%0 Journal Article %T مقایسه عملکرد سیستم‌های مختلف جداساز لرزه‌ای در پل‌های بزرگراهی شهری تحت زلزله‌های حوزه نزدیک گسل با در نظر گرفتن مشخصه‌های اصلی رفتاری جداسازها %J نشریه مهندسی عمران امیرکبیر %I دانشگاه صنعتی امیرکبیر %Z 2588-297X %A کرامتی, عباس %A نوری, غلامرضا %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 51 %N 3 %P 437-451 %! مقایسه عملکرد سیستم‌های مختلف جداساز لرزه‌ای در پل‌های بزرگراهی شهری تحت زلزله‌های حوزه نزدیک گسل با در نظر گرفتن مشخصه‌های اصلی رفتاری جداسازها %K نشیمن جداساز اصطکاکی %K نشمین جداساز الاستومری %K پل %K زلزله‌ی حوزه‌ نزدیک گسل %K زلزله ی حوزه نزدیک گسل %R 10.22060/ceej.2018.13537.5432 %X پل ها جزء شریان های حیاتی شبکه حملونقل هر کشور محسوب می شوند که تخریب یا آسیب آنها در اثر زمین لرزه سبب توقف عملکرد و به دلیل اختلال در خدمت رسانی موجب افزایش تلفات انسانی و اقتصادی می شود. استفاده از نشیمن های جداساز لرزهای یکی از روش های مؤثر جهت به سازی و بهبود عملکرد لرزهای پل ها است. در این مقاله عملکرد لرزهای پلی با استفاده از سیستم های مختلف جداساز بدون ساده سازی در مدل های رفتاری جداسازها مطالعه شده است. به این منظور عملکرد یک نمونه پل بزرگراهی به صورت مدل پل جداشده لرزهای با 4 نو ع سیستم نشمین جداساز لرزه ای: تک پاندول اصطکا کی، سه پاندول اصطکاکی، الاستومری با هسته سربی،الاستومری با میرایی باال و مدل پل جدا نشده لرزهای مورد مقایسه و ارزیابی قرار می گیرد. در این مقایسه تأ کید بر در نظر گرفتن جنبه های اصلی مدل سازی و پیچیدگی های رفتار غیرخطی جداسازی لرزهای است. مدل سازی و تحلیل دینامیکی غیرخطی با داده های شتابنگاری 6 زمین لرزه حوزه نزدیک توسط نرمافزار OpenSees انجام و ضمن بررسی رفتار جداسازها با ساده سازی در مدل های رفتاری و بدون آن عملکرد پایه ها به عنوان معیار مطالعه شده است. نتایج نشان می‌دهد. نشیمن های جداساز لرزهای اصطکا کی در مقایسه با نشیمن های الاستومری عملکردی بسیار بهتری در کاهش تنش های اعمال شده به پایه پل دارد و عملکرد لرزهای پل را به طور عمدهای ارتقاء می دهند. این درصد کاهش برای جداساز لرزه ای سه پاندول اصطکا کی تا 89 %می رسد. %U https://ceej.aut.ac.ir/article_2833_d008eebd2132b0e31ddb47ac6b905a01.pdf