@article { author = {Etemadi Naeini, Zeinab and Habibian, Meeghat}, title = {Role of personal barriers on willingness to walk in daily work trips across Rasht citizens}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {55}, number = {2}, pages = {359-388}, year = {2023}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2022.20832.7541}, abstract = {The walk-oriented pattern is an alternative travel pattern for daily trips; that a person walks more than her/his regular pattern. In order to examine the tendency to fulfill this pattern, it is necessary to examine the role of different types of barriers on pedestrian walking. This study intends to address the role of personal barriers which avoid people to walk more in their daily work trips. The studied barriers include laziness/tend to wake up late, physical/health problems, not interested in more walking, the importance of neat appearance at workplace and not feeling good about being seen on the streets. For this purpose, a sample of 432 employees living in the city of Rasht, Iran has been used. The studied variables are classified into three categories: socio-economic, travel and environmental characteristics. Five ordered logit models have been calibrated to investigate the importance of personal barriers including 11 variables of socio-economic characteristics, 6 variables of travel characteristics and 5 variables of environmental characteristics. The results show that while the effect of socio-economic characteristics on each of the personal barriers studied is different, the contribution of these characteristics on each of the five barriers: laziness/tend to wake up late, physical and health problems, not interested in more walking, the importance of neat appearance at work and not feeling good about being seen on streets are 41, 30, 13, 7 and 8 percent, respectively. Furthermore, the background variable of having at least 5 minutes daily walking in non-work trips of socio-economic characteristics, the total travel time variable of travel characteristics and the variable of walkability index of environmental characteristics are effective in tendency to walk more.}, keywords = {Pedestrian,Ordered logit model,Individual barriers,Walk oriented pattern,Rasht}, title_fa = {تحلیل موانع فردی در تمایل شهروندان رشت به پیاده‌روی در سفرهای کاری روزانه}, abstract_fa = {الگوی پیاده‌مدار، یک الگوی سفر جایگزین برای سفرهای روزانه است؛ به طوری که فرد در آن پیاده‌روی بیشتری انجام می‌دهد. از این رو، در راستای بررسی تمایل افراد به الگوی پیاده‌مدار، ضرورت دارد که اهمیت موانع پیاده‌روی فعلی شهروندان نیز بررسی شود. این مطالعه قصد دارد به بررسی نقش پنج مانع مرتبط با فرد در عدم تمایل به پیاده‌روی بیشتر در سفرهای کاری روزانه شهروندان بپردازد. موانع مرتبط با فرد مورد بررسی در این مطالعه شامل تنبلی/ میل به دیر بیدار شدن از خواب، مشکلات جسمی و حرکتی، علاقه نداشتن به پیاده‌روی بیشتر، مهم بودن آراستگی ظاهر شدن در محل کار و احساس خوب نداشتن از دیده شدن در خیابان می‌باشد. به همین منظور، از یک نمونه شامل 432 نفر از شاغلین ساکن در شهر رشت استفاده شده است. بر اساس اهداف این مطالعه، متغیرهای استخراج شده از مجموعه داده مورد مطالعه را می‌توان در سه دسته ویژگی‌های اقتصادی-اجتماعی، ویژگی‌های سفر و ویژگی‌های محیطی طبقه‌بندی کرد. در این مطالعه برای بررسی اهمیت موانع پیاده‌روی به ساخت پنج مدل لوجیت ترتیبی پرداخته شده که در مجموع 11 متغیر از ویژگی‌های اقتصادی-اجتماعی، 6 متغیر از ویژگی‌‌های سفر و 5 متغیر از ویژگی‌های محیطی در این مدل‌ها معنادار شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که اولا تاثیر ویژگی‌های اقتصادی-اجتماعی بر هر یک از موانع فردی مورد مطالعه متفاوت است و ثانیا، سهم این ویژگی‌ها بر هر یک از پنج مانع تنبلی/ میل به دیر بیدار شدن از خواب، مشکلات جسمی و حرکتی، علاقه نداشتن به پیاده‌روی بیشتر، مهم بودن آراستگی ظاهر شدن در محل کار و احساس خوب نداشتن از دیده شدن در خیابان به ترتیب 41، 30، 13، 7 و 8 درصد است. همچنین، متغیر تجربه حداقل 5 دقیقه پیاده‌روی روزانه در سفرهای غیرشغلی از ویژگی‌های اقتصادی-اجتماعی، متغیر کل مدت‌ زمان سفر از ویژگی‌های سفر و متغیر شاخص قابلیت پیاده‌روی از ویژگی‌های محیطی حایز اهمیت هستند.}, keywords_fa = {پیاده‌روی,مدل لوجیت ترتیبی,موانع مرتبط با فرد,الگوی پیاده‌مدار,رشت}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_5029.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_5029_7a873196e7cdb065ba8748a351a9cd13.pdf} }