@article { author = {Sabouri-Ghomi, S. and Saadati, B.}, title = {The Relative Stiffness of Steel Eccentric Braced Frame with Dual Vertical Links}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {3-12}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.682}, abstract = {The most important characteristics of building frames can be abbreviated in stiffness, strength and ductility. Moment frames have ductile behavior and low stiffness; therefore, the main reason in using the lateral bracing systems is their considerable stiffness. Eccentric bracing systems are considered as ductile frames, while satisfying the required stiffness. The lateral stiffness of conventional eccentric configurations have been calculated previously. In this research, the lateral relative stiffness of eccentrically braced frame with dual vertical links (EBF-DVL) is calculated analytically. EBF-DVL has two parallel vertical links which are welded to the floor beam at the top and to one horizontal link at the bottom. In order to provide the required equations for obtaining the stiffness, the slope-deflection equations are used by considering the effects of shear deformations. The results show that EBF-DVL has a high relative stiffness and by adjusting the lengths of vertical and horizontal links, it is possible to achieve the stiffness even more than the stiffness of eccentric bracing with horizontal link between two diagonal braces. Although an increase in either the moment of inertia or shear area of the vertical link leads to an increase in the lateral stiffness of the system, the effective interval for increasing the moment of inertia of the vertical links is to be limited to approximately half of the column moment of inertia and the corresponding value for increasing the shear area is approximately 60% of the shear area of the column.}, keywords = {Eccentric bracing,Vertical link,EBF-DVL,Analytical relative stiffness,shear deformation}, title_fa = {سختی نسبی قاب فولادی دارای مهاربندی برون محور با دو پیوند قائم}, abstract_fa = {مهمترین ویژگی‌های قاب‌های ساختمانی را می‌توان در سختی، مقاومت و شکل‌پذیری آنها خلاصه کرد. قاب‌های خمشی دارای شکل‌پذیری خوبی می‌باشند، ولی سختی آنها اندک بوده و دلیل اصلی استفاده از سیستم‌های مهار جانبی در سازه‌ها، سختی قابل ملاحظة آنها می‌باشد. یک گروه از مهاربندها که علاوه بر سختی مناسب، شکل‌پذیری خوبی نیز دارند مهاربندهای برون محور هستند. سختی شکل‌های متعارف این دسته از مهاربندها قبلاً محاسبه شده است. در این تحقیق سختی نسبی سیستم مهاربندی برون محور با دو پیوند قائم (EBF-DVL)، به روش تحلیلی محاسبه می‌شود. مهاربند EBF-DVL دارای دو پیوند قائم موازی است که از پایین به یک پیوند افقی و از بالا به زیر تیر سقف جوش داده می-شوند. برای فراهم کردن معادلات مورد نیاز در محاسبة سختی نسبی، از معادلات شیب-افت همراه با لحاظ کردن اثر تغییر شکل‌های برشی استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که این نوع مهاربند از سختی نسبی زیادی برخوردار است، به گونه‌ای که با انتخاب ابعاد مناسب پیوندها می‌توان حتی به سختی بیشتری نسبت به مهاربندهای واگرای با پیوند افقی در بین دو بادبند نیز رسید. هر چند که افزایش هر یک از پارامترهای ممان اینرسی و یا سطح مقطع برشی پیوندهای قائم موجب افزایش سختی می‌شود، اما می‌توان گفت که بازة موثر افزایش ممان اینرسی پیوندهای قائم تا حدود 50 درصد ممان اینرسی ستون می‌باشد و بازة موثر افزایش سطح مقطع برشی آن تا حدود 60 درصد سطح مقطع برشی تیر می‌باشد}, keywords_fa = {مهاربند برون محور,پیوند قائم,EBF-DVL,تغییر شکل های برشی,سختی نسبی تحلیلی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_682.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_682_2e96f603498af860d819ba735eb15744.pdf} } @article { author = {Rahai, A. R. and Rashedi, Seyed Hadi}, title = {Evaluation of Ductility of Bearing Concrete Wall Systems with Regard to Their Boundary Element}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {13-22}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.10468.4896}, abstract = {Bearing reinforced concrete wall system hasBearing reinforced concrete wall system has a vast usage, due to its good performance in past earthquakes. In this paper, with the aim of evaluating bearing wall performance, nonlinear static analysis based on several assumptions drawing upon experimental research is used. To ensure the accuracy of modeling by fiber section method, the analysis results have been validated by the results of an experimental model of RC bearing wall. To evaluate the reduction factor and ductility level of bearing reinforced concrete wall systems, a vast study on several models with different stories were performed. The results indicated that, the components of the boundary element have a limit effect on the models’ ductility factor. Also, calculated reduction factors for models with increasing building height up to a height of about 50 meters, show acceptable values and at more elevations, decreasing procedure of this coefficient has increased.}, keywords = {Concrete bearing wall system,Boundary element,Non-linear Static Analysis,Fiber element,Response reduction factor}, title_fa = {بررسی شکل پذیری مجموعه دیوار باربر بتنی با جزء مرزی}, abstract_fa = {سیستم دال و دیوار بتنی درجا از سیستم های متداول در ایران و سایر نقاط جهان است که به علت عملکرد مناسب آن در زلزله های گذشته، کاربرد گسترده ای یافته است. به منظور ارزیابی رفتار سیستم دیوار باربر با المان مرزی، از روش تحلیل استاتیکی غیر خطی نرم افزار PERFORM-3D استفاده شده است. به منظور اطمینان از صحت مدل سازی ها به روش فایبر، مدل مجزایی از یک دیوار با استفاده از این روش در نرم افزار مذکور ایجاد شده و نتایج تحلیل آن با نتایج مدل آزمایشگاهی از دیوار باربر اعتبارسنجی شده است. بررسی انجام شده بر روی مدل های با و بدون المان مرزی با تعداد طبقات مختلف و با هدف تعیین ضریب رفتار و بررسی میزان شکل پذیری آنها صورت گرفته است. نتایج بدست آمده نشان دهنده تاثیر محدود وجود اجزای المان مرزی روی میزان شکل پذیری مدل های مطالعاتی می باشد. همچنین ضرایب رفتار محاسبه شده برای مدل های مورد مطالعه با افزایش ارتفاع مدل ها، تا ارتفاعی در حدود 50 متر مقادیر قابل قبولی را بدست داده اند، ولی در ارتفاعات بیشتر روند کاهشی این ضرایب فزونی یافته است.}, keywords_fa = {مجموعه دیوار باربر بتنی,جزء مرزی,تحلیل استاتیکی غیرخطی,جزء رشته ای,ضریب رفتار}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_923.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_923_484c2d852cce45826b0d37e225d580ac.pdf} } @article { author = {Hajighasemali, S. and Ramezanianpour, A. A. and Lotfi, V. and Kashefizadeh, M. H.}, title = {Investigation of the Effect of Alkalai- Silica Reaction on Structural Behavior of Reinforced Concrete Beams Using the Finite Element Method}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {23-34}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.701}, abstract = {Many structures, such as dams, bridges and hydraulic structures, suffer deterioration induced by the alkali-aggregate reaction (AAR), which impairs the durability and safety of installations. ASR is an internal chemical reaction between certain forms of siliceous aggregates and alkaline pore solution in concrete. The result is a more or less crystallised silico-alkaline product which can exert pressure on the surrounding matrix. ASR induces concrete expansion and generally leads to loss of strength and cracking. The structural behaviour of concrete which has been effected by the alkali-silica reaction (ASR) is difficult to model due to various random parameters that govern this chemical process. The aim of this paper is to investigate the effect of ASR on the behaviour of reinforced concrete beams using three methods: an experimental model, conventional structural analysis and the finite element method. For this purpose, 100 x 150 x 1100-mm concrete beams were built in the laboratory and reinforced with different ratios of compression and tension bars. Then ASR and creep strains were modelled by reducing the elastic modulus of the concrete and applying an equivalent tension force. For the purposes of verifying the numerical methods involved, fourteen beams were conditioned in a suitable environment using similar dimensions and loading systems. Experimental results on reactive concrete samples were simulated so as to test whether the model was capable of describing the behaviour of affected reinforced concrete beams under service loads. The comparison revealed that the finite element model had good compatibility with the acquired test results.}, keywords = {Alkali silica reaction (ASR),Finite element analysis,finite element modeling,Modeling of ASR,Reinforced Concrete Beams}, title_fa = {بررسی اثر واکنش قلیایی-سیلیسی بر روی رفتار سازه ای تیرهای بتنی مسلح با استفاده از روش المان محدود}, abstract_fa = {واکنش قلیایی-سیلیسی یک واکنش شیمیایی است که در بین برخی از سنگدانه های سیلیکایی و محلول های قلیایی موجود در بتن رخ می دهد. این واکنش باعث انبساط بتن شده و در نهایت منجر باعث ترک خوردگیِ و کاهش ایمنی, عمر و مقاومت آن می شود. مدلسازی رفتار سازه ای بتنِ متاثر از واکنش قلیایی-سیلیسی به علت دخالت پارامترهای متعدد در این واکنش امری مشکل است. یکی از عوامل مهم در مدلسازی این واکنش پیش بینی مناسب نحوه گسترش تنش ها و کرنش ها در بتن می باشد. هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر مخرب واکنش قلیایی-سیلیسی بر روی رفتار سازه ای تیرهای بتنی مسلح با دو روش آزمایشگاهی و مدل سازی عددی; و بر اساس روش های تحلیل سازه ای متداول می باشد. برای این منظور, ابتدا تعدادی نمونه تیر در یک آزمایشگاه ساخته شد و پس از تحلیل سازه ای نمونه ها با روش های متداول, یک مدل عددی برای تیرها در برنامه "Ansys" با روش المان محدود ارائه شد. نتایج مدل سازی عددی همگرایی خوبی را با نتایج آزمایشگاهی نشان می دهد, اگرچه در ناحیه کششی سازگاری بهتری در مقایسه با نواحی فشاری وجود دارد و استفاده از آرماتورهای فشاری باعث افزایش سازگاری بین نتایج می شود. ضمنا قرار دادن نیروی معادل بر روی تار خنثی در مدلسازی عددی می تواند کرنش در نواحی فشاری را بهبود بدهد.}, keywords_fa = {واکنش قلیایی-سیلیسی( ASR ),روش المان محدود,مدلسازی بتن,مدلسازی واکنش قلیایی-سیلیسی,تیر بتن مسلح}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_701.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_701_a52060b10a532d070f2ecfabad85ee6e.pdf} } @article { author = {Hoseini, P. and Hoseini, Y.}, title = {Changes in Self-Purification Capacity of the Ahvaz Karun River in 2008 and 2014 using QUAL2Kw Model}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {35-46}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.691}, abstract = {The Karun River receives large quantities of domestic wastewater, industrial effluents, and agricultural drainage water during its course. Since every river has a certain capacity for accepting incoming pollutants and for self-purification, knowledge of the trend of changes in self-purification capacity is of great importance. This research studied changes in the self-purification capacity of the Karun River in the 42-kilometer distance between the Zergan and Kot Amir stations in 2008-2009 and 2013-2014. Changes in the parameters of pH, EC, and BOD in these two years were first simulated for the two months of August and January using the calibrated Qual2Kw model. The observed data was then compared with the calculated data using the square of the correlation coefficient (R2) and the mean absolute error (MAE). Results showed the Karun River could not purify itself with respect to the EC parameter in 2008-2009 and with respect to the BOD parameter in 2013-2014. Moreover, the best simulation of the model was achieved for the pH parameter, and the simulations for the BOD and EC parameters were the second and third best, respectively.}, keywords = {River Karun,Self-Purification,Ahvaz,BOD,QUAL2Kw}, title_fa = {بررسی تغییرات توان خودپالایی رودخانه کارون در سال‌های 87 و 92 با استفاده از مدل QUAL2KW در محدوده شهر اهواز}, abstract_fa = {رودخانه کارون در مسیر جریان خود محل ورود و تخلیه فاضلاب‌های خانگی، پساب‌های صنعتی و زه‌آب های کشاورزی بسیاری است. با توجه به‌اینکه هر رودخانه تا حدود معینی ظرفیت پذیرش آلاینده‌های ورودی و خودپالایی آن‌ها را دارد، بنابراین امروزه آگاهی از روند تغییرات توان خودپالایی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش تغییرات توان خودپالایی رودخانه کارون در سال‌های 87 و 92 در بازه زرگان تا کوت‌امیر به طول 42 کیلومتر مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور ابتدا تغییرات پارامتر هایBOD, EC, pH در سال‌های 87 و 92 برای دو ماه دی و مرداد توسط مدل کالیبره شده Qual2kw شبیه‌سازی گردید، سپس با داده‌های مشاهداتی در ایستگاه های زرگان، پل‌پنجم و کوت‌امیر مقایسه شد. جهت مقایسه داده‌های مشاهداتی با داده‌های محاسباتی از مربع ضریب همبستگی (R2) و متوسط خطای مطلق (MAE) استفاده شده است. نتایج نشان دهنده عدم خودپالایی پارامتر EC در رودخانه کارون برای سال 87 و عدم خودپالایی پارامتر BOD در سال 92 بوده است. همچنین بهترین شبیه سازی مدل برای پارامتر pH بدست آمد و در رتبه‌های بعدی به ترتیب پارامتر EC, BOD قرار گرفتند.}, keywords_fa = {رودخانه کارون,خودپالایی,اهواز,QUAL2Kw,BOD}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_691.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_691_b5b585d646387000d9d7eb20ff54d2cb.pdf} } @article { author = {Tabesh, M. and Ali-Bariany, E. and Motevallian, S. S. and Roozbahani, A. and Beygi, S.}, title = {Prioritization of Water Consumption Management Strategies in Water Distribution Networks Using Multiple Criteria Decision Making Method of Fuzzy Analytic Hierarchy Process (Case Study: Tehran)}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {47-56}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2015.379}, abstract = {As the volume of renewable water resources has been significantly decreased and developing new water resources are faced with serious limitations, there has been a change of emphasis in management practices from supply-sided to demand-sided approaches in most regions of the world. Water consumption management strategies seek to reduce water consumption and establish a reasonable and sustainable balance between water supply and demand. In this paper, a multi-attribute decisionmaking method and an algorithm is developed for selecting water consumption management strategies for water distribution networks. To demonstrate the applicability of suggested method, a case study is conducted in Tehran in which different water consumption management strategies are prioritized using Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP) and based on water and wastewater experts’ judgments. Applied strategies are performing educational programs among water users, non-revenue water reduction, increasing water price and using water-saving appliances. Furthermore, decision criteria used in this study are costs, time of implementation, water user’s satisfaction, the volume of non-revenue water and water-saving efficacy. To evaluate the impact of uncertainties lied in the model on final results, a sensitivity analysis is performed in terms of changes in the weight of decision-makers’ judgments and the shape of fuzzy membership functions. Finally, the non-revenue water reduction is gained the first rank among all water consumption management strategies. The results of this study show that in case of high degree of fuzzy uncertainties and dearth of sufficient quantitative data, the presented method can be employed as a robust decision-making tool by urban water managers.}, keywords = {}, title_fa = {رتبه‌بندی راهبردهای مدیریت مصرف آب در شبکه‌های توزیع آب شهری با استفاده از روش تصمیم‌گیری چندشاخصه تحلیل سلسله‌مراتبی فازی (FAHP): مطالعه موردی، شهر تهران}, abstract_fa = {با توجه به کاهش محسوس منابع آب تجدیدپذیر و محدودیت‌های موجود در توسعه منابع آب جدید، در اکثر نقاط دنیا تمرکز رویکردهای مدیریتی به میزان قابل توجهی از مدیریت عرضه به مدیریت تقاضا تغییر نموده است. مجموعه‌ای از راهبردها که با هدف کاهش مصرف آب و برقراری یک تعادل منطقی و پایدار بین عرضه و تقاضای آب طراحی و اجرا می‌شوند، راهبردهای مدیریت مصرف آب نامیده می‌شوند. در این مقاله، با استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری چندشاخصه، الگویی برای انتخاب مناسب‌ترین راهبرد مدیریت مصرف آب در شبکه‌های توزیع آب شهری ارائه شده است. همچنین به منظور آزمودن کارآیی الگوی فوق، در قالب یک مطالعه موردی برای شهر تهران و با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و متخصصین صنعت آب و فاضلاب، راهبردهای مختلف مدیریت مصرف آب رتبه‌بندی شده‌اند. راهبردهای انتخاب شده در این تحقیق عبارتند از فرهنگ سازی در بین مصرف‌کنندگان (اجرای برنامه‌های آموزشی و تبلیغاتی)، کاهش آب بدون درآمد، افزایش آب بها و استفاده از ابزارآلات کاهنده مصرف. در این تحقیق از معیارهایی همچون هزینه، زمان، رضایت مشترکین، میزان آب به حساب نیامده و تاثیر اجرای طرح در کاهش مصرف آب، برای وزن‌دهی و تعیین امتیاز راهبردها استفاده شده است. به منظور بررسی تاثیر عدم‌قطعیت‌های موجود در مدل بر پاسخ نهایی، بر روی اوزان نظرات تصمیم‌گیرندگان و شکل اعداد فازی مورد استفاده، تحلیل حساسیت صورت گرفته است. در نهایت راهبرد کاهش آب بدون درآمد به عنوان مناسب‌ترین راهبرد از دیدگاه تصمیم‌گیرندگان شناخته شد. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد در شرایط عدم دسترسی به داده‌های کمّی کافی و بالا بودن عدم قطعیت‌های فازی، روش ارائه شده می‌تواند به عنوان یک ابزار تصمیم‌گیری کارآ مورد استفاده مدیران آب شهری قرار گیرد.}, keywords_fa = {مدیریت مصرف آب,روش‌های تصمیم‌گیری چند شاخصه,نظرات کارشناسان,کاهش آب بدون درآمد,تحلیل سلسله مراتبی فازی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_379.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_379_045c1f2718730063215841517240c9f3.pdf} } @article { author = {Barani, O. R. and Dastjerdy, F. and Kalantary, F.}, title = {Study of permeability coefficient and inflow rate effects on hydraulic fracturing in saturated porous media}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {57-66}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.572}, abstract = {In this paper, a finite element model is developed for the fully hydro-mechanical analysis of hydraulic fracturing in saturated porous media. The model is derived within the framework of generalized Biot theory. The fracture propagation is governed by a cohesive fracture model. The flow within the fracture zone is modeled considering the lubrication equation. In order to describe the fracture in the saturated porous media, momentum equation and mass balance equation with Darcy law are employed. The standard Galerkin method and Newmark scheme are used for discretization in space and time, respectively. Finally, the effects of permeability and rate of injection on the hydraulic fracture propagation are studied. It is observed that an increase in permeability leads to slower crack propagation. In addition, increasing flow rate leads to a faster crack propagation. When permeability increases by 3.3 times, CMOD and crack length decreases by 43.8% and 20%, ,respectively after 1 second and decreases by 29.4% and 15.9%, respectively after 6 seconds. In addition, when flow rate increases by 2, 3, and 4 times, the crack length increases by 30.5%, 55.9%, and 76.3% after one second.}, keywords = {Hydraulic Fracturing,Saturated porous media,Hydro-mechanical coupling,cohesive zone model,finite element method}, title_fa = {بررسی مولفه های نفوذ پذیری و دبی جریان ورودی روی شکاف هیدرولیکی در محیط متخلخل اشباع}, abstract_fa = {- در این مقاله یک مدل هیدرومکانیکی برای بررسی محیط متخلخل اشباع دارای ناپیوستگی ارائه شده است. برای مدل سازی ناپیوستگی از مدل رفتاری ترک چسبنده استفاده شده است و جریان در داخل ناپیوستگی لایه ای در نظر گرفته شده است. معادله مومنتوم کل و معادله بقای جرم در ترکیب با فرم کلی قانون دارسی برای فاز سیال نوشته شده است. برای حل معادلات به روش عددی از روش استاندارد اجزا محدود برای پاره سازی معادلات در حوزه مکان و از روش نیومارک برای پاره سازی معادلات در حوزه زمان استفاده شده است. در نهایت اثر نفوذپذیری محیط و نرخ تزریق روی گسترش شکافت هیدرولیکی بررسی شده است.مشاهده شده است که با افزایش نفوذپذیری رشد ترک آرام‌تر و با افزایش نرخ تزریق رشد ترک سریعتر می‌شود. با 3/3 برابر شدن نفوذپذیری، بازشدگی دهانه ترک 8/43 درصد پس از یک ثانیه و 4/29 در صد پس از 6 ثانیه کاهش می یابد. طول ترک نیز 20 درصد پس از یک ثانیه و 9/15 در صد پس از 6 ثانیه کاهش می یابد. با 2،3 و 4 برابر شدن نرخ تزریق، طول ترک پس از 6 ثانیه به ترتیب 5/30، 9/55، 3/76 درصد افزایش می یابد.}, keywords_fa = {شکافت هیدرولیکی,محیط متخلخل اشباع,آنالیز همبسته,مدل رفتاری ترک چسبنده,روش اجزا محدود}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_572.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_572_4cf8d4487bdad0e67a4cdd1a3ab9430c.pdf} } @article { author = {Ahmadi, M. M. and Besharat, N.}, title = {Determination of Coefficient of Lateral Earth Pressure at Rest for Sandy Soil Using Cone Penetration Test and Artificial Neural Network}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {67-80}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.8601.4417}, abstract = {The estimation of soil parameters in geotechnical practice is always an important step. Accurate prediction of sands parameters from insitu tests such as CPT is one of the most challenging problems in geotechnical engineering. In this study, using a series of reliable CPT calibration chamber test data and a system consisting of three types of neural networks, the coefficient of lateral pressure of sandy soil at rest (K0) is predicted while it has good agreement with measured data gathered in database. In this system, a series of neural networks perform some tasks and finally by strategically combining of networks, the system will be able to predict parameter (K0) with reasonable accuracy. The proposed system uses Self Organizing Map (SOM) for clustering data into training, testing and validating sets and probabilistic neural networks for classifying of sands and back propagation neural networks for conclusive function approximation. Details on the development of such a system are described in the present paper and finally results obtained by this system are compared to the available relations suggested by other researchers.}, keywords = {"Coefficient of lateral pressure of sandy soil at rest","Cone Penetration Test","Calibration Chamber","Self-Organizing Map (SOM)","Probabilistic Neural Network (PNN)"}, title_fa = {تخمین ضریب فشار جانبی ماسه ها با استفاده از آزمایش نفوذ مخروط در محفظه کالیبراسیون و شبکه عصبی مصنوعی}, abstract_fa = {تعیین دقیق و مناسب پارامترهای خاک همواره در طراحی‌های ژئوتکنیکی مورد توجه بوده است. پیش بینی دقیق پارامترهای تاثیرگذار ماسه از آزمایشات برجا نظیر (CPT)، یکی از چالشی‌ترین مسایل در مهندسی ژئوتکنیک است. در این تحقیق با استفاده از نتایج آزمایش کالیبراسیون نفوذ مخروط که در دانشگاه‌ها و موسسات معتبر انجام شده‌اند و همچنین سیستمی متشکل از سه نوع شبکه عصبی مصنوعی، پارامتر ضریب فشار جانبی ماسه در حالت سکون(K0) برای انواع مختلف ماسه‌های موجود در پایگاه داده جمع‌آوری شده، به طور نسبتا دقیقی پیش بینی شده است. در این سیستم مجموعه‌ای از شبکه‌های عصبی به طور سری وظایفی انجام می‌دهند و در نهایت با ترکیب مناسب این شبکه‌ها، سیستم قادر خواهد بود که پارامتر(K0) را با دقت مناسب برای خاک‌های ماسه‌ای مورد بررسی در پایگاه داده، پیش‌بینی نماید. در این روش از شبکه عصبی خودسازمانده (SOM) برای خوشه‌بندی مناسب داده‌ها، از شبکه عصبی احتمالاتی (PNN) برای کلاسه‌بندی ماسه و در نهایت از شبکه عصبی چندلایه با الگوریتم پس انتشار(BP) برای مدل نهایی، استفاده می‌گردد. جزییات ایجاد و به کارگیری چنین سیستمی در مقاله شرح داده شده و همچنین در پایان، نتایج بدست آمده از این سیستم با نتایج سایر محققین مقایسه گردیده است.}, keywords_fa = {ضریب فشار جانبی ماسه در حالت سکون(K0)","آزمایش نفوذ مخروط,محفظه کالیبراسیون"," شبکه عصبی خودسازمانده","شبکه عصبی احتمالاتی"}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_879.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_879_7c1f8315a97f46e108f27e6fee58edc1.pdf} } @article { author = {Jafarian, Y. and Lashgari, A.}, title = {Effect of slip width on the permanent displacement of earth slopes}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {81-88}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.676}, abstract = {Newmark sliding block method is commonly used for estimating earthquake-induced permanent displacement of earth slopes and embankments. Since this method is a simplified dynamic analysis procedure with acceptable accuracy, it has been received considerable attention among the geotechnical practitioners. However, it has some shortcomings such as neglecting system response and sliding mass rotation. Hence, researchers have proposed modified procedure to enhance the realistic features of this method. The effect of sliding mass rotation, which sets the block in a gentler condition, was previously considered by continuous increment of yield acceleration. Since the sliding mass is three dimensional in reality, smaller permanent displacement is expected when the width of block is accounted for. In this paper, width of the rotating-sliding mass is taken into account in the coupled and decoupled solution of block sliding equations. The results show that the width of the slip zone is effective on the resulting displacements. With a constant slip length, whatever slip width is reduced, yield acceleration increases and consequently difference between the modified decoupled (or modified coupled) and decoupled (or coupled) increases.}, keywords = {Earth slopes,Permanent displacement,Rigid block method,Decoupled analysis,Coupled analysis}, title_fa = {اثر عرض گسیختگی بر تغییر مکان ماندگار لرزه ای شیب‌های خاکی}, abstract_fa = {مدل بلوک لغزنده‌ی نیومارک برای محاسبه تغییر مکان ماندگار شیب‌ها و سدهای خاکی در برابر زلزله بکار می‌رود و به دلیل سادگی و دقت نسبتاٌ مناسب مورد توجه بسیاری از مهندسان قرار گرفته است. محدودیت‌هایی همانند عدم در نظر گرفتن دوران گوه‌ی گسیختگی و همچنین پاسخ سیستم این روش توسط بسیاری از محققین اصلاح شده است. در این مقاله اثر عرض توده لغزنده بر مقدار تغییرمکان ماندگار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و شتاب گسیختگی با در نظر گرفتن این اثر که معرف بعد سوم گوه‌ی گسیختگی است اصلاح می‌شود. با توجه به شتاب گسیختگی اصلاح شده، تغییر مکان ماندگار توسط تحلیل‌های غیر وابسته و وابسته محاسبه شده است. نتایج نشان می‌دهد که عرض گسیختگی بر روی تغییر مکان ماندگار موثر می‌باشد. به طوری که در یک طول لغزش ثابت، هرچه عرض گسیختگی کاهش یابد شتاب گسیختگی افزایش یافته و اختلاف بین روش غیر وابسته (یا وابسته) اصلاح شده با تحلیل غیر وابسته (یا وابسته)افزایش می‌یابد.}, keywords_fa = {سدهای خاکی,تغییر مکان ماندگار,روش بلوک صلب,تحلیل غیر وابسته,تحلیل وابسته}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_676.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_676_93f054941b2553f44c02e7ddba605103.pdf} } @article { author = {Rasouli, M. R. and Hassanlourad, M.}, title = {Comparative study of carbonate and quartz sand based on energy concepts}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {89-100}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.592}, abstract = {Abstract: carbonate sands have being known as problematic soils in civil engineering and their strength is different from those of quartz sands. In this paper Triaxial consolidated-drained shear strength of a carbonate sand obtained from north beach of Oman sea is compared with Firoozkooh quartz sand. Energy concept is used for the analysis. Tests were performed in the same conditions such as particle size distribution, relative density and confining pressure on sands with different particles shapes. Tests results and analysis showed considerable differences between two sands regarding the shear strength and its components, soil volume changes, particle breakage potential and its effects on the shear strength, consumed energy for the particle crushing, dilation and particle crushing portion from the total internal friction angle of soils. At the end, it was found that there is a linear relation between the consumed energy for particle crushing from total applied energy to the soil speciment and particle breakage portion from the soil total internal friction angle. In the carbonate sand with high particle breakage ability a value of %14 to %31 and in the quartz sand maximum %10 of applied energy is consumed for particle breakage.}, keywords = {Carbonate Sand,Quartz sand,Triaxial Test,Energy Concept,Particle Breakage}, title_fa = {مقایسه رفتار برشی ماسه کربناته و کوارتزی براساس مفاهیم انرژی}, abstract_fa = {معمولا ماسه‌های کربناته یکی از خاک‌های مسئله دار بوده و به لحاظ مقاومتی متفاوت از ماسه‌های کوارتزی هستند. در این مقاله مقاومت برشی یک ماسه کربناته حاصل از سواحل شمالی دریای عمان به صورت مقایسه‌ای با یک ماسه کوارتزی با استفاده از آزمایش سه محوری تحکیم یافته-زهکشی شده بر مبنای مفاهیم انرژی مورد مقایسه قرار می‌گیرد. آزمایش‌ها تحت شرایط یکسان از نظر دانه بندی، دانسیته نسبی و تنش‌های همه جانبه و اشکال متفاوت دانه‌ها بر روی دو ماسه انجام گرفت. نتایج آزمایش‌ها و تحلیل‌ها نشان -داد که تفاوت‌های قابل توجهی به لحاظ مقدار مقاومت برشی و مولفه‌های آن، تغییرات حجمی خاک، قابلیت خرد شدگی دانه‌ها و اثر آن بر روی مقاومت برشی، انرژی صرف شده جهت خرد شدگی دانه‌ها و نسبت سهم اتساع و خردشدگی دانه‌ها از زاویه اصطکاک داخلی کل وجود دارد. در انتها ملاحظه گردید که در هر یک از ماسه‌ها یک ارتباط خطی بین نسبت انرژی صرف شده جهت شکستگی دانه‌ها از کل انرژی اعمالی به نمونه و سهم شکستگی دانه‌ها از زاویه اصطکاک داخلی کل وجود دارد. در ماسه‌ کربناته با قابلیت شکستگی بیشتر دانه‌ها حدودا 14 تا 31% و در ماسه کوارتزی حداکثر 10% انرژی اعمالی صرف شکستگی دانه‌ها می‌شود.}, keywords_fa = {ماسه کربناته,ماسه کوارتزی,آزمایش سه محوری,مفهوم انرژی,شکستگی دانه}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_592.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_592_a5fa6425db3b8185b44c4d3b59455f01.pdf} } @article { author = {Dehghani Ashkezari, G.}, title = {Study of Effects of Type and Amount of Steel Fibers and Diameter of Projectile on Behavior of UHPSFRC}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {101-118}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.865}, abstract = {In this study, firstly the impact behavior of a kind of ultra-high performance steel fiber reinforced concrete (UHPSFRC) with one and two percent steel fiber by concrete volume are investigated under drop-weight test by using of constraint and simple supports condition. The results of tests show that fiber content has a significant effect on impact behavior of UHPFRCs, so that by increase of fiber content from one percent to two percent, the numbers of drops required to final failure of concrete targets are becoming nearly two times. Then, impact and penetration of high velocity projectile on UHPSFRC targets has been simulated by using of LS-DYNA software based on erosion algorithm. In this study, Elastic-Plastic Hydrodynamic material model has been used to modeling the behavior of concrete. This material model is able to consider the softening behavior of material due to post-yield damage by getting tabulated effective stress and effective plastic strain. Comparison between numerical and experimental results shows that the hydrodynamic model is able to describe the responses of UHPSFRC under impact loading. Besides, by adding of more fibers, concrete targets can obtain greater toughness due to higher residual strength and greater strains. It leads to reduce the penetration depth and the diameter of the cavity that are created in target due to impact of the projectile and spread of stress waves.}, keywords = {Ultra High Performance Concrete,Steel Fiber,Impact,Projectile,numerical simulation}, title_fa = {مطالعه ی تأثیر نوع و میزان الیاف فولادی و قطر پرتابه بر رفتار ضربه ای UHPSFRC}, abstract_fa = {هدف اصلی این تبارهای حاصل از ضربه و نفوذ پرتابه‌هاحقیق، مطالعه‌ی تاثیر میزان الیاف فولادی، در محدوده‌ی مقدار معمول و اقتصادی، بر رفتار ضربه‌ای بتن فوق توانمند می‌باشد. مطالعه در برابر ضربه با سرعت کم، با آزمایش‌های سقوط وزنه و در برابر ضربه و نفوذ پرتابه‌های سرعت بالا، با شبیه-سازی‌های عددی صورت پذیرفت. اعتبار روش شبیه‌سازی ارائه شده، بر اساس نتایج آزمایش‌ها تایید شد. آزمایش‌های تعیین خصوصیات مکانیکی مورد نیاز برای مدل‌سازی بتن‌ها نیز انجام شد. تاثیر قطر پرتابه و مشخصات الیاف فولادی نیز به ترتیب به روش‌های عددی و آزمایشگاهی مطالعه شد. نتایج نشان می‌دهد که با افزایش میزان میکرو الیاف از یک درصد به دو درصد حجم بتن، تعداد ضربه‌های وزنه‌ی لازم برای گسیختگی نهایی، نزدیک به دو برابر و سطح آسیب‌دیدگی کم‌تر می‌شود. همچنین، افزایش میزان الیاف به دو درصد، منجر به افزایش طاقت اهداف بتنی و کاهش عمق نفوذ و قطر حفره‌ی ناشی از برخورد پرتابه‌ی سرعت بالا می‌گردد. افزایش قطر پرتابه که منجر به افزایش جرم آن می‌شود، با ثابت بودن سرعت برخورد، باعث افزایش نیروی ضربه و در نتیجه افزایش عمق نفوذ و قطر حفره، در بتن‌های فوق توانمند با هر دو مقدار درصد الیاف می‌گردد. اما میزان این افزایش، در بتن با یک درصد الیاف به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر می‌باشد. استفاده از ماکرو الیاف به جای میکرو الیاف، به دلیل خرد شدن بتن و جدا شدن الیاف از بتن در هنگام گسیختگی، به لحاظ فنی و اقتصادی جهت مسلح نمودن بتن در مقابل بارهای ضربه‌ای توجیه ندارد.}, keywords_fa = {بتن فوق توانمند,الیاف فولادی,پرتابه,شبیه سازی عددی,ضربه}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_865.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_865_cb9fe90a6d2cca0045baad9c5ef39e46.pdf} } @article { author = {Beheshti‑Aval, S. B. and Kabiri, Sh.}, title = {Multi Degree of Freedom Effects on Ductility Reduction Factor for Near Fault Ground Motions}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {119-126}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.690}, abstract = {Study on single degree of freedom (SDOF) structures provided information on seismic demand for elastic and inelastic systems. But this information needs to be modified to become of direct use for design of real structures, which are mostly multi-degree of freedom (MDOF) systems, governed by several modes. According to the near fault ground motions have cause much damage in the vicinity of seismic sources, this paper evaluate the modification that must applied to strength reduction factors derived from simplified SDOF models in order to account for MDOF structures in near fault zones. This proposed by estimation the ratio of strength in MDOF systems that result by limiting maximum story ductility ratio to the strength corresponding to the same ground motion and same level of ductility in an equivalent SDOF system having a period equal to the fundamental period of the MDOF structures.Nonlinear dynamic time history analysis were carried out on four steel moment resisting frames with two distinct behavior of yield mechanism, undergoing five level of ductility ratio when subjected to 15 near fault ground motions with forward directivity effects. Modification factors spectra were computed as a function of period and number of stories and were compared to those of corresponding spectra for far fault ground motions. The required modification factor for inelastic MDOF systems, for near fault motions was shown to be dependent on target ductility ratio and the type of yield mechanism and to a lesser degree, period of vibration and number of stories. The result demonstrate that in the low level of ductility ratio, during the short period range, the modification factor given from near the fault ground motions is less than those from the far fault ground motions, and this is true during all period range as the level of ductility is increased. Finally, since the equivalent pulse of near fault ground motions havesignificant effect on structural response, modification factors were proposed as a function of the ratio of structural period to equivalent pulse period and ductility ratios.}, keywords = {Strength Reduction Factor,Near Fault,Ductility,Multi Degree of Freedom Structures (MDOF)}, title_fa = {اصلاح ضریب رفتار ناشی از شکل‌پذیری در سازه‌های چند درجه آزادی تحت زلزله با مشخصات نزدیک گسل}, abstract_fa = {سازه‌های یک درجه آزادی ابزار مناسبی جهت برآورد نیاز لرزه‌ای خطی و غیر‌خطی سازه‌های واقعی می‌باشند. ولی لازم است اطلاعات بدست آمده از سازه‌های یک درجه آزادی، جهت استفاده در سازه‌های واقعی که چند درجه آزادی‌اند و مدهای مختلف جابجایی در رفتار آن‌ها نقش دارد، اصلاح گردند.از آن‌جا که امروزه اکثر خرابی سازه‌ها مربوط به ساخت و سازه‌ها در نواحی نزدیک گسل می‌باشد، هدف از این مطالعه اصلاح روابط ضریب رفتار سازه‌های یک درجه آزادی، برای استفاده در سازه‌های چند درجه آزادی، در محدوده نزدیک گسل می‌باشد.این مطلب از طریق بررسی نسبت مقاومت سازه چند درجه آزادی با کنترل ماکزیمم نسبت شکل‌پذیری طبقات به مقاومت سازه یک درجه آزادی معادلش با پریود و سطح شکل‌پذیری غیر‌خطی مشابه و در همان رکورد زلزله با ضریب مقیاس یکسان، صورت گرفته است.بدین‌ترتیب که چهار سازه فلزی ممان خمشی در دو مکانیزم شکست تیر مفصل و طبقه نرم مدلسازی گردیده‌اند.سازه‌ها در پنج نسبت شکل‌پذیری هدف تحت 15 رکورد زلزله در محدوده نزدیک گسل با اثر جهت‌پذیری پیش‌رونده آنالیز دینامیکی غیر‌خطی شده‌اند. فاکتور اصلاحی ضریب رفتار به صورت طیف‌هایی بر حسب پریود و تعداد طبقات سازه ارائه گردیده است. و با منحنی‌های مشابه موجود برای مناطق دور از گسل در نواحی مختلف پریود سازه، مقایسه گردیده‌اند. نسبت ضریب اصلاحی به مقدار زیادی به نوع مکانیزم شکست، سطح شکل‌پذیری غیر‌خطی سازه و به مقدار کمتر به پریود و تعداد طبقات سازه وابسته است. همچنین ملاحظه شده که پارامتر ضریب اصلاحی در شکل‌پذیری‌های پایین در پریودهای کوتاه کمتر از مقادیر متناظر نواحی دور از گسل می‌باشد. و در شکل پذیری‌های بالا، در تمامی حدود پریود مقادیر این ضریب کمتر از نواحی دور از گسل برآورد گردیده است.در پایان، روابط تقریبی ضریب اصلاحی پارامتر ضریب رفتار ناشی از شکل‌پذیری سازه‌ها ارائه شده است.}, keywords_fa = {ضریب کاهش مقاومت – نزدیک گسل – شکل‌پذیری- سازه چند درجه آزادی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_690.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_690_0ff07850f6a5e4adffe0a541f595d4b1.pdf} } @article { author = {Behnamfar, F. and Nooraei, M. and Talebi, M.}, title = {A 3-stage Method for Selection of Ground Motion for Dynamic Time History Analysis}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {127-138}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.603}, abstract = {Results of any dynamic analysis are clearly influenced by the type of the selected acceleration records as the use of inappropriate records can lead to a misunderstanding of the real behavior of structures against earthquakes. For compatibility of accelerograms various criteria including similarity of focal mechanism and magnitude, the same distance from the epicenter, and finally the same soil type of recording stations has been mentioned. Even with respect to these criteria, referencing to databases of earthquakes results in finding several hundreds and sometimes several thousands of apparently suitable accelerograms. Additional measures should be considered to minimize the number of appropriate records. In this paper a three-step screening process is presented during which the number of selected records is quickly reduced from a few thousands to a few number. The finally selected records are the most appropriate for the studied structure regarding the chosen requirements. In the first stage, called the coarse sieve, ground motion parameters and geological parameters are used to select the records. In the second stage, known as the intermediate sieve, a suit of earthquake records that are more similar in terms of spectral parameters are extracted and in the third and last stage, known as the fine sieve, the final records are selected with studying the spectral shapes of the records. It is shown that the proposed selection method results in a much less scatter in the nonlinear structural responses among the selected earthquakes resulting in an enhanced confidence in the safety of the designed structure.}, keywords = {ground motion selection,Nonlinear Time History Analysis,scatter,screening process,structures}, title_fa = {روش سه مرحله ای انتخاب شتابنگاشت های زلزله برای تحلیل دینامیکی سازه ها}, abstract_fa = {تحلیل دینامیکی خطی و غیر خطی سازه ها با استفاده از شتابنگاشت های زلزله، روشی مرسوم در تحقیقات مهندسی زلزله و نیز در طراحی سازه های مهم می باشد. امروزه آیین نامه های زلزله لازم می دارند که شتابنگاشت ها اولا"سازگار بوده و ثانیا" به مقیاس در آیند. برای سازگاری شتابنگاشت ها معیارهایی همچون مشابهت ساز و کار کانونی و بزرگا، فاصله های مشابه از مرکز زلزله و بالاخره یکسان بودن نوع خاک محل ثبت زلزله عنوان شده است. در این مقاله یک روند غربالگری سه مرحله ای ارائه شده که در طی آن تعداد رکورد های منتخب به سرعت کاهش داده می شود. رکورد های نهایی از نظر معیارهای ارائه شده مناسب ترین شتابنگاشت ها برای سازه مورد نظر می باشند. استفاده از این روش نسبت به روشهای موجود به کاهش بیشتر پراکندگی پاسخ های تحلیل غیرخطی سازه منجر خواهد شد و با کاهش پراکندگی، میزان اعتماد به ایمنی سازه طراحی شده بیشتر خواهد بود.}, keywords_fa = {انتخاب حرکات زمین,تحلیل تاریخچه زمانی,پراکندگی پاسخها,روند غربالگری,سازه ها}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_603.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_603_143049697cd7bfa09c84560b79253eac.pdf} } @article { author = {Bakhshoodeh, R. and Soltani-Mohammadi, A. and Alavi, N. and Ghanavati, H.}, title = {Treatment of High Polluted Leachate By Subsurface Flow Constructed Wetland With Vetiver}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {139-148}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2015.496}, abstract = {Landfill leachate usually contains high concentrations of pollutions that are seriously harmful to the environment and human health. The main purpose of this study was removing organic pollution, ammonia, nitrate and total nitrogen in Isfahan composting facility leachate by horizontal constructed wetland systems. A pilot-scale study was conducted on subsurface flow constructed wetland systems operated in horizontal mode (HFCWs).Two horizontal systems with different plants were constructed, one planted with Vetiver and the other one without plant as a control. They were operated identically at a flow rate of 27 l/day with a 5 day hydraulic retention time. The average removal efficiencies for control and experiment were BOD5, 9% and 30%; COD, 19 and 34%; TN, 37 and 50%; Ammonium, 8 and 26%; nitrate 33 and 40% respectively. Due to high concentration of pollutants (the mean leachate concentrations of COD, BOD5, TSS, NH4+ -N, NO3- -N, TN were 104514.9, 69200.0, 8478.3, 317.5, 4633.2 and 1500 mg/L, respectively) the subsurface flow constructed wetland systems with Vetiver plant is a suitable solution for leachate treatment.}, keywords = {}, title_fa = {تصفیه شیرابه کارخانه کمپوست در تالاب مصنوعی افقی با استفاده ازگیاه وتیور}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش ، تصفیه آلودگی‌های مواد آلی، ترکیبات نیتراته از شیرابه زباله کارخانه کمپوست اصفهان به وسیله تالاب مصنوعی می‌باشد. این پژوهش در مقیاس آزمایشگاهی و برروی تالاب مصنوعی افقی با جریان زیر سطحی انجام گرفت. دراین سیستم که بستر آن را شن و ماسه تشکیل داده‌ و گیاه وتیور در آن کاشته شده بود شدت جریان و زمان ماند به ترتیب برابر 10 لیتر بر روز و 5 روز در نظر گرفته شد. مدت زمان انجام آزمایشها برروی تالاب مصنوعی افقی 60 روز است. بر اساس نتایج این تحقیق، راندمان حذف BOD5 ، COD ، نیترات، نیتروژن کل، آمونیاک برای تالاب اصلی به‌ترتیب برابر 30، 34، 40، 50 و 26 درصد و برای تالاب شاهد به‌ترتیب برابر 9، 19،33 ، 37 و 8 درصد بدست آمد که نشان دهنده کارایی تالاب مصنوعی افقی و گیاه وتیور در حذف آلودگی‌ها در تصفیه شیرابه می‌باشد.}, keywords_fa = {هدف اصلی این پژوهش,تصفیه آلودگی‌های مواد آلی,ترکیبات نیتراته از شیرابه زباله کارخانه کمپوست اصفهان به وسیله تالاب مصنوعی می‌باشد. این پژوهش در مقیاس آزمایشگاهی و برروی تالاب مصنوعی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_496.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_496_c5f63b46d0607c2e3e91140adc2cc0a4.pdf} } @article { author = {Lakirouhani, A. and alioskooyi, Sh.}, title = {Seismic Analysis of Rectangular Tunnels (Cut and Cover Method), Soil- Structure Interaction}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {149-164}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2015.420}, abstract = {One of tunneling methods is cut and cover method, in which the excavation start from the ground surface and deep in the ground, then a concrete box is made as a tunnel. Thus in this method, the cross section of the tunnel is not circular but rectangular. The aim of this paper is seismic analysis of rectangular tunnels. For a special accelerogram, tunnel geometry, depth of overburden and ground conditions, are the three main factors affecting the dynamic behavior of the tunnels. By numerical methods, and by assuming the plane strain condition, models of this type of tunnels were analyzed. According to the results, the maximum internal forces that are generated in the tunnel lining and the stress concentration are at the corners of the cross section of rectangular tunnel. In seismic mode, the internal forces of concrete lining are several times of static mode. In this situation, the ground surface settlement profiles are asymmetric and the settlement is greater than the static mode. In tunnels with large width, in 2D cases, if a column be placed in the middle of span, the ground settlement, bending moment and shear forces is decreased in comparison with 1 span tunnel with the same dimension}, keywords = {Seismic Analysis,Cut and Cover Method,Rectangular tunnel,Surface Settlement of the Ground,Numerical Analysis}, title_fa = {تحلیل لرزه‌ای تونل‌های مستطیلی ساخته شده به روش حفر و پوش، اندرکنش تونل و زمین}, abstract_fa = {یکی از روش‌های حفر و ساخت تونل، روش حفر و پوش است که در آن حفاری از سطح زمین شروع و بعد در عمق مورد نظر کف، دیواره‌ها و سقف بتنی تونل ساخته می‌شود. در این روش خاص، مقطع تونل دیگر دایروی نیست و مستطیلی می‌شود. هدف این مقاله به طور ویژه تحلیل لرزه‌ای تونل‌های مستطیلی است. برای یک شتابنگاشت خاص، هندسه تونل، عمق روباره و شرایط زمین، سه دسته عوامل تأثیر گذار بر روی رفتار دینامیکی تونل‌ها می‌باشند. بدین منظور و با کمک روش عددی، مدل‌هایی دوبعدی از این نوع تونل‌ها در شرایط کرنش مسطح ساخته و تحلیل شدند. مطابق با نتایج، بیشینه نیروهای ایجاد شده در پوشش تونل و تمرکز تنش، در گوشه‌های مقطع تونل مستطیلی ایجاد می‌شوند. در حالت لرزه‌ای، نیروهای داخلی ایجاد شده در پوشش تونل نسبت به حالت استاتیکی تا چندین برابر افزایش می‌یابد. همچنین در این وضعیت، پروفیل نشست سطحی زمین نامتقارن شده و مقدار نشست نسبت به حالت استاتیکی افزایش می‌یابد. در تونل‌های با عرض زیاد در صورتیکه در مدل‌های دو بعدی، یک ستون در وسط قرار داده شود، نسبت به تونل تک دهانه با ابعاد یکسان، نشست زمین، لنگر خمشی و نیروی برشی کمتر می‌شود.}, keywords_fa = {تحلیل لرزه‌ای,روش حفر و پوش,تونل مستطیلی,نشست سطحی زمین,روش عددی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_420.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_420_69835694cd5c6fd435c48c2c639d5918.pdf} } @article { author = {Mansourkhaki, A. and Moosavi, S. R. and Rezaee-Arjrodi, A.}, title = {calculation of Functional Costs Reduction in Economic Evaluation of Roads Rehalibitation(Case Study: Fasa-Zahedshahr Main Road)}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {165-174}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.573}, abstract = {In this study, to prevent pavement destruction and enhance the quality level, restoration and improvement of roads are carried out. The operational costs include fuel consumption, travel time, accidents, tires’ wear and tear and so on. In the economic evaluation, reduction of such costs due to the improvement of the quality level of roads is considered as the project’s benefits. In this paper, the benefits gained through roads’ improvement (i.e. costs reduction) are compared with another one and then the priority of each one in the economic evaluation is determined using the results found from the B/C and Net Present Value (NPV) methods. For this purpose, the required model has been prepared using software written with the Visual Basic Programming Language and its output has been presented as the results of a case study carried out in Fasa-Zahedshahr main road. The evaluation of each element in the economic viability of roads’ improvement projects is one of the specific features of the model presented in this paper.}, keywords = {Economic Evaluation,Net present value,The Operational Costs,The Evaluation of Each Element}, title_fa = {محاسبه کاهش هزینه های عملکردی درارزیابی اقتصادی بهسازی ‏راهها(مطالعه موردی: راه اصلی فسا- زاهدشهر) ‏}, abstract_fa = {به منظور جلوگیری از اضمحلال روسازی و نیز ارتقای سطح کیفی,ترمیم و بهسازی، راهها انجام می پذیرد. هزینه های عملکردی شامل: مصرف سوخت, زمان سفر, تصادفات, استهلاک لاستیک و.... می باشد که کاهش آنها دراثر ارتقای سطح کیفی راه, در انجام ارزیابی اقتصادی, بعنوان منافع پروژه مطرح می شود. در این مقاله منافع حاصل از بهسازی راهها که شامل کاهش هزینه ها می باشد با هم مقایسه می شود و سپس با نتایج بدست آمده از روش نسبت فایده به هزینه (B/C) و روش ارزش خالص کنونی(NPV), الویت بندی هریک در ارزیابی اقتصادی, تعیین می شود. برای تحقق این منظور, الگوی فوق به کمک نرم افزار نوشته شده با زبان برنامه نویسی (Visual Basic), تهیه گردیده است, که خروجی آن درقالب یک مطالعه موردی در محور فسا – زاهدشهر ارایه شده است که بررسی هریک از این عوامل در اقتصادی بودن پروژه های بهسازی, از ویژگیهای الگوی ارایه شده در این مقاله می باشد.}, keywords_fa = {"هزینه های عملکردی","ارزیابی اقتصادی","پروژه های بهسازی"," راه ‏های اصلی","مطالعه موردی"}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_573.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_573_cc10db0e26d6c63170705995e1e1e3ed.pdf} } @article { author = {Bashirinia, M. and Mamdoohi, A. R.}, title = {Effects of Connector pattern on Traffic Assignment Results;Case Study: Qazvin}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {175-184}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.702}, abstract = {In Transportation Literature, in order to relate supply (street network) and demand (Traffic Zone) definition of centroid and its connector(s) is essential. Centroid and its connector(s) selection, despite its importance, are usually done based on the general knowledge of researcher from network, his/her judgment and experiment. The main purpose of this paper is to investigate the effect of centroid connection pattern on static traffic assignment. Using User Equilibrium approach, different scenarios of connections from one connector to all the possible connectors got evaluated. This issue is investigated in Qazvin network which has 113 traffic zones and approximately 400 thousands inhabitants. Applying 6 different scenarios showed that amending in pattern and number of connectors would result 10 percent change in average link volumes and about 20 percent change in total vehicle-kilometer of network. As a result of connection pattern and assessor multiplicity, it is difficult to specify the optimum pattern; this difficulty indicates the effects of connector pattern on traffic assignment results.}, keywords = {Centroid,Connector,Static Traffic Assignment Model,User Equilibrium,Sensitivity analysis}, title_fa = {نقش الگوی اتصال مرکز ناحیه‌ها بر نتایج تخصیص ترافیکـ (مطالعه موردی شهر قزوین)}, abstract_fa = {در ادبیات برنامه‌ریزی حمل‌ونقل جهت برقراری ارتباط بین جانب عرضه (شامل شبکه معابر) و جانب تقاضا (شامل ناحیه‌های ترافیکی)، نیاز به تعریف مرکز ناحیه و کمان اتصال است. انتخاب مرکز ناحیه و کمان‌های اتصال معمولاً بر اساس تجربه، قضاوت کارشناسی و شناخت محقق از شبکه حمل‌ونقل صورت می‌گیرد، که با وجود اهمیت بسیار، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی مقاله حاضر، تحلیل کمی نقش الگوی اتصال‌ها بر نتایج تخصیص ترافیک استاتیک است. با استفاده از روش تخصیص تعادل کاربر، سناریوهای مختلف اتصال، از تنها یک اتصال برای هر ناحیه تا تمام اتصال‌های ممکن، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. جهت پیاده‌سازی این مفاهیم به شکل کمی، از مدل شبکه معابر شهر قزوین با 113 ناحیه ترافیکی و حدود 400 هزار نفر جمعیت، به عنوان مطالعه موردی، استفاده می‌شود. نتایج اجرای شش سناریوی مختلف، به عنوان نمونه، نشان می‌دهد که تغییر نحوه و تعداد اتصال‌ها می‌تواند تا 10 درصد بر متوسط حجم تردد در معابر و تا 20 درصد بر کل مسافت پیموده شده و زمان صرف شده در شبکه تأثیر داشته باشد؛ همچنین تعدد سناریوهای ممکن و تنوع معیارهای ارزیابی، که باعث دشواری ایجاد الگوی اتصال بهینه می‌شود، بر نقش این عناصر مجازی در فرآیند تخصیص تأکید دارد.}, keywords_fa = {کمان اتصال,مرکز ناحیه ترافیکی,مدل تخصیص ترافیک استاتیک,تعادل کاربر,تحلیل حساسیت}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_702.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_702_fb512953cee53eccd204045004f53b1b.pdf} } @article { author = {Zanjirchi, S. M. and Aziz, F. and Amani, M.}, title = {Developing a Model For Forecasting the Success of Construction Projects Integration Taguchi Design (DOE) And TAXONOMY}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {185-196}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.703}, abstract = {The construction industry is the largest industry in the world. It is more of a service than a manufacturing industry. The success of construction projects is a fundamental issue for most governments, users and communities. Multi Criteria Decision Making is an approach that can be used to deal complex problems. In this paper, to treat multi criteria decision making problems in uncertain condition a model based on grey theory-including grey relational analysis and grey numbers is proposed. The scope of research about gray theory and multiple criteria decision making is relatively new field, so in this study we used the integration of Taguchi and Taxonomy with gray theory to forecasting the success of construction projects. Using Taguchi method and gray theory, weight of each criterion was determined. Finally, using Taxonomy and gray theory the success of thirteen construction projects was forecasted. Findings of this study provide clear understanding of constuction project and could potentially enhance existing knowledge of construction project success.}, keywords = {construction projects,Success of construction projects,Gray Theory,Taguchi,TAXONOMY}, title_fa = {ارائه‌ی الگویی جهت پیش‌بینی میزان موفقیت پروژه‌های عمرانی با تلفیق تکنیک طراحی آزمایشات تاگوچی و تاکسونومی خاکستری}, abstract_fa = {با گسترش روز افزون صنعت ساخت وساز و نیاز فزاینده جوامع به پروژه‌های عمرانی بزرگ، تعیین عوامل مؤثر در موفقیت این پروژه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به اینکه حوزه پژوهش در زمینه استفاده از نظریه سیستم خاکستری و تصمیم‌گیری چند معیاره یک حوزه نسبتاً جدید است. در این تحقیق از تلفیق دو روش تاگوچی و تاکسونومی خاکستری به منظور پیش‌بینی میزان پیشرفت پروژه‌ها استفاده شده است. بدین منظور در ابتدا معیارهای مناسب در این زمینه تعیین و پس از جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از روش تاگوچی خاکستری وزن مربوط به هر معیار تعیین شده است. از بین 17 معیار موثر بر پیشرفت پروژه‌های عمرانی، معیارهای تولید کارخانه‌ای، پرداخت‌های انجام شده توسط کارفرما و انواع اضافه‌کاری‌ها، اهمیت وزنی بیشتری را به خود اختصاص دادند. سپس با استفاده از روش تاکسونومی خاکستری، میزان پیشرفت پروژه‌های عمرانی پیش‌بینی شد. سازه‌های LSF که در این تحقیق با عنوان تولید کارخانه‌ای بیان شده به دلیل افزایش در سرعت انجام پروژه‌ها نقش مهمی در میزان پیشرفت پروژه‌ها دارد. درنهایت راهکارهای لازم در زمینه‌ی افزایش میزان پیشرفت پروژه به مدیران شرکت ارائه شده است.}, keywords_fa = {پروژه‌های عمرانی,موفقیت پروژه‌های عمرانی,تئوری خاکستری,تاگوچی خاکستری,تاکسونومی خاکستری}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_703.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_703_a0587dc10386f8491b8d7f1d2d8d5f6c.pdf} } @article { author = {Nicknam, A.}, title = {consequences of the Recently Modification of Iran Seismic Design Code (No. 2800) (Due to A*B) and Proposing Forward Directivity Effect Coefficients (Na and Nv)}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {49}, number = {1}, pages = {197-208}, year = {2017}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2017.11931.5101}, abstract = {This article intends to criticize and discuss the challenging of the design spectra in Iran seismic design (No. 2800, 4th version) mainly due to its two parametric form (A×B) and highlight its weaknesses regarding the current earthquake engineering principals. Examples of the discussed points include the predefined spectral shape as a fixed envelope of spectral ordinates at the constant maximum acceleration and velocity ranges, the dependency of corner period (Ts) to those of constant spectral acceleration, meaningless of the defined parameter (S) in spectral shape formula. The design spectral acceleration in the third and fourth 2800’s code are compared and assessed. A simple methodology for assessing the existing period dependent forward directivity effects parameter, N(T) is presented. The real spectral ordinates data at 120 near source sites from the two cities in the United State on four site soil types are used to develop the presented two parameters as representatives of FD-pulse effects; Na(T1) (for the constant maximum spectral ordinate range of period) and Nv(T) (for constant maximum velocity spectral ordinate range of period). The average values of the obtained design spectra are compared with those of the 2800’s third and fourth versions and the differences are the results are assessed. The resulted considerable differences confirm the necessary modification of the currently used design response spectra in the both period ranges of; the constant maximum acceleration spectra and acceleration spectra at the constant maximum velocity.}, keywords = {Maximum constant acceleration design spectra,maximum constant velocity design spectra,corner period (Ts),spectral shape,forward directivity effects parameter Na(T) and Nv(T)}, title_fa = {تبعات دو پارامتری بودن طیف‌های طراحی استاندارد 2800 (A×B) و ارائه ضرایب N_a و N_v برای ارزیابی اثرات جهت‌داری در حوزه نزدیک}, abstract_fa = {این نوشتار بر آن است که طیف های استاندارد 2800 را که عمدتاً ناشی از دو پارامتری (A×B) بودن آن است، مورد ارزیابی قرار داده و نقاط ضعف آنرا با توجه به اصول امروزه مهندسی زلزله شفاف‌سازی نماید. نمونه‌هایی از آن شامل شکل طیفی یکپارچه از پیش تعریف شده در بازه های شتاب طیفی ثابت و حداکثر سرعت ثابت، عدم وابستگی پریود گوشه (Ts) به بزرگا و فاصله ساختگاه تا گسل و نوع خاک، عدم وابستگی شکل طیف به فرآیند تحلیل خطر ساختگاه، عدم وابستگی شتابهای طیفی به فاصله ساختگاه تا گسل و بی ارتباط بودن پارامتر s به مشخصه ای از طیف طراحی است. روش ساده ای برای ارزیابی پارامتر جهت‌داری وابسته به زمان تناوب موجود N(T) ارائه گردیده است. 120 دیتا در حوزه نزدیک دو شهر آمریکا روی چهار نوع خاک تهیه گردیده که منتج به ارائه دو پارامتر Na(T) (برای بازه حداکثر شتاب ثابت) و Nv(T) (برای بازه حداکثر سرعت ثابت) شده است. شتاب‌های طیفی حاصل از این دو پارامتر برای ارزیابی طیف های استاندارد 2800 با اعمال اثرات پارامتر جهت داری موجود N(T) مورد استفاده قرار گرفته است. مقایسه نتایج حاصله با طیف های موجود استاندارد 2800 گویای آن است که پارامتر یاد شده نمی تواند به درستی منعکس کننده اثرات جهت داری در حوزه نزدیک باشد که با توجه به ساخت و سازهای چشمگیر در سال های اخیر و تهدید زلزله های قوی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چنین نتیجه گیری شده است که اصلاح طیف های موجود استاندارد 2800 امری اجتناب ناپذیر است.}, keywords_fa = {ضرایب اثرات حوزه نزدیک,پریود گوشه,شکل طیفی,حداکثر طیف طراحی شتاب ثابت,حداکثر طیف طراحی سرعت ثابت}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1045.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_1045_b082ea713fedee2d3cc656286277a265.pdf} }