@article { author = {katebi, bahareh and Ganjian, Navid and Derakhshandi, Mehdi and ghalandarzadeh, abas}, title = {Experimental investigation of the effect of relative densities and type of loading on sand liquefaction under irregular earthquake loading}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {3-20}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2019.16278.6175}, abstract = {The cyclic triaxial test has been widely used to evaluate the liquefaction potential of soil over the past few decades. When a specimen is subjected to repeated shear loading, the sand particles tend to rearrange their stacking into a denser state. While drainage is prevented, pore pressure generation and loss of effective stress have resulted. This paper presents a systematic experimental investigation into the liquefaction behavior of saturated sand subject to seismic loading with various relative densities such as 30, 50 and 70 percent. Dynamic triaxial tests were run on saturated firozkooh sand using irregular time history loads that were recorded during the 1999 Chi-Chi earthquake in Taiwan. The records could be classified as shock and vibration type waveforms. The effect of each type of waveform and relative densities of sand samples on the liquefaction potential of sand was also evaluated in order to compare these results with previous studies, some cyclic tests have been done with various relative densities 30, 50 and 70 percent. The triaxial test results indicate that the pore pressure generation and liquefaction resistance of sand are influenced by the relative densities and the type of irregular loadings. Also, with the increasing duration of the records in the same PGA, the vibration waveform have more liquefaction potential than the shock waveform.}, keywords = {Liquefaction,Dynamic triaxial tests,Relative density,Firozkooh sand,Irregular time history loads}, title_fa = {مطالعه آزمایشگاهی بررسی اثر تراکم و نوع بارگذاری بر روی رفتار روانگرایی ماسه‌ها تحت بارگذاری نامنظم زلزله}, abstract_fa = {آزمایش‌های سه ‌محوری سیکلی به‌ منظور بررسی پتانسیل روانگرایی خاک‌ها به‌ صورت گسترده‌ای در تحقیقات آزمایشگاهی استفاده می‌شوند. هنگامی ‌که یک نمونه ماسۀ سست تحت بارگذاری برشی تناوبی قرار می‌گیرد، تمایل به متراکم‌تر شدن دارد و در صورت عدم امکان زهکشی باعث ایجاد فشار آب حفره‌ای و در نتیجۀ آن کاهش تنش مؤثر می‌شود. این پژوهش به‌ تفصیل رفتار روانگرایی ماسۀ اشباع با تراکم 30، ۵۰ و ۷۰ درصد را با استفاده از دستگاه سه ‌محوری سیکلی تحت بارگذاری نامنظم زلزله مورد مطالعه قرار می‌دهد. در این آزمایش‌ها از ماسۀ شمارۀ ۱۶۱ فیروزکوه و داده‌های ثبت ‌شده از زلزلۀ ۱۹۹۹ چی‌چی تایوان در ایستگاه‌های مختلف، استفاده ‌شده است. داده‌های لرزه‌ای از نظر ظاهری به دو دستۀ شوکی و لرزشی تقسیم‌ شده‌اند تا اثر اِعمال هر کدام از این دو دسته بارگذاری بر رفتار روانگرایی نمونه‌های ساخته ‌شده از ماسۀ فیروزکوه بررسی شود. همچنین به ‌منظور مقایسۀ این نتایج با مطالعات پیشین، تعدادی آزمایش سه ‌محوری سیکلی با بارگذاری سیکلی هارمونیک سینوسی و در تراکم‌های مختلف 30، 50 و 70 درصد نیز انجام شده است. نتایج آزمایش‌های سه ‌محوری سیکلی انجام ‌شده در شرایط بارگذاری نامنظم، وابستگی اضافه ‌فشار آب حفره‌ای و مقاومت روانگرایی را به تراکم نسبی نمونه‌های ماسه‌ای نشان می‌دهد. همچنین با افزایش مدت ‌زمان مؤثر رکورد در یک PGA یکسان رکوردهای لرزشی پتانسیل روانگرایی بیشتری نسبت به رکوردهای شوکی دارند.}, keywords_fa = {روانگرایی,آزمایش‌های سه ‌محوری سیکلی,تراکم نسبی,ماسۀ فیروزکوه,بارگذاری لرزه‌ای نامنظم}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_3502.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_3502_51ea1cca6e2e8c79ebb383bc9d02df73.pdf} } @article { author = {Chabokpour, Jafar}, title = {Operation of the non-linear Muskingum model in the prediction of the pollution breakthrough curves through the river reaches}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {21-34}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.17413.6556}, abstract = {The Muskingum model in both types of the linear and non-linear is one the most common models in the flood routing through the river reaches. The simplicity and being stepwise in calculating the exit flood hydrographs are the advantages of this model. Because of the similarity between the shape of the flood hydrograph and pollution breakthrough curves, it is tried to examine the applicability of the non-linear Muskingum model in the prediction of the contaminant concentration in downstream of the river reaches. The field data series of the MONOCACY and ANTIETAM Creek Rivers which were gathered by USGS have been used. During the tests, Rhodamine was used and the concentration pollute graphs were acquired in the four and eight cross-sections of the mentioned rivers, respectively. The triple sets of the model parameters have been extracted in each reach, then the BC curves have been simulated in each position using them. It is observed that this model can rebuild the dimensions of the exit BC curve properly but, it also has some limitations in the modeling of the convection term of the pollution using average flow velocity. For its solution, the extracted BC curves have been transported along the time axis with the magnitude of  in which L is the reach length and u is the average flow velocity. Also, for a better understanding of the effects of the model parameters in the simulated concentrations, the sensitivity analysis has been performed and it is found that the parameters of the ,  and  are the most to less effective parameters in the concentration calculation, respectively. It was also found that the power parameter of this model (m) for pollution transport fluctuates in the range (0.1-1.4) and has an average value of 0.85. The value of the weighted coefficient (x) was also obtained in the range (-1 to +1), but the frequency of values greater than zero was greater and its average value was reduced to 0.91.}, keywords = {River,Pollution,Non-linear Muskingum,Flood,Breakthrough curve}, title_fa = {کاربرد روش روندیابی ماسکینگام غیرخطی در پیش‌بینی منحنی‌های غلظت‌ زمان آلاینده‌ها در رودخانه‌ها}, abstract_fa = {روش ماسکینگام در هر دو نوع خطی و غیرخطی آن از روش‌­های بسیار متداول در روندیابی سیلاب درون بازه­‌های رودخانه‌­ها می­‌باشند. سادگی کار و مرحله‌­ای بودن محاسبه دبی سیلاب خروجی از بازه رودخانه­‌ای از مزایای این روش هستند. به دلیل شباهت شکلی هیدوگراف‌­های خروجی از رودخانه­‌ها و منحنی­‌های رخنه آلاینده‌­ها، در این مطالعه سعی گردید تا کارائی روش ماسکینگام غیرخطی به منظور پیش­بینی منحنی‌­های غلظت-زمان در پائین ­دست بازه رودخانه­‌ها آزمون شود. از داده­‌های صحرائی برداشت شده در رودخانه­‌های مونوکیسی و آنتیاتم (برداشت شده توسط USGS) که در آن­ها از آلاینده رودامین استفاده شده بود و در سنوات مختلف به ترتیب در چهار و هشت مقطع عرضی، برداشت  شده بودند، استفاده شد. سری­‌های سه­ تایی برای ضرایب مدل غیرخطی مذکور در هر بازه رودخانه استخراج شد و سپس منحنی­‌های رخنه آلاینده در هر موقعیت بازسازی گردید. نتایج امر مبین این مسئله می­‌باشد که از لحاظ ابعادی این مدل قادر به بازسازی مطلوب منحنی است ولی در بازسازی ترم انتقال حاصل از سرعت عمومی جریان، این مدل با محدودیت‌­­هایی همراه می­‌باشد و برای رفع آن می‌­بایستی منحنی رخنه به اندازه نسبت طول بازه به سرعت عمومی جریان شیفت داده شود. همچنین به منظور فهم بهتر تاثیر پارامتر­های مدل در میزان غلظت شبیه‌­سازی شده، آنالیز حساسیت انجام شد و مشاهده گردید که پارامتر­های ، k و  به ترتیب بیشترین تا کمترین تاثیر را در میزان غظت آلاینده دارد. همچنین مشخص شد که پارامتر توان این مدل ( ) برای انتقال آلاینده‌­ها، در محدوده (1/4-0/1) نوسان نموده و دارای مقدار متوسط 0/85 است. مقدار ضریب وزنی ( ) نیز در محدوده (1- تا 1+) به دست آمد ولی درصد مقادیر بزرگ‌تر از صفر بیشتر بوده مقدار میانگین آن 0/91 به دست آمد.}, keywords_fa = {رودخانه,آلاینده,ماسکینگام غیرخطی,سیلاب,منحنی رخنه}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4471.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4471_f08b551c68db6b8cd97e92d529033840.pdf} } @article { author = {Bahram Ghannad, Sima and Hajialilue Bonab, Masoud and Ghorbani Barazin, Maral}, title = {Experimental study of uplift of buried pipe liquefiable soil at different depths by shaking table}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {35-52}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.17581.6609}, abstract = {Many buried structures, including tunnels and lifelines, have been severely damaged in recent earthquakes. It is noteworthy that the phenomenon of soil liquefaction has played a significant role in the occurrence of these damages. Damage caused by the uplift of lifelines has motivated the study of the uplift of buried structures. Therefore, in this study, an attempt has been made to the experimental study of the uplift of buried pipes in liquefiable soils by physical modeling at different depths. The soil used in this study is Gum Tape sand and shaking table has been used to simulate seismic load. Also, due to the importance of the deformation mechanism in this process, the particle image velocimetry method has been used to find out how the soil around the pipe moves during liquefaction. Buried pipe at three depths: 1.5, 2.5 and 5 times the diameter of the pipe has been subjected to seismic load and the degree of elevation and deformation mechanism have been investigated. The results show that with decreasing the buried depth of the pipe, due to the relatively high pore water pressure in the lower depth of the soil, the overpressure created after dynamic loading tends to be wasted and flows towards the low-pressure points (surface part). And because in the surface areas, the flow is upward, so the uplift continues to some extent. Also, the displacement vectors on the sides of the pipe are in the form of circular rings that try to raise the pipe.}, keywords = {Liquefaction,Uplift,Buried pipe,Particle Image Velocimetry,Physical Modeling}, title_fa = {بررسی آزمایشگاهی بالازدگی لوله‌ی مدفون در خاک مستعد روانگرایی در اعماق مختلف}, abstract_fa = {در زلزله‌های اخیر بسیاری از سازه‌های مدفون از جمله تونل‌ها و خطوط شریان حیاتی دچار آسیب جدی شده‌اند. قابل ذکر است که پدیده‌ی روانگرایی خاک، نقش پررنگی در به وقوع پیوستن این خسارات داشته است. خسارات ناشی از بالازدگی خطوط شریان حیاتی سبب ایجاد انگیزه‌ برای مطالعه‌ی بالازدگی سازه‌های مدفون گردیده است. بدین جهت در این پژوهش سعی بر آن شده است که بالازدگی لوله‌ی مدفون در خاک مستعد روانگرایی به صورت مدل‌سازی فیزیکی در اعماق مختلف مورد مطالعه قرار گیرد. خاک مورد استفاده در این مطالعه ماسه‌ی قوم تپه بوده و از میزلرزه به جهت شبیه‌سازی بار لرزه‌ای استفاده شده است. همچنین به سبب اهمیت مکانیزم تغییر شکل در این روند، از روش سرعت‌سنجی تصویری ذرات برای پی بردن به نحوه‌ی حرکت خاک اطراف لوله به هنگام روانگرایی، استفاده شده است. لوله‌ی مدفون در سه عمق: 1/5، 2/5 و 5 برابر قطر لوله، تحت بارلرزه‌ای قرار گرفته و میزان بالازدگی و مکانیزم تغییر شکل بررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که با کاهش عمق مدفون لوله، با توجه به اضافه فشار آب حفره‌ای نسبتا بالا در عمق پایین‌تر خاک، اضافه فشار ایجاد شده بعد از بارگذاری دینامیکی تمایل به اتلاف دارد و به سمت نقاط کم فشار (قسمت سطح) جریان می‌یابند و چون در نواحی سطحی، جریان رو به بالاست بنابراین بالازدگی تا حدودی ادامه می‌یابد. همچنین حرکت بردارهای جابه‌جایی در طرفین لوله به شکل حلقه‌های دایروی شکل می‌باشد که سعی در بالازدگی لوله را دارند.}, keywords_fa = {روانگرایی,بالازدگی,لوله‌ی مدفون,سرعت‌سنجی تصویری ذرات,مدل‌سازی فیزیکی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4497.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4497_90ea7bf546ba30bccf9750b00c47c933.pdf} } @article { author = {Hohari, siavosh and Seyedi Hosseininia, Ehsan}, title = {Numerical Simulation of Sand Production Using Coupled DEM-LBM}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {53-74}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18019.6739}, abstract = {Sand production imposes a considerable cost on the oil industry. In the current study, this phenomenon is studied numerically to better understand the particulate mechanism of sanding in unconsolidated sandstones and study the effect of confining stress and pressure drawdown on sand production. The discrete element method (DEM) is used to simulate the particulate media, and the lattice-Boltzmann method (LBM) is adopted to model the fluid flow through it. The two methods are coupled, and the fluid-solid interaction is modeled using the immersed moving boundary (IMB) method. An in-house computer program is developed based on these methods to simulate the 2D sanding procedure under radial fluid flow and isotropic stress in the absence of particle cementation. The results show that the number of produced particles and the sanding rate increase with the increase of confining stress. Also, after the sand initiation, the sanding rate in all models decreases due to the formation of sand arches around the model’s inner cavity. These arches are prone to instability, and new larger arches replace them after their collapse. After examining the effect of fluid pressure difference on sand production, it is concluded that the pressure difference has little influence on sand production at relatively low-stress levels. However, at higher stress levels, the pressure difference has a considerable impact on sanding results as it increases the number of produced particles more than twice with a 50% increase in pressure difference. This study confirms that the 2D coupled DEM-LBM model can properly capture the mechanism of the sand production phenomenon.}, keywords = {Radial flow,Sand production,discrete element method,Lattice-Boltzmann Method,Sand arch}, title_fa = {شمدل‌سازی عددی پدیده‌ی تولید ماسه به کمک همبسته‌سازی روش‌های اجزای مجزا و شبکه بولتزمن}, abstract_fa = {پدیده تولید ماسه سالانه هزینه‌ی گزافی را به ‏صنعت نفت تحمیل می‌کند و در این پژوهش، به شبیه‌سازی عددی این پدیده پرداخته شده است. هدف از این پژوهش، علاوه بر شناخت ‏کامل‌تر سازوکار ریزمقیاس تولید ماسه در توده‌های ماسه‌ای تحکیم‌نیافته (فاقد چسبندگی)، بررسی اثرگذاری دو عامل تنش ‏همه‌ جانبه و فشار سیال است. از روش‌های اجزای مجزا برای مدل‌سازی توده و روش شبکه‌ی بولتزمن جهت شبیه‌سازی رفتار جریان سیال از میان محیط متخلخل خاکی استفاده شد و اندرکنش جریان سیال و محیط دانه‌ای با ‏استفاده از روش مرز متحرک مستغرق همبسته گردید. با توسعه یک برنامه رایانه‌ای، پدیده‌ی تولید ماسه تحت جریان شعاعی سیال در دو بُعد شبیه‌سازی شد. نتایج نشان داد با افزایش مقدار تنش همه‌ جانبه، مقدار ماسه‌ی تولیدی ‏و نرخ تولید ماسه افزایش می‌یابد. همچنین، پس از شروع تولید ماسه و افزایش تعداد سیکل‌های محاسباتی، به دلیل ‏تشکیل کمان ماسه‌ی پایدار در اطراف حفره‌ی مرکزی چاه، نرخ تولید ماسه در تمام نمونه‌ها کاهش می‌یابد. کمان‌های ماسه‌ای مستعد ‏فروپاشی بوده و پس از ناپایداری هر یک از آن‌ها، کمان جدید با قطری بزرگ‌تر جایگزین کمان قبل می‌شود. با بررسی چگونگی تولید ماسه با مقادیر گوناگون افت فشار سیال مشخص گردید که علی‌رغم تأثیر اندک مقدار فشار سیال بر تولید ماسه در تنش‌های کم، در سطوح تنش بالا افزایش اختلاف فشار سیال سبب افزایش فرسایش ذرات (بیش از دو برابر، با افزایش 50 درصدی فشار ‏سیال) می‌شود. این ‏مطالعه نشان داد مدل همبسته‌ی اجزای مجزا - شبکه‌ی بولتزمن در حالت دو بُعدی، می‌تواند سازوکار حاکم بر پدیده‌ی ‏تولید ماسه را به خوبی بیان ‌کند.‏}, keywords_fa = {جریان شعاعی,تولید ماسه,روش اجزای مجزا,روش شبکه بولتزمن,کمان ماسه}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4417.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4417_9c701a641d8b9c281b5297fc09d0b657.pdf} } @article { author = {taghikhany, touraj and Garoosi, Vahid}, title = {Numerical study on the end rotation effect of elastomeric bearings on their mechanical behavior in flexible bridges}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {75-94}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18061.6752}, abstract = {When elastomeric bearings support the deck of long-spans or tall pier bridges, they experience end rotation and it can change the seismic performance of the whole isolated system. So far, the behavior of these bearings has been numerically modeled under individual actions (compression, shear, or bending) or combined compression and shear load. However, the effect of end rotation on the response of elastomeric bearings and its numerical model in combination with different load actions have not been considered well. In the current study, we used a two-dimensional mechanical model of elastomeric bearings that simulate the effect of end rotation in the combined action of pressure, shear and end rotation. The test results indicate that bearing rotational stiffness increases with the increasing vertical load but decreases with increasing shear deformation. Further, end rotation does not affect the critical displacement appreciably, but it significantly influences the critical shear force.}, keywords = {Elastomeric isolation bearings,mechanical model,End Rotation,finite element method,nonlinear hysteresis}, title_fa = {مطالعه عددی اثر چرخش انتهایی جداگرهای الاستومری بر رفتار مکانیکی آن‌ها در پل‌های انعطاف‌پذیر}, abstract_fa = {در زمین لرزه­‌های سال‌های اخیر ثابت شده است که استفاده از جداگرهای الاستومری در پل‌ها، رفتار لرزه‌­ای این نوع زیر ساخت‌­های شهری را بهبود می‌­دهد. کاربرد این جداگرها در زیر عرشه ی پل‌های دهانه بلند و یا زیر ستون‌­های با ارتفاع زیاد ممکن است باعث ایجاد چرخش در جداگرهای الاستومری شود و در نتیجه بر رفتار لرزه ایی جداگرها و پل‌ها اثر گذارد. رفتار این جداگر­ها تحت بارگذاری خالص (فشار، برش، خمش) و یا ترکیب فشار برش در سطوح مختلف مطالعه شده است، لیکن مطالعات اندکی به بررسی رفتار این جداگرها تحت ترکیب بارگذاری که شامل چرخش نیز باشد، پرداخته است. در این مطالعه با استفاده از یک مدل مکانیکی دو بعدی از جداگرهای الاستومری، رفتار آن‌ها تحت اثر همزمان فشار، برش و چرخش بررسی شده است. این مدل مکانیکی شامل سه لایه از فنرهای محوری با رفتار هیسترزیس غیرخطی است که نقش توزیع تغییر شکل‌های خمشی و فشاری را بر عهده دارند. مقایسه نتایج آنالیز خمشی استاتیکی مدل با مطالعات آزمایشگاهی نشان از تطابق مناسب آن دارد. نتایج نشان می‌دهد که تغییرات سختی چرخشی با میزان بار فشاری نسبت مستقیم و با تغییر شکل برشی نسبتی معکوس دارد. همچنین وجود چرخش در جداگرهای الاستومری سبب تغییرات قابل ملاحظه‌­ای بر مقدار نیروی برشی بحرانی می‌­باشد.}, keywords_fa = {جداگر الاستومری,مدل مکانیکی,چرخش انتهایی,روش المان محدود,رفتار هیسترزیس غیر‌خطی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4406.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4406_1cf73be8e1bf03966125f4ed16df24db.pdf} } @article { author = {Mahigir, Ali and Ardakani, Alireza and Hassanlou Rad, Mahmood}, title = {Comparison between the Interface Interaction of Sand and Clayey Sand with PET Geogrid in Pullout Test Based on Active Length}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {95-112}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18191.6800}, abstract = {Large pullout test is used to investigate the geogrid pullout behavior in the anchorage zone. When the pullout load is applied to the geogrid, this force is gradually transmitted along with the sample until it reaches the end of the geogrid. In order to more accurately investigate the soil-geogrid interaction mechanism, the pullout behavior of geogrid should be evaluated based on the active length. In this study, by performing a series of large-scale pullout tests, the distribution of shear stress and pullout interaction coefficient of a PET geogrid embedded in clean sand and 20% clayey sand were investigated based on active length. The results showed that the value of the pullout force to start the movement of the last geogrid transverse member increased with increasing vertical effective stress in both geogrid embedded in two soil. In all pullout tests, minimum active interaction coefficient was obtained at the conversion of transfer force stage to pullout stage.}, keywords = {Pullout test,Geogrid,Clean sand,clayey sand,pullout interaction coefficient}, title_fa = {مقایسه اندرکنش سطح تماس ماسه‎ و ماسه رس‌دار با ژئوگرید PET در آزمایش بیرون‌کشیدگی بر مبنای طول موثر}, abstract_fa = {آزمایش بیرون‌کشیدگی بزرگ مقیاس برای بررسی رفتار بیرون‎‌کشیدگی ژئوگرید در ناحیه مهاربندی شده مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. هنگامی‎ که نیروی بیرون‎‌کشیدگی به ژئوگرید اعمال می‎‌گردد، این نیرو به تدریج در طول نمونه پیش می‌‎رود تا اینکه به انتهای نمونه برسد. به قسمتی از طول ژئوگرید که با فعال شدن مکانیرم اندرکنشی در آن، در برابر نیروی بیرون‎‌کشیدگی مقاومت می‌کند، طول موثر گفته می‌شود. جهت بررسی دقیق‎‌تر اندرکنش سطح تماس خاک و ژئوگرید، می‌بایست رفتار بیرون‎‌کشیدگی ژئوگرید بر مبنای طول موثر مورد ارزیابی قرار گیرد. در این مطالعه با انجام یک ‎سری آزمایش بیرون‌‎کشیدگی بزرگ مقیاس، ضمن تخمین طول موثر ژئوگرید، به برسی نحوه توزیع تنش برشی، ضریب اندرکنش بیرون‎‌کشیدگی، کرنش طولی سطح تماس دو نوع ژئوگرید تک ‌سویه PET با ساختار هندسی یکسان و سختی متفاوت، مدفون در دو نوع خاک ماسه‌‎ای و ماسه حاوی 20% رس تحت اثر تنش‎‌های قائم موثر مختلف و بر مبنای طول موثر پرداخته شد. نتایج نشان داد مقدار نیروی بیرون‎ کشیدگی جهت شروع حرکت آخرین نوار عرضی ژئوگرید با افزایش تنش قائم موثر در هر دو نمونه ژئوگرید و هر دو نمونه خاک افزایش پیدا کرد. همچنین، کرنش موثر در هر دو مرحله انتقال نیرو و بیرون‎کشیدگی در ژئوگرید سخت‌تر مدفون در ماسه و ماسه رس‌دار نسبت به ژئوگرید شکل‌پذیرتر، کمتر بود. در مقادیر کم جابجایی‌‎های جلویی، افزایش سختی ژئوگرید موجب کاهش تنش برشی موثر در خاک ماسه‌‎ای و خاک ماسه رس‌دار می‎‌گردد. در تمامی آزمایش‎‌های بیرون‎ کشیدگی ضریب اندرکنش بیرون‎‌کشیدگی موثر در نقطه تبدیل مرحله انتقال نیرو به مرحله بیرون‎‌‎کشیدگی حداقل مقدار را داشت.}, keywords_fa = {طول موثر,تنش برشی,ضریب اندرکنش بیرون‎کشیدگی,مقاومت بیرون‎کشیدگی,ماسه رس‎دار}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4427.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4427_dec678ff65abaa2f1aee4eee74076874.pdf} } @article { author = {Movahed, Ali and Shafaat, Ali and Habibian, Meeghat}, title = {Investigating the influencing factors on the frequency of speeding violations: A case study of citizens of Tehran}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {113-124}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18279.6817}, abstract = {As the most frequent driving violation, speeding has been the cause of 21% of accidents in the first three months of 1398 in Tehran. Speeding behavior has roots in drivers’ attributes and attitudes toward driving, which has not been studied enough for drivers in Tehran. This study examined the association between speeding violation frequency and drivers' attributes, including socioeconomic characteristics and attitudes toward driving. A Zero-inflated negative binomial regression model developed using a cohort of 470 adult drivers. Results show that the hours of physical activity and exercise per week, some perceptions such as "other drivers move slowly" and "Traffic violations are an immoral act" affect the occurrence and the frequency of speeding. Besides, having delays in most trips that the person is driving, driving experience of less than five years, and having vehicle body insurance directly affect the frequency of speeding. Based on the results, it can be concluded that reviewing the rules can be helpful in reducing speeding violations, for instance, adding some penalties in body insurance contracts for the number of speeding violations. Also, education courses for raising public awareness toward violations can be practical, especially for drivers with more experience and speeding violations.}, keywords = {Driving violations,speeding violation,individual characteristics,attitudes,zero-inflated negative binomial regression model}, title_fa = {بررسی اثر ویژگی‌های فردی و پنداری بر تواتر تخلف سرعت غیرمجاز: مطالعه موردی شهروندان تهران}, abstract_fa = {سرعت غیرمجاز به عنوان پرتکرارترین تخلف رانندگی در شهر تهران، علت 21 درصد از تصادفات سه ‌ماهه اول سال 1398 استان تهران شناخته شده است. سرعت رانندگی تابع متغیرهای فردی رانندگان است که این مطلب برای شهر تهران تا کنون تنها به صورت محدود مورد مطالعه قرار گرفته است. این مطالعه قصد دارد با بررسی تواتر تخلف سرعت غیرمجاز با استفاده از ویژگی‌های فردی و پنداری مرتبط با رانندگان، رانندگان پر خطر را شناسایی نماید. در این راستا، اطلاعات 470 نفر از ساکنین شهر تهران در سال‌های 1397 و 1398 جمع‌آوری و مورد ارزیابی قرار گرفته است. مدل شمارش پر صفر دو جمله‌ای منفی با سطح اهمیت 1 درصد نشان می‌دهد که طول زمان فعالیت فیزیکی و ورزش در هفته (مثبت)، داشتن پندارهایی شامل کندرو بودن رانندگان دیگر (مثبت) و غیراخلاقی دانستن تخلف رانندگی (منفی) بر احتمال وقوع تخلف سرعت غیرمجاز اثرگذار بوده و به طور غیرمستقیم بر تواتر تخلف سرعت غیرمجاز اثر می‌گذارند. همچنین، متغیرهای تأخیر داشتن در بیشتر سفرهایی که فرد ملزم به رانندگی است (مثبت)، سابقه رانندگی کمتر از پنج سال (منفی) و داشتن بیمه بدنه خودرو (مثبت) به طور مستقیم بر تواتر تخلف سرعت غیرمجاز اثرگذار هستند. جهت بهبود وضعیت تخلفات در سطح شهر تهران پیشنهاد می‌شود با بازنگری در قوانین موجود، سخت‌گیری بیشتری برای متخلفین پرتکرار لحاظ شود و برخی از امتیازهای رایج برای آن‌ها؛ مانند بیمه بدنه، با محدودیت ادامه داشته باشد. همچنین، تشکیل ساختار آموزشی نظام‌مند در زمینه آگاه‌سازی همگانی نسبت به تخلفات به صورت دوره‌ای -به ویژه برای رانندگان با سابقه بیشتر از پنج سال- می‌تواند موثر واقع شود.}, keywords_fa = {تخلفات رانندگی,تخلف سرعت غیرمجاز,ویژگی‌های فردی,ویژگی‌های پنداری,مدل رگرسیون شمارش پرصفر دو جمله‌ای منفی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4415.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4415_5ebd3e6008363a30fe59835e7610f0ba.pdf} } @article { author = {Nourani, Bahram and Salmasi, Farzin and Arvanaghi, Hadi and Rezaei, Faezeh}, title = {Undular Flow Conditions and Discharge Coefficients in Rectangular Broad-Crested Weirs}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {125-140}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18314.6830}, abstract = {Weirs are common hydraulic structures that can be used in conveyance water canals for increasing the water depth upstream of turnouts or measurement of flow discharge. In this study, the effect of hydraulic parameters and creation conditions of undular flow in the broad-crested weirs were investigated numerically using the finite volume method and the results were evaluated by the experimental method of other researchers. Results indicated that discharge coefficients (Cd) for experimental data are between 0.321-0.332, whereas the Cd for numerical simulation (using ANSYS FLUENT) is between 0.301-0.354. Over the crest where the minimum water depth (dmin) happens, when Fr1 is less than 1.5 (Fr1<1.5), the creation of waves was observed. This type of flow is known as the undular flow. In this situation, measuring water depth over the broad crested weir is not easy and can introduce error for discharge estimation. For preventing of the undular flow, the flow depth cannot be less than a specified value. In this study, this limitation was observed for H/L > 0.1. Thus it can result that long broad-crested weirs (H/L<0.1) are more susceptible than the broad-crested weirs (0.1≤H/L<0.4) in the creation of the undular flows. Additionally, a regression equation for estimation of the Cd in the broad-crested weirs is proposed with reasonable accuracy.}, keywords = {Broad-crested weir,Discharge Coefficient,undular flow,Finite volume method}, title_fa = {شرایط جریان موجکی و ضریب دبی جریان در سرریزهای لبه‌پهن مستطیلی}, abstract_fa = {سرریزها یکی از انواع سازه­های هیدرولیکی هستند که­ در سیستم­های انتقال آب به منظور اهداف خاصی مانند افزایش عمق جریان در بالادست سازه جهت آب‌گیری و یا اندازه­گیری دبی جریان به کار گرفته می­شوند. در این تحقیق به بررسی پارامترهای هیدرولیکی جریان و چگونگی وقوع جریان موجکی در سرریزهای لبه‌پهن مستطیلی به روش عددی با استفاده از روش حجم محدود (FVM) پرداخته شد و نتایج آن با روش آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که محدوده ضریب دبی برای داده­های آزمایشگاهی بین 321/0 تا 332/0 است و با استفاده از مدل عددی این محدوده بین 301/0 الی 354/0 می­باشد. هم‌چنین مشاهده گردید که در صورتی که عدد فرود جریان در مقطعی که حداقل عمق در روی تاج (dmin) اتفاق می­افتد، کمتر از مقدار 5/1 باشد (5/1>(Fr1، در بالای تاج سرریز موجک­هایی به فرم سینوسی تشکیل می­شود، که می­تواند دقت در قرائت اشل را کاهش و باعث ایجاد خطا در برآورد دبی عبوری گردد. برای جلوگیری از وقوع جریان موجکی، عمق جریان نباید از حد معینی کمتر گردد. در تحقیق حاضر جریان موجکی در شرایطی که نسبت عمق آب روی تاج سرریز به طول تاج سرریز در جهت جریان بزرگ‌تر از 1/0 باشد (1/0   H/L)، مشاهده نشد. بنابراین می­توان گفت برقراری جریان موجکی در سرریزهای لبه‌پهن طولانی (1/0   H/L) مستعدتر از سرریزهای لبه‌پهن حقیقی (4/0  H/L   1/0) است. هم‌چنین با استفاده از روش رگرسیونی، رابطه­ای برای تعیین ضریب دبی سرریزهای لبه‌پهن حقیقی با دقت مناسب و بالا ارائه شد.}, keywords_fa = {سرریز,لبه پهن حقیقی,ضریب دبی جریان,جریان موجکی,روش حجم محدود}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4512.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4512_9308ce79d389d4864f9eb1c427cb5512.pdf} } @article { author = {Latifi, Shima and Hosseini, M. and Mahdikhani, Mahdi}, title = {Effect of Temperature and Number of Heating–Cooling Cycles on the Mode I, Mode II and the Mixed-Mode I-II Fracture Toughness of concrete}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {141-164}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18363.6850}, abstract = {In this research, the effects of temperature and number of heating-cooling cycles on mode I, mode II and the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness of concrete were investigated through two series of tests. In the first series of tests, the effect of temperature was studied in a heating-cooling cycle at ambient temperature (25 °C) and 60, 150, 200, 300, 500, and 700 °C. The highest and lowest mode I, mode II and the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness were, respectively, observed at 150 and 700°C. In the second series of tests, the effect of the number of heating-cooling cycles was investigated on mode I, mode II and the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness of concrete specimens at 150°C and a crack inclination angle of 45°. According to the results, mode I, mode II and the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness increased in the first cycle and decreased with increasing the number of heating-cooling cycles. As the crack inclination increased, the effective value of the mixed-mode I-II fracture toughness of the concrete specimens increased. The mode II fracture toughness increased up to a crack inclination angle of 45° and then decreased. Moreover, with increasing the crack inclination angle, the mode I fracture at the inclination angle of 0° was changed into the mixed-mode (tension–shear) fracture at inclination angles smaller than 28.8°. The mixed-mode tension–shear fracture was changed into the mixed-mode compressive–shear fracture at crack inclination angles larger than 28.8°.}, keywords = {Fracture Toughness,Heating-cooling cycle,Mixed-mode,Concrete,crack inclination angle}, title_fa = {اثر درجه حرارت و تعداد سیکلهای گرم شدن- خنک شدن بر روی چقرمگی شکست مود I، مود II و مود ترکیبی (Ӏ-II) بتن}, abstract_fa = {بتن همواره در برابر تغییرات محیطی همچون تغییرات دمایی فصل‌ها، تغییرات دمایی شب و روز و آتش سوزی قرار دارد. این شرایط بر روی خصوصیات فیزیکی و مکانیکی و گسترش ترک‌ها و چقرمگی شکست بتن اثر می‌گذارد. در این پژوهش اثر درجه حرارت و تعداد سیکل‌های گرم شدن – خنک شدن روی چقرمگی مود ترکیبی (I-II) بتن مورد بررسی قرار گرفته شده و آزمایش­ها در دو سری انجام گرفته است. در سری اول آزمایش­ها، اثر درجه حرارت در یک سیکل گرم شدن- خنک شدن روی چقرمگی شکست تحلیل شد. در مرحله گرمایش، نمونه‌ها تا دمای 60، 150، 200، 300، 500، و 700 درجه سانتی‌گراد گرم و سپس در محیط خنک می‌شوند. یک سری آزمایش هم روی نمونه‌هایی که سیکل گرم شدن- خنک شدن را تحمل نکرده‌اند در دمای 25 درجه سانتی‌گراد انجام شد. نتایج این سری آزمایش‌ها نشان داد که بیشترین و کمترین میزان چقرمگی شکست مود ترکیبی به ترتیب در دمای 150 و 700 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. در سری دوم آزمایش‌ها اثر تعداد سیکل‌های گرم شدن – خنک شدن بر روی چقرمگی شکست مود ترکیبی بتن در دمای 150 درجه و تحت زاویه انحراف 45 درجه بررسی شد نتایج سری دوم آزمایش‌ها نشان داد که در سیکل اول، چقرمگی شکست افزایش و با افزایش تعداد سیکل‌های گرم شدن – خنک شدن میزان چقرمگی شکست مود ترکیبی کاهش می‌یابد. همچنین اثر زاویه بارگذاری نسبت به امتداد ترک در زوایای صفر، 15، 8/28، 45، 60، 75 و 90 درجه بر روی چقرمگی شکست بررسی شده است. نتایج نشان می‌دهد که در بتن با افزایش زاویه انحراف ترک، مقدار موثر چقرمگی شکست مود ترکیبی (I-II) افزایش می‌یابد و با افزایش زاویه انحراف ترک، چقرمگی شکست مود II تا زاویه 45 افزایش و بعد از آن کاهش می‌یابد در ضمن با افزایش زاویه انحراف ترک تغییر مود شکستگی از مود I در زاویه انحراف صفر درجه به مود ترکیبی (کشش - برش) برای زاویه انحراف کمتر از28/8 درجه اتفاق می‌افتد. برای زاویه انحراف ترک بیش از 28/8 درجه مود شکست از مود ترکیبی کشش- برش به مود ترکیبی فشار-برش تغییر می‌کند.}, keywords_fa = {چقرمگی شکست,سیکل گرم شدن – خنک شدن,مود ترکیبی,بتن,زاویه انحراف ترک}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4413.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4413_bd5b365cc177ceb7596a1ef38434bcc1.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Nabiallah and Yazdandoust, Majid}, title = {Experimental and Numerical Study on the Seismic Performance of MSE/Soil Nail Hybrid Walls}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {165-190}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18379.6862}, abstract = {In this study, a series of 1-g shaking table tests using variable-amplitude harmonic excitations were performed on 0.8 m high MSE/Soil nail hybrid wall models to investigate the seismic behavior of this innovative retaining system. Ten finite element models were also prepared with different wall heights and nail lengths to carry out a parametric study. Findings showed that in models with constant length of steel strip, the deformation mode of MSE/Soil nail hybrid walls highly depends on the length of nails and the combination of a base sliding and overturning deformation mode was observed as the predominant mode of deformation. Irrespective of different nail lengths, the pattern of the observed failure mechanisms included a moving block and a combination of a reverse curve and flat failure surface with certain intersection point. Also, a range of ∆x/H = 0.55 - 1.10 % as a transitional level from quasi-elastic to plastic state and based on starting the development of active wedge failure, a range of ∆x/H = 5.0% - 5.6 % as a transitional level from plastic to failure state were determined. On the other hand, according to the significant increase in wall displacements by decreasing the L/H ratio of 0.7, L/H= 0.7 was presented as the critical ratio in seismic conditions.}, keywords = {MSE/Soil nail hybrid wall,Dynamic Failure Mechanism,Seismic Performance levels,Shaking Table Test,Numerical modeling}, title_fa = {مطالعه آزمایشگاهی و عددی بر روی عملکرد لرزه‌ای دیوار مسلح شده‌ی ترکیبی}, abstract_fa = {محدودیت­‌ها و معایب موجود در هر یک از روش‌­های پایدار سازی توده خاک سبب شده است تا در دهه‌ی اخیر، استفاده‌ی همزمان از چند روش مختلف در کنار هم در قالب یک سیستم مرکب ابداع و معرفی گردد. در این راستا، سیستم خاک مسلح شده‌ی ترکیبی به صورت تلفیقی از دو روش خاک میخ‌کوبی شده و خاک مسلح، ضمن اختصاص جایگاه مناسبی در میان روش‌های پایدارسازی، با استقبال گسترده‌­ای مواجه شده است. عدم وجود شناخت کافی از عملکرد این سیستم نوظهور به خصوص در شرایط لرزه‌­ای، ما را بر آن داشت تا در تحقیق حاضر ضمن ساخت 3 مدل فیزیکی g1 با ارتفاع یکسان و طول میخ­‌های مختلف بر روی میز­لرزه و همچنین 10 مدل عددی با مقادیر متفاوت از ارتفاع دیوار و طول المان تسلیح، به بررسی عملکرد لرزه‌­ای این سیستم در قالب مرزهای سطوح عملکرد، اشکال گوه گسیختگی، بزرگ‌ نمایی شتاب و تغییر مکان‌های افقی در شرایط لرزه­ای مختلف پرداخته شود. نتایج به دست آمده حاکی از ورود سیستم به فاز پلاستیک و آغاز تشکیل گوه گسیختگی به ازای تغییر مکان‌های افقی نرمالیزه شده (∆x/H) 0/55 الی 1/10 درصد و 5/0 الی5/6 درصد می­‌باشد. همچنین مشاهده شد که گوه گسیختگی احتمالی به صورت ترکیبی از یک سطح منحنی با تقعر رو به پایین و یک سطح مایل با نقطه تلاقی مشخص می‌­باشد. رشد ناگهانی 26 تا 33 درصدی تغییر شکل‌های افقی سیستم ضمن عبور از مرز رده‌ی طولی H 0/8 در خلال کاهش طول المان‌های تسلیح صحت توصیه­‌های آیین‌­نامه FHWA را در خصوص انتخاب 0/7H به عنوان طول بحرانی المان‌های تسلیح در شرایط لرزه‌­ای تأیید کرد. از سوی دیگر، کاهش تأثیرپذیری تغییر شکل‌های سیستم مرکب سری از تغییرات طول المان تسلیح، شتاب پایه و CAV در خلال افزایش ارتفاع سیستم نشان داد که انتخاب طول المان‌های میخ و المان‌های تسمه در سیستم مرکب سری به صورت ضریبی یکسان از ارتفاع کل سیستم می­‌تواند به عنوان یک چیدمان کارآمد معرفی گردد.}, keywords_fa = {خاک مسلح ترکیبی,عملکرد لرزه‌ای,سطوح گسیختگی,آزمایش میزلرزه,مدل‌سازی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4420.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4420_d5b8560041572923609a3910134459f2.pdf} } @article { author = {zamanian, mohammadreza and kheyroddin, ali and mortezaei, alireza}, title = {Vibration control of stiffness irregular structures under near and far-field earthquakes by MR dampers and fuzzy controllers}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {191-208}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18497.6880}, abstract = {With the increase in the population of cities and the lack of spaces for construction, the creation of diverse uses, architecture and beauty of structures, the need for irregular structures is increasing. One way to reduce the construction hazards is to use vibration control tools in them. In the present study, the performance of a magnetic damper with a fuzzy controller to reduce the vibrations of an irregular hard structure under near and near earthquakes has been investigated. In the present study, the performance of a magnetic damper with the fuzzy controller to reduce the vibrations of an irregular stiffness structure under near and far field earthquakes has been investigated. The capacity of the introduced magnetic damper is equal to 1000kN, which is installed in the first floor between the floor level and the ceiling level of the first floor. The fuzzy system is designed based on the relative speed of the two ends of the damper to determine the relative speed of the amount of voltage and, consequently the control force that enters the structure. Three different types of irregularities in height, including hardness irregularities with a coefficient of 60%, are used in a 10-story structure and are modeled in the OpenSees software. These irregularities have been investigated in three different elevation locations including the lower half of the structure height (floors 1 to 5), the lowest floor (1st floor) and the middle floor of the structure (5th floor). Based on the numerical analyzes performed for these structures under the excitation of near and far field earthquakes, the residual displacement is reduced by an average of 23.15% and 45.64%, respectively. In addition to the improvement of criteria such as maximum displacement, base shear and moment in both types of earthquakes, the most improvement occurred in the irregular structure of the first floor and the least for the middle floor. In addition to improving criteria such as maximum displacement, base shear, and moment in both types of earthquakes, the most improvement occurred for the irregular structure on the first floor and the least for the irregular structure in the middle floor.}, keywords = {Stiffness irregular structures,Semi-Active Control,Magnetorheological damper,Fuzzy controller,Far and near field earthquake}, title_fa = {کنترل ارتعاشات سازه‌های نامنظم در سختی تحت بارگذاری زلزله‌های حوزه دور و نزدیک توسط میراگرهای مغناطیسی با کنترل ‌کننده‌های فازی}, abstract_fa = {با افزایش جمعیت شهرها و کمبود فضاهایی برای ساخت ‌و ساز، ایجاد کاربری متنوع و معماری و زیبایی سازه‌ها، نیاز به سازه‌های نامنظم بالاجبار در حال افزایش است. یکی از راه‌کارهای کاهش خطرات ساخت و استفاده از این سازه‌ها، استفاده از ابزارهای کنترل ارتعاشات در آن‌ها است. در مطالعه حاضر عملکرد میراگر مغناطیسی با کنترل ‌کننده فازی برای کاهش ارتعاشات سازه‌ نامنظم سختی تحت زلزله‌های دور و نزدیک مورد بررسی قرار گرفته است. ظرفیت میراگر مغناطیسی معرفی شده معادل 1000 کیلونیوتن است که در طبقه اول بین تراز کف و تراز سقف طبقه اول تعبیه شده است. سیستم فازی بر اساس سرعت نسبی دو سر میراگر طراحی شده است تا با مشخص شدن سرعت نسبی، مقدار ولتاژ و در نتیجه نیروی کنترلی که به سازه وارد می‌شود تعیین گردد. سه حالت مختلف نامنظمی غیرهندسی در ارتفاع که شامل نامنظمی سختی با ضریب نامنظمی 60 درصد در یک سازه 10 طبقه استفاده و در نرم‌افزار اپنسیس مدل‌سازی شده است. این نامنظمی‌ها در سه مکان متفاوت ارتفاعی شامل نیمه پایینی ارتفاع سازه (طبقات 1 تا 5)، پایین‌ترین طبقه (طبقه اول) و طبقه میانی سازه (طبقه 5) مورد بررسی قرار گرفته است. بر مبنای تحلیل‌های عددی انجام‌ گرفته برای این سازه‌ها تحت تحریک ورودی زلزله‌های حوزه دور و نزدیک، تغییر مکان باقی‌مانده به ‌طور میانگین به ترتیب 23/15% و 45/64% کاهش می‌یابد. علاوه بر بهبود معیارهایی همچون حداکثر تغییر مکان، برش و لنگر پایه در هر دو نوع زلزله، بیشترین بهبود برای سازه نامنظم در طبقه اول و کمترین آن برای سازه نامنظم در طبقه میانی رخ داده است.}, keywords_fa = {سازه‌های نامنظم در سختی,کنترل نیمه فعال,میراگرهای مغناطیسی,الگوریتم کنترل فازی,زلزله‌های دور و نزدیک}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4480.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4480_0ae6014bc5ef869a364f744d88adc9e4.pdf} } @article { author = {ameri, amirhossain and Ameri, M. and Shaker, Hamid and jafari, Faezeh and Badarloo, Baitollah}, title = {Evaluation of the dual additive effect of rubber powder and PET numerically and laboratory in Hot asphalt mixture}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {209-228}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18530.6887}, abstract = {Utilizing Polyethylene Terephthalate (PET) and Crumb Rubber (CR) together in asphalt mixtures may result in the omission of these two materials from the environment and the formation of more resilient asphalt, enjoying the simultaneous softening quality of crumb rubber (CR) and hardening quality of polyethylene terephthalate (PET). Therefore, the two additives were combined in (0 and 100) %, (25 and 75) %, (50 and 50) %, (75 and 25) %, and (100 and 0) %, and the mixture was formed. Two additives were added to the mixture in 10% and 15% by weight of bitumen. Resilient Modulus Testing, Dynamic Creep Test, Moisture Sensitivity, and ITS Method were used to assess the modified mixture. Results revealed that the recommended material had the desired characteristics so that the use of every 15% Dual-use Additives of Crumb Rubber (CR) and Polyethylene Terephthalate (PET) to bitumen used leads to a 1.5% increase in Resilient Modulus and Dynamic Creep. Moreover, Indirect Tension in the dry state will be 1.14 times of the control sample (Crumb Rubber (CR): 25% and Polyethylene Terephthalate (PET): 75%). For the Moisture sensitivity test, the sample including 10 % of Crumb Rubber (CR) alone can cause an increase in the moisture sensitivity by 11%. Finally, the neural network method is used to estimate the lab results and evaluate the model's accuracy.}, keywords = {Crumb Rubber (CR),Polyethylene Terephthalate (PET),Asphalt Mixture,Neural Network,Experimental Data Analysis}, title_fa = {ارزیابی اثر افزودنی دوگانه پودر لاستیک و PET به ‌صورت عددی و آزمایشگاهی در مخلوط آسفالتی گرم}, abstract_fa = {استفاده از دو ماده پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) و پودر لاستیک (CR) به ‌صورت هم‌زمان در مخلوط‌های آسفالتی به دلیل بهره بردن هم‌زمان از خاصیت نرم شدگی پودر لاستیک و سخت شدگی پلی‌اتیلن ترفتالات، می‌تواند منجر به حذف این دو ماه از طبیعت و ساخت مخلوط آسفالتی مقاوم‌تر با بهره‌مندی حداکثری از دو افزودنی CR و PET گردد. بدین منظور، درصدهایی از دو افزودنی با مقادیر (0 و 100) %، (25 و 75) %، (50 و 50) %، (75 و 25) % و (100 و 0)% با هم ترکیب ‌شده و افزودنی را شکل داده­اند که در دو درصد 10 و 15 درصد وزنی قیر به مخلوط اضافه ‌شده‌اند، برای بررسی مخلوط­های اصلاح ‌شده، از آزمایش­های مدول برجهندگی، خزش دینامیکی، حساسیت رطوبتی و ITS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داده است که ماده‌ی معرفی‌ شده دارای مشخصات مطلوب بوده است، به‌ طوری ‌که استفاده از دو افزودنی به ازای 15% افزودنی دوگانه به قیر مصرفی، منجر به افزایش1/5 درصدی مدول برجهندگی و میزان خزش دینامیکی می‌گردد، همچنین مقدار کشش غیرمستقیم در حالت خشک به میزان 1/14 برابر نمونه شاهد می‌شود که مقدار افزودنی در این نمونه 25% پودر لاستیک و 75% پلی‌اتیلن ترفتالات می‌گردد. از طرفی برای آزمایش حساسیت رطوبتی، نمونه حاوی 10 درصد پودر لاستیک تنها باعث بهبود حدود 11 درصدی حساسیت رطوبتی مخلوط می­‌شود. در نهایت، از شیوه شبکه عصبی به ‌منظور برآورد نتایج آزمایشگاه استفاده ‌شده است و دقت مدل سنجیده شده است.}, keywords_fa = {پودر لاستیک,پلی‌اتیلن ترفتالات,مخلوط آسفالتی,شبکه عصبی,تخمین داده‌های آزمایشگاهی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4394.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4394_df2925a105e7da02b24411bcab61b6d2.pdf} } @article { author = {Safavi, Aliasghar}, title = {A new method for determining natural modes and their frequencies with the concept of node in vibrations of M-DOFs}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {229-246}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18638.6913}, abstract = {This paper evaluates the vibration of M-DOF systems by calculating the natural frequencies and mode shapes. The introduced method is established on the base of the node concept, which is the point of a mode shape with zero displacement. In this method, a system with two or more degrees of freedom is transformed into two or more isolated systems with one- DOF. Those systems are isolated in node places and vibrate with the same frequencies in every mode. Each spring located between two adjacent lumped masses will be converted to series combination of two separated springs. The stiffness of the first spring is equal to the effective stiffness of the two series separated springs. The proposed method provides a good physical understanding about the concept of vibration modes. Besides, this method is accurate and sometimes is simpler and quicker than the common method.}, keywords = {Natural modes,Natural Frequencies,node,M-DOFs system,one- DOF systems}, title_fa = {شیوه‌ای نوین در تعیین مدهای طبیعی و فرکانس‌های متناظر سیستم‌های با چند درجه آزادی بر اساس مفهوم گره ارتعاش}, abstract_fa = {روش‌­های گوناگون تحلیل دینامیکی سازه­‌ها با مفهوم مدهای طبیعی سر و کار دارند و در ریاضیات به مدهای طبیعی اصطلاحا بردارهای مشخصه گفته می­‌شود. روش مرسوم برای تعیین مدهای طبیعی یک سیستم حل مسئله مقادیر ویژه است. در این روش بر اساس ماتریس­‌های سختی و جرم، ماتریس مشخصه ساخته می­‌شود که با صفر قرار دادن دترمینان آن، فرکانس­2های طبیعی سیستم به ­دست می­‌آید. با تعیین فرکانس­‌ها، بردار مدهای ارتعاش ساخته می­‌شوند. روشی که در این مقاله بیان می‌­شود مبتنی بر تعیین مکان (مکان­هایی) است که در هر شکل مد، جابجایی آن (آن­ها) صفر است که به گره موسوم است. در واقع با این روش، یک سیستم با چند درجه آزادی در هر مد به چند سیستم با یک درجه آزادی تبدیل می­‌شود که در محل گره­‌های فرضی از یکدیگر جدا شده‌­اند. جرم‌­های سیستم­‌های مزبور به­ طور هم­زمان، با یک فرکانس ارتعاش می­‌کنند که همان فرکانس ارتعاش در مد مورد نظر است. هر فنری که بین دو جرم مجاور قرار دارد، در محل گره به دو فنر متوالی تفکیک می­‌شود، به ­طوری که فنر اولیه دارای سختی معادل فنرهای متوالی (سری) است. این روش درک فیزیکی مناسبی برای مفهوم مد ارتعاش ارائه می­‌کند. روش به ­کار رفته دقیق بوده و در برخی موارد، ساده و سریع­تر از روش مرسوم عمل می­‌کند.}, keywords_fa = {مدهای طبیعی,فرکانس طبیعی,گره,سیستم‌ با چند درجه آزادی,سیستم‌های با یک درجه آزادی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4360.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4360_1734f908a188773e757949573af468dc.pdf} } @article { author = {Hakimi Khansar, Arvand and Parsa, Javad and Hoseinzadeh dalir, Ali and Shiri, Jalal}, title = {Simulation of soil stress in earth dams using artificial intelligence models and determination of effective features}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {247-262}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18682.6925}, abstract = {The general purpose of this paper is to select effective features and model soil stress in earth dams during construction. Five features, including fill level, duration of construction, reservoir level (impoundment), impounding rate and fill rate, were selected as hybrid model inputs. By performing hybrid algorithm and sensitivity analysis and feature selection method, fill level and duration of construction were recognized as the most effective features in modeling the total stress in selected cells, because concurrent mean square error values for the fill level and duration of construction in TPC25.1, TPC25.3 and TPC25.4 cells were 1.523, 2.747 and 0.750, respectively. In TPC25.2 cell, three features including fill level, duration of construction and impoundment level, had the greatest effect in modeling the total soil stress based on the mean square error value of 5.245. Comparison of the results of the ANN model with ANFIS and GEP showed that although the difference in the accuracy of the models is very small, all three models had acceptable results in the test step, the ANFIS model results indicated that the statistical error measures of , RMSE, MAE and NS in TPC25.4 cell were 0.9955, 0.0227, 0.0185 and 0.9666, respectively. It showed that how much the input data are more scattered, the ANFIS model had more capability than ANN and GEP models to simulate the soil stress in the studied earth dam.}, keywords = {Earth Dam,PSO-ANN hybrid algorithm,feature selection,ANFIS,Soil vertical stress}, title_fa = {مدل‌سازی تنش خاک در سدهای خاکی با روش‌های هوش مصنوعی و تعیین ویژگی‌های موثر}, abstract_fa = {هدف کلی این مقاله انتخاب ویژگی‌های موثر و مدل‌سازی تنش خاک در سدهای خاکی در زمان ساخت با شبکه عصبی به کمک یک الگوریتم بهینه‌ساز و در ادامه نتایج مدل هیبریدی با روش‌های مرسومANFIS  وGEP  مقایسه شده است. پنج ویژگی شامل تراز خاکریزی، زمان ساخت سد، تراز مخزن (آبگیری)، سرعت آبگیری و سرعت خاکریزی به عنوان ورودی‌های مدل هیبریدی انتخاب شده است. با اجرای الگوریتم هیبریدی و تحلیل حساسیت و روش انتخاب ویژگی، تراز خاکریزی و زمان ساخت سد، مؤثرترین ویژگی‌ها در مدل‌سازی تنش کل در سلول‌های منتخب بودند؛ زیرا ترکیب دوتایی شامل تراز‌ خاکریزی و زمان ساخت در سلول‌های TPC25.1 و TPC25.3 و TPC25.4 به ترتیب با مقادیر خطا (MSE) برابر 1/523، 2/747 و 0/750 موثرترین ویژگی‌ها در این سلول‌ها بودند. در سلول TPC25.2 انتخاب سه ویژگی تراز خاکریزی، زمان ساخت و تراز مخزن با توجه به مقدار خطای 5/245 بیش‌ترین تأثیر را در مدل‌سازی تنش کل خاک در این سلول داراست. مقایسه بین مدل ANN با ANFIS و GEP نشان داد، هر چند که اختلاف در دقت مدل‌ها بسیار ناچیز است، می‌توان گفت هر سه مدل جواب قابل ‌قبول و نزدیک به هم داشته‌اند. هم‌چنین نتایج نشان می‌دهد که هر چه پراکندگی داده‌های ورودی مدل بیشتر باشد، مدل استنتاج عصبی- فازی تطبیقی دارای توانایی بیشتری در شبیه‌سازی نسبت به دو مدل ANN و GEP است، زیرا در سلول TPC25.4 مدل ANFIS در دوره آزمون با شاخص‌های آماری ، RMSE ، MAEو NS به ترتیب برابر مقادیر 0/9955، 0/0227، 0/0185 و 0/9666 دارای عملکرد بهتری نسبت به دو مدل دیگر است. }, keywords_fa = {سد خاکی,الگوریتم هیبریدی PSO-ANN,انتخاب ویژگی,سیستم استنتاج عصبی- فازی تطبیقی,تنش قائم خاک}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4354.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4354_a6f4e026c305f9ffd6eeb1ddb6bc21cc.pdf} } @article { author = {Ghadami, Abbas and Pourmoosavi, Ghazaleh and Ghamari, Ali}, title = {Introducing a Novel Diagram-Based Method for Shear Design of Steel Plates at High Temperatures}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {263-282}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18741.6945}, abstract = {It seems necessary to develop a simplified design approach in order to evaluate the shear strength of web panels under fire condition as the size of furnaces is limited, the cost of experiments aimed at testing the fire resistance of structures is quite high and access to simulation software packages such as ANSYS and ABAQUS is not always guaranteed. In this paper, web panel shear design relationships of AISC360-16 and AASHTO-14 specifications are exploited to be used in fire conditions. To this end, the stress-strain reduction factors provided in EN 1993-1-2 are directly applied. Afterward, the design curves are proposed for the prediction of the ultimate shear strength and limiting temperature of steel plate girders under fire by taking into account the strength degradation caused by high temperatures and the effects due to sectional instability. According to the results, the proposed curves are more accurate in compact plates with plastic shear buckling at both ambient and high temperatures. However, by increasing the web slenderness, the difference is increased. At ambient temperatures, the maximum difference for compact, non-compact, and slender web plates is about 1.1%, 23%, and 28%, respectively. The difference at 400ºC reaches almost 3% and 7% for non-compact and slender web panels, respectively. In addition, at 600ºC, especially for slender plates, proposed curves yield values that are nonconservative for ultimate shear strength, such that the difference is about 11%. Also, the maximum difference for existing experimental and numerical studies is about 20% and 4%, respectively.}, keywords = {Fire,Plate slenderness,Pteel plate girder,Shear Strength,Design diagram}, title_fa = {ارائه روش جدید مبتنی بر نمودار برای طراحی برشی ورق‌های فولادی در دماهای بالا}, abstract_fa = {افزایش استفاده از ورق­‌های جدار نازک، لزوم بررسی عمیق­تر رفتار این اعضا را نشان می­‌دهد. با توجه به هزینه قابل توجه انجام کارهای آزمایشگاهی و از طرفی عدم دسترسی همیشگی به نرم­‌افزارهای شبیه­‌سازی عددی پیشرفته نظیر آباکوس، انسیس و...، نیاز به وجود روش طراحی ساده جهت ارزیابی مقاومت برشی ورق­‌ها احساس می‌­شود. این نیاز در دماهای بالا با توجه به تغییر مد خرابی برشی ورق فولادی در برابر حرارت بیش از پیش خود را نشان می‌­دهد. در این مقاله، روابط طراحی برشی آیین‌­نامه فولاد و پل آمریکا به کمک ضرایب کاهشی آیین­‌نامه اروپا برای استفاده در دماهای بالا اصلاح شده و روابط و نمودارهای طراحی جهت تخمین مقاومت برشی نهایی و دمای متناظر با لحظه خرابی انواع ورق (سخت ­شده و سخت ­نشده) با شرایط مرزی مختلف با در نظرگرفتن تغییر مد خرابی پیشنهاد شده است. مطابق نتایج، نمودارهای پیشنهادی در هر دو دمای محیط و دمای بالا در ورق­های فشرده دارای دقت بیشتری نسبت به ورق‌­های غیرفشرده و لاغر هستند. بدین ترتیب که حداکثر اختلاف بین نتایج نمودارهای پیشنهادی و نتایج شبیه­‌سازی اجزاء محدود مقاله حاضر در دمای محیط در ورق‌های فشرده، غیرفشرده و لاغر به ترتیب به حدود 1/1%، 23% و 28% می­رسد. از طرفی نمودارهای پیشنهادی در دمای 400 و 600 درجه سانتی‌گراد تقریبا با حفظ دقت خود در محدوده ورق­های فشرده، در تخمین مقاومت برشی ورق­‌های غیرفشرده و لاغر منجر به خطایی در حدود 3% تا 11% می­‌شوند. همچنین، حداکثر خطا در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی و عددی سایر محققین به ترتیب به حدود 20% و 4% محدود می‌­شود. }, keywords_fa = {آتش‌سوزی,لاغری ورق,تیرورق فولادی,مقاومت برشی,نمودار طراحی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4355.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4355_f518922f47d064a967dc56975b58e532.pdf} } @article { author = {Salehi, Somayeh and Esmaeily, Ali and Farhadi, Hadi}, title = {Determination of Groundwater Quality Using a GIS-AHP Based System and Compared with Wilcox Diagram (Case Study: Rafsanjan Plain)}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {283-298}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18764.6954}, abstract = {Determining the quality of groundwater is one of the key elements of water usage in drinking, agriculture and industry sectors. Rafsanjan plain is one of the most economical plains in the country due to the existence of pistachio orchards. Therefore, proper management and careful study of groundwater in this plain is an essential need. The present study was conducted to evaluate the groundwater quality of the Rafsanjan plain with agricultural applications. In the first stage, after selecting the effective parameters for water quality assessment, weighting was performed by Analytic Hierarchy Process (AHP) method and then the groundwater quality of the study area was determined using GIS software and bases on water quality standard provided by the University of California. According to the results of the final zoning of groundwater quality, about 1.6% of the study area has very good quality, 20% has medium quality, 52.7 has poor quality and 25.7 has very poor quality.  In addition, based on the statistical analysis of the Wilcox diagram, 1.5%, 16.2%, and 60.2% of the wells in the study area had good, medium and poor quality, respectively. Moreover, 22.1% of the wells are not included in the diagram due to very poor quality. This research revealed that a GIS-AHP-based method could analyze these kinds of data spatially and consistent results could be obtained.}, keywords = {Determination of Groundwater Quality,Rafsanjan Plain,Analytical Hierarchy Process,Geographical Information System,Wilcox Diagram}, title_fa = {تعیین کیفیت آب‌های زیرزمینی با استفاده از یک سیستم GIS-AHP مبنا و مقایسه آن با دیاگرام ویلکوکس (مطالعه موردی دشت رفسنجان)}, abstract_fa = {تعیین کیفیت آب‌های زیرزمینی با توجه به ضرورت استفاده از آن‌ها در مصارف شرب، کشاورزی و صنعت، یک امر ضروری به شمار می‌رود. دشت رفسنجان به علت وجود باغات پسته یکی از اقتصادی­ترین دشت­های کشور محسوب می­شود. بنابراین مدیریت صحیح و مطالعات دقیق آب­های زیرزمینی در این دشت امری ضروری است. تحقیق حاضر در جهت ارزیابی کیفیت آب‌های زیرزمینی دشت رفسنجان با کاربرد کشاورزی انجام شده است. در مرحله اول پس از انتخاب پارامترهای ارزیابی کیفیت آب، وزن­دهی به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام شده و سپس با استفاده از سیستم­ اطلاعات جغرافیایی (GIS) کیفیت آب‌های زیرزمینی منطقه مورد مطالعه با توجه به طبقه‌بندی کیفیت آب آبیاری دانشگاه کالیفرنیا تعیین شد. با توجه به نتایج حاصل از پهنه‌بندی نهایی کیفیت آب زیرزمینی، حدود 1/6 درصد از منطقه مورد مطالعه دارای آب‌هایی با کیفیت خیلی خوب، 20 درصد دارای کیفیت متوسط، 52/7 دارای کیفیت نامناسب و 25/7 دارای کیفیت خیلی بدی می‌باشند. همچنین بر اساس تحلیل آماری دیاگرام ویلکوکس، آب 1/5 درصد از چاه­های منطقه دارای کیفیت خوب، 16/2 درصد دارای کیفیت متوسط و 60/2 درصد دارای کیفیت نامناسب می‌باشند. 22/1 درصد از چاه­ها نیز به دلیل کیفیت بسیار بد در دیاگرام جای نمی­گیرند. این پژوهش نشان داد که با به کارگیری یک روش‌ GIS-AHP مبنا، می‌توان این نوع داده را به صورت مکانی تجزیه و تحلیل کرد و نتایج متقن به‌دست آورد.}, keywords_fa = {تعیین کیفیت آب زیرزمینی,دشت رفسنجان,تحلیل سلسله مراتبی,سیستم اطلاعات جغرافیایی,دیاگرام ویلکوکس}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4486.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4486_159175700c7855c6e878b99869fbfa76.pdf} } @article { author = {Shadman, Peyman and Aziminejad, Armin and sarvghad moghadam, abdolreza and Jafari, Mohammad Ali}, title = {Investigation of seismic behavior of drilled flange connection with inclined arrangement of holes}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {299-322}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18755.6955}, abstract = {Since unreinforced welded connections were brittle and prematurely fractured in the connections of ​​the beam-to-column penetration welds in the 1994 Northridge earthquake, the researchers proposed radius-cut flange reduction connections to improve the seismic behavior of rigid connections. The brittle failure of the weld in the beam-to-column connection and the lateral buckling of the beam flange in the reduced sections of the beam flange led to propose the modified forms of this type of connection. The new type of connection includes drilled flange connection with parallel rows of holes. In order to improve the performance of these drilled flange connections, in this study, beam flange drilling arrangements were used with an inclined arrangement of holes with different hole diameters. The study showed that in the inclined arrangement of a hole, the amount of plastic rotation is 0.059 radians, which is 7.3% more than the plastic rotation of the same radius-cut flange reduction connection. Also, in the best connection sample with the most suitable oblique drilling arrangement, the equivalent plastic strain index in the center and corner of the complete joint penetration weld line decreased to 92.3% and 87.7%, respectively, compared to conventional radius-cut flange reduction connections. Mises index in this connection in the center and corner of the complete joint penetration weld line decreased to 45.5% and 39.9% compared to radius-cut flange reduction connections, respectively. This indicates better performance and less sensitivity of this type of connection to the problems of the complete joint penetration weld line of ​​the beam-to-column connection compared with conventional radius-cut flange reduction connections and these drilled flange connections with the parallel arrangement.}, keywords = {Drilled Flange Connection (DFC) with inclined arrangement of holes,cyclic behavior,Equivalent Plastic Strain Index (EPEQI),Pressure Index (PI),Mises Index (MI)}, title_fa = {بررسی رفتار لرزه‌ای اتصالات بال سوراخ شده تیر با آرایش مایل سوراخ‌ها}, abstract_fa = {اتصالات گیردار جوشی تقویت نشده در زلزله 1994 نورتریج در ناحیه جوش‌های نفوذی بال تیر به ستون دچار شکست ترد و زودرس شدند، محققان به منظور بهبود رفتار لرزه‌ای اتصالات صلب، اتصالات با مقطع کاهش یافته تیر را پیشنهاد دادند. شکست ترد جوش نفوذی و کمانش پیچشی جانبی بال تیر در محل تشکیل مفصل پلاستیک در اتصالات کاهش یافته بال تیر، سبب شد تا شکل‌های اصلاح شده از این نوع اتصالات پیشنهاد گردند. از شکل‌های نوین این نوع اتصالات می‌توان به اتصالات سوراخ‌کاری شده بال تیر با ردیف‌های سوراخ‌کاری موازی اشاره کرد. در این مطالعه، به منظور بهبود عملکرد اتصالات با ردیف‌های سوراخ‌کاری موازی بال تیر، از آرایش‌های سوراخ‌کاری مایل بال تیر نسبت به محور تیر همراه با تغییر قطر سوراخ‌ها استفاده شد. بررسی‌ها نشان داد که در آرایش سوراخ‌کاری مایل، مقدار دوران پلاستیک مقطع در این نوع اتصال 0/059 رادیان است که 7/3 درصد بیشتر از دوران پلاستیک اتصال برش دایره‌ای بال تیر می‌باشد. همچنین در مناسب‌ترین نمونه آرایش سوراخ‌کاری مایل، شاخص کرنش پلاستیک معادل مرکز و گوشه خط جوش نفوذی به ترتیب تا92/3 و87/7 درصد نسبت به اتصال برش دایره‌ای بال تیر، کاهش یافته است. شاخص میسز مرکز و گوشه خط جوش نفوذی اتصال سوراخ‌کاری مایل به ترتیب تا45/5 و 39/9 درصد نسبت به اتصال برش دایره‌ای بال تیر، کاهش یافته است که نمایانگر عملکرد مناسب‌تر و حساسیت کمتر این نوع اتصال در مقابل شکست ترد جوش نفوذی اتصال تیر به ستون در مقایسه با اتصال برش دایره‌ای بال تیر و اتصالات با آرایش سوراخ‌کاری موازی می‌باشد.}, keywords_fa = {آرایش سوراخ‌کاری مایل بال تیر,رفتار چرخه‌ای,شاخص کرنش پلاستیک معادل,شاخص فشار,شاخص میسز}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4470.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4470_f4835a052a772d7ddc6f4d2bec37bcfa.pdf} } @article { author = {khazaeni, garshasb and khazaeni, Ali}, title = {The Graph Decision Model for Risk Allocation in Design-Build Contracts; Game Theory approach}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {323-342}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18789.6963}, abstract = {Risk allocation, the definition and division of responsibility associated with a possible ‎future loss or gain, seeks to assign responsibility for a variety of hypothetical circumstances ‎should a project not proceed as planned. The result of improper risk allocation is increased ‎costs, project delays and services, which cause loss of value-for-money for the public interest. This paper introduced a decision support system based on the graph model for systematically resolving construction risk allocation. In this model mainly assumed success of a contract needs to ‎agreement on how risks are allocated by parties. The graph analysis process considers ‎the decision-makers, their decision options, and their relative preferences when modeling ‎risk allocation negotiation as a game theory problem. Owners could also use the model to perform an in-depth stability analysis in order to ‎ascertain the ‎possible compromise resolutions or equilibrium. The model predicts the sequence ‎of decisions that took place in the dispute and furnishes an array of useful strategic insights ‎about the risk allocation renegotiation. Moreover, the model to determine how ‎changes in preferences can affect the equilibrium results executes a sensitivity analysis. This risk allocation procedure is ‎useful for both researchers and practitioners to better deal with the dispute-prone nature of ‎ construction contracts.‎}, keywords = {Risk Management,RISK ALLOCATION,Project management,Graph,game theory}, title_fa = {مدل تصمیم‌گیری گراف برای تخصیص ریسک در قراردادهای طرح و ساخت، با استفاده از تئوری بازی‌ها}, abstract_fa = {توافق بر نحوه تخصیص ریسک‌ها شرط موفقیت پروژه شناخته می­شود. به دلیل برداشت­های متفاوت و منافع متضاد عوامل پروژه، مذاکرات تخصیص ریسک به منظور انتخاب تخصیص بهینه ریسک‌ها، فرآیندی دشوار و پر هزینه است. در این مقاله با مدل‌سازی مذاکرات تخصیص ریسک در چهارچوب تحلیل حل اختلاف بر مبنای تئوری بازی‌ها، یک رویکرد تصمیم‌گیری بر مبنای مدل گراف برای حل مذاکرات قراردادی و انتخاب تخصیص ریسک بهینه توسعه داده شده است. در این رویکرد، با تحلیل رفتار بازیگران و تصمیم‌ گیرندگان فرآیند تخصیص ریسک، اولویت‌های تصمیم­گیری ذی‌نفعان در قالب تحلیل هزینه-فایده هر تخصیص ریسک محاسبه شده و با پیش‌بینی حرکت‌های متقابل هر طرف برای کسب بیش‌ترین منافع یا فرار بیش‌ترین زیان، مدلی خاص برای دستیابی به تفاهم بین تصمیم‌ گیرندگان به منظور توافق بر انتخاب تخصیص بهینه ارائه می‌شود. مدل پیشنهادی در قالب یک برنامه نرم افزاری در محیط متلب پیاده‌سازی شده است و نتایج آن در یک پروژه موردی حوزه آب و نیرو مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. مقایسه نتایج مدل پیشنهادی با دیگر مدل‌های کمی تخصیص ریسک نشان می‌دهد که استفاده از تئوری بازی‌ها می‌تواند الگوی متعادل‌تری برای تخصیص ریسک‌ها ارائه دهد. مدل پیشنهادی این مزیت حیاتی را دارد که برخلاف مطالعات مشابه، صرفا عامل مسئول مدیریت ریسک را تعیین نمی‌کند بلکه اقدامات لازم برای رسیدن به تخصیص ریسک متعادل را بیان کرده و تبعات تصمیم را برای تصمیم‌ گیرنده روشن می‌نماید.}, keywords_fa = {مدیریت ریسک,مذاکرات تخصیص ریسک,مدیریت پروژه,تئوری بازی‌ها,منطق گراف,تصمیم‌گیری}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4508.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4508_c24ef7ab17b6d7c2b34d9370498d026c.pdf} } @article { author = {adresi, mostafa}, title = {The effect of mineralogy and grain size of fine aggregate and different macro textures on the durability of the RCCP surface under abrasion conditions}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {343-362}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18816.6967}, abstract = {The roller-compacted concrete pavement (RCCP) surface is almost smooth and without texture due to the vibrating rollers in the construction process. The lack of texturing causes a decrease in skid resistance in RCCP. For this purpose, different scenarios were proposed to create surface texture at micro and macro levels and provide the necessary friction. To provide friction at micro-scale, siliceous and calcareous sand and a combination of 50-50 of them with broken and natural aggregate shape was used in the construction of 8 RCCP mixing designs. In addition, in order to provide macro-texture, each of the eight mixing designs was textured by methods such as seeding (three cases), stamping (two cases), and brooming (two cases). The purpose of this paper is to investigate the durability of various micro and macro textures created on RCCP surfaces by the simulation method proposed in the ASTM C 944 standard. The results showed that different textures have almost the same abrasion resistance. Among these, the seeding texture with a grain size of 4.75-9.5 mm has the weakest, and the stamp texture of 4 x 4 cm has the most durable abrasion resistance. Changes in abrasion resistance were associated with more changes in the mixing design. This means that crushed silica sand had the highest and natural lime sand had the lowest abrasion resistance. The results demonstrated that the combination of calcareous and siliceous materials improves abrasion resistance. In this regard, the higher the fracture rates of combined sand, the better the abrasion resistance.}, keywords = {Rolled compacted concrete pavement,abrasion resistance,Micro-texture,Macro-texture,optimum mix proportion}, title_fa = {تاثیر جنس و دانه بندی مصالح سنگی ریزدانه و بافت سطحی مختلف بر پایایی مقاومت سایشی رویه بتن غلتکی}, abstract_fa = {مشکل اصلی استفاده از رویه‌های بتن غلتکی، مقاومت اصطکاکی و بعضاً مقاومت سایشی کم آن به ترتیب به دلیل کوبیدگی مخلوط و عدم عمل‌آوری مناسب در حین اجرا است. برای رفع این دو مشکل، در این مقاله بافت‌های مختلف درشت بر روی نمونه‌های بتنی ایجاد شدند. همچنین به ‌منظور بهبود بافت ریز در این تحقیق از ریزدانه‌های سیلیسی، آهکی و ترکیب 50-50 درصد این دو با هم به ‌صورت شکسته و طبیعی، در مجموع 8 طرح اختلاط استفاده شد. هدف از این مقاله بررسی پایایی مقاومت سایشی بافت‌های میکرو و ماکرو مخلوط‌های بتن غلتکی به روش شبیه‌سازی پیشنهاد شده در استاندارد ASTM C 944 است. نتایج نشان داد که بافت‌های مختلف درشت مقاومت سایشی تقریباً یکسانی دارند. نتایج مختلف نشان داد که مقاومت سایشی با حساسیت بیشتری به طرح اختلاط بتن وابسته است. نتایج نشان داد به‌ جز ماسه سیلیسی شکسته که بهترین مقاومت سایشی را ایجاد می‌کرد، ترکیب مصالح آهکی و سیلیسی طبیعی با هم باعث بهبود مقاومت سایشی مخلوط نسبت به مخلوط‌های ساخته ‌شده با هر یک از این سه نوع ماسه می‌شود.}, keywords_fa = {روسازی بتن غلتکی,مقاومت سایشی,بافت ریز,بافت درشت,طرح اختلاط بهینه}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4374.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4374_d2e9a5452b318e433fc39a059c7bee50.pdf} } @article { author = {Madani, Seyyed Amir Hossein and Mirhosseini, S.Mohammad and Zeighamie, Ehsanollah and Nezamabadi, Alireza}, title = {The Study of Characteristics of High-Performance Cement Base Material Reinforced with Dramix Steel Fiber}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {54}, number = {1}, pages = {363-376}, year = {2022}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2021.18287.6970}, abstract = {Concrete can resist high tension stress. The low tensile strength and high fragility have made it unconsidered in designing Code. Using steel fiber in the concrete matrix decreases the fragility and brittleness of the material. Improvement of mechanical characteristics will cause the steel fiber reinforced with concrete matrix to be an efficient material for construction. In this paper, the mechanical properties of cement-based composites reinforced with various percentages of fiber (1 wt% and 2 wt%) have been studied. The matrix of cement-based, with DRAMIX fiber, in three types of 3D, 4D, and 5D, had compressive strength up to 64 MPa. In this study, to evaluate flexural strength, 4-point bending test was done on the reinforced flexural elements with various percentages of steel fiber. Flexural properties, including load-displacement graph, crack line, energy absorption, and bending tension stress have been evaluated and compared. The results show that in some specimens, strain-hardening behavior until before concentrating of cracks and failure and after strain-softening happens. Strain-hardening behavior improves the mechanical properties of the materials. In this case, failure occurred at various critical matrix cracks.}, keywords = {Cement-based composites,Strain softening and hardening,Various cracks,Dramix}, title_fa = {بررسی مشخصات خمشی مصالح پایه سیمانی با عملکرد زیاد مسلح به الیاف فولادی درامیکس}, abstract_fa = {     بتن داراى مقاومت زیادى در فشار مى‌باشد ولى مقاومت کششى بسیار پایین و شکنندگى نسبتا زیاد آن باعث گردیده که در آیین نامه­‌هاى طراحى، مقاومت کششى براى بتن منظور نگردد. استفاده از الیاف فولادى در ماتریس­‌هاى بتنى باعث کاهش ضعف شکنندگى و تردى بتن مى­‌گردد. بهبود مشخصات مکانیکى، ماتریس‌­هاى بتنى مسلح به الیاف فولادى را به مصالحى مناسب براى کاربردهاى سازه­اى تبدیل مى­‌نماید. در تحقیق حاضر، مشخصات مکانیکی کامپوزیت­‌های پایه سیمانی مسلح به درصدهای حجمی مختلف الیاف (1% و 2%) مورد بررسی قرار گرفته است. ماتریس پایه سیمانی، دارای مقاومت فشاری 64  مگاپاسکال و الیاف به کار رفته از خانواده درامیکس در سه حالت 4D, 3D , 5D می‌­باشند. در این پژوهش جهت بررسی مقاومت خمشی، آزمون خمش 4 نقطه­ای روی المان­‌های خمشی مسلح به درصدهای مختلف الیاف فولادی انجام گرفته است. پارامترهای خمشی شامل نمودار نیرو-تغییر مکان، نحوه ترک خوردگی، میزان جذب انرژی و تنش خمشی ارزیابی و مقایسه شده‌­اند. نتایج نشان می‌­دهند در برخی از نمونه‌­ها رفتار سخت شوندگی کرنشی تا قبل از تمرکز ترک و گسیختگی و سپس رفتار نرم شوندگی کرنشی اتفاق می­‌افتد. بروز رفتار سخت شدگی باعث بهبود مشخصات مکانیکی مصالح می‌­شود. در این حالت گسیختگی نمونه‌­ها از طریق ایجاد ترک­‌های متعدد اتفاق می‌­افتد.}, keywords_fa = {کامپوزیت‌های پایه سیمانی,رفتار سخت شوندگی و نرم شوندگی کرنشی,ترک‌های متعدد,خانواده درامیکس}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4551.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_4551_b20967ce59c7784378a3ae63d31816b0.pdf} }