@article { author = {Shojaee Zade, Malihe and Habibian, Meeghat}, title = {Developing a Model to Predict the Gasoline Motorcycle Commuters' Willingness to Buy the Electric Motorcycles}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {53}, number = {1}, pages = {331-342}, year = {2021}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2018.14045.5543}, abstract = {Nowadays, in most of the megalopolises such as Tehran, the lack of Transportation Demand Management (TDM) policies on Gasoline-fueled Motorcycles (GMs), in comparison to policies implemented on private cars such as odd-even scheme, have been considered effective in increasing GM usage and its undesirable consequences such as Air and Noise pollution. To cope with these issues, Electric Motorcycles (EMs) have been widely implemented and used in most developed and developing countries. The goal of this study is to identify effective factors on motorcyclists' willingness to purchase EMs in the case of a GM ban. A paper-based questionnaire has been used for data collection through a face-to-face survey with those motorcyclists whose work-places are located in the Central Business District (CBD) of Tehran which resulted in 503 samples. A binary logit model has been developed to examine the role of motorcycles' characteristics, socioeconomic characteristics, and motorcyclists' attitudes toward GM usage. The results revealed that those motorcyclists who have purchased their GM because of its cheaper price, those who drive their GM longer, and those who have older motorcycles are less willing to purchase EMs.}, keywords = {Electric motorcycle,Gasoline-fueled motorcycle,Transportation Demand Management (TDM),Central Business District (CBD),Binary logit model}, title_fa = {مدل تمایل موتورسیکلت‌سواران شاغل در محدوده مرکزی شهر تهران به خرید موتورسیکلت برقی}, abstract_fa = {امروزه در شهرهای بزرگ و پرجمعیتی مانند تهران، عدم محدودیت استفاده از موتورسیکلت بنزینی در کنار طرح­های محدود کننده تردد خودرو شخصی مانند طرح زوج و فرد باعث رشد استفاده از موتورسیکلت­ های بنزینی شده است. بر این اساس، استفاده از موتورسیکلت برقی برای کاهش مشکلات ناشی از موتورسیکلت­ های بنزینی مانند آلودگی هوا و آلودگی صوتی، در تهران مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با کمک اطلاعات حاصل از مصاحبه با 503 موتورسیکلت ­سوار شاغل در محدوده مرکزی شهر تهران با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر تمایل موتورسیکلت ­سواران شاغل در محدوده مرکزی تهران به خرید موتورسیکلت برقی با اعطای تسهیلات مشخص در شرایط ممنوعیت تردد موتورسیکلت­های بنزینی در این محدوده انجام شده است. در این مطالعه با کمک مدل لوجیت دوگانه نقش متغیرهایی مانند خصوصیات سفر، خصوصیات موتورسیکلت، مشخصات اقتصادی-اجتماعی افراد و پندارهای افراد به استفاده از موتورسیکلت شناسایی شد. نتایج نشان می­دهد کسانی که به دلیل قیمت ارزان موتورسیکلت از آن استفاده می­ کنند، کسانی که مسافت زیادی در روز می ­پیمایند و آنان که موتورسیکلت قدیمی ­تری دارند، تمایل کمتری به استفاده از موتورسیکلت برقی دارند. در نهایت، پیشنهاداتی جهت کاربرد این مدل نیز ارائه شده است.}, keywords_fa = {Electric motorcycle,Gasoline-fueled motorcycle,Transportation Demand Management (TDM),Central Business District (CBD),Binary logit model}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_2930.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_2930_b438a951b9810604b051b52494c81b08.pdf} }