%0 Journal Article %T بررسی تاثیر تقویت اتصال تیر فولادی به ستون‌های فولادی پر شده با بتن از نوع بولت‌های عبوری با استفاده از ورق ماهیچه‌ای %J نشریه مهندسی عمران امیرکبیر %I دانشگاه صنعتی امیرکبیر %Z 2588-297X %A قنبری صومعه, خدیجه %A پروینی ثانی, حسین %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 54 %N 3 %P 885-906 %! بررسی تاثیر تقویت اتصال تیر فولادی به ستون‌های فولادی پر شده با بتن از نوع بولت‌های عبوری با استفاده از ورق ماهیچه‌ای %K اتصالات در ستون CFT %K کمانش موضعی %K ورق ماهیچه‌ای %K کرنش پلاستیک %K مفصل پلاستیک %R 10.22060/ceej.2021.19137.7082 %X تاکنون در مورد ستون‌های فولادی پر شده با بتن (CFT) و اتصالات آن‌ها تحقیقات فراوانی در کشور‌های مختلف انجام شده است و گزینه‌های متعددی برای اتصالات آن‌ها مطرح شده است، با این وجود اکثر اتصالات گیردار مطرح شده علاوه بر مشکلات اجرایی قابلیت ایجاد شرایط اتصال صلب را نداشته‌اند. برای قاب‌های خمشی فولادی که ستون‌های آن‌ها از نوع CFT است روش‌های نوین و مناسب دیگری جهت بهبود رفتار اتصالات گیردار آن‌ها پیشنهاد شده است. از جمله آن‌ها استفاده از بولت‌های عبوری می‌باشد، که در این پژوهش به تاثیر تقویت این نوع اتصال با استفاده از ورق ماهیچه‌ای پرداخته شده است. در این پژوهش متغیر اصلی افزایش ضخامت ورق ماهیچه‌ای و ضخامت ورق ستون در نظر گرفته شده است. نتایج بدست آمده نشان دادند که با بررسی تشکیل موقعیت مفصل پلاستیک می‌توان گفت که در نمونه بدون ورق ماهیچه‌ای تقریبا در محل اتصال و بر ستون مفصل پلاستیک و کرنش‌های ماکزیمم تشکیل شده است. این در حالی است که در اغلب نمونه‌های دارای ورق ماهیچه‌ای، محل تشکیل مفصل پلاستیک در ناحیه خارج از اتصال و تقریبا در فاصله 20 سانتی­متری از بر ستون تشکیل شده است. همچنین در مقایسه اتصالات دارای ورق ماهیچه‌ای با نمونه بدون ورق، به طور متوسط مقدار انرژی جذب شده 62/22 درصد افزایش یافته و از نظر ظرفیت باربری لنگرخمشی نیز به طور متوسط افزایش 3 درصدی مشاهده می ­شود. در ضمن افزایش ضخامت ورق ستون در اتصال تقویت شده تاثیر بیشتری در افزایش ظرفیت باربری و جذب انرژی نسبت به افزایش ضخامت ورق ماهیچه‌ای  دارد. %U https://ceej.aut.ac.ir/article_4367_79060b24e9cc6d4d7c690e8b1e6d627c.pdf