@article { author = {Payandehjoo, B. and Sabouri-Ghomi, S.}, title = {Theoretical and Experimental Study of Parameters Influencing the Buckling Behavior of the Drawer Bracing System}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {6}, pages = {1093-1102}, year = {2019}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2018.10709.4922}, abstract = {The researches show that the buckling of braced frame, remarkably decrease the ductility and energy absorption of the system which lead to use an innovative system called “Drawer Bracing System (DBS)”. This innovative system improve the seismic performance of the system through buckling elimination. The Drawer Bracing System (DBS) is a passive energy dissipation device made up of three parallel plates that are connected by some plates which are located at a right angle to the parallel plates and undergo minor axis bending. Energy dissipated through the inelastic behavior of these plates. The parallel plates are designed to remain elastic and to prepare the required strength and stiffness to transfer the load to the energy dissipating component of the system. In contrast to other bracing systems, removing destructive effects of buckling phenomenon is the main advantage of this system. The energy is dissipated with the use of sliding movement of its components. In this paper, the tests are carried out by the authors explain. Besides this, analytical investigation is made and the parameters which affect the buckling behavior of the system are evaluated. The results show that the buckling strength of the system is 3 percent higher and 17 percent lower than the ultimate strength of DBS in tests 1 and 2, respectively. Thus, to prevent the occurrence of buckling in the system, the buckling strength of the parallel plates should be selected larger than the ultimate strength of the system with keeping it safe margin.}, keywords = {Drawer Bracing System,Buckling,Quasi-static Experiment,Ductility,cyclic behavior}, title_fa = {مطالعه آزمایشگاهی و تئوریک پارامترهای موثر بر رفتار کمانشی سیستم مهاربندی کشویی}, abstract_fa = {مطالعه های انجام گرفته بر روی جذب انرژی مهاربند ضربدری نشان می‌دهد که وقوع کمانش در این سیستم مهاربندی، شکل‌پذیری سیستم را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و مانع از عملکرد مطلوب آن می‌گردد. از این رو حذف پدیده کمانش می‌تواند کمک شایانی را در بهبود رفتار لرزهای مهاربندهای تحت اثر نیروی محوری فشاری ایفا نماید. سیستم مهاربندی کشویی در این راستا پیشنهاد و ارائه شده است. این سیستم مهاربندی از سه ورق موازی تشکیل شده است که توسط تعدادی ورق موازی یکدیگر که عمود بر ورق‌های اصلی در سیستم قرار گرفته‌اند و وظیفه جذب انرژی را در سیستم به عهده دارند، به هم متصل شده‌اند. در واقع ورق‌های موازی دارای سختی و مقاومت لازم برای انتقال نیرو به ورق‌های عمود بر آنها برای جذب انرژی بوده و خود در حالت الاستیک باقی می‌مانند. مزیت اصلی این سیستم مهاربندی نسبت به سایر سیستم‌های مهاربندی از بین بردن اثرات مخرب پدیده کمانش است. حرکت کشویی رفت و برگشتی عامل اصلی استهلاک انرژی در این سیستم مهاربندی محسوب می‌گردد. در این مقاله ضمن تشریح آزمایش‌های انجام گرفته، روابطی برای محاسبه مقاومت کمانشی این سیستم مهاربندی پیشنهاد گردیده است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مقاومت کمانشی سیستم، به ترتیب در حدود 3درصد بیشتر و 17درصد کمتر از مقاومت نهایی قابل تحمل سیستم در آزمایش‌های اول و دوم می‌باشد. به این ترتیب برای جلوگیری از وقوع کمانش در این سیستم مهاربندی، اجزای مهاربندی می‌بایست به گونه‌ای طراحی شوند که مقاومت کمانشی ورق‌های موازی، بیشتر از مقاومت نهایی قابل تحمل سیستم گردد.}, keywords_fa = {Drawer Bracing System,Buckling,Quasi-static Experiment,Ductility,cyclic behavior}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_3080.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_3080_0526bfc8ba3e037323a1300b0a173b98.pdf} }