%0 Journal Article %T مدل تمایل موتورسیکلت‌سواران شاغل در محدوده مرکزی شهر تهران به خرید موتورسیکلت برقی %J نشریه مهندسی عمران امیرکبیر %I دانشگاه صنعتی امیرکبیر %Z 2588-297X %A شجاعی زاده, ملیحه %A حبیبیان, میقات %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 53 %N 1 %P 331-342 %! مدل تمایل موتورسیکلت‌سواران شاغل در محدوده مرکزی شهر تهران به خرید موتورسیکلت برقی %K موتورسیکلت برقی %K موتورسیکلت بنزینی %K مدیریت تقاضای حمل‌و‌نقل %K محدوده مرکزی شهر تهران %K مدل لوجیت %R 10.22060/ceej.2018.14045.5543 %X امروزه در شهرهای بزرگ و پرجمعیتی مانند تهران، عدم محدودیت استفاده از موتورسیکلت بنزینی در کنار طرح­های محدود کننده تردد خودرو شخصی مانند طرح زوج و فرد باعث رشد استفاده از موتورسیکلت­ های بنزینی شده است. بر این اساس، استفاده از موتورسیکلت برقی برای کاهش مشکلات ناشی از موتورسیکلت­ های بنزینی مانند آلودگی هوا و آلودگی صوتی، در تهران مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با کمک اطلاعات حاصل از مصاحبه با 503 موتورسیکلت ­سوار شاغل در محدوده مرکزی شهر تهران با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تمایل موتورسیکلت ­سواران شاغل در محدوده مرکزی تهران به خرید موتورسیکلت برقی با اعطای تسهیلات مشخص در شرایط ممنوعیت تردد موتورسیکلت­های بنزینی در این محدوده انجام شده است. در این مطالعه با کمک مدل لوجیت دوگانه نقش متغیرهایی مانند خصوصیات سفر، خصوصیات موتورسیکلت، مشخصات اقتصادی-اجتماعی افراد و پندارهای افراد به استفاده از موتورسیکلت شناسایی شد. نتایج نشان می­دهد کسانی که به دلیل قیمت ارزان موتورسیکلت از آن استفاده می­ کنند، کسانی که مسافت زیادی در روز می ­پیمایند و آنان که موتورسیکلت قدیمی ­تری دارند، تمایل کمتری به استفاده از موتورسیکلت برقی دارند. در نهایت، پیشنهاداتی جهت کاربرد این مدل نیز ارائه شده است. %U https://ceej.aut.ac.ir/article_2930_b438a951b9810604b051b52494c81b08.pdf