مبانی تدوین استاندارد ملّی شایستگی‌های مدیران پروژه در ایران: ضرورت یک تغییر پارادایم در راهبردها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه مدیریت ساخت و آب، دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران

2 عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده معماری، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت‌مدرس، تهران، ایران

چکیده

تدوین استانداردها یا خط مبناهای شایستگی ملّی مدیریت پروژه در کشورهای مختلف، متناسب با مقتضیات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و زیرساختی حاکم بر این کشورها صورت گرفته است. تفاوت شایستگی‌ها ناشی از شرایط محیطی متفاوت در کشورهای در حال توسعه، نسبت به شرایط پایدار مبنای تدوین استانداردهای بین‌المللی در کشورهای توسعه یافته، اصلی‌ترین ضرورت تدوین چنین خط مبناهایی بوده است. این ضرورت وجودی سبب شد تا در پژوهشی با استفاده از روش گرندد تئوری، مبانی نظری توسعه استاندارد ملّی مدیران پروژه در ایران بررسی شود. ضمن مصاحبه‌ها 551 کد شناسایی و از طریق کدگذاری باز، محوری و گزینشی، تحلیل و نهایتاً تدوین شرایط علّی، عوامل بستر، راهبرد و پیامدها انجام شد. از لحاظ شرایط علّی، تاثیر عوامل کلان محیطی و شرایط خاص کشور بر نحوه مدیریت پروژه‌ها به وضوح قابل مشاهده است. در نتیجه این شرایط علّی، محیطی سراسر تغییر، پروژه‌هایی غیر اصولی، رفتارهای فردی با پیش‌بینی پذیری پایین و قوانینی با تفسیرپذیری فردی/موردی شکل گرفته است. در این بستر، تاثیر‌پذیری شایستگی‌های رفتاری از شرایط محیطی، اهمیت بیشتر شایستگی‌های رفتاری و محیطی نسبت به موضوعات تکنیکال بعنوان بخشی از تغییر پارادایم به نظم دوم مدیریت پروژه مطرح است. همزمان تغییر پارادایم شایستگی-های تکنیکال، مبتنی بر چابکی یک موضوع راهبردی است. در نتیجه کنار گذاشتن ساختارهای معمول برنامه ریزی خطی و توجه به شایستگی‌های کلیدی مدیران پروژه همچون کلان نگری، عارضه یابی مستمر، مدیریت در لحظه، خلاقیت و توان بالای حل مسأله و آمادگی ذهنی بالا، انعطاف‌پذیری، تعهد کاری و نتیجه محوری ضروری به نظر می‌رسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Fundamentals of Codifying National Competency Standard for Project Managers in Iran: Necessity of a Paradigm Change in Strategies

نویسندگان [English]

  • Farhad Saeedi 1
  • Saied Yousefi 2
  • Mohammad Hossein Sobhiyah 3
1 Faculty member of Tehran Science and Research Unit; Faculty of Civil Engineering, Architecture and Art; Construction and Water Management Department; Tehran; Iran.
2 Faculty member of Tehran University; Faculty of Architecture; Project and Construction Management Department; Tehran; Iran.
3 Faculty member of Tarbiat Modares University; Faculty of Architecture and Art; Project Management and Construction Department; Tehran; Iran.
چکیده [English]

This research effort aims at investigating theoretical foundations of developing a competence baseline for project managers in Iran using the Grounded Theory approach. Based on a series of interviews, the competencies affecting the success of project were identified. Throughout these interviews, 551 codes were identified and open, axial, and selective coding was practiced to analyze the coded data, ending up codifying the causal conditions, contextual factors, strategies, and consequences. Considering the causal conditions, impacts of micro environmental factors and special conditions of the country on the project management were crystal clear. These causal conditions were observed to lead to a highly fluctuating environment, non-standard projects, poorly predictable behaviors, and regulations with person- or case-specific interpretations. In such a context where behavioral competences are affected by environmental conditions, one may refer, as a fundamental approach and a major part of the paradigm change to the second-order project management, to the greater importance of behavioral and environmental competencies rather than technical issues. At the same time, one may refer to the paradigm change from technical competencies to agility-based competencies that have roots in the PM-2 as an approach that worth considering. Consequences of these strategies include the necessity of ruling out the conventional structures of linear programming and rather paying attention to key competencies of project managers such as holism, persistent troubleshooting, instantaneous management, creativity and problem-solving capability, high mental preparedness, flexibility, commitment, and result-orientation, which are outcomes of the paradigm change to the PM-2.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Project Manager
  • Competency
  • Model
  • Grounded Theory
  • Construction Industry