%0 Journal Article %T استفاده بهینه میکروسیلیس در کاهش خوردگی آرماتور در سازه‌های بتنی دریایی (مطالعه موردی اسکله P1 بندر امام خمینی) %J نشریه مهندسی عمران امیرکبیر %I دانشگاه صنعتی امیرکبیر %Z 2588-297X %A تنگ تکابی, عبدالرضا %A رامشت, محمد حسن %A گلصورت پهلویانی, علی %A پور رستم, توحید %D 2022 %\ 10/23/2022 %V 54 %N 8 %P 2953-2968 %! استفاده بهینه میکروسیلیس در کاهش خوردگی آرماتور در سازه‌های بتنی دریایی (مطالعه موردی اسکله P1 بندر امام خمینی) %K سازه‌های دریایی %K خوردگی آرماتور %K میکروسیلیس %K بتن مسلح %K عمر مفید %R 10.22060/ceej.2022.18954.7008 %X سازه‌های دریایی با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و سهم مهمی که در اقتصاد کشور دارند جزء سازه‌های زیربنایی به شمار می‌روند، که تعمیر و مرمت این سازه‌ها در برابر خوردگی به منظور افزایش دوام و عمر بهره‌برداری از موضوعات اساسی به حساب می‌آید. مهم‌ترین خسارت به سازه‌های بتنی دریایی در منطقه جزر و مد و در اثر خوردگی آرماتورها در بتن می‌باشد. این شرایط عمر مفید سازه‌های بتنی را کاهش می‌دهد. یکی از روش‌های موثر برای جلوگیری از خوردگی آرماتور و کاهش نفوذ یون‌های کلر در سازه‌های بتنی در محیط‌های دریایی، بهبود کیفیت و خواص مکانیکی بتن با استفاده از میکروسیلیس می‌باشد، اگرچه تاکنون مطالعات گوناگونی در مورد این موضوع انجام گرفته است ولی این مقاله در نظر دارد، استفاده بهینه میکروسیلیس در کاهش خوردگی آرماتور در سازه‌های بتنی دریایی را بر روی خواص بتن سخت شده در 18 ماه و طی زمان‌های مختلف بررسی نماید. در نمونه‌های آزمایشگاهی با نسبت آب به سیمان 34% و 40% و فوق روان کننده محدوده 3% تا 6% و میکروسیلیس با درصدهای 7، 10 و 13 ساخته شده و پس از قرارگیری در معرض شرایط تهاجمی، آزمایش سرعت خوردگی، اندازه‌گیری شده است. نتایج حاصله مبین آن است که، اثر مخلوط بتن حاوی 10% میکروسیلیس با نسبت آب به سیمان 34% دوام آرماتور در برابر خوردگی و عمر مفید سازه‌های دریایی را افزایش می‌دهد. %U https://ceej.aut.ac.ir/article_4698_52d9d2784f10a3aeee0e924b0ed319dd.pdf