@article { author = {Kabiri-Samani, Abdorreza and Golmohammadi, Mohammad-Hossein}, title = {Analytical approach for boundary layer control around elliptical cylinders by suction}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {1}, pages = {1-12}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.639}, abstract = {Control of boundary layer is a common problem in river engineering to reduce the scouring around bridge piers. There are different approaches for controlling the boundary layer such as: motion of the solid wall, accelerating flow by blowing and suction, elimination of flow separation using streamlined profiles and continuous suction. There is not any information about the solution of boundary layer equations coupled with continuous suction around elliptical sections. The present work is to study the laminar boundary layer developed by 2-D incompressible flow around circular and elliptical sections. The boundary layer equations and its control using continuous suction are surveyed analytically. Compariosion between the present results and those of other investigations indicates that the present analytical model is a good tool to predict the velocity profiles around an elliptical cylinder. The velocity and shear stress distribution, the boundary layer thickness, drag force and the friction coefficient distribution are determined and presented with and without control. The control procedure presented here could be applied for different speeds of flow suction.}, keywords = {Boundary layer control,Suction,Analytical modeling,Laminar,Elliptical section}, title_fa = {مدل‌سازی و حل تحلیلی مسئله مکش در لایه مرزی اطراف استوانه با مقطع بیضی}, abstract_fa = {کنترل لایه مرزی در مسائل مختلف و در کنترل و جلوگیری از جدایش جریان اطراف پایه‌ها حائز اهمیت است. از روش‌های مختلف کنترل لایة مرزی در اطراف سازه‌ها می‌توان به حرکت جدار جامد، اعمال شتاب به لایة مرزی از طریق دمش یا مکش، جلوگیری از جدایش جریان با اتخاذ شکل‌های مناسب و مکش لایة مرزی اشاره نمود. تاریخچه مطالعاتی نشان می‌دهد که حل تحلیلی مکش در لایة مرزی روی اجسامی با مقطع بیضی، تاکنون ارائه نشده است. در این تحقیق، ضمن بررسی معادلات حاکم بر جریان دوبعدی تراکم‌ناپذیر در لایه مرزی اطراف سیلندرهای بیضی و دایره‌ای شکل، به بررسی کنترل لایة مرزی با اعمال مکش از درون پایه پرداخته می‌شود. در این تحقیق روش حل تحلیلی مسئلة مکش لایة مرزی با اعمال شرایط مناسب روی مقطع بیضی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس حل حاصل به مقاطع دایره و صفحة تخت تعمیم داده شده و پاسخ‌ مربوط به صفحة تخت با نتایج محققین پیشین مقایسه شده است. همچنین بر اساس معیارهای تخمین و تطابق، مقایسه کمی بین نتایج حاصل از تحقیق حاضر و نتایج تحقیقات پیشین در چند حالت خاص مکش انجام شده ‌است. مقایسة نتایج نشان می‌دهد که حل تحلیلی ارائه شده از دقت بسیار خوبی برخوردار است. در این تحقیق همچنین توزیع سرعت‌ها در جهات متعامد و توزیع تنش برشی روی سطح تعیین و روابطی جهت محاسبه ضریب و نیروی درگ ارائه گردیده است. همچنین معادلاتی برای تابع جریان نیز استخراج شده است.}, keywords_fa = {کنترل لایة مرزی,مکش,حل تحلیلی,جریان آرام,مقطع بیضی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_639.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_639_10f47f25c33b8bc07f66fcd918589b32.pdf} } @article { author = {Esmaeili, Jamshid and Mohammadjafari, Alireza}, title = {Investigating the effect of using multi-walled carbon nanotubes on increasing the flexural strength and energy absorption capability of cement mortar}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {1}, pages = {13-22}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.640}, abstract = {This research investigates the effect of using multi-walled carbon nanotube (MWCNT) on flexural and compressive strengths, ultimate displacement and energy absorption capability of standard cement mortar. Different weight percentages of nanotubes as well as different dispersion methods were studied. The key issue of adding nanotubes to the composites is their proper dispersion, which was considered by comparing the results of two different dispersion methods. According to the test results and SEM images, the method using functionalized MWCNTs in combination with ultrasonication was pointed out as an appropriate dispersion method. Using nanotubes resulted in a significant increase in the flexural strength and energy absorption capability of cement mortar that represents the ability of properly dispersed nanotubes in bridging and closure of the micro cracks.}, keywords = {Carbon Nanotube,Cement Mortar,Dispersion,Energy absorption capability,Flexural Strength}, title_fa = {بررسی تأثیر استفاده از نانو تیوب های کربنی چند دیواره در افزایش مقاومت خمشی و قابلیت جذب انرژی ملات های سیمانی}, abstract_fa = {در این پژوهش اثر بکارگیری نانوتیوب های کربنی چند دیواره (MWCNT) بر روی مقاومت های خمشی و فشاری و قابلیت جذب انرژی و تغییرشکل نهایی ملات سیمانی استاندارد باتوجه به تأثیر درصدهای وزنی مختلف الیاف بکار رفته و همینطور روش های مختلف پراکنده کردن الیاف داخل مخلوط مورد بررسی قرار گرفته است. نکته مهم و تأثیرگذار در افزودن الیاف به کامپوزیت ها که پراکنده کردن مناسب آنها داخل مخلوط می باشد با استفاده از دو روش مختلف مقایسه شده است. در این تحقیق با توجه به نتایج آزمایش های خمشی و تصاویر اسکن میکروسکوپ الکترونی (SEM)، روش استفاده از MWCNT عاملدار در محلول تحت اولتراسونیک، روش پخش مناسبتر معرفی شده است. بدلیل استفاده از نانوتیوب ها در ملات سیمانی، قابلیت جذب انرژی ملات سیمانی به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته که نشانگر قابلیت نانوتیوب ها در پل زدن و بستن ریزترک ها درصورت پخش مناسب می باشد.}, keywords_fa = {نانو تیوب کربنی,کامپوزیت ملات سیمانی,پخش نانو تیوب,قابلیت جذب انرژی,مقاومت خمشی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_640.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_640_41b2c1b442bedf8e973f1c4fdea08a6d.pdf} } @article { author = {Fathalikhani, Marziyeh and Gatmiri, Behrouz}, title = {Analysis of Coupled Thermohydromechanical Damage in Unsaturated Porous Media}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {1}, pages = {23-34}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.641}, abstract = {In this study the theoretical framework of a thermohydromechanical damage model  (THHMD model) for non-isothermal unsaturated porous media is presented. The framework of this model is based on the use of independent state variables (net stress, suction and thermal stress). The damage behavior law stems from phenomenological and micro-mechanical concepts. The stress-strain thermodynamic conjugation relations are derived from the free energy, which is written as the sum of damaged elastic deformation energies and of residual strain potentials. The damaged mechanical rigidities are computed by applying the Principal of Equivalent Elastic Energy (PEEE) for each stress state variable. The influence of damage on liquid water and vapor transfers is accounted for by introducing damage-induced intrinsic conductivities. In this paper after the review of the mentioned model, a parametric study is performed to assess the influence of the Excavated Damage Zone (EDZ) on the response of the nuclear waste repository during the heating phase. The trends meet the theoretical expectations..}, keywords = {Unsaturated soil- Thermohydromechanical damage model- Multiphase porous media- Finite Element Method- Micromechanics}, title_fa = {تحلیل همبسته ترموهیدرومکانیکی شکست در محیط متخلخل غیر اشباع}, abstract_fa = {در این مقاله چهارچوب تئوریک یک مدل شکست ترموهیدرومکانیکی (مدل شکست THHMD ) برای محیط متخلخل غیراشباع غیرهم‌دما ارائه شده است. چهارچوب این مدل بر اساس استفاده از متغیرهای حالت مستقل (تنش خالص، مکش و تنش حرارتی) می‌باشد.قانون رفتاری شکست از مفاهیم میکرومکانیکی و توضیح پدیده‌ای نشات گرفته می‌شود. روابط مزدوج ترمودینامیکی تنش- کرنش از انرژی آزاد که جمع انرژی‌های تغییرشکل الاستیک شکست و پتانسیل‌های کرنش باقی‌مانده است گرفته شده است. سختی-های مکانیکی شکست با اعمال اصل انرژی الاستیک معادل(PEEE) برای هر هر متغیر حالت تنش محاسبه می‌شود. اثر شکست بر انتقالات آب و بخار با معرفی نفوذپذیری ذاتی ناشی از شکست اعمال شده است. مدل THHMD شکست در برنامه المان محدود θ-Stock وارد شده است. در این مقاله پس از توضیحات مدل مذکور یک مطالعه عددی جهت بررسی اثرات ناحیه شکسته ناشی از حفاری (EDZ) به پاسخ مدفن زباله‌های اتمی در طول فاز حرارت دهی صورت گرفته شده است. روند مشاهده شده با انتظارات تئوریک تطابق مناسبی دارد.}, keywords_fa = {خاک غیراشباع – مدل ترموهیدرومکانیکی شکست- محیط متخلخل چندفازه- روش المان محدود- میکرومکانیکشز}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_641.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_641_f98f223dad19610f55b8da2a7726cf56.pdf} } @article { author = {shahrivar ghuzullo, jafar and Rezai, Bahram and Monemi motlagh, fateme and Shekarian, Younes and Aslani, Mohammad Reza}, title = {The influence of density and particles size of α-quartz and amorphous silica on flotation}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {1}, pages = {35-38}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.642}, abstract = {Density is one of the effective parameters in the particles flotation. For heavier particles, gravity force is more than bubble - particle cohesion force and it increase the probability of separation of particle from bubble. In this research the effect of particles density on flotation were investigated by using sample α-quartz and amorphous silica with density of 2.67 and 2.2 g/m3 respectively. The result of flotation studies showed that in the size range of -250+212µm with increasing of density the recovery of flotation decreases from 97.74% to 93.42%, whereas in the size range of -150+125µm this decrease of recovery is not noticeable. In the size range of -75+53 µm with increasing of the density recovery increased from 88.49% to 92.42%. The probability of detachment increases with an increase in particle size and density.}, keywords = {Density,Particles size,Flotation}, title_fa = {تاثیر چگالی و ابعاد ذرات کوارتز آلفا و سیلیس آمورف بر شناورسازی آنها}, abstract_fa = {چگالی ذرات یکی از پارامترهای موثر بر شناورسازی ذرات می‌باشد. ذرات سنگین‌تر، نیروی گرانشی بیشتری را از نیروی چسبندگی بین حباب-ذره ایجاد می‌کنند و احتمال انفصال ذره از حباب هوا را افزایش می‌دهند. در این پژوهش به منظور بررسی تاثیر چگالی ذرات بر شناورسازی، از دو ماده معدنی کوارتز آلفا و سیلیس آمورف به ترتیب با چگالی 67/2 و 2/2 گرم بر سانتی‌متر مکعب استفاده می‌شود. نتایج حاصل از شناورسازی این ذرات نشان داد که، در محدوده ابعادی درشت (212+300- میکرون) با افزایش چگالی، بازیابی شناورسازی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. در محدوده ابعادی میانی (125+180- میکرون) این کاهش بازیابی کمتر بود. در محدوده ابعادی ریزتر (53+106- میکرون) با افزایش چگالی، بازیابی شناورسازی افزایش یافت. با بررسی اندرکنش ابعاد و چگالی نشان داده شد که با افزایش ابعاد و چگالی احتمال انفصال ذرات افزایش می یابد. همچنین با افزایش چگالی ذرات، محدوده بهینه ابعادی جهت شناورسازی کاهش می‌یابد.}, keywords_fa = {چگالی,ابعاد ذرات,شناورسازی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_642.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_642_d2bb1e840279eff469ecc913e3d331dd.pdf} } @article { author = {naderi, mahmood and Smeali zadeh, Siamak}, title = {Ultimate Strength Of Concrete Beams Strengthened By CFRP Fabric And Laminates, At High And Freezing Temperatures}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {1}, pages = {39-52}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.643}, abstract = {The use of Carbon Fiber Reinforced Polymer (CFRP) laminate systems, for strengthening of structures has gained popularity in recent years.Previous researches indicate that one of the difficulties facing this system is its behavior under high and freezing temperatures. this study investigates the behavior of concrete beams strengthened by CFRP  fabrics and laminates, under high and freezing temperatures. in this studies, 24 non-reinforcement concrete beams of 30 x 100 x 100 mm sizes were cast using three different concrete strength. After curing, these beams were strengthened using both flexible and hard CFRP sheets. After setting and hardening of the glue used to adhere the CFRP sheets on to the concrete beams, they were exposed to -20°C, +50°C and +80°C temperatures, before undergoing the four point flexural test. Results of study indicate that while the failure of the CFRP sheets at  room temperature seems to be due to the flexural cracking,  the mode of failures at very low and high temperatures is due to the shear stresses. It may be said that, in addition to the effect of low and high temperatures on the adhesion between the CFRP sheet and substrate concrete, the materials properties involved in this systems are also seriously affected by the extreme temperatures. Examination of the ultimate strength of the strengthened beams also indicates that as the temperature reaches the glass transition temperature of the glue, the reduction in the ultimate strength becomes noticeable. Comparison of the experimental results with the related results of the analytical method, is also presented in this paper.}, keywords = {CFRP,Strengthening,Temperature,concrete beam,Debonding,Ultimate strength}, title_fa = {مقاومت نهایی تیرهای بتنی تقویت شده با FRP در شرایط دمای بالا و یخ زدگی}, abstract_fa = {در دو دهه اخیر استفاده از پلیمر های مسلح شده با الیاف کربن (CFRP) برای مقاوم سازی سازه های موجود می باشد بطور چشمگیری افزایش یافته است. به همین منظور در این مقاله نتایج مطالعات یر روی تاثیر دما بر نمونه های تیر بتنی تقویت شده با CFRP را ارائه گردیده است. بدین منظور نمونه های تیر بتنی به ابعاد 350x100x100mm با سه رده مقاومتی بتن مقاوم شده با CFRP انعطاف پذیر و سخت در دماهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. این نمونه ها پس از طی سیکل های دمایی مشخص تحت آزمایش خمشی چهار نقطه ای قرار گرفت. به نظر می رسد، جدا شدگی CFRP به دلیل وجود ترک های خمشی و تنش های برشی در دماهای بالا و پایین ، باعث گسیختگی تیر ها شده باشد. انتظار می رود که به دلیل اختلاف ضرایب انبساط حرارتی موجود بین CFRP وبتن، تغییرات دما بر روی مقاومت چسبندگی، تاثیر منفی گذاشته باشد. این عامل می تواند بر ظرفیت تحملی (نیروی گسیختگی) تاثیر بگذارد. بر اساس نتایج به دست آمده می توان گفت که با رسیدن چسب به دمای گذار شیشه ای (Tg) کاهش مقاومت نهایی تیر ها قابل توجه می باشند. همچنین نتایج به دست آمده نشان می دهند که تغییر دما بر نوع رفتار گسیختگی تیر های تقویت شده نیز تاثیر می گذارد.}, keywords_fa = {CFRP,مقاوم سازی,تغییر دما,تیر بتنی,چسبندگی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_643.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_643_5720e9ed204c58e26b5a6ddf83ba95fd.pdf} } @article { author = {Barghian, Majid and Farzam, Masood and Ramazani, Pari}, title = {Interaction diagrams of FRP Wrapped Hollow Core Reinforced Concrete Columns}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {1}, pages = {53-63}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.492}, abstract = {Hollow core reinforced concrete columns are usually used to decrease the cost and weight/stiffness ratio of members. These columns usually carry axial forces together with bending moment. Fiber- reinforced polymer FRP wrapping provides a confinement to the concrete.In this study,concrete columns were analyzed with and without external confinement; and interaction diagramswere compared with those obtained from experimental results. Based on the results it was realized that external confinement with FRP composite could increase the strength of concrete column.However, the influence of the number of layers of FRP on the specimens after five Layers under loading is not so pronounced.  Wrapping three layers of FRP increases columns axial strength about 30% to 40%, while it can reach up to 50% for pure bending. Strength increase with seven and nine layers is about 5% more than retrofitting with five layers. Also, increasing hole dimensions reduces columns ultimate strength. Comparing columns with circular and square hole shows that columns with circular hole have better function.}, keywords = {Hollow Core Reinforced Concrete,Fiber Reinforced Polymer,FRP}, title_fa = {نمودارهای اندرکنش ستون بتنی مسلح توخالی محصور با FRP}, abstract_fa = {ستون های توخالی بتن مسلح برای کاهش هزینه و کاهش نسبت وزن به سختی اعضا استفاده می شوند. این ستون ها اغلب بارهای محوری همراه با لنگر خمشی را تحمل می کنند. مقاوم سازی ستون توخالی بتن مسلح با پوشش FRP حالت محصور شدگی برای بتن فراهم می کند. در این مطالعه ستون ها بدون پوشش و با پوشش پیرامونی FRP بررسی و تحلیل شده، نمودار اندرکنش هر گروه با نتایج تجربی موجود مقایسه شده است. بر اساس نتایج بدست آمده، افزایش لایه های FRP تا اندازه ای در افزایش مقاومت ستون موثر است، اما افزایش لایه ها به بیش از 5 لایه اقتصادی نیست. استفاده ازسه لایه، مقاومت محوری ستون ها را بین%30 تا %40 افزایش می دهد، اما در خمش خالص این مقدار به %50 هم می رسد. افزایش مقاومت با هفت و نه لایه حدود %5 بیشتر از مقاوم سازی با پنج لایه است. همچنین افزایش ابعاد سوراخ باعث کاهش مقاومت نهایی ستون ها می شود. مقایسه ستون های با سوراخ مربعی و دایره ای نشان می دهد ستون های با سوراخ دایره ای عملکرد بهتری دارند.}, keywords_fa = {ستون بتنی توخالی,مقاوم سازی,ورق های FRP,بارگذاری خارج از مرکز}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_492.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_492_28ac1c4e1ecc17ffded5441bf7d5faec.pdf} } @article { author = {Kalani Sarokolayi, Leyla and Navayi Neya, Bahram}, title = {Dynamic Analysis of Concrete Gravity Dams due to Nonuniform Translation and Rotational Components of Earthquake Considering Reservoir interaction}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {1}, pages = {65-77}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.373}, abstract = {The main purpose of this paper is presentation of proper finite element formulation for dynamic analysis of concrete gravity dams under nonuniform translational and rotational components of earthquake considering dam- reservoir interaction. Time delay of travelling waves is considered to generate the nonuniform ground motion and the rocking component of earthquake has been obtained using the corresponding translational components based on classical elasticity and elastic wave propagation theories in term of wave frequency functions. The translation and rocking components of ground motion are applied to support points of dam-reservoir bottom and analyses have done using finite element method base on Lagrangian-Lagrangian approach. Results show that the rocking component and time delay of travelling translation waves can be effect considerably on linear dynamic response of concrete gravity dams in some cases.}, keywords = {Nonuniform Translation of Ground Motion,Rocking Component,Dam - Reservoir Interaction,Lagrangian method}, title_fa = {تحلیل دینامیکی سدهای بتنی وزنی تحت حرکات غیریکنواخت انتقالی و دورانی زلزله با احتساب اندرکنش سد و مخزن}, abstract_fa = {هدف این تحقیق ارائه فرمول‌بندی مناسب به منظور بررسی حرکات غیریکنواخت انتقالی و اثر همزمان آن با مولفه دورانی حرکت زمین بر پاسخ دینامیکی سدهای بتنی وزنی با احتساب اندرکنش سد و مخزن به روش اجزا محدود می‌باشد. بدین منظور حرکات غیریکنواخت زمین با در نظر گرفتن تاخیر زمانی حرکت امواج در کف سد و مخزن تولید می‌شوند. مولفه‌ دورانی حرکت زمین نیز با استفاده از مولفه‌های انتقالی و نیز روابط کلاسیک تئوری الاستیسیته و تئوری انتشار امواج به صورت تابعی از فرکانس تعیین و سپس با اعمال همزمان مولفه‌های انتقالی غیریکنواخت و دورانی به روش‌های مناسب، پاسخ دینامیکی مدل اجزا محدود سیستم سد- مخزن با استفاده از روش نیومارک و با درنظرگیری تغییرمکان به عنوان متغیر در گره‌های شبکه اجزا محدود کل سیستم که به روش لاگرانژی-لاگرانژی معروف می‌باشد به دست می‌آید. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که مولفه‌ گهواره‌ای همراه با حتی مقادیر بسیار کم تاخیر زمانی مولفه‌های انتقالی می‌تواند بر پاسخ دینامیکی خطی سدهای بتنی وزنی تحت شرایط خاص، بسته به تراز آب مخزن و نیز محتوای فرکانسی حرکت زمین، تاثیرگذار باشد.}, keywords_fa = {حرکات غیریکنواخت انتقالی,مولفه دورانی حرکت زمین,اندرکنش سد و مخزن,روش لاگرانژی- لاگرانژی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_373.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_373_51560daae8a83eb6fb195a0f5c211665.pdf} } @article { author = {behbahani, hamid and joghataee, saeed and Haghighi, Farshid Reza}, title = {Codifying motivation authorities of value engineering studies in governmental companies and organizations (A case study in Iran for Construction and Development of Transportation Infrastructure Company)}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {1}, pages = {79-85}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.595}, abstract = {Value engineering has been used for more than 50 year as a successful technique in the upstream authorities and documents of Iran. Although it has been used in the role of an effective method to improve the constructive projects and plans, value engineering has not reached its real position yet. This can be attributed to many reasons such as optimistic view of managers towards the results of a project, improper understanding of the technique, and insufficient culture and motivation among project components as well. This study aims to codify motivation authorities of the value engineering in addition to evaluate necessities of motivating the value engineering parameters in Construction and Development of Transportation Infrastructure Company (CDTICO) as one of the most important firms with many huge projects in Iran. Thereby, value engineering can enable the company and many other governmental organizations to utilize this advantageous technique more than any time before. This research has been conducted by using advices from value engineering experts through interviews and questionnaires since they were sufficiently familiar with CDTICO.}, keywords = {value engineering,culture customizing and motivation creating,compensation,grants,Construction and Development of Transportation Infrastructure Company (CDTICO)}, title_fa = {تدوین قوانین انگیزشی مطالعات مهندسی ارزش در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی (مطالعه موردی: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور)}, abstract_fa = {علیرغم اینکه مهندسی ارزش به عنوان تکنیکی که دارای بیش از 50 سال سابقه در جهان بوده و در عمل امتحان خود را پس داده است و بارها در قوانین و اسناد بالادستی کشور به عنوان روشی مؤثر برای بهبود طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی مطرح شده است، در کشور ما هنوز به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکرده است. این مسئله علل زیادی از جمله عدم خوش‌بینی مدیران به نتیجه کار، دید غلط نسبت به این تکنیک و عدم وجود فرهنگ و انگیزه کافی در بین ارکان پروژه دارد. این تحقیق سعی بر آن دارد تا ضمن بررسی لزوم ایجاد انگیزه در میان عوامل مهندسی ارزش، به تدوین قوانین انگیزشی مهندسی ارزش در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ کشور با پروژه‌های عمرانی بزرگ و پرشمار بپردازد و بتواند این شرکت و سایر شرکت‌های دولتی را از مزایای این تکنیک بهبود، بیش از پیش بهره‌مند سازد. تحقیق حاضر با استفاده از نظرات خبرگان مهندسی ارزش که با شرایط شرکت ساخت نیز آشنایی کافی داشته‌اند از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه انجام شده است.}, keywords_fa = {مهندسی ارزش,فرهنگ‌ سازی و ایجاد انگیزه,پاداش,جوایز,شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_595.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_595_86ff97b389b32078fa0a52ea103b5dca.pdf} } @article { author = {Siahpolo, Navid and Kheyroddin, Ali and Gerami, Mohsen}, title = {Analytical Assessment of Pros and Cons for Prevalent Tall Building System in Comparison with Tube System Using ASCE7-05 Wind Load Specifications}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {1}, pages = {87-100}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.644}, abstract = {Tall buildings classify as interior and exterior systems regarding to structural system. Important forms of exterior systems are tube, tube-in-tube w/o interior core, tube-in-tube with outrigger, braced tube and bundled tube. In order to evaluate pros and cons of each system, full 3D model implemented by using SAP2000 and seismic performance assessment defined as a major aim of this research. Shear absorption, story drift, inter story drift, shear lag factor (SLF), fundamental period and maximum along-wind displacement and acceleration are evaluated parameters. The qualitative results showed that using aforementioned led to improve seismic response of building compared with tube system. However, a considerable effect on response reduction observed by using braced system. On the other hand, variation rate of SLF on columns located at tension flange was much uniform. In addition, SLF became one on the upper floors in all cases. Finally, by using braced tube, and maximum along-wind displacement and acceleration calculated with ASCE705 meet the comfort criterion of occupants.}, keywords = {Shear Lag,Drift Index,Tall Building,Tube system,Shear Absorption Percentage}, title_fa = {مطالعه تحلیلی مزایا و معایب انواع سیستم های رایج در سازه های بلند با مقایسه با سیستم لوله پیرامونی تحت بارگذاری باد براساس ASCE7-05}, abstract_fa = {سازه‌های بلند از نظر سیستم باربر به دو نوع داخلی و خارجی طبقه‌بندی می‌شوند. مهم‌ترین شکل‌های سازه‌ای خارجی عبارتند از سیستم لوله پیرامونی، لوله در لوله با هسته داخلی، لوله در لوله با کلاهک خرپایی، لوله مهاربندی شده و لوله دسته بندی شده. به منظور بررسی محاسن و معایب هر یک از این موارد، ضمن مدل‌سازی کلیه سیستم‌های مذکور به صورت سه بعدی، ارزیابی عملکرد لرزه‌ای و پارامترهای موثر بر پاسخ آنها به عنوان هدف اصلی این تحقیق تعریف شده است که از آن جمله می‌توان به درصد جذب برش، تغییر مکان مطلق طبقات، اندیس رانش، ضریب تاخیر برشی و نرخ تغییرات آن، زمان تناوب اصلی و معیار رفاه و ایمنی ساکنین در بیشینیه تغییر مکان و شتاب طبقه بام اشاره نمود. نتایج تحقیق نشان داد که بکارگیری انواع شکل‌های سازه‌ای در مقایسه با سیستم لوله پیرامونی باعث بهبود در پاسخ جانبی سازه شد. اما استفاده از شکل لوله مهاربندی شده در مقایسه با سایر سیستم‌ها تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر کاهش پاسخ داشت. از طرفی نرخ تغییرات ضریب تاخیر برش در ستونهای بال کششی به مراتب یکنواخت تر شده و با افزایش طبقات در تمامی ستونهای یک طبقه به عدد 1 نزدیک شد. هم‌چنین بیشینه تغییر مکان و شتاب بام برای تامین معیار رفاه ساکنین براساس ضوابط ASCE7-05 تنها توسط این سیستم تامین شد.}, keywords_fa = {تاخیر برشی,اندیس رانش,سازه بلند,سیستم لوله ای,درصد جذب برش}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_644.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_644_367cc8dd129cf16ca517276ce32e8d77.pdf} } @article { author = {Taheriyoun, Masoud and Alavi, Vajihe and Ahmadi, Azadeh}, title = {Risk Analysis of Wastewater Reuse in Agriculture Using Baysian Network}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {1}, pages = {101-109}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.372}, abstract = {The advantages of treated wastewater such as decrease of water resource limitation and environmental pollution reduction caused to be considered as a valuable source in irrigation. However, the probable pollutants in the treated wastewater cause some restriction on its reuse. Risk assessment is an important tools in understanding the potential risks of a project and its potential consequences. In this study, the risk assessment of wastewater reuse is done using the technique of Bayesian networks. In this method, a network of cause and effect is created and two indexes of hazards and impacts are defined. Hazards are due to treated wastewater pollutants and impacts referred to the effects of hazards on human and plant as the main receptors in this analysis. The present survey is applied for the risk analysis of wastewater reuse of Alborz industrial park treatment plant located in suburb of Ghazvin city for irrigation of adjacent farmland. Results showed a 46% risk for human and 38% for the plant which the cadmium, detergent and nitrate have the highest share in the total assessed risk. Mitigations measures for risk reduction includes construction of pretreatment, precise supervision and improve the operation and continuous monitoring.}, keywords = {Treated Wastewater,Hazards Index,Impact Index,risk assessment,Bayesian Network}, title_fa = {تحلیل ریسک استفاده از پساب تصفیه شده در کشاورزی با استفاده از شبکه بیزی}, abstract_fa = {پساب تصفیه شده به دلیل مزایایی نظیر کاهش محدودیت منابع آبی و کاهش آلودگی محیط زیست مورد توجه و استفاده در بخش کشاورزی قرار گرفته است. اما آلاینده‌های احتمالی موجود در پساب باعث ایجاد محدودیت هایی در استفاده از آن می‌گردد. ارزیابی ریسک یکی از ابزارهای مهم برای شناخت خطرات احتمالی یک پروژه و پیامدهای بالقوه ناشی از آن می‌باشد. در این تحقیق ارزیابی ریسک استفاده مجدد از پساب با استفاده از تکنیک شبکه بیزی انجام می‌گردد. در این روش با ایجاد شبکه علت و معلولی و با تعریف شاخص مخاطرات ناشی از آلاینده‌های موجود در فاضلاب تصفیه شده و شاخص اثرات بر انسان و گیاه به عنوان پذیرنده‌های اصلی به شناسایی و تحلیل ریسک پرداخته می‌شود. تحقیق حاضر برای ارزیابی ریسک استفاده از پساب تصفیه خانه شهرک صنعتی البرز درحومه قزوین در آبیاری زمینهای کشاورزی مجاور به کار گرفته شده است. نتایج تحلیل نشان دهنده وجود 46 درصد ریسک برای انسان و 38 درصد برای گیاه بوده که به ترتیب کادمیوم ، دترجنت و نیترات بیشترین سهم را در ایجاد ریسک دارند. راهکارهای در نظر گرفته شده برای کاهش ریسک مواردی نظیر ایجاد واحدهای پیش‌تصفیه ، نظارت دقیق ، بهبود وضعیت بهره‌‌برداری و پایش مداوم می‌باشد.}, keywords_fa = {پساب تصفیه شده,شاخص مخاطرات,شاخص اثرات,ارزیابی ریسک,شبکه بیزی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_372.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_372_3a717ae3d0274f73516dfe3ed842b030.pdf} }