@article { author = {Lotfollahi Yaghin, Mohammad Ali and Lashte Neshaei, Mir Ahmad and Ghorbani, Mohammad Ali and Lorian, Morteza Beyk}, title = {Investigation and Prediction of Caspian Sea Significant Wave Height Using Chaos Theory}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {45}, number = {1}, pages = {97-105}, year = {2013}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2013.19}, abstract = {Significant wave height is mean of one third of the largest wave heights in a certain marine condition. Investigation and prediction of the significant wave height have been recently considered in marine system analysis including loadings over marine structures and sediment transport for designing, operation and marine researches. The capability of chaos theory in engineering particularly marine engineering has been gaining considerable interest in recent times. In this research, dynamic characteristics of the significant wave height time series in Caspian Sea at Anzali entrance are considered and the prediction has been performed using ideas gained from chaos theory. To reconstruct phase space, the time delay and embedding dimension are needed and for this purpose, autocorrelation function and algorithm of false nearest neighbors are used. Correlation dimension method is applied for investigating chaotic behavior of the significant wave height, which is the resultant of correlation dimensions, expresses chaotic behavior in the time series. Local prediction algorithm is used for time series prediction and results illustrate good and acceptable accuracy of chaos theory in quantitative prediction of seas significant wave height.}, keywords = {Significant Wave Height,Local Prediction,Caspian Sea,Chaos Theory}, title_fa = {مدل سازی و پیش بینی ارتفاع موج شاخص دریای خزر با نظریه آشوب}, abstract_fa = {ارتفاع موج شاخص دریا در واقع میانگین ارتفاع یک سوم مرتفع­ترین امواج در یک وضعیت دریایی است. بررسی و پیش­بینی این ارتفاع موج در تحلیل سامانه­های دریایی از جمله نیروهای وارد بر سازه­های دریایی و انتقال رسوب برای طراحی، بهره­برداری و مطالعات مربوط به گستره دریایی، اهمیت دارد. در این تحقیق، خصوصیات دینامیکی سری زمانی ارتفاع موج شاخص ساعتی در ورودی بندر انزلی دریای خزر و پیش­بینی آن با استفاده از مفاهیم نظریه آشوب انجام شده است. برای بازسازی فضای حالت، زمان تاخیر از روش تابع خود همبستگی و بعد محاط از الگوریتم نزدیک­ترین همسایه‌های کاذب محاسبه گردید. روش بعد همبستگی نیز برای بررسی آشوب‌پذیری ارتفاع موج شاخص دریا بکار گرفته شد. از روش پیش بینی موضعی برای پیش بینی سری زمانی ارتفاع موج شاخص استفاده شد که نتایج حاکی از دقت قابل قبول این نظریه در پیش بینی کمی ارتفاع موج شاخص دریاها دارند. }, keywords_fa = {ارتفاع موج شاخص,پیش بینی موضعی,دریای خزر,نظریه آشوب}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_19.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_19_a8f556f6e259d40f89b9e726f12ab422.pdf} }