%0 Journal Article %T مقایسۀ پاسخ لرزه‌ای احتمالاتی قاب‌های خمشی و قاب‌های ستون- پیوند تحت زمین لرزه های متوالی %J نشریه مهندسی عمران امیرکبیر %I دانشگاه صنعتی امیرکبیر %Z 2588-297X %A مسکوچی, رامین %A چراغی, امیرحسین %A قدرتی امیری, غلامرضا %A درویشان, احسان %A رجبی, الهام %D 2020 %\ 04/20/2020 %V 52 %N 2 %P 305-320 %! مقایسۀ پاسخ لرزه‌ای احتمالاتی قاب‌های خمشی و قاب‌های ستون- پیوند تحت زمین لرزه های متوالی %K پدیده توالی‌لرزه ‏ای %K قاب ستون پیوند %K تحلیل دینامیکی فزاینده %K منحنی شکنندگی %R 10.22060/ceej.2018.14669.5717 %X در سال‌های اخیر سیستم سازه‌ای قاب ستون-پیوند (Linked Column Frame)با قابلیت جلوگیری از تشکیل مفاصل پلاستیک در اعضای اصلی قابهای خمشی معرفی شده است. مطالعات انجام شده بر روی این سیستم بیشتر در معرض زمین لرزه های منفرد موردبررسی بوده و هنوز پس لرزه ها جایگاه قابل توجهی در نحوه عملکرد این سیستم ندارند. هدف از این مقاله، بررسی تأثیر پدیده توالی لرزه‌ای بر سیستم قاب ستون-پیوند و مقایسه نتایج حاصل از تحلیل این قاب‌ها با قاب‌های خمشی می‌باشد. در این راستا قاب خمشی فولادی 3 طبقه از سازه‌های گروه SAC که منطبق با آیین‌نامه UBC94 طراحی ، در محیط نرم افزاری OpenSees مدل‌سازی و مورد تحلیل قرار گرفته شده است. در گام نخست با استفاده از تحلیل دینامیکی غیرخطی، رفتار این سازه ها تحت پس لرزه بررسی شده و در گام دوم به منظور دستیابی به رفتار واقع گرایانه‌تری از سازه‌های مذکور در معرض پس‌لرزه‌ها، رفتار سازه‌ها برای سطوح عملکردی خدمات رسانی بی‌وقفه، ایمنی جانی و سطح فروریزش سازه از طریق تحلیل دینامیکی فزاینده بررسی شده‌است. نتایج حاکی از آن است که پدیده توالی لرزهای منجر به افزایش تغییرمکان جانبی نسبی طبقه در هر دو نوع از سیستم‌های سازهای می‌شود. با این حال سیستم LCF عملکرد بهتری در برابر پدیده توالی لرزهای از خود نشان می‌دهد. %U https://ceej.aut.ac.ir/article_3033_6c1e06e16857468cb15207263c8f8961.pdf