@article { author = {Sabour, M. R. and Ghadrdan, M. and Khorshid Ahmadi, M.}, title = {The Study of Uncertainty in the Effect of Oil Contamination on Geotechnical Behavior of Sandy Soil Beneath Oil Storage Tanks}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {4}, pages = {813-820}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.854}, abstract = {A leakage from oil storage tanks result in pollution of a large amount of soil by gasoil. Physical and chemical reactions between soil and the contaminant lead to a change in the geotechnical soil behavior. If it yields a negative effect, the strength of the soil may decrease and the stability of the storage tanks may weaken and resulting in the seeping of a large amount of the contaminant in the soil and groundwater. In concern with lack of information about precise leakage of oil, the precise level of pollution and changes in geotechnical parameters couldn’t be accessible. So, the application of the certain analysis together with the probability analysis could be helpful. In this study, the direct shear test was conducted on silica sand samples contaminated with 2, 4, 6, 12 and 16% of gasoil and the stability probability analysis was evaluated by Monte Carlo method. The results showed that increasing the contaminant fraction led to reduction of internal friction angle and bearing capacity of the soil. This trend was observed with a slight reduction up to 6% and then with a sharper decline. In addition, two probability criteria of reliability and rapture probability (RP) were studied by Monte Carlo and then compared with factor of safety (FS).}, keywords = {Soil Contamination,Gasoil,Oil Storage Stability,Uncertainty,Monte Carlo}, title_fa = {بررسی عدم قطعیت اثر آلاینده‌ گازوئیل بر رفتار ژئوتکنیکی خاک ماسه ای بستر مخازن نفتی}, abstract_fa = {چکیده: نشت از مخازن نفتی باعث ایجاد حجم عظیمی از خاک آلوده می‌گردد. در اثر فرآیندهای فیزیکی-شیمیایی که بین آلاینده و خاک رخ می‌دهد، رفتار مقاومتی خاک تغییر می‌کند. این امر می‌تواند باعث کاهش ظرفیت باربری خاک گردد و پایداری مخزن را به خطر اندازد و به دنبال آن مشکلات زیست محیطی زیادی را بوجود آورد. با توجه به عدم آگاهی کافی نسبت به مقدار دقیق نشت مواد آلاینده از مخزن و مقدار اثر آن در کاهش ظرفیت باربری خاک آلوده زیر مخزن، از عدم قطعیت و احتمالات می‌توان جهت ارزیابی میزان کاهش ظرفیت باربری استفاده نمود. در این مقاله، آزمایش برش مستقیم بر روی نمونه خاک ماسه‌ سیلیسی آلوده به گازوئیل با مقادیر آلودگی 2، 4، 6، 12 و 16% وزنی خاک انجام شده و در انتها برای بررسی احتمالاتی پایداری بستر آلوده زیر مخازن، از روش مونت کارلو استفاده گردیده است. نتایج آزمایشات برش مستقیم نشان می‌دهد که با افزایش میزان آلاینده‌ها، میزان زاویه اصطکاک داخلی و ظرفیت باربری کاهش می‌یابد که این میزان کاهش تا مقدار آلودگی 6% با شیبی نسبتا ملایم‌ و از آن به بعد با شیبی تندتر همراه‌ است. هم‌چنین با استفاده از روش مونت کارلو، دو پارامتر احتمالاتی قابلیت اعتماد و احتمال گسیختگی محاسبه گردیده و با ضریب اطمینان مقایسه شده است.}, keywords_fa = {Soil Contamination,Gasoil,Oil Storage Stability,Uncertainty,Monte Carlo}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_854.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_854_932bb9656e14e0c646b35d74abe0edd3.pdf} }