@article { author = {Arabzadeh, A. and Mozaffar Jazi, M.}, title = {Effective Parameters on Behavior and Load Capacity of Concrete Shear Wall with Regular Opening}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {421-432}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.11960.5109}, abstract = {Due to architectural reasons and constraints on the plan structure, openings such as doors, windows and installations ducts have been created on the concrete shear wall. It causes some changes in behavior, stiffness, load capacity and failure mechanism of specimens. In this paper, ABAQUS software is used for finite element modeling and investigating the parameters. In order to verify the results of this software, a scaled six stories wall with two bands of openings are modeled in ABAQUS software and compared with experimental results. After verification, parameters of opening area and position, bands of opening coupling, beam dimensions and diagonal reinforcement are investigated by non-linear finite element method using concrete damage plasticity model (CDPM) under the monotonic loading. Results further confirm that if dimensions of opening do not change the failure mechanism of the wall, the opening position will be more effective than the opening area. In specimens with two bands of opening, making a ratio of lateral pier length to middle pier length more than 50%, increases effective compressive area and coefficient correlation and thus the sample has reached its maximum load capacity. Setting the diagonal reinforcement both on coupling beam and in other compressive parts of the wall (base wall), decreases the crack propagation and augments the compressive area of the wall. It also leads to increase the load capacity of specimens by 19.6 %. The comparison of results also showed that a specimen with coupling beam height to height floor ratio of 0.52, the use of diagonal reinforcement on the coupling beam and putting up them in the base wall can be a suggestion for appropriate design of concrete shear wall with an opening.}, keywords = {Concrete Shear Wall,Damage Plasticity,Effective Parameters,Load Capacity,Opening}, title_fa = {پارامترهای مؤثر بر رفتار و ظرفیت باربری دیوار برشی بتن مسلح دارای گشودگی های منظم}, abstract_fa = {برشی بتن مسلح ایجاد گردیده که باعث تغییراتی در رفتار، سختی، ظرفیت باربری و مکانیزم شکست این نمونه ها می شوند. دراین مقاله، پارامترهای مؤثر بر رفتار و ظرفیت باربری دیوارهای برشی بتن مسلح دارای گشودگی مورد بررسی قرار گرفته است. برای مدلسازی عددی و بررسی پارامترهای بیان شده، از نرمافزار ABAQUS6-13استفاده شده و برای صحت سنجی و تحلیل حساسیت نتایج حاصل از این نرمافزار، یک نمونه آزمایشگاهی معتبر در این نرمافزار مدلسازی شده و خروجی حاصل با نتایج موجود مقایسه گردیده است. پس از صحت سنجی نرم افزار، پارامترهای موقعیت، مساحت گشودگی، تعداد ردیف گشودگی، ابعاد تیر همبند و میلگردگذاری قطری با استفاده از مدل خسارت خمیری بتن و روش حل صریح تحت اثر بارگذاری مونوتیک در نرم افزار بررسی شده و مقایسه ای میان آنها انجام گرفته است. نتایج حاکی از آن است که موقعیت گشودگی، پارامتری مؤثرتر در کاهش ضریب همبستگی و ظرفیت باربری نمونه نسبت به مساحت آن می باشد. در نمونههای با بیش از یک ردیف گاهی به دلیل مسائل معماری و محدودیت های موجود در پلان سازه، گشودگی هایی مانند در، پنجره و داکت های تأسیساتی در دیوار گشودگی، ایجاد نسبت دهانه کناری دیوار به دهانه ی میانی بزرگتر از 0/5سبب شده تا با بیشینه شدن ناحیه تحت فشار و افزایش حداکثری ضریب همبستگی، دیوار به حداکثر ظرفیت باربری خود برسد. همچنین، با بررسی اثر جمعی پارامترهای بررسی شده در محدوده مدلسازی عددی نمونه ای با نسبت ارتفاع تیر همبند به ارتفاع طبقه ،0/52استفاده از میلگرد قطری در تیر همبند و همچنین در ناحیه پای دیوار به عنوان پیشنهادی برای طراحی مناسب در مورد دیوارهای برشی بتن مسلح دارای گشودگی ارائه گردیده است.}, keywords_fa = {دیوار برشی بتن مسلح,گشودگی,خسارت خمیری,پارامترهای مؤثر,ظرفیت باربری}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_896.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_896_87cf5c1d935a8099811cff08019fad3e.pdf} } @article { author = {Shariatmadari, N. and Sadeghpour, A. H. and Karam Dad, A. H. and Dogmehchi, F.}, title = {Evaluation of Fibers Effect on the Shear Strength of Municipal Solid Waste}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {433-444}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.12575.5232}, abstract = { In order to evaluate the effect of fiber part in the municipal solid waste on its shear strength, a study was conducted on the Kahrizak waste disposal landfill in Tehran. Shear strength of the waste samples was evaluated through the large-scale tri-axial consolidated and undrained (CU) tests on reconstructed fresh and 9 years old waste specimens. Evaluation and comparison between the results is done on the reconstructed waste samples with a density of 11 kN/m3 in the non-fibrous state and containing the 12%- weighing plastic fibers. To study the fibers effect, three different types of the plastic bags with three ranges of the tensile strength including 7, 16 and 21 Mpa was used that their dimensions is 2.5*8 cm. In the next step these sheets and the waste samples were mixed. The results show that the fiber part of waste material samples is one of the main factors in providing the shear strength of the waste material. As the tensile strength of the fibers increases, the shear strength of the waste masses increases too. As an initial result an increase about 200% in the tensile strength of the fiber, causes an additional tension increase more than 100% in the waste sample. The plastic fibers in the samples caused a reduction in cohesion (C), and increase the internal friction angle (Φ) of the samples that could be seen in the old waste samples more than fresh ones. In addition to the tensile strength, the elasticity and the amount of deformation before the fracture of the fiber part can influence the behavior of the waste mass.}, keywords = {Shear Strength,Municipal solid waste,Tri-axial test,Fiber,Ageing Effect}, title_fa = {بررسی تاثیر مقاومت کششی بخش الیاف بر مقاومت برشی پسماند جامد شهری}, abstract_fa = {تحقیق حاضر به منظور ارزیابی تاثیر مقاومت کششی قسمت الیاف بر مقاومت برشی پسماند جامد شهری برای زباله مرکز دفن کهریزک تهران انجام شده است. بررسی مقاومت برشی نمونه های پسماند از طریق آزمایش های سه محوری بزرگ مقیاس در حالت تحکیم شده زهکشی نشده بر روی نمونه بازسازی شده زباله های تازه و سالخورده ( 9ساله) در شرایط مرکز دفن، انجام گردید. تحلیل و مقایسه نتایج روی نمونه های بازسازی شده زباله با دانسیته 11کیلو نیوتن بر متر مکعب در حالت بدون الیاف و دارای %12وزنی الیاف پلاستیکی انجام گرفت. برای مطالعه الیاف از جنس های مختلف کیسه های پلاستیکی نازک با سه محدوده مقاومت کششی 16 ،7و 21مگاپاسکال استفاده گردید که به صورت ورقه های با ابعاد 8*2/5سانتی متر با نمونه ها مخلوط گردید. نتایج نشان می دهد که بخش الیاف یکی از عوامل اصلی تامین کننده مقاومت برشی زباله بوده و با افزایش مقاومت کششی الیاف، مقاومت برشی توده افزایش می یابد، به طوری که با افزایش حدود 200درصدی مقاومت کششی بخش الیاف، تنش اضافی در نمونه ها تا بیش از 100درصد افزایش نشان می دهد. وجود الیاف پلاستیکی در نمونه ها باعث کاهش چسبندگی(C )و افزایش زاویه اصطکاک داخلی(Φ )نمونه ها شده و تاثیر آن در افزایش مقاومت برشی نمونه های سالخورده بیش تر از نمونه های تازه مشاهده می گردد. علاوه بر مقاومت کششی، خاصیت کشسانی و میزان تغییر شکل های قبل از گسیختگی بخش الیاف در رفتار توده زباله تاثیر گذار است.}, keywords_fa = {مقاومت برشی,زباله جامد شهری,ژئوتکنیک زیست محیطی,آزمایش سه محوری,الیاف,سالخوردگی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1951.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1951_4412eca086b88331e68b90a56bf3ac63.pdf} } @article { author = {Yeganeh-Bakhtiary, A. and Hamze ziabari, S.M}, title = {Prediction of Infra-gravity Swash Motions on Natural Beaches using Model Trees}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {445-452}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.8712.4640}, abstract = {Occurrence of extreme storm waves predisposes natural beaches to erosion. During occurrence of these storm waves, infra-gravity swash energy plays an important role in the amount of erosion created. The available formula for infra-gravity swash is only based on wave heights and wave length and its accuracy is low. Recently, model trees have been introduced as one of the new methods in the data mining approaches that give all possible relations between the involved parameters. In this paper, a new model based on hydrodynamic parameters including the surf similarity, momentum flux and non-dimensional characteristic velocity parameters is presented by using the M5′ and MARS model trees. To generate and evaluate models, all of 579 field data available in literature was used. The results indicated that the developed MARS model improves the RMSE and R values by 42% and 26%, respectively, and the M5′ model improves these values by 16% and 12%, respectively, in respect to the most common empirical model. According to sensitivity analysis of MARS model and also results of M5′ model, the non-dimensional characteristic velocity parameter showed the most correlation and the surf similarity parameter showed the least correlation with infra-gravity swash motions. The performance of developed models is also compared with a numerical study implemented on Tizimin beaches in Mexico.}, keywords = {Natural beaches,Swash motions,Run-up,Model tree}, title_fa = {پیش‌بینی حرکات سواش امواج فراثقلی بر روی سواحل طبیعی با استفاده از مدل‌های درختیM5′ و MARS}, abstract_fa = {وقوع امواج طوفانی حدی، زمینه را برای فرسایش سواحل طبیعی فراهم می کنند. در حین وقوع این امواج طوفانی، انرژی سواش فراثقلی نقش مهمی را در میزان فرسایش ایجاد شده، ایفا می کند. فرمول موجود برای سواش فراثقلی تنها براساس پارامترهای ارتفاع موج و طول موج است و دارای دقت پایینی است. اخیراً، مدل های درختی به عنوان یکی از روش های جدید داده کاوی معرفی شده اند. بطوری که تمام روابط ممکن بین پارامترهای درگیر را درنظر می گیرند. در این مطالعه با استفاده از مدل های درختی ′ M5و ،MARSمدلی براساس پارامترهای هیدرودینامیکی شامل تشابه شکست، شار مومنتوم و پارامتر جدید بی-بعد سرعت مشخصه ارائه شده است. جهت ساخت و ارزیابی مدل از 579داده میدانی جمع آوری شده از منابع موجود استفاده شده است. عملکرد مدل های توسعه داده شده و موجود برای سواش فراثقلی با استفاده از شاخص های خطای آماری مورد ارزیابی قرارگرفتند. نتایج نشان دادند که مدل MARSتوسعه داده شده بترتیب مقادیر RMSEو Rرا به میزان 42و 26 درصد و مدل ′ M5نیز به میزان 16و 12درصد این مقادیر را نسبت به رایجترین مدل تجربی موجود بهبود دادند. طبق آنالیز حساسیت انجام شده توسط روش MARSو همچنین نتایج مدل′ ،M5پارامتر بی بعد سرعت مشخصه بیشترین وابستگی و پارامتر تشابه شکست کمترین وابستگی را به سواش فراثقلی از خود نشان دادند. عملکرد مدل های توسعه داده شده همچنین با یک مطالعه عددی انجام گرفته بر روی سواحل تیزمین در مکزیک مقایسه شده است.}, keywords_fa = {سواحل طبیعی,حرکات سواش,بالاروی موج,مدل درختی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1976.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1976_a6840b71c5243c74df71008cc11b8589.pdf} } @article { author = {Sepahvand, Z. and Barani, K.}, title = {Production of Artificial Stone from Dimension Stone Waste}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {453-460}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.12563.5230}, abstract = {Million tons of waste are produced annually in mining and processing of dimension stone in Iran. In most cases, the waste is released in nature that would cause environmental hazards. In this work, artificial stone slabs were manufactured by combination of coarse waste and sludge powder of stone cutting factories. The results show that the manufactured stone slabs have physical and mechanical specifications according to Iranian national standards for building stone. With increasing the amount of resin in the composition, the flexural and tensile strength were increased and the compressive strength and water absorption coefficient were decreased. The slabs produced from granite waste compare to the slabs produced from marble waste had better physical and mechanical specifications. At the optimum condition, with the aim of using more waste, with a composition of 90% marble waste and 10% resin, artificial stone slabs were produced which have compressive strength about 143 MPa, flexural strength of 21 MPa, tensile strength of 25 MPa, water absorption coefficient 1% and density equal to 2.32 g/cm3.}, keywords = {Waste Dimension Stone,Artificial Stone,Stone Cutting Factories,Waste Recycling}, title_fa = {تولید سنگ مصنوعی از ضایعات سنگ تزئینی}, abstract_fa = {سالانه میلیون ها تن را به دنبال دارند. در این تحقیق ضایعات درشت و پودر پساب کارخانجات سنگبری با رزین ترکیب و اسلب های سنگ مصنوعی تولید شده است. نتایج نشان می دهد اسلب های تولیدی دارای مشخصات فیزیکی و شیمیایی مطابق با استانداردهای ملی ایران برای سنگ ساختمانی می باشند. با افزایش مقدار رزین در ترکیب سنگ، مقاومت خمشی و کششی افزایش و مقاومت فشاری و ضریب جذب آب کاهش یافته است. اسلب های تولیدی از ضایعات سنگ گرانیت در مقایسه با اسلب های تولیدی از ضایعات سنگ مرمریت دارای مشخصات فیزیکی و مکانیکی بهتری هستند. در بهترین شرایط، با هدف بیشترین مصرف ضایعات، با ترکیبی شامل 90درصد ضایعات مرمریت و 10درصد رزین، اسلب های تولید شده است که دارای مقاومت فشاری 143مگاپاسکال، مقاومت خمشی 21مگاپاسکال، مقاومت کششی 25مگاپاسکال، ضریب جذب آب 1درصد و وزن مخصوص 32/2می باشند.}, keywords_fa = {ضایعات سنگ تزئینی,سنگ مصنوعی,کارخانجات سنگبری,بازیابی ضایعات}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1042.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1042_6fe187ddc66d26ad4f4b3e5356072003.pdf} } @article { author = {Mohandesi, A. and Esfahani, M.R. and Khajemahmoudabadi, A.M.}, title = {Punching Shear Strength of Lightweight Self Consolidating Flat Slabs}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {461-470}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.12226.5153}, abstract = {In this research, the punching shear strength of flat plate lightweight self-consolidating concrete and lightweight concrete slabs is studied. The experimental work consisted of 9 rectangular slab specimens with either 100 or 150 mm depth, 1000 mm length and 1000 mm width. The type of concrete, strength of concrete and reinforcement varied in different tests. The slab dimensions and the area of reinforcing bars in slabs have been carefully designed so that the slabs failed due to punching shear. In a test, load and displacement were measured using a data acquisition system. Using the results, the behavior of slabs, cracking pattern and the slab stiffness were studied. The experimental results have been compared with the provisions of different codes. The comparison showed that the BS-8110 code estimates the punching shear of lightweight slabs most accurately. The slabs made by leca lightweight aggregates can be used in structures providing that they have a good mix concrete design.}, keywords = {Lightweight Self-Consolidating Concrete,Lightweight Concrete,Flat Slabs,Leca Lightweight Aggregate,Punching Shear Strength}, title_fa = {ظرفیت برش دوطرفه دال‌های تخت ساخته شده از بتن خودتراکم شونده سبک}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق بررسی ظرفیت برش دوطرفه در دال های بتن خود متراکم شونده سبک و بتن سبک ساخته شده از سبک دانه لیکا و مقایسه آن ها با بتن معمولی است. از آنجا که بیشتر ضوابط بیان شده در آیین نامه ها در مورد برش دوطرفه دال ها بر اساس اطلاعات تجربی به دست آمده از نمونه دال های بتن معمولی می باشد، بنابراین ضروری است که میزان دقت این روابط را برای دال های بتن خودمتراکم شونده سبک و بتن سبک مورد ارزیابی و بررسی قرارداد. در این پژوهش 9نمونه دال مربعی با ابعاد 1000×1000×100و 1000×1000×150میلیمتر ساخته شده است. پارامترهای متغیر در این دال ها نوع بتن، مقاومت بتن، درصد آرماتور کششی و ضخامت دال است. نمونه های فوق مورد آزمایش قرارگرفته و مقدار برش دوطرفه و تغییر مکان نهایی برای هر یک از آنها اندازه گیری شده است. در این پژوهش نتایج آزمایش ها با روابط آیین نامه های ،ACI ایران (مبحث )9و BS-8110مقایسه شده است. نتایج آزمایش ها نشان داد که در دال های بتن خودمتراکم شونده سبک و بتن سبک نیز همانند بتن معمولی با افزایش نسبت آرماتور خمشی ظرفیت برش دوطرفه افزایش و تغییر مکان نهایی کاهش می یابد که منجر به افزایش سختی دال می شود. همچنین در نمونه های آزمایشگاهی این پژوهش با % 50افزایش در ضخامت دال به طور میانگین ظرفیت برش دوطرفه % 65افزوده و تغییر مکان نهایی % 26کاهش یافت. نتایج آزمایش ها همچنین نشان داد که آیین نامه های ACIو ایران (مبحث )9در محاسبه ظرفیت برش دوطرفه دارای محافظه کاری و پراکندگی زیادتری نسبت به آیین نامه BS-8110می باشند. آیین نامه ایران (مبحث )9با انحراف معیار 0/188و آییننامه BSبا انحراف معیار 0/108دارای بیشترین و کمترین انحراف معیار بودند.}, keywords_fa = {بتن خودمتراکم شونده سبک,بتن سبک,دال تخت,سبکدانه لیکا,ظرفیت برش دوطرفه}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_930.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_930_ff0c548ed4d03b30d6e4360d6d89f05e.pdf} } @article { author = {Kheyroddin, A. and Dehghan, M. and Sharbatdar, M. K.}, title = {Structural Improvement of Shear Wall Coupled RC Beam Replaced with HPFRCC}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {471-484}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.11683.5056}, abstract = {Coupling beams made of high performance fiber reinforced cementinous composite (HPFRCC) are capable alternative compared to traditional concrete and resulting to increasing capacity, ductility, energy dissipation and also reducing the congested amount of longitudinal, transverse and diagonal reinforcement. This article investigate the influence of HPFRCC replacement with normal concrete in coupled shear wall with connecting beam. The first specimen of coupling beams designed and made with normal concrete and second specimen of coupling beams designed and made with HPFRCC and tested under cyclic loading. The results indicated that HPFRCC increased tensile capacity of concrete, prevented the increasing the crack widths and increased absorbed energy. also increased rigidity compared to plain concrete specimen and shear-tensile failure was changed to shear-slippage failure. amount of shear strength for HPFRCC coupling beams were 117 percent than normal concrete and the use of fibers increased the energy absorption about 60 percent.}, keywords = {Coupling shear wall,Ductility,Energy Absorption,HPFRCC}, title_fa = {بهبود سازه ای تیر رابط دیوارهای برشی همبند با جایگزینی بتن الیافی توانمند (HPFRCC) با بتن معمولی}, abstract_fa = {تیرهای همبند ساخته شده از بتن های سیمانی مسلح الیافی توانمند از نسل های پیشرفته بتن های الیافی به شمار می آیند و جایگزین مناسبی برای تیرهای همبند بتنی معمولی می باشند. با استفاده از این مصالح علاوه بر افزایش شکل پذیری سازه و کاهش مقادیر آرماتورهای عرضی و قطری می توان به ظرفیت برشی بالاتری دست یافت. این مقاله به بررسی آزمایشگاهی HPFRCC، High Performance Fiber Reinforcement Cementitious( تأثیر جایگزینی بتن الیافی توانمند )Compositeبه جای بتن معمولی در تیر رابط دیوارهای برشی همبند بتنی می پردازد. نمونه اول با بتن معمولی و نمونه دوم از بتن الیافی توانمند طراحی و ساخته شده است. نتایج نشان داد که وجود الیاف باعث جلوگیری از افزایش عرض و پخش ترک ها در نمونه ساخته شده از بتن الیافی توانمند نسبت به نمونه بتن معمولی و افزایش میزان جذب انرژی نمونه ها و تأخیر در ایجاد گسیختگی شده و شکست برشی-کششی در نمونه بتن معمولی به شکست برشی-لغزشی در نمونه بتن الیافی تبدیل شد. همچنین، افزایش ٪ 117مقاومت برشی بتن و ٪60جذب انرژی تیر همبند ساخته شده با بتن الیافی توانمند نسبت به نمونه مرجع از دیگر مزایای آن بوده است.}, keywords_fa = {دیوار برشی همبند,تیر رابط,HPFRCC,بتن مسلح,جذب انرژی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1949.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1949_09332d5f8aa682e487893153488f4e45.pdf} } @article { author = {Negahdar, A.R. and Zareei, B.}, title = {Effect of Ultrasonic Energy and Multiwall Carbon-nanotube on the Shear Strength of Problematic Soils}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {485-498}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.12470.5219}, abstract = {Problematic soils are those that make the construction of foundations extremely difficult. These soil should be replaced or modified. These types of soils are problematic, such as swelling soil, dispersive soil and the soils that loss their strength at saturated conditions. As silty soil and quicksands have low strength at saturated condition, it seems that stabilization of these soils is necessary. In literature, stabilizing these soils by cement is more effective. On the other hand, by developments in nanotechnology within last three decades, researchers discovered a material with unique properties, named as carbon nanotube. The carbon nanotube has very high strength even higher than steel, high elastic module and toughness and other unique properties. Within last three decades, many studies are concerned in applying this material in cement composites, but only we can find a few works related to use of this material in soil stabilization. Since carbon nanotube attract each other, we should separate nanotube particles. In this study, different values of ultrasonic energy (as mechanical agent) and polycarboxilate based super plasticizer solution (as chemical agent) was used to overcome carbon nanotubes agglomeration problem. As it is not possible to use carbon nanotubes in dry state, to investigating the effect of carbon nanotubes on the soils, the aqueous solution of carbon nanotube was added to the soil, using wet mix method. The samples were cured in water for 7 days. After performing direct shear test the shear strength and its parameters were evaluated. The results show using 0.125 % carbon nanotube and applying different ultrasonic energy to the carbon nanotubes solution the highest benefit of ultrasonic energy achieved when it used as 500j/ml. Comparing to the samples that threated by defective ultrasonic energy, it is observed that the shear strength of silty and sandy soil was improved as 19.7% and 21%, respectively.}, keywords = {Silty Soil,Quicksand,Carbon Nanotube,Soil Stabilization,Shear Strength Parameters}, title_fa = {تأثیر استفاده از انرژی فراصوتی و نانولوله‌ی کربنی بر روی مقاومت برشی خاک های مسئله‌دار}, abstract_fa = {خاک های مسئله دار خصوصیات ژئوتکنیکی نامطلوبی دارند و باید اصلاح یا جایگزین گردند؛ مانند خاک های تورمی، واگرا و خاک هایی که در زمان اشباع شدگی مقاومتشان کاهش می یابد. خاک های سیلتی و ماسه بادی علاوه بر خصوصیات فیزیکی نامناسب، در زمان اشباع شدگی مقاومت پایینی دارند و از اینرو در رسته خاک های مسئله دار قرار می گیرند. تحقیقات نشان داده است که تثبیت این نوع خاکهای مسئله دار با سیمان، نتیجه خوبی را ارائه داده است. در این مطالعه تغییرات مقاومت برشی دو نوع خاک ماسه بادی و خاک سیلتی اشباع به وسیله سیمان و مسلح کنندهای بی نظیر با نام نانولوله کربنی با مقاومت، مدول الاستیسیته و سختی بسیار بالا (حتی بالاتر از فولاد) و سایر ویژگی های منحصر به فرد، بررسی شده است. تحقیقات در مورد استفاده از این ماده در تثبیت شیمیایی خاک کمتر به چشم می خورد. نانولوله های کربنی همدیگر را به شدت جذب می کنند، برای استفاده حداکثر از خصوصیات بی نظیر آنها، این مواد باید به وسیله انرژی فراصوتی (عامل مکانیکی) و سورفکتانت (عامل شیمیایی) از هم جدا شوند. از اهداف این تحقیق، بررسی تغییرات انرژی فراصوتی لازم برای جداسازی و همگن سازی محلول نانولوله بر مقاومت برشی خاک های مورد مطالعه است. از میان انرژی های انتخاب شده برای پراکندگی نانو ذرات انرژی 500 ژول بر میلی لیتر، بهترین نتیجه را ارائه داده است. همچنین مقدار بهینه سورفکتانت مورد استفاده 1/5درصد برای خاک سیلتی و 1درصد برای خاک ماسه ای به دست می آید. با افزودن 0/125درصد نانولوله کربنی چند جداره (نسبت به وزن سیمان،) مقاومت برشی خاک سیلتی و ماسه ای به ترتیب 19/7درصد و 21درصد افزایش داشته است.}, keywords_fa = {خاک سیلتی,ماسه بادی,نانو لوله‌ی کربنی,تثبیت خاک,پارامتر‌های برشی خاک}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1043.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1043_759348643c4ba18b21ea386597c1f9e3.pdf} } @article { author = {Alizadeh, F. and Saneie, M. and Masoodian, M.}, title = {Investigation of the Discharge Coefficient and Energy loss in a semi Cylindrical weir and semi Cylindrical Weir-gate}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {499-510}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.10084.4824}, abstract = {The present research investigate the discharge coefficient and energy loss flows of semi cylindrical wire- gate. The experiments were conducted in rectangular flume with the length of 8 m, width of 0.282 m and height of 0.3 m. In fact, the soil conservation and watershed management research that occurred in laboratory, used the physical models with diameters of 70, 120 and 160 mm in height of the opening between zero until radius and differently discharging. The ratio of cylindrical structure diameter to channel width (D/B) was included range of 0.25 to 0.57 and the Froude number was conducted range of 0.012 to 0.55. The research showed that all angles alignment structure discharge coefficient and dimensionless parameter Hf/H (the ratio of energy loss to the water depth upstream) cases curvature upstream and curvature of the downstream respectively with increasing dimensionless parameter H/P, increases and decreases. The constant a (H / P), discharge coefficient and dimensionless parameter Hf / H when the curvature is upstream semi cylindrical wire-gate due to the gradual shrinkage of flow lines and thus decrease the input is less than the curvature is downstream structure.}, keywords = {Discharge Coefficient,Less Flow,Semi Cylindrical Structures,Hydraulics Flow,Wire-Gate}, title_fa = {بررسی ضریب دبی و افت انرژی جریان عبوری از سرریز و سرریز- دریچه نیم استوانه‌ای}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی ضریب دبی و افت انرژی جریان عبوری از سرریز-دریچه نیم استوانه­ ای متمرکز شده است. آزمایش ­ها در یک کانال آزمایشگاهی مستطیلی به طول 8، عرض 282 / 0 و عمق 3/ 0 متر بر بستر صاف در آزمایشگاه پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، با استفاده از مدل­ های فیزیکی با قطرهای 70 ، 120 و 160 میلی متر در ارتفاع بازشدگی ­های مختلف بین صفر تا شعاع سازه و در دبی­ های متفاوت انجام شده ­اند. نسبت ارتفاع سازه به عرض کانال محدوده   0D/B  بین 0/25 و 57/0   را پوشش داده است و جریان ورودی محدوده Fr  بین 0/012  و 0/55 را در برگرفته است. نتایج پژوهش نشان می ­دهند در تمام زوایای قرارگیری سازه ضریب دبی و پارامتر بی­ بعد Hf/H )نسبت افت انرژی به عمق آب بالادست( در هر دو حالت انحنا رو به بالادست و انحنا رو به پایین دست به ترتیب با افزایش پارامتر بی­ بعد H/P )نسبت عمق بالادست به تصویر سازه( افزایش و کاهش می ­یابند. در یک H/P ثابت، پارامتر بی بعد Hf/H و ضریب دبی در حالتی که انحنا سرریز- دریچه نیم استوانه­ ای به سمت بالادست می باشد به علت جمع شدگی تدریجی خطوط جریان ، ضریب دبی بیشتر و افت ورودی کمتری نسبت به حالتی که انحنا سرریز-دریچه نیم استوانه ای به سمت پایین دست است، دارا می باشند.}, keywords_fa = {ضریب دبی,افت,سازه نیم‌استوانه,سرریز- دریچه}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1989.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1989_b5cf473e4522256987523a1d11b1a797.pdf} } @article { author = {Hoseinian, F.S. and Rezai, B. and Soltani-Mohammadi, S.}, title = {Perdition of Semi-autogenous mill Power Using Radial Artificial Neural Network Based on Principal Component}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {511-518}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.12599.5240}, abstract = {Providing of semi-autogenous (SAG) mill models for prediction of its effectiveness is one of the most useful tools for better design of grinding circuit. Many SAG mill models have been presented in the literature, but in most of them have not been predicted the mill performance in industrial scale. Semi-autogenous mill power has an effective impact on the mill performance. So in this study, a new model based on combination of radial artificial neural network and principal component is presented to predict semi-autogenous mill power. The feed moisture, mass flowrate, mill load cell weight, SAG mill solid percent, inlet and outlet water to the SAG mill and work index selected as input variables and evaluated the effect of them on the mill power. The results showed that the trained hybrid model of artificial neural network and principal component with R=0.8456 and RMSE= 68.0752 can be used to predict the semi-autogenous mill power in industrial scale. The sensitivity analysis results showed that all model input parameters had a significant effect on the output.}, keywords = {Semi-Autogenous Mill,Mill Power,Radial Artificial Neural Network,Principal Component}, title_fa = {پیش‌بینی توان کشی آسیای نیمه خود شکن با شبکه عصبی مصنوعی شعاعی بر اساس مولفه‌های اصلی}, abstract_fa = {ارائه مدل های آسیای نیمه خودشکن برای پیش بینی کارآیی آن یکی از ابزارهای مفید برای طراحی بهتر مدار خردایش است. هرچند پیش از این مدل های آسیای نیمه خودشکن زیادی ارائه شده است ولی در اکثر آنها پیش بینی کارآیی آسیا در مقیاس صنعتی انجام نشده است. توان کشی آسیای نیمه خودشکن تاثیر موثری بر کارآیی آسیا دارد؛ بنابراین در این مطالعه، مدل جدیدی بر اساس ترکیب شبکه عصبی مصنوعی شعاعی و مولفه های اصلی برای پیش بینی توانکشی آسیای نیمه خود شکن ارائه شده است. پارامترهای رطوبت بار اولیه، دبی بار اولیه، وزن بار داخل آسیا، درصد جامد بار اولیه، دبی آب ورودی و خروجی به آسیا و اندیس کار انتخاب و تاثیر آن بر توانکشی آسیا بررسی شد. نتایج نشان داد که مدل ترکیبی شبکه عصبی مصنوعی و مولفه های اصلی آموزش یافته با R = 0/8456و RMSE = 68/0752قابلیت استفاده برای پیش بینی توان کشی آسیای نیمه خودشکن در مقیاس صنعتی را دارد. نتایج آنالیز حساسیت نشان داد که تمامی پارامترهای ورودی به مدل تاثیر معناداری بر خروجی دارند.}, keywords_fa = {آسیای نیمه خودشکن,توان‌کشی,شبکه عصبی مصنوعی,مولفه‌های اصلی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1952.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1952_99a1d92477695ad8fe848cb644476765.pdf} } @article { author = {Samimi, A. and Rahimi, E. and Amini, H. R.}, title = {A Disaggregate Analysis of Rail-Truck Mode Choice Behaviors for Freight Shipments in Iran and their Environment Effects}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {519-528}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.11880.5092}, abstract = {Transportation infrastructure imposes enormous costs, along with several negative consequences, on the governments. Confronting such issues, freight transport policy analysts struggle to shift truck movements to rail to diminish transportation externalities that include environmental costs and safety issues. Therefore, policy-makers need to be aware of the consequences of their decisions beforehand. This study is mainly focused on two policies targeting fuel price and access to rail. A nation-wide freight mode choice model is developed for Iran, based on which, shippers’ tendency to choose rail or truck is analyzed, given shipping cost, commodity weight, commodity type, and rail accessibility. Total fuel consumption and air pollution costs are compared in 30 scenarios. We found that total transportation costs will be reduced by more than 20 percent as a result of modal shift from truck to rail, if the government reallocates the gasoline subsidy to construction of prioritized railroads.}, keywords = {Freight Transportation,Mode Choice Policy,Energy Subsidy,Air pollution}, title_fa = {تحلیل مزایای تغییر شیوه‌ی حمل کالا از جاده‌ای به ریلی از نگاه توسعه پایدار؛ مطالعه موردی ایران}, abstract_fa = {طی سال های اخیر حدود %90تناژ جابجایی کالا در ایران از طریق جاده انجام گرفته است، و شیوه ی حمل ریلی کم اقبال بوده است. شیوه ی حمل ریلی از جهت میزان مصرف سوخت، آلودگی هوا و همچنین امنیت در بروز سانحه نسبت به شیوه جاده دارای مزایای قابل توجهی است. در این پژوهش سه سیاست تشویقی یا منع کننده برای سال پایه 1390باهدف ترغیب به سمت استفاده از شیوه ریلی براساس یک مدل لوجیت دوگانه موردبررسی قرار می گیرد. مدل اشاره شده دارای متغیرهای مهم شامل هزینه، مسافت و دسترسی به شبکه ریلی است. سیاست های مورد تحلیل براساس مدل ایجاد شده شامل: حذف یارانه گازوئیل، تخفیف در هزینه حمل ریلی و تکمیل خطوط ریلی در دست احداث می باشند. بر اساس تحلیل منابع کلان انرژی کشور میزان مصرف سوخت گازوئیل و تولید آلاینده های هوا به ازای هر تن کیلومتر در بخش جاده 9/5برابر ریل است. از طرفی هزینه تلفات جاده ای با عامل ناوگان باری به ازای هر تن کیلومتر عملکرد بیش از 80برابر بخش ریلی بوده است. با استفاده از یک مدل انتخاب وسیله بین شیوه حمل بار در جاده و ریل برای چهار گروه کالای قابل رقابت بین ریل و جاده شامل کالاهای معدنی، فلزات خام، کالاهای ساختمانی و مواد نفتی و ارزش گذاری سیاست ها از جهت هزینه، میتوان گفت ارائه تخفیف بیشتر دارای تأثیر بالایی بر تغییر شیوه حمل بوده و پسازآن حذف یارانه اثرگذار است. همچنین به ازای هر تن کیلومتر تغییر شیوه حمل از جاده به ریل، به طور متوسط منفعت خالصی در حدود 3300ریال مورد انتظار است.}, keywords_fa = {حمل‌ونقل کالا,مدل انتخاب وسیله,هزینه سوخت,آلودگی هوا,تلفات جاده‌ای}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_968.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_968_d8373ee7ad53626a39136c3cea0a3b56.pdf} } @article { author = {Pahlavan, H. and Naseri, A. and Rafiei, S. and Baghery, Hoda}, title = {Seismic Vulnerability Assessment of Horizontally Curved Multi frame RC BoxGirder Bridges Considering the Effect of Column Heights and Span Numbers}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {529-542}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.12135.5130}, abstract = {Bridges are known to be one of the most vital and vulnerable components of any transportation system. A majority of highway bridges in the world have curved superstructure configurations and also have in-span hinges. The curvature and in-span hinges in multi-frame bridges lead to significant differences in bridge dynamic response during seismic excitations. This article explores the seismic response of concrete curved bridges considering columns height differences and the effects of span number. Five bridge models have been studied including: a four-span bridge model with equal column height as the base model, two bridge models with non-uniform columns height, a three-span bridge and a five-span bridge models having different span numbers. Several dynamic non-linear time history analyses are performed based on seven different records. The results showed that increasing the height of columns and reducing the number of spans in this subclasses of bridges lead to increase the peak of columns drifts and consequently the bridge seismic vulnerability.}, keywords = {Concrete Curved Bridge,Columns Height Difference,Columns Drift,Seismic Response}, title_fa = {ارزیابی اثر ارتفاع ستون و تعداد دهانه بر روی آسیب پذیری لرزه ای پله ای قوسی چند دهانه عرشه باکس بتن آرمه}, abstract_fa = {پل ها به عنوان یکی از اصلی ترین و آسیب پذیرترین سازه ها در شریانهای حیاتی هر کشور محسوب می شوند. تعداد زیادی از پل های عرشه جعبه ای بتن آرمه در دنیا دارای قوس در پلان و درزمیانی هستند که پلهای قوسی چندقابی نامیده می شوند. وجود انحنا و درزمیانی در عرشه جعبه ای شکل پل های بتن آرمه باعث بروز رفتار دینامیکی پیچیده شده و میزان آسیب پذیری لرزهای اینگونه از پل ها در قیاس با پل های بدون قوس بیشتر خواهد بود. هدف این مقاله بررسی تاثیر اختلاف ارتفاع پایه های پل و تعداد دهانه در رفتار لرزهای پل های قوسی شکل عرشه باکس بتن آرمه می باشد. بدین ترتیب، پنج پل با تعداد دهانه ها و ارتفاع پایه های متفاوت در نرمافزار Csi Bridgeمدلسازی شدند. نتایج این پژوهش نشان داده است که افزایش ارتفاع ستونها و کاهش تعداد دهانه ها سبب افزایش تغییر مکان نسبی پل و افزایش میزان آسیب پذیری پلها میگردد. به طوری که حداکثر تغییر مکان نسبی در مدل چهار دهانه با ارتفاع های متفاوت 1.25H-1.5H-Hو 1.75H-2.5H-Hنسبت به مدل چهار دهانه پایه ها یکسان به ترتیب 11/3و 33/31درصد افزایش می یابد، که در مدل سه دهانه این مقدار به 81/33 درصد افزایش و در مدل پنج دهانه 40/38درصد کاهش تغییر مکان نسبی، نسبت به مدل چهار دهانه مبنا می گردد.}, keywords_fa = {پل قوسی بتنی,اختلاف ارتفاع پایه‌ها,تغییر مکان نسبی ستون‌ها,رفتار لرزه‌ای,آنالیز تاریخچه زمانی غیر خطی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1975.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1975_73f58ff5b18bc2b7d5b6dfef3558dbef.pdf} } @article { author = {Ahadiayn, J. and Galedar Shoshtari, Z. and Sajady, S.d M. and Mohammadian, T.}, title = {The Effect of the Asymmetrical W Shaped Weir as a Barrier on the Hydraulic Properties of Culverts}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {543-556}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.12609.5234}, abstract = {}, keywords = {improve the fish passage,baffle culvert,w spillway asymmetrical,maning coefficient,darcy weisbakh coefficient}, title_fa = {بررسی اثر مانع از نوع سرریز w شکل نامتقارن برروی خصوصیات هیدرولیکی کالورت‌ها}, abstract_fa = {در سال های اخیر استفاده از مانع درون کالورت های دارای شیب، به منظور استهلاک انرژی و سهولت و بهبود عبور ماهی ها رونق یافته است. در تحقیق حاضر از سرریز wشکل نامتقارن به عنوان موانع در کالورت رو باز استفاده شد. برای زاویه رأس سرریز مذکور دو زاویه رأس 40درجه در ارتفاع پایه 10و 15سانتی متر از کف فلوم در نظر گرفته شد. آزمایش های تحقیق حاضر در یک فلوم شیب پذیر به عرض کف 25سانتی متر انجام شد که سرریزهای wشکل در طول حدود 5متر از فلوم چسبانیده شد و آزمایش ها با متغیرهای، فاصله بین موانع، شیب متغیر فلوم از 3تا 7/6درصد در دبی های مختلف برنامه ریزی شد. در این مطالعه سه مدل فیزیکی شامل مدل با 30عدد مانع از نوع سرریز wشکل نامتقارن با فاصله نسبی ) λ+=0/6( 0/6و مدل با 15عدد مانع با فاصله نسبی  1/2و یک مدل با 10عدد مانع با فاصله نسبی 1/8برپا شد. نتایج حاصل از این آزمایش ها نشان می دهد با افزایش فاصله نسبی ضریب مانینگ و ضریب دارسی ویسباخ کاهش یافته است و همچنین با افزایش شیب نیز ضریب مانینگ و ضریب دارسی ویسباخ کاهش می یابد. بر اساس نتایج به دست آمده در شیب 3درصد ضریب زبری مانینگ از 0/065در فاصله نسبی 0/6به 0/048در فاصله نسبی 1/8می رسد. همچنین جذر ضریب دارسی ویسباخ در شیب مشخص 3درصد از 0/87به 0/65در فاصله نسبی 1/8می رسد.}, keywords_fa = {بهبود عبور ماهی ها,کالورت مانع دار,سرریز w شکل نامتقارن,ضریب زبری مانینگ,جذر ضریب اصطکاک مودی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1539.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1539_b83010770870bfa364d6e076c40be863.pdf} } @article { author = {Lakirouhani, A. and Farkhondeh, S.}, title = {Effective Parameters on Breakdown Pressure in Hydraulic Fracturing, Modeling with Finite Difference Method}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {557-566}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.12514.5221}, abstract = {Although hydraulic fracturing has many applications, but breakdown pressure from hydraulic fracturing process is very important, since this pressure is related to the in situ stresses. The hydraulic fracturing fluid over time, injected into a borehole until it reaches to the limit such that tensile fractures occur in the wellbore wall. At the moment of occurrence of fracture, fluid pressure within the wellbore, said the breakdown pressure that is equivalent to the peak point of the pressure-time curve. There are simple and classical relations that related breakdown pressure to the in situ stresses. Estimation of in-situ stresses is a major challenge in Geomechanic. In this paper, the finite difference modeling of hydraulic fracturing will be discussed. Modeling is base on two-dimensional plane strain assumptions. The purpose of the modeling is to study on parameters affecting the breakdown pressure, parameters that do not exist in the classical relations but affect the breakdown pressure. After validation of the model and in accordance with the results of this paper, breakdown pressure not only is related to the in-situ stresses and rock tensile strength but also wellbore radius and pre-existing cracks in the wall of the wellbore are parameters that involved in hydraulic fracturing and breakdown pressure. For isotropic in situ stresses variation of wellbore radius don’t effect on the breakdown pressure but for non-isotropic in situ stresses with increasing wellbore radius breakdown pressure decreases and with increasing deviatoric stresses (difference between in situ stresses), the rate of breakdown pressure reduction increases.}, keywords = {Hydraulic Fracturing,Finite Difference Method,Numerical modeling,Breakdown Pressure,In- Situ Stresses,Wellbore Radius}, title_fa = {پارامترهای مؤثر بر فشار شکست در آزمون شکست هیدرولیکی، مدل‌سازی به روش تفاضل محدود}, abstract_fa = {اگرچه شکست هیدرولیکی دارای کاربردهای فراوانی می باشد اما فشار شکست بدست آمده از پروسه شکست هیدرولیکی دارای اهمیت فراوانی است، از این جهت که این فشار به تنش های برجای محیطی ارتباط پیدا می کند. در شکست هیدرولیکی سیال در طی زمان، به درون یک گمانه تزریق می شود تا زمانیکه فشار آن به حدی برسد که در جدار گمانه شکست کششی رخ دهد. فشار سیال درون گمانه، در لحظه رخداد شکست را فشار شکست می گویند که معادل است با نقطه پیک بدست آمده از منحنی فشار-زمان. روابط ساده و کلاسیکی وجود دارد که فشار شکست را به تنش های برجای محیطی ارتباط می دهد و تخمین تنش های برجا از چالش های مهم در ژئومکانیک می باشد. در این مقاله به مدل سازی شکست هیدرولیکی با استفاده از شبکه تفاضل محدود پرداخته می شود. مدلسازی به صورت دوبعدی با فرض کرنش مسطح می باشد. هدف از مدلسازی بررسی بر روی پارامترهای موثر بر فشار شکست می باشد، پارامترهایی که در روابط کلاسیک وجود ندارند اما موثر بر فشار شکست هستند. پس از صحت سنجی مدل و مطابق با نتایج این مقاله فشار شکست نه تنها به تنش های برجا و مقاومت کششی سنگ ارتباط دارد، بلکه شعاع گمان های که در آن شکست انجام می شود و ترک های از قبل موجود در جدار گمانه پارامترهایی موثر در شکست هیدرولیکی و فشار شکست هستند. تغییرات شعاع گمانه در حالت تنش های برجای همسان، تأثیری بر فشار شکست ندارد، اما در حالت تنشهای ناهمسان، افزایش شعاع گمانه موجب کاهش فشار شکست میشود و با افزایش تنش انحرافی (اختلاف بین تنش های برجا،) نرخ کاهش فشار شکست نیز افزایش می یابد.}, keywords_fa = {شکست هیدرولیکی,تفاضل محدود,مدل‌سازی عددی,فشار شکست,تنش‌های برجا,شعاع گمانه}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_2684.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_2684_8b5dc04d4ee5f832a38c70845f662527.pdf} } @article { author = {Mohammadiun, S. and salehi neyshabouri, S.A.A.r and Parhizkar, H. and Vahabi, H.}, title = {Numerical Evaluation of Submerged Vanes Application in Sedimentation and Erosion Potential of Open-Channel Junctions Flow}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {567-578}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.11653.5053}, abstract = {Open-channel junctions have been widely used in different hydraulic and agricultural networks. Formations of a low pressure zone with recirculating flow at downstream edge of the junction (with high sedimentation potential) accompanied by a high-velocity zone (with high erosion potential) located at the opposite wall of junction are the most characteristic features of flow in junctions. Literature addressed a lot of numerical studies on evaluation of flow pattern in open-channel junctions and elimination of aforementioned problems using geometrical modifications, application of lateral channel separating wall, implementation of oblique angles of lateral channel, and so on. Using submerged vane to reduce amount of erosion as well as sedimentation potential, has comprehensively been assessed in the present paper. First, the numerical model was validated by previous studies. Second, a large number of numerical models have been performed to evaluate the effects of mentioned solution in open-channel junctions. Moreover, optimal ranges of different submerged vane’s parameters have been introduced. The results showed a comprehensive reduction in sedimentation and erosion potential of open-channel junctions. For example, 89% reduction in length of separation zone has been detected in one of the proposed solution. In addition, the best performance of these vanes was observed in discharge ratio of 0.25. Moreover, applications of vane with height of more than 0.5h (h represents the water depth) and/or angle of more than 40° are not suggested.}, keywords = {Open-Channel Junction,Submerged Vane,Numerical Solution,Sedimentation,Erosion}, title_fa = {بررسی عددی عملکرد صفحات مستغرق در پتانسیل آب‌شستگی و رسوب‌گذاری جریان کانال باز با تقاطع °90}, abstract_fa = {تقاطع کانال های باز پدیدهای رایج در رودخانه ها، کانال های زهکش، شبکه های آبیاری و دیگر موارد می باشد. شکل گیری ناحیه جدایش در لبه پایین-دست تقاطع (ناحیه با جریان های چرخشی و پتانسیل رسوب گذاری بالا) و نیز ناحیه انقباض در دیواره روبرویی تقاطع (ناحیه دارای سرعت های بالا و با پتانسیل آب شستگی زیاد) از مهمترین مشخصه های جریان در این کانال ها به حساب می آیند. تاکنون تحقیقات وسیعی در زمینه شناسایی الگوی جریان در این کانال ها و رفع مشکلات هیدرولیکی مذکور با کاربرد روش های مختلفی مانند اصلاح هندسه تقاطع، کاربرد دیوار جداکننده کانال جانبی، تغییر زاویه کانال جانبی و مانند آن، صورت گرفته است. در این تحقیق نیز استفاده از صفحات مستغرق به عنوان راه کاری به منظور کاهش آب شستگی و رسوب گذاری مورد بررسی کامل قرار گرفته است. بدین ترتیب که ابتدا مدل عددی یک نمونه آزمایشگاهی موجود تولید شده و نتایج آن صحت سنجی شده اند. در ادامه اثر راهکار مذکور بر الگوی جریان مورد بررسی قرار گرفته و پارامترهای بهینه مربوطه (ارتفاع، چینش، تعداد و زاویه قرارگیری) ارائه شده است. نتایج این تحقیق کاهش قابل ملاحظه ای را در پتانسیل آب شستگی و رسوب گذاری جریان نشان می دهد. یک راهکار پیشنهادی، منجر به کاهش 89درصدی طول ناحیه جدایش و لذا تا حد زیادی کاهش پتانسیل رسوب گذاری گردیده است. همچنین، با بررسی نسبت دبی های مختلف کانال اصلی و جانبی، بهترین عملکرد صفحات در دبی نسبی 0/25مشاهده شده و کاربرد صفحات با ارتفاع بیش از نصف عمق جریان و/یا با زاویه بیش از 40درجه نسبت به راستای جریان اصلی، توصیه نمی گردد.}, keywords_fa = {تقاطع کانال‌های باز,صفحات مستغرق,حل عددی,رسوب‌گذاری,آب‌شستگی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_2005.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_2005_0624231b7280b54eaf601f93cf526e00.pdf} } @article { author = {Haseli, S. and Poursha, M.}, title = {Investigation of the Seismic Responses of Base isolated Buildings Under the Influence of Near field Round Motions}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {579-596}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.11973.5159}, abstract = {Due to destructive effects of near-field earthquakes on building structures, this paper attempts to investigate the seismic behavior of base-isolated building frames under the effect of near-field ground motions using the non-linear time history analyses (NLTHAs). For this purpose, two steel moment-resisting medium-rise frames including 9 and 12-story ones were isolated using the lead-rubber base isolation system considering three levels of stiffness i.e. Hard (H), Normal (N) and Soft (S) isolators. Non-linear time history analyses (NLTHAs) were conducted using different sets of near-field ground motions with forward directivity, fling step and no pulse characteristics. Also, for the purpose of comparison, the NLRHA was carried out using a set of far-field ground motion records. The effect of isolator stiffness under different types of ground motions as well as the effect of pulse period on the seismic responses is scrutinized. The results showed that the change in the stiffness of isolation system from hard type to soft and moderate types (that increases the damping and period of the structure) reduces the seismic demands of the structure. Also, the story drifts of base-isolated building frames with soft isolator (more damping) are smaller than those with hard and moderate types for different values of pulse period, Tp. On the other hand, the sensitivity of the responses of base-isolated building frames with hard isolators (low damping) to pulse period is large.}, keywords = {Base Isolation,Near-Fault Earthquakes,Fling-Step Effect,Forward-Directivity Effect,Non-linear Time History Analyses (NLTHAs)}, title_fa = {بررسی پاسخ های لرزه ای ساختمان های جداسازی شده پایه تحت اثر زلزله‌های حوزه‌ی نزدیک گسل}, abstract_fa = {به علت تاثیر قابل توجه زلزله  ا بر ساختمان های واقع در مناطق نزدیک گسل، در این مطالعه سعی می شود که رفتار قاب های خمشی فولادی جداسازی شده ی پایه تحت اثر زلزله های حوزه نزدیک گسل با استفاده از تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور 2قاب خمشی فولادی با ارتفاع متوسط ( 9و 12طبقه) با استفاده از جداسازهای لاستیکی با هسته ی سربی 1(LRB) جداسازی می شوند. برای هر سازه سه نوع جداساز با سختی های مختلف، شامل جداسازهای سخت) H)، جداسازهای متوسط (N ) و جداسازهای نرم (S) در نظر گرفته می شود. به منظور انجام تحلیل تاریخچه زمانی غیرخطی از چهار گروه 7تایی شتاب نگاشت استفاده می شود. یک گروه شامل 7رکورد زلزله ی حوزهی دور از گسل 2(FF) بوده و سه گروه دیگر، رکوردهای حوزه ی نزدیک گسل هستند که نمایندهی سه ویژگی مهم این زلزله ها شامل جهت پذیری رو به جلو ( ،(FD) 3حرکت پرتابی 4(FS) ، و زلزله های نزدیک گسل فاقد پالس 5می باشند. پاسخ های لرزهای مختلف تحت اثر چهار گروه متفاوت زلزله بررسی می شود و اثر سختی جداساز و پریود پالس (TP ) زلزله های نزدیک گسل روی پاسخ های لرزهای مورد مطالعه قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که تغییر سیستم جداسازی از نوع سخت به نوع متوسط و نرم (افزایش میرایی و زمان تناوب) باعث کاهش نیازهای لرزهای می شود. همچنین قاب های با جداسازی نوع نرم (S )( میرایی بیشتر) پاسخ تغییرمکان نسبی طبقات مناسب تری را به ازای مقادیر مختلف TPارائه می دهند، اما حساسیت پاسخ قاب های جداسازی شده با جداساز نوع سخت (میرایی پایین) به پریود پالس TPزلزله های نزدیک گسل بیشتر می باشد که عملکرد چنین قاب هایی را غیرقابل اطمینان می کند.}, keywords_fa = {جداسازی پایه,زلزله‌های نزدیک گسل,اثر پرتابی,اثر جهت‌پذیری رو به جلو,تحلیل دینامیکی غیر خطی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_940.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_940_0049d1efae760d42eed54efe6eb46c16.pdf} } @article { author = {Ghaffarpour Jahromi, S. and Zahedi, H.}, title = {Investigating the Effecting of Nano Aluminum on Mechanical and Volumetric Properties of Clay}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {597-606}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.12241.5157}, abstract = {In this paper, the effects of gamma oxide nano-aluminum as the cement modifier; on volumetric and mechanical properties of problematic clay using an experimental research were described. Initially, the impact of cement was evaluated for soil improvement and in the following the impact of cement mixed with nano-aluminum on soil properties were investigated. Evaluation of these effects was done in curing period from 1 day to 28 days. Properties evaluated in this study included Atterberg limits, density and proctor compaction, uniaxial compressive strength, California bearing ratio and the power of hydrogen (pH). Scanning Electron Microscopy (SEM) analysis had also been used to monitor and evaluate the impact of nano-scale materials. Results of this study indicated that in the short-term behavior, the effect of nano-aluminum in increasing the strength and setting speed was very tangible. Also the very small percentage of nano-material could be alternative for a significant proportion of cement in the improvement and modification of soil, which reflects the economic impact of nano material as well.}, keywords = {Expansive Clay,Gamma Nano Aluminum,Soil Modifcation,Mechanical Properties,Volumetric Characteristics}, title_fa = {ارزیابی اصلاح کننده نانو بر مشخصات حجمی و مکانیکی خاک ریزدانه رسی}, abstract_fa = {امروزه استفاده از نانوتکنولوژی در دهه های اخیر به منظور بهبود خصوصیات رفتاری مصالح مورد استقبال محققان در علوم مختلف قرار گرفته است. یکی از این موضوعات در مهندسی ژئوتکنیک، استفاده از نانو مواد در بهبود خصوصیات رفتاری خاک های مسئله دار به منظور افزیش ظرفیت باربری، کاهش نشست، کاهش تورم و همچنین کاهش هزینه های اقتصادی به منظور تثبیت خاک در کوتاه مدت و دراز مدت می باشد. در این تحقیق، نتایج یک مطالعه در مقیاس آزمایشگاهی تشریح می شود که در آن تاثیر نانوآلومینیوم اکسید گاما بر مشخصات حجمی و مکانیکی نوعی خاک رس مسئله دار مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این تحقیق ابتدا تاثیر سیمان در اصلاح خاک مورد ارزیابی قرار می گیرد و در ادامه تاثیر توام سیمان و نانو آلومینیوم بر مشخصات خاک مورد کنکاش قرار می گیرد. بررسی این تاثیرات در دوره های عمل آوری 1روزه تا 28روزه انجام شده است. خصوصیات مورد ارزیابی در این تحقیق شامل حدود اتربرگ، مشخصات تراکمی، مقاومت فشاری تک محوری، نسبت باربری کالیفرنیا و درجه اسیدیته (pH ) برای خاک اصلاح نشده، خاک اصلاح شده با مقادیر مختلف سیمان و خاک اصلاح شده با سیمان در درصدهای مختلف نانوآلومینیوم می باشد. همچنین به منظور کنترل و ارزیابی تأثیر مواد در مقیاس نانو از آنالیز میکروسکوپ الکترونی روبشی نیز استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که تأثیر نانو آلومینیوم در رفتار کوتاه مدت به منظور افزایش مقاومت و سرعت خودگیری بسیار محسوس است بطوریکه با افزودن %2ماده نانو، مقاومت تک محوری نمونه ها در روز اول تا %20در مقایسه با نمونه های متناظر افزایش می یابد. همچنین نتایج این تحقیق نشان می دهند با افزودن کمتر از 6درصد ماده نانو (بر حسب وزن سیمان) می توان مقاومت مکانیکی خاک را تا بیش از 35درصد افزایش داد و به دنبال آن بخش قابل توجهی از مصرف سیمان در اصلاح و به سازی خاک را کاهش داد که نشان دهنده تاثیر اقتصادی ماده نانو و متعاقب آن کاهش مصرف انرژی و آلودگی های زیست محیطی می باشد.}, keywords_fa = {خاک رس,نانوآلومینیوم گاما,اصلاح و بهسازی,مشخصات مکانیکی,مشخصات حجمی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_924.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_924_54eaa37dc78568f7abe9ba9c914874cd.pdf} } @article { author = {Gholhaki, M. and Movahedinia, M. and Rezaie Far, O.}, title = {Provide Analytical Relationship to Calculate the Stiffness of Composite Steel Shear Walls}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {50}, number = {3}, pages = {607-616}, year = {2018}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.12082.5125}, abstract = {The composite shear wall system is considered as one of the newest structural systems. In composite steel shear wall, reinforced concrete cover causes to increase shear capacity of steel shear wall up to in-plane shear yield limit rather than tension along the diagonal tensile field by anchoring steel plate and preventing its buckling. In innovative composite steel shear wall system, a gap is created between concrete cover and boundary beams and columns. Tests on traditional and innovative composite steel shear wall show a slight failure in innovative system compared to traditional system. In this paper, steel plate, concrete cover and frame were separated to calculate the stiffness of composite steel shear wall by their interaction (CPFI). To evaluate the effect of concrete stiffness on composite steel shear wall stiffness, the gap between concrete cover and boundary members has been discussed, and then two relationships have been proposed to calculate the stiffness of composite steel shear wall. The results show that the use of low yield stress steel plate with equivalent thickness to traditional steel plate will increase stiffness in composite steel shear wall. Also, concrete cover involvement in boundary members will increase the stiffness.}, keywords = {Composite Steel Shear Wall,Low Yield Stress Steel,stiffness}, title_fa = {ارائه ی رابطه ی تحلیلی محاسبه سختی دیوارهای برشی فولادی کامپوزیت}, abstract_fa = {دیوار برشی فولادی کامپوزیت یک سیستم نوین باربر جانبی و متشکل از یک ورق فولادی به همراه پوشش بتن مسلح است که این پوشش از یک سمت یا هر دو سمت توسط برش گیرهایی به ورق متصل شده است. در دیوار برشی فولادی کامپوزیت، پوشش بتنی مسلح با مهار کردن ورق فولادی و جلوگیری از کمانش آن باعث بالا رفتن ظرفیت برشی دیوار برشی فولادی تا حد تسلیم در برش داخل صفحه ی ورق به جای کشش در راستای میدان کششی می شود. در سیستم نوین دیوار برشی فولادی کامپوزیت، فاصله ای بین پوشش بتنی و تیرها و ستون های مرزی ایجاد می گردد. آزمایشات روی دیوار برشی فولادی کامپوزیت معمولی و نوین نشان از خرابی اندک سیستم نوین در مقایسه با سیستم معمولی دارد. در این مقاله به منظور محاسبه سختی دیوار برشی فولادی کامپوزیت، ورق فولادی، قاب و پوشش بتنی از یکدیگر تفکیک شده و با در نظر گرفتن اندرکنش بین آنها ( ،)CPFIسختی دیوار برشی فولادی کامپوزیت محاسبه شده است. برای در نظر گرفتن اثر سختی بتن در سختی دیوار برشی فولادی کامپوزیت، فاصله بین پوشش بتنی و اعضای مرزی مورد بررسی قرار گرفته و به دنبال آن، دو رابطه برای محاسبه سختی دیوار برشی فولادی کامپوزیت پیشنهاد شده است. نتایج نشان می دهد استفاده از ورق فولادی با تنش تسلیم پایین دارای ضخامت معادل با ورق فولادی معمولی، موجب افزایش سختی دیوار برشی فولادی کامپوزیت خواهد شد. همچنین درگیر شدن پوشش بتنی با اعضای مرزی موجب افزایش مقدار سختی خواهد شد.}, keywords_fa = {دیوار برشی فولادی کامپوزیت,فولاد با تنش تسلیم پایین,سختی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1016.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1016_fa8d5e4791188cd83d0262aa3dbcd742.pdf} }