%0 Journal Article %T تحلیل قابلیت اطمینان سازه‌ی قاب خمشی فولادی تحت اثر برخورد وسیله‌ی نقلیه‌ی سبک %J نشریه مهندسی عمران امیرکبیر %I دانشگاه صنعتی امیرکبیر %Z 2588-297X %A صادقی, عباسعلی %A کاظمی, حمید %A صمدی, میثم %D 2022 %\ 01/21/2022 %V 53 %N 11 %P 4831-4856 %! تحلیل قابلیت اطمینان سازه‌ی قاب خمشی فولادی تحت اثر برخورد وسیله‌ی نقلیه‌ی سبک %K قابلیت اطمینان %K قاب خمشی فولادی %K برخورد وسیله‌ی نقلیه‌ی سبک %K روش‌‌های مبتنی بر شبیه‌سازی %K تحلیل حساسیت %R 10.22060/ceej.2020.18565.6901 %X ضربه‌ی ناشی از برخورد وسایل نقلیه به ستون‌­های خارجی ساختمان­‌ها، یکی از سناریوهای تحقیقاتی برخورد می‌­باشد. به این ‌منظور، در این تحقیق، تحلیل قابلیت اطمینان سازه‌­ی قاب خمشی فولادی 2 طبقه­ تحت اثر ضربه‌­ی ناشی از برخورد وسیله­‌ی نقلیه­‌ی سبک، با در نظر گرفتن عدم قطعیت‌­ در مصالح و بارهای اعمالی، با استفاده از روش­‌های مبتنی بر شبیه‌­سازی انجام گرفته است. سازه‌­­ی مذکور به صورت دو ­بعدی در نرم‌­افزارOpenSees  مدل‌سازی گردیده و تحلیل حساسیت متغیرهای تصادفی مورد مطالعه با استفاده از روش شبیه­‌سازی مونت‌کارلو به کمک نرم‌­افزارMatlab  انجام ‌شده است. سپس توابع شرایط حدی بر مبنای حداکثر دوران مجاز تیر دهانه­‌ی آسیب ­دیده ارائه گردیده است. در نهایت، احتمال خرابی و شاخص قابلیت اطمینان قاب مذکور در سطوح عملکردی مختلف تحت اثر ضربه­‌ی ناشی از برخورد وسیله­‌ی نقلیه­‌ی سبک با سرعت‌­های برخورد 20، 40، 60 و 80 کیلومتر بر ساعت بررسی و مقایسه شده است. نتایج نشان داد که در سازه­‌ی مورد مطالعه، متغیرهای تصادفی جرم و سرعت وسیله­‌ی نقلیه و مقاومت تسلیم مصالح، تأثیرگذارترین متغیرها در احتمال خرابی بوده و روش شبیه‌سازی زیرمجموعه‌­ای بر مبنای تکنیک متغیر کنترل نسبت به روش مونت‌کارلو، با تعداد نمونه­‌ی کمتر و زمان اجرای کوتاه‌­تر، احتمال خرابی را با خطای قابل قبولی تخمین زده است %U https://ceej.aut.ac.ir/article_4054_23bf19555706677c969b06bd2e7baae4.pdf