@article { author = {Rezvani-Sharif, M. and Riahi, R.}, title = {Seismic Performance Assessment of Steel bar Joints between Reinforced Masonry Walls and RC Slabs}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {4}, pages = {353-364}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.670}, abstract = {Reinforced masonry buildings are technically and economically suitable options for earthquake-pronecountries. Inadequate connections between the components of these structures cause damage anddestruction in an earthquake. Percentage and connection type between wall and concrete slab are themost effective parameters on safety of these buildings. In this article a model for the seismic behaviorof reinforced masonry (RM) building subjected to push-over analysis has been presented. The modelingof the RM structure with concrete slabs has done in ABAQUS, using explicit finite element model. Theproposed finite element model has been verified by comparison with experimental data available in theliterature and then five models including one, two and four story buildings in different situations havebeen modeled. Bending length, distance and diameter of joint bars between the walls and concrete slabhave been investigated and some recommendations in this field have been presented.}, keywords = {Reinforced Masonry Structure,Concrete Slab,Push over Analysis,Shear Force,Joint Bar}, title_fa = {بررسی رفتار اتصالات میلگردهای دیوار بنایی مسلح با دال بتنی}, abstract_fa = {ساختمان های بنایی مسلح به لحاظ فنی و اقتصادی، گزینه مناسبی برای کشور زلزله خیز ایران هستند. اتصالات نامناسب بین اجزای این سازه باعث ایجاد آسیب دیدگی و تخریب در برابر زلزله می گردد. درصد آرماتور بکار رفته در دیوار و نحوه اتصال دیوار و دال از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر ایمنی این گونه سازه ها است. در این مقاله پس از مدلسازی دیوار بنایی مسلح و مقایسه نتایج بدست آمده با نتایج آزمایشگاهی و اثبات صحت مدل ایجاد شده در نرم افزار آباکوس(ABAQUS )، پنج نوع ساختمان برای ساختمان های یک، دو و چهار طبقه بنایی با دال بتنی در موقعیت های متفاوت مدلسازی و تحلیل شده است. سپس قطر و فاصله میلگردهای اتصال و طول خم آ نها بین دیوار و دال بتنی بررسی گردیده و پیشنهاداتی نیز در این رابطه ارائه شده است.}, keywords_fa = {سازه بنایی مسلح,دال بتنی,تحلیل استاتیکی غیرخطی,نیروی برشی,میلگرد اتصال}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_670.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_670_519729f6c58604254c70f4b02308229b.pdf} } @article { author = {Dehghan, F. and Tasnimi, A. A.}, title = {Determination of the Parameters Influencing Behavior Factor of Buckling Restrained Braced Reinforced Concrete Frames}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {4}, pages = {365-374}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.810}, abstract = {The advantages of buckling restrained braces (BRB) attract the researches and engineers attentionto use this bracing system. High ductility, high-energy dissipation capacity and symmetric hysteresisbehavior are the main advantages of this system that is the most effective system to resist the earthquakeinduced lateral forces. Disadvantages of conventional bracing system such as low ductility, low energydissipating capacity and local as well as global buckling with unsymmetrical hysteresis performancein tension and compression are the main reason to rehabilitate and or replace this system with the newgeneration of braces. Buckling restrained brace (BRB) is an energy-dissipating member that enhancesthe structural stiffness, energy dissipation and ductility. There are few worldwide code of practicesprovide some recommendations about the buckling-restrained braced frames whereas most of them donot deal with such system. This paper illustrates the good performance of buckling restrained bracesused for RC frames. This article determines the behavior factor for RC frames braced with bucklingrestrained braces. For this purpose RC frames with four, eight, twelve and sixteen stories (each havingthree and five bays) were considered in this study. All frames designed in accordance with Iranianstandard 2800 and P9-INBC for concrete structures. Analyses for all 24 structural models were carriedout utilizing nonlinear static push‑over method. The results indicate that the average value of behaviorfactor for all models corresponding to the allowable stress design is around eight.}, keywords = {Buckling Restrained Brace,Ductility,energy dissipation,Nonlinear Analysis,behavior factor}, title_fa = {محاسبه عوامل مؤثر بر ضریب رفتار قاب های بتن مسلح دارای مهاربند کمانش تاب}, abstract_fa = {امروزه استفاده از مهاربندهای کمانش تاب به دلیل داشتن مزایای بیشتر در مقایسه با مهاربندهای فولادی متداول، مورد توجه محققان و مهندسان قرار گرفته است. این مزایا عبارتند از: شکل پذیری بالا، استهلاک انرژی بیشتر، عدم کمانش کلی و موضعی و همچنین داشتن منحنی چرخه ای متقارن. این نوع مهاربندی به عنوان یکی از سامانه های مؤثر برای مقابله با بارهایجانبی ناشی از زلزله به شمار می رود. معایب موجود در رفتار لرزه ای مهاربندهای معمولی همچون شکل پذیری و اتلاف انرژی کم، کمانش کلی و موضعی و همچنین داشتن منحنی چرخه ای نامتقارن، زمینه اصلاح یا کنار گذاشتن آن را از فرایند طراحی لرزه ای فراهم آورده است. مهاربندهای کمانش تاب نوعی از سامانه مستهلک کننده انرژی هستند که علاوه بر تأمین سختی جانبی زیاد، شکل پذیری و میزان استهلاک انرژی سازه را افزایش می دهند. استفاده از این نوع مهاربندها در آئین نامه های برخی از کشورها مجاز شمرده می شود. اما در برخی دیگر و از آن جمله ایران، اشاره ای به آن نشده است. این مقاله سعی دارد تا عوامل شکل پذیری و لرزه ای آن ها را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد. در این تحقیق، ضریب رفتار قاب های بتن مسلح دارای مهاربند کمانش تاب با تعداد طبقات چهار، هشت، دوازده و شانزده که هر یک دارای تعداد دهانه سه و پنج هستند، مطابق با مبحث نهم مقررات ملیساختمان طراحی شده و سپس با استفاده از نرم افزار OPENSEES تحت بارگذاری استاتیکی غیرخطی قرارگرفته و ضریب رفتار کلیه قاب ها برای حالت حدی نهایی محاسبه شده است.}, keywords_fa = {مهاربند کمان شتاب,شکل پذیری,استهلاک انرژی,تحلیل غیرخطی,ضریب رفتار}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_810.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_810_79332a888dcf4dbd579007c7d05c85b5.pdf} } @article { author = {Rahimi, A. M. and Rajabi-Tavarat, V.}, title = {A Hybrid Meta-heuristic Algorithm for the Vehicle Routing Problem with Simultaneous Delivery and Pick-up}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {4}, pages = {375-386}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.576}, abstract = {Vehicle routing problem (VRP) is an important issue that has much used for productivity and efficiencyof transportation systems in recent decades. One of the most popular and widely used developmentsVRP is the vehicle routing problem with simultaneous delivery and pick-up (VRPSPD). In other words,each customer simultaneously receives and sends goods. The proposed procedure is a combination ofthe three heuristic: nearest neighbor algorithm, cheapest insertions, genetic algorithm. The first twoalgorithms with a random method provided the initial solution for the third algorithm. A probabilityfunction has been developed in the nearest neighbors and cheapest insertions to construct better solutionsas well as operations proposed for the genetic algorithm to increase the search space and avoiding localoptimizations. The proposed algorithms have implemented on forty different standard examples. Bycomparing, the results obtained from the best available solutions than other algorithms, improvementobserved in some examples.}, keywords = {Hybrid Meta-Heuristic Algorithm,Vehicle Routing Problem,Simultaneous Delivery and Pick-up,genetic algorithm}, title_fa = {ارائه الگوریتم ترکیبی حل مسئله مسیریابی وسیله نقلیه همراه با دریافت و تحویل همزمان کالا}, abstract_fa = {مسئله مسیریابی وسیله نقلیه از مباحث مهمی است که در چند دهه اخیر کاربرد زیادی در بهره وری و کارایی سیستم های حمل ونقل داشته است. یکی از توسعه های معروف و پرکاربرد این موضوع، مسئله مسیریابی وسیله نقلیه با دریافت و تحویل همزمان کالا است که در آن، عمل تحویل و جمع آوری کالا برای هر مشتری به صورت همزمان انجام می گیرد. الگوریتم پیشنهادی در این مقاله، ترکیبی از سه الگوریتم ابتکاری نزدیک ترین همسایگی، ارزان ترین الحاقی و ژنتیک است که دو الگوریتم اول به همراه یک روش تصادفی، جواب ابتدایی را برای الگوریتم سوم فراهم می کنند. در روشهای نزدیک ترین همسایگی و ارزان ترین الحاقی، یک تابع احتمالی برای ایجاد جواب های بهتر ابداع شده است. همچنین عملگرهایی برای الگوریتم ژنتیک به منظور افزایش فضای جستجو و فرار از بهینه های محلی پیشنهاد شده و پس از آن، الگوریتم پیشنهادی بر روی چهل مثال استاندارد و متنوع اجرا شده و با مقایسه نتایج بدست آمده از آن و بهترین جواب های موجود از سایر الگوریتم ها، بهبود مناسبی نیز مشاهده گردیده است.}, keywords_fa = {الگوریتم فراابتکاری ترکیبی,مسئله مسیریابی وسیله نقلیه,دریافت و تحویل همزمان کالا,الگوریتم ژنتیک}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_576.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_576_f40e7b44c0d3b6fbaa07b4aabff583ad.pdf} } @article { author = {Jahani, E.}, title = {Reliability-based Evaluation of Beams Designed in Accordance with Iranian Design Code}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {4}, pages = {387-394}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.675}, abstract = {Iranian design code like any other design code increases the reliability of a structure by means ofmultiplying the partial safety factors by load and resistant. The reliability index can be evaluated inorder to survey the reliability of structures. In this paper, the reliability index of a beam as an importantmember of a structure is considered and the effect of the values and coefficient of variation of designparameters on the reliability index is surveyed. Finally, the partial safety factors for different statesare proposed. In this paper, a new method based on genetic algorithm (GA) is used to calculate thereliability index. This new method has more efficiency in comparison with the classic methods and thesimulation methods such as Monte Carlo. This method does not require the mathematical form of thelimit state function and on the other hand, this method takes less computational time in comparison withsimulation methods. In structural construction, there are many different design parameters which arerandom variables. Probability distribution can be considered for each of these random variables. Fordifferent statistical data of design parameters, different partial safety factors are needed to optimumdesign of a beam. However, Iranian design code considers the constant partial safety factors for alldifferent conditions. In case that the exact and specific statistical data of design parameters are available,the structural reliability analysis can be applied for reaching an optimum design. The statistical data ofdesign parameters can be obtained by gathering the statistical data in any country and after that a reliabledesign code can be obtained based on these statistical data. Because of lack of statistical data of designparameters in Iran, five usual conditions were considered for data and then partial safety factors arecalculated.}, keywords = {Reliability Theory,genetic algorithm,Reliability Index,Limit State Function}, title_fa = {بررسی شاخص قابلیت اعتماد تیر طراحی شده بر اساس آیین نامه طراحی ساختمانهای بتنی ایران (مبحث نهم)}, abstract_fa = {آیین نامه طراحی ایران با اعمال ضرایب اطمینان جزئی در بار و مقاومت، درصدد آن است تا سازه های طراحی شده را در محدوده ایمنی مشخصی قرار دهد. با محاسبه شاخص قابلیت اعتماد می توان به بررسی میزان ایمنی سازهها پرداخت. در این مقاله، شاخص قابلیت اعتماد تیر به عنوان عضو مهمی از سازه در نظر گرفته شده و چگونگی اثرگذاری مقادیر مختلف مؤلفه ها و ضرایب تغییرات آنها بر شاخص قابلیت اعتماد تیر بررسی می شود. در انتها نیز ضرایب اطمینان جزئی برای حالات مختلف ارائه می شود. به منظور محاسبه شاخص قابلیت اعتماد، از یک روش جدید بر مبنای الگوریتم ژنتیک استفاده می شود. این روش جدید در مقایسه با روش های سنتی و روش های شبیه سازی مانند مونت کارلو کارایی بیشتری دارد. زیرا از یک طرف به فرم ریاضی تابع حالت حدی نیازی نداشته و از طرفی دیگر، زمان محاسباتی نسبتاً کمی دارد.}, keywords_fa = {نظریه قابلیت اعتماد,الگوریتم ژنتیک,شاخص قابلیت اعتماد,تابع حالت حدی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_675.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_675_9a467241d4f0776a5886caad59b5e09b.pdf} } @article { author = {Mahmoudian-Shoushtari, M. and Malekmohammadi, B. and Banihashemi, M. A.}, title = {Dam Safety Risk Assessment (Case Study: Flood Risk for Golestan Dam)}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {4}, pages = {395-406}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2015.505}, abstract = {In dam construction industry, the safety of dam is one of the most important challenges that should beconsidered in design, construction and operation phase. Recently, use of quantitative risk analysis, asa useful tool in dam safety risk management, is rapidly increasing. In this paper, first, risk assessmentmethods in dam safety are investigated and australian national committee on large dams (ANCOLD)guideline for dam safety risk assessment is detailed. Then, as a case study, safety of Goleastan dam,in northeast of Iran, is assessed considering risk analysis approach for upstream flood hazard. Forcalculating the probability of failure of dam, the various methods were assessed and finally event treeanalysis (ETA), as most commonly method in dam safety risk analysis was used. The number of lifelosses due to flooding of Golestan dam break is estimated based on united states bureau of reclamation(USBR) methodology, known as DSO-99-06. Finally, according to calculated risk and comparing withdifferent criteria for acceptable risk, it is obvious that the risk of Golestan dam break due to upstreamflood is unacceptable and immediate risk reduction measures are necessary.}, keywords = {Safety Risk Assessment,Golestan Dam,Evant Tree Analysis,Flood Hazard}, title_fa = {ارزیابی ریسک ایمنی سدها (مطالعه موردی: ریسک سیلاب در سد گلستان)}, abstract_fa = {ایمنی سد در صنعت سدسازی از مهم ترین مسائل در هنگام طراحی، ساخت و بهره برداری به شمار می رود. امروزه استفاده از فنون ارزیابی کمی ریسک در مدیریت ایمنی سدها (به ویژه در کشورهای توسعه یافته)، به سرعت در حال گسترش است. اما این رویکرد جدید به مهندسی سد و ایمنی در ایران همچنان ناشناخته بوده و تحقیقات محدودی در این زمینه انجام شده است. در این مقاله، در ابتدا روش های ارزیابی ریسک در ایمنی سدها مورد بررسی قرار گرفته و روش ارزیابی بر اساس دستورالعمل کمیته ملی سدهای بزرگ استرالیا (ANCOLD ) تشریح شده است. در ادامه، ایمنی سد گلستان به عنوان مطالعه موردی بررسی شده و با توجه به روش پیشنهادی، ارزیابی ریسک شکست این سد تحت خطر وقوع سیل در بالادست آن انجام گرفته است. احتمال شکست سد گلستان با استفاده از روش ارزیابی درخت رویداد(ETA)محاسبه شده و تعداد تلفات جانی به علت سیل ناشی از شکست سد نیز از طریق روش رایج در اداره اصلاح اراضی آمریکا(USBR)موسوم به 06 - DSO-99 تخمین زده شده است. در آخر از طریق مقدار ریسک بدست آمده و مقایسه آن با معیارهای مختلف برای سطح ریسک قابل قبول، این نتیجه گیری حاصل شد که مقدار ریسک شکست سد گلستان بر اثر وقوع سیل در بالادست آن، غیرقابل قبول بوده و اقدامها برای کاهش ریسک فوری ضروری است.}, keywords_fa = {ارزیابی ریسک,ایمنی,سد گلستان,ارزیابی درخت رویداد,خطر سیلاب}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_505.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_505_bc20faee6fdcdaae58d8c4997f0b7d17.pdf} } @article { author = {Mohammadi, M. and Afzal-Soltani, R.}, title = {Investigating Seismic Behavior of Regular Slender Buildings, Regarding How to Satisfy Drift Control Criteria}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {4}, pages = {407-418}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.673}, abstract = {Based on Iranian standard 2800, drift of each storey for the lateral seismic loading should not exceedfrom mentioned values in this code. It is stipulated in the note of this article that in drift calculation, theperiod of the building can be determined through experimental formula, mentioned in the code or becalculated by the analytical methods. Regarding that experimental base formula normally give shorterperiod, so they lead to stronger structures. Application of analytical base period for special momentresisting structure leads to a structure with less weight and strength, which satisfy the criteria and thus isacceptable. In this research, some buildings with special moment resisting slender structures consideredand designed twice based on two assumptions, with and without considering the article note. For this,damage index of structures and endurance time of them, after nonlinear three dimensional time-historyanalyses will be investigated. Analyses show that structure designed based on analytical period not onlyhas lighter structure, but also have better seismic behavior and more endurance time under “in” seriesof ET records.}, keywords = {Steel Moment Frame,Drift Controlling Criteria,Structure Period Time,damage index,Endurance}, title_fa = {بررسی نحوه اعمال ضوابط کنترل تغییر مکان بر رفتار لرزه ای ساختمانهای فولادی لاغر}, abstract_fa = {یکی از مهمترین اهداف آیین نامه های زلزله، فراهم کردن حد اطمینان قابل قبول با در نظر گرفتن ضرایب ایمنی در برابر شکست کلی سازه و ناپایداری آن در اثر زلزله های شدیدی است که احتمال وقوع آن در مدت عمر مفید سازه وجود دارد. طراحی و کنترل در برابر جابجایی جانبی نسبی طبقات و پایداری جانبی سازه ها، باید در اولین مراحل طراحی در نظر گرفته شده و اعمال گردند. آیین نامه های مختلف محدودیت های مختلفی را برای جلوگیری از آسیب های جدی به سازه و امنیت ساکنین از جمله محدودیت در جابجایی جانبی نسبی ارائه کرده اند. بر اساس بند 4- 5- 2 استاندارد 2800 و تبصره ذیل آن در ارتباط با کنترل جابجایی نسبی طبقات، طراح در استفاده از زمان تناوب تجربی و یا تحلیلی دارای اختیار بوده و این در حالی است که استفاده از زمان تناوب تحلیلی به سازه سبکتری در مقایسه با سازه کنترل شده با زمان تناوب تجربی خواهد انجامید. بر این اساس، باید رفتار لرزه ای سازه کنترل شده با زمان تناوب تحلیلی در مقایسه با سازه ای که این مراحل در آن با زمان تناوب تجربی کنترل گردیده، مقایسه شود. بنابراین در این مقاله، چند سازه فولادی لاغر که هر کدام به دو صورت مذکور طراحی شده اند، در نظر گرفته شده و رفتار لرزه ای آنها پس از انجام تحلیل تاریخچه زمانی سه مؤلفه ای غیرخطی با یکدیگر مقایسه شده است. برای این منظور،شاخص خرابی پارک و آنگ(Park & Ang) سازه ها پس از تحلیل تحت شتابنگاشت های مقیاس شده سری in روش زمان دوام و همچنین زمان رسیدن اولین المان هر کدام از سازه ها به حد نهایی خود، ملاک مقایسه قرار گرفته است. تحلیل ها نشان دهنده این موضوع هستند که سازه کنترل شده با زمان تناوب تحلیلی علاوه برای نکه به سازه سبکتری می انجامد، رفتار لرزه ای مناسبتر و نیز زمان دوام بیشتری را با شتابنگاشتهای مفروض دارند.}, keywords_fa = {قاب خمشی ویژه فولادی,ضوابط کنترل تغییر مکان,زمان تناوب,شاخص خرابی,زمان دوام}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_673.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_673_bdd817f00455b453ae9ce9bc6fe6e784.pdf} } @article { author = {Yazdani, A. and Baharmast, H. and Razmyan, S.}, title = {Estimation of Median Incremental Dynamic Analysis Curve Using Ranking of Strong Motion Records}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {4}, pages = {419-428}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2015.504}, abstract = {Incremental dynamic analysis (IDA) is a parametric analysis method that is used in estimation of structuralperformance by subjecting the structural model to multiple suitably scaled ground motion records, eachscaled to multiple levels of intensity, thus produce several curves of response parameterized by intensitylevel. Recognizing that IDA of practical structures is computationally demanding, an approximateprocedure based on the reduction of the number of ground motions is developed. A methodology basedon data envelopment analysis, mathematical programming that can handle large numbers of variablesand relations is proposed to reduce the number of ground motions needed for the production of a reliablemedian incremental dynamic analysis curve. Theses curves computed by the exact and approximateprocedures for two different 4- and 8-storey buildings and one set of ground motions is presented.The results demonstrate that the approximate procedure which uses a limited number of input groundmotions has the error less than about 5%.}, keywords = {Incremental dynamic analysis,Data Envelopment Analysis,Ranking}, title_fa = {تخمین منحنی متوسط در تحلیل دینامیکی افزایشی با استفاده از رتبه بندی زمین لرزه ها در منطقه}, abstract_fa = {تحلیل دینامیکی افزایشی، یک تحلیل لرزه ای مؤلفه ای دقیق، اما با حجم زیاد به منظور تعیین عملکرد سازهها در اثر زمین لرزه های مختلف با شدت های متفاوت است. به منظور تعیین منحنی حاصل از تحلیل دینامیکی افزایشی، لازم است تا سازه تحت اثر تعداد زیادی از زمین لرزه های مختلف قرار گیرد. در این مطالعه به منظور کاهش حجم محاسبات، تعداد محدودی از زمین لرزه ها در مجموعه زمین لرزه ها با استفاده از مدل های مختلف تحلیل پوششی داده ها به صورتی انتخاب می گردد که میانگین منحنی حاصل از تحلیل دینامیکی افزایشی به ازای این تعداد محدود برابر با میانگین منحنی حاصل از تحلیل به ازای مجموعه کل زمین لرزه ها باشد. برای این منظور، مجموعه زمین لرزه های سناریو بر اساس نتایج حاصل از تحلیل دینامیکی افزایشی بر روی سازه یک درجه آزادی معادل سازه چند درجه آزادی تعیین کارایی شده و سپس رتبه بندی می گردند. بر این اساس، تعداد محدودی از بین مجموعه زمین لرزه ها در تحلیل دینامیکی افزایشی در سازه چند درجه آزادی بکار می رود. روش ارائه شده در این مطالعه، به عنوان نمونه برای دو سازه فولادی چهار و هشت طبقه و یک مجموعه زمین لرزه بیست رکوردی بررسی شده است و تفاوت منحنی متوسط حاصل از تحلیل دینامیکی افزایشی به ازای مجموعه کل زمین لرزه ها و زمین لرزه های انتخابی کمتر از پنج درصد است.}, keywords_fa = {تحلیل دینامیکی افزایشی,تحلیل پوششی داده ها,رتبه بندی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_504.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_504_bd13a52fcac78e05f34837b8df0076dd.pdf} } @article { author = {Roohbakhshan, A. and Kalantari, B.}, title = {Stabilization of clayey soil with lime and waste stone powder}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {4}, pages = {429-438}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.679}, abstract = {In this research, waste stone sludge obtained from slab stone processing from stone washing plantswere recycled to stabilization of clayey soil with lime. Fine-powdered stone sludge was mixed with claysoil and lime. Thus, the effectiveness of using waste stone powder and lime in stabilizing fine-grainedclayey soil (CL) was investigated in the laboratory. The soil samples in natural state and when mixedwith varying percentages of lime and waste stone powder were used to laboratory tests that includedatterberg limits tests, grain size analysis, standard proctor compaction tests, unconfined compressiontests and California bearing ratio tests. The results showed significant reduction in plasticity and changedthe optimal moisture and maximum dry density of clayey soil with increasing amount of waste stonepowder and lime. The results of the unconfined compressive strength tests and California bearing ratiotests showed that in the different curing time, the addition of waste stone powder and lime caused anincrease in the value of UCS up to 6% waste stone powder content and 7% lime content, and increasein the value of CBR until 6% waste stone powder content and 9% lime content, for further percentages,the value of UCS and CBR decreased.}, keywords = {Waste Stone Powder,Lime,Clayey Soil,Stabilization of Soil,Environmental Pollution}, title_fa = {تثبیت خاک رس با آهک و پودر ضایعات سنگی}, abstract_fa = {در این پژوهش، لجن ضایعات سنگی بدست آمده از برش سنگ در کارخانجات سنگبری برای تثبیت خاک رس همراه با آهک مورد استفاده قرار گرفت. پودر ریزدانه لجن سنگ با خاک رس و آهک ترکیب و تأثیرهای استفاده از پودر ضایعات سنگی و آهک در تثبیت خاک ریزدانه رسی( CL) در آزمایشگاه بررسی شد. نمونه های خاک در حالت طبیعی و زمانی که با درصدهای مختلف آهک و پودر ضایعات سنگی ترکیب شدند، برای آزمون های آزمایشگاهی شامل آزمایش حدود آتربرگ، آزمایش دانه بندی، آزمایش تراکم استاندارد، آزمایش مقاومت فشاری و آزمایش نسبت باربری کالیفرنیا مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج بدست آمده کاهش معناداری در پلاستیسیته و تغییر در رطوبت بهینه و وزن واحد حجم بیشینه خاک رس را با افزایش مقادیر پودر ضایعات سنگی و آهک نشان می دهد. نتایج آزمایش های مقاومت فشاری و نسبت باربری کالیفرنیا نشان می دهند که در زمان های عمل آوری مختلف، افزودن پودر ضایعات سنگی و آهک سبب افزایش مقدار مقاومت فشاری تا 6 درصد پودر ضایعات سنگی و 7 درصد آهک و افزایش مقدار نسبت باربری کالیفرنیا تا 6 درصد پودر ضایعات سنگی و 9 درصد آهک شده است و برای درصدهای بیشتر، مقادیر مقاومت فشاری و نسبت باربری کالیفرنیا کاهش می یابد.}, keywords_fa = {پودر ضایعات سنگی,آهک,خاک رس,تثبیت خاک,آلودگی محیط زیست}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_679.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_679_d428209f66090ea8b15690b9ea4516b7.pdf} } @article { author = {Soltannejad, K. and Estabragh, A. R. and Omid, M. H. and Abdolahi, J.}, title = {Effect of Randomly reinforced Soil on Increasing Resistance Against Piping Phenomenon}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {4}, pages = {439-448}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2016.617}, abstract = {This paper presents an investigation on the randomly reinforced soil against piping through experimentaltests. Randomly reinforced samples were prepared with two types of fiber (polyester and polyethyleneterephthalate) with different diameter (0.2 and 0.3 mm). Experimental tests were carried out onunreinforced and reinforced samples with different percent (0.5, 0.75, 1 and 1.25%) and length (5, 25,35 and 50 mm) under various hydraulic head in a special apparatus. Discharge and seepage velocity ofwater flow through unreinforced and reinforced samples were measured and calculated and comparisonwas made with unreinforced sample. The results showed that the inclusion of fiber reduces the seepagevelocity and increased the hydraulic gradient and piping resistance. Furthermore, increasing of hydraulicgradient and piping resistance is function of fiber content and fiber length}, keywords = {Piping,hydraulic gradient,Randomly Reinforced,Seepage Velocity,Seepage Force}, title_fa = {اثر افزایش مقاومت خاک در برابر پدیده رگاب با مسلح سازی تصادفی آن}, abstract_fa = {رگاب پدیده ای است که معمولاً در پایی ندست سازه های هیدرولیکی مانند سدهای خاکی، کانال‌های آبیاری و شبکه زهکشی تحت تأثیر جریان نشت رو به بالا رخ می دهد و یکی از دلایل عمده تخریب سازه های هیدرولیکی محسوب می گردد. در این تحقیق، یک برنامه آزمایشگاهی برای اندازه گیری سرعت نشت و نیروی مقاوم به رگاب برای نمونه های غیرمسلح و مسلح شده خاک ماسه سیلتی تنظیم شد. برای تهیه نمونه های مسلح شده، از دو نوع الیاف (پل یاستر و پلی اتیلن ترفتالات) با قطرهای گوناگون (0/3 و 2/ 0 میلی متر)استفاده شد. مراحل آزمایشگاهی بر روی نمونه های غیرمسلح و مسلح شده با درصدهای وزنی مختلف( 5/ 0، 0/75 ، 1 و 25 / 1) و طول های متفاوت الیاف ( 5، 25 ، 35 و 50 میلی متر) تحت تأثیر بارهای هیدرولیکی گوناگون در دستگاه ویژه طراحی شده، انجام گرفت. اندازه گیری دبی و سرعت نشت جریان عبوری از نمونه های غیرمسلح و مسلح انجام شد و سپسمحاسبه و مقایسه نیز صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که افزودن الیاف سبب کاهش سرعت نشت، افزایش شیب هیدرولیکی بحرانی و نیروی مقاوم به رگاب شده و وقوع رگاب را نیز به تأخیر می اندازد. علاوه بر این، افزایش در شیب هیدرولیکی بحرانی و نیروی مقاوم به رگاب تابعی از درصد وزنی و طول الیاف بود.}, keywords_fa = {رگاب,شیب هیدرولیکی بحرانی,مسلح سازی تصادفی,سرعت نشت,نیروی نشت}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_617.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_617_f8c95df231b0b825b4503acfd7222673.pdf} } @article { author = {Afsoos-Biria, H. and Lashteh-Neshaei, M. A. and Ghabrai, A. and Mehrdad, M. A.}, title = {Investigation of sediment transport Pattern and beach morphology in the vicinity of submerged groyne}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {4}, pages = {449-458}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2015.377}, abstract = {Groynes are one of the most prominent structures that are used in shore protection to control the littoralsediment transportation. This structure can be used submerged providing the necessary beach protectionwithout negative aesthetic impact. Although submerged structures adopt for beach protection, theshoreline’s response to these structures is not well understood at present. The objective of this study isto predict sediment transport in the vicinity of submerged groyne and comparison with non-submergedgroyne with focus on a part of the coast at Dahane Sar Sefidrood, Guilan Province, Iran where seriouscoast erosion has occurred. The simulations were obtained using a one-line model, in this paper; a linearmodel is presented to estimate shoreline deformation in the presence of these structures. The results ofthe present study show that using submerged groyne can have a good efficiency to control the sedimentand beach erosion without causing severe environmental impact to the coast. The important outcomefrom this study may be employed in optimum design of groyne systems in marine projects. Comparisonof the predicted results with those obtained through field measurements shows the efficiency of theproposed model.}, keywords = {Submerged Groyne,Sediment Transport,Shoreline Deformation,One-line Model,Dahane Sar Sefidrood}, title_fa = {بررسی الگوی رسوب گذاری و مورفولوژی ساحل در مجاورت آبشکن های مستغرق}, abstract_fa = {آبشکنها یکی از مهمترین سازهها برای حفاظت از ساحل و رسوب های ساحلی به شمار می روند. این سازه ها به صورت مستغرق نیز می توانند استفاده شوند و حفاظت لازم را برای ساحل بدون هیچگونه تأثیر منفی در زیبایی منطقه فراهم آورند.در حال حاضر، واکنش خط ساحلی نسبت به آبشکن های مستغرق به خوبی مشخص نیست. هدف از این مطالعه، پیشبینیتغییرهای خط ساحلی در مجاورت آبشکن های مستغرق و مقایسه آن با آبشکن های غیر مستغرق با توجه به داده های بدست آمده در منطقه دهنه سر سفیدرود است. لازم به ذکر است که در آن جا فرسایش جدی ساحل وجود دارد. شبیه سازی با استفاده از مدل یک خطی ( one-line model ) انجام شد و نحوه کار به این صورت بود که با جایگذاری دبی رسوب بدست آمده از مدل عددی Mike-21 و رابطه های تقریبی در مدل یک خطی (که با استفاده از نرم افزار متلب نوشته شده اند)، تغییر شکل خط ساحلی درحضور این سازه ها در منطقه مورد مطالعه بدست آمد. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهند که استفاده از آبشکن های مستغرق برای کنترل رسوب ها و فرسایش ساحل بدون این که تأثیر نامطلوبی در زیبایی و آثار مخرب زیست محیطی منطقه داشته باشد، می تواند مؤثر باشد و اندازه گیری های میدانی انجام شده در یک نقطه از ساحل و مقایسه آنها با نتایج مدل ریاضی، نشان دهنده دقت خوب مدل های پیشنهادی است.}, keywords_fa = {آبشکن مستغرق,انتقال رسوب,تغییر شکل خط ساحلی,مدل یک خطی,دهنه سر سفیدرود}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_377.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_377_c45d42f605fc2e2e1a782fb6ea53128a.pdf} } @article { author = {Mohebi, B.}, title = {Evaluation of the effect of connection fracture and configuration of fracturing connections on seismic performance of steel moment frames}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {4}, pages = {459-474}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2015.497}, abstract = {Provision of ductility has always been of concern in seismic design of structures. However, largevariability in connection performance is observed during the recent earthquakes, due to brittle fracture ofsteel moment frame connections. In this study, distribution of early fracturing pre-Northridge connectionsis optimized by genetic algorithm tool to quantify the sensitivity of seismic response of the structuresto spatial variation of early fracturing connections for two hazard levels. Also, a non-degrading ductileconnection is modeled to compare the seismic performance of the structures. Probability assessmentis carried out by implementation of incremental dynamic analysis to find the reliability of structuresunder this condition. Results show that configuration of fracturing connections in beams, in contrast tocolumns, can significantly affect the collapse capacity of structures.}, keywords = {Pre-Northridge,Connection Fracture,Steel Moment Frame,IDA,Performance Based Evaluation}, title_fa = {ارزیابی اثر شکست اتصال ها و چیدمان اتصال های شکننده بر عملکرد لرزه ای قابهای خمشی فولادی}, abstract_fa = {تأمین شکل پذیری در اعضا در طرح لرزه ای سازه ها همواره مورد توجه مهندسین بوده است. با این حال، پراکندگی فراوانی در عملکرد اتصال های خمشی فولادی در زلزله های اخیر رخ داده که اغلب به علت رفتار ترد اتصال بوده است. هدف در این پژوهش، بررسی تأثیر چیدمان اتصال های شکننده قاب های خمشی فولادی بر رفتار کلی این قابها است. برای این کار، توزیع اتصال های شکننده قبل از نورتریج با استفاده از الگوریتم ژنتیک بهینه شده است تا حساسیت پاسخ لرزه ای سازه به چیدمان اتصال های با شکست زودهنگام برای دو سطح خطر مختلف برآورد گردد. از این رو، شکست در تیرها و ستون ها به صورت جداگانه مدل شده اند. همچنین اتصال های غیرکاهنده نیز به موازات اتصال های شکننده مدل شده اند تا امکان مقایسه عملکرد لرزه ای سازه ها فراهم گردد. در ادامه یک ارزیابی احتمالاتی برای تخمین قابلیت اطمینان سازه تحت شرایط فوق با استفاده از تحلیل دینامیکی غیرخطی افزایشی انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که بهینه کردن چیدمان اتصال ها، تأثیر بسزایی را بر پاسخ جابجایی قاب خواهد داشت.}, keywords_fa = {شکست اتصال,قاب خمشی فولادی,تحلیل دینامیکی غیرخطی افزایشی,ارزیابی احتمالاتی}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_497.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_497_1d04696019de517ece8b92db3f2202fe.pdf} } @article { author = {Jalali, S. E. and Ataee-pour, M. and Shahriar, K. and Elahi-Zeyn, E. i and Nikbin, V.}, title = {Computer based optimisation of underground mining area}, journal = {Amirkabir Journal of Civil Engineering}, volume = {48}, number = {4}, pages = {475-490}, year = {2016}, publisher = {Amirkabir University of Technology}, issn = {2588-297X}, eissn = {2588-2988}, doi = {10.22060/ceej.2015.369}, abstract = {Few algorithms are available for economic optimization of underground mining area. This is mainlybecause there are a variety of underground mining methods with various restrictions and conditions andthe underground mining parameters are more complex. Therefore, it does not allow the developmentof general optimization tools, especially, software tools or computer programs. Based on the GlobalOptimization for Underground Mining Area (GOUMA) algorithm, a computer program, GOUMA-CP,was developed to implement the mentioned algorithm. GOUMA enjoys a new system of modellingnamed “Variable Value Economic Model” (VVEM) and benefits from the mathematical proof andprovide the true optimal solution according to the conditions and environment it is applied. This paperincludes a description of the GOUMA-CP program in details and the corresponding algorithm briefly.This computer program has successfully been applied to optimize underground mining area of a goldmine in Australia.}, keywords = {Modeling,Optimization Algorithm,Computer Software,Underground Mining,GOUMA-CP}, title_fa = {برنامه رایانه ای تعیین محدوده بهینه استخراج زیرزمینی- GOUMA_CP}, abstract_fa = {تاکنون تعداد معدودی الگوریتم برای بهینه سازی محدوده استخراج زیرزمینی ارائه شده است. بر این اساس، نرم افزارهای بهینه سازی محدوده استخراج زیرزمینی نیز رشد کمی داشته اند و تعداد این برنامه ها بسیار معدود است. یکی از الگوریتم های ارائه شده در زمینه بهینه سازی محدوده استخراج زیرزمینی، الگوریتم فراگیر GOUMA بوده که بر روی مدل های بلوکیاقتصادی با ارزش متغیر ( VVEM ) اجرا می شود و توانایی تعیین جانمایی بهینه کارگاه های استخراج را دارد. به منظور سهولت استفاده از الگوریتم GOUMA و بکارگیری آن برای حل مدل های بزرگ، یک برنامه کامپیوتری به زبان ++ C به نام GOUMA‑CP طراحی و تدوین شده است. در این برنامه پس از وارد نمودن مجموعه ای از اطلاعات فنی، هندسی و اقتصادی، محدوده بهینه استخراج تعیین شده و مجموعه ای از اطلاعات شامل آدرس (مختصات) و ارزش اقتصادی بلوک های واقع در محدوده استخراج به کاربر معرفی می شود. در این مقاله، پس از معرفی برنامه GOUMA‑CP ، از این برنامه به منظور طراحی محدوده بهینه استخراج در یک معدن طلای رگه ای در استرالیا (که به روش کند و آکند استخراج می شود)، استفاده شده است.}, keywords_fa = {مدلسازی,الگوریتم بهینه سازی,برنامه کامپیوتری,استخراج زیرزمینی,GOUMA‑C}, url = {https://ceej.aut.ac.ir/article_369.html}, eprint = {https://ceej.aut.ac.ir/article_369_3df32a21c94e9ddebce4e33ce5b9c202.pdf} }