@article { author = {Mirzaeefard, H. and Mirtaheri, S.M. and Rahmani Samani, H.}, title = {Response Modification Factor of Steel Structures Equipped with Cylindrical Frictional Dampers}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {3}, pages = {453-462}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.689}, abstract = {Frictional dampers are widely used in civil engineering structures as means of passive control in order to dissipate the energy created by earthquake. One of the frictional dampers that have been recently introduced is called Cylindrical Frictional Damper (CFD). Several researches in the area of the energy absorption capacity of the CFD, meaning hysteretic behavior, have been performed by the authors.In this research, response modification factor of steel moment resisting frames equipped with Cylindrical Frictional Dampers is evaluated. Utilizing this factor, the standard seismic design code procedure can be applied to the frames equipped with CFDs. In order to achieve this task, Static pushover analysis, nonlinear incremental dynamic analysis and linear dynamic analysis of various structures have been performed. The results show that the response modification factor of steel frames equipped with frictional dampers is greater than that of conventional steel frames which in turns reduce the seismic forces and leads to a lighter structure. Finally, values of 11 and 16 have been suggested for ultimate limit state and allowable stress design methods respectively.}, keywords = {Frictional Damper,Response Modification Factor,Incremental dynamic analysis,Over Strength Factor}, title_fa = {محاسبه ضریب رفتار سازه های فلزی مجهز به میراگر اصطکاکی سیلندری}, abstract_fa = {میراگرهای اصطکاکی و در کل مکانیزم اصطکاک به علت داشتن عملکرد ساده و عدم نیاز به مصالح و تکنولوژی خاص، به عنوان یکی از بهترین راههای ارتقاء رفتار لرزه ای سازه ها محسوب شود.یکی از انواع میراگرهای اصطکاکی، میراگر اصطکاکی سیلندری می باشد . در این مقاله به منظور طراحی سازه های مجهز به میراگرهای اصطکاکی سیلندری به محاسبه ضریب رفتار سازه های مجهز به میراگرهای اصطکاکی سیلندری پرداخته شده است. با توجه به وابستگی پاسخ سازه های مجهز به این نوع میراگر به شتاب نگاشت زمین لرزه ورودی و وابستگی ضریب رفتار به شکل پذیری، مقاومت افزون، نامعینی، ارتفاع و... ، پنج قاب چهار، شش، هشت، ده و دوازده طبقه طراحی شده و تحت تحلیل استاتیکی غیر خطی، دینامیکی خطی و دینامیکی غیر خطی افزایشی(تحت شتاب نگاشت چهارزمین لرزه مختلف) قرار داده شده اند. سپس عوامل موثر در ضریب رفتار محاسبه شده و در نهایت ضریب رفتار16 در حالت تنش مجاز و 11 در حالت تنش نهایی به دست آمده است.}, keywords_fa = {Frictional Damper,Response Modification Factor,Incremental dynamic analysis,Over Strength Factor}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_689.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_689_f7a82501a66e3b2ce268d4bbd7531631.pdf} }