@article { author = {Ghafari Khalaf Mohammadi, Seyed Reza and Khayat, Navid and Siahpolo, Navid}, title = {The Investigation of Traffic and Near-Field Earthquake Loads Effects on the Nailed and Braced Excavations}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {2}, pages = {495-520}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18938.7007}, abstract = {Considering the statistical and probabilistic characteristics of construction conditions, the investigation of dynamic overloads' effects on the urban excavation wall is of great importance. In the present study, the performance of nailed and braced excavations under two vibrational dynamic excitations, traffic and near-field earthquake loads, have been investigated in four regions of Ahvaz. Critical boreholes with the lowest static bearing capacity have been selected by analyzing the layers' strength parameters in each region. Numerical models have been designed to limit the seismic waves' reflection at the excavation boundaries with 20 x 100 meters and with absorbing walls. Also, the damping ratio was assumed to be 2%. A harmonic wave at different speeds has simulated the excitation caused by the traffic passage. Resonant frequencies due to traffic-induced vibration have been recorded in the speed range of 56 to 72 km/hr. Due to the traffic load, the bracing and the nailing systems showed fewer vertical and lateral displacements, respectively. Moreover, the excavations have been analyzed under 7 acceleration with compatible near field characteristics of the Ahwaz plan acceleration (0.25g). The Golestan region showed the highest displacement difference between the two systems. Due to earthquake loads, the nailed system showed less vertical displacement and the braced system showed less horizontal displacement. The error of the analytical models' results in vertical displacement was 15% and in lateral displacement was 26% less than a nailed excavation located in the Kiyanpars region.}, keywords = {Urban excavation,Ahvaz,Traffic induced vibration,Resonance frequency,Near-Field Earthquake}, title_fa = {بررسی تاثیر ترافیک و زلزله حوزه نزدیک بر گودهای پایدارسازی شده به روش‌های میخ‌کوبی و مهاربندی}, abstract_fa = {بررسی اثر سربارهای دینامیکی بر جداره گود شهری با توجه به ماهیت آماری و احتمالاتی آن در شرایط ساختگاهی ضروری است.‌‌ در این مطالعه عملکرد گود پایدارسازی شده به دو روش میخ‌کوبی و مهاربندی تحت اثر دو تحریک دینامیکی ارتعاش ناشی از عبور بار ترافیکی و تحریک زلزله حوزه نزدیک در چهار منطقه اهواز بررسی و مقایسه شده‌اند. گمانه‌های بحرانی در هر منطقه با سنجش پارامترهای مقاومتی لایه‌ها و انتخاب گمانه‌هایی با کمترین پارامترهای مقاومتی خاک در هر منطقه انتخاب گردیده‌اند. مدل‌های عددی جهت جلوگیری از انعکاس امواج لرزه‌ای در مرزها به ابعاد 20 × 100 متر و با دیوارهای جاذب طراحی شده‌اند و نسبت میرایی به طور معمول 2% مفروض می‌باشد. تحریک ناشی از عبور ترافیک توسط یک موج هارمونیک در سرعت‌های متفاوت شبیه‌سازی شده است. فرکانس‌های تشدید ناشی از ارتعاش بار ترافیکی در محدوده سرعت 56 الی 72 کیلومتر بر ساعت قرار گرفته است. تحت اثر بار ترافیکی، سیستم مهاربندی، تغییر شکل قائم کمتر و سیستم میخ‌کوبی تغییر شکل افقی کمتر داشته‌اند. همچنین گودها تحت 7 نگاشت دارای خصوصیات حوزه نزدیک همپایه شده به شتاب طرح اهواز (g 0/25) تحلیل شده‌اند. منطقه گلستان بیشترین تغییر شکل را تحت بار ترافیک نشان داده است. تحت زلزله حوزه نزدیک به استثنای کیانپارس سیستم میخ‌کوبی تغییر شکل قائم ماندگار کمتر و سیستم مهاربندی تغییر شکل افقی ماندگار کمتر را نشان داده است. خطای نتایج مدل‌­های تحلیلی در تغییر شکل قائم 15% و در تغییر شکل افقی 26% کمتر از برداشت میدانی یک گود میخ‌کوبی شده واقع در منطقه کیانپارس می‌­باشد.}, keywords_fa = {Urban excavation,Ahvaz,Traffic induced vibration,Resonance frequency,Near-Field Earthquake}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4441.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4441_4991b604636072dcb7645e978b566c64.pdf} }