@article { author = {Arbabi, fereydon and tabarok, moien}, title = {An experimental study on one of the all steel Buckling Restrained Brace}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {46}, number = {2}, pages = {157-164}, year = {2015}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2015.394}, abstract = {Bracing is one of the primary devices that induced for resisting earthquake and wind lateral loads. Initially, the system was simple but as the time passed, due to shortcomings and economical problems, the type of braces changed and the changes were followed by its own complexion and complications. With better understanding of behavior and performance of the simple braces, the uses of these increased, but buckling was most problems in the braces. In 1973, buckling resisting braces (BRB) were introduced. In this version of braces, a steel tube prevents the buckling of axial members, which in turn leads to an increased in BRB forces. The aim of the present study was to investigate an all steel BRB with specific detailing in order to produce a uniform plastic region. Its advantages of use of this BRB are being lighter, ease of construction, core opening re-evaluation possibility after loading and use of single material.... To do so, some experimental processes on six specimens with 1:4 scales were made. The results indicated that if the required details are observed the brace would have proper behavior and high-energy absorption.}, keywords = {Buckling Restrained Brace,Concentric Braces,All steel BRB,Passive damper,ductile diagonal members}, title_fa = {مطالعۀ آزمایشگاهی نوع جدیدی مهاربند کمانش‌تاب تمام فولاد(S-BRB)}, abstract_fa = {مهاربندها از ابتدایی‌ترین سامانههای باربر جانبی هستند که برای مقابله با بارهای ناشی از زلزله و باد ابداع شده‌اند. در ابتدا از این سیستم بصورت بسیار ساده‌ای استفاده می‌گردید اما با پیشرفت علم و شناخت معایب و توجه به مسائل اقتصادی، نوع مهاربندها تغییر نمود و این تغییرات سبب بوجود آمدن پیچیدگی‌ها و مشکلات جدیدی شد. با شناخت بیشتر رفتار و روش عملکرد مهاربندهای ساده، استفاده از آنها افزایش یافت اما یکی از عمده مسائل مهاربندها مسئلۀ کمانش آنها می‌باشد. در سال 1973 میلادی برای رفع این مشکل، نوعی ابتدایی از مهاربند کمانش‌تاب ابداع شد. در مهاربندهای کمانش‌تاب معمول، یک غلاف فولادی از کمانش عضو تحت بارهای محوری جلوگیری می‌کند که این باعث افزایش باربری مهاربند می‌شود. با افزایش تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، انواع مختلفی از مهاربندهای کمانش‌تاب پیشنهاد شده است که در این مقاله نیز هدف، معرفی نوع جدیدی از مهاربندهای کمانش‌تاب است که دارای ویژگی‌هایی از جمله سبکی، راحتی در ساخت، امکان بازبینی هسته پس از وارد شدن بار و ... نسبت به نوع معمولی می‌باشد. بدین منظور آزمایشهایی بر روی 6 نمونه با مقیاس 1:4 صورت گرفت که نتیجۀ تست‌ها نشان از رفتار مناسب و جذب انرژی بالای این نوع مهاربند در صورت رعایت جزئیات مناسب را دارد. زر}, keywords_fa = {Buckling Restrained Brace,Concentric Braces,All steel BRB,Passive damper,ductile diagonal members}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_394.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_394_d1f3b3dbb62d99dabacd61a460e8a4ce.pdf} }