%0 Journal Article %T ارزیابی توپولوژی شبکه متروی تهران با استفاده از یک شاخص ترکیبی برای رتبه‌بندی شبکه‌های مترو %J نشریه مهندسی عمران امیرکبیر %I دانشگاه صنعتی امیرکبیر %Z 2588-297X %A مهدوی, امیررضا %A ممدوحی, امیررضا %A الله‌ویرنلو, مهدیه %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 52 %N 12 %P 3003-3014 %! ارزیابی توپولوژی شبکه متروی تهران با استفاده از یک شاخص ترکیبی برای رتبه‌بندی شبکه‌های مترو %K شاخص ترکیبی %K ارزیابی %K مترو %K رتبه‌بندی %K تهران %R 10.22060/ceej.2019.16436.6226 %X شبکه‌های حمل و نقل همگانی، به عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی شهرها، در کاهش آلودگی هوا و ازدحام ترافیک نقش مهمی را ایفا می‌نمایند. برای انتخاب راهکار مناسب جهت توسعه شبکه مترو، به عنوان یکی از کاراترین شیوه‌های حمل ونقل همگانی، از شاخص‌هایارزیابی استفاده می‌گردد.دراین پژوهش، شاخصی جهت ارزیابی شبکه‌های مترو ارائه می‌گرددکه از 4 معیار طول شبکه، ویژگی‌های توپولوژی، تراکم ایستگاه و متوسط طول کمان برای امتیاز شکل شبکه (عدد صحیحی بین صفر و 10 )و از دو معیار تعداد مسافر سالیانه و تعداد مسافر بر واحد طول به عنوان امتیاز سرویس‌دهی (بین صفرو یک) استفاده می‌گردد. براساس این شاخص شبکه متروی تهران باکسب امتیاز 4/390 در رتبه 29 و شبکه متروی نیویورک باکسب امتیاز 8/506 در رتبه اول در بین 52 شهر جهان قرار می‌گیرند. براساس معیارهای پیچیدگی واتصال شبکه وبا توجه به خوشه‌بندی فازی می‌توان گفت شبکه متروی تهران درمرز شبکه‌های متروی توسعه یافته قرار دارد. از طرفی با در نظر گرفتن معیارهای متوسط طول خط و تعداد ایستگاه‌های شبکه و مرزهای فازی ارائه شده، متروی تهران در مرز شبکه‌های دسترسی منطقه‌ای و پوشش منطقه‌ای قرار می‌گیرد.همچنین با توجه به مدل‌های رگرسیون ارائه شده برای تخمین اولیه طول و تعدادایستگاه‌های شبکه مترو براساس روند جهانی، شهرتهران باید دارای شبکه‌ای با طول 206/3 کیلومتر طول (31/1 کیلومترکمبود) و 147 ایستگاه (8 ایستگاه کمبود)باشد %U https://ceej.aut.ac.ir/article_3646_5d32351613adcebb47692e3feb4794b9.pdf