میگردد که این امر بیانگر تغییر مکانیزم عملکرد مسلح کننده و وقوع گسیختگی در توده خاک بالای لایه ژئوگرید است. همچنین، نتایج نشان میدهد که با افزایش فاصله از مرکز شالوده، مقادیر فشار نرمال وارد بر کف شالوده کاهش مییابد.
آزمایش بارگذاری صفحه,شالوده دایرهای,ژئوگرید,ظرفیت باربری,نشست
https://ceej.aut.ac.ir/article_2004.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_2004_a8c900609e0de840ec07e358922763a2.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
کارایی روش انتخاب شتابنگاشت برای گروه سازهها در تخمین پاسخ دینامیکی قابهای خمشی فولادی نامنظم در ارتفاع
987
1002
FA
میلاد
مولوی
پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، ایران
miladmolavi@gmail.com
محسن
غفوری آشتیانی
پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، ایران
ashtiany@iiees.ac.ir
سالار
آرین مقدم
پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، ایران
s.arianmoghaddam@iiees.ac.ir
10.22060/ceej.2017.12876.5282
افزایش محبوبیت تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی در سالهای اخیر را میتوان مرهون کاهش هزینه محاسباتی تحلیل سازه از یک سو و رونق گرفتن دیدگاه مبتنی بر چارچوب مهندسی زلزله عملکردی از دیگر سو دانست. یک گام حیاتی جهت انجام فرایند استاندارد تحلیل تاریخچه زمانی مرحله انتخاب و آماده سازی ورودیهای تحلیل، یعنی، نگاشتهای شتاب حرکت زمین خواهد بود. جدا از تنوع ذاتی موجود در این روشها میتوان ادعا کرد که تمامی آنها محدودیت مشترکی را یدک میکشند. به عبارت دیگر روشهای پالایش یا انتخاب نیازمند پذیرش سطحی از ساده سازی در هنگام معادل سازی یک مدل غیرخطی از سیستمهای دینامیکی چنددرجه آزاد هستند. فرض اخیر گرچه ممکن است در مورد سازههای منظم و فارغ از هرگونه پیچیدگی در نحوه توزیع جرم، سختی و مقاومت قابل قبول تلقی گردد، برای کاربرد در سازههای پیچیدهتر نیازمند مطالعات تکمیلی است. هدف از مطالعه جاری بررسی امکان استفاده از روش انتخاب بهینه شتاب نگاشتها برمبنای تحلیل دینامیکی فزاینده (IDA )در تخمین پاسخهای دینامیکی قابهای خمشی فولادی نامنظم در ارتفاع است. بدین منظور، گروهی از قابهای خمشی فولادی یک دهانه که دارای تنوعی از ارتفاع هستند و به لحاظ مقاومت و/یا سختی در زمره سازههای نامنظم در ارتفاع قرار میگیرند، انتخاب شدهاند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که شکلپذیری سازهها در عملکرد زیرمجموعه شتاب نگاشتهای پیشنهاد شده توسط روش مورد بررسی در تخمین پارامترهای پاسخ مورد مطالعه کاملا تاثیرگذار است. همچنین، زیرمجموعههای پیشنهاد شده لزوما" دارای بهترین عملکرد نسبت به سایر شتاب نگاشتهای مجموعه مرجع نبودهاند. این پدیده را میتوان به عدم وقوع فروریزش در اغلب سازههای مورد بررسی نسبت داد.
تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی,انتخاب شتابنگاشتها,پارامترهای تقاضای مهندسی,نامنظمیهای موجود در ارتفاع سازهها,قابهای خمشی فولادی
https://ceej.aut.ac.ir/article_2692.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_2692_7225e26818a070585c8db173e05ffa7a.pdf
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نشریه مهندسی عمران امیرکبیر
2588-297X
2588-2988
50
5
2018
12
22
بهینه سازی زمان و هزینه در استقرار سکونت گاه های اسکان موقت پس از بحران
1003
1014
FA
سیدفتح اله
ساجدی
0000-0003-3933-2793
1گروه عمران، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
f_sajedi@yahoo.com
سیدحمید
هاشمی
2گروه عمران، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
hamed3109@gmail.com
سیدمحسن
کالوندی
2گروه عمران، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
mohsen.kalvandi@yahoo.com
10.22060/ceej.2017.13055.5318
در ایران سابقه وقوع حوادث و بحرانهای طبیعی و غیرطبیعی زیادی وجود دارد. از جمله بحرانهای طبیعی میتوان به زلزله، سیل، طوفان، ریزگرد، رانش زمین و آتش ً سوزی اشاره کرد. معمولا در هر بحران، منازل و سکونت گاههای عده زیادی از افراد دچار خسارت میشوند و عدهای نیز دچار صدمات مالی و جانی میگردند. موضوع اسکان موقت آسیب دیدگان هر بحران، از جمله دغدغهها و وظایف اصلی مسئولان هرکشور میباشد. عملیات اسکان موقت بایستی با رعایت موازینی صورت گیرد که از جمله آنها میتوان به بهینهسازی زمان و هزینه ساخت و بهرهبرداری محل اشاره کرد. امروزه پیشرفتهای زیادی در دنیا جهت احداث سکونت گاههای اسکان موقت حاصل شده که این پیشرفتها سبب گردیده تا سرعت ساخت و کیفیت آنها تا حد زیادی بهبود یابد. همچنین با بررسی شرایط کشور امکان بهینه سازی زمان و هزینه احداث سکونت گاههای و توسعه آنها با "الگوریتم بهینه سازی اندازه ذرات" و نرمافزار MATLABدر ایران مورد بررسی واقع شد. هدف از این تحقیق، آرایش بهینه بلوکهای جمعیتی در سکونت گاهها است به نحوی که، اولا بیش از ظرفیت هر سکونت گاه در آن اسکان داده نشوند و ثانیا" کمترین فاصله و هزینه جهت جابجایی جمعیت صرف گردد. نتایج تحقیق نشان داد که هر بلوک جمعیتی به کدام سکونتگاه بایستی حرکت کند تا در نهایت هزینه و زمان عملیات بهینه گردند. با توجه به ظرفیت محدود سکونت گاههای اسکان موقت، اضافه جمعیت برخی از بلوکهای جمعیتی بایستی به چندین سکونتگاه حرکت کنند. از مزایای سازههای سکونت گاههای اسکان موقت، نصب سریع، هزینه کم و انبارداری راحت آنها در مقایسه با سایر سازهها میباشد.
سکونت گاه های اسکان موقت,بحران,زمان,هزینه,الگوریتم بهینهسازی اندازه ذرات
https://ceej.aut.ac.ir/article_2659.html
https://ceej.aut.ac.ir/article_2659_e194844673a59d6853c7acf3ecdb7fc5.pdf